Bommen wekken mij elke Leger verhuist met tanks naar Deense uithoek Reportage Vrede is abstract begrip voor Monique Bardawyl (14) Libanon en de cirkel van drugs en geweld Groep onderzoekers: Jezus was niet voor het celibaat MAANDAG 9 OKTOBER 1989 PAGINA 2 BAYRUT Monique Bar dawyl werd 14 jaar geleden geboren onder een ongelukkig gesternte. Buren herinneren zich nog dat de barenskreten van haar moeder werden overstemd door het on heilspellende geluid van in slaande granaten. Op 22 juni 1975 was het de oorlog tussen christenen en Palestijnen die de straten van Bayrut rood kleurde. Nu, 14 zomers later, gaat het tussen christenen en Syriërs. door Cees van Zweeden Haar verjaardag vierde Monique dit jaar in de schuilkelder van de buren. De meesten van haar vrien dinnen konden niet komen, vanwe ge het bombardement. Maar druk was het toch wel in de ruimte van 5 bij 7 meter stonden 150 buurtge noten opeengepakt. Vaak moest Monique de afgelo pen maanden ook zo de nacht door brengen, staande tussen wijkbewo ners. Niet alle woningen waren uit gerust met een schuilkelder, en in haar straat in de wijk Ashrafieh was Op de dag van haar verjaardag be gon een bombardement dat drie da gen zou duren, maar ze kijkt toch met plezier op haar feestje terug. De muziek was soms moeilijk te ver staan, dat wel. Monique houdt voor al van The Beatles. "Die zingen over vrede", zegt ze. Op 3-jarige leeftijd ging Monique voor het eerst naar school. Nu zit ze op een Engelstalige middelbare school, maar studie valt moeilijk met oorlog te combineren. De eer ste keer dat haar school de poorten moest sluiten wegens oorlogsge vaar, was vier jaar geleden. Drie maanden lang schuilde zij in een donkere kelder voor de bommenre gen. Toen de lucht opklaarde, ging de school weer open. Om de achter stand in te halen werd ook op zater dag les gegeven. En de zomervakan tie werd dat jaar overgeslagen. Maar daarna werden de onderbre kingen frequenter en langer. Nu heeft Monique al 7 maanden niet meer in de schoolbanken gezeten. De bommenregen is opgehouden, maar op de plek waar haar school stond, zijn nu bulldozers in de weer. Ze schuiven het puin opzij, opdat er een nieuwe school gebouwd kan worden. Twee jaar geleden is Monique voor het laatst bij haar opa en oma geweest. Ze wonen in het dorp Ai- tal-al-Faghar, in de Bekaa-vallei. Het is nu niet meer mogelijk ernaar toe te gaan. De Bekaa-vallei staat onder controle van de Syrische troepen, dezelfden die haar school in puin hebben geschoten. Graag zou ze haar grootouders weer eens opzoeken. "Maar ik kan niet meer gaan", zegt ze spijtig. "Ik ben bang voor de Syrische soldaten. Twee van mijn neefjes, die deze zo mer gingen, zijn nooit meer terug gekeerd. Ze werden ontvoerd; daar na hebben we nooit meer iets van hen vernomen". Vrede is voor Monique een ab stract begrip. Ze heeft in haar leven alleen oorlog gezien. Naar het bui tenland hoeft ze niet zonodig. Moni que is bescheiden. "Als er eenmaal vrede is, wil ik Libanon zien," zegt ze. "Dat is mijn liefste wens". Veertien jaar woont ze nu in Oost- Bayrut. "Ik ben nog nooit over de demarcatielijn geweest. Toch zou ik graag zien hoe de moslims leven. Maar het kan niet. Ik zou er onmid dellijk vermoord worden". Deze zo mer was ook in Libanon lang en heet. Bayrut is paradijselijk gelegen in een bocht aan de Middellandse Zee. Het strand is op loopafstand. Monique is dit jaar eenmaal naar zee geweest, eind juni. Terwijl ze in het water lag, kon ze het granaatvuur horen. Toen voor haar ogen een be voorradingsschip in brand werd ge schoten, ging ze weer naar huis. Te rug naar de schuilkelder. "Als ik ga slapen", zegt ze, "vraag ik me soms af of ik weer wakker zal worden. Maar de volgende morgen word ik toch altijd weer gewekt door het geluid van de bommen." Monique Bardawyl: "Als er eenmaal vrede is, wil ik Libanon z Aan sommige dingen is in Liba non geen gebrek. Zo heeft het land twee regeringen, een christe lijke en een islamitische. Voorts zijn er twee christelijke legers, het 'officiële' en de 'Libanese Strijd krachten'. Ook zijn er nog wat le gers die in naam van Allah strij den, zoals Amal' en de 'Hezbollah van God'. De druzen, een mysteri euze secte die het midden houdt tussen christendom en islam, moeten het stellen met slechts één leger, maar dat is wel uitge rust met moderne tanks. door Cees van Zweeden Zoals elk zichzelf respecterend land betaamt, heeft Libanon ook een parlement. Weliswaar heeft dit parlement de laatste jaren niet meer vergaderd, maar dat was overmacht. Het parlementsge bouw ligt in (islamitisch) West- Bayrut, zodat de christelijke afge vaardigden zich maar liever ziek meldden. Een christen die zich aan gene zijde van de Groene Lijn begeeft, onderwerpt zich aan een vorm van wel zeer actieve eutha nasie. Maar er is goed nieuws. In de Saudische bergstad Taif vergade ren dezer dagen de bedaagde, in 1972 gekozen Libanese volksver tegenwoordigers weer. Onder werp van gesprek: de toekomst van het land. De zaken liggen een voudig: er zijn christenen en er dens de oorlog was het soms las tig de drugs het land uit te krij gen, omdat de luchthaven geslo ten was en vele havens onder vuur lagen. Maar nu de strijd is geluwd, kan de export weer geestdriftig ter hand worden ge- zijn moslims en beide kampen willen grofweg hetzelfde, de poli tieke macht. Krachtens de 'grondwet' van 1943 mogen de christenen de pre sident leveren en de opperbevel hebber van het leger, de soenniti sche moslims mogen de premier aanwijzen en de sji'ieten de parle mentsvoorzitter. In 1943 was het helemaal niet onlogisch dat de christenen het grootste deel van de macht hadden. Maar nu, 45 jaar later, stellen de moslims vast dat zij de demografische oorlog hebben gewonnen. Ze willen een groter deel van de macht. De christenen willen wel wat concessies doen, maar het presi dentschap en het opperbevel in handen van een moslim? Over hun lijk. Mocht het gezelschap in een vlaag van eendracht toch be sluiten de ruzie bij te leggen, dan nog resten er een paar obstakels op het pad naar de eeuwige vrede. Zo zijn daar de Syrische 'vrede stroepen' die het land in een ijze ren wurggreep houden. Het mag een detail lijken, maar er is geen enkele zekerheid dat de Syriërs naar hun kazernes terug keren. Het was de Algerijnse di plomaat Ibrahimi die er twee we ken geleden in slaagde de kanon nen tot zwijgen te brengen. Maar zijn vredesplan heeft één gebrek: het voorziet niet in een Syrische aftocht. Dat de christelijke gene raal Aoun toch heeft ingestemd met een staakt-het-vuren, komt vooral omdat hij gecapituleerd is voor de Syrische vuurkracht. Als de Syriërs blijven, zullen ook de komende jaren in de Be kaa-vallei duizend papavers bloeien. In deze laagvlakte ver toeven bijna evenveel drugsba ronnen als Syrische soldaten. Het hangt een beetje van de weers- en oorlogsomstandigheden af, maar gemiddeld is de drugsoogst goed voor de helft van Libanons bruto nationaal produkt. De hasj, coke, heroïne, crack en opium vindt zijn weg naar Europa en de Verenigde Staten. Vooral dat laatste land wil nog wel eens pogen het drugsprobleem bij de wortel aan te pakken, maar in Li banon hebben de Amerikanen die moed wel opgegegen. Het bijzondere van de Libanese stimulerende middelen nu is, dat zij ook de oorlog stimuleren. Tij Af en toe onderscheppen poli tiemannen want ook in Liba non lopen lieden rond die de orde handhaven een lading. Zo werd twee weken geleden in de haven van Bayrut nog beslag gelegd op een schip met als bestemming Nederland dat grote betonblok ken vervoerde die vol zaten met hasj. Maar echt lastig is het niet om de drugs het land uit te krijgen. En de uitvoer wordt nog aanzien lijk versimpeld als de betrokken milities een graantje mogen mee pikken. Uit deze 'tol', die de mili ties in naam van het hogere we zen eisen, kan het wapentuig wor den betaald waarmee op gezette tijden de oorlog wordt gevoerd om de controle over deze haven tjes. Want wie de havens be heerst, heeft geld. En wie geld heeft, kan wapens kopen. Wapens waarmee nog meer gebied ver overd kan worden. De Libanese oorlog lijkt wel een vicieuze cirkel. In de Saudi sche bergstad Taif pogen 62 hoog bejaarde parlementariërs hard nekkig de kwadratuur van die cir kel te tekenen. KOPENHAGEN - 'Skarp skyd- ning. Adgang forbudt' (Hier wordt met scherp geschoten. Toegang ver boden.) Enorme waarschuwings borden markeren het grootste Deense militaire oefenterrein Oks- bol zo'n 25 kilometer van Esbjerg. Van 10 tot 20 oktober de thuisbasis voor de 41e Nederlandse pantserbi- grade uit Seedorf, die voor het eerst haar jaarlijkse oefeningen van Westduitsland naar de Deense westkust heeft verlegd. Hoofdzake lijk om de groeiende kritiek te ont lopen op de vernielingen die de Ne derlandse tanks aanrichten aan het natuurschoon van de Lüneburger Heide. door John Versleijen "Klachten die nauwelijks te ver wachten zijn in Denemarken", al dus de Deense militaire woordvoer der Brundt-Hansen. "Het gebied ligt afgelegen. En met 14.000 hecta re. waarvan de helft bos, is het ide aal voor tanks. Bovendien mogen de pantservoertuigen slechts ma noeuvreren in bepaalde sporen. Wie daar buiten gaat. riskeert forse boe tes. Toch gebeurt het bij iedere oefe ning. Op zo'n enorm terrein raak je het spoor gauw bijster. Dit levert echter geen enkel probleem op met de omwonenden of plaatselijke milieubewegingen". Dat Oksbol een ideale uitwijk plaats is voor het door oefeningen geteisterde Westduitsland, hebben onze oosterburen en Amerikanen al eerder ontdekt. "Het probleem voor onze bondgenoten is echter dat we zelf het gebied bijna onafgebroken gebruiken", vertelt majoor Holck van de Deense legerleiding. "Elke eenheid oefent wel een keer per jaar in Oksbol. Bovendien hebben de Deense luchtmacht en de zware militaire onderdelen op dit terrein hun schietoefeningen ge concentreerd. Ook herbergt Oksbol de opleiding voor pantsertroepen. In Denemarken zijn de tankeenhe den samengekoppeld met de infan terie. Daarom hebben we in feite honderd procent plaatsgebrek. Het is dan ook een hoge uitzondering dat we het gebied voor een week uitlenen aan een buitenlandse brigade". Buiten de bijna dagelijkse manoeuvres staat het terrein open voor recreanten uit voornamelijk Esbjerg. Als voormalig interneringskamp heeft Oksbol een bewogen geschie denis achter zich liggen. Van kazer ne voor de Duitse bezettingstroe pen tijdens de Tweede Wereldoor log veranderde het in een opvang kamp voor zo'n 40.000 Duitse vluch telingen. In de jaren vijftig deden de barakken dienst als gevangenis voor Deense dienstweigeraars. Pas in 1959 kreeg Oksbol zijn huidige functie als militair oefenterrein. Volgens de Deense legerleiding maakt de komst van de Nederlan ders deel uit van een wederzijds uit wisselingsprogramma, waarbij de len van de Deense luchtmacht op hun beurt in Nederland oefenen. "Daarom betalen de Nederlanders niet extra voor het gebruik van het terrein maar slechts de personeels- en transportkosten. Er is ook geen sprake van een vast contract. Het gebied wordt eenmalig ter beschik king gesteld. Voor een nieuwe oefe ning moet keer op keer opnieuw worden onderhandeld". Uithoek Het gebied rond Oksbol wordt door de Denen omschreven als 'de verge ten uithoek van het koninkrijk'. In de zomer wordt de westelijke zand stranden en duinen overspoeld door Westduitse toeristen. In okto ber teisteren de gure najaarstormen het gebied. Heide, bos en strand zijn de kenmerken van dit gebied, waar het plaatselijke VVV reclame maakt voor een verfrissende strand wandeling en een bezoek vuurtoren uit 1900. Voor meer vertier moeten de Ne derlandse militairen naar het 25 ki lometer verderop gelegen Esbjerg, de snelst groeiende havenstad Denemarken met 150.000 inwoners. De dorpen rond het oefenterrein zijn zo goed als uitgestorven voor elk amusement. Enkele visserscafés, waar bejaar de zeemannen met accordeons hun hart uitstorten, behoren tot de loka le trekpleisters. "Voor de Deense troepen in Oksbol is er in de regel dan ook geen sprake van uitgaan. De eenheden hebben het daarvoor ook veel te druk. We hebben hier te doen met een oefenterrein dat vaak dag en nacht is bezet. Dan moet elk uur worden gebruikt", aldus ma joor Holck. Volgens hem zal het recreatieve deel de Nederlanders dan ook te genvallen. "Voor amusement en vertier hadden de Hollanders geen slechtere plek kunnen uitzoeken. Oksbol wordt door onze soldaten bestempeld als de plaats waar De nemarken ophoudt. Zowel letterlijk als figuurlijk". tfif A -W; 1 De oefeneningen op de Lüneburgerheide stuiten op steeds r, Oksbol zijn dat soort problemen niet te verwachten. Jezus leefde waarschijnlijk niet ceiibatair, was ook geen voorstan der van het celibaat en had een speciale relatie met minstens een Dat is volgens de theoloog dr. Robert W. Funk een van de resul taten van het controversiële Je- zus-project, waarvan hij de initia tiefnemer is. De afgelopen vier jaar hebben 125 onderzoekers door een kritisch onderzoek van de evangeliën geprobeerd vast te stellen, wat Jezus werkelijk heeft gezegd en welke woorden na zijn dood aan hem zijn toegeschreven. Volgens Funk is meer dan de helft van de 125 onderzoekers van mening dat Jezus seksuele be trekkingen heeft onderhouden. Hij citeerde uit een rapport van de Peruaanse theoloog Leif Vaage, die Jezus heeft omschre ven als een „gezelligheidsdier, met gebrek aan eerbied voor het vierde gebod: eer uw vader en uw moeder". Vaages rapport wordt deze week besproken tijdens een bijeenkomst van de onderzoekers in de Canadese stad Toronto. Enigszins in strijd met het beeld van Jezus als iemand die de geneugten van het leven niet aan zich voorbij liet gaan, is dat de on derzoekers het erover eens zijn dat zij'n oproepen „Geef aan wie U iets vraagt" en „Wend U niet af van hem die van U lenen wil" (Matth. 5:42) authentiek zijn. Funk constateerde, dat bedelaars in Jezus' tijd overai aanwezig wa ren en dat iemand zelf tot de be- delstand zou vervallen, als hij aan elk verzoek van een bedelaar te gemoet zou komen. Maar hoewel zo'n manier van leven onprak tisch, zo niet onmogelijk schijnt te zijn, aldus Funk, „zijn er door de eeuwen heen veel mensen ge weest die alles verkochten wat zij hadden en arm werden, omdat zij mensen wilden helpen. Iemand als Moeder Teresa neemt de op roepen van Christus heel letter lijk", aldus Funk. De onderzoekers hebben 758 uitlatingen en parabels van Jezus onderzocht. Daarvan zijn er vol gens hen 148 echt door hem uitge sproken. Het evangelie volgens Marcus dat traditioneel als het meest accurate verslag van Jezus' leven wordt beschouwd, heeft van de onderzoekers een slecht onthaal gekregen. Slechts 17 van de 134 uitspraken van Jezus in dit evangelie beschouwen zij als authentiek. Enkele conclusies die veel weerstand hebben opgeroepen, zijn dat de bergrede grotendeels door de evangelisten is verzon nen, dat Jezus niet zijn eigen dood aan het kruis heeft voor speld en dat hij niet verwachtte te zullen verrijzen. Rapport-Israël De staat Israël moet onmiddel lijk stoppen met de schending van mensenrechten en de Pales tijnen niet langer belemmeren op hun weg naar een eigen toekomst. Deze oproep staat in het rapport van de delegatie van de Raad van Kerken die vorige maand Israël en de bezette gebieden bezocht. De delegatie, die direct na te rugkomst liet weten „diep ge schokt" te zijn door de manier waarop Israël in de bezette gebie den mensenrechten schendt, roept ook Palestijnen op „elke vorm van terrorisme, individueel en collectief' op te geven. De vijf kerkelijke vertegen woordigers, die op verzoek van de Raad van Kerken in het Midden- Oosten (MECC) van .5 tot 15 sep tember een bezoek brachten, heb ben geconstateerd dat de men senrechten van Palestijnen „stel selmatig" worden geschonden. „Dit gebeurt deels door officiële Israëlische autoriteiten, deels door militairen die door de lei ding kennelijk niet in de hand ge houden kunnen worden". „Ondanks 22 jaar bezetting staan de Palestijnen niet funda menteel vijandig tegenover de jo den". schrijft de delegatie. „Zij achten het niet onmogelijk om in de toekomst in vrede in twee sta ten naast elkaar te leven". De sys tematische aanvallen op kibboet sen aan de noordgrens noemt de delegatie terroristisch. Het doel van de reis was „soli dariteit te tonen met de Palestijn se medechristenen en de Palestij nen in het algemeen". Bezuiniging IKV Het Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV) gaat twee van de zeven arbeidsplaatsen op het secretari aat opheffen. De bezuinigings operatie, die een einde moet ma ken aan de structurele financiële problemen, treft vooral het inter nationale werk, de begeleiding van plaatselijke groepen (kernen) en het publiciteitswerk. Dit bleek zaterdag in Utrecht tijdens een vergadering van de campagneraad van het IKV. Het hoogste beleidsorgaan stelde de vier werkterreinen vast waarop de vredesbeweging in ieder geval actief moet blijven: algemene or ganisatie, kerken en kernen, oost- westverhouding en gemeentelijk vredesbeleid. Het dagelijks be stuur gaat op basis hiervan bin nenkort de eerste ontslagaanvra gen indienen. Ondanks bezuinigingen ging de campagneraad ook akkoord met uitbreiding van het werk. Zo zal het gemeentelijk vredesbe leid, waaronder vredesonderwijs en het stimuleren van stedenban den vallen, niet langer aan een vrijwilliger worden overgelaten. De vergadering stemde eveneens in met een driejarig project over de verspreiding (proliferatie) van nucleaire en chemische technolo gie. Het Centraal Adviesbureau voor Priesters en Religieuzen (CAPER), dat onder anderen priesters, broeders en zusters be geleidt die problemen hebben met de celibaatsverplichting, wordt per 1 januari 1990 opgehe- Dat heeft de Konferentie Ne derlandse Religieuzen (KNR), waarin de organisaties van reli gieuzen samenwerken, laten we ten. Sinds zijn oprichting in 1967 heeft het CAPER vele priesters en religieuzen kunnen begelei den. Het aantal mensen dat zich voor hulp tot het bureau wendde, is sinds eind 1988 sterk afgeno- me*Het algemeen bestuur van het Nederlands Bijbelgenootschap is in principe 3bereid te werken aan een nieuwe bijbelvertaling ten behoeve van de kerken. Het heeft de staf opgedragen net onderzoek naar de mogelijk heid van een dergelijke vertaling „voort te zetten en uit te breiden" en „de haalbaarheid van dit ver taalproject voor de volgende eeuw" te onderzoeken in goed overleg met andere betrokkenen. De kerken hebben bij het bij belgenootschap aangedrongen op een nieuwe vertaling, die de vertaling van 1951, waarvan het copyright in 2001 afloopt, zou moeten vervangen. BEROEPINGEN NEDER LANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Gouda: H. Binnekamp te Oudewater. Bedankt voor Oosterland (Zld) en voor Wanneperveen/Belt- Schutsloot: A. N. Rietveld te Amerongen. Bedankt voor Willemstad en voor Zwolle: J. Riemersma te Nij- broek. GEREFORMEERDE KER KEN Beroepen te Loppersum (part time): mevr. drs. D. Ferwerda- Arends, kandidaat aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Loppersum (part time): drs. A. Ferwerda, laatste lijk zendingspredikant te Bangla- desj wonende te Loppersum die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Sint Jans klooster; Jac. P. Dondorp te IJmuiden. Bedankt voor Nijverdal: K. Meijer te Surhuisterveen. Beroepbaarstelling: mevr. drs. D. Ferwerda-Arends kandidaat te Loppersum. CHRISTELIJKE GEREFOR MEERDE KERKEN Tweetal te Baarn: P. D. J. Buys te Zwaagwesteinde en H. D. Riet veld te Maarssen. Beroepen te Amsterdam: K. T. de Jonge te Almere. GEREFORMEERDE GE MEENTEN Beroepen te Terneuzen: J. J. van Eckeveld te Zeist die bedank te voor Capelle aan den IJssel (wijk Middelwatering).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2