9 Flamenco is alles behalve folklore' Niiia Corti levert zich volledig uit aan dans KIJK-UIT Sotheby's leende geld voor aankoop Van Gogli Zingende gastschrijver in Groningen 1 kunst PAGINA 25 Exposities Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld, Frank rijk en Europa' t/m 21/1 '90; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steen- straat, 'Afghanistan, een nieuw begin', t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur. zo 14-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28. 'Afghanistan een neiuw begin',t/m 29/10; 'Deir Alla', Nederlandse opgravingen in Jordaanse vallei, t/m 6/1di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, achtste tentoonstelling: 'Schilde rijen zoeken sponsors' en in de serie ten toonstellingen Verzameld en getoond: 'Een halve eeuw huis houden', t/Tn 3/12; di t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen. vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243. werk van Feng, Enk-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Ateliers - Oude Rijn 89. beeldhouwer Frank Borst en schilders Robin Akkerman en Jean Marie Mersmans, elke eerste zondag van de maand- open ateliers, tel: 071-131044. Galerie Time is Art' Nieuwstraat 10, Ursula Dierks met aquarellen, t/m 29/9, wo, do. vr, za. zo. van 14-18 uur en na tel. afspraak 146475. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Lak Galerie - Cleveringaplaats 1, tentoon stelling 'Life Imprints' van Lieve Prins, t/m 6/10; ma t/m za 10-22 uur, zo 14-17 uur; Henny Hartevelt. oermoederen en kinderte keningen en Sjef Oltheten, tekeningen- /schilderijen. t/m 9/11ma t/m vr 10-22 uur. Stichting Galerie De Grote Beer - Rem- brandtstraat27, Israëlische kunstenares Nitza Flantz, schilderijen 'Lichaamsverkla ringen', t/m 16/10; ma t/m vr 10-15 uur, za en zo 12-15 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 werk van Avi Holtzman: 'Vision transfor med', t/m 12/10; ma t/m za 10-22 uur, zo 10- 22 uur. Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief- steeg 14. litho's van steden van Jeroen Hermkens, t/m 29/10; wo, do, vr, 13-18 uur, za 12-17 uur, do 19-21 uur. Galerie 'Coup d'Arl' - Nieuwe Rijn 27, schil derijen, foto's en grafiek van o.a. Wim Bak ker, Mirjam van Benthem, Fer Hakkaart en Ria Koot, t/m 11/11; wo, vr, za, 10-18 uur, do, 10-21 uur. Bleijenberg-lijsten - Breestraat 113, Jurjen de Haan, olieverf-schilderijen, van 14/10 t/m 11/11; di t/m za 9-18 uur. Alphen Parktheater - Raadhuisstraat 50, 'Masker tentoonstelling' in kader van de kinderboe kenweek, van 4/10 t/m 12/10. Typografiek van graficus Dick Berendes en werk van cursisten Expressie 70, van 7/10 t/m 4/11; ma t/m vr 10-12 uur en 14-16 uur, ma t/m do 19.30-21.30 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, schilderijen van Antony de Baat, t/m 15/10; di t/m vr 10-18 uur, za 10-17 uur. Leiderdorp Elisabeth Ziekenhuis (restaurant) - Simon Smitweg, olieverf en gouaches van Dorine Welter-Kools, t/m 29/10; dag 8-17.30 uur, zo 9-13.30 uur. Gemeentehuis Statendaalder, keramiek van Elly Hettema en grafiek van Anneke Koek. t/m 2/11ma t/m vr 8-17 uur. Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, zeefdrukken van Margreet Roden burg. van 13/10 t/m 23/11dag. 10-20 uur. Meubelplein Leiderdorp, 9 kunstenaars ex poseren met werkstukken van diverse tech nieken, tot eind okt. Lisse De Nachtgaal van Lisse Heereweg 10, schilderijtjes (op vaak zeer klein paneeltjes) van Henny A. Rotteveel-Verstraat, t/m eind okt; dag. 8-23 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan 3, in de hal en twee hoofdgangen, Lidy van der Spek met textiele werkvormen, tot 8/12. Oegstgeest Restaurant De Beukenhof - Terweeweg 2, Herfsttentoonstelling: schilderijen, acryl, landschappen en stillevens van Heieen Na gel, t/m eind okt. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6. permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Nederland in Bedrijf Handel in Rijnsburg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Vogelenzang De Tiltenberg - Zilkerduinweg 375, - fototen toonstelling over Boeddhisme en Christen dom, t/m 8/10; dag 9-12 uur en 14-17 uur. Warmond Galerie De Pomp Dorpsstraat, Agnes en Jan Sloot. resp. wandkleden en gewassen pentekeningen, Anke van der Kwaak-van den Berg, keramiek en sieraden van porse lein. t/m 12/10; di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16 uur, do, za en zo 14-16 uur. In de werkkamer expositie van etsen (in zwart- /wit) van diverse kunstenaars, t/m 30/9. Vereniging Het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Michael Jepkes met kleuretsen en mezzoprints, t/m 12/10; wo. do en zo 14-16 uur. za 11-16 uur. Wassenaar Raadhuis De Paauw - Raadhuislaan 22, •Nederlands Keramiek 1880 - 1930', Ju gendstil en Art Deco, van 8/10 t/m 19/11di t/m vr 10-16 uur. za en zo 13-17 uur. Zoeterwoude Gerda van den Bosch - Weipoortseweg 3, Guus Sundermeijer met schilderijen, Tessa Braat met keramiek en Gerda van den Bosch met bronzen beelden, gedurende de herfst, wo t/m za 14-17.30 uur. Concerten Klassiek Het ensemble Trouvères geeft woensdag avond een concert in de Taffehzaal van het Rijkmuseum voor Oudheden in Leiden. Het ensemble brengt middeleeuwse muziek uit de 14e eeuw van o.a. Trebor, Borlet, Baude Cordier, Senleches, Pierre de Molins, Lan- dini en Ciconia. Aanvang 20.15 uur Het Katwijks chr. mannenkoor 'Jubilate' geeft donderdagavond een groot concert in lands Gitaarduo - Eric Otto en Juun Voor hoeve - verzorgen de intermezzi. Aanvang 14.30 uur. Jazz Zondag begint Jazz on Sunday het nieuwe seizoen met het optreden van pianist/voca list Eddie Doorenbos. Jarenlang was hij de smaakmaker van The Millers. Evenals vorig jaar zal Jazz on Sunday gebruik blijven ma ken van de locatie in café Cheers in de Doe lensteeg. Aanvang 15.30 uur. Theaters Leiden Leidse Schouwburg vr 6, za 7,20.15 uur; Musical: 'A Night at the Cotton Club', mét o.a. Ruth Jacott en Made line Bell. di 10, wo 1120.15 uur; (resp. voorpremière en première) Blijspel: 'Laat je niet kisten', met o.a. Joop Doderer en Hans Boskamp, do 12.20.15 uur; 'Patstelling' van Pavel Ko- hout, met Ina van Faassen, Henk van Ulsen en Frans Vorstman. LAK-theater vr 6. za 7, 20.30 uur; Het Nationale Toneel: 'Een hond begraven'. zo 8, 15.00 uur; kindervoorstelling: 'Ding dong, doe jij even open?', door Teele. Alphen aan den Rijn Parktheater zo 8. 12.30 uur; koffieconcert Hein Pijnen burg (bas-klarinet) en Het Nederlands Ma rimba Duo. zo 8, 20.30 uur. extra voorstelling: 'Laat je niet kisten', met Joop Doderer en Hans Bos kamp. Leiderdorp Muzenhof za 7, 14.30 uur; kindervoorstelling (vanaf 4 jaar), Peter Pan Producties: 'Het Verhaal van Karelkees', door Jan Hoek. Den Haag Appeltheater vr 6. za 8. wo 11do 12. 20.15 uur; Toneel groep De Appel: 'Plaats van bestemming' van Thomas Bernhard. met o.a. Sasha Bult huis, Christine Ewert en Theo de Groot, wo 11, do 12, 19.30 uur; Toneelgroep De Appel: 'Antonius en Cleopatra' van Shake speare, met o.a. Geert de Jong, Eric Sch neider en het hele Appelensemble. AT&T Danstheater za 7.20.15 uur. zo 8,14.30 uur; Het Konink lijk Ballet van Vlaanderen: 'A Dance for You'. ma 9, 20.15 uur; Opera Forum: 'II Barbiere Di Siviglia'. Circustheater zo 8, 20.15 uur; Staatsopera Poznan: Tos- ca' van Puccini, olv M. Dondajewiwski. di 10. 12.45 uur; Lunchtheater-voorstelling door Raymond van 't Groenewoud. wo 11, 20.15 uur; Labyrinth: Muzikale krachtexplosie van topmusici met o.a. Ce- car Zuiderwijk (slagwerk), Jasper van 't Hof (toetsen), Julia Loko (zang), Bob Malach (saxofoon) e.a. Diligentia vr 6. 20.15 uur; De Meisjes: 'Stuck with a Fantasy'. za 7. 20.15 uur; Poëzie-avond met Remco Campert en Chabot, een voorleesavond op zo 8,11.30 en 14.30 uur: resp. Else Krijgs man (piano) en Pieter Wispelweij (cello), werk van Schubert, een muzikaal portret. Gitaarconcert Mauel Barrueco, werken van Visee, Bach, Mozart en Albeniz. dl 10, wo 11, do 12,20.15 uur; Herman Fin kers: 'Het meisje van de slijterij'. Dr. Anton Philipszaal vr 6.20.15 uur; Het Residentie Orkest olv Al- do Ceccato, werken van Beethoven en Brahms. di 10. 20.15 uur; het Residentie Orkest olv Aldo Ceccato. mmv Naum Grubert (piano), werken van Tsjaikovski en Brahms, wo 11, 20.15 uur; concert Schonberg En semble olv Reinbert de Leeuw, werken van Klaas de Vries, Gyorgy Ligeti en Alban Berg. do 12,20.15 uur; Residentie orkest olv Aldo Ceccato. mmv Naum Grubert (piano), wer ken van Brahms, Wagner en Ravel. Koninklijke Schouwburg vr 6. ma 9. di 10. 20.15 uur; (première) Het Nationale Toneel: Tussen ons', za 7, wo 11. do 12. 20.15 uur. zo 8. 14.00 uur; Het Nationale Toneel: 'De Tijd en het Vertrek'. Nederlands Congresgebouw do 12, 20.15 uur; balletvoorstelling door Academie voor Eurithmy. Amsterdam Carré dag (beh.ma) 20.15 uur. zo ook 14.00 uur; Musical 'Cabaret', met o.a. Willem Nijholt, Lia Dorana, Guus Verstraete sr en Alexan dra van Marken. Concertgebouw vr 6. 20.15 uur. zo 8, 14.15 uur; Koninklijk Concertgebouw Orkest olv Riccardo Chail- ly, mmv damesleden Nederlands Sympho- nisch Koor, werk van Diepenbrock, Debus sy en Schumann. za 7, 14.00 uur; Radio Filharmonisch Or kest. Groot Omroepkoor NOB olv Edo de Waart en solisten, werk van Glinka, zo 8. 20.15 uur; Amsterdams Gemengd Koor. Nederlands Bach Orkest olv Willem Wiesehahn en solisten, werk van Fauré, Mendelssohn en Brahms. di 10. 20.15 uur; concert Pinas Zukerman (viool) en Mare Neikrug (piano), werk van Stravinsky, Beethoven en Schumann, wo 11. do 12,20.15 uur; Koninklijk Concert gebouw Orkest olv Riccardo Chailly, mmv Robert Holl (bas), werk van Brahms, Mahler en Schumann. C.C. Amstelveen vr 6. 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam: 'Los zand' van Annie M.G.Schmidt, met o.a. Nettie Blanken, Jacques Commandeur, Si- grid Koetse e.a. do 12, 20.15 uur; 'Er wordt gestrooid', met Jos Brink en Frank Sanders, muziek: Henk Bokkinga. Muziektheater ma 9 (première), do 12, 20.15 uur; De Ne derlandse Opera: 'Ariane et Barbe-bleue' van Paul Dukas, mmv Nederlands Filhar monisch Orkest olv Henri Lewis. Nieuwe de la Martheater vr 6, za 7,20.15 uur. zo 8.14.00 uur; 'Jaloe zieën', met o.a. Allard van der Scheer, An- net Nieuwenhuyzen, Edwin de Vries en Els je de Wijn. di 10. wo 11do 12. 20.15 uur; Nina Corti m 'Flamenco-inspiration'. Stadsschouwburg vr 6. za 7, 20.15 uur. zo 8. 14.00 uur; 'Eva Bonheur', met Gees Linnebak, Edda Barends, IJf Blokker e.a. ma 9, 20.15 uur; De Nieuw Amsterdam. 'Schutting' van August Wilson, met o.a. Paul Bérénos, Victor Bottenbley, Glenn Dufort di 10. 20.15 uur; Labyrinth, een muzikale krachtexplosie met o.a. Cecar Zuiderwijck, Julia Loko en Eef Albers. wo 11. 20.15 uur; The New Zealand Ballet .'Knecht van twee meesters'. Veredon/Vival- di. do 10. 20.15 uur; RO-Theater: Macbeth' van Shakespeare, mmv Trudy Labij, Nelly Fryda, Carol van Herwijnen e.a. Rotterdam De Doelen za 7.20.15 uur; concert Rotterdams Opera koor, mmv Westlands Mannenkoor, do 12, 20.15 uur;Rotterdams Philharmo- msch Orkest olv Valeri Gergiejev. mmv Vik tor Tretjakov (viool), werk van Tsjaikovski, Prokofjev en Sjostakovski. Luxor Theater dag. (beh. zo en ma). 20.15 uur; Paul van Vliet 'Een gat in de lucht'. Rotterdamse Schouwburg vr 6, za 7, 20.15 uur, zo 8, 14 30 uur; Het RO-theater: 'Macbeth' van Shakespeare, met o.a. Trudy Labij, Nelly Frijda en Carol van Herwijnen. Theater Zuidplein vr 6. za 7. zo 8. 20.15 uur; 'Rocky Horror Show', door Kenneth More Theatre do 12.20.15 uur, Seth Gaaikema met caba retprogramma: 'Seth op naar '90,2000'. Sander van Manon heeft het druk deze week: zaterdagavond heeft hij de leiding bij Oratorium Vereniging 'Exultate deo'en don derdagavond dirigeert hij het Katwijks Chr. mannenkoor'Jubilate'. (fotopr) de Stadsgehoorzaal in Leiden. Onder lei ding van dirigent Sander van Marion brengt het 200 leden tellende mannenkoor voor de pauze geestelijke en klassieke liederen. Na de pauze wordt een Zuid-Amerikaanse show ten beste gegeven. De presentatie is in handen van Dick Passchier. Aanvang 20.00 uur. Het kamerkoor Panchanter zingt zondag middag in de Kapelzaal van K&O in Leiden. Het programma kent twee thema's: voor de pauze staat het Oost-Europese volkslied centraal, na de pauze het Franse chanson. Aanvang 15.00 uur. Christelijk Oratorium Vereniging 'Exultate Deo' geeft zaterdagavond een concert in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Het programma begint bij Advent en Kerstfeest, waarbij de len uit de Messiah van Handel worden uitge voerd. Gevolgd door de Lijdenstijd van Tele- mann; het Pinksterfeest zal in een cantate van Bach weerklinken. Het 'concert van het jaar' wordt besloten met het 'Gloria' van Vi valdi. Het geheel staat onder leiding van Sander van Marion. Aanvang 20.00 uur. Het jeugdkamerokest Leiden presenteert zondagmiddag in de Lokhorstkerk de resul taten van een studieperiode. Op het pro gramma staan werken van Hindemith, Du rante. Andriessen en Debussy. Het Neder- ZÜRICH/ROTTERDAM Compromissen sluit zij niet. Zij leeft van dag tot dag. Naam: Nina Corti. Ge boren en getogen: Zürich, Zwitserland. Beroep: Fla menco-danseres. De 'onge kroonde koningin van de Flamenco' Nina Corti (36) danst de Flamenco als geen Spaanse. En dansen zal zij "tot ik er dood bij neerval". De commercie jaagt de danseres na. Nina Corti blijft hardnekkig, hart grondig en koeltjes 'nee' zeggen tegen 'shirt-spon sering' of, naar haar gevoel, overlevering aan het be drijfsleven. door Marjan Meijer Bij de dansende Nina Corti valt geen spóórtje koelheid te bespeu ren. Niets van dat kille stijve Zwit serse. De vrouw levert zich vólko men uit aan de van oorsprong An- dalusische zigeunermuziek. "Aan de Flamenco moet je je uitleveren", zegt Nina Corti, die met haar ensem ble over de gehele wereld optreedt in de grootste concert- en schouw burgzalen en de danskunst doceert aan Internationale Dans Academies in Wenen en Köln. Kenners zeggen- over haar: "Zij danst de waarheid. Het is geen show, het is echt". Nina Corti heeft van zich doen spreken. Zij geldt als de eigenlijke vernieuwster van de Flamenco. Van haar succesvolle theaterproduktie Flamenco-Inspiraties werd door WDR-documentairemaker en dans- regisseur J os Montes-Baquer een 60 minuten durend portret van de dan seres vervaardigd. Het programma werd onderscheiden met 'Das Gol- dene Prag' voor de beste documen taire in 1988. In '88 en '89 trad zij op een op kamermuziek geïnspireerd programma. Eindelijk kan het Ne derlandse publiek kennismaken met het fenomeen. Jammer genoeg nog niet in de grote danstheaters, maar dat zal ongetwijfeld volgen na Theater Zeebelt DEN HAAG (ANP) - Het Haagse theater Zeebelt opent het nieuwe theaterseizoen met een herhaling van de voorstelling 'De stad als be weging' van Jeanne van der Horst en Peter de Jonge. Dit stuif werd in de zomer van dit jaar al door Zee belt gepresenteerd in het kader van het project 'Beeldende kunst en theater'. de optredens van 10 tot en met 15 oktober in het Nieuwe de la Mar theater in Amsterdam. Danstenten Nina Corti lijkt zo verlegen in haar Zürichse woning aan de rand van de stad. Achter de naaimachine geze ten, gestoken in een blauw zijde shirt en een wat lichtgeworden jeans om de benen, herken je er de zelfbewuste weergaloos mooie Fla menco-danseres van wereldklasse, niet in. Nina Corti is degene, die de eeuwenoude dans nieuw leven heeft ingeblazen. "Flamenco is al les", zegt Nina Corti om er aan toe te voegen: "Alles, behalve folklore". Flamenco is bij het 'grote publiek' toch voornamelijk bekend bij toe risten van de met liters wijn overgo ten klap-, stamp-, zuip- en vreet- avonden in danstenten langs de toe ristische Spaanse Costa Brava. Een heikel thema noemt Rüdi Le- dermarin, echtgenoot en manager, "die muziekmafia, de mensen die zalen programmeren, die Nina's Flamenco niet altijd serieus nemen. Dat komt door dat folkloristische imago. En er zijn impresario's die haar voor zalen of in stadiums met 50.000 mensen willen zetten". Met de Gipsy Kings trad zij ooit op in de stierenvechtersarena in Nimes. Dat beviel maar matig. "Geld is belang rijk hier. Dit is Zwitserland en voor al in Zürich, het Europese bolwerk van geld, spelen commerciële machten een belangrijke rol", weet haar Rüdi Ledermann. "Wij zouden stapels geld kunnen verdienen door de toevoeging van een sponsor- naam op de programma boekjes. Dat vloekt! Wij gruwen ervan ons uit te leveren aan het geld". Het negatieve imago van de Fla menco vreet aan Nina. Zij doet er al les aan om de mensheid te vertellen hoe de Flamenco hoort te zijn. Zij omringf zich met de beste klassie ke- en jazzmuzikanten en blijft in beweging. Ziet er geen probleem in om een spannende Flamenco te dansen in haar spijkerbroek. "Ik ben een kind van deze tijd, logisch dus. Alleen in de ontwikkeling kan men de archaïsche, oorspronkelijke kracht van de Flamenco voelen". Duizend jaar geleden vertrokken zigeuners uit Indië. Bij het bereiken van de culturele smeltkroes An- dalusië in Spanje was een ritme, een gezang, een dans ontstaan. Hon derd jaar terug werd dat samenge vat onder het begrip Flamenco. Ni- na Corti probeert met haar interpre tatie oud en nieuw te verbinden. Voor Nina Corti staat de Flamen co gelijk aan de zwarte Amerikaan se muziek: "Het is de blues van de danskunst". Geestverwandschap met de Flamenco ontdekte Nina in haar, door identiteitscrisissen over schaduwde, jeugd. Op zeventienja rige leeftijd vond ze per ongeluk 'haar uitlaatklep' in een dansschool in haar geboortestad. Als door de bliksem getroffen kreeg zij "een creatief ventiel om te uiten wat ik niet onder woorden kon brengen". Waarschijnlijk is haar afkomst me de debet aan de geestelijke versnip pering en onzekerheid in haar jonge jaren. Haar moeder is een jodin van Russisch/Poolse origine en vader Ottavio, de nog steeds in hoog aan zien staande cellist, heeft Italiaans en Spaans bloed door de aderen stromen. Zelfvertrouwen De stad Zu'rich gaf haar een stipen dium voor een vierjarige opleiding aan het Amor de Dios, een van de oudste en beroemdste Spaanse Fla- mencoscholen. Flamenco-paus Ci- ro Diezhandino werd in Madrid haar leermeester. "Daar stond ik 's ochtends op, ging naar school, oe fende de gehele dag, ik ging naar huis en repeteerde voor de spiegel weer verder tot het tijd was om te gaan slapen of trainde gewoon door". Zij perfectioneerde haar, in feite 'aangewaaide', danstechniek, maar ontwikkelde vooral haar zelf vertrouwen en haar eigen interpre tatie van de Flamenco. Voor de vrouw, die in de jaren zestig opgroeide, is het een uitda ging om de pop- en jazzmuziek in haar Flamenco-interpretatie te la ten weerspiegelen. "De dans heeft alles met mij te maken. Experimen teren en niet stil blijven staan, altijd meer van mijzelf ontdekken, is daarbij het doel. Ik ken geen andere kunstvorm waarin ik me zo kan uit drukken met treurig zijn, protesten uiten, maar ook erotiek, vreugde en humor tonen". Nina Corti is 1.75 meter lang, heeft donkerbruin haar en werd opgeleid voor edelsmid. "Ik wil en kan mijn afkomst niet verloochenen. Ik wil me lekker voe len in mijn huid. Ik ben slechts dan mezelf, wanneer ik alle invloeden die in mijn leven een rol speelden, in mijn dansen tot uiting kan bren gen. Dat zijn geschenken, zoals de liefde en kennis van de klassieke muziek, die ik door mijn vader on derging. Dat is de jazz, die altijd een belangrijke rol speelt bij mijn op voeringen. Maar dat zou ook rock kunnen zijn op een dag". Het zoeken naar een mannelijke danspartner heeft zij onlangs ge staakt. "Het is enorm moeilijk om een mens te vinden die dezelfde ge voelens en levenservaring heeft en het ook nog met mijn interpretaties eens is". Maar dat haar leven behal ve samenzijn met haar twee zoon tjes altijd gevuld zal blijven met Fla menco-dansen, is voor haar een on omstotelijk feit. "En wel tot ik er dood bij neerval". Nina Corti en ensemble met Flamenco Inspirations, 10 tot en met 15 oktober Nieuwe de la Mar theater. Aanvang 20.15 uur. Bezet ting: Nina Corti, dans; Jos; Maria Molero, gitaar; Luis Pastor, gi taar; Jesus de Araceli, gitaar; En rique Morente, zang; Ramon el Portuges, zang; Guadiana, zang; Pepe Luis Carmona, zang; Jacek Bednarek, contrabas; Willy Ko- toun, percussie en Thomas Günther, saxofoon. Nina Corti, ongekroonde koningin van de Flamenco. 'Zij danst de waarheid. Het is geen show, het is echt'. (foto GPD) LONDEN (GPD) - Heeft Sothe by's, het grote Britse veilinghuis, ei gen geld gestopt in de recordver koop van Vincent van Gogh's be roemde 'Irissen'? Twee jaar geleden werd het schilderij op een Ne- wyorkse veiling van Sotheby's voor ruim 100 miljoen gulden gekocht door de Australische multimiljonair Alan Bond. Een absoluut wereldre cord in de verkoop van een kunst werk. Volgens Michael Gross, een zakelijk medewerker van Alan Bond. zou de helft van het enorme bedrag door Sotheby's als een le ning aan Bond beschikbaar zijn ge steld. Alan Bond, de ondernemende en avontuurlijke Australiër, kocht het schilderij toen zijn enorme zake- nimperium nog redelijk draaide. "De 'Irissen' van Van Gogh is niet zomaar een schilderij. Het is het be langrijkste schilderstuk ter wereld. En ik vind het belangrijk dat Australië beroemde kunstwerken bezit", sprak destijds de man die van zijn patriottisme een belangrijk punt maakte in al zijn grillige aan- en verkoopactiviteiten. Maar na een reeks vette jaren is Alan Bonds financiële rijk groten deels in elkaar geklapt. Hij moet nu het ene gat met het andere stoppen. Het is in deze voor hem zo sombere ontwikkeling dat nu het gerucht de ronde doet dat de 'Irissen' van Van Gogh binnenkort weer op de markt komt. Omdat de Australiër, gedre ven door de omstandigheden, tot verkoop ervan zal moeten over gaan. Ook al omdat, zo wil het ge rucht, hij niet meer in staat is zijn af spraken over de lening van Sothe by's na te komen. Om geld vrij te krijgen, zou Bond hebben getracht het kostbare schil derij te verkopen aan een bank met de bepalig dat hij de 'Irissen' in bruikleen mag houden tegen een jaarlijks bedrag aan huur. Maar erg happig schijnen de banken niet te zijn voor een dergelijke overeen komst. Uit angst dat zij er op moe ten toeleggen als blijkt dat Alan Bond niet meer in staat is öm zijn jaarlijkse huur te voldoen. De onthulling dat Sotheby's deze lening zou hebben verstrekt, heeft geleid tot groeiende kritiek in de kunstwereld. Daar wordt al in toe nemende mate gesproken over de controversiële manier om door mid del van hoge leningen de prijzen op veilingen kunstmatig op te voeren. Het Londense veilinghuis Christie's bijvoorbeeld, doet er niet aan mee. Maar zijn belangrijkste rivaal So theby's ziet deze service als een uit breiding van zijn zakelijke moge lijkheden. Begin vorige maand had het veilinghuis zo'n 240 mihoen dol lar aan leningen uitstaan. Op deze leningen wordt als regel zo'n 3 pro cent meer aan rente betaald dan de banken vragen. Over wat er tussen Alan Bond en Sotheby's is overeengekomen, wil de een woordvoerster van het vei linghuis alleen kwijt dat de regeling op verzoek van de Australische za kenman zelf tot stand is gekomen. Maar volgens een woordvoerder van Bond heeft Sotheby's zelf de Australische zakenman benaderd en gewezen op de mogelijkheid van een lening. GRONINGEN (GPD) - Zingend, in hoog tempo citerend en herinnerin gen mengend met wetenschappelij ke kennis, is Willem Wilmink zijn gastschrijverschap aan de Rijksuni versiteit Groningen (RUG) begon nen. De dichter is de vierde schrij ver die aan de RUG twee maanden lang colleges geeft over vaderland se literatuur. Ook houdt hij twee openbare lezingen over de Gronin ger dichter Hendrik de Vries, op wie Wilmink promoveerde, en poëzie van, voor en over kinderen. Dat laatste onderwerp is een con stante in Wilmink's bezigheden. Als publicist, maar ook in de praktijk. Zo werkt(e) hij als tekst- en liedjes schrijver mee aan veelgeprezen kin derprogramma's als De Stratema- keropzee Show, J. J. de Bom en Het Klokhuis. Het eerste college, voor een gehoor van zo'n vijftig studen ten, greep Wilmink aan om Hiero- nymus van Alphen te rehabiliteren, de 18e eeuwse dichter die vooral be kend is geworden door zijn 'Kleine gedichten voor kinderen'. Van Alp- hen's verzen (met Jantje en z'n eier- grote pruimen natuurlijk als be roemdste) zitten nog steeds in veel hoofden geprent, maar door de meeste letterkundigen, en collega- dichters is hij altijd miskend. Ten onrechte, betoogde Wilmink vol Volgens Wilmink is er zeker tot de Tweede Wereldoorlog geen dichter geweest die Het Kind en diens ei gen, specifieke leefwereld zo seri eus nam als Van Alphen. Ondanks het wat zoete, Stichtelijke karakter van zijn gedichten. Wilmink: "Toen wij begonnen te schrijven voor De Stratemakerop- zee Show konden we eigenlijk al leen bij Van Alphen aansluiten. Hij beschrijft de outsider, de eenling in de tuin. Het kind dat een beetje filo sofisch is. Na Van Alphen is het kind altijd het pispaaltje geweest in de kinderliteratuur. Het motto was meestal: ferme jongens, stoere kna pen. Tot en met Roald Dahl. Het kind werd altijd weggestopt in een of ander kinderlandje, waar de gro te dingen, de grote vragen van hem werden weggehouden". Natuurlijk, beaamde Wilmink, is er in de jaren zeventig veel verbe terd. Maar daar is de confrontatie van het kind met de grote wereld soms een beetje teveel doorgesla gen. Met name in de Scandinavi sche kinderliteratuur: "Jantje's ou ders gaan scheiden' of'Jantje ligt in het ziekenhuis'. Zulke boeken ja gen kinderen rechtstreeks de kroeg Overigens, zo gaf Wilmink toe, speelt 'heimwee' ook wel mee bij zijn enthousiasme voor Van Al phen. "Heimwee naar een wereld waar vader en moeder nog 'verge noegd en blij' samenleven en er een goede God is. Het heimwee van ie mand die zit met het versplinterde wereldbeeld van na Auschwitz". Renoir gestolen BRUSSEL (ANP) - Uit de Konink lijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel is woensdag een doek van de Franse impressionist Augus- te Renoir gestolen. Volgens een woordvoerster van het museum is het schilderij, een naakt van 16 bij 18 centimeter, uit de lijst genomen. Na de ontdekking van de diefstal zijn alle bezoekers gefouilleerd. Maar de zoekactie leverde geen re sultaat op. De waarde van het doek je zou ruim een ton zijn. Willem Wilmink: 'De confrontatit zen beetje doorgeslagen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25