TELEVISIE TOEGELICHT
Klassiek paui K°renh°'
Roger
Norrington
Von Karajan
Eurovisiemars
Gisela May
Samuel Ramey
Vraag naar erotiek
TV-RUBRIEK
RWAWyi
wamsmmmm mwmmmmrn. mÊ
PAGINA 42
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1989
IN HET WEEKEINDE
Jubileumspel
De NCRV viert dit jaar haar 65ste
verjaardag en heeft ter gelegen
heid hiervan een spel bedacht
waar heel Nederland door posters
en folders inmiddels van op de
hoogte is gesteld. Vanavond is het
eerste deel van deze prijsvraag te
zien. Ted de Braak presenteert
acht zaterdagavonden een stukje
van vier minuten dat herinnerin
gen terug roept aan de afgelopen
65 jaar NCRV. Elk fragment wat
hij laat zien vormt een aanwijzing
voor een in te vullen woord op de
deelnemerskaart die te vinden is
in de gidsen van de NCRV, KRO
en VARA en die tevens op alle
postkantoren te krijgen is.
(Zat. Ned. 1, 20.56 uur)
The Border
'The Border' is de derde NCRV-
fïlm in een serie van zeven over
mensen die op keerpunten in hun
leven komen. In deze Amerikaan
se speelfilm uit 1982 heeft Charlie
Smith genoeg van zijn baan bij de
arbeidsinspectie in Los Angeles.
Op aandringen van zijn vrouw
Marcy verhuizen ze naar El Paso,
een plaatsje in het grensgebied
met Mexico. Via een kennis krijgt
Charlie een baan bij de grenspoli
tie die moet voorkomen dat werk
loze Mexicanen illegaal de grens
overtrekken. Al gauw ontdekt
Charlie dat zijn collega's door en
door corrupt zijn.
(Zat. Ned. 1. 22.41 uur)
Modespecial
In de 'Modespecial' van Veronica
wordt een totaaloverzicht gege
ven van de komende najaarsmo
de. De herfstkleuren als bruin,
oker en olijf zijn de belangrijkste
tinten. De kleding is gemaakt van
tweed, corduroy, zuiver scheer
wol en bouclé. Lange plooirok
ken, paardrij broeken, bermuda's
en wijde kuitbroeken wordep ge
dragen op tweed colberts of op de
jacht geïnspireerde jasjes.
(Zat. Ned. 2, 21.35 uur)
Spektakelfilm
Een ouderwetse spektakelfilm
naar een historisch gegeven is de
nachtfilm van de TROS 'Coriola-
nus, held zonder vaderland' De
film werd in 1964 uitgebracht en
draaide in de Nederlandse bio
scopen onder de titel 'Rebel tegen
Rome'. Om over Rome te kunnen
heersen gaat Sicinius (Pierre Cre-
ssoy) een verbond aan met de Ro
meinse vijand. Tevens onder
schept hij een voor Rome bestem
de lading graan, terwijl daar hon
gersnood heerst en zet hij de ro
meinen op tegen het gezag. De ro
mein Caius Martius (Gordon
Scott) steekt een stokje voor Sici
nius' kwade plannen.
(Zat. Ned. 2, 23.51 uur)
Spencer Tracy
Spencer Tracy en Katharine Hep
burn maakten samen negen
films. Een van deze films is 'Wo
man of the year', die de NOS van
avond uitzendt. In de meeste ze-
densatires die ze samen hebben
gemaakt, spelen Tracy en Hep
burn een echtpaar. Een speciale
charme van de romantische ko
medie 'Woman of the year' is. dat
we ze daar voor het eerst op film
verliefd zien worden. Spencer
Tracy speelt een bokkige sport
journalist bij een krant waar Hep
burn ster-verslaggeefster is. Een
vrouw van de wereld die vloeiend
Frans, Duits, Spaans en Grieks
spreekt en de groten der aarde tot
haar vriendenkring mag rekenen.
(Zat. Ned. 3, 20.29 uur)
Taxi in de nacht
'Taxi in de nacht' is een korte
speelfilm uit 1987 van Floor Foel-
kcl die de NOS op het scherm
brengt. Een man van middelbare
leeftijd stapt midden in de nacht
in een taxi naar een bestemming
ver buiten de stad. Dat wordt een
lange zware rit door de stromende
regen. De man is weinig spraak
zaam maar de vrouwelijke taxi
chauffeur begrijpt dat hij in grote
emotionele moeilijkheden ver
keert. De passagier en de chauf-
feuse praten over, eikaars gevoels
leven. Uiteindelijk leidt de rit tot
een wezenlijke ontmoeting tus
sen die twee.
(Zon. Ned. 3, 21.08 uur)
Werken aan werk
De vijfde aflevering van 'Werken
aan werk', een programma van de
RVU/Educatieve Omroep over
werk in de agrarische sector, gaat
over banen en bedrijfsverzorging.
Ook in de tuinbouw gaan de ont
wikkelingen op het gebied van
nieuwe rassen, automatisering,
spuiten en milieu snel. Sjaak
Groenenberg is bedrijfsverzorger
in Hazerwoude. Hij werkt zowel
bij een kleine boomkweker als bij
grote tuinders. Gerard Nederpelt
werkt in het Westland. Hij pro
beert hogerop te komen door al
lerlei curussen te volgen. Zodoen
de belandt hij op het proefstation
in Naaldwijk.
(Zon. Ned. 3, 22.00 uur)
Schizofrenie
'Ik ben de gevangene van m'n ei
gen hoofd'. Zo heet het tweede
deel van het drieluik 'Een teken
van leven...' dat de VPRO zondag
avond uitzendt. In de program
maserie belicht Lex Runder
kamp jonge mensen die door on
gewone omstandigheden niet in
staat zijn hun leven in vrijheid en
naar eigen inzicht in te richten.
In de uitzending staat de 28 jari
ge Peter, die aan schizofrenie
lijdt, centraal. Zijn veelbelovende
toekomst als fysiotherapeut werd
zes jaar geleden plots afgebroken
toen hij voor de eerste keer in een
psychose raakte, waandenkbeel
den kreeg en ging hallucineren.
Sindsdien is hij vele malen be
handeld in psychiatrische zieken
huizen. Nu woont hij zelfstandig.
(Zon. Ned. 2, 21.10 uur)
Rijnland TV
Rijnland TV zendt zaterdag-(en
zondag)avond regionaal nieuws
uit. O.m. komen aan de orde: de
definitieve overgang van Sikkens
naar AKZO, een motorshow van
de Harley-Davidsonclub in Voor
schoten, de Oranjefeesten in
Noordwijkerhout, de onlangs ge
houden Monumentendag in Lei
den en de opening van de sport
hal in Rijnsburg.
De uitzending duurt van 18.00
tot 19.30 uur.
«r Gordon Scott als Cains Martius
Beethoven: Symfonie nr. 3 in Es,
op. 55 ('Eroica' - Ouverture 'Die
Geschöpfe des Prometheus', op.
43. London Classical Players o.l.v.
Roger Norrington. EMI CDC
7491012 (cd).
Zowel een vorige opname (de
Symphonie Fantastique van Ber
lioz) als hun optreden in het Hol
land Festival deden mij wat scep
tisch reageren op Norrington en zijn
London Classical Players. Aan mu
zikaal vuurwerk ontbreekt het bij
hun streven naar authenticiteit niet,
maar ik had mijn twijfels omtrent
repertoirekeuze en technische af
werking, zeker bij een optreden in
een (voor hen onbekende) zaal.
Deze opname van Beethovens
Eroica is echter een voltreffer van
de eerste orde. Zonder dat de vitali
teit en de emotionaliteit van deze
muziek ook maar enigszins ver
zwakt wordt, komen Norrington en
de zijnen tot een uitvoering die aan
alle kanten sprankelt en tintelt. In
helderheid doen zij niet onder voor
Brüggen en zijn Orkest van de 18de
Eeuw, maar hun spel is misschien
iets minder elegant en juist daar
door veel directer. Daardoor ervaar
ik enkele minder geslaagde inzetten
van de hoorns in het derde deel ook
niet als onoverkomelijk, hoewel dit
toch een van de aspecten van het
'authentiek musiceren' is, waarvoor
ik niet echt warm kan lopen.
Schönberg: Pelleas en Melisan-
de - Variaties voor orkest - Ver-
klarte Nacht. Berg: Drie stukken
voor orkest - Drie stukken uit de
Lyrische Suite. Webern: Pas-
sacaglia - Vijf delen - Zes stukken
voor orkest-Symfonie. Berliner
Philharmoniker o.l.v. Herbert von
Karaian. DG 427 424-2 (3 cd's)
Regelmatig is gewezen op de ge
ringe affiniteit van Von Karajan
voor muziek van de 20ste eeuw. Een
terecht verwijt? Waarom zou een di
rigent wel het recht hebben weinig
aan Bach te doen, maar datzelfde
niet mogen ten aanzien van zijn ei
gen tijd? Is het propageren van
nieuwe muziek werkelijk een zede
lijke plicht? Of hebben moderne
componisten zulke lange tenen?
Het bewijs dat Von Karajan wel de
gelijk met onze eeuw overweg kon,
levert -een (goedkope) heruitgave
van opnamen uit '73-'74 van de be
langrijkste orkestwerken uit de
Weense school. Drie cd's die niet al
leen bewijzen dat hij in staat was de
ze muziek te spelen, maar boven
dien dat deze werken ook wel dege-
Herbert von Karajan.
lijk in de meest ouderwetse beteke
nis mooi kunnen klinken. De zange
righeid waarmee Von Karajan We
bern speelt, is ongeëvenaard, de ly
riek van zijn Berg-vertolkingen vin
den we hooguit terug in de speelstijl
van Abbado, en in Schönberg com
bineert hij de heldere stijl van Bou-
lez met een warmte die alleen een
doorgewinterde romanticus in deze
muziek kan leggen. Samen met het
superbe spel van de Berliner Phil
harmoniker maakt dat deze box tot
een van de belangrijkste geluidsdo
cumenten die Von Karajan ons
heeft nagelaten.
M-A. Charpentier: Te Deum -
Missa Assumpta est Maria' - Lita
nies de la Vièrge. Les Arts Floris
sants o.l.v. William Christie. Har-
monia Mundi HMC 901298 (cd).
Wie kent niJt de Eurovisiemars,
zoals die bij droeve en feestelijke
gebeurtenissen door onze huiska
mers schalt ten teken van de Eu
ropese eenwording op het televisie
scherm? Maar hoeveel mensen ken
nen de hele compositie en niet
slechts dit fragment? En wie heeft
er ooit een authentieke, musicolo
gisch verantwoorde uitvoering van
gehoord?
Die schade kan nu worden inge
haald dankzij een opname die Har-
monia Mundi maakte van het rond
1690 geschreven Te Deum van
Charpentier (want de opening daar
van werd drie eeuwen later de Euro
visiemars), gekoppeld aan twee an
dere werken van deze in zijn eigen
tijd alom geachte Fransman. Mis
schien zal een enkeling na een
kwartiertje iets verzuchten in de
trant van: "Was dat nou alles?",
maar liefhebbers van de Franse ba
rok zullen aan deze cd ongetwijfeld
hun hart ophalen. William Christie
en zijn ensemble Les Arts Floris
sants zijn voorvechters van de
authentieke uitvoeringspraktijk,
maar zij doen dat met een ontwa
pende speelsheid en een levendig
heid. Hun grote kracht is dat Les
Arts Florissants voornamelijk
wordt samengesteld uit jonge, be
gaafde solisten die allen als solisten
tot uitmuntende prestaties komen,
maar die ook in staat zijn gezamen
lijk als een homogeen, kleurrijk en
semble te fungeren. Aanbevolen!
Brecht-Weill Songs door Gisela
May. Orkest o.l.v. Henry Krtschil.
Capriccio 10 180 (cd).
De Oostduitse Gisela May is inter
nationaal befaamd als vertolkster
van Brecht en Weill, en treedt aldus
in de voetsporen van Lotte Lenya.
May heeft echter duidelijk een ei
gen persoonlijkheid en in feite be
rust de associatie met haar voor
gangster vooral op haar enigszins
rauwe stemgeluid. Haar voordracht
is echter vloeiender met momenten
van lyriek die we in de verbeten
zang van Lenya missen. Zij zingt
hier arrangementen (dicht bij het
origineel) die dat nog benadrukken
en ik kan me voorstellen dat deze
stijl bij de een juist wel maar bij de
ander juist niet aanslaat. Prettig is
dat we hier veel bekende titels uit
Happy End, de Dreigroschenoper,
het Berliner Requiem en Mahagon-
ny bijeen vindén.
Songs van Rodgers Hammer-
stein door Samuel Ramey. Natio
nal Philharmonic Orchestra o.l.v.
Petèr Matz. EMI CDC 7495812 (cd).
Een heel andere sfeer biedt een cd
met songs van Rodgers Hammer-
stein (o.a. uit Oklahoma, The King
and I, South Pacific en The Sound
of Music). Geheel in de Amerikaan
se traditie worden zij gezongen door
een van de grootste belcanto-bas
sen van dit moment, die daarmee
treedt in de voetsporen van menige
illustere voorganger. Gelukkig is
het tegenwoordig weer iets norma
ler dat operazangers zich met dit re
pertoire bezighouden. Carreras,
The Kanawa, Von Stade en Stratas
zijn Samuel Ramey recentelijk
voorgegaan en vorig jaar zag ik
South Pacific in Londen met Emile
Belcourt in de hoofdrol. Zoals ook
deze cd bewijst, wint deze muziek
enorm bij zangers die ook zonder
microfoon in hun keel een zaal kun
nen vullen en dan ook nog in alle re
gisters verstaanbaar zijn. De soepe
le, soms fluwelige bas van Ramey
verleent het geheel een extra char
me. Het is misschien even wennen,
maar nog meer als we dezelfde mu
ziek daarna weer door een nacht-
clubstem horen "croonen".
Mijn hotelkamer in Wenen zag uit
op de Donau. Nee, meer bruin, nu
u het toch vraagt. Vorige week
vrijdagavond heb ik nog vanach
ter mijn raam gezwaaid naar te-
rugzwaaiende passagiers van
een grote passerende passagiers
boot, het versje van Toon Her
mans indachtig:
„We moeten veel meer aaien,
we moeten veel meer kussen,
we moeten veel meer zwaaien
naar buitenlandse bussen."
Ik discrimineer niet tussen bus
sen en passagiersboten. Als ze
straks thuiskomen, dacht ik, zul
len zij vertellen hoe aardig die
Oostenrijkers zijn: 'ze zwaaiden
naar ons vanuit hun hotelkamer!'
In dit geval betrof het een Roe
meens passagiersschip, en ik
vraag mij nog steeds af of ik die
vrijdagavond heb staan zwaaien
naar mensen die de daaropvol
gende zondag tot de 164 slachtof
fers behoorden van de Roemeense
passagiersboot die in Roemenie
op de Donau na een aanvaring
onmiddellijk zonk.
Het zal wel niet. Maar ik moet
er vaak aan denken, en dan steeds
in combinatie met de groet van de
zwaardvechters in de Romeinse
tijd: 'Ave Caesar, morituri te sa-
lutant!' - 'Gegroet Caesar, zij die
gaan sterven wensen u heil!'
Niet dat ik aan een stuk door
vanachter mijn raam naar voor
bijtrekkende schepen zwaaide of
mij met Caesar wil vergelijken,
want op een gegeven moment viel
de duisternis in en wendde ik mij
tot de televisie met zijn twaalf ka
nalen. Van de Oostenrijkse televi
sie moet u zich geen al te grote of
bijzondere voorstellingen maken.
Dé Nederlandse televisie lijkt mij
niet slechter en zeker niet minder
interessant. Maar er was een zen
der onder die twaalf, de commer
ciële RTL Plus, die zich onder
scheidde van de andere zenders.
Met 's avonds laat een film of en
kele programma's van sexueél ge
halte. Titels als „Maenner-maga-
zin 'M'", 'Leidenschaftliche
Bluemchen', de Italiaanse Erotik-
komoedie 'Reich und gnadenlos'
(gevolgd door 'Sexy Follies') ge
ven wel zo'n beetje aan wat voor
programma's dat zijn.
De twee voorbeelden die ik zag
kwamen er in diepste wezen op
neer dat jonge giechelende meis
jes zich bij het verschonen of om
kleden voortdurend al hun kleren
uittrokken, zodat zij een wijle
naakt te kijk stonden voor man
nen die hen door gaatjes in de
muur bespiedden.
Dat was de grondgedachte,
maar daar waren ook enkele va
riaties op, zoals met een verrekij
ker, in de meisjeskamer kijken,
met de deur in huis vallen etcete
ra. Tot de mannelijke voyeurs be
hoorden ook veel geschrokken ka
tholieke geestelijken, soms kwam
het zelfs tot lijfelijke confronta
ties, waarbij de meisjes steevast
bloot waren en de mannen hun
kleren angstvallig aanhielden,
hoewel het toch sinds mensen
heugenis bekend is dat je in zulke
gevallen maar het beste gelijk
kunt oversteken. Het wonder
baarlijke daarbij is, dat de verre
gaande onnozelheid van plot, spel
en gedrag niet verhinderen dat
zulke films worden uitgezonden,
terwijl films van dezelfde kwali
teit maar zonder dat bloot erin
geen kans zouden krijgen op het
scherm te komen. Het gaat diis
kennelijk om die blote meisjes, die
om de zoveel minuten aan bloot
staan moeten blootstaan. Die
films functioneren derhalve als de
hedendaagse peepshows, waar je
ook door een gat in de muur naar
een bloot meisje mag kijken, maar
ook als de schilderijen uit de vroe
ger eeuwen die ik in het Kunsthis-
torisches Museum van Wenen
aantrof: 'De nimf en de herder
van Titiaan, 'Susanna en de oude
mannen' van Tintoretto, 'Venus
en Adonis' van zowel Spranger
als Janssens, waarbij het in al die
gevallen om naakte i
aangeklede mannen gaat.
De vraag is natuurlijk: is er
evenveel vraag naar zulke on-ero-
tische pikante films als indertijd
naar de schilderijen van Rubens,
Titiaan en anderen? Het ant
woord blijkt ja te zijn, althans in
Oostenrijk. DeNeueAZ publiceer
de donderdag een studie van de
Oostenrijkse televisie, waaruit
blijkt dat 45% van het Oostenrijke
publiek meer sex en erotiek op het
scherm wil, en dat die wens vooral
leeft bij de groep van 20- tot 49-ja-
rigen met een hogere schooloplei
ding. In tegenstelling tot de Duitse
kijkers, die eerder te kennen heb
ben gegeven dat zij zulke erotische
films het liefst meteen na het jour
naal van 8 uur zouden willen
zien, gaf 55% van de Oostenrijkse
kijkers de voorkeur aan TV-Eroti-
ca op vrijdag- en zaterdagavond
vanaf 10 uur. En daarbij zal dan
meer gebumst' moeten worden
dan in die peepshows-met-tijd-
verlies die zij nu al te zien kriiaen.
De commerciële TV zit wat dat
aangaat allang „tussen navel en
knieschijf', zoals Neue AZ dat uit
drukt. En u weet, ook bij ons komt
de commerciële televisie onherroe
pelijk aanmarcheren, dus als u
leest dat weer een nieuwe coryfee
naar TV-10 of Veronique is over
gestapt, moet u haar of hem in ge
dachten even tot op het bot uitkle
den om een indruk te krijgen hoe
die programma's er uit zullen
gaan zien...
Horizontaal: 1 bekneld, 5 even
eens, 8 zoon van Venus (gr-
.myth.), 12 aartsbisschip, 16 in
orde (eng. afk.), 18 lichamelijke
opvoeding, 19 boom, 21 grieze
lig, 24 dun, smal stuk hout, 25
dat is (lat. afk.), 26 voldoende
gekookt, 27 schrijfbenodigd-
heid, 28 ongeveer, 29 soort ver
lichting, 30 natuurgeest (myth.),
32 Technische Hogeschool
(afk.), 33 rund, 34 telwoord, 36
deel v.h. oor, 38 soort verzeke
ring, 40 voorteken (lat.), 41 pla
neet, 42 vlijt, 43 fam. lid, 44 huis
dier, 46 telw., 48 lengtemaat, 49
bevestiging, 50 plechtige gelof
te, 52 klein kind, 53 muziek
noot, 54 gekorven tabak, 55 ap
paraat als energiereservoir, 56
tij, 58 zeehond, 59 ijzerhouden
de grond, 61 een zekere, 62 sle
de, 67 dominee (lat. afk.), 68 los
bol, 74 bridgeterm, 75 bevel, 76
nadruk, aandrang.
Verticaal: 2 namiddag, 3 riv.
in Utrecht, 4 mil. rang (afk.), 5
mil. rang (afk.), 6 toegankelijk, 7
boksterm (afk.), 8 drietenige
luiaard, 9 snijwerktuig, 10 deel
v.d. bijbel, 11 sierlijk, fraai, 13
muz. noot, 14 muz. noot, 15 re
kening, 17 praatziek iemand, 18
wat doet lachen, 20 spoorstaaf,
21 tijdperk (lat.), 22 venijn, 23
schriftelijk stuk, 31 onbedui
dend gepraat, nonsens, 33 fam.
lid, 34 bouwlanden bij e. dorp,
35 modegek, 36 vr. munt, 37 li
chaam, 39 deel v.h. lichaam, 45
telw., 47 lekkernij, 50 ik (lat.), 51
mannetjesbij, 53 gang v.e.
paard, 57 goed, in orde, 60 peul
vrucht, 63 vr. vnw., 64 graden
(afk.). 65 barium (scheik. afk.),
66 huid, 68 meervoud (afk.), 69
titel (afk.), 70 loofboom, 71 riv.
in N.Br., 72 pers. vnw., 73 muz.
noot.
miiaipgaga
^ciEiiaaGiD |ao°auJH
anaaaaavoöacjuaa
aaaaaaaa|aiaaaa
□Saaaoaaoaa-
BaaaiaaaaaQ
De winnaars van de Leidsch Dag
blad-handdoek zijn: H. Blansjaar,
Milanenhorst 90, 2317 CH Leiden,
G. v.d. Plas, Hoorneslaan 133, 2221
CL Katwijk.
toege-
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.07 Coulissen. NOS:
19.02 De Samenloop. 23.05 Met
het oog op morgen. KRO: 0.02
Damokles. 1.02-7.00 Niemands
land.
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.04 Echo. 18.15 Levenslief
en levensleed. 19.03 KRO's coun
try time. 20.00-7.00 Zie radio 1.
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.03 Driespoor. NCRV:
19.03 Paperclip-radio. 21.03
Crossroads. 23.03-24.00 Late da
te.
Radio 4 na 18 uur
VOO: 18.02 Avondstemming met
om 18.11 Componist van de
maand: Lex Van delden. 20.00
Nws. KRO: 20.02 KRO-Klassiek op
Zaterdagavond. Musica
Literair: Camera obscura.
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi ha-
berter (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasia (Er is hoop). IOS: 18.40 Ara
bisch progr. NOS: 19.00
12.00-13.00 Hindoestaans/Suri-
VLOK
09.00-10.00 Mag ik u even vcx
stellen
10.00-11.00 Vlok Informatief
11.00-13.00 Dubbel en dwars
13.00-14.00 De Verversing
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA
11.02 Ophef en vertier NCRV:
13.05 Hier en Nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
Radio 1 na 18 uur
18.02 Meer over minder op zondag.
VPRO: 19.03 The Groove Juice
Special. AVRO: 20.02 Toppers van
toen. 21.02 Play it again. 22.02
Now's the time. NOS: 23.05 Met het
oog op morgen. TROS: 0.02 TROS
Nachtwacht; 6.02-7.00 Een goede
morgen met Ron Brandsteden
Radio 2 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws.. VARA:
8,02 Vroege Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoette Jan Blaaser
(herh.). AVRO: 10.30 Muziekmo-
zaïek. 12.02 AVRO Muziektheater.
13.02 AVRO's radiojournaal. 14.02
Nederlands op AVRO 2.15.02 Mu-
Radio 2 na 18 uur
18.02 Dat zoeken we op. 19.02
Leuterkoek en zandgebak. 19.10
Ssssssst19.30 Hersengymnas
tiek uit Tunis. 20.00-7.00 Zie ra-
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Heksennest, dorp der dorpen.
9.02 Zin in pop. 10.02 De wakkere
wereld. 12.02 KRO-miniparade.
13.02 Het weeshuis van de hits.
15.02 Tijd voor toen. 16.02 KRO's
Zalige Liefdeslijn.
Radio 3 na 18 uur
18.02 KRO's Hitweek. 19.02 Pop-
eye. 20.02 Radio Thuisland. 21.02
De krijsende tafel. 22.02-24.00 Op
slag van maandag.
Radio 4 voor 18 uur
NOS: 8.00 Nws. 8.02 H-Vier. 9.00
Onder de Groene Linde. 9.15 Musi
ca Religiosa et Profana. 9.55 Pro
gr -overz. KRO: 10.00 Oecumeni
sche viering. NOS 11.00 Holland
Festival Oude Muziek 1989 iaoo
Nws. 13.02 Opera Matinee. 14.00
Concert op de zondagmiddag: Rot
terdams Philharmonisch Orkest
met sol. (In de pauze: Praten over
muziek). 16.00 NOS Jazzgeschie
denis. 16.30 Diskotabel.
Rad» 4 na 18 uur
18.00 Nws. TROS: 18.02 Continu
Klassiek. 20.00 Nws. 20.02 Specia
liteiten la carte. 22.00 Kamercon
cert: Van Barok tot heden in kleine
bezetting. Jonge meesters aan
zee. Gustav Rivinius, cello en Paul
Rivinius, piano. 22.45-00.00 Een
late zomer, hoorsp.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. NCRV: 9.02
Woord op zondag. 9.30 Te Deum
Laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den. IKON: 10.00 De zeven brie
ven. 10.10 Kerkdienst. 10.58 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere wereld
gat. 14.00 Radio Romantica. 16.00
Bodylijn. NOS: 16.55 Mededelin
gen en schippersberichten. IKON:
17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen.
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. IKON: 18.10 Li
turgie en kerkmuziek. IOS: 18.40
De onbekende Islam. NOS: 19.00
Programma voor buitenlandse
werknemers
19.55 Tamb
21.20 Medelanders Nederlanders,
21.45 Medelanders Nederlanders.
22.10-22.40 Jazz uit het historisch
archief.
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuwsma-
gazine
21.00-22.00 Sportcarrousel
OMROEP RUNLAND
10.30-11.00 Radio Gezondheid
11.00-12.00 Sassenheim Lokaal
12.00-13.00 Noordwijkerhout Lo-
13.00-14.00 Lisse Lokaal
14.00-18.00 Sport
18.00-19.00 Warmond Lokaal
19.00-22.00 Rijnland Royaal
VLOK
10.00 Kerkdienst
17.00 Kerkdienst
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nws. KRO: 7.04
Hier en nu. 7.15 Het levende
woord. 7.22 Lichte muziek. NOS:
7.30 Nws. KRO: 7.33 Hier en nu.
8.30 Nieuwsoverzicht Hier en nu.
8.32 Maandagmorgen magazine.
(9.30,10.30 en 11.30 Nieuwsover
zicht Hier en nu). 12.06 Boer en
tuinder. 12.30 Nieuwsoverzicht
Hier en nu. 12.32 Over kopen ge
sproken. 12.49 Moment. NOS:
12.55 Meded. t.b.v. Land- en Tuinb.
KRO: 13.09 Hier en nu. VOO: 14.06
Veronica Nieuwsradio.
Radio 2 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. TROS:
7.04 Een goede morgen met Ron
Brandsteder. (8.04-8.15 TROS-Ak-'
tua). 9.04 TROS Gouden uren.
11.04 Op volle toeren. 12.04 TROS
en Metropole Orkest voor Columbi
ne. 14.04 Muziek uit duizenden.
EO: 15.04 Met muziek het hele land
door. 16.04 Open huis ontmoeting.
16.57 EO-Metterdaad hulpverle
ning 17.04 Ronduit radiokrant.
Radio 4 voor 18 uur
NOS: 7.00 Nws. KRO- 7.02 Au
bade. (8.00 Nws). 9.30 Daar word
ik stil van. 10.00 KRO-Klassiek op
maandagmorgen: Symf. ork. van
beierse Omroep; 11.30 Jan Hulst,
viool en Joke Muller, piano; 12.00
De alt Marian Anderson. 13.00
Nws. KRO: 13.02 Muziek van Jero
me Kem. 14.00 KRO klassiek op
van Mascagni. Radio Symf. Ork. en
Groot Omroepkoor. 16.00 In ant-
op uw schrijven-klassie
VARA: 17.00 Marin Marais.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepv.- en
ber. 9.00 Nws. 9.02 NOS Sportief.
9.25 Waterstanden. RVU: 9.30 In-
dié in Nederland. VARA: 10.00 Fac
tor 5. met om 11.00 Berichten van
en over ouderen. 12.00 Nws. HUM-
VERBOND: 12.05 Het voordeel
van de twijfel: er broeit wat. 13.00
Nws. VARA: 13.10 Faktor 5 (ver
volg). met om 13.10 Bericht
ine. 17.00 Wat een taal. 17.30 de
serteurs in Duitsland. 17.55 Mede
delingen en schippersberichten.
RADIO WEST
7.15-8.00 ochtendmagazine, met
weekberich
ten en verkeersinformatie.
12.00-13.00 Lunch-uur, met
overzicht, progr.aank.
br., weerber., verkeersinf., land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en de
voorstelling van de dag.