'Op het toneel heeft 'n vrouw meer krediet' 'Ik ben een verscheurd wezen' 'Perfectioniste' Jasperina de Jong komt met nieuwe Tour de Chant Marjol Flore met première Nederlandse show in Leidse Schouwburg VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1989 AMSTERDAM - "Ik ben niet ie mand die zich in een hokje laat stop pen. Na het programma 'Victoria', een regelrechte uitputtingsslag, wil de ik eigenlijk een jaar vrij nemen. Daar is niets van gekomen. 'Tour de Chant' werd door mijn 'mannen' met gejuich ontvangen. En het erge is: er zijn ook alweer plannen voor een nieuw programma. Dus ik zet het idee,om eens een keer geen Hol landse winter te hoeven meemaken maar weer even opzij". Jasperina de Jong lijdt niét onder haar tomeloze energie. Ze is 51 jaar en ziet er patent uit. De jaren lijken haar milder, zachter, te hebben ge maakt. Haar overleden man Eric Herfst is nog altijd aanwezig. Als het zo uitkomt, spreekt ze liefdevol over hem als het befaamde 'Lurelei- beginsel'. Na twee solo-voorstellingen (Gekkin van de Gracht en Victora) met een doorlopend verhaal vond Jasperina de Jong het tijd worden om de musical-formule los te laten. "Bij mij weten ze nooit welk pro gramma ze krijgen. Ik wil alleen wat kwaliteit betreft aan een verwach tingspatroon beantwoorden". Haar vaste ploeg ontving het nieuwe plan met instemming. Componist Joop Stokkermans vindt dat een voor stelling zonder vastomlijnd kader meer mogelijkheden bezit voor mu zikale verrassingen, terwijl tekst dichter Ivo de Wijs dolbij is dat los se liederen in dit programma hun kans krijgen. En costumier Yan Tax was opgetogen dat hij eendelijk weer eens wat kostuums mocht ont werpen waarmee geen ladders of bureaus hoefden te worden be klommen. Trouw De cabaretière en chansonnière is zeer ingenomen met de geleverde teksten en muziek. Haar stem stijgt en daalt als ze er oyer vertelt. "De lijn beviel me meteen. En hoe meer ik eraan werk, hoe blijer ik word. Het is een 'rustig' programma, hoe wel....dat rapnummer. Nee, hef zijn lieve liedjes, harde Jiedjes...oh dat één na laatste nummer. Veenbrand, is werkelijk schitterend". Ze schrijft zelf geen letter. "Ik sti- muieer' mijn omgeving kennelijk, j Door veel te praten met Ivo kan ik hem leuke dingen laten doen.. Hij j heeft alle facetten aangeboord, ook de gevoelige kant is hij niet verge- De teksten van De Wijs worden op muziek gezet door Joop Stokker- mans. "Muziek is heel belangrijk. Een goede tekst met slechte muziek valt weg. Zo'n zes weken voor de uitvoering begin ik met" repeteren. Dan wordt er geschaafd aan tekst en muziek. Pas als je ermee aan de slag gaat, merk je dat Ivo af en toe de nei ging heeft, zoals hij dat zelf noemt, een 'piemelgrapje' in mijn teksten te stoppen. Dat zijn van die hele kleine grapjes, die niet overko- "Wat voor publiek ik wil? Het la- chen-gi'eren-brullen-publiek hoort niet bij mij. Dat wil puur geamü- V/ 'S'JIV(> PAGINA3) Het repeteren ging vandaag niet goed. "Ik was vreselijk aan het knoeien". Tijdens het gesprek laat ze voortdurend merken dat dat haar niet lekker zit. Jasperina de Jong is een perfectioniste. Ze heeft dan ook veel vertrouwen in haar nieuwe programma 'Tour dé Chant', waarin ze schitterende liedjes zingt en scherpe conférences brengt. In de Leidse Schouwburg probeert ze vandaag en morgen het een en ander uit. "Steeds is de vraag: hoe bouw je zo'n programma op? Doet dat liedje het wel of niet? Nu heb ik het gevoel de perfecte volgorde te hebben, maar je zult zien dat er nog veel gaat veranderen". door Saskia Stoelinga seërd worden. Maar er is ook een ta lentvol. publiek.' een publiek dat stemmingen aanvoelt. Dat kan la chen en stil kan zijn". "Ik. zït nü 3.0'jaar in het vak. Dat klinkt blase, maar je komt steeds weer voor an.dère dingen te staan. Nooit'denk je: dat doe ik eventjes. Wat moet ik nu? Staand zingen of zittend?" De cabaretière gaat zitten op eeri moderne, zwarte, armstoel met een rood vlak, die eenzaampjes staat in de lege repetitieruimte. Als je de re censies en verhalen over haar werk zame jaren leest, kun je alleen maar tot de conclusie komen dat Jasperi na de Jong een schitterende carriè re achter de rug heeft. "Ja, ik heb een hele mooie carrière", zegt ze iet wat spottend. "Veelzijdig ook. Dat is bewust gepland. Ik wil niet in een vakje worden gestopt". In vogelvlucht gaan we door haar loopbaan: "Zeven jaar lang cabaret gedaan, toen. musical. Een' rare overgang, vond men. Eigen show, cabaretrevue met dansnummers, Jasperina solo - een liedjesprogram ma. Je ziet: ik herhaal mezelf. Musi cal Fien goed getimed. Begin 40 kun je dat soort dingen aan. Op je dertig ste ben je nog niet in staat om al die emoties te speten. Toneel: een hoofdrol in 'Bij gebrek aan bewijs', geregisseerd door Jan Keja." Ontdekking Het laatste genre dat werd be proefd, was de film. Ook hier goede recensies. Ze deed een ontdekking. "Mijn kracht is mijn stem. Daar kan ik ontzettend veel mee doen. In die film van Ine Schenkkan heb ik ge§n stem gebruikt. Voor mij was dat nu juist een enorme ontdekking. Iets moois öp het doek zetten zonder stem"., Die film van. Schenkkan ging over een ouder echtpaar dat aan de mentie leed. Wat betekent het ouder worden voor Jasperina zelf? "Ik heb nooit een geheim gemaakt van mijn leeftij.d, ik ben 51 jaar. Ik hoop Jasperina de Jong:"Zeuren en trutten zitten er ook onder jonge mensen dat ik-lang goed blijf. Ik weet niet wanneer ik ophou. Het moet niet bespottelijk worden, denk ik. Aan de andere kant kan ik het niet. uit staan dat ouderen zo ondergewaar deerd worden. Zeuren en trutten zitten er ook'onder jongere mensen. Meer dan voldoende en dat is net zo erg. Ik ben er trots op als een oud mens zegt: ik heb dat en dat gezien. Fantastisch. Want je weet bij oude ren tenminste dat ze je vanaf het be gin hebben gevolgd". In Frankrijk worden chansonniè- res aanbeden, in- Amerika worden vakvrouwen als vedettes behan deld, in Nederland kennen we die cultuur niet. "Nee, wij zijn te klein- talig en te kleinschalig. Je kunt hier nergens op teren. Je moet je elk jaar weer bewijzen met een nieuw pro gramma. Je krijgt niet de gelegen heid om lui te worden. Liza Minnelli kan twintig jaar (ze staat op en doet het even voor): 'Money makes the world go round' brengen. Maar hier in Nederland kun je absoluut geen vedette-neigingen krijgen. Ik vind het ook prima dat je met rust wordt gelaten. Dat kleverige is verschrik kelijk. Wat ik leuk vind, is als ie mand mij op de markt even aan stoot om te zeggen: ik ben geweest. Het was geweldig". "Het enige waar ik me wel eens aan erger is aan de ontvangsten van reizende artiesten. Lege, dode. ge bouwen waar, als je om kwart voor zeven aankomt, nog geen hond is. Waar je eerst een kwartier in je auto moet blijven zitten voordat het ont vangstcomité van het avondmaal is opgestaan. Verschrikkelijk. Dat moet zich niet verder uitbreiden". Als ze de stoel waarop ze heeft ge zeten in een plastic hoes hult - "hij mag niet beschadigen" - zegt ze: "Ach. ik wil best naar het buiten land. Maar dan wil ik wel dat er een gespreid bedje voor me klaar staat. Ik ga me niet vreselijk lopen uitslo ven. En alleen Engelstalige pro gramma's in Londen en New York". Voor straf De cabaretière schraapt haar keel. Ze drentelt wat rond in de gehuurde studio. Het irriteert haar nog steeds mateloos dat ze vanmiddag zo slecht in vorm was. "Ik heb geen re gisseur, Carla Meyer, mijn assisten te, is mijn steun en toeverlaat. Zij houdt alles in de gaten. Als iets niet goed gaat. moét ik'het van mezelf voor straf overdoen. Zo werk ik. Ik heb één voordeel: de teksten zitten snel in mijn hoofd". "Ik weet niet of artiesten nog een lange carrière plannen in deze tijd. Het doemdenken overheerst te veel, denk ik. Voor mij is het een heel lekker gevoel dat ik zo onaf hankelijk ben. Mijn eigen baas. Als ik iets niet wil. gebeurt het niet. Ik kan daarom ook nooit iets zomaar doen". "Een vrouw heeft het op het to neel gemakkelijker dan een man. Je trekt iets leuks aan en je hebt meteen enorm veel krediet. In mijn programma sta ik tussen mannen. Dat hindert niet. Mijn eigen stem is altijd luid aanwezig". Martijn Breebaart, vaste begeleider van Marjol Flore:"Het publiek klapt ook wel om de spanning te verbreken''. <foto Loek Zuyderduin) ben eens bij een optreden geweest van Gisela May. Ze had nog geen noot gezongen of ze kreeg al een mi nutenlange, staande, ovatie. Ik zag het aan dat hoofd van haar. Ze dacht: nu zit het erop, ik heb ze in mijn zak. En toen heeft ze alles afge raffeld. Er zat geen leven meer in. En het publiek maar klappen. Ze klapten hun handen rauw. Zo kan ik niet werken. Zo wil ik het niet, dat succes. Ik heb af en toe de nei ging om zelf om het toneel te gaan zitten als het publiek voor me gaat opstaan. Ze moeten niet te gauw iets goed vinden. Iedereen maakt al tijd een hele hoop shit". Op dit moment mengt Flores vaste begeleider. Martijn Breebaart, zich even in het gesprek. "Ja", zegt hij, "het is een vreemd verschijnsel, dat applaus. Je ziet het publiek ook wel gaan klappen als de spanning te hoog oploopt. Dan klappen ze hun emoties wèg. Die emoties zijn in Ne derland nog steeds verboden ter- De stem van Marjol Flore is in de loop der tijd voller geworden, die per, intrigerender. Volgens Martijn Breebaart komt dat omdat er 'nu een heel leven achter zit'. Dankzij die stem kreeg de zangeres enkele jaren geleden in Knokke de gele genheid om te bewijzen wat ze er al lemaal mee kon. Ze kijkt nog wel eens naar een videoband, waarop dat succesvolle optreden is vastge legd. "In het begin zie je dan dat af wachtende publiek. Die stijve he ren. Die dames die bang zijn dat ze uit hun avondtoilet zullen knappen als ze één keer te diep ademhalen. En dar. zie ik daar die vrouw staan die ze ineens weet mee te sleuren, die ze enthousiast maakt. Dat doet me wel wat. Dan is het alsof ik naar een vreemde kijk. Maar gek. ik ben het zelf'. De zangeres maakte haar debuut bij Ramses Chaffy, in het program ma 'Shaffy Chantate'. Met enige weemoed denkt ze terug aan dat be gin. "Ramses is mijn eerste werk- miyinaar geweest. Ik denk aan hem met evenveel warmte terug als aan mijn eerste liefde. Wij die daar zon gen, dachten: dit gaat nooit voorbij, we blijven altijd bij elkaar. Maar Ramses zei .tegen ons: 'Ik ben een brug, dapr ga je overheenEn zo is het gegaan". Als Marjol 'Flore ergens binnen komt. komt er ook echt iemand bin nen. Alle ogen in het Leidse etablis sement 'Bellevue' zijn meteen op haar gericht. Haar houding is uitda gend. Wordt dit een vraaggesprek of is ze alleen maar even naai' neutraal terrein gekomen om te onderhande len over oorlog of vrede? Maar na wat aftastend gepraat ontdooit ze, gaat de donkere zonnebril af. wor den de ogen zichtbaar. Vriendelijke ogen, met iets. kwetsbaars erin. Wie Marjol Flore volgt, wiè die or kaan ziet razen, weet het: hier staat een vrouW op het toneel die de fak kel heeft overgenomen van zange ressen als Sophie Tucker, Zarah Leartder en Edith Piaf. Maar is zij niet verdwaald, is zij niet terechtge komen. in eenWerkeerde tijd? Heeft het genre dat zij tot nu toe zong nog bestaansrecht? Flore geeft het antwoord als een nuchtere constatering. "Wat ik tot nu toe deed", zegt ze. "is een feno meen dat aan het uitsterven is. Dat wil zeggen: in Nederland. Ik werkte keihard, maar het bleef toch vooral bij schnabbelwerk en veel optre dens in kleine theaters, waar ik het publiek bij wijze van spreken bij de revers kon pakken. Dat wordt dus nu anders. Ik had voor mezelf het gevoel dat ik toe was aan een show waarin ik nu eens veel van mezelf kwijt zou kunnen. In 'Marjol gaat vreemd' zitten heel wat autobiogra fische stukken. Mijn verleden is een Fundgrube, een vergaarbak. Soms zijn de dingen die ik daar in aantrof natuurlijk mooier gemaakt dan ze waren. En soms is er wat bij verzon-, nen. Maar dat mag. Ook zangeres sen, als het tenminste zangeressen zijn,die iets te vertellen hebben over het leven, liegen de waarheid". Voor schouwburgdirecteur Frans Boelen mag het wat haar betreft 'ro te Rosen regnen'.'"Afgezien van mijn man, en mijn vaste begeleider Martijn Breebaart, heb ik weinig goede mensen om mij heen gehad, mensen die mij verder konden brengen, begeleiden. Nu, voor deze show. heb ik een team waarop ik volledig vertrouw. Rients Gratama en Jaap Bakker, uitstekende tekst schrijvers en leveranciers van idee ën. En natuurlijk Frans Boelen. Ik ben een verscheurd wezen, een twij felaarster, en Frans is iemand die mij vertrouwen in de hele onderne ming heeft weten te geven. Hij is een echt 'Mensch'. Ik hou van echte "Hij is pok een regisseur die goed bij mij past. Ik vergelijk regisseurs wel eens met kappers. De meeste kappers zeggen: mevrouw, dat en dat kapsel moet u nemen, dat staat u goed. Maar ze vergeten daarbij vaak dat het niet om hun hoofd gaat. Je moetje met een kapsel natuurlijk LEIDEN - Zangeres en entertainer Marjol Flore zag ooit een rol In een musical aan haar neus voorbijgaan omdat ze 'te veel persoonlijkheid' had. Voor schouwburgdirecteur Frans Boelen was die persoonlijkheid juist reden om met Marjol Flore in zee te gaan. In de Leidse Schouwburg gaat onder zijn regie op 13 oktober de one-womanshow 'Marjol gaat vreemd' in première. In dit programma blijft Marjol met haar grenzeloze stem voor het eerst binnen de landsgrenzen: met Nederlandse liedjes en conférences, geschreven door Jaap Bakker en Rients Gratama en op muziek gezet door Martijn Breebaart en Steven Koudijs, geeft de zangeres, die geboren is uit een Noordafrikaanse vader en een Franse moeder, het publick een blik in haar woelige verleden. door Cees van Hoore ook lekker voelen. Frans is nou zo'n 'kapper'1 die ook aandacht heeft voor wat je zelf mooi vindt. Hij is gèen tiran. Ik bèn dan ook met mijn hele hebben en houwen in dit pro ject gedoken. Iets half doen, dat kan ik niet". Marjol Flore is de dochter van Fran chise Flore, die als revuester en zan geres zowel in Nederland als daar buiten werkzaam is geweest. In 1952 was zij leading lady van de Londense Follies Bergère. Marjol was toen vier jaar en had inmiddels al vier stiefvaders gehad, onder wie de acteur Guus Hermus en ene Hol- trust, die dooï Interpol werd ont maskerd als een internationaal frau deur. Haar echte vader heeft ze nooit 'gekend. Het was een Noord afrikaanse violist die speelde in het gezelschap The Vienna Boys. De moeder van Marjol ontmoette hem tijdens een tournee door Noordafri- ka. Uit de kortstondige verhouding die ze met hem had, is Marjol Flore geboren. "Het was een wat dikkige, kale man", zegt Marjol, "mijn moe der had een voorkeur voor dat type. Misschien heb ik dat volslanke wel van hem. Ik zit er niet mee. Die stem van mij moet toch ergens vandaan komen". In 1967 ging ze naar de Klein kunstacademie aan de Linden- gracht in Amsterdam. Veel geleerd heeft ze er niet. "Die kleinkunstaca demie stelde toen nog niet veel voor. Die werd geleid door een paar mislukte dansers. Je had één uur zangles en achtentachtig uur dansles, zoiets. Dat vond ik maar niks. Ik kwam daar om te zingen, te acteren. Vaak ging ik tijdens die danslessen dan ook maar in een van de lege lokalen beneden zitten. Daar improviseerde ik wat op de piano en ik zong natuurlijk. Nog niet zoals ik het nu doe, maar met van die opera-uithalen. Het was net op muziek gezette ruzie. Maar dat volume had ik toen ook al. Töen ik daar eens zo bezig was, kwam Kika Mol, de dochter van Albert, een keer in haar tutu naar beneden. De dans lerares had haar gestuurd en gezegd dat ze tegen dat mens van Flore moest zeggen dat ze de deuren moest dichtdoen. Ze kon zichzelf niet verstaan tijdens het lesgeven. En toen is Kika teruggegaan naar Marjol Flore: "De deur boven en heeft ze tegen die dame gezegd: 'De deuren waren dicht, Mijn kind Dat Marjol Flore nu op de Neder landse toer gaat, betekent niet dat ze zal stoppen met het zingen van haar internationale repertoire. Naast de show zal er altijd plaats in geruimd kunnen worden voor het maken van een elpee in dat genre. Ze is door de kritiek vaak vergele ken met vrouwen als Zarah Lean- der. Piaf en Sophie Tucker. Flore bewondert ze, en ze weet waarom ze dat doet. "Wat m'e zo aantrekt in die vrouwen is dat ze 'bigger than life' zijn. Ze hebben eeri soort oerkracht. WraaauuwlüMaar aan, de andere kant zie je dat ze zeer kwetsbaar zijn, vaak verslingerd juist aan die ene klootzak van een man. Ze zin gen dat ze blij zijn dat hij is opgeso demieterd. Maar als-ie dan weg is, missen ze hem. Het is zoals Brecht in Surabaya Johnny heeft geschre ven: 'Du hast kein Herz Johnny. Und Ich Tjiebe dich so". Ik zoek nooit artiesten op in hun kleedka mer, maar toen Zarah Leander haar laatste concert in Nederland gaf, dacht ik: haar moet ik even zien. Met die zware, doorrookte, stem van haar zei ze tegen me: 'Wer sind Sie, mein Kind?' Dat heeft grote indruk e gemaakt. Ik was overdon- Dat zo'n vrouw intuïtief zo'n 2 verwantschap met je kan n. En dat dan uitspreekt. Alsof herken efde. liefhebben, maakt erg sbaar. Ik ben erg kwetsbaar. I bang dat de mensen me niet jpen. Ik blijf maar uitleggen en [gen. Honderden zinnen ter- k het misschien in drie woor- Ook met het pu- s een soort ge in de wel uit willen me, hou van me! is je vijand toch zeggen? Dat is het wel. lierbare vijand die wilt bestoken". nses Shaffy >1 Flore weigert i aan dat publiek. Maar daarei geeft ze zich totaal. Ze wil veel voor doen, zo niet alles. Op ee goedkoop succes is ze niet uit. "I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 31