Optimisme toekomst
Holland Festival
'Popmuziek op een dieptepunt'
Voortvarend en geestdriftig
Dynamisch spel van Reflex
DONDERDAG 5 OKTOBER 1989
f jr*"* 'v**» -
Curiosity Killed the Cat:
Curiosity in Mexico: v.ln.r. Julian Brookhouse, Nick Thorpe, Ben Volpeliere-Pierot en Migi Drummond.
AMSTERDAM - Bestuurs
voorzitter Arie van der Zwan
deed geen enkele moeite zijn
trots te verbergen toen hij
gisteren in Amsterdam het
reeds uitgelekte rapport
over het Holland Festival in
de jaren negentig presen
teerde. Met zichtbaar genoe
gen klopte hij zichzelf en zijn
collega-bestuurder Philip
van Tijn op de borst: zij heb
ben toch maar mooi even or
de op zaken gesteld en de
continuïteit van het Festival
veiliggesteld. Er zal, aldus
Van der Zwan, niet snel een
bestuur te vinden zijn dat
zijn werk zo efficiënt en ef
fectief weet te verrichten.
Zoals bekend streeft het
Holland Festival naar ver
breding in artistieke, geogra
fische en bovenal financiële
zin. Binnen vijf jaar moet
men kunnen beschikken
over een budget van ruim
acht miljoen gulden.
door
Gerlof Leistra
De schulden aan WVC (ruim twee
miljoen gulden) en Amsterdam (een
miljoen) wil men aflossen uit het ba
tig saldo, dat jaarlijks 638.000 gul
den moet bedragen. Voormalig
Vendex-topman Van der Zwan zei
verbaasd te zijn "dat er in de kunst
sector zo dramatisch over schulden
wordt gesproken. In het bedrijfsle
ven is dat heel normaal. Aan het
hebben van schulden is niets ver
keerds en niets geheimzinnigs. Het
lijkt wel of schuldenvrij de meest
wenselijke situatie is". VaYi der
Zwan ontkende dat hij bij beide
subsidiegevers gepleit heeft voor
een kwijtschelding van schulden.
Met de meeste subsidiegevers
zijn principe-afspraken gemaakt
over een verhoging van de bijdra
gen. Hoewel alleen de gemeente
Den Haag een definitieve toezeg
ging heeft gedaan, verwacht Van
der Zwan geen problemen. "Op
ambtelijk niveau is er met iedereen
overeenstemming. In onze optiek
heeft dit plan een reëele kans van
slagen, anders hadden we het ook
niet naar buiten gebracht." Het be
stuur wordt overigens uitgebreid
met drie nieuwe leden: de journalist
Jan Blökker, Frans de Ruijter (on-
oud-directeur van het Hol
land Festival en nu directeur van
het Koninklijk Conservatorium in
Den Haag) en Sjarel Ex (directeur
yan het Centraal Museum in
Utrecht).
Over het programma voor 1990
viel volgens directeur Ad 's-Gra-
vesande nog niets met zekerheid te
zeggen. Onder de noemer 'Deut
sche Welle' werkt men aan een om
vangrijke presentatie van muziek,
dans en theater uit Duitssprekende
landen.
AMSTERDAM De uitzon
dering begint regel te wor
den. Meer en meer nemen
popartiesten ruimschoots de
tijd om nieuw materiaal uit
te brengen. Twee, drie jaar
smachten is voor de onge
duldige fans een normale
zaak geworden. Ook voor de
aanhangers van Curiosity
Killed The Cat. Zanger Ben
Volpeliere-Pierrot, de man
met de elastieken ledema
ten, heeft er een eenvoudige
verklaring voor: "We heb
ben diverse producers ge
test, omdat de platenmaat
schappij bang was dat we de
verkeerde zouden kiezen.
Daarmee ging inderdaad tijd
verloren, maar dat was het
waard".
Het resultaat ligt vanaf vandaag in
de winkels en heet 'Getahead'. Heb
ben de Curiosity's zich door het im
mense succes van hun debuutelpee
'Keep your distance' bij de produk-
tie van de nieuweling geremd ge
voeld? "Ik meen van niet. We heb
ben er niet eens zo bij stilgestaan
dat dit ons tweede album was. Bo
vendien hebben we hier meer ont
spannen aan kunnen werken. Voor
ons gevoel zijn'we als componisten
nu tot meer in staat dan met 'Keep
your distance', toen de songs al een,
soms twee jaar oud waren als de
elpee uitkwam".
Hoe dan ook, we zijn al lang blij
dat intussen de single ('Name and
number', red.) een tijdje uit is en het
zo goed doet. In alle clubs waar we
kwamen vroegen de mensen ons op
gegeven moment de oren van het
hoofd: 'Waar blijft de nieuwe plaat?'
Elke keer moesten we ze aan het
lijntje houden. Gelukkig hoeft dat
niet meer".
Curiosity Killed The Cat. Vreemd
verhaal. De eerste single, 'Misfit',
sneuvelde jaren geleden tragisch in
de traditionele Britse twist om de
nummer 1-positie met Kerstmis. De
plaat kwam niet hoger dan 76. De
opvolger, 'Down to earth', deed het
aanmerkelijk beter. Pas na zestien
succesvolle weken verdween de
schijf uit de lijsten, om later opge-
yplgd te worden door hits als 'Ordi
nary day', 'Free' en (opnieuw uitge
bracht): 'Misfit'.
Het begin van een reputatie. Cu-
Herstel weer weg
als voorzitter
Raad voor de Kunst
HILVERSUM (ANP) - Mr. A. Her
stel, sinds 1 september voorzitter
van de Raad voor de Kunst, heeft
demissionair minister Brinkman
van WVC gevraagd hem te onthef
fen van zijn functie.
Herstel heeft dat gedaan omdat
hij half november de nieuwe
NCRV-voorzitter wordt en die twee
functies mogelijk tot verstrengeling
van belangen kunnen leiden. Her
stel vindt, zo maakte de NCRV be
kend, dat in een tijd waarin het'me-
diabeleid in het brandpunt van de
politieke en publieke belangstelling
staat, iedere schijn van partijdig
heid moet worden vermeden.
De Raad voor de Kunst had hem
eerder op de onverenigbaarheid
van die functies gewezen. De Raad
verweet Brinkman meteen al bij de
benoeming dat hij onvoldoende
ruggespraak met de Raad had ge
houden. Uit de combinatie van de
twee functies zou een conflict kun
nen ontstaan.
Herstel is nog tot 1 oktober hoofd
officier van justitie in Rotterdam.
riosity Killed The Cat staat op het
Britse eiland voor knap geboetseer
de popmuziek door vier frisse jon
geheren. De status in de rest van
Europa is nog voor verbetering vat
baar. "Natuurlijk is Europa belang
rijk voor ons", zegt Ben. "Elk suc
ces telt. We hopen alleen dat we als
band de kans krijgen om beoor
deeld te worden op wat we werke
lijk presteren.
Tot dusver hebben we bij voor
beeld in Nederland in het verleden
niet veel meer dan een paar televi
sieprogramma's gedaan. Van die
playback-optredens. Behoorlijk
vernederend. Je staat daar maar een
beetje je eigen werk te mimen, je
krijgt geen enkele kans om je echt
te uiten. Je voelt je beperkt. Daarom
willen we straks dolgraag concerten
op het Europese vasteland doen, zo
dat de mensen ons ook als live-band
leren kennen. We willen niet alleen
gewaardeerd worden, omdat we
toevallig een hitnotering hebben".
Vol overgave sluiten de Curiosi
ty's zich aan in de groeiende rijen
der criticasters, die wekelijks vast
stellen dat de hitlijsten tegenwoor
dig nog slechts uit louter pulp be
staan. Veel verschil tussen de Britse
en Europese noteringen zien Volpe
liere-Pierrot en Thorpe niet, of het
moest zijn dat de Europeanen naar
hun smaak ontvankelijker zijn voor
vrolijke muziek: „Engelsen neigen
naar de droge, sarcastische kanten
van het bestaan. Zo raak je vaak op
gezadeld met pessimistische mu
ziek als die van The Smiths. De on
afhankelijke lijsten, de indie charts,
staan er vol mee. De commerciële
rangschikkingen in Engeland zijn
gevuld met de muziek die Radio
One dicteert. Iedereen zegt die rom
mel te haten, maar intussen wordt
het wel gekocht".
Dieptepunt
Lang zal die eenheidsworst niet
meer gedraaid worden, zo is hun
stellige overtuiging. Ben: "We zit
ten met de popmuziek nu echt op
een dieptepunt. Het ergste is dat de
rommel nu echt allemaal tegelijk
komt. Het wachten is op een reactie,
zoals punk ruim tien jaar geleden.
House leek de oplossing: iedereen
begreep het, althans in Engeland,
maar uiteindelijk moest men toch
tot de conclusie komen dat er in die
muziek geen leven meer zat". Nick:
"Ik stel me zo voor dat een nieuwe
wending in de popmuziek een s<y>rt
fusie van invloeden zal zijn". Ben:
"Dat heeft het verleden wel uitge
wezen. De eerste punkers waren
wild van heavy dub reggae, en die
was weer geïnspireerd op oude
soul".
Nick: "Het is ook een heel ver
schil dat wij niet uit geldzucht han
delen. We hebben met z'n vieren
één bankrekening, bij voorbeeld.
En we gaan straks op tournee met
een band van twaalf man. Als het
ons echt om de centen te doen was,
zou je dat soort dingen wel uit je
hoofd laten". Ben: „We brengen lie
ver een goede show dan dat we bin
nen lopen, heus. Dat kan ook niet
anders wanneer je, zoals wij, alles
op geluk baseert. Met een stel goede
vrienden kun je al behoorlijk geluk
kig zijn. En verder: een hoop lol ma
ken en niet te zelfbewust zijn. Alstu
blieft".
UTRECHT - In de Janskerk
Utrecht is gistermiddag met een gro- goed, kreeg
te Uitvindersmarkt de landelijke daarin onder
Kinderboekenweek van start ge- kenweekgeschenk
gaan. De Kinderboekenweeek duurt eiland daarginds
nog tot en met 14 oktober.
Driehonderd kinderen van ver
schillende basisscholen waren uitge
nodigd om het kinderboekenfeest bij
te wonen, en ze deden
enthousiasme aan mee. Them
de Kinderboekenweek is dit jaar
'Kijk verder dan je neus lang is.
Over uitvinden en ontdekken'. Een Zilveren
thema dat op allerlei manieren, se-
rieus, speels, ingenieus en grappig,
kan worden ingevuld, en dat ge
beurde in de Janskerk dan ook.
Zo konden de kinderen in grote
emmers met nat zand gaan staan,
om te kijken wat er dan gebeurt. Er
was een lachspiegel die je zelf kon
bedienen. De kinderen mochten een
al gefrankeerde briefkaart schrij
ven, en die vervolgens in een codeer
machine van de PTT stoppen zodat
streepjescode van de postcode
in de Janskerk aanwezig: Ivo de
Wijs, Alphons van Heusden, John
het Kinderboe- Birmingham, Tor Seidler, Ted van
an dit jaar, Het Lieshout en Wim Hofman. Ook In-
>an Paul Biegel. grid en Dieter Schubert, die de spe-
Op de foto signeert de schrijver ciale kinderboekenweekuitgave
zijn 'Het eiland voor kleuters dit jaar maakten, i
Midas Dekkers en Paul
Biegel. De schrijvers en tekenaars
exemplaren
van daarginds'.
Van de gelegenheid
met groot programmaboekje handtekeningen bleven niet allemaal netjes zitten
van bekende schrijvers te laten zet- het standje van de Utrechtse Kin
ten, maakten veel kinderen gretig
gebruik. De meeste winnaars van
Gouden Griffels waren
Van Gogh en Stedelijk Museum
uitbreiden op Museumplein
de post. Er waren computers die kin
deren zelf konden bedienen, zodat ze
bijvoorbeeld 'net echt' een trein kon
den besturen.
Kinderen die mee wilden doen
r het Nederlandse Boekhad i
seum in Amsterdam willen op korte dan de oude collectie tentöonge-
termijn fors gaan uitbreiden. Een steld", aldus Beeren.
Volgens Beeren hebben veel van
"zijn" kunstwerken dagelijks te lij-
i beide den van het transport dat zij moeten
ondergaan naar de Centrale Markt
hallen waar een groot gedeelte van
de collectie (75 procent) wordt
Dit hebben de directies
musea gisteren bekendgemaakt.
Volgens W. Beeren, directeur vanl
het Stedelijk kan het zo niet langer.
"Nu worden de tentoonstellings- dergebracht wegens ruimtegebrek.
aan de grote speurtocht die de ruimten voor het grootste gedeelte In het nieuw te bouwen deel zou
CPNB, Collectieve Propaganda gebruikt als werkplaats. De zolders volgens Beeren daarom ook een de-
de kelders zitten vol, we barsten pot moeten worden opgenomen. De
gezet, moesten alle standjes langs, eruit. In de r
t te bouwen extra directeur verklaarde nog deze week
Leids Barok Ensemble:
Het was gisteravond weer als van
ouds: een vurig en nadrukkelijk
aanwezig Leids Barok Ensemble
in het goedgevulde Groene Kerk
je van Oegstgeest, met een pro
gramma dat in razendsnelle vaart
de revue passeerde.
Voor de pauze drie werken van
Barok componisten, te beginnen
met een Concerto grosso opus 1
in g klein van Locatelli, waarin
het uit uitstekende amateurs be
staande orkest meteen op dreef
was, zelfs zó op dreef dat de Ga-
votta mij bijna een beetje té afge
beten werd gestreken.
Het Leids Barok Ensemble
houdt van verrassend en authen
tiek spelen, maar deze aanpak
moet niet té hoog in het vaandel
komen te staan. Van mij mag het
strijkinstrument af en toe wel een
beetje zingen en mag een adagio
of een largo enige ontroering op
roepen. Het was deze avond mis
schien een beetje te vrolijk en te
glad, daar moet voor opgepast
worden.
Dat de Italiaan Francesco Du
rante (leerling van Scarlatti en le
raar van Pergolesi) een minder
spectaculair componist is,, werd
ook in deze uitvoering van zijn
Concerto nr. 4 in e klein duidelijk:
een leuk maar oppervlakkig nie-
mandalletje. Het adagio werd wat
aarzelend en onzuiver ingezet
dopr de le viool, gevolgd door een
eveneens voorzichtige 2e viool. In
het fugatisch opgebouwde Ricer-
care liep het samenspel werd ge
smeerd, terwijl het Largo in ver
gelijking met het Presto in vrij
snel tempo werd uitgevoerd.
Met Handel nog voor de pauze
en Haydn erna was dit concert
niet meer stuk te krijgen: beide
heerlijke, goed in 't gehoor liggen
de, in de goede zin van het woord
gepolijste werken. Zonder kleer
scheuren, voortvarend en geest
driftig volgde het een presto op
het andere. De twee menuetten in
Haydn's Notturno nr 3 in D groot
droegen een bijzonder karakter.
Meestal is het een dans met een
matig tempo in driekwartsmaat.
Al waren ze in de voorgeschreven
maat gecomponeerd, de lichtvoe
tigheid die zo eigen is aan een
menuet (hoe kan je ook anders
dansen?) werd hier afgewisseld
door een sensationele hoekigheid
in verrassende passages. Het
Presto werd tot slot zó vurig ver
tolkt dat het ensemble een lang
durige staande ovatie in ont
vangst mocht nemen. Van té gro
te zielevreugd sloegen de strij
kers in de toegift- meteen op hol;
de concertmeester Jan Verheugt
bracht met een paar nadrukkelij
ke ingehouden streken zijn en
thousiaste collega's weer iri 't ge
lid.
LIDY VAN DER SPEK
am a Hotel van Hans Tuerlings/Bert Kleijn-
/Jan Kuiper. Gezien op 4 oktober in het LAK-
theater alwaar nog v
LEIDEN Alsof het nog steeds
drie oktober is, lalt en slingert
danseres Patrizia Tuerlings door
de ruimte. Dronken roept ze om
haar Fernando en kijkt ze be
vreemd naar de twee andere dan
seressen die zich ingenieus en bij
na weemoedig in elkaar verstren
gelen. De Franse choreografe
Christine Bastin liet zich voor
Bless inspireren door Malcom
Lowry's Under the Vulcano, de
'/Ironkenmansroman' die nog
niet zo lang geleden verfilmd
werd. Met deze choreografie won
Bastin overigens vorig jaar de
aanmoedigingsprijs in het Inter
nationale Choreografen Con
cours te Groningen. Bless ver
keert dan ook in een aanmoedi
gingsstadium want het contrast
tussen acteren en etherische dans
blijft nog teveel een contrast. De
onderliggende tragiek die de drie
verbindt is wel duidelijk, maar
een reactie op elkaar ontbreekt en
dat gaat ten koste van de span
ning die wel gesuggereerd wordt
door de dramatische muziek van
Bernard Parmégiani. Uiteindelijk
gebeurt er niets met de danseres
sen. Helaas.
In I am a hotel gebeurt daaren
tegen van alles. Choreograaf
Hans Tuerlings die al eerder werk
voor Reflex maakte, zet een hotel
lobby op z'n kop. Als metafoor
voor het vluchtige leven ontmoe
ten zeven mensen elkaar slechts
kort maar krachtig. De dansers
wisselen steeds van partner in
een dynamisch spel van flitsende
bewegingen. Met Tuerlings im
mer aanstekelijke humor en the
atrale dansidioom en de rustver-
storende muziek van Bert Kleijn
en Jan Kuiper, is I am a Hotel een
lust voor oog en oor. Als de nacht
in het hotel aanbreekt, doet ook
de verstilling haar intrede en lijkt
er een romance tussen twee van
de dansers te ontstaan. Tussen al
le dribbelende passanten die vol
gen, leven ze nog lang en geluk
kig. Mogen
De derde choreografie Gonna
Wanda Land was in handen van
de Amerikaanse Nina Wiener. Zij
staat bekend als de choreografe
van het klimaat want regen, woes
tijndroogte en wind waren altijd
haar inspiratiebronnen. Ruim
twee jaar was zij artistiek advi
seur van Reflex en bepaalde zij
naast Yoka van Brummelen het
artistieke gezicht van het Gro
ningse gezelschap: een 'overwo
gen samengesteld repertoire, een
hoog uitvoeringsniveau en karak
tervolle dansers'. In die opzet is
Reflex goed geslaagd want bin
nen drie jaar groeide Reflex uit
tot een van de toonaangevende
moderne dansgezelschappen.
Maar goed, Gonna Wanda
Land. Op traditionele Nigeriaan-
se muziek spreidt Patrizia Tuer-
overal een vraag beantwoorden, tienduizend vierkante meter zou- vier architecten een brief te zullen
Wie de speurtocht helemaal had op- den wij tentoonstellingen kunnen sturen, waarin zij worden opgeroe
pen een schets te maken.
Volgens T. Boxma, adjunct-direc
teur van het Van Gogh Museum is
met de bouw van dit museum, zes
tien jaar geleden, rekening gehou
den met 60.000 bezoekers per jaar.
"Aangezien er dit jaar 700.000 be-
I zoekers worden verwacht levert het
gebouw voor ons grote problemen
op".
Het Rijksmuseum Van Gogh (nu
ruim 8.000 vierkante meter groot)
wil uitbreiden met 4.000 vierkante
meter in de richting van het Muse
umplein. Volgens de directie is er
met het Van Gogh-jaar 1990 in het
vooruitzicht een groot gebrek aan
kantoor-, tentoonstellings- en facili
tate ruimte. Van de collectie be
staande uit 300 schilderijen en 900
tekeningen worden gemiddeld 115
werken tentoongesteld.
De plannen van de musea passen
volgens de directies prima binnen
het plan- Weeber voor het Museum
plein dat eerder werd gelanceerd.
Dit plan werd gemaakt in opdracht
van de Stichting Museumplein en
voorziet in een forse uitbreiding van
de twee musea. Hoe de financiële
invulling van het plan eruit komt te
zien kon geen van beide directeuren
meedelen. Volgens hen zijn de plan
nen zoals nu gepresenteerd slechts
"kaderplannen".
Scène uit Bless,
lings in een solo haar ongelofelij
ke danskwaliteiten tentoon. Als
een wilde kat en slang 'tegelijk
sluipt, kruipt en kronkelt ze door
de ruimte waarin een kale Bec-
kettiaanse boom staat. De bewe
gingen lijken af en toe op rituelen
die iets met de aarde van doen
hebben. Gonna Wanda Land is
een staalkaart van Wieners dans-
taal: inventief en expressief. Na
deel van die staalkaart is echter
wel dat het een opeenvolging vai
bewegingen blijft. Maar zo goed
gedanst is dat een minder groot
bezwaar.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
DIEPZEEPRIJS - De auteur J.
Bernlef krijgt de Diepzeeprijs 1989.
De prijs is hem toegekend door het
tijdschrift Diepzee, met 18.000
abonnees het grootste literaire tijd
schrift van ons land. Bèrnlef ont
vangt de prijs, die bestaat uit een
geldbedrag van 5.000 gulden, omdat
zijn boek Hersenschimmen dit jaar
de nieuwe favoriet is gebleken op
de literatuurlijsten van leerlingen
uit de hogere klassen van het voort
gezet onderwijs.