LVC vernieuwt zich
Toch weer concertprogramma K&O
Extra aandacht voor hiphop en speedmetal
y/-EdJE^.M^s.9.r.g!l
'We hebben in
Leiden geheel
eigen publiek'
Ondanks 'marktvervuiling' Leids muziekleven
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1
Het monotone getimmer, dat weerklinkt in de grote
podiumzaal van het Leids Vrije Tijds Centrum, doet
denken aan een laat-zomerse acidhouse-party. Het LVC
bevindt zich echter midden in een interne
verbouwingsfase. Daarom opent het jongerencentrum
dit seizoen pas rond half oktober zijn deuren. En al is de
indeling van het pand gelijk gebleven, omwonenden
zullen plezier hebben van de nieuwe dubbele beglazing.
De vloer in de grote zaal zal de honderden modern dance
en swing-liefhebbers beter kunnen dragen. Zij kunnen
dan terecht in de straks op de oude binnenplaats
gesitueerde toilet-blokken. Een broodjesbar en een
verlaagd plafond in de caféruimte zullen ongetwijfeld
ook hun nut gaan bewijzen.
LEIDEN Al deze vernieuwingen
doen de herinnering aan leraren en
leerlingen, die in een ver verleden
hun gang maakten naar het aan de
Breestraat gelegen pand, nog meer
verbleken. "Want oorspronkelijk
was dit een schoolgebouw" weten
stafleden Tea van der Meer en Jo-
han Andrée. Van der Meer (25) en de
even oude Andrée betreuren het dat
ze de deuren dit jaar zes weken later
dan gewoonlijk moeten openen.
"We worden er door onze vaste be
zoekers steeds over aangesproken,
maar het kon niet anders" zegt An
drée, die een jaar bij het LVC werkt
en onder meer het cursus- en film
programma samenstelt. En Van der
Meer, drie jaar aldaar werkzaam en
verantwoordelijk voor publiciteit
en het popprogramma, vult aan:
"Als je gaat verbouwen, moetje het
uiteraard in de zomerse maanden
doen. Maar omdat dit pand van de
gemeente is en je rekening moet
houden met de bouwakvakantie
kon men pas laat met verbouwen
beginnen".
Het LVC is, naast studentenvere
nigingen en café s, één van de weini
ge uitgaansgelegenheden voor jon
geren in de Leidse binnenstad. De
beginnende of redelijk gearriveer
de, plaatselijke of zelfs Amerikaan
se popbands waar het LVC de mees
te eer mee inlegt, zijn weliswaar in
het algemeen in geen enkele hitpa
rade te bewonderen, maar genieten
door
Emiel Fangmann
faam bij een kleine schare kenners
en aanhangers.
Het vorig seizoen begon de orga
nisatie verrassend met eveneens
laaggeprijsde theatervoorstellin
gen. "Gezien de bezoekersaantallen
vielen ze enorm in de smaak*, maar
toch kunnen we dit komende sei
zoen hier helaas niet op dezelfde fre
quentie mee doorgaan. We wilden
de toegangsprijs laag houden, wat
vrijwel onmogelijk is met theater.
Er moest dan ook eenentwintig dui
zend gulden bij" legt Tea van der
Meer uit. Toch zullen we inciden
teel wel voorstellingen aanbieden.
Als we Kamagurka Herr Seele of
Jan Vos met Etna Vesuvia weer
kunnen krijgen, laten we dat na
tuurlijk niet na".
Daarentegen zal de nadruk dit
jaar eerder op de popmuziek komen
te liggen. Nieuw is de verbinding
die door Andrée gelegd is tussen het
pop- en cursusprogramma. "Op de
donderdagavond gaan we in het zol
dercafé vanaf januari ruimte bieden
aan echt in het oefenstadium zitten
de bands uit Leiden en zeer naaste
omgeving. Die kunnen dan hun eer
ste podiumervaring opdoen. Een
muziekdocent van ons kan zo'n
band van te voren één of meer keren
begeleiden, alvorens ze dan hun
vuurdoop krijgen. Volgens ons zal
deze geboden kans in een behoefte
voorzien" verklaart Andrée.
De vrijdag blijft de vaste swing
avond in de grote zaal, terwijl op de
zolderétage dan steevast een live-
band te horen is. De in het vorig sei
zoen opzien barende acidhouse-
avonden op de donderdag, keren dit
komend jaar terug onder de noemer
moderne dansavonden. Dit bete
kent volgens Andrée dat het accent
weer komt te liggen op de zuivere
housemusicde Amerikaanse basis
stroming waar de Engelsen een
acidvariant aan hebben toege
voegd. Bij de acidhouse is het aantal
beats per minuut nog verder opge
voerd. Maar acid is inmiddels al
weer passé. De vaak nog steeds in
een adem met acid genoemde hard
drug XTC mag in het LVC evenwel
zoals alle harddrugs gebruikt noch
verhandeld worden, al heeft men
het afgelopen seizoen de enkeling
die onder invloed van het moderne
genotmiddel op de dansvloer stond
niet al te hardhandig aangepakt.
Hiphop
Twee popmuziekstromingen krij
gen in het nieuwe seizoen extra aan
dacht van het LVC. Johan Andrée
wil zijn eigen favoriete hiphop, ont
staan in de Newyorkse wijk de
Bronx, promoten. "De hiphop is de
hele cultuur die rondom de aloude
rap is ontstaan. Snelle ritmisch ge
sproken tekst, waar eigenlijk, op
een drumcomputer en wat draaita-
fel-scratch-geluiden na, geen instru
ment meer aan te pas komt". Daar
om treedt Urban Dance Squad in
november op en zou men graag
Boogie Down Productions, EPMD
en Merlin contracteren. "In tegen
stelling tot theaterprodukties wor
den popgroepen meestal één of
twee maanden van te voren ge
boekt, zodat we nog slechts voor
een paar groepen zekerheid hebben
wat de invulling van ons program
ma betreft" zegt Andrée. Zijn colle
ga Tea van der Meer geeft de voor
keur aan de op het ogenblik zeer po
pulaire speedmetal. "Een huwelijk
tussen punk en hardrock, tegen
heavy metal aan. Gierende gitaren,
het LVC-pand, dat wegens
interne verbouwing pas half oktober zijn deuren
korte nummers" karakteriseert zij
de stroming. Minder melodieus is
de trashmetal, die het komend sei
zoen vertegenwoordigd is met een
optreden van de Amerikaanse Buf
falo Tom (november) en het even
eens uit de Verenigde Staten af
komstige ALL (december), al noemt
Van der Meer de laatste een verte
genwoordiger van de trashcore. De-
optredens hebben steeds op za
terdagavond plaats.
Tröckener Kecks
I De openingstijden van het LVC blij
ven ongewijzigd. Andere namen,
die dit najaar zeker zullen optreden
zijn de tegenwoordig vanuit België
opererende Blaine L. Reininger (ex-
Tuxedomoon) in november en de
pretpunker annex Waterpopvedette
Wreckless Eric in december. Men
kan tevens de Nederlandse bands
uit het clubcircuit dit
tegemoet zien. Toy Factory uit Lei
den, Herman Brood, Claw Boys
Claw, De Dijk en Tröckener Kecks.
Het spelen in het LVC bevalt deze
laatste band zo goed, dat de Amster
damse viermansformatie met de
grote live-reputatie overweegt zeer
binnenkort in het pand aan de Bree
straat een live-elpee op te nemen,
dan op twee avonden ge
speeld moet gaan worden. Maar ook
als dit niet mocht doorgaan, pro
beert het LVC in the picture te blij
ven. "We zitten nog altijd achter Bo
Diddley aan" besluiten Andrée en
Van der Meer.
R.O.:
DEN HAAG/LEIDEN - Al bij
het slaan van de eerste paal voor
het eigen huis van het Residentie
Orkest, de Dr. Anton Philipszaal
in Den Haag, deden geruchten de
ronde dat de totstandkoming van
dit gebouw het einde zou beteke
nen van het optreden van het or
kest in Leiden. Toch treedt het
Residentie Orkest nu voor het
derde seizoen n^ de voltooiing
van de zaal op in de Meesterserie
van K&O in de Stadsgehoorzaal.
R.O.-woordvoerder F.L.M. van
Mierlo legt uit waarom.
"Inderdaad past het komen
naar Leiden eigenlijk niet in ons
beleid, dat er op gericht is ieder
een zoveel mogelijk naar onze ei
gen nieuwe zaal te krijgen. Wij
vinden dat een logische zaak: de
zaal is met openbaar vervoer
goed bereikbaar, wie met een ei
gen auto komt kan die zonder
moeite kwijt in de parkeergarage
onder het gebouw, en, belang
rijkste argument, het orkest is ge
wend aan de uitstekende akoes
tiek van zijn eigen zaal, waardoor
optimale uitvoeringen tot stand
kunnen komen. Toch komen we
naar Leiden en wel'om twee rede
nen: de relatie met Leiden is his
torisch zo gegroeid, en we heb
ben er een geheel eigen publiek.
Gezien de grote belangstelling
voor abonnementen en losse ver
koop vóórzien we in een duidelij
ke behoefte. De zaal is eigenlijk
altijd vol tot en met de laatste rij.
Het R.O. geeft echter niet veel
buitenconcerten meer zoals dat
vroeger in het kader van de cul
tuurspreiding gebeurde. Men is
daar in het algemeen van terug
gekomen omdat de zalen vaak
beroerd waren en het reizen voor
de orkesten verschrikkelijk be
lastend was. Wel hebben er tus-
I sen het R.O. en andere orkesten
uitwisselingen plaats; zo spelen
wij in series van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, het Bra
bants Orkest en het Gelders Or
kest, die dan op hun beurt weer
in onze abonnementenseries ko
men spelen. Het Concertgebouw
Orkest geeft zes concerten in on
ze series, wij overigens niet in die
van hun".
Hoe is de samenwerking met K
&0 en hoe komt de programma
samenstelling voor Leiden tot
stand?
"De samenwerking met K&O
is uitstekend, uiterst plezierig.
De rol van directeur Tjitte Weber
I is in hoofdzaak adviserend. Een
aantal factoren speelt een rol bij
de samenstelling: wat speelt het
R.O. in een bepaalde periode
voor repertoire en met welke so
listen en dirigenten. Voor Ons ei
gen artistiek beleid is onze eigen
artistiek directeur, Theo Muller,
verantwoordelijk. Een enkele
maal zal Weber zelf een bepaalde
solist voorstellen, maar in het al
gemeen is dé keuze beperkt tot
wat het orkest in die periode in
Den Haag speelt. Bij zijn keuze
speelt hij wel min of meer op sa
fe, omdat een volle zaal toch niet
onbelangrijk is.
LEIDEN De muzikale
toekomst van Leiden: hoe
lang nog voor een dubbel
tje op de eerste rang?
Hans Vonk: na ziekte met 'zijn' Residentie Orkest weer terug in de Leidse Stadsgehoorzaal.
Centraal in het concertaanbod van
K&O staat de Meesterserie in de
Stadsgehoorzaal, een serie waar-
de belangstelling elk jaar zeer
groot is. Het zal de liefhebbers van
orkestmuziek verheugen dat ook
dit jaar het Residentie Orkest vijf
m de acht concerten in deze serie
jor zijn rekening neemt.
Of dit echter in het seizoen '90-'91
ook nog zo zal zijn is zéér de vraag.
Als steeds draait de muzikale toe
komst van dit belangrijke onder
deel van het Leidse concertleven
geld. Deze kwestie is des te nij
pender geworden, doordat WVC de
zg. uitkoopsommen voor orkesten
heeft vastgelegd. Een uitkoopsom
het bedrag dat een organisatie
moet neerleggen om een orkest,
toch altijd nog zo'n 80 a 90 musici
tellend, plus dirigent plus alles wat
er nog verder bij komt te laten op
treden. In de toekomst zal het door
deze maatregel van WVC dus niet
meer mogelijk zijn om met deze uit
koopsommen te 'rommelen'; de tijd
is voorbij dat het Residentie Orkest
voor een vriendenprijsje in 'de voor
tuin van Den Haag' komt spelen.
Voortaan zal daar het landelijk gel
dende bedrag voor moeten worden
neergelegd.
Naar verluidt waren de cultuur
beheerders in deze stad slechts met
moeite, en niet dan nadat zij per
soonlijk telefoontjes naar andere
gemeenten van vergelijkbare groot
te gepleegd hadden, er van te over
tuigen dat het gevraagde bedrag
niet alleen redelijk is, maar ook al
gedurende enige jaren betaald
wordt. Om financiële redenen is het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest na het seizoen '87-'88 van het
toneel verdwenen. Het komende
concertseizoen zit Leiden al weer
voor een dubbeltje op de eerste
rang, maar wellicht zien we over een
jaar posters in de stad: New York
heeft het, Parijs heeft het, Wenen
heeft het, Leiden heeft het ook: een
eigen grote concertzaal. Echter
geen orkestconcerten, maar dat dan
maar in kleine onleesbare lettertjes.
Oppervlakkig gezien is van finan
ciële perikelen in het K&O-pro-
gramma voor het a.s. concertsei
zoen, dat als elkaar een behoorlijke
variatie biedt, niet zoveel terug te
vinden. Het gevarieerde aanbod
van orkestconcerten, recitals, en ka
mermuziek in diverse bezettingen,
wordt echter in hoofdzaak tot stand
gebracht door musici, die zo langza
merhand tot de vaste gasten van K
&0 behoren. De steeds terugkeren
de bekende namen maken wel dui
delijk dat ook dit jaar K&O-direc-
teur Tuitte Weber weer veel te dan
ken heeft aan de goede relaties die
hij met diverse musici en ensem
bles heeft opgebouwd, waardoor zij
voor een vriendenprijsje, d.w.z. in
feite ver onder de gangbare honora-
optreden. Deze marktvervuiling
gaat dus nog steeds door, maar het
wel de vraag of deze situatie nog
lang kan en mag voortduren.
In de Meesterserie komt naast het i
Residentie Orkest met vijf concer
ten, het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest o.l.v. Frans Brüggen
met een Rameau-Bach-Mozart pro
gramma, het Arion ensemble o.l.v.
Alexandru Lascae en Nieuw Sinfo-
nietta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz.
De concerten van het Residentie
Orkest worden gedirigeerd door
Hans Vonk, Peter Gülke, Bruno
Weil, Paul Daniel en Ivan Fischer.
Als solisten in de Meesterserie zijn
gecontracteerd twee groten uit de
pianowereld: Rudolf Firkusny en
Nikita Magaloff met resp. het piano
concert van Schumann en het twee
de pianoconcert van Beethoven.
Jenny Zacharieva speelt het pia
noconcert van Mozart in A K.V. 488,
Geoffrey Douglas Madge voert in
één programma het eerste en twee
de pianoconcert van Liszt uit.
Vioolsolisten zijn Vera Beths
(Schubert Adagio en Rondo), Isa-
belle van Keulen (Mozart concert in
D en Augustin Dumay (Vioolcon
cert van Medelssohn). Dmitri Fer-
schtmann en Godfried Hoogeveen
voeren beiden werken voor cello en
orkest uit. De Deense clavecinist
Keteil Haugsand vertolkt de
solopartij in het Concert van Bach
no 1 BWV 1052.
De populaire Koffieconcerten op
zondagmorgen in de Foyer van de
Stadsgehoorzaal, in een serie van
zes concerten met een zeer lage toe
gangsprijs, worden verzorgd door
de pianisten Ronald Brautigam en
Jenny Zacharieva, de vioolduo's
Vera Beths-Stanley Hoogland en
Kaoru Kakudo-Herman Uhlhorn,
het Haags Hoorntrio en het Haags
pianokwartet.
Op zes vrijdagavonden is er ka
mermuziek in verschillende bezet
tingen te beluisteren in de Kapel
zaal met het duo Herre Jan Stegen-
ga cello en Jacob Bogaert piano, het
pianoduo Alexander Warepberg-
Herman Uhlhorn, de violist Robert
Szreder met begeleiding van Arielle
Vernède, een pianorecital door
Toos Onderdenwijngaard, het Gu-
arneri Trio en de Groupe des Sept
met een Frans programma.
De piano als solo-instrument
treedt dit jaar nadrukkelijk op de
voorgrond. De Pianistenserie
brengt uit het buitenland Martha
Noguera, Steven Mayer en Aquiles
Delle Vigne op het podium, en uit
eigen land Willem Brons, Ivo Jans
sen (in '88 winnaar van de Vrienden
krans van het Concertgebouw Or
kest), en het duo Wyneke Jordans-
Leo van Doeselaar. Alwin Bar
speelt romantische pianowerken in
een serie van drie concerten, en
Martha Noguera is in oktober te ho
ren in een Chopin-cyclus van twee
avonden. Tevens verzorgt zij het
concert op Tweede Kerstdag in de
Stadsgehoorzaal.
Liefhebbers van oude muziek
kunnen in de Kapelzaal het Ensem
ble Fontainebleau en het Ensemble
Rossignol verwachten; voorts tre
den in deze serie Jocelyn Stewart
(klavecimbel) en Henk Dekker (for
tepiano) op. Aparte vermelding ver
dient het recital door de vermaarde
luitspeler Toyohiko Satoh.
De Vocalistenserie omvat vijf
(i.p.v. de in het programma vermel
de vier) concerten. Toegevoegd
werd een optreden van de jongens
sopraan Peter Dijkstra en de bari
ton Bouwe Dijkstra. Al geprogram
meerd waren Bernard Loonen (te
nor), Christa Pfeiler (mezzo-so
praan), het ensemble Ottovoci en
een musical-programma door leer
lingen van Thea Ekker-van der Pas.
Voor de liefhebbers van gitaar
muziek staan drie concerten gepro
grammeerd, door het Nederlands
Gitaarduo, het Brabants Gitaarduo
en Huib Wilkes, flamenco-gitaar.
Onder de naam Divertissements-se-
rie is een aantal uiteenlopende con
certen ondergebracht met o.a. een
programma gewijd aan onbekende
werken van Kurt Weil door Paola
Tuin, een optreden van het harp-
fluit duo Saar Strümphle-Henk
Vos, en een recital door de zeer veel
belovende jonge Nederlandse cel
list Roeland Duijne. Elke donder
dagmiddag kan men in de Kapel
zaal binnenlopen voor een lunch
concert. Ook in Wassenaar, Oegst-
geest en Katwijk worden weer con
certseries georganiseerd. Evenals
vorige jaren neemt K&O deel aan de
organisatie van de concertserie Ou
de muziek in oudheden in de Taf-
fehzaal en aan de concerten van het
Bachkoor Holland in de Pieters
kerk.
Extra concert
Nog niet vermeld in het jaarpro
gramma van K&O staat het extra
concert op 25 oktober in de Stadsge
hoorzaal (grote zaal). De eerste prijs
winnaar van het in het voorjaar ge
houden internationale Franz-Liszt-
concours, de 22-jarige Italiaanse
pianist Enrico Pace zal daar een re
cital geven. Al eerder sleepte Pace
prijzen in de wacht: in '87 won hij de
eerste prijs in het Yamaha Interna
tionale Concours en in het Rach
maninoff Internationale concours
werd hij derde prijswinnaar. In het
door de tv uitgezonden Liszt-con-
cours, dat in het Utrechtse Vreden-
burg plaats had, toonde hij zich een
zeer begaafd en markant pianist, zo
dat een grote belangstelling voor dit
live optreden in Leiden te verwach
ten is.
Kerstmis
Voor wie nu eens wat anders wil
met Kerstmis heeft K&O een ver
rassend arrangement uitgedacht,
waarin fijnproevers op cultureel en
culinair gebied op hun wenken be
diend worden. Op tweede kerstdag
begint het arrangement met een
kersconcert in de Stadsgehoorzaal
door de pianiste Martha Noguera, die
werken van Chopin zal vertolken.
Speciale bussen staan klaar voor
het vervoer naar Den Haag waar een
kerstmenu geserveerd wordt in res
taurant Julien. Hierna volgt een
voorstelling in de Koninklijke
Schouwburg van het stuk 'Tussen
ons' van Ayckbourn door het Natio
nale Toneel. Na afloop brengt de
bus de deelnemers weer terug naar
Leiden.