Mijn vak is andermans hobby' Dolores Keane: 'Wij krijgen een Europeser geluid' Scheidend directeur Christie's Harts Nystad: Vermeulen speelt dat hij optreedt Kunstprijzen Ierse muziek zelfbewuster en steeds eigentijdser Dansfeest bij New York City Ballet ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1989 JHBliH PAGINA 39 door Gerlof Leistra In de tien jaar dat Harts Ny stad directeur was van Christie's in Amsterdam heeft hij als veilingmeester 34.000 kavels verkocht voor een totaalbedrag van 57.2 miljoen gulden., Belangrij ker is echter dat hij de Am sterdamse vestiging winst gevend wist te maken. Dezer dagen nam hij afscheid om vanaf half september in Pa rijs de Europese vestigingen van Christie's voor te berei den op 1992. Gesprek met een beminnelijk kunst manager. AMSTERDAM - Wanneer een me dewerker van Harts Nystad (63) ter loops meedeelt dat er zojuist in de opslagplaats van schilderijen kort sluiting is geweest, betrekt zijn ge zicht. "Laat meteen alles doorme ten. Ik wil precies wweten hoe dat kon. We kunnen geen enkel risico nemen". Met een verontschuldigen de grijns kijkt hij zijn gast aan. "Je moet er niet aan denken dat het hele zaakje in de brand was gevlogen. We hebben daar voor miljoenen aan kunst staan". Het incident lijkt typerend voor de werkzijze van Nystad. Hij is ie mand die tien dingen tegelijk kan doen en toch overzicht behoudt. Een man die met een vriendelijk ge zicht opdrachten verstrekt. Over zijn personeel zegt hij halverwege ons gesprek: "Wij hebben hier een onwaarschijnlijk goede staf. Zon der dat red je het niet. Alle expertise hebben we in huis". Zichzelf omschrijft hij als "een re delijk ontwikkelde generalist. Ik heb geen kunstgeschiedenis gestu- "Gezellig": Soloprogramma van Bram Vermeulen. Gehoord op 1.5 september in het LAK Theater. LEIDEN - Gezellig is anders, al hoewel...? Gelachen werd er vaak. Niet de uitbundige lach van rondborstige lol, eerder de lach die de spanning verbreekt. Leed vermaak en cynisch gegrinnik om Bram Vermeulen die voor een weinig gevuld Lak theater zijn liedjes zong en ze met verhaaltjes aan elkaar breide. In de eerste helft van het pro gramma stonden zijn persoonlij ke ervaringen nogal centraal. Wie kan anders zó weemoedig zingen over "Een deel van mij is geble ven in de diepte van jouw ogen". Gevoelens van grootdoenerij, op standigheid en berusting, het he le palet aan emoties die een mens in bezit nemen wanneer hij een scheiding doormaakt. Bram Vermeulen zong het van zich af in een stijl die door sommige fans en luisteraars wel bestempeld werd als lichtelijke smartlapperij. Met al deze gevoelens wist Vermeulen zijn publiek wel dege lijk te boeien. De teksten mogen dan soms een wat weidse en ver heven uitstraling hebben, de ma nier waarop de muziek de woor den soms ondersteunt en soms re lativeert is werkelijk talentvol. Een hanig driekwartsmaatje van oude-jongens-krentebrood drukt de volwassenheid uit die hij zegt nog steeds niet bereikt te hebben in "Twee en veertig jaar en nog niets geleerd". Voor de pauze bespeelt de duidelijk een jaartje ouder gewor den vroegere partner van Freek de Jonge vooral de grote vleugel die in het vrij sobere decor door een spot wordt opgelicht. Later blijken er ook een accordeon met authentiek vals klankje te staan en een 'protestsong-gitaar'. Bram Vermeulen, die eigenlijk niet echt optreedt, maar eerder speelt dat hij optreedt, is nu op de vertrou welijke toer met het publiek;-hij hangt de gitaar om en rommelt wat 'Bob Dylan en Donovan' flar den. Dat is dan de inleiding op het tweede deel van zijn optreden. Einde van het' ik-tijdperk' en te rug naar de wereld waar nog heel wat ellende voorhanden is. Schertsenderwijs zet hij de finale in. 'Ik zing dat ik droomde dat ik een protestzanger was en toen ik wakker werd was dat ook zo". En zo komt Bram Vermeulen via het leed van Marleentje en de weemoedige vertwijfeling van de 'snelle jongen' terecht bij de schaamte van gemartelde gevan genen en de ogensluiterij van de mensen om te overleven. Meester in het overstijgen van zichzelf toont hij zich in het zonder bege leiding gezongen lied over woor den die niet kunnen uitdrukken wat armoe, honger en pijn beteke- Gezellig was het niet meer aan het slot. Bram Vermeulen die tij dens zijn optreden applaus zoveel mogelijk wilde voorkomen, kreeg aan het eind een warm applaus. MONICA SCHIKS deerd, maar bezit thuis een sublie me bibliotheek met kilometers vakliteratuur. Gelukkig ben ik ge zegend met een fotografisch geheu gen. Als ik iets moet opzoeken, weet ik: het staat in dat boek met die gele band in het tweede vak links". Dat Harts Nystad koos voor een carrière in het veilingwezen, lag voor de hand. Sinds 1862 had zijn fa milie in Lochem een goedlopende kunsthandel: 'Nystad Sculpturen en glas bv'. Op die manier leerde Nystad het vak in de praktijk. "En _dat beviel prima. Toen Christie's "mij in 1980 vroeg om directeur te worden, voelde ik daar aanvanke lijk dan ook weinig voor. Ik wilde eigen baas blijven". Voor gek Iedereen verklaarde hem voor gek toen hij toch besloot op het aanbod van Christie's in te gaan. "Het was een slechte tijd. Christie's had in Amsterdam alleen een innamekan- toor op het Rokin. Voor veilingen week men uit naar het Singer-muse um in Laren. En wegens ruimtge- brek stond de meeste kunst opge slagen in een loods in de haven. Dat was natuurlijk een onwerkbare si tuatie die handen vol geld kostte. Met een lening van zes miljoen gul den uit Londen heb ik toen het hui dige pand aan de Cornelis Schuyt- straat gekocht. Daar konden we ten minste zelf veilen. Mar het was een gok. De eerste twee jaar hebben we met verlies gedraaid en hadden we een omzet van rond de dertien mil joen gulden. Daarna is het snel ge gaan. Alleen het afgelopen half jaar hadden we al een omzet van 32 mil joen gulden en de top is nog steeds niet bereikt. Zelfs de recente crisis had geen enkele invloed op omzet. Blijkbaar hebben de r een grenzeloos vertrouwen in het object. Maar eens moet die storm achtige groei stoppen. De bomen hebben nog nooit tot in de hemel gegroeid". Ondanks de enorme groei van Christie's, is Sotheby's nog altijd het grootste veilinghuis. Nystad: "Die concurrentie is alleen mar goed. Dan word je gedwongen op je tenen te lopen. Wat dat betreft ben ik ook benieuwd wat Jan Pieter Ge lerum met zijn nieuwe veilinghuis in Den Haag gaat doen. Hij wordt zonder twijfel een serieuze concur rent. Glerum is een capabele man. Zijn vertrek bij Sotheby's was zon der meer een gevoelige aderlating". Parijs Hoewel hij aanvankelijk van plan was op zijn zestigste met pensioen te gaan, liet Nystad zich toch door zijn bazen in Londen overhalen nog een paar jaar door te werken. "Ik heb het hier altijd enig gevonden. Mijn vak is andermans hobby". Zijn overstap naar Parijs maakt hij we derom op uitdrukkelijk verzoek van 'Londen'. Wat het werk precies in gaat houden, valt moeilijk te zeg gen. Maar dat er in 1992 het nodige gaat veranderen, is zeker. Interes sant is bijvoorbeeld wat Frankrijk gaat doen. Nu mag je dar als buiten landers geen veilingen houden. Zelf zal ik het echter allemaal niet meer meemaken: mijn dienstverband houdt per 1 januari op en stop ik ook echt. Zo langzamerhand wordt het tijd ook eens wat andere dingen te doen. Ik heb een schat van een vrouw en de drie mooiste kleinkin deren ter wereld. En dat is natuur lijk onbetaalbaar. AMSTERDAM (ANP) - Het bestuur van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Sonia Gaskellprijs 1989 voor choreografie toegekend aan Jiri Kylian voor zijn ballet 'No more play'. Dit is donder dag bekendgemaakt door het fonds. De jury noemt Kylians choreo grafische kwaliteiten 'fenomenaal'. De aanmoedigingsprijs voor cho reografie gaat naar Johan Greben voor zijn choreografisch debuut 'Straks'. Zij ontvangen respectieve lijk tien- en vijfduizend gulden. De Emmy van Leersumprijs 1989, voor modevormgeving, is toege kend aan schoenen-ontwerper Jan Jansen. LEIDEN - Rudi Fuchs, directeur van het Haagse Gemeentemuseum, ont vangt het boek 'Academies of Art, between Renaissance and Romanticism' uit handen van een van de samenstellers, A. W. W. Boschloo. Het Kunsthisto risch Instituut van de Rijksuniversiteit Leiden heeft gistermiddag twee Leidse kunsthistorische jaarboeken aangeboden aan de directeur van het Haags Gemeentemuseum, Rudi FuchssDe twee jaarboeken (V en VI) zijn gebundeld in één boekwerk en onder de titel 'Academies of Art, between Re naissance and Romanticism' uitgegeven door de Staatsdrukkerij. In 38 studies wordt ingegaan op de kunstdebatten die tot 1800 werden gevoerd binnen Nederlandse en Europese kunstacademies. Fuchs nam het boek met een milde glimlach in ontvangst van A.W.A Boschloo, een van de samenstel lers. De uitspraak dat kunstacademies voor kunstenaars hetzelfde zijn als 'vogelkunde voor de vogels', onderschreef hij niet, maar toch klonk er enige kritiek door in zijn dankwoord. Hij hocpte dat het contact tussen kunste naar, kunsthistoricus en museum in de toekomst verstevigd zou kunnen worden. (foto Holvast) avond getekende stem: "Het nieu we album krijgt een nog voller en 'Europeser' geluid. Dat betekent naast de traditionele gitaar, fluit, fiddle, doedelzak, whistles, mando line en accordeon nu ook electri- sche gitaren, bas, drums, sax en keyboards." In één opzicht verloo chent ze ook op dit album haar ach tergrond niet: ze houdt een voor keur voor de wat langzamere, ver halende ballades. De nieuwe plaat, evenals de hit single 'Lion in a cage' geheten, komt direct na het optreden in Ahoy' uit. Daarna volgen tournees door Ierland en Engeland, inclusief een optreden in de bekende Terry Wogan Show van de BBC. De agen da van volgend jaar vermeldt ook Ierse festivals in Winnipeg (Canada) en Milwaukee (VS). En mogelijk Moskou, waar een documentaire over Dolores en haar- muziek de hoofdprijs van jury én publiek won. Is haar fraai geproduceerde nieu we single ook inhoudelijk niet een veelbetekenende stap? "Ja zeker. Vroeger zaten we vast aan een be paald repertoire, een historisch idioom ook. Voor mij telt nu alleen nog maar de kwaliteit van een tekst. En dan kan die overal over gaan, een stukje Keltische mythe, liefde, politiek geweld of waar dan ook. En zo heeft John nu een actueel Zuid afrikaans onderwerp verwoord." Vrijheid "Er was sinds vorig jaar al veel be langstelling voor mijn persoontjes, maar zo'n nummer 1-hit doet na tuurlijk helemaal de deur dicht. Op zich doet het me niet zoveel, het gaat me om de muziek. Maar het is wel heel goed voor het zelfvertrou wen van de band en voor onze rela tie met de platenmaatschappij. We krijgen nu meer vrijheid om feuke dingen te gaan doen. Ik zit trouwens ook niet in de muziek om er rijk van te worden. Je bent in dit land al rijk als je een stukje land hebt om te ver bouwen en buren om je in nood te helpen." De Ierse folk mag dan, beli chaamd in een artieste als Dolores Keane. in beweging zijn, helemaal loskomen van de wortels lijkt on mogelijk. Lyrisch kan de zangeres nog worden over het Keltisch: "Een heel poétische taal, sterk in be schrijvende woorden. Natuurlijk zingen en spreken wij Engels, maar af en toe gebruiken we toch nog Keltische uitdrukkingen en woor den waarvoor in het Engels gewoon geen goede equivalenten voorhan den zijn". "In die Keltische cultuur is het zingen en vertellen van verhalen al tijd van groot belang geweest. De onderdrukking van de Ieren door de eeuwen heen heeft dat para doxaal genoeg allemaal nog ver rijkt. Want dat leidde ertoe dat de mensen zich gewoon wel moesten uiten, en dat deden ze in toneel, poé- zie, muziek. Wij Ieren vergelijken onszelf wel eens met 'wild creeping flowers', hoe vaker je die afsnijdt of vertrapt, des te fraaier groeien ze te gen de verdrukking in". Jozef van den Berg stopt plotseling 'Genoeg gewacht' BRUSSEL (ANP) - De Nederland se acteur Jozef van den Berg heeft donderdag bij het Antwerpse thea ter De Singel er plotseling de brui aan gegeven. Hij vertelde het 300- koppige publiek dat hij zijn stuk 'Genoeg gewacht' om persoonlijke redenen niet langer op de planken kan brengen. "Het grijpt me teveel aan, ik heb er teveel lessen u'it getrokken. Ik heb er andere gezichtspunten door gekregen, verder spelen heeft voor mij geen zin meer", aldus een zwaar aangeslagen Van den Berg. De ac teur werd donderdagavond met de auto naar zijn woning in Nederland gebracht. Het publiek kreeg zijn geld terug. Volgens zijn manager, Hans de Visser, heeft Van den Berg bij het schrijven van 'Genoeg gewacht' de langdurige ziekte en het overlijden van zijn broer, in juli van dit jaar, in gedachten gehad. Dat heeft hem dermate aangegrepen dat hij fysiek en psychisch niet langer in staat is het stuk nog te spelen, aldus De Vis ser. De kwestie zou niets te maken hebben met de negatieve recensies die over het stuk zijn verschenen. 'Genoeg gewacht' werd al zeven tig maal in Nederland opgevoerd en vier maal in Antwerpen. Volgende week zou het in Moskou worden ge speeld en voor oktober en novem ber stond een tournee door Vlaan deren op het programma, die nu waarschijnlijk zal worden afgelast. Expositie over papier DEN HAAG (ANP) - De Koninklij ke Bibliotheek in Den Haag expo seert van 22 september tot 4 novem ber een selectie uit de aanwinsten van de papierhistorische collectie van de laatste driejaren. Onze natio nale bibliotheek vervult op dit vak gebied internationaal de voortrek kersrol. Onder de titel 'Het liep in de papieren' kan een indruk worden gegeven van tweeduizend jaar pa pier en papierfabricage. De voortrekkersrol verwierf de Koninklijke Bibliotheek mede doordat het niet gebruikelijk is dat bibliotheken museale taken uitvoe ren en door de schenking van een belangrijke collectie. Het Irish Music Festival krijgt na edities in Leiden ('77), Eindhoven ('79) en twee maal Zwolle ('81 en '86) op 23 september voorlopig zijn bekroning in het Rotterdamse Sportpaleis Ahoy'. Deze vijfde aflevering brengt daar van vier uur 's middags tot middernacht een keur aan artiesten bijeen: The Dubliners, Jim McCann, Christy Moore, Furey's and Davey Arthur, Davy Spillane Friends, Dolores Keane Band en The Doonan Family. Een verzameling van talenten zoals die zelfs in het moederland Ierland nooit tegelijk bijeen is gebracht. Een goede gelegenheid om te ontdekken dat Ierse muziek heel wat meer omvat dan folk alleen, en dat de folk een steeds eigentijdser gezicht krijgt. DUBLIN De melancholieke een tonigheid van een doedelzak op een straathoek in Dublin roept onweer staanbaar beelden op. Beelden van boomloze hellingen, van een meer in de mist, van rook van turfvuren, waarboven mout wordt gedroogd voor het stoken van whiskey. Een betere voedingsbodem voor my then lijkt niet denkbaar. Maar een van de meest hardnekkige mythen moet nu zelf op de helling: die van de Ierse (volks)muziek. Die maakt zich met rasse schreden los van een Keltische traditie van vijftien eeu wen her. Dat Ierse muziek schromelijk te kort wordt gedaan door er het etiket 'folk' op te plakken, is door arties ten van wereldnaam als Van Mor rison, U2, the Pogues en Enya over tuigend aangetoond. Tussen hun moderne geluid en de pure traditie van de Chieftains en de Dubliners ligt een wereld van verschil en een heel levendige scene waarin hon- Dolores Kea- derden groepen en groepjes en trou we: ze houdt een badours hun dagelijkse brood en voorkeur voor pint verdienen. Muziek is zo diep de wat langza- geworteld in de Ierse cultuur dat mere, verhalen- het op een lijn kan worden gesteld de ballades. met eten en drinken en ademen. (foto gpd) Die diepe worteling is er tegelijk door Peter Dicker de oorzaak van dat de Ierse volks muziek altijd zeer traditioneel is ge bleven, zowel qua instrumentatie als qua tekst. Maar het succes van mega-sterren als U2 lijkt dit bol werk de laatste jaren aan te tasten. De folk staat steeds nadrukkelijker open voor eigentijdse omstandighe den en studiotechnieken. De ver nieuwing van de grote rockbands filtert door, het geloof in eigen kun nen neemt toe en de vraag naar nieuwe nummers van Ierse tekst en toondichters is groter dan ooit. Dolores Keane Een sprekend voorbeeld van deze ontwikkeling is Dolores Keane, op dit moment de trotse aanvoerster van de Ierse hitlijsten met het door haar Britse echtgenote John Faul kner geschreven nummer 'Lion in a cage'. Een roerende popballade over Nelson Mandela, door Dolores betoverend en meeslepend ver tolkt. Slechts heel in de verte sche- Aan de basis van haar jongste suc ces lag Keanes beslissing van vorige zomer om na een lange carrière als zangeres in diverse groepen op de solotoer te gaan. gesteund door haar echtgenoot op gitaar, bouzouki en zang, Brendan O'Regan op gitaar en mandoline en Martin O'Connor op accordeon. Met haar debuutelpee brak ze in eigen land door naar de top. Ze werd uitgeroepen tot de bes te folk/balladzangeres van 1988 en kreeg optredens op grote festivals in Newfoundland. Tonder (Dene marken), Hong Kong en Belfast. Die werden gevolgd door tournees in Engeland, Ierland West-Duits- land en de Verenigde Staten. De nu 35-jarige Dolores Keane woont nog altijd in Caherhstrane in het door de Atlantische oceaan be- spoelde district Galway waar ze werd geboren en opgroeide. Zo'n klein dorpje aan de Ierse westkust dat bestaat uit een kerk, een pub en een paar boerderijtjes in de verte. Haar ouders, broers, zusters en tan tes deden allemaal 'iets' in de mu ziek en Dolores drukte moeiteloos hun voetsporen. Ze leerde net zo goed varkens slachten en kalkoe nen voeren als de hoge 'c' pakken, met haar gaandeweg steviger en ka rakteristieker stemgeluid. Daar naast ging ze fluit spelen en accor deon, fiddle en mandoline. Vier jaar oud was ze op de radio te beluiste ren en op haar elfde werkte ze al aan een plaatopname mee. Dolores werd al spoedig beroeps muzikant in het folk-circuit. Ze maakte plaatopnamen met de Chieftains, ging op tournee met Planxty, formeerde met John Faul kner de groepen Reel Union en Kin- vara en maakte twee jaar deel uit van De Dannan, met welke groep ze het vorige Irish Music Festival in Zwolle aandeed. Getekend flDe vorige elpee was al een forse stap bij het traditionele folkgeluid vandaan. Maar met een vrij simpele begeleiding", aldus de zangeres. Prachtig golvend, rossig blond haar tot op het middel, een wat hese, door het repeteren van de vorige Holland Dance Festival. Het New York City Ballet, derde programma met Symphony in three movements van G. Balanchine/I. Stra vinsky; The Waltz-project van Peter Marl ins/diverse componisten; Glasspieces van Jerome Robbins/Philips Glass. Residentie Orkest o.l.v.. Huogo Fiorato. Gezien op 15 september in het AT T danstheater in Den Haag alwaar nog vanavond en morgen. DEN HAAG - Het derde program ma van het New York City Ballet, het bekendste gezelschap in het Holland Dance Festival deze maand, was ook het mooiste. Na de traktatie op de choreografieén van deze fabuleuze George Balan- chine in de eerste twee program ma's deze week, kwamen nu ook de uiteenlopende balletten van de huidige artistiek leiders aan bod: Peter Martins en Jerome Rob- bins. Behalve dat zij de werken van de in 1983 overleden Balan- chine met verve in ere houden, slaan zij ook nieuwe en moderne re wegen in. Robbins Glasspieces uit 1983 op de muziek van Philips Glass, is een monumentaal ballet. Met 43 dansers op het toneel is het een drukte van jewelste die afgewis seld wordt door een klein groepje van zes dansers. Maar op de ach tergrond wiegt het corps de ballet even minimaal als Glass' muziek. Met prachtige bewegingspatro nen en een fenomenaal ruimtege brek a la Balanchine, is Glasspie ces een waar dansjuweel. Zo mogelijk nog mooier is Pe ter Martins' The Waltz-project uit 1988. Geïnspireerd door de wals gebruikt Martins korte walsfrag- menten van allerlei componisten. De daarop gechoreografeerde du etten verschillen sterk van sfeer: het ene stel is droevig en lyrisch, het andere doet een acrobatische en komische rock roll act op gymschoenen. Maar in alle duet ten laat Martins zeer originele be wegingsfrases zien waarin de dansers zich op onmogelijke ma nieren in elkaar verstrengelen. George Balanchine's Sympho ny iun three movements (1972) op de muziek van zijn onafscheide lijke componist Stravinsky, is in één woord prachtig. Kortom, van avond of morgen dus op naar het New York City Ballet voor dit unieke dansfeest. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Harts Nystad: "Die concurrentie is alleen gpd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 39