Willem Nijholt: een explosie Bloedstollende Sjostakovitsj Voor elk wat wils Musical 'Cabaret' in première in Amsterdamse theater Carré Kleurrijk Prom-concert Goede zangprestaties Gouden Leeuw voor Taiwanese film Ode aan leven en liefde PAGINA 10 MAANDAG 18 SEPTEMBER 1989 Prom-concert door het Noord Hollands Phil- harmonisch Orkest met werken van o.a. Franz Liszt, Pablo de Sarasate, Bedrich Smetana en Johann Strauss. Solisten: Em my Verhey (viool) en Elena Vink (coloratuur sopraan). Muzikale leiding: Heinz Friesen. LEIDEN - Populair-klassieke muziek trekt een ander gehoor dan het klassieke 'ijzeren reper toire'. Muziekliefhebbers die bijv. op een consertserie zijn geabon neerd. weten min of meer waar ze ir gaan luisteren. Bezoekers echter die het verloop van een muziekstuk als 'De Moldau' van Smetana met spanning zitten te volgen alsof het een televisiefilm is, die zijn duidelijk verrast. Ik vind dat hartverwarmend. In de Stadsgehoorzaal heerste zater dagavond een prettige, leuke uit- gaans-sfeer. De muziek was er dan ook naar. De zaal zat boorde- mensen die kwamen luisteren ir kleurrijke, gevoelige en vir tuoze muziek. In de Ouverture 'Fra Diavolo' 'an Aubert werd al direct flink ïitgepakt; opgewekte wijsjes, slagwerk, kittige loopjes en veel herhalingen a !a Rossini. Meteen daarna zag men de zaal (onder veel oh-geroep) zijn halzen uitrek ken om maar niet de opkomst te hoeven missen van Emmy Ver hey in haar glinsterende, 'blote' jurk. Zij liet weer eens even horen hoe romantische werken ge speeld moeten worden. Melan choliek maar zonden vals senti ment was de 'Méditation de Thais van Massenet. De Tarantel la, een zeer snelle dans, waarbij men hoopt het gif van de gelijkna mige spin eruit te dansen, inspri- eerde Wieniavsky tot een Scherzo voor viool. Wervelend spel i Emmy Verhey, waarbij het orkest niet helemaal gelijke tred hield met de soliste. Het meeste plezier beleefde ik aan de 'Fantasie v< viool en orkest naar Bizets Car men' van de Sarasate. Dirigent Heinz Friesen liet zich door de warmbloedig muziek inspireren tot de bezwerende gebaren van een Spaanse 'toreador'. Even omschakelen was het wel naar de heldere en soms geweldi ge stem van de sopraan Elena Vink, zeker in het concert voor coloratuur (zang zonder woor den) en orkest van Glière dat in het programma was ingelast. Heel mooi en licht voerde ze Gou- nods Wals-Ariëtte uit. Het Noord Hollands Philhar- monisch Orkest dat intussen al het kleurrijk georchestreerde 'Les Preludes' van Liszt had uit gevoerd en een sappig stromende 'Moldau' van Smetana, besloot het concert met de begeleiding van de door Elena Vink gezongen 'Frühlingsstimmenwalzer' van Strauss. Op zich is dit lichtvoetige en stemmingsvolle muziek, dat zag je wel aan de meewiegende hoofden. Maar toch verbeeldde je je af en toe dat er gewalst werd op Noord Hollandse klompen. Niet temin werden de slotklanken on middellijk gevolgd door een da verend applaus. MONICA SCHIKS Chicago Symphony Orchestra: Sir Georg Solti, die met dit elite korps al vaker Amsterdam aan deed - o.m. met een verpletteren de 9de van Mahler -, bleek nog steeds over een immense vitali teit te beschikken. Dat hij inmid dels 77 jaar is, vergeet men zo gauw hij de dirigeerstaf opheft. Heel intrigerend aan dit con cert was de ongenaakbare weer gave van Sjostakovitsj' 8ste Sym fonie. die Sir Georg in februari jongstleden in Chicago voor Dec- ca opnam. Intrigerend, want het verschil tussen die live-registratie en het optreden nu in het Con certgebouw is opvallend groot. Dit lag bij de 5de van Mahler on der Von Dohnanyi totaal anders: de steriele uitvoering door het Cleveland Orchestra onder deze dirigent bleek een getrouwe co- pie te zijn van de toen juist ver schenen cd door dezelfde uitvoe renden. Nee, Solti's visie op Sjostako vitsj' 8ste heeft zich sedert februa ri in zeer gunstige zin ontwikkeld. De tempo-verhoudingen binnen elk deel zijn veel hechter gewor den. Ook het ritmische élan heeft nog beduidend aan veerkracht en souplesse gewonnen. Zo nam Solti dat duivelse derde deel iets minder .langzaam dan op de disc en kreeg de puls, door middel waarvan de zaak allengs geheel 'doldraait', op een ijzingwekken de wijze gestalte. Solti benadert deze vol drama stekende partituur met een koele distantie en dat werkt prima. In de heftige climaxen, zoals die in het midden van het bijna 25 mi nuten durende eerste deel, wor den alle remmen losgegooid en komt de bloedstollende allure van deze muziek fenomenaal tot haar recht. Toegegeven, Kondras- hin en Haitinjc hebben in deze zaal geschiedenis gemaakt met hun legendarische verklankingen van deze symfonie, die door de componist niet voor niets als een soort instrumentaal Requiem wordt beschouwd. Niet alleen voor de slachtoffers van het Duit se nazisme, maar evengoed voor hen, die, onder de Stalinterreur zijn bezweken. Solti speelde zijn hoogste troeven echter in het sombere Largo uit, dat hij even breed nam als op de cd, maar waarbij opnieuw de eenheid in tempo veel overtuigender uit de verf kwam. De ovatie was terecht heel groot, want het CSO is een schitterend orkest, dat alleen al om zijn werkelijk superieure ko perblazers wereldvermaard is. Voor de pauze speelde het or kest een 5de van Schubert, die nogal zwaar in de steigers stond. Vooral de baskant van het orkest was aan de logge en zelfs een en kele maal wat lompe kant. Ook kan men zich bij dit werk meer charme voorstellen, dan nu onder Solti het geval was, die overigens met de Weners een schitterende Negende van Schubert vereeu wigde (Decca). Ergp: misschien heeft dit resultaat ook met de kwaliteiten van het ensemble zelf te maken. De strijkersklank van het CSO is, in tegenstelling tot bij het Concertgebouworkest, de Wiener Philharmoniker en het Boston Symphony Orchestra, na melijk nogal kaal, om niet te zeg gen grof. Dit laatste stoorde bij Sjostakovitsj uiteraard minder dan bij Schubert, bij wié immers de zangerigheid voorop dient te staan. Ook de toegift, het scherzo uit Mendelssohns 'Sommer- nachtstraum' lijkt niet echt toege sneden op het klankkarakter van het CSO, er nog van afgezien dat men na een werk als deze Sjostakovitsj-symfonie eigenlijk geen behoefte heeft om nog iets anders te horen. MAARTEN BRAND Expositie in 'Ars': Expositie van het werk van docenten van het Leids schilder- en tekengenootschap 'Ars Aemula Naturae' in het gelijknamige gebouw. Pieterskerkgracht 9. Leiden, t/m 30 september. Geopend: ma t/m do van 19.00 tot 21.30, di en do van 9.00 tot 12.00 en za en zo'van 13.00 tot 16.00 uur. LEIDEN - Het Leids schilder en tekengenootschap Ars Aemu la Naturae heeft het nieuwe cur susjaar geopend met een exposi tie. Nu verwacht u, als lezer, uiter aard een alles omvattende be schrijving van de tentoongestel de kunstobjecten. Maar hoe zijn dertig objecten van dertien ver schillende docenten van het ge nootschap spmen te vatten? Wat te doen met een breed scala aan tekentechnieken, plastische werkvormen, maar vooral schil dertechnieken? We treffen realis me aan naast abstracte kunst, maar ook zwaar symbolisch gela den werk naast meer speelde kunstuitingen. Landschappen, portretten, een stilleven, interi eurs... méér dan een uitstekende technische uitvoering hebben de ze werken niet gemeen. Opera Forum met 'De Barbier' LEIDEN Met opera in de Leid- se Schouwburg blijft het behel pen. Het toneel kan veel hebben' en de stemmen komen gemakke lijk, in een warme ambiance over het voetlicht, maar de te diepe en vooral veel te kleine orkestbak schept onoverkomelijke proble men. Bij de 'Barbier van Sevilla' kon Forum daarin nog niet de helft van de benodigde musici kwijt en de gevolgen waren o.m. een ijle klank die zich moeilijk met de stemmen mengde en het feit dat oneffenheden nu extra op vielen. Onder deze omstandighe den wordt het moeilijk de presta ties van Roland Kieft en zijn mu sici anders te beoordelen dan op tempo en frasering, al maar wet tigden beide de vraag of Kieft in een Rossini-opera wel op zijn plaats is. Teveel ging zijn aanpak recht-toe recht-aan en teveel neig de hij naar zeer vlotte tempi in de traditionele mening dat snelheid de muziek licht en luchtig maakt. Daardoor ontnam hij zichzelf en de zangers menige kans om nuan ceringen aan te brengen en waar hij opeens terugzakte (o.m. kort voor het slot van de eerste Finale) leverde dat eerder stilstand dan winst op. De overwegend jonge solisten had ik graag meer muzikale on dersteuning toegewenst, maar ook nu werden er over de gehele linie behoorlijke tot zeer goede prestaties geleverd. De Italiaanse mezzo Monica Bacelli bleek een zowel vocaal als in haar optreden charmante Rosina, de Ameri kaanse bariton Emile Fath had al les mee voor een sonore, schelm se Figaro en de Nederlandse bas toni Haenen zette een overtuigen de, net niet overdregen komische Bartolo neer. De Basilio van Jaco ïiuijpen bleef een beetje vaag en miste de orgelende bas-tonen voor zijn laatste "Buona sera", terwijl de Cubaanse tenor Reinal- do Macias in optreden en zang weinig verder kwam dan een iét wat houterige Almaviva. De regie van Stephan Volkman bleek rijp voor de rommelmarkt: onlogisch, fantasieloos, zonder enige poging tot typering en bo vendien met weinig gevoel voor humor. Het ergste was echter zijn neiging om voortdurend aria's scenisch 'op te vullen', desnoods met hele series figuranten. Kortom: een aanhoudend ver toon van onvermogen. PAUL KORENHOF De diversiteit laat echter wel toe dat sommige kunstenaars er met hun werk uitspringen. Dit geldt onder meer voor de fraaie abstracte vormen in het werk van Fred Hakaart. De vele gebogen lijnen begrenzen vlakken, die door de kleurstellingen en kleur overgangen tot leven komen. Ver rassend is het subtiele kleurver schil tussen de twee tentoonge stelde, monumentale pastels van deze kunstenaar. Duidelijk ver want aan elkaar bezitten zij toch een ander karakter. Frans de Haas is vertegenwoor digd met twee aquarellen: Neo- Oriëntalisme 1 en 2. De kleuren en compositie verklaren de titel, gezien de gelijkenis met Oosterse weefsels. Maar in de motieven waaruit de composities zyn opge bouwd, herkennen we moderne gebruiksvoorwerpen, zoals een scheerkwast en een steeksleutel. Het woord 'Neo' wordt in de kunstgeschiedenis gehanteerd voor stijlen, waarbij de inspiratie wordt geput uit ouderè stijlen, maar waarin altijd ruimte blijft voor een eigentijdse interpretatie. Frans de Haas brengt deze twee aspecten op een heel eigenzinni ge en speelse manier samen. Het is nu eenmaal gebruikelijk om een expositie van een etiquet te te voorzien. In dit geval zou dat voor 'elk wat wils' kunnen zijn. En voor wie serieus wil kan ik hieraan toevoegen, dat het me rendeel van de werken te koop wordt aangeboden. LISETTE OOMEN OVERLEDEN - De Ameri kaanse schrijver Robert Penn Warren, die drie keer de Pulit- zerprijs kreeg, is op 84-jarige leeftijd overleden. Warrens naam is verbonden aan de klas sieke roman over politieke cor ruptie ,A11 The King's Men' (1946). Andere romans van de hand van Warren zijn .World Enough and Time' over een moord in de 19de eeuw, en .Band of Angels' over de doch ter van 'een plantage-eigenaar die na haar vaders dood ontdekt dat zij zwart is. AMSTERDAM - We schrijven 1929. De Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw komt aan in Berlijn. Het fascisme is al druk bezig met de op mars in deze metropool. Bradshaw, die van plan is een roman te gaan schrijven en daarvoor wat inspiratie wil opdoen in Berlijn, neemt zijn in trek in het pension van Frau Sch neider. Al de eerste avond van zijn verblijf in Berlijn stort hij zich in het nachtleven en bezoekt hij de Kit-Kat Club. Daar stroomt de Sekt rijkelijk en is de moraal in de uitver koop gedaan. 'Trauert nicht, ihr Volkerscharen/ob der sch weren Zeit der Not/packt das Leben bei den Haaren./Morgen ist schon man- cher tot', schreef Wedekind eens. In de Kit-Kat Club grijpt men het le ven bij de haren, al draagt het soms een pruik. De schrijver ontmoet er het nachtclubzangeresje Sally Bowles. Ze trekt bij hem in. Bradshaw is dan wel biseksueel, maar een kniesoor die daar op let. Maar het geluk duurt niet lang. De schrijver ziet al snel in dat het met Duitsland de verkeerde kant opgaat. Als na de Kristallnacht de vriend van Frau Schneider, de joodse groenteman Schulze, zijn biezen moet pakken, vertrekt ook Bradshaw uit Berlijn. Ziedaar het verhaal van de musi cal 'Cabaret', die in het weekend in première ging in het Amsterdamse theater Carré, met in de hoofdrollen Willem Nijholt, Lia Dorana, Guus Verstraete sr en Alexandra van Mar ken. Wie de film 'Cabaret' heeft ge zien met Liza Minnelli, moet zijn hart hebben vastgehouden toen hij hoorde van deze Nederlandse pro- duktie. Maar het moet gezegd: deze door Joop van den Ende geprodu ceerde musical is het aankijken meer dan waard. Bij de spetterende ouverture, het bekende lied 'Willkommen, bien- venue, welcome', komt de toe schouwer ogen tekort. Wat een prachtige kostuums, wat een glamour, wat een pikanterie! Als ce remoniemeester van de Kit-Kat Club doet Willem Nijholt het voor treffelijk. Met zijn malicieuze oog opslag en zijn geile gebaren is hij de perfecte dirigent van de losbandig heid. Nijholt, niet meer een van de jongsten, is zich wat betreft het danswerk goed bewust van zijn be perkingen. Zijn bewegingen zijn af gewogen, hij overspeelt zich niet. Een routinier. Samen met een aan tal liederlijk uitgedoste danseres sen danst, praat en zingt hij het ver haal aan elkaar. Met hen vormt hij een team, dat als apart gezelschap niet zöu misstaan op de grote podia in Europa. Het verhalende gedeelte van de musical is niet zo sterk. Halverwege had ik even de indruk dat ik zat te kijken naar de familie Doorsnee in Berlijn. Vooral de scène waarin de joodse groenteman de pension houdster ten huwelijk vraagt, had iets onmiskenbaar Nederlands. Je kon de spruitjes ruiken, bij \yijze van spreken. Dat klinkt wat flauw, maar ik denk dat Lia Dorana en Guus Verstraete sr. inmiddels zo vastgebakken zitten aan een be paald soort toneel, dat je dat niet meer weg kunt denken. Hun optre den wekte dan ook eerder vertede ring dan bewondering, al moet wor den gezegd dat hun stemmen het nog goed doen. Maar ook die stem men hebben nog dat ouderwets gal mende, en dat is hier, in deze musi cal, niet op zijn plaats. Het is een beetje te keurigjes allemaal. Het moet scherper, rauwer. Je laat Mar co Bakker ook niet een liedje als 'Surabaja Johnny' zingen. De teksten en liedjes in 'Cabaret' waren uitermate goed verstaanbaar. Daarbij komt nog eens dat iedereen hier goed kan zingen.' Vooral San dra van Marken, die de rol speelt van Sally Bowles, heeft een dijk van een stem. Haar acteertalent komt minder goed uit de verf, maar dat is over de gehele linie genomen toch wel een beetje het manco van deze musical. De decors waren niet allemaal even sterk. Vooral dat van het pen sion viel tegen. Net als in de pro- dukties van John Lantings Theater van de Lach, moesten er nogal wat deuren open en dicht worden ge daan, en dan zag je de muren be hoorlijk zwabberen Voor het orkest niets dan lof. Er werd scherp gespeeld. Gejaagd ook. Soms leek het erop alsof de duivel Willem Nijholt: perfecte dirigent van de losbandigheid. de musici op de hielen zat. De dui vel in de persoon van Hitier. Theater Carré. Musical 'Caba ret'. Tekst: Joe Masteroff en Fred Ebb. Muziek: John Kander. Naar het toneelstuk van John van Dru- ten en verhalen van Ishervvood. (foto pr) Met o.a. Willem Nijholt, Lia Dora na, Guus Verstraete sr. Alexandra van Marken en Theo Nijland. Mu zikale leiding Maurice Luttikhuis. Regie: Scott Faris. Nog tot en met 29 oktober in Carré. Daarna voor stellingen in de rest van het land. CEES VAN HOORE Peggy Ashcroft beste actrice baseerde. Speciale lof had de offi ciële jury nog over voor de 'cast' van de Italiaanse film Scugnizzi (over Napolitaanse jeugddelin- quentjes die een autobiografische musical opvoeren), geregisseerd door Nanni Loy, die zijn film ook nog opgesierd zag worden met de Medaille van de Senaat van de Ita liaanse Republiek. VENETIE GPD) - De Gouden Leeuw, de hoogste ónderscheiding van het Filmfestival van Venetië, is toegekend aan de Taiwanese cine ast Hou Hsiao Shien voor zijn film City of Sadness. De internationale federatie van filmcritici gunde de hoogste eer aan Decaloog, de serie films die de Pool Krzysztof Kieslovski baseerde op De Tien Geboden en die in Venetië buiten competitie vertoond werd. De onderscheiding voor de beste actrice kwam, bepaald niet onver wacht, terecht bij de Britse veterane Peggy Ashcroft voor haar hoofdrol in She's Been Away, van Peter Hall. De acteursprijs wordt gedeeld door Marcello Mastroianni en Massimo Troisi, de twee hoofdrolspelers uit Che Ora (Hoe laat is het?), van de Italiaanse regisseur Ettore Scola. De Speciale Jury-Prijs werd ge schonken aan de Georgische filmer Otar Iosseliani voor Et La Lumière Fut. Een Zilveren Leeuw werd toe gekend aan Herinnineringen uit het Gele Huis (van de Portugees Joao Csar Monteiro) en aan Death Of A Tea Master (van de Japanner Kei Kumai) De Griekse cameraman Yorgos Arvanitis werd bekroond voor de fotografie van de film Australia (geregisseerd door de Belg Jean- Jaques Andrien). De Amerikaan Jules Feiffpr kreeg eën prijs voor het script waarop de Fransman Alain Resnais I Want To Go Home De Fransman Eric Rochant werd voor zijn werkstuk Un Mon de Sans Pitié bekroond met twee debuutprijzen, waarvan één af komstig was van de filmcritici. Aquarellen van Ursula Dierks Expositie: aquarellen van Ursula Dierks, Ti me is Art galerie, Nieuwstraat 10, Leiden, t/m 29 september. Geopend: wo t/m za van 14.00 tot 18.00 uur. LEIDEN - "Ik schilder om het schilderen" zegt Ursula Dierks. Het doet haar telkens weer uitstij gen boven de "chaos en liefde loosheid van deze tijd".. Haar aquarellen beschrijft zij dan ook als een "ode aan de liefde, aan het leven". Vijfendertig aquarellen in gale rie Time is Art lijkèn te willen be wijzen, dat de vreugde, die Ursula Dierks aan het schilderen beleeft, ook op het publiek over te dragen is. Titels ontbreken. De kunstena res wil daarmee bereiken dat de toeschouwer haar werk onbe vooroordeeld bekijkt. De techniek van het aquarelle ren is Ursula Dierks op het lijf ge schreven. In het abstracte werk toont zij aan, dat zij de mogelijk heden van de techniek kent. Een aantal elementen keert steeds weer terug. Langwerpige vormen met duidelijke, maar grillige con touren, worden omgeven door meer vervaagde vormen. Vaak zijn de langgerekte vormen hal verwege gebroken of gebogen. Soms bestaat de compositie uit slechts één zo'n vorm, soms uit meer. Meestal overheersen één of twee hoofdkleuren, in diverse schakëringen; vaak vragen klei ne, contrasterende kleuraccenten beleefd om aandacht. Wat zijn dit voor vormen en kleuren? Sterk uitvergrote orga nische structuren? Sterk ver kleinde anorganische structuren? Of geven zij juist een beeld van een louter spiritueel gegeven? Het antwoord is onbelangrijk en vóór alles een individuele invul ling, die de kunstenares ons gunt. Een aparte vermelding ver dient de smaakvolle inrichting van de expositie. Aquarellen, die wat kleur of compositie betreft onderlinge, gelijkenis vertonen, zijn op aantrekkelijke wijze ge groepeerd. Bij het verlaten van galerie Time is Art, overviel mij opeens een aardige gedachte: ik geloof dat ik een geheim deel met vijfendertig aquarellen. LISETTE OOMEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 10