D
Optimisme met veel herkenbare anekdotes
Jeugdbendes op daken New York
Uiteengevallen familie in televisie-tijdperk
Recordjaar voor
filmindustrie
in Hollywood
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1989
PAGINA 9
nauw
m m Es;. ■■■«■aniiaiiiiKiiiiaiiaiiiiataiiaiss «snol
'A touch of infidelity': Amerikaanse versie Franse komedie
'A touch of infidelity'; regie: Jean-Charles Tac-
chella; hoofdrollen: Ted Danson en isabella
Rossellini; theater: Luxor, Leiden
Het veramerikaniseren van Franse
komedies begint een echte rage te
worden. Na 'Three men and a baby'
en 'Three fugitives' nu dan 'A touch
of infidelity', gebaseerd op 'Cousin
cousine' (1976). Deze film van Jean-
Charles Tacchella had destijds ook
in Amerika veel succes en werd nog
genomineerd voor een Oscar. Joel
Schumacher ('St. Elmo's fire', 'The
HOLLYWOOD (GPD) - Voor de
Amerikaanse filmindustrie wordt
1989 een topjaar, meldt het week
blad Variety. De industrie leidt dat
af aan de recordinkomsten over de
afgelopen zomerperiode. In die
maanden brachten de films twee
miljard dollar in het laatje. Over
heel dit jaar heeft de filmindustrie al
een omzet van 3,5 miljard dollar be
reikt, twaalf percent meer dan het
jaar daarvoor.
Wanneer de zaken zo doorgaan,
komen de inkomsten op vijf miljard
dollar over het geheel 1989. De re
cordomzetten worden vooral ge
haald door toedoen van films als
'Batman', 'Indiana Jones and the
last Crusade' en 'Lethal Weapon II'.
lost boys') maakte er een moderne
zedenschets van die het Franse ori
gineel naar de kroon steekt.
Een ontmoeting tussen Europa
en Amerika, dat was kennelijk het
uitgangspunt voor de scenariobe
werking. Het kaleidoscopische ver
haal draait om twee families die
door diverse trouwpartijen innig
verstrengeld raken. De ene kant is
puur Amerikaans, de andere helft is
van Italiaanse afkomst. Door die
combinatie, en door de bekwame
regie van Schumacher, krijgt de
film een levendigheid en warmte
die zeldzaam is voor een Ameri
kaanse produktie.
De rode draad wordt gevormd
door de onverwachte verliefdheid
die opbloeit tussen Larry (Ted
Danson) en Maria (Isabella Rosselli
ni), door het huwelijk van hun oom
respectievelijk moeder plotseling
neef en nicht geworden. Allebei ge
trouwd en allebei niet erg gelukkig.
Toch zou er vermoedelijk niets ge
beurd zijn als Maria's echtgenoot
Tom niet een auto had proberen te
verkopen aan Larry's vrouw Tish.
Ze maken een proefrit en blijven
verdacht lang weg.
Terwijl Larry en Maria elkaar nog
wijs proberen te maken dat ze ge
woon goede vrienden zijn, en alleen
hun echtgenoten jaloers willen ma
ken, heeft de kijker al in de gaten
dat er meer aan de hand is. Intussen
ontdekt Joel Schumachter overal
kleine variaties op dit thema. Lar
ry's zoon Mitch, die met veel bra
voure met zijn videocamera rond
stapt, heeft het in stilte moeilijk met
een meisje van school dat nooit op
hem wil wachten. En ook op latere
leeftijd zijn er onverwachte dingen
Ted Danson en Isbella Rossellini in 'A touch of infidelity'.
mogelijk, zoals blijkt wanneer Lar
ry's oom kort na zijn huwelijk komt
te overlijden en Maria's moeder op
nieuw alleen is.
Schumacher beweegt zich met
zichtbaar genoegen op al die fami
liebijeenkomsten rond. Uitbundige
vrolijkheid, dan wel gepaste treu
righeid zijn daar verplicht, maar er
is altijd wel iemand die de stem
ming probeert te bederven. Daar
vindt hij zijn personages met al hun
kleine ondeugden en gebreken. Al
die verschillende lijntjes weeft hij
met groot gemak door elkaar. Hij
steekt de draak met kitscherige
bruiloften en vulgaire feestgangers,
maar weet op meer serieuze mo
menten ook de juiste toon te treffen.
(foto GPD)
Schumacher zou een leerling van
Woody Allen kunnen zijn, maar dan
minder psychologisch, of van Ro
bert Altman, maar minder venijnig.
Afgezien van een enkele inzinking
is 'A touch of infidelity' een optimi-
sche film vol heerlijk herkenbare
anekdotes, en met meer gevoel dan
Tacchella's 'Cousin Cousine'.
LEO BANKERSEN
Rooftops': regie: Robert Wise; hoofdrollen:
Alexis Cruz, Jason Gadrick; theater: Green-
way, Voorschoten
Als 'West Side story' in 1989 ge
maakt zou zijn, zou die film er nu uit
hebben gezien als 'Rooftops'. Ex
pressief, realistisch en alles drie
kèer sneller. De straatjeugd van de
zestiger jaren heeft plaatsgemaakt
voor graffiti-kids en meedogenloze
drugs-dealers. Geen kunstzinnig
uitgelichte straten die lijken op een
studiodecor, maar de tastbare puin
hopen van een stad in verval. Geble
ven zijn de strijd tussen twee ben
des en de liefde van de jonge held T
voor een meisje uit het kamp van de
tegenpartij.
Regisseur Robert Wise geeft toe
dat een vergelijking met zijn be
roemde musical uit 1961 waar
schijnlijk onvermijdelijk is, maar
stelt tevens dat 'Rooftops' toch een
heel andere film is. Het klinkt als
een wat zwak excuus voor het feit
dat 'Rooftops' niet als een klassie
ker in de annalen van de filmge
schiedenis zal worden bijgeschre
ven. Het verhaal ontwikkelt zich in
derdaad wat anders dan bij 'West Si-
de Story', maar vooral in het begin
zijn de overeenkomsten tussen bei
de films te opvallend om over het
hoofd te zien.
'Rooftops' is de eerste film die de
65-jarige Hollywood-veteraan
maakte sinds het fiasco van 'Star
Trek: the motion picture' in 1979.
Een opvallend lange rustpauze voor
iemand met zo'n uitgebreide staat
van dienst. Wise debuteerde in 1943
met de beroemde horror-film 'The
curse of the Cat People'. Sindsdien
ontpopte hij zich als een genre-vak
man, die even gemakkelijk een mu
sical als een thriller of sciencefic
tionfilm maakte. Datzelfde vak
manschap en aanpassingsvermo
gen blijkt ook uit 'Rooftops'. Het is
Alexis Cruz (links) en Jason Gadrick, te zien in 'Rooftops'.
een film geworden die qua stijl per
fect aansluit bij huidige trend in
muzikale tienerdrama's. En als het
op kwaliteit aankomt is 'Rooftops'
zeker te verkiezen boven routineu
ze werkjes als 'Salsa' en 'Flashdan-
T (Jason Gedrick) en zijn vrien
den zijn al jong op straat komen te
staan. Ze hebben weinig kansen.
maar laten zich niet in de goot druk
ken. Integendeel, ze hebben domi
cilie gekozen op de daken van Man
hattan en proberen daar een eigen
leven op te bouwen. T heeft van een
oude watertoren een knus huisje ge
maakt. Op het dak heeft hij een
tuintje aangelegd en hij voorziet in
zijn onderhoud met de verkoop van
oude metalen die hij uit leegstaande
woonblokken sloopt. Zijn grootste
vijand is de drugsdealer Lobo die
zijn handel wil verplaatsen naar het
territorium van T. De intimidaties
en aanslagen van Lobo zijn steeds
moeilijker te negeren, zeker als T
ontdekt dat zijn vriendinnetje Ela-
na (Troy Beyer) voor Lobo werkt.
Dan merkt Lobo dat de bescheiden
T een niet te onderschatten tegen
stander is...
Het verhaal is simpel maar het
concept is sterk. Die daken zijn niet
alleen een soort laatste toevluchts
oord, ze roepen ook associaties met
vrijheid op. Het uitzicht over de
stad is wijds en indrukwekkend,
maar wie omlaag kijkt voelt het ge
vaar. Als aktiefilm profiteert 'Roof
tops' van het feit dat het hele gebied
tussen ondergrondse en de toppen
van de wolkenkrabbers open ligt.
De fotografie van Theo van de San-
de haakt daar uitstekend op in.
Spannende standpunten en dyna
mische beelden. Diepe, duistere
schaduwen maar ook gloedvolle
kleuren in de felle zon. Het senti
ment rond de kleine love-story van
T en Elana wordt goed in de hand
gehouden. De hoofdrollen worden
gespeeld door veelbelovende jonge
acteurs. Er is veel muziek, en men
heeft speciaal voor deze film de
combat-dance ontworpen: een krui
sing tussen karate en breakdance.
Kortom 'Rooftops' biedt vlot en on
derhoudend amusement.
Toch blijkt al snel dat die kwali
teiten vooral het uiterlijk betreffen.
Wise heeft het goed met de jeugd
voor, en probeert de film een opti
mistische strekking te geven. Maar
een poging om de karakters wat uit
te diepen en een tikje meer reliëf te
geven ontbreekt, terwijl dat toch
niet zo moeilijk was geweest. Eigen
lijk is het een heel brave film, met
een zeer overzichtelijke scheiding
tussen de goed en kwaad. Lobo en
zijn trawanten zijn weliswaar le
vensgevaarlijk, maar de problemen
zijn eenvoudig op te lossen door de
booswichten van het dak te gooien.
Het is een romantisch simplisme
dat een beetje uit de toon valt bij het
realistische uiterlijk van de film. De
echte tragiek van de verstoten kin
deren van deze wereldstad wordt
zorgvuldig buiten beeld gehouden.
L.B.
'Family viewing"; regie: Atom Egoyan; hoofd
rollen: Aidan Tierney, Arsinée Khanjian; thea
ter: Kijkhuis, Leiden
Van (AidanTierney) is bijna zesen
twintig en hij is ongerust. Hij weet
niet waar zijn moeder is gebleven en
begrijpt al evenmin waarom zijn
oma in een verzorgingstehuis moet
wegkwijnen. Hij probeert ijverig te
studeren maar wordt van zijn werk
gehouden door de avances van zijn
smachtende stiefmoeder. "Soms
heb ik het gevoel dat het niets uit
maakt of ik iets doe of niet", bekent
hij. "Dat is normaal jongen", ant
woordt zijn vader. Onverstoorbaar
gaat de man door met het bestude
ren van zijn favoriete tv-program-
'Family viewing' van de Canade-
s regisseur Atom Egoyan kwam in
het nieuws na een opmerkelijk
voorval op het Filmfestival van
Montreal in 1987. Wim Wenders
mocht daar de prijs voor de beste
film ('Der Himmel übver berlin') in
ontvangst nemen maar overhandig
de de onderscheiding ter plekke
aan zijn collega Egoyan. Is 'Family
viewing' dan zo'n bijzondere film?
Ja, dat is het inderdaad.
Egoyan maakte een film over een
uit elkaar gevallen familie in het tv-
tijdperk. Moderne communicatie
middelen hebben de mensen niet
dichter bij elkaar gebracht, maar
juist van elkaar verwijderd. Een
zaam staart men naar het scherm,
seks wordt per telefoon aangebo
den. Egoyan is niet de eerste die
zich op die moderne vervreemding
heeft gestort. Het opmerkelijke is
echter dat hij niet vervallen is in
pretentieuze cliché's of naargeesti
ge doemdenkerij. Ook de vormge
ving van de film is een openbaring.
Naast gewone filmbeelden gebruikt
Egoyan video- en tv-opnamen en
laat ons af en toe meekijken door
bewakingscamera's. Ook hier geen
vrijblijvend gepriegel. Egoyan weet
dit zeer gevarieerde materiaal op
een verbluffend soepele wijze door
elkaar te weven en bereikt hiermee
zowel komische als beklemmende
effecten. 'Family viewing' is een
film waarin op allerlei niveaus veel
te beleven is.
Die springerige beelden (gemon
teerd met de afstandsbediening,
lijkt het wel) onthullen een verhaal
dat tegelijkertijd absurd en ontroe
rend herkenbaar is. In een van de
meest bizarre scènes treffen Vans
vader en diens minnares vreugdelo
ze voorbereidingen voor het liefdes
spel. Het bed staat onder spot
lights, een videocamera legt hun
verrichtingen vast en het meisje van
de telefoonseks geeft aanwijzingen.
Maar is dit zo veel anders dan een
huisvader die ijverig vakantiekiek
jes maakt, bang dat de herinnering
niet genoeg zal zijn?
Het is een moment dat sterk doen
denken aan Orwells '1984', ook al is
er in deze film geen Big Brother en
geeft iedereen zich vrijwillig aan het
elektronisch geluk over. Meer zoals
in Huxleys 'Brave new world' dus.
De vader van Van is het zombie-sta
dium al aardig genaderd, maar als
zijn zoon er met zijn videotapes van
door gaat en de telefoon zwijgt
knapt er iets. Verwilderd schakelt
hij een detective in. Van heeft in
middels het telefoonmeisje (Arsi
née Khanjian) in werkelijkheid ont
moet. Hij trekt bij haar in, en samen
zetten ze een spectaculaire red
dingsactie voor Vans grootmoeder
op touw. Van ontdekt dat sommige
dingen er toch iets toe doen. Mense
lijke warmte komt aarzelend boven
drijven. Knap werk van Egoyan.
L.B.
FILMS OP VIDEO
In 1971 maakte de toen nog onbe
kende Steven Spielberg een film
voor de televisie. 'Duel' was de ti
tel en het ging over een automobi
list die door een vrachtwagen
werd achtervolgd. Het gegeven
was zeer eenvoudig, maar het spel
van Dennis Weaver, de voortdu
rende dreiging en de manier
waarop de spanning werd opge
bouwd. maakte de film zo bijzon
der dat hij later in de bioscoop
werd uitgebracht.
Ik moest aan 'Duel' denken bij
het zien van 'Cohen Tate', ge
schreven en geregisseerd door
Eric Red. Ook hier zijn spel en
spanning belangrijker dan het
verhaal. De film gaat over twee
moordenaars die een jongetje
kidnappen dat over informatie
maffiabaas be-
Door de uitstekende regie en
het bewonderenswaardige spel
van Roy Scheider en Adam Bald
win is het een fascinerende rit ge
worden. De spanning tussen de
gangsters onderling en die tussen
ontvoerders en het jongetje wordt
uitermate knap opgebouwd en je
zit er met meer aandacht naar te
kijken dan naar menige thriller
waarvoor van alles en nog wat
overhoop is gehaald. 'Cohen
Tate' is op video uitgebracht door
Lumina; de film verdient het om,
net als 'Duel' op een groot scherm
te worden vertoond.
Het zal beroepsdeformatie zijn,
maar journalisten in films, ik vind
het maar merkwaardige wezens.
Ze voeren op de redactie nooit
een bliksem uit. Ze praten, ze
speuren, ze doen mooie dingen in
bed, maar een stukkie schrijven,
ho maar. Mooi vak, journalistiek-
per-film. In het door Christian
NybylI kundig geregisseerde
'Whisper kill* zijn Loni Anderson
en Joe Penny twee vaak ruziënde
journalisten met een groot doel:
het opsporen van de moordenaar
van een collega. Het verhaal ver
loopt langs de gebruikelijke lij
nen, maar de plot js goed en het
tempo is hoog. RCV 2001.
Een kruising tussen 'Roman
cing the stone' en 'Crocodile Dun
dee' is 'Outback bound' van John
Llewellyn Moxey. De Ameri
kaanse Donna Mills gaat naar
Australië waar ze een mijn bezit.
Het ding ligt in Nergensland en
de enige die haar helpt het gat in
de grond te vinden is Andrew
Clarke, een Australische schrij
ver die slim is en sterk. Veel woes
te natuur, droogte en romantiek,
maar zonder dat beetje extra wat
de grote voorbeeldfilms wel heb
ben. CBD/Fox.
Zorgvuldig en met Engels vak
manschap gemaakt is 'Number
one' van Les Blair. De bij poplief
hebbers bekende Bob Geldof
speelt knap een onverschillige
nietsnut die toevallig heel goed
snooker kan spelen, een biljart
spel dat leuk is om te zien. Mei
('Alias Smith and Jones') Smith is
de corrupte manager van Geldof.
De vraag is: wordt Geldof kam
pioen of wil hij alleen het grote
geld dat door corruptie kan wor
den verkregen. Het einde laat zich
in deze interessante film niet zo
makkelijk raden. Video excel
lent.
Alles wat is te bedenken aan
hartstocht en intrigues is gestopt
in 'Tanamera', een als miniserie
voor de tv gemaakte film van Ke
vin Dobson. Op de hoes staat dat
'Tanamera' 210 minuten duurt,
maar de echte tijd is bijna zes uur.
Tegen de exotische achtergrond
van Singapore voor en in de oor
log ontwikkelt zich een liefdes
verhaal tussen een Engelsman en
een Chinese vrouw waarin geen
dramatisch facet wordt overge
slagen. Video Excellent.
Ricky Schroder was, bijna tien
jaar geleden, in 'Little lord Faunt-
leroy' een lief blond jongetje. Hij
is groter gegroeid en is nu, in
Terror on Highway 91', een eer
lijke sheriff temidden van corrup
te collega's. Hij stelt die collega's
aan de kaak en Jerry Jameson
bracht het routinematig in beeld.
Schroder speelt heel behoorlijk,
maar veteraan George Dzundza
is, als corrupte politieman, nog
wel even beter. CBS/Fox.
'License to drive' van Greg
Beeman is door en voor pubers.
Je vriendinnetje mee willen ne
men op een autorit, maar geen rij
bewijs hebben, wat een pro
bleem. Alles komt wel terecht,
maar het duurt even en Beeman
heeft er flink wat erg opgelegde
grappen voor nodig. CBS/Fox.
PETER DE ZWAAN
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'A touch of infidelity' Luxor. Leiden
'Rooftops' - Greenway, Voorschoten
'Who's Harry Crumb' - City. Katwijk
BLIJVERS
'K-9' - Politieagent James Belushi
heeft hond als maat - Lido. Leiden
'Lock up' - Sylvester Stallone in cli
chématige bajesthriller - Lido, Leiden
'Road house' - Patrick Swayze in dis
co-western - Lido, Leiden en Euro, Al-
'Lethal weapon II' - Mel Gibson in ge
vecht met blanke Zuidafrikaan - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Dangerous liaisons' - verdoven adel
spelt hoog spel in de liefde - Green
way, Voorschoten
'Two moon junction' - erotiek en
vleugje mysterie - Trianon, Leiden
'Licence to kill' - persoonlijke wraak
actie van agent 007 tegen drugsbaron -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Who framed Roger Rabbit' - Green-
way, Voorschoten
'Karate Kid III' - Vechtersbaas is in dit
derde deel Karate Man - Euro, Alphen
'Rain man' - Dustin Hoffmann speelt
autistische man, Greenway - Voor
schoten.
'Three fugitives' - Franse komedie
over drie vluchtelingen door Amerika
nen overgedaan - City. Katwijk
'Tickled pink' - Rex. Leiden
'The fly II' - City, Katwijk
'Platvoet en z'n vriendjes' - Lido. Lei
den en Euro, Alphen
'Junglebook' - City, Katwijk
DEN HAAG
'Lock up' - Asta (463500). 12 jr.
'Road house' - Asta, 16 jr.
'Licence to kill' - Asta, al.
'A touch of infidelity' - Babylon
(471656), al.
'The adventures of Baron Munchhau-
sen - Babylon, al.
'Beaches' - Babylon, al.
The naked gun' - Cineac (630637), al.
'K-9' - Cineac, al.
'Leathal weapon 2' - Cineac, 16 jr.
'Rain man' - Metropole (456756), al.
'See no evil, hear no evil' - Metropole,
al.
'Licence to kill' - Metropole, al.
'Dangerous liaisons' - Metropole, al.
'Dead calm' - Metropole, 12 jr.
'Cyborg' - Odeon (462400), 16 jr.
'Lethal weapon II' - Odeon. 16 jr.
'Two moon junction' - Odeon. 16 jr.
'Dirty rotten scoundrels' - Odeon. al.
'Do the right thing' - Studio (656402),
16 jr.
'Blueberv hill' - Studio. 16 jr.
'Talk radio' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Gone with the wind' - Alfa (2'
jr.
3). 12
'Dangerous liaisons' - Alfa, al.
'Bagdad café' - Alfa, 16 jr.
'Pathfinder' - Alfa, 12 jr.
'Rain man' - Alhambra (233192), al.
'The adventures of baron Munchau
sen' - Alhambra, al.
'Lethal weapon 2' - Bellevue Cinerama
(234876), 16 jr.
'Beaches' - Cinerama, al.
'A touch of infidelity' - Calvpso
(234876), al.
'Talk radio' - Calypso. 16 jr.
'Blueberry hill' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Do the right thing' - Cinecenter, 16 jr.
'Another woman' - Cinecenter. al.
'Kleine Vera' - Cinecenter.
'Lethal weapon 2' - Cinema, 16 jr.
'Licence to kill" - Cinema, al.
'K-9' - City (234579), al.
'Sunset' - City, 16 jr.
'Two moon junction' - City, 16 jr.
'The naked gun' - City, al.
'Lock up' - City. 12 jr.
'Roadhouse- - City. al.
'Vincent' - Kriterion, 16 jr.
'Jacknife' - Kriterion, 16 jr.
'Veronico Cruz' - Kriterion, 16 jr.
'Do the right thing' - The Movies
(245790). 16 jr.
'High hopes' - The Movies. 16 jr.
'La lectrice' - The Movies. 16 jr.
'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12
'See no evil, hear no evil' - Tuschinski,
al.
'Twins' - Tuschinski, 16 jr.
'Running on empty' - Tuschinski. al.
'Wilde harten' - Tuschinski Cineac
(243639). al.
'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk,
al.
TELEVISIE
Door een narcosefout in het zie
kenhuis raakt een vrouw blijvend
in coma. Er worden juristen inge
huurd om de zaak 'discreet' af te
handelen. De tegenpartij wil in
'The verdict' (1982) de zaak liever
voor de rechter uitvechten. Uit
idealisme, maar toch voor een be
langrijk deel om in de publiciteit
te komen en een goede baan te be
machtigen. Met onder anderen
Paul Newman en Charlotte
Rampling (zaterdag, Nederland 1,
20.22 uur).
De NOS brengt in de Spencer
Tracy-cyclus 'Dr. Jekyll and mr.
Hyde' (1941) op het scherm. De
dokter ontdekt een drankje waar
mee het goede en het slechte in de
mens gescheiden kan worden.
Volgens hem dè manier om onge
wenste elementen in de samenle
ving op te sporen en uit te schake
len. Maar zijn plannetje pakt heel
anders uit (zaterdag, Nederland 3,
20.29 uur).
Een beroemde bergbeklimmer
krijgt in 'A breed apart' (1984) de
opdracht om een paar exempla
ren van een nieuw adelaarsras te
stelen. Hij wordt tegengewerkt
door natuurbeschermer Rutger
Hauer en winkelier in vissersbe
nodigdheden Kathleen Turner
(zaterdag, BBC 1, 22.10 uur).
'The big parade' (1985) is een
film van de Chinese regisseur
Chen Kaige. Een peloton jonge
recruten van het Chinese Rode
Volksleger bereidt zich voor op
het jaarlijks défilé op het Plein
van de Hemelse Vrede in Peking
(zaterdag, BBC 2, 23.30 uur).
Charlotte Rampling, te zien
A breed apart'. orchieffoi
Leon de Winter schreef de ro
man 'Zoeken naar Eileen',
Rudolf van den Berg maakte in
1987 een film van dit verhaal.
Thorn Hoffman speelt daarin een
man die wanhopig op zoek is naar
een vrouw die sprekend lijkt op
zijn pas overleden echtgenote
(maandag, Nederland 2, 20.29
uur).
FILMHUIZEN
'Mijn vader woont in Rio' is een
ontroerende kinderfilm met on
der anderen Peter Faber en Geert
de Jong (de laatste jaren een bijna
onafscheidelijk filmechtpaar). Zij
spelden hun dochtertje het ver
haal op de mouw dat haar vader
in Rio de Janeiro woont. In wer
kelijkheid zit hij in de gevange
nis. Het meisje spaart geld om
haar vader op te kunnen zoeken
en Zuidamerika. Dan ontkomen
de ouders er niet aan de waarheid
te vertellen (Kijkhuis, t/m don
derdag, 19.30 uur).
Een vrouw en haar vriendinnen
zitten in de knoop in de Spaanse
komedie 'Mujeres al borde de un
ataque de nervios'. Als haar
vriend verdwijnt en zijn vroegere
echtgenote met hun zoon ver
schijnt begint de boel pas goed
uit de hand te lopen (Kijkhuis,
t/m maandag. 20.00 en 22.15 uur).
Stephen Frears is een van de
meest succesvolle Britse regissu-
ers van dit moment. In 'Sammy
and Rosie get laid' stelt hij, zoals
in zijn meeste films, het Engeland
van Margaret Thatcher aan de or
de. Een Pakistaans politicus
komt zijn zoon in Londen bezoe
ken en ontdekt dat Engeland in
de loop der jaren sterk veranderd
is (Kijkhuis, dinsdag, 20.00 en
22.15 uur).
In de Franse komedie 'La lec
trice' verhuurt een dame zich als
voorlezeres. De verhalen die zy
voorleest, vol erotiek en harts
tocht, maakt zelf echt mee (kijk
huis, 20.00 en 22.15 uur).
'Betty Blue' is een psychodra
ma over een labiel meisje dat de
neiging tot zelfdestructie heeft.
Ze is verliefd op een schrijver die
haar ondergang niet kan voorko
men (kijkhuis, donderdag, 20.00
en 22.15 uur).
Expressionisme is dinsdag het
thema van twee films die in het
LAK-theater draaien. 'das
kabinett des dr. Caligari' gaat
over een psychiatrisch patient die
vertelt waarom hij een aantal
moorden heeft gepleegd (20.00
uur).
'Anita, Tanze des lasters' gaat
over het leven van naaktdanseres
Anita Berber. Deze vrouw was
heel beroemd in het Berlijn van
de jaren twintig (22.00 uur).