'Ik maak moeders droom waar' achteraf Couperus voor kinderen Veel kinderboeken, weinig kwaliteit Geraakt TOSCA Chansoimière Patiicia Kaas (22) verovert Europa en omstreken WOENSDAG 4 OKTOBER 1 5WET HILVERSUM (GPD) - De boodschap is direct overge komen. Chanson-sensatie Patricia Kaas houdt er al ernstig rekening mee dat haar hapklare achternaam in Nederland nogal eens aan leiding tot al dan niet flauwe woordgrapjes zal zijn. "Ik heb ook al uitgezocht of ik geen Hollandse voorouders heb, maar de sporen van mijn vaders familie leiden op geen enkele manier in de ze richting". door Louis du Moulin Dat zij nu wel noordwaarts is geko men houdt verband met de grootse plannen die ze met 'de hele wereld' heeft. Na haar eigen Frankrijk zal ook het buitenland aan (of in) Patri cia Kaas moeten geloven, luidt de zelfopgelegde opdracht. De 22-jari- ge zangeres uit Stiring-Wendel in de Elzas weet zich daarbij gesterkt door de enthousiaste ontvangst in (gedeeltelijk) Franstalige landen als Canada, Zwitserland en België en de hoopgevende belangstelling vanuit Japan eAde Sovjetunie. Vanwaar al die interesse? "Ik wei ger om naar verklaringen te zoeken, maar als ik toch iets moet zeggen, dan hou ik het op een combinatie van een aantal onalledaagse ingre diënten", bekent Patricia Kaas op zo bescheiden mogelijke toon. "Al lereerst is mijn muziek anders dan het typische Franse chanson, van wege de bluesinvloeden. De bijbe horende teksten zijn eveneens vrij ongewoon, omdat ze het leven niet mooier voorstellen dan het is. En dan is mijn stem ook nog eens op vallend, klinkt in elk geval veel ou der dan voor mijn leeftijd gebruike lijk is". Haar frappante rijpheid kan slechts één achtergrond hebben, meent ze zelf. "Ik ben al op achtjari ge leeftijd begonnen met zingen in het openbaar. Een jaar later had ik een eigen band, waarmee ik door heel Oost-Frankrijk toerde. Toen ik dertien was trad ik ieder weekeinde al in Duitsland op in een cabaret of beter gezegd Ein Tanzlokal. Ik heb dus reeds een lange weg achter de rug. Het doorleefde in mijn stem komt dus echt wel van binnenuit", aldus Patricia Kaas, die dankzij haar Duitse moeder tot haar grote vreugde tweetalig is opgevoed. Actueel Haar absolute doorbraak in eigen land vond twee jaar geleden plaats via 'Madeomoiselle Chante Le Blues', een op haar slanke lijf ge schreven compositie van het duo Didier Barbelivier-Francois Bern- heim. Laatstgenoemde had eerder haar geprobeerd te lanceren met 'Jalouse', een compositie waarbij ook het echtpaar Gerard en Elisa beth Depardieu nauw was betrok ken. De robuuste steracteur als (de buterend) producer, zijn minder vermaarde wederhelft als tekst schrijfster. Bij de Depardieu's is Pa tricia Kaas nog altijd kind aan huis, haar artistieke begeleiding laat ze tegenwoordig echter uitsluitend over aan 'de twee B's', die haar als geen ander aanvoelen. "Om die re den ben ik er ook nog niet toegeko men om zelf te gaan schrijven. De noodzaak is er niet. Bovendien vind ik mezelf toch in de eerste plaats zangeres. Podiumartieste eigenlijk, want in de studio zingen is maar surrogaat. Contact hebben met het publiek, dat is voor mij de lol. Dat zal ik altijd blijven doen, succes of niet. Want het is nu eenmaal mijn grootste hobby". 'P.K.', zoals ze ook wel kortaf wordt genoemd, is inmiddels on derscheiden met de Oscar van het Chanson (jaargang 1988). Daarmee is ze toegetreden tot het elite-gilde waartoe ook Johnny Halliday, Ju- lien Clerc, Yves Duteil en Charles Aznavour behoren. Gezien haar korte staat van dienst misschien wel wat te veel eer, erkent Patricia Kaas, maar die officiële erkenning sluit wel aan bij de monsterverko pen van haar vijf singles (gemiddeld een miljoen stuks) en haar de buutalbum 'Mademoiselle Chan te....', waarvan er bijna een miljoen exemplaren zijn verkocht. Duidelijk meer moeite heeft ze met de veelvuldige vergelijkingen met de legendarische Edith Piaf, op grond van zowel haar krachtige stem als haar 'realistische' repertoi re. "Leuk, prachtig zelfs, maar toch ook gevaarlijk. Voordat je het weet ben je bestempeld als Piaf numéro deux en dat wil ik natuurlijk niet. Het zou betekenen dat ik teruggrijp op het verleden, terwijl ik met mijn muziek en mijn teksten juist mid denin de actualiteit sta". Patricia Kaas is niet bang temid den van alle drukte, hoogspanning en verwachtingen haar hoofd te ver liezen. "Ik blijf wie ik ben. Een nor maal meisje uit toevallig een groot gezin met zeven kinderen, dat zeer dankbaar is voor al deze erkenning. Ik geniet ervan en mijn ouders, die me van meet af aan hebben gesti muleerd, nog veel meer. Vooral mijn moeder, die zelf zo graag ar tieste was géwordén. In feite maak ik haar dromen waar". (Patricia Kaas, Frankrijks jong ste chanson-vedette, is donder dagavond aanstaande een van de internationale sterren (naast Ju lio Iglesias, Miss Universe Angela Visser en Audrey Hepburn) in het televisie-gala 'Danny Kaye Award 1989'. AVRO Ned. 2, vanaf 20.29 uur). Letterkundig Museum brengt hommage aan schrijver Fotoboeken-expositie in Den Bosch zien, maar later -door diezelfde mensen- als 'typerend' of'raak' wor den betiteld. Zo is het befaamde fo toboek 'Wij zijn 17' van Van der Els- ken te beschouwen en dat geldt evenzeer voor 'Mensen en dieren op de Bossche veemarkt' van Martien Coppens of 'Meisjes van Nederland' door E. van Moerkerken. Wat later verschenen 'Nothing Special' van Peter Martens of 'Miserere, de grote boetebedevaarten in Europa', het fantastische boek van Marrie Bot. Stuk voor stuk geven die werken een onverwachte kijk op schijnbaar alledaagse gebeurtenissen. Het is opvallend dat tegenwoor dig veel fotojournalisten die specia le kijk gebruiken bij hun werk zaamheden. Steeds meer dagblad fotografen kijken vandaag de dag meer achterom en opzij, om op die manier 'de' gebeurtenis vast te leg gen. Dat levert dikwijls fraaie foto's op die dikwijls meer vertellen dan flinke lappen tekst. Misschien is het wel daarom dat (documenterende) fotoboeken nu wat uit de tijd lijken. Met een beetje geluk krijg je dat nu elke dag voorgeschoteld. Tentoonstelling: 'Foto in om slag', Het Nederlandse documen taire fotoboek na 1945. Noordbra bants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch. Open: di. t/ vr. van 10- 17 uur; zat. van 11-17 uur en zon. van 12-17 uur. Tot 29 oktober. Ca talogus, 49.50 gulden. ROB SCHOONEN Expositie Jan Wils DEN HAAG (ANP) - Het woning bouwcomplex Papaverhof in de Haagse bloemenbuurt, dat tussen 1919 en 1922 naar een ontwerp van de architect Jan Wils werd ge bouwd en toen tot over de grenzen de aandacht trok, is compleet geres taureerd. Ter gelegenheid daarvan organiseert de Haagse Kunstkring in het eigen gebouw aan de Denne- weg een expositie onder de titel 'De stijl van Jan Wils'. Buitenlandse architectuur-tijd schriften erkenden de in 1972 over leden Wils destijds als één van de toonaangevende Europese archi tecten. Hij was lid van de befaamde Stijl-beweging en behoorde dus tot de toenmalige avant-garde van de architectuur. Hij had ook grote in vloed op 'De Nieuwe Haagse School', een architectuurstroming in het vooroorlogse Den Haag. Op de tentoonstelling zijn.vooral ontwerptekeningen van Wils te zien. Behalve het ontwerp voor de Papaverhof zijn er tekeningen te zien van onder meer diverse flat- en kantoorgebouwen in Den Haag, het dansinstituut aan de Laan van Meerdervoort, en het City-theater. De Haagse Kunstkring organi seerde de tentoonstelling samen met het Haagse Bureau Monumen tenzorg. De tentoonstelling duurt van 14 oktober tot en met 2 novem ber. DEN HAAG (ANP) - In het Letter kundig Museum in Den Haag wordt de komende twee maanden een hommage gebracht aan Louis Cou perus. Het evenement begint op 6 oktober en heeft plaats in het kader van de kinderboekenweek. Cen traal staat een humoristische teken film over de in 1923 overleden Haag se romancier. Volgens woordvoer ster Haarsma van de tentoonstel lingsafdeling is de manifestatie ech ter ook zeer geschikt voor volwasse- De titel van de film is 'Heksensab- bath'. Getoond wordt hoe Couperus geïnspireerd raakte om zijn sprook je 'Dromenheks' te schrijven en hoe dat werkje verder tot stand kwam. Het is dit proces dat de film voor de volwassenen interessant maakt, ter wijl 'Heksensabbath' voor kinderen gewoon een leuk verhaal is. Intus sen maken ze kennis met één van onze grootste auteurs. De film is bedacht door Cou perus-fan en beeldend kunstenaar Ronald Raaijmakers. De regie en productie waren in handen van Cor- nelis Kapsenberg, terwijl Raaijma kers met Börge Ring de animatie verzorgde. Couperus-kenner-bij- •uitstek Albert Vogel zocht de ge bruikte citaten van Couperus bij el kaar. Behalve tekeningen uit de film hangen er ook echte foto's van Cou perus op de tentoonstelling in het Nat. Toneel en De Jonge samen DEN HAAG (GPD) - Cabaretier Freek de Jonge gaat na afloop van de voor stelling 'De Tijd en Het Vertrek' door het Nationale Toneel in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag 'leesvoorstellingen' geven van zijn nieuwste show De Volgende. Het Nationale Toneel wil daarmee meer publiek trek ken. Hoe de samenwerking tussen het toneelgezelschap van Hans Croiset en De Jonge verder gestalte krijgt, wordt deze week in Den Haag bekend gemaakt. Op 5 november gaat De Volgende in theater Carré in Amsterdam in pre mière. Daarvóór geeft De Jonge twintig try out-voorstellingen in verschil lende delen van het land. In De Volgende filosofeert Freek de Jonge over 'gespannen wachten in een haastige wereld'. Behalve in Carré is De Jonge in de maand december een beperkt aantal voorstellingen in het Scheve- ningse Corcustheater te zien. Inmiddels heeft Freek de Jonge voorlopig afgezien van zijn oorspronke lijke plan om samen met de Engelsman Neil Innes het programma Mystery Guests te maken. Om 'organisatorische redenen' is de samenwerking uit gesteld, maar zeker niet afgesteld, aldus het Rotterdamse theaterbureau Mojo. Letterkundig Museum. Verder staat zijn authentieke bureau ten toongesteld en zijn Couperus' Ja panse beeldjes, zijn boekenkastjes en de eerste drukken van een paar van zijn werken te zien. De film 'Heksensabbath' duurt acht-en-een-halve minuut en wordt ongeveer ieder half uur vertoond. Raaijmakers zal kinderen en vol wassenen zaterdag (7 oktober) om 14.00 en 1 fi.OO uur en zondag (8 okto ber) om 15.00 uur vertellen over het tot stand komen van de film en ook ingaan op de technische aspecten daarvan. Op deze dagen heeft in het Centraal Station van Den Haag, dat naast het Letterkundig Museum ligt, ook de traditionele kinderboe kenmarkt plaats. Tegelijkertijd is er in het Letter kundig Museum, ook in het kader van de kinderboekenweek, een ex positie over de plaats van Sinter klaas in de letterkunde. Deze ten toonstelling is chronologisch opge zet en begint bij de uitgave in 1617 van Bredero's 'Moortje'. De hoofd persoon zette reeds zijn schoen- De tentoonstelling belicht de po sitie van de Goedheiligman in de li teratuur niet aan de hand van boe ken, maar ook door middel van fo to's, gravures en schilderwerken. Zo zijn er drie panelen met Sint-Ni- colaas-legenden te zien, die afkom stig zijn uit de door de beroemde ar chitect ontworpen Sint-Nicolaas- kerk in Lutjebroek. Louis Couperus. Griffelwinnaar Hofman voelt zich 'gewenteld als een worstje' Hans Vonk weg bij Opera Dresden DEN HAAG (GPD) - Dirigent Hans Vonk blijft nog één seizoen verbon den aan de Staatsopera van Dres den. Daarna stapt hij op. Hij kan zijn werk bij het Residentie Orkest in Den Haag niet meer met het chef schap over het Oostduitse gezel schap combineren. Dit heeft woordvoerder F.L.M. van Mierlo van het Residentie Or kest vanochtend meegedeeld. Dit seizoen maakt Vonk nog een grote tournee met de Staatskapelle Dres den, het orkest dat aan de,opera van Dresden verbonden is, door West- Duitsland. Dan zit zijn Oostduitse 'avontuur' erop. Al eerder had Vonk te kennen ge geven, mede in het belang van zijn gezondheid, zijn activiteiten te con centreren op het Haagse orkest. De combinatie van werkzaamheden valt hem te zwaar. Vonk is nog niet zo lang geleden hersteld van een ernstige ziekte. Het is de bedoeling dat Vonk zes tien weken per jaar het Residentie Orkest leidt. Dat de dirigent te zij ner tijd zal ingaan op andere, 'dich terbij gelegen' aanbiedingen, moet niet worden uitgesloten. UTRECHT (GPD) - Wim Hofman, vereerd en verlegen, voelde zich gis teravond naar eigen zeggen 'heen en weer gewenteld als een worstje in de braadpan'. Uit handen van rec tor magnificus J. A. van Ginkel van de Rijksuniversiteit Utrecht nam hij in de Senaatszaal van het Acade miegebouw in Utrecht Gouden Griffel voor het beste jeugdboek van 1988 in ontvangst. Hij kreeg de prijs voor zijn jeugdroman Het Vlot. Hofman was de laatste van de prijswinnaar die naar voren trad om zijn prijs in ontvangst te nemen. Hij vond dat de 'grauwe en onbenullige jeugd' die hij in zijn autobiografi sche roman beschrijft, mooi goud omfloerst wordt door de onder scheiding. Joke Linders-Nouwens, voorzit ter van de Griffeljury merkte op dat het aanbod van jeugdliteratuur in 1988 meer gekenmerkt werd door kwantiteit dan kwaliteit. De jury had de keus uit 200 aangeboden ti tels. Er is veel beweging op het ge bied van de jeugdliteratuur, aldus Linders-Nouwens, hetgeen blijkt uit een toenemend aantal symposia, exposities en forums. De criteria waarop de Griffeljury boeken be oordeelt zijn, zei zij, van literaire aard. Gelet wordt op structuur, sti listische en vernieuwende kenmer ken. Bij de categorie informatieve boeken let men bovendien op de juistheid van de informatie en bij prentenboeken op de samenhang tussen tekst en illustraties. Zilveren Griffels werden gister avond in ontvangst genomen door Ivo de Wijs (voor Dat rijmt), de En- 3M Muzieklaureaat ZOETERWOUDE - De jury van het zogenaamde '3M Muzieklaureaat' heeft een selectie van vier gemaakt uit ongeveer twintig namen en'una- niem is een van deze vier tot win naar gekozen. In het Amsterdamse Okurahotel zal op 6 oktober tijdens een lunch bekend worden gemaakt welke musicus de gelukkige win naar is van de honderdduizend gul den. Bij het zoeken naar geschikte kandidaten zijn alle genres in ogen schouw genomen, van klassiek tot pop. gelse auteur en illustrator Anthony Browne (voor Gorilla), Margriet Heymans (voor Lieveling, boter bloem), de Engelsman John Bur- ningham (voor De jongen die altijd te laat kwam), de Amerikaan Tor Seidler (voor Het Ratteplan), Ted van Lieshout (voor de dichtbundel Ach ik elleboog me er wel door heen), en Imme Dros (voor De rei zen van de slimme man). Het Gouden Penseel, de jaarlijkse CPNB-hoofdprijs voor de beste illu straties in een kinder- of jeugdboek, werd uitgereikt aan Alphons van Heusden, voor Dat rijmt, het pren tenboek dat tevens een Zilveren Griffel kreeg. Zilveren Penselen waren er voor Joep Bertrams (voor Johan Edelgans), en Roberto Inno- centi (voor zijn Pinokkio-bewer- king). De Italiaan Innocenti liet zich door zijn Nederlandse uitgeverij Ploegsma vertegenwoordigen. In de categorie 'informatief kreeg Joke van Leeuwen een Zilve ren Griffel voor haar toneelboek We zijn allang begonnen, en Midas Dekkers ontving een Zilveren Grif fel 'informatief voor het eetboek Eten is weten. De avond werd beslo ten met een lezing van criticus en li teratuurwetenschapper Kees Fens. De Kinderboekenweek heeft dit jaar als thema 'Kijk verder dan je neus lang is, over uitvinden en ont dekken' en wordt morgen, woens dag 4 oktober, geopend met een Uit- vindersmarkt in de Utrechtse Jans- kerk. De Kinderboekenweek duurt tot en met 14 oktober. Gily Airoy (links) en So.nd.ro. Schonwold demonstreren een von de bewegingen die zij maken t theaterstuk 'Ladders', dat is geschreven door Oshra Elkayam. Met dit stuk is Israël uitgenodu aan het Portugese Internationale Herfstfestival in Lissabon. DEN BOSCH - Vrijwel iedereén vindt het aardig om fotojaarboeken te bekijken. Dat heeft iets nostal gisch; bovendien hebben de mo menten van herkenning ook iets be vredigends. Opvallend is dat in die fotografische terugblikken de niet of zelden gepubliceerde foto's meer aanspreken dan die foto's welke al eerder zijn afgedrukt in kranten of tijdschriften. Maar juist die onalle daagse foto's vertellen dan ook vaak veel meer over de gebeurtenis en vooral: de achtergronden. Dat gevoel krijg je nu ook in Bosch bij de tentoonstelling 'Foto in omslag'. Die presentatie, samen gesteld door de Rijksdienst Beel dende Kunst, probeert een over zicht te geven van het Nederlandse fotoboek na de Tweede Wereldoor log. De samenstellers -met name Matti Boom- hebben bijzondere aandacht geschonken aan een his torische schets van het documente rende fotoboek. Een vorm die van daag de dag helaas nauwelijks meer bestaat. Het is een aangename ten toonstelling: de ruim zeventig boe ken van onder anderen Emmy An- driesse, Willem Diepraam, Ed van der Elsken, Cor Jaring, Aart Klein, Cas Oorthuys en Koen Wessing ge ven aan dat Nederland in de voor bije jaren in kwalitatief opzicht dikwijls vakwerk heeft geleverd. De samenstellers hebben ge tracht diverse genres zoals het topo grafische fotoboek, de beeldro mans, de bedrijfsfotoboeken en de stedenboeken in een chrono- logsiche volgorde te tonen. Daar mee geef je natuurlijk tegelijkertijd een heel aardig beeld van de Neder landse geschiedenis in de afgelopen veertig jaar. Na de culturele en topo grafische fotoboeken uit de jaren dertig, verschenen er na de Tweede Wereldoorlog (begrijpelijk) veel meer sociaal getinte werken. De hongerwinter, de bevrijding: het is allemaal vastgelegd en in boekvorm bereikte het de bevolking. Daarna leek het wel alsof Nederland behept bleek met een wat nationalistische getint virus, want de fotoboeken over het 'schone' en 'fraaie' Neder land waren niet om aan te slepen. Het volksleven, maar ook de archi tectuur en het landschap: tientallen fotoboeken werden er over samen gesteld. Ook de Deltawerken -,,daar zijn we niet weinig trots op..."- wer den op alle mogelijke en onmogelij ke manieren op de plaat gezet. Echter, naast die lovende beeld verhalen werd door andere Neder landse fotografen om aandacht ge vraagd voor zaken die elders plaats vonden. De politieke strijd in Zuid en Midde Amerika, de ellende in de Sahel, Hongarije in 1956: het is eveneens gevat in fotoboeken en derhalve te zien in Den Bosch. Weer wat later -de jaren zestig- wordt de tijd rijp om te experimen teren met het fenomeen fotoboek: er wordt gedicht èn gefotografeerd, er wordt duchtig nagedacht en ge ëxperimenteerd met typografie, vormgeving en daaraan gerelateer de elementen. Het betekent tevens het einde van het documenterend fotoboek in de traditionele beteke nis van het woord. In de jaren ze ventig wordt de basis gelegd 'voor een ander soort fotoboek. Daarover later. Het (documenterende) fotoboek geeft altijd een beeld van de tijd waarin het boek is gemaakt. Dat is de kracht van het werk. En tegelij kertijd de zwakte, want tijdgebon den kan verwateren tot gedateerd. Daarom ook wordt van de fotogra fen (al dan niet samen met de vorm gevers) veel verwacht. De kwaliteit telt heel zwaar. Anders dan een ex positie van foto's -immers zelf een tijdgebonden aktiviteit- wordt van een fotoboek verwacht dat het ook over tien, twintig of vijftig jaar nog 'werkt' of 'staat'. Raak Daarom ook dat veel fotografen, an ders dan fotojournalisten, dikwijls kijken naar de aktiviteiten achter of naast 'de' gebeurtenis. Aktiviteiten die veel mensen op dat moment niet verklaringen te gaan zoeken Patricia Kaas: "Ik weiger lijn succes". (foto GPD) CIRCUSTHEATER zondag 8 okt. - 20.15 uur Giacomo Puccini Poolse Staatsopera Poznan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 27