'Wij stoten goede balletten af'
Lachen bij
New York
City Ballet
Carel Birnie over 30 jaar NDT:
KIJK-UIT
15E KUNST- EN
ANTIEKBEURS
ROTTERDAM
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1989
KUNST
PAGINA 23
De sterren van het New
ruimte.
Holland Dance festival. Het New York City
Ballet, programma 2 met drie choreografie-
en van George Balanchine: Divertimento
no. 15 (WA. Mozart); Apollo (Igor Stravins
ky) en Capriccio for piano and orchestra
(Igor Stravinsky). Van Jerome Robbins The
Concert (F. Chopin). Residentie Orkest
o.l.v. Hugo Fiorato. Gezien op 14 septem
ber in het A T T danstheater in Den Haag,
alwaar nog tot en met 17 september.
DEN HAAG - Viel het eerste op
treden van het New York City
ballet in het Holland Dance Festi
val. eergisteren, nogal tegen, gis
teravond dansten de dansers de
sterren van de hemel. Driedubbe
le pirouettes en sprongen werden
met het grootste gemak en bezie
ling uitgevoerd.
In het tweede programma zaten
drie balletten van George Balan
chine (1904-1983), de choreograaf
die het NYCB opzette en het we
reldfaam bezórgde. Divertimento
no. 15 uit 1956 op de gelijknamige
muziek van Mozart, is een bijna
lyrische ode aan de schoonheid
en de elegantie van de dans. Met
name de dames krijgen alle kans
hun techniek en gratie in vijf so
lo's tentoon te spreiden. Veder
licht bewegen ze door de ruimte
en vertalen ze de muziek in hun
dans zoals alleen Balanchine dat
kon. Jammer is wel dat de muzi
kale begeleiding van het Residen
tie orkest aan de trage kant was, al
blijf je genieten van de lange be
nen en sierlijke armen.
'Apollo' uit 1928 is een van de
oudste en bekendste choreogra
fieën van Balanchine en het heeft
dan ook in tegenstelling tot zijn
meeste werk. een heus verhaal uit
te beelden. 'Apollo' zorgde des
tijds bij Serge Diaghilev's Ballets
Russes voor een sensatie door de
acrobatische en grillige dansvor
men die niet bepaald gebruikelij
ke waren in het klassieke ballet.
Met 'Apollo' werd het neo-klas-
sieke ballet geboren. Apollo, be
speler van de lier, wordt omringd
en ingefluisterd door de drie mu-
t: vederlicht bewegen ze door de
zes Terpsichore, Polyhymnia en
Calliope die hij uiteindelijk als
een paardenspan temt. Dan kan
hij van mens tot god worden. Dit
ballet heeft de tand des tijds
glansrijk doorstaan omdat het het
verhaaltje ontstijgt.
Capriccio for piano and or
chestra uit 1967, dat net als 'Apo-
lo' gezet is op de muziek van Ba-
lanchine's vriend en geestver
want Igor Stravinsky, is een bal
let in de serie kaleidoscopische
meesterwerken. Het corps de bal
let in felrode pakken, waaiert als
vanouds uiteen in een knap lij
nenspel en de vele synchrone be
wegingen zijn om van te smullen.
De sfeer heeft af en toe iets weg
van een ballroomhal, maar ook de
humor ontbreekt niet als een dan
seres door vier dansers in allerlei
posities gemanoeuvreerd wordt.
Maar klapstuk van de avond is
Jerome Roobbins' ballet The
Concert uit 1956. Als een van de
twee huidige artistiek leiders van
het NYCB, heeft hij zijn bekend
heid bij het grote publiek te dan
ken aan zijn Broadway Musicals
als The West Side Story en zijn
theatrale werk als regisseur. The
ater en dans vervlecht Robbins in
The Concert op een komische ma
nier. Een pianist (Jerry Zimmer
man) komt nadrukkelijk op voor
het Chopin concert. Hij veegt de
stoffige piano af en al snel komen
er allerlei theatrale typetjes op
klapstoelen naar hem luisteren.
De student, het dartele meisje, de
kenau, de oude dametjes en het te
lang getrouwde stel met jaloerse
vrouw en knipogende man, blij
ken allemaal op een verkeerde
plaats te zitten. De commotie
loopt uit op chaos, niemand die
nog luistert en de oude bok lust
tot ergernis van zijn vrouw nog
wel een groen blaadje.
In die scène daarop wordt het
vormenspel van Balanchine ge
parodieerd. De danseressen uit
het corps vallen uit de rij, struike
len en vergissen zich voortdurend
in hun bewegingen, en aan de
mannen die tillen als verhuizers
heb je ook niet veel. Onder de pa
rodieën op het ballet, heb ik bete
re gezien (Eduard Locke bijvoor
beeld), maar het blijft ook bij deze
Robbins klassieker lachen gebla
zen. En als contrast met de serieu
ze schoonheid van Balanchine. is
het een mooi tweede programma
geworden.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
DEN HAAG - Een toevallige be
zoeker die Carel Birnie in zijn werk
kamer in het Danstheater treft, zal
niet vermoeden dat deze man al
sinds jaar en dag zaken doet met ve
le binnen- en buitenlandse theater
directeuren en impresario's. Door
z'n fragiele bouw, z'n kleine postuur
en het wat warrig ogende voorko
men heeft hij niets van het prototy
pe zakelijk leider. Diezelfde een
voud kenmerkt zijn kamer: geen te
ken in de ruimte geeft aan dat hier
iemand zetelt die de financiële zorg
draagt voor een gezelschap waar
honderdvijfentwintig mensen wer
ken, en waar jaarlijks miljoenen
omgaan. Of het zou de stenen kop
moeten zijn die Birnie verbeeldt.
Maar die staat zo onopvallend met
z'n blik naar buiten voor het raam
opgesteld, dat een toevallige bezoe
ker over dit geschenk van beeld
houwer Frits Stapel heen zal kijken.
Het is duidelijk: Birnie houdt niet
van poespas en franje waar het niet
noodzakelijk is: 'Niets moet aflei
den van dat waar het om gaat: de
dans'.
door
Gerdie Snellers
Het opmerkelijke is dat Birnie
vroeger niet zo'n affiniteit met dans
had. Hij studeerde medicijnen in
Utrecht, om net als z'n vader huis
arts te worden en in zijn vrije tijd or
ganiseerde hij klassieke concerten
met het Studenten Koor Orkest.
Pas toen de positie van huisarts
naar zijn idee minder interessant
werd ('in plaats van een wijze die
midden in de familie stond werd je
een soort pillendraaier die alleen
maar mocht doorverwijzen') be
sloot hij om al zijn tijd in de muziek
organisatie te steken.
Dertig jaar geleden gaf het Nederlands Dans Theater (NDT)
zijn eerste officiële voorstelling in Utrecht. Mede-oprichter
en zakelijk leider Carel Birnie is in die periode een
belangrijk man voor het dansgezelschap gebleken.
Zonder Birnie zou het NDT wellicht nooit zijn opgericht en
waarschijnlijk niet zo snel zijn uitgegroeid tot het
wereldberoemde gezelschap dat het nu is. In elk geval zou
het niet in het bezit zijn gekomen van de grote behuizing
aan het Haagse Spui, die sinds kort moet worden aangeduid
als het AT&T Danstheater. Dat dit 'spookje' toch waarheid
is geworden, is voornamelijk te danken aan het
doorzettingsvermogen van Birnie.
Deze week, tijdens de opening van de nieuwe studio's die in
de parkeerkelder van het danstheater zijn gebouwd, heeft
Birnie de Prijs van de Kritiek uitgereikt gekregen: een
bescheiden blijk van erkenning van de Kring van
Nederlandse Theatercritici.
Opera
"Toen ik ter voorbereiding
van een grote Bachcyclus een
maand in Keulen was, bezocht ik
voor het eerst de opera. Daar is het
gebeurd, wat ik zag vond ik fantas
tisch: beweging, muziek, klank en
kleur alles bij elkaar! Vol enthou
siasme heb ik toen in 1951 de
Utrechtse Opera opgericht, waar
mee we drie jaar lang het hele land
bespeelden. Daar heb ik gemerkt
datje alles in eigen hand moet heb
ben wil je goed kunnen werken. Ik
kon met de opera geen eigen plan
ning ontwikkelen. Dat was funest.
De technici moesten 's nachts wer
ken omdat er overdag andere pro
dukties in de schouwburg stonden.
Zo waren ze overspannen voordat
de première plaatsvond. Door die
ervaring is het idee voor een eigen
theater geboren".
Toen het operagezelschap voor
het derde seizoen geen subsidie
kreeg trok Birnie zich terug: "Ik
kon geen garanties geven dat we af
spraken zouden nakomen omdat'ik
geen mensen in vaste dienst had. Ik
was van mening dat ik genoeg had
aangetoond wat er met het operage
zelschap mogelijk was, maar dat
werd door de staat niet gehono
reerd. Wel door.de gemeente".
In het najaar van 1953 werd het
gezelschap geliquideerd en ging Ca
rel Birnie werken als administra
teur bij het Nederlands Ballet (voor
loper van het Nationale Ballet).
Birnie: "Nu denk ik, het is wel
goed dat ik bij de dans terecht geko
men ben, want wat mij boeit is het
steeds weer nieuwe produkties ma
ken en dat is bij opera ondenkbaar.
Het is schitterend om een nieuwe
Mozart te produceren, maar het is
een reproduktie. En zo'n produktie
als De Materie kan maar eens in de
twee jaar worden gemaakt. Het
NDT brengt twaalf produkties per
jaar uit.
Het punt is dat theater zich altijd
moet blijven ontwikkelen. Wij heb
ben liever een mislukte nieuwe
voorstelling dan dat we gaan teren
op oude successen. Laat iedereen
maar op z'n bek gaan, dat is een be
langrijk proces in de ontwikkeling
en morgen is er weer een dag".
Ziek
Begin mei kreeg Birnie een hersen
infarct. "Daardoor heb ik opnieuw
moeten leren praten." Het is ver
bluffend om te constateren hoe snel
het herstel is gegaan. Dat wil zeg
stand van de zaken te nemen. "Als
ik terugkijk heb ik te veel een be
roep gedaan op m'n body. Eerst heb
ik vijfentwintig jaar lang, vanaf de
oprichting het Nederlands Dans
Theater tot vijf jaar geleden, zware
migraine gehad; toen twee jaar gele
den, net voor de opening van het
nieuwe theater, een hartinfarct, en
nu een infarct in m'n hersenen. Ik
heb met het bestuur afgesproken
dat ik tot m'n zeventigste hier werk,
dat wil zeggen nog vijf jaar, dus ik
moet voorzichtig zijn".
Riskant
Voorzichtigheid is nu net iets dat
niet bij hem lijkt te passen. De ge
schiedenis van het Dans Theater,
die hij voor een belangrijk deel
heeft bepaald, wordt juist geken
merkt door riskante ondernemin
gen. Om te beginnen al de oprich
ting zelf: de zestien dansers die on
der leiding van Birnie en artistiek
leider Ben Harkarvy destijds deser
teerden bij het Nederlandse Ballet
van Sonia Gaskell, vertrokken uit
onvrede en wisten niet veel meer
over hun toekomst dan dat ze sa
men het keurcorps van het Neder
landse ballet vormden, maar als ge
zelschap de sympathie van pers en
publiek moesten zie:
voorstelling dan teren op oude
gen: officieel zit Birnie nog in de
ziektewet, maar z'n werk be
schouwt hij als een onderdeel van
de revalidatie. Een voorbeeld van
iemand die leeft voor z'n werk. Toch
is er, zo zegt hij, naast het NDT nog
een ander gezelschap dat hem dier
baar is: z'n vrouw, vijf zonen, vijf
schoondochters en acht kleinkinde
ren, die verspreid over binnen- en
buitenland wonen.
Toen hij nog herstelde van zijn
ziekte, kreeg Birnie te horen dat de
voor dit najaar geplande toernee
door Zuidamerika is afgelast. Door
politieke verschuivingen zijn de
theaters waar het gezelschap zou
moeten staan gesloten. Een finan
ciële strop van vele tienduizenden
guldens. Een kleine ramp, omdat
het verdiende geld was bedoeld om
een deel van de bouw van de nieu
we studio's te finaeren. Ramp
niet: Birnie heeft besloten meer «i-
Er wordt regelmatig kritiek geuit op
het feit dat het NDT in Nederland
alleen nog in de grote nieuwe thea
ters in Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag optreedt en niet meer
daarbuiten. Die kritiek wijst Birnie
van de hand: "De voorbereidingen
voor een toernee naar de provincie
zijn gelijk als die voor een reis naar
het buitenland. Wij willen best naar
Groningen, als de financiële voor
waarden goed zijn geregeld. Boven
dien is het podium van de meeste
schouwburgen te klein voor de gro
te groep. Daardoor zouden de bal
letten sterk worden vervormd".'
"We reizen wel met het NDT II
door het land, die spelen niet met
orkest en hebben veertien dansers
in plaats van tweeëndertig. Het
NDT II Keeft een zodanig program
ma dat ze goed staat in de kleinere
zalen, maar veel schouwburgdirec
teuren halen voor de jongerengroep
hun neus op. Dat is absolute onzin.
En de schouwburgdirecteuren die
het gevoel hebben afgescheept te
worden moeten hun schouwburg
maar verbouwen. De praktijk is in
middels dat de werkelijk geïnteres
seerden wel naar Den Haag ko-
"Stephan Felsenthal (hoofd cul
turele zaken bij de NOS) vond dat
wij de plicht hebben om voor de Ne
derlandse tv op te treden. Ik heb
tien jaar geleden gezegd: ik werk
niet meer met Nederlandse zendge
machtigden omdat zij niets betalen.
Dat kun je commercieel noemen, je
kunt ook zeggen: we wegen het ëën
tegen het andere af. De buitenland
se omroepen waarmee wij samen
werken hebben een goed distribu
tiesysteem, waardoor de afzet gega
randeerd is. Op die manier hebben
we optimaal profijt van het geld dat
er in is gestoken. En uiteindelijk ha»
len de balletten de Nederlandse te
levisie toch wel. Zo is de 'Keur van
Kylians', die deze zomer door de
NOS werd uitgezonden, door de
NOS van een buitenlandse produ
cent aangekocht. Binnenkort wordt
er in samenwerking met de Zweed
se en Duitse tv een televisiebewer
king gemaakt van Tantzschul, het
laatste en duurste ballet van Jiri Ky-
lian. De NOS zou in eerste instantie
participeren, maar heeft op het
laatste moment afgehaakt. Maar het
is eerder voorgekomen dat ze het
ballet in een later stadium dan toch
aankopen."
Op de vraag of zijn zakelijke be
leid ooit tot botsingen met de artis
tiek leiders hebben geleid ant
woordt Birnie diplomatiek: "De re
latie tussen een zakelijk en artistiek
leider is er één die is gebaseerd op
een klassieke tegenstelling. Er geldt
hier één onuitgesproken regel,
waarover niet wordt gediscussi
eerd: als één van de partners iets
niet wil, ook al behoort dat niet tot
zijn directe verantwoordelijkheid,
dan lullen we er niet met elkaar
over. Kijk, er zijn twee figuren van
groot artistiek belang voor het ge
zelschap: Hans van Manen (van het
begin tot 1970 en nu weer vanaf 1988
aan het gezelschap verbonden) en
Jiri Kylian (als gast vanaf'72 by het
Nederlands Dans Theater en als ar
tistiek leider vanaf'75) en het is een
kwestie van respect om goed met
hen samen te werken. Dat geldt om
gekeerd ook. Als dat de basis is zijn
er geen problemen. En één ding
staat vast: het produkt zal altijd on
aangetast blijven. Als er ooit drie
auto's van een Japanse firma op het
podium staan, zal dat puur uit artis
tieke noodzaak zijn.
Produceren is ons gezamenlijke
streven: wij stoten goede balletten
af, geven die aan andere gezelschap
pen overal ter wereld, om zelf nieuw
werk te kunnen maken. Wist je dat
op dit moment één ballet van Jiri
Kylian, Symfonie in D, bij veertig
verschillende gezelschappen op het
programma staat. Zo zijn er honder
den balletten in roulatie bij een tien-
tal groepen."
in de Doelen
28 SEPTEMBER T/M
2 OKTOBER 1989
De Leidse theatergroep Imperium brengt volgende week opnieuw bel stuk Een bruid in de
morgenvan Hugo Claus. (foto Bon Kien)
Exposities
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28.
dubbelexpositie. 'Revolutionair geld. Frank
rijk en Europa' t/m 21/1 '90 en 'Schepen met
geld', tot 1/10; di. za. 10-17 uur, zon- en
feestd. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat. 'Afghanistan, een nieuw begin', t/m
29/10; di t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur.
't Huys Benee Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/m za. 10-16 uur.
Signaal. Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen. do. 12-21 uur. vr. 12-18
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243. werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Qumtus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus m de vorm
van schilderij, druk. foto. tekening of beeld.
Galerie 'Time is Art' - Nieuwstraat 10. Ursula
Dierks met aquarellen, i/m 29/9. wo; do. vr.
za. zo, van 14-18 uur en na tel. afspraak
146475.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89.
Frank Borst. Robin Akkerman en Jean Ma
ne Mersmans. verschillende technieken, el-
Lak Galerie - Cieveringapfaats 1. tentoon
stelling 'Life Imprints' van Lieve Prins, t/m
6/10; ma t/m za 10-22 uur. zo 14-17 uur.
Timmerman Timmerman - Botermarkt 9.
Heide Westheide met aquarellen, tot 17/9.
di t/m za van 10-18.30 uur. do avond tot
21.30 uur.
Hooglandse kerk - Middelweg. Johan Chr.
Grabijn. aquarellist van kerkinterieurs,
stadsgezichten en landschappen, t/m 16/9.
ma 13-15 uur. di t/m vr 11.00 -15.30 uur, za
11-16 uur
Holiday Inn - Haagse Schouwweg. schilde
rijen van Garda van der Ham-van der Kroft.
t/m eind sept.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9. werk van
docenten van Ars. t/m 30/9; ma t/m do 19-
21.30 uur'en za en zo 13-16 uur.
Galerie Fenix - Botermarkt 26, Peter Dul-
laart: houtskool- krijttekeningen, gemengde
technieken, schilderijen en zwart-wit foto
grafie. t/m 1/10;
Stadsgehoorzaal - Breestraat, reizende ga
lerie met tentoonstelling: 'Van Goghjes zit
ten er niet tussen', za 16/9, van 10-16 uur.
Stichting Galerie De Grote Beer - Rem-
brandtstraat 27, Israëlische kunstenares
Nitza Flantz, schHderijen 'Lichaamsverkla
ringen', van 16/9 t/m 16/10; ma t/m vr 10-15
uur. za en zo 12-15 uur.
Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1
werk van Avi Holtzman: 'Vision transfor
med', t/m 12/10; ma t/m za 10-22 uur, zo 10-
22 uur.
Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief-'
sleeg 14, litho's van steden van Jeroen
Hermkens, t/m 29/10; wo, do, vr. 13-18 uur,
za 12-17 uur, do 19-21 uur.
Hillegom
Kunstgalerij 'Caatharina' - Meerstraatpro
menade 12b, schilderijen van Antony de
Baat, van 16/9 t/m 15/10; di t/m vr 10-16 uur.
za 10-17 uur.
Leiderdorp
Elisabeth Ziekenhuis (restaurant) - Simon
Smitweg. olieverf en gouaches van Dorine
Welter-Kools, t/m 29/10; dag 8-17.30 uur.
zo^-13.30 uur.
Gemeentehuis - Statendaalder 1. Coby
Wieringa met schiderijen en Brigitte Schreu-
der met plastieken van keramiek, tot 22/9,
ma t/m vr van 09-17 uur. woe ook van 18.30-
20.00 uur.
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55. olieverfschilderijen van Nico
Oostrum. tot eind sept. dag. 10-20 uur.
Openbare bibliotheek - Cor Gordijnsingel.
'De Deltawerken' fototentoonstelling door
de Deltadienst Rijkswaterstaat, t/m 26/9.
Lisse
De Nachtgaal van Lisse - Heereweg 10,
schilderijtjes (op vaak zeer klein paneeltjes)
van Henny A. Rotteveel-Verstraat, t/m eind
okt; dag. 8-23 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg',
vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur.
Vogelenzang
De Tiltenberg - Zilkerduinweg 375, - fototen
toonstelling over Boeddhisme en Christen
dom, t/m 8/10; dag 9-12 uur en 14-17 uur.
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat 12,
'Monumentaal' werk Voorschotense Kunst
kring, t/m 2/10; dag 14-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp Dorpsstraat, In de werk
kamer expositie van etsen (in zwart/wit) van
diverse kunstenaars, t/m 30/9.
Wassenaar
Hotel Wassenaar Katwi|kseweg 33, Da-
niëlle Orelio met aquarellen en gemengde
technieken, t/m 30/9; 9-21 uur.
Raadhuis De Paauw Raadhuislaan 22,
Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw
Sientje Mesdag, schilderijen, t/m 1/10, ma
t/m vr 10-16 uur, zo 13-17 uur.
Galerie Bianca - Gravestraat 1werk van ar
chitecten: Ed Franse, Ben Duijvestijn, Wim
van Hoof, Ron Houben en Jacques van der
Spek en beeldend kunstenaar: Frits Cras-
bom, t/m 24/9; do. vr. zo 14-17 uur. za 12-17
Concerten
Klassiek
Het wekelijkse wandelconcert in de Hoog
landse kerk wordt zaterdagmiddag verzorgd
door het Vocaal Ensemble Amsterdam.
Aanvang 13.30 uur.
K O begin het muziekseizoen donderdag
avond met een meesterserieconcert in de
Stadsgehoorzaal. De avond wordt verzorgd
door het Residentie Orkest o.lv. Hans
Vonk. Als solist treedt naar voren de pianist
Rudolf Firkusny. Hij zal het Pianoconcert
van Schumann vertolken. Het programma
vermeldt voorts de Elektra-suite van Die-
penbrock en de Vijfde Symfonie van
Beethoven. Aanvang 20.15 uur.
Het Martinu-trio concerteert vanavond in de
Vrije School aan de Surinamestraat. Er wor
den werken vertolkt van o.a. Haydn en Von
Weber. Aanvang 20.15 uur
Pop
De Fusion groep 'Heavy Metal Bebop' geeft
zondag een afscheidsconcert in jazzcafé
The Duke in Leiden. Drie jaar heeft de groep
bestaan. Voornaamste redenen voor het
beëindigen van de samenwerking zijn het
vertrek van de basgitarist Fernand Bos en
saxofinist Rolf Delfos. Bos vertrekt binnen
kort naar de USA en Delfos bereidt zich voor
op een Europees tournee met de Sue Cha-
loner Band'. Aanvang 21.30 uur. Nieuwe
Beestenmarkt, Leiden
Zaterdag in de Droomfabriek een optreden
van de zevenmans-formatie Soulburger. Zij
spelen soul- en bluesnummers uit de jaren
'60 en 70. Aanvang 21.30 uur. Oude Singel
56. Leiden.
Literair
Vanavond organiseert de werkgroep In-
disch-Nederlandse Letterkunde in samen
werking met de Burcht Literair een speciale
bijeenkomst met een lezing van Hella Haas-
se: Geheimen van een Indisch archief. Aan
vang 20.00 uur, Kunstkring Burcht, Burg-
steeg 14. Leiden.
Theater
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 15, za 16. 20.15 uur; try-outvoorstelling:
'Tour de Chant" met Jasperina de Jong.
zo 17. 20.15 uur; Opera Forum brengt: De
Barbier van Sevilla'.
ma 18. 20.15 uur; 'Adapt or Dye', van de
Zuidafrikaanse cabaretier Pieter-Dirk Uys.
wo 20,14.30 uur; kindervoorstelling: 'De ge
heimzinnige rots', door Theatergroep Nar-
do 21. 20.15 uur; 'Een blij weerzien' met
Flairck.
LAK-theater
vr 15. za 16. 21.00 uur; 'Dolce di Sposa'
door LAK-Muziektheater.
vr 15, za 16, 20.30 uur; Bram Vermeulen,
soloprogramma: 'Gezellig'.
wo 20. do 21. 20.30 uur; Feike Boschma: A
Romance in Many Dimensions'
Micro-theater
do 21. 20.30 uur. Theatergroep Imperium:
'Een bruid in de morgen', van Hugo Claus.
Alphen aan den Rijn
ParVtheater
za 16. 20.30 uur, 'Zomer in Rimini', met
Bruun Kuyt en Rik Hoogendoorn
zo 17, 12.30 uur; Koffieconcert 'Percossa'.
lichte muziek in diverse stijlen.
Wassenaar
Warenar
wo 20. 20.15 uur; inspeelvoorstelling 'De
Kersentuin' van Tsiechov. met o.a. Pleuni
Touw en Hugo Metsers.
Den Haag
Appeltheater
vr 15 en za 16, 20.15 uur; 'Rosencrantz en
Guildenstern zijn dood', met Henk Votel.
Willem Wagter en Tom Schenk.
Dr. Anton Philipszaal
di 19, 20.15 uur; Prinsjesdagconcert, Het
Metropols Orkest olv Robert Farnon, zang
Soesja Citroen en Henk Kreukniet. The
Greensingers muziek uit film en musical,
woe 20.20.15 uur; Louis van Dijk speelt sa
men met het orkest Musica di Gloria mmv
Chr. Residentie Mannenkoor.
Circustheater
za 16, 20.15 uur, zo 17,14.30 uur; Scapino
Ballet met Cinderella
zo 17, 12.15 uur; Ronald Brautigam piano,
werk van Schumann en Chopin.
Diligentia
vr 15 en za 16,20.15 uur; Het Nationale To
neel met "Shirley Valentine', solo toneel van
Anne-Wil Blankers.,
do 21, 20.15 uur; Het Groot Niet Te Vermij
den Dans/Showorkest 'Muziektheater-
show'.
AT&T Danstheater
vr 15 t/m zo 17, 20.15 uur. za en zo ook
14.30 uur; New York City Ballet,
di 19. woe 20 en do 21,20.15 uur; Hubbard
Street Dance Company.
Koninklijke Schouwburg
vr 15 t/m zo 17, en do 2120.15 uur; Het Na
tionale Toneel en 'De Tijd en het vertrek',
za 16,15.00 uur; Peter Pan Produkties met
'Majesteit alstublieft, kindervoorstelling,
ma 18. 20.15 uur: De Hollandse Comedie
met The Mousetrap'.
woe 20, 20.15 uur: Mini en Maxi met 'Spra
keloos'.
Amsterdam
Carré
vr 15 t/m do 21 beh. ma. 20.15 uur; Musical
Cabaret' van John van Druten met o.a. Wil
lem Nijholt. Lia Dorana. Guus Verstraete sr.,
Alexandra van Marken, Theo Nijland, Enk
Burke, Irene Kuiper en Ger Smit.
vr 15. 20.15 uur: Open huis. Nederlands
Blazers Ensemble, Radio Symfonie Orkest.
Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam, Com-
battimento Consort Amsterdam. Aurelia
Saxofoonkwartet. Amsterdams Gitaartrio,
Orlando Kwartet. Amsterdamsche Tram
harmonie. Wijneke Jordans, Leo van Doe
selaar, Ronald Brautigam piano, Ernestine
Stoop. Masumi Nagasawa harp.
za 16. 20.15 uur: Chicago Symphonie Or
chestra olv Georg Solti met werk van Schu
bert en Sjostakowitsj.
zo 17. Nederlands Theater Orkest olv Jules
van Hessen mmv Dimitri Hvorostovsky bari
ton. werk van Verdi en Tsjaikowski.
do 21. 20.15 uur; Nederlandsch Philharmo-
nisch Orkest olv Antoni Ros-Marba mmv
Ronald Brautigam piano, werk van Mozart,
Schubert en Beethoven.
C.C. Amstelveen
vr 15 en za 16, 20.15 uur: Koninklijk Ballet
van Vlaanderen met de musical 'Evita'. met
Bill van Dijk, Ben Cramer, David Davidse en
Wanda Joo9ten.
zo 17,16.00 uur; Rita Reys en Trio Pim Ja
cobs.
di 19 en woe 20. 20.15 uur; De Hollandse
Comedie met The Mousetrap, van Agatha
Christie, met Flip Bolluyt, Peter Hoeksema,
Elsje Scherjon, Kees van Lier, Guusje Wes-
terman, Francine Dreessen, Lucas Dietens,
Frans Kokshoorn.
do 23,20.15 uur; Herman Finkers 'Het Meis
je van de Slijterij'.
Muziektheater
za 16, di 19, 20.00 uur; De Nederlandse
Opera met 'Boris Godoenov', mmv Neder
landsch Philharmonisch Orkest olv Hartmutt
Haenchen, met Robert Lloyd. Ellen van Lier.
Annet Driessen e.a.
ma 18. woe 20 en do 21. 20.15 uur. Neder
lands Danstheater 'Stamping Ground'.
Eight Inventions', en een meuw ballet van
Hans van Manen.
Nieuwe de la Martheater
za 16 en zo 17, 20.15 uur Pigeon Drop Co
medie Company met 'Big Bang',
di 19 t/m do 2120.15 uur; 'Aan zet' van Pa
vel Kovhout, met Henk van Ulsen, Ina van
Faassen, Frans Vorstman,
Stadsschouwburg
vr 15 t/m zo 17, 20.15 uur; Hoofdstad Ope
rette met 'Eine nacht in Venedig' van Jo-
hann Strauss olv Martin Maizer. met Ger-
maine Compier. Bert Simhoffer. Ton Hof
man, Anita Heins. Jacco van Renesse. Nico
Schaap. Margarethe Albers. Ralph Beckers
ma 18. 20.15 uur; Dutch Swing College
band olv Bob Kaper.
di 19. Opera Forum 'II barberie di Seviglia',
mmv Forum Filharmonisch Orkest olv Rol
and Kieft met Reinaldo Macias. Mimca Ba-
celli. Jaco Huypen, Tom Haenen. Emile
Fath.
woe 20. Scapino Ballet Rotterdam, met
'Cinderella'.
Rotterdam
De Doelen
vr 15. 20.15 uur, zo 17. 14.15 uur; Rotter
dams Philharmonisch Orkest olv James
Conlon, mmv Kyuang Wha Chung (viool),
werken van Mozart en Mahler,
za 16. 22.00 uur; Hemeken Jazznight met
o a. The Ambassadors. Court of Swing, Et
hel Ennis Trio e.a.
Rotterdamse Schouwburg
wo 20. do 21. 20.15 uur; Macbeth' toneel
voorstelling van het RO-Theater met o.a.
Trudy Labij en Nelly Frijda.