Q
O
'Geen verschil tussen actie-en art-films'
Leuke oorlogsjaren
Troosteloos Russisch tienerleven
Illlllll—II III III I III llï
Rutger Hauer in buitenland niet alleen 'de blonde vechtjas'
BIOSCOPEN
Erotiek en vleugje mysterie
TELEVISIE
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1989
PAGINA 15
AMSTERDAM (GPD) - "Ik
denk dat de meeste van mijn
fans in Italië wonen, in
Frankrijk en daarna Austra
lië en Japan", meent Rutger
Hauer. In elk geval niet in
Nederland, mag je aanne
men, want de vorig jaar in
Venetië met de Gouden
Leeuw bekroonde film 'Le
gend of a holy drinker',
waarin onze landgenoot een
glansrol speelt, werd bij ons
niet eens uitgebracht. Bin
nenkort krijgen onze distri
buteurs de kans om dat ver
zuim goed te maken. Ze zou
den dan de op 4 september
in Venetië in wereldpremiè
re gegane film van Lina
Wertmüller moeten importe
ren, 'On a moonlit night',
want ook daarin bewijst
Rutger Hauer een verder
strekkende bruikbaarheid te
bezitten dan als louter blon
de vechtjas.
door
Pieter van Lierop
In dat hoekje probeert vooral Holly
wood hem te drukken. Maar Rutger
Hauer, hij is in twee jaar tijd alles bij
elkaar amper twee maanden thuis
geweest, meent evenwel juist min
der in zijn areaal te worden beknot
dan menig Amerikaanse collega.
Rutger Hauer: "Dat doen ze in
Amerika: hokjes maken voor elke
acteur. Die is goed voor dit, deze is
geknipt voor dat. En mijn bereik is
dan net. iets breder, plus dat ik in
Europa terecht kan voor totaal an
dersoortige rollen. Zo heb je nog
een paar acteurs in Europa rondlo
pen. Klaus Maria Brandauer bij
voorbeeld. Die heeft me al verschil
lende keren in de weg gezeten als er
een film gecast moest worden waar
ik mijn zinnen op had gezet".
Van Gogh
De rol die Rutger Hauer momenteel
het allerliefste zou spelen is die van
Vincent Van Gogh. Er bestaat een
script gebaseerd op de brieven die
de schilder aan zi.jn broer Theo ge
schreven heeft. Én er is een regis
seur beschikbaar. Maar de financie-
rihg van het project zou uiterlijk
over een week rond moeten zijn,
maar is het op dit moment nog
steeds niet.
Hauer: "En daarna heeft het ook
weinig zin meer, omdat er nog een
paar'films over Van Gogh in de
maak zijn en je moeilijk als aller
laatste met zo'n film kunt komen
aanzetten als ook dat Van Gogh-jaar
inmiddels weer voorbij is. Ik kan al
leen maar zeggen dat ik hoop dat
het alsnog zal lukken. Het is nu of
nooit".
Van Rutger Hauer-films hoeven
we intussen niet verstoken te blij
ven. Er staan er in Nederland drie
op uit komen: 'Blind fury'. 'Blood
hounds of Broadway' en 'Salute of
the jugger'. Als het lukt komen ze
alle drie in voorvertoning tijdens de
Nederlandse Filmdagen in de sectie
Nederlanders In het Buitenland.
"Salute of the Jugger' werd ge
draaid in Australië en geregisseerd
door David Webb Peoples, die sce
narist geweest is voor 'Blade run
ner'. Dit is zijn eerste regie en de
film is gebaseerd op zijn eigen
script. Ik vind dat hij er een fantas-
'Hope and glory' is het verhaal van
de jeugd van regisseur John Boor
man. Herinneringen aan zijn ou
ders, zusjes, familieleden en oor
logsjaren. Terug naar Rosehill
Avenue, in een arme voorstad v.an
Londen. Het was een tijd vol onge
rijmdheden. Natuurlijk was er veel
leed en verwoesting, maar op de een
of andere manier was de oorlog ook
een evenement dat de mensen wak
ker schudde. En de kinderen beleef
den dingen die ze in hun stoutste
fantasie niet hadden durven dro
men.
De jonge Boorman is iji de film de
9-jarige Bill Rohan, op innemende
wijze gespeeld door de debuterende
Sebastian Rice-Edwards. Zijn va
der meldt zich aan als vrijwilliger.
Bills moeder staat er grotendeels al
leen voor. Ze trekt veel op met Mac,
een oude vriend. Met lichte pijn en
weemoed realiseert ze zich dat ze
misschien de verkeerde man geko
zen heeft. Bills zuster is vijftien en
wordt halsoverkop verliefd op een
Canadese soldaat. Bill zelf verza
melt granaatscherven, volgt
nieuwsgierig de vrijages van zijn
zuster en wordt toegelaten tot een
jeugdbende waar hij een heleboel
nieuwe scheldwoorden leert.
John Boorman is de maker van
zeer uiteenlopende maar altijd
avontuurlijke films zoals 'Delive-
'Hope and glory' is volstrekt anders
dan al zijn voorgaande films. Een
ogenschijnlijk bescheiden en pre
tentieloze terugblik, waar op een
onopvallende manier heel veel ta
lent en vakmanschap in is gestoken.
Samen met bekwame medewerkers
uit voorgaande projecten weet hij
een innemend en fanstaierijk tijds
beeld te scheppen. Serieus, ontroe
rend maar ook met verrukkelijke
humor. Een film over de oorlog die
eindigt met een onbedaarlijk scha
terlach. Op de eerste dag na de zo
mervakantie blijkt Bills school door
en bom verwoest te zijn. Is dat niet
het beste wat een kind kan overko-
LEO BANKERSEN
tisch werkstuk van gemaakt heeft.
Het is science fiction, maar zonder
de apparatuur, zeg maar. Er zit één
raar soort voertuig in. een verroeste
high tech-tank of zoiets. En nog wat
autobanden. Dat is alles watje vindt
van deze tijd. Voor de rest lappen.
Het gaat over vijf mensen. Die lopen
en stropen de dorpen af en vechten
daar tegen de 'juggers', dat.zijn een
soort plaatselijke gladiatoren. Een
zwaar soort sport. Doet een beetje
denken aan....Ja, 'Mad Max', inder
daad.
Superzakenman
"Bloodhounds of Broadway' werd
gemaakt door Howard Brookner.
De eerste dag dat wij moesten draai
en hoorde hij dat hij seropostief
was. Toen de film moest worden ge
sneden, werd hij zo ziek dat hij er
niet meer bij kon zijn. En hij is in
middels gestorven. Maar tijdens de
montage zijn er een aantal andere
mensen aan gaan klooien die duide
lijk niet wisten wat ze aan het doen
waren. De film zoals ik hem gezien
heb, heeft enorm mooie plaatjes
maar het gaat eigenlijk nergens
heen. Het geluid deugt ook niet.
Maar ik vond het buitengewoon ple
zierig om er aan te werken. Met Ma
donna, met haar heb ik eigenlijk
maar één scène, maar ik vind het
een erg leuke meid. En Matt Dillon
zit erin, Randy Quaid, Jennifer
Gray. Ik speel een soort superza
kenman die half New York in zijn
zak heeft zitten: onroerend goed, de
drankhandel, de paardenrennen
zijn heel belangrijk. Hij wordt om
zeep geholpen. Op het moment dat
dat gebeurt, verdwijnt de kleur uit
de Film. Het is een soort groepsfoto
van een oudjaarsavondpartijtje en
daar volg je een hele reeks verschil
lende karakters. Een soort dorps
verhaal eigenlijk, maar dan in de
grote stad".
"Ik vind het niet nodig om onder
scheid te maken tussen actie-films
die ik doe en art-films die ik ook
doe. Ik geloof dat elke film op het
moment dat ik eraan meedoe iets
heel specifieks krijgt".
Extreem
"Met de film van Lina Wertmüller
ging het anders. Met haar ben ik
drie jaar geleden in contact geko
men. Ze had een idee voor een film.
Een hele ruwe versie. Over een jour
nalist die doet alsof hij seropositief
Rutger Hauer in 'Blind, fury
is om uit te vinden hoe andere men
sen daarop reageren. En dan komt
er het moment dat hij echt aids
blijkt te hebben. Ze wilde dat ik dat
las en er met haar over zou praten.
Dat heb ik gedaan en dat werden
hele heftige discussies. En we von
den elkaar het absolute einde. Dat
groeit dan. Ze wilde graag met me
aan dit project werken. We hebben
samen dat script uitgediept. Het
was a la Wertmüller. heel extreem
en hysterisch. En er werd, op zijn
Italiaans, als een soort bloedstroom
veel te veel in gesproken. Ik heb ge
zegd datje dat niet kunt doen in het
Engels. Dat moest anders, vond ik.
En we hebben het anders gemaakt.
En ja, het resultaat blijkt dus inte
ressant genoeg voor Venetië, wat
me een buitengewoon groot genoe
gen doet".
Russische film 'Kleine
Vera' is een openbaring. Op het eer
ste gezicht is het een simpele film,
gemaakt met de meest eenvoudige
middelen, over een aantal dagen uit
het leven van een arbeidersdochter
die niet wil deugen. Toch is dit de
buut van de jonge regisseur Vasili
Pitsjoel (27) een van de meest over
rompelende en ontroerende films
die er de laatste tijd te zien zijn ge
weest. In Rusland zelf schrokken de
officiële instanties aanvankelijk
van Pitsjoels onomwonden realis
me, maar in het kader van de glas
nost was men wel verplicht de film
uit te brengen. Uiteindelijk werden
er maar liefst 900 gedistribueerd.
Vooral onder de jongeren was 'Klei
ne Vera' een groot succes.
Een van de redenen
'Kleine Vera' ook bij de westerse
kijker zo'n schok teweeg brengt is
de onverwachte herkenbaarheid.
De beelden uit een fabrieksstadje in
het zuiden van de Sovjetunie zijn zo
authentiek als het maar zijn kan.
Toch zou het troosteloze leven van
Vera en haar leeftijdgenoten zich
net zo goed in Liverpool of Cleve
land af kunnen spelen. De één ver
liest zijn geloof in het communisme,
de ander in de welvaartsstaat. Het'
resultaat is hetzelfde.
Pistjoel drukt de kijker direct met
de neus op de feiten. Een lange ca
merabeweging over een landschap
vol fabrieksschoorstenen wordt on-
middelijk gevolgd door een knal
lende ruzie tussen Vera en haar ou
ders. Vera, heel fel en energiek ge
speeld door Natalia Niegoda, is ze
ventien en heeft net de middelbare
school achter de rug. Ze lijkt niet
van plan om serieus aan de toe
komst te denken. Liever zwerft ze
wat rond met haar vrienden, komt 's
avonds laat of helemaal niet thuis
en staart koppig uit het raam als
haar moeder haar de les leest.
Pitsjoel filmt alsof hij een
documentaire maakt. Het lijkt alsof
hij niets anders doet dan de hoofd
personen met een handcamera vol
gen. De scènes zijn hard en zonder
omwegen achter elkaar gemon
teerd, en de beelden zien er groeze
lig en grofkorrelig uit. De slordig
heid in de opbouw is maar schijn,
want 'Kleine Vera' zit juist heel
hecht en doelgericht in elkaar.
Tussen de bedrijven door ziet
Pitsjoel kans om door middel van
allerlei terloopse details een ont
nuchterend beeld te geven van het
dagelijkse leven. Soms wordt het
bijna een zwarte komedie. Pitsjoel
filmt hard, niet zonder gevoel. Ach
ter al die onverschilligheid en
scheldpartijen gaat veel wanhoop
en verdriet schuil. Het zijn bescha
digde mensen die met de moed der
wanhoop proberen vol te houden.
Niet optimistisch, maar wel eerlijk
en indringend. Verplichte kost voor
iedereen die geïnteresseerd is in het
echte Sovjet-leven.
L.B.
'Two moon junction', regie: Zalman King;
hoofdrollen: Sherilyn Fenn, Louise Fletcher,
Kristy McNichol; theater: Trianon, Leiden
Hartstocht en erotiek kunnen tot de
moeilijkst verfilmbare thema's ge
rekend worden. Een bloot lijf is niet
erotisch, want schakelt de fantasie
uit. Blote lijven die elkaar besprin
gen visualiseren geen hartstocht,
maar het blussen ervan. Aan meni
ge scène in 'Two moon junction' is
te zien dat scenario-schrijver ('9Vj
Weeks') en regisseur Zalman King
deze leerstellingen kent, maar toch
lapt hij ze rijkelijk aan zijn laars,
verzot als hij kennelijk is op het tot
leven brengen van Playboy-foto's.
Zijn op zich niet van kwaliteiten
verstoken film krijgt er hinderlijk
saaie intermezzi door. Het verhaal
tje: in het zuiden van de Verenigde
Staten bereidt April Delongpre
(Sherilyn Fenn) haar sprookjeshu
welijk met Chad Douglas Fairchild
(Martin Hewitt) voor. Beiden zijn
telgen uit een rijke familie. Bij een
bezoek aan een rondreizende ker
mis komt April echter oog in oog te
staan met ene Perry (Richard Ty
son), die zich er zeer wel van bewust
is dat zijn blik, in combinatie met
ontbloot bovenlijf en strakke jeans,
onweerstaanbaar is. Het vervolg
laat zich raden: April zwic'ht voor de
geheimzinnige vreemdeling. Haar
aanvankelijke verzet tegen zijn op
dringerigheid is slechts geboren uit
een beetje schrik van haar eigen
passie. Aldus komt het sprookjes
huwelijk op losse schroeven te
Maar Aprils 'oma Belle (Louise
Fletcher) is er ook nog. Het is aan
haar af te zien dat zij er vroeger ook
wat van kon en dus hoeft April haar
niets te vertellen. Ze treft drastische
maatregelen. Alles is haar er im
mers aan gelegen om de verbinding
van de twee rijke families door te la
ten gaan.
King weet met deze gegevens vir
tuoos een broeierige sfeer te cre
ëren, niet in het minst mede dankzij
de boekdelen sprekende blikken
van Louise Fletcher. In de scènes
van Aprils verzet en jaloezie maakt
hij bovendien haar hartstocht
navoelbaar. Het sterkst is hij in het
introduceren van Perry als een mys
terie, waarbij hij van meet af aan de
kermis gebruikt voor series ver
vreemdende beelden. In de talrijke
erotisch bedoelde scènes rijkt zijn
inventiviteit evenwel niet verder
dan keer op keer April huilend haar
hoogtepunt te laten beleven. De rest
is soft-focus per strekkende meter.
Opvallend in 'Two moon junc
tion' is het sterke charisma van Ri
chard Tyson. Met al haar voor cos-
metica-reclame ideale vormen
komt Sherilyn Fenn onmiddellijk
op het tweede plan zodra ze maar
even samen met Tyson in beeld is.
Het geheim zit hem waarschijnlijk
in het feit, dat Fenn behalve haar
vormen maniertjes etaleert, terwijl
Tyson acteert. Wat niet wegneemt,
dat we Fenn in nog wel meer films
soft-focus in beeld zullen krijgen.
RIJK VAN ROTTERDAM Sherilyn Fenn en Richard Tyson
(OP)NIEUW
i junction' - Trianon. Lei-
Voor-
'Hope and glory' - Greenv
schoten
The flv II - City. Katwijk
'Dangerous liaisons' - verdorven adel
speelt hoog spel in de liefde - Green-
way. Voorschoten
BLIJVERS
'K-9' - Politieagent James Belushi
heeft hond als maat - Lido. Leiden.
'Lock up' - Sylvester Stallone in cli
chématige bajesthriller - Lido, Leiden
'Wilde harten' - Warrig scenario ver
pest regiedebuut - Greenway, Voor
schoten en City, Katwijk
'Road house' - Patrick Swayze in dis
co-western - Luxor, Leiden en Euro,
Alphen
'Lethal weapon II' - Mel Gibson in ge
vecht met blanke Zuidafrikaan - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Beaches' - Bette Midler middelpunt in
tragi-komedie over vrouwenvriend
schap - Lido, Leiden
'Licence to kill' - persoonlijke wraak
actie van agent 007 tegen drugsbaron -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Karate Kid III' - Vechtersbaas is in dit
derde deel'Karate Man - Euro, Alphen
'Wilde harten' - zwak regiedebuut van
Jindra Markus - City, Katwijk
'Rain man' - Dustin Hoffmann speelt
autistische man, Greenway, Voor-
'Three fugitives' - Franse komedie
over drie vluchtelingen door Amerika
nen overgedaan - City, Katwijk
'Wet dreams' - Rex, Leiden
'Avontuur met een staartje' - Green
way, Voorschoten
'Platvoet en z'n vriendjes' - Lido, Lei
den en Euro. Alphen
'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden
'Frank en Frey - Greenway. Voorscho-
'Junglebook' - City. Katwijk
DEN HAAG
'Lock up' - Asta (463500), 12 jr
'Road house' - Asta, 16 jr.
'Licence to kill' - Asta, al.
'Talk radio' - Babylon (471656), 16 jr.
'Leathal weapon 2' - Cineac, 16 jr.
'Rain man' - Metropole (456756), al.
'See no evil, hear no evil' - Metropole.
al.
'Licence to kill' - Metropole. al.
Dangerous liaisons' - Metropole. al.
Dead calm' - Metropole. 12 jr
'Three fugitives' - Odeon (462400al.
'Lethal weapon II' - Odeon. 16 jr.
Two moon junction' - Odeon. 16 jr.
'Dirty rotten scoundrels' - Odeon. al.
'Do the right thing' - Studio (656402).
16 jr.
AMSTERDAM
'Gone with the wind' - Alfa (278806),
jr.
'Dangerous liaisons' - Alfa. al.
'Bagdad café' - Alfa, 16 jr.
'A fish called Wanda' - Alfa. al.
'Rain man' - Alhambra (233192), al.
'The adventures of baron Munchhat
sen' - Alhambra. al.
'Lethal weapon II' - Bellevue Ciner.
ma (234876), 16 jr.
'Beaches' - Cinerama, al
'The accidental
(236615), al.
'Do the right thing' - C:
'Another woman' - Cir
'Kleine Vera' - Cinecenter.
'Lethal weapon II' - Cinema, 16 jr.
'Licence to kill' - Cinema, al.
'K-9' - City (234579), al.
'Cyborg' - City, al.
'Two moon junction' - City, 16 jr,
'The naked gun' - City, al.
'Lock up' - City, 12 jr.
'Roadhouse- - City, al
'Vincent' - Knterion. 16 jr.
'The dresser' - Kriterion. 16 jr.
(245790), 16 jr.
High hopes' - The Movies, 16 jr.
'La lectrice' - The Movies. 16 jr.
'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12
'See r
al.
vil, hear no evil' - Tuschinski,
- Tuschinski, 16 jr.
'Running on emptv' - Tuschinski, al.
'Karate Kid III' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk,
'Judith He;
- De Uitkijk
17460),
De NOS begint zaterdag een serie
van vier films met Spencer Tracy.
De Amerikaanse acteur (1900-
1967) maakte negen films met Ka-
therine Hepburn waarvan 'Wo
man of the year' (1942) de eerste
was. Het verhaal gaat over een
sportjournalist die verliefd wordt
op een sjieke star-reporter. Een
klassieke komedie (zaterdag, Ne
derland 3. 20.29 uur).
In de jaren twintig maakte Ani
ta Berber furore in Berlijn met
haar 'Tanze des Lasters, des
Graunes und der Ekstase'. Een le
gende die op 29-jarige leeftijd
overleed aan tbc. Rosa von
Praunheim schetst in 'Anita -
Tanze des Lasters' haar levens
verhaal (maandag, Duitsland 2,
23.00 uur).
De jonge vuilnisman Kit Car-
ruthers wordt in 'Badlands' ver
liefd op de minderjarige Holly.
Haar vader verzet zich tegen hun
relatie en wordt 'daarom ver
moord. Daarna slaan de twee op
de vlucht. Hun tocht voert hen
door de zo goed als verlaten Bad
lands. Met onder anderen Sissy
Spacek, Martin Sheen en Harry
Dean Stanton (dinsdag, BRT 2,
20.00 uur).
De waarheid bestaat niet. Met
die gedachte is 'Alaska' gemaakt.
Mike van Diem laat in zijn eind
examenfilm voor de Filmacade
mie drie waarheden zien. 1. Een
werknemer is van plan te vertrek
ken met de vrouw van zijn baas
en diens geld. 2. Een vrouw is
plan te vertrekken met haar ge
liefde en het geld van haar mar
Een man vindt de sjaal van zijn
vrouw die hem verlaten heeft
(woensdag, Nederland 3, 20.26
uur).
Stephen Frears verfilmde het
stormachtige leven van de Britse
toneelschrijver Joe Orton in 'Pr-
tick up your ears'. Orton werd in
1967 naast het lijk van zijn vriend
dood in bed aangetroffen (woens
dag, Duitsland 2, 23.30 uur).
De stoomwals en de viool' is een
verhaal over de vriendsschap tus
sen een jongetje dat viool speelt
en een machinist van een stoom
wals. Een film van de Russische
regisseur Andrei Tarkovsky
(Kijkhuis, t/m donderdag, 19.30
uur).
De laatste Film die de onlangs
overleden Joris Ivens maakte was
'Een verhaal van de wind'. Daar
in vergelijkt de maker gebeurte
nissen van onze eeuw met de
wind die hij geprobeerd heeft te
vangen. Een ontroerend sprookje
vol wijsheid en poezie (Kijkhuis,
dinsdag, 20.00 en 22.15 uur; Park-
Filmhuis Alphen, vanavond, 20.30
uur).
Het koloniale India staat cen
traal in 'A passage to 'India' van
E.M. Forster. Een jonge vrouw
komt in moeilijkheden omdat zij
contacten aanknoopt met de In
diase bevolking (Kijkhuis,
woensdag. 20.00 uur).
Een gefrusteerde vrouw krijgt
geen aandacht van haar man en
neemt haar lot in 'Track 29' in ei
gen hand. Ze komt in contact met
een jongen die beweert haar zoon
te zijn. Het scenario van 'Track 29'
is afkomstig van Dennis Potter,
bekend van de televisieserie 'The
singing detective'. Regisseur is
Nicolas Roeg (Kijkhuis, donder
dag, 20.00 en 22.15 uur).
Stripfiguren Asterix en Obelix
spelen de hoofdrollen in de teken
film 'Asterix contra Caesar'. Ob
elix is hierin verliefd op het
kanppe nichtje van hoofdman
Abraracourcix. Net op het mo
ment dat hij haar een bos bloe
men wil aanbieden komt haar
verloofde langs (Parkfilmhuis Al
phen, zondag, 14.30 uur).
In de LAK-cinema is het the
ma 'nieuwe talenten'. Van Man;
Theresia Wagner wordt 'Di<
Nacht des Marders' vertoond
(dinsdag, 20.00 uur) en van Percy
Aldon het alomgeprezen 'Bagdad
café' (dinsdag, 22.00 uur). Wagn
studeerde in 1987 af met' 'Die
Nacht des Marders'. Het verhaal
gaat over een boerenchtpaar
deze tijd in een Beiers dorp. Hun
leven wordt niet alleen bepaald
door huwelijk, geboorte en dood,
maar ook door het protest van de
boeren tegen het EG-landbouw-
beleid. In de laatste film tovert
een dikke Beierse dame een on
ooglijk Amerikaans cafeetje om
in een goed lopend amusements-
paleisje.