'De islam wordt zonder enig begrip veroordeeld i 'Identificatieplicht leidt tot jacht op ■7 Vrijgemaakten tonen zich bezorgd over milieu PAGINA 2 DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1989 Koranvertaler Leemhuis wil tegenwicht bieden aan negatief imago GRONINGEN - "De christenen in het Midden-Oosten hebben de moslims in het verleden heel vaak begroet als hun bevrij ders. Dat gebeurde onder meer, toen ze door de Byzantijnse christenen onderdrukt werden. Heel opvallend is ook dat het jodendom onder de moslims een grote bloei heeft gekend". De man die de koran in het Neder lands heeft vertaald, dr. Fred Leem huis, moet niets hebben van de ver halen waarin moslims als intoleran te godsdienstfanaten worden afge- tuut in Cairo woonde hij een aantal jaren in Egypte, een belangrijk isla- mitiscn land met een grote christe lijke minderheid. De bevolking i schilderd. Het stuit hem tegen de tolerant en respecteert andermans borst dat alle moslims over een kam opvattingei worden geschoren: waarbij extre- feestdagen mistische fundamentalisten het bevolking gevierd", illustreert Leemhuis "maar het houden van processies zit er niet in". Terwijl hij grip veroordeeld". Leemhuis be- wat blauwe wolken in de rondte treurt dat. Hij haalt een kloeke si- blaast, stelt de vertaler nuchter vast gaar tevoorschijn, steekt er de dat dat in Nederland ook lang niet brand in en constateert: "In China overal mag. "Het is daar een solidai- kijken ze ook niet alleen naar re en gastvrije samenleving en die Noord-Ierland om zich een oordeel facetten mochten hier wel weer te vormen over de christelijke be- eens wat opleven", schaving". De Groningse arabist hoopt dat G6W00I1 zijn vertaling van de koran, het hei- Leemhuis is niet de eerste die een lige boek van de moslims, bijdraagt Nederlandse vertaling maakt van aan het corrigeren van die verkeer- "de bron van de islam". Maar het de opvattingen. Hoewel hij zelf verouderde taalgebruik heeft eerde- geen moslim is, kent Leemhuis de re versies ontoegankelijk en nage- islamitische wereld van nabij. Als noeg onbruikbaar gemaakt. Hoewel directeur van het Nederlands Insti- Leemhuis er naar streefde het taal- i,Vt4 ,C< s/A.&U* Ti' v™. llrr, .1,. II., hr, rrn (rn rn lijahlrn ,hM J-ll .Ln .Ir 1.(L. ^Trów^ rl"'M Ifc.TJ! '1L (■II Z.| .Ik- «rfcir... ll.r hrl Ir.nl.-.. itun- Ur.'..r .UR Rrk.vrn r„ .1» .lr..,.lrl.1l Ir... i..* n. li-, "i' iz' üCirrrr.; £L u \JL Jp 'iv ay, Fragment uit Leemhuis' koranvertaling. MIELE INBOUWAPPARATEN. VOOR OPTIMAAL KOMFORT IN UW KEUKEN. Miele-Keuken-Centrum "Leiden" Leiden: Korevaarstraat 11. Tel.: 071-149859 gebruik "zo gewoon mogelijk" te houden, is ook zijn vertaling niet al tijd even makkelijk, want "de koran is geen boek voor kleuters". Leem huis gaat er echter vanuit dat een middelbare scholier in staat is het verk te begrijpen. Vervelend blijft dat verscheidene stukken voor verschillende uitleg vatbaar zijn, maar in welk literair werk is niet het geval? Leemhuis ziet geen bezwaar: "Heilige teksten vormen een inspiratiebron voor nieuwe gedachten en extra verge zichten. Als de vertaling te simpel wordt, vervalt die dimensie". Op een aantal plaatsen heeft de vertaler zijn toevlucht genomen tot formuleringen die niet de schoon heidsprijs verdienen. Dat kon niet anders, omdat juist met die formu leringen naar andere teksten wordt verwezen. Deze verwijzingen kon den alleen met een 'passe-partout- vertaling' overeind worden gehou den. 'Mooi Nederlands' zou ze on herkenbaar maken. Leemhuis looft het taalgebruik en de literaire vorm van de koran en noemt die "heel wonderbaarlijk. Het is een eigen stijl die het midden houdt tussen proza en poëzie". Het belang van het geschrift reikt ver der dan de religieuze boodschap. Tekst en vormgeving zijn inspire rend. Niet voor niets is het in Egyp te heel gewoon dat een taxi-chauf feur een cassettebandje opzet met gezongen koran-fragmenten. Het reciteren luistert heel nauw. Slechts een enkeling zoals Abdel- Basit Abdel-Samat, beheerst deze kunst tot in de perfectie. Zijn werk, dat van Egypte tot Marokko in bre de kring wordt gewaardeerd, laat zich vergelijken met dat van een concertpianist die eruit springt door zijn lichte touché en perfecte timing. Willekeurig De koran omvat 114 soera's, lange en korte hoofdstukken. De eerste soera, tevens de kortste, telt slechts enkele regels. Het is een ode aan Al lah, die iedere moslim uit het hoofd kent. De tweede soera is de langste van allemaal en de daarop volgende worden steeds korter. Leemhuis zuigt aan zijn Havanna. Dikke wolken vervagen het zicht op de wandkaart met het schematische overzicht van de vorstenhuizen in het Midden-Oosten: "De hoofdstuk indeling is willekeurig en niet chro nologisch". Opmerkelijk is boven dien dat lessen worden getrokken uit tal van verhalen - over Abraham, Jacob, Isaak en over Jezus en Jona - die zelf niet in het boek zijn opgeno men, omdat ze bekend worden ver ondersteld. Het zijn de verhalen die ook in de bijbel en de joodse ge schriften voorkomen, slechts de de tails zijn anders. Dat de koran niet alle - bekend veronderstelde - verhalen opnieuw opdist, ziet Leemhuis niet als bezwaar. "Wie er niet uitkomt, moet maar een praatje gaan maken met zijn Marokkaanse of Turkse buur man. En als meneer Abdallah het niet weet, kent hij ongetwijfeld ie mand die het precies kan uitleg gen". Essentieel zijn de lessen en leefre gels die uit de verhalen naar voren komen. Bij omstreden kwesties - er circuleren zeven gezaghebbende commentaren - streefde de vertaler steeds naar een middenkoers. Bij het vertaalwerk, dat acht jaar in beslag nam, is Leemhuis bijge staan door twee islamitische geeste lijken, een van Surinaamse en een van Indonesische afkomst, maar beiden "goed ondergedompeld in de Nederlandse taal en cultuur". Zij hielpen de arabist in het rechte spoor te blijven en hij toont zich over het resultaat van die samen werking zeer tevreden. "Moslim of islam kun je vertalen met 'de onder werping' of 'de onderworpenen aan god', maar dat klinkt nogal negatief. Daar was ik me niet van bewust. Nu staat er: 'degenen die zich hebben overgegeven aan god'. Dat is beter". De vertaling, die in de laatste week van september op de markt komt, verschijnt in een oplage van 10.000 stuks. Het boek - met op de linker helft van de pagina's de Nederland- Leemhuis wijdde acht jaar aan het vertalen van de koran. "Heilige teksten vormen een inspiratiebron voor zieuwe gedachten en extra vergezichten. Als de vertaling te simpel wordt, vervalt die dimensie". (foto gpd> se tekst en rechts het arabisch - is bedoeld voor moslims en geïnteres seerde andersdenkenden. Leem huis heeft er een hekel aan daar na tionaliteiten bij te noemen. "Wie hier is opgegroeid, is voor mij een Nederlander". Geroutineerd snijdt Leemhuis het mondstuk van weer een verse Havanna bij, steekt hem op en ver telt het opmerkelijke levensverhaal van Mohammed. De profeet, een weesjongen van gegoede familie, werkte zich op tot succesvol zakenman. Op zijn veer tigste kreeg hij zijn openbaringen en besloot hij zich te wijden aan de verspreiding van zijn boodschap. Het charisma van de profeet staat buiten kijf: in amper tien jaar was het hele Saudiarabische schierei land islamitisch. Dat proces laat zich goed vergelij ken met het succes van de Iraanse ayatollah Khomeiny die zijn land in eenzelfde periode wist om te vor men tot een streng-islamitische staat. "Een charismatisch leider vermag veel", constateert Leem huis, terwijl de rookwolken nu ook de uithoeken van zijn werkkamer kleuren. "Maar er is één objectief verschil. Op het moment dat de ara- bische wereld gehoor gaf aan de boodschap van Mohammed, brak een periode aan van ongekende bloei op economisch en cultureel gebied en dat kunnen de huidige leiders van Iran niet zeggen". Criminoloog voorziet onvermijdelijke selectiviteit marechaussee UTRECHT (ANP/GPD) - De in voering van de identificatieplicht leidt tot het selectief jagen op zwar ten en ieder ander met een buiten lands uiterlijk, terwijl door die plicht nauwelijks mèèr illegalen en criminelen zullen worden gepakt dan nu het geval is. Met deze argumentatie raadt de Utrechtse hoogleraar criminologie prof.dr. F. Bovenkerk in zijn giste ren uitgesproken oratie het de poli tiek af om door" die identificatiep licht voor iedereen het vreemdelin gentoezicht in de grote steden te verscherpen. Het is een gegeven dat grens wachters die binnenkomende reizi gers moeten controleren ook kijken naar het uiterlijk van die ïeiziger, stelt Bovenkerk. Dat is niet te voor komen: selectie moet er zijn (jaar- lijks passeren 90 miljoen mensen de Nederlandse grens), moet boven dien simpel zijn en iedereen zou daar op letten. De minister van justitie heeft voorgesteld de identificatieplicht in te voeren om na het openstellen van de Europese binnengrenzen in 1992 enig zicht te houden op wie en wat er het land binnenkomt. In verschil lende andere Europese landen functioneert dit systeem al. In plaats van op de grenzen zouden zij zich moeten concentreren op de grote steden, waar naar men aan neemt de meeste illegale vreemde lingen verblijven. Het principiële verschil met de huidige situatie is volgens Boven kerk gelegen in de partij die het ini tiatief neemt: wie de grens passeert weet dat hij gecontroleerd kan wor den, in het voorgestelde systeem is het de opsporingsambtenaar die ie dereen overal kan controleren. Van de 325 grensbewakers van de Koninklijke Marechaussee gaan er straks 70 naar de grenscontrole op Schiphol en 200 worden ingezet bij het toezicht op vreemdelingen, vooral in de grote steden. In het ge hele korps van de marechaussee (3.200 mensen) werkt welgeteld één man die komt uit een etnische min derheid. Bovenkerk ziet de Konink lijke Marechaussee dan ook als ver tegenwoordiger van "het blanke, protestantse, kleinsteedse deel van Nederland". De meesten hebben niet te t Bovenkerk: "Selectie is bij controle geen ervaring met grote steden en hun multi-raciale samenlevingen. Om te kijken hoe zijn hun werk doen reed de criminoloog met zes studenten een aantal dagen mee met de intercitytrein tussen Arn hem en Oberhausen waarin de Ma rechaussee paspoorten controleert. Al snel bleek dat ze zich sterk laten leiden door kleding, gedrag en ui terlijk van reizigers. Bovenkerk stelde vast dat 32 procent van de 'blanke' inzittenden werd gecontro leerd tegen 68 procent van de men sen met een 'buitenlands uiterlijk'. De grensbewakers kwamen er overigens in latere gesprekken met Bovenkerk rond voor uit dat ze dat onderscheid maken. Sommigen hanteerden eigen methoden om de schijn van discriminatie te voorko men: controleer eerst een blanke, dan een zwarte, dan weer een blan ke. En controleer vooral ook de blanke die naast de zwarte zit. In de opleiding van de mare chaussee worden geen richtlijnen gegeven over het selecteren. De controleur mag dat allemaal zelf re gelen. Bovenkerk zegt zijn hart vast te houden-als deze mensen straks in de grote steden gaan lopen. "Blank Nederland gaat zwart Nederland controleren. Ze kunnen naar eigen willekeur iedereen aanhouden". Het nut van de controles is vol gens Bovenkerk beperkt. Van de 60.000 vreemdelingen die in 1988 aan de grens werden aangehouden, ging het volgens hem in 80 procent van de gevallen om Duitsers die geen paspoort bij zich hadden. Zwa re criminelen hebben zich nooit door een grens laten stuiten en kun nen gemakkelijk aan valse papieren komen. Daarentegen heeft selectief optre den van de politie in Engeland en Frankrijk meermaals 'morele pa niek' en dientengevolge rassencon flicten veroorzaakt. Bovenkerk be nadrukt dat het niet zijn bedoeling is de Marechaussee 'zwart' te ma ken, al zou dat, in de andere zin van het woord, zeker aanbeveling ver dienen. De overlast voor mensen met een buitenlands uiterlijk ont staat niet doordat opsporingsamb tenaren hun boekje te buiten gaan, maar juist doordat ze hun werk goed willen doen. Ondanks het slechte weer be volkten gisteren zo'n 7500 gere- formeerd-vrijgemaakten de binnenstad van Kampen, al waar ieder jaar de traditionele 'Schooldag' wordt gehouden. Zoals vanouds vormde de ont moeting rond het gebouw van de Theologische Universiteit aan de Broederweg een van de char mes van de dag, terwijl voor het eerst tijdens de samenkomsten in zeven kerkgebouwen een thema centraal stond: 'Omgaan met de schepping'. Hoewel de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) zich verre hou den van het conciliair proces van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping, was gisteren toch bewust gekozen voor dit the ma. Want, zoals prof. drs. H. M. Ohmann het uitdrukte, "het milieu, het schepsel zal ons een zorg zijn". Zowel 's ochtends als 's mid dags werd door de sprekers bena drukt dat het milieuprobleem de gereformeerd-vrijgemaakten wel degelijk aan het hart gaat. De ethicus prof. dr. J. Douma gaf toe dat "velen van 'links' ons zijn voorgegaan". Maar, vervolgde hij, het zou beschamend zijn wanneer zijn ons ook voorgingen in een in grijpende aanpak van de milieu problematiek. Volgens Douma staat op de eer ste bladzijden van de bijbel om schreven hoe de mensheid met de schepping, 'Gods huis', om moet gaan. Dat dit niet altijd zorgvul dig is gebeurd, is een feit. "We hebben ons misdragen. Wij waren geen goede huisbewaarders, maar hebben er juist huis gehou den". Toch hield hij vol dat chris tenen een 'cultuurmandaat' heb ben, zoals zij evenzeer de op dracht hebben tot 'vreemdelings chap' in deze wereld. Douma waarschuwde: "Wie echt rentmeester wil zijn, zal gauw genoeg merken dat-ie in zijn eigen vlees moet snijden". Het gaat volgens de vrijgemaakte ethicus vooral om de vraag: "Zijn wij mensen van de wereld, die geen stukje van hun welvaart op geven als ze er niet toe gedwon gen worden, of zijn wij vreemde lingen?" De 'dag van de school der ker ken' vormt een hoogtepunt in het kerkelijk jaar van de gerefor meerd-vrijgemaakten. Na de breuk met de Gereformeerde Kerken in 1944 - de 'Vrijmaking' en daardoor ook met de school aan de Kamper Oudestraat, wordt sindsdien feestelijk de opening van het seizoen op de eigen school gevierd. Overigens is de belangstelling van de kerkleden in de loop der jaren steeds meer teruggelopen. Het organiserend comité koos daarom dit jaar voor het eerst voor een iets gewijzigde opzet. Niet alleen stond er tijdens de schooldag van gisteren een thema centraal, ook konden bezoekers 's middags met enige hooggeleerde heren hierover in discussie. Over die eerste verandering in opzet werden verschillende grapjes ge maakt. Zoals één dominee het 's ochtends uitdrukte: "Oudere pre dikanten houden hun hart vast, wat moet dat worden?" Maar voor een groot deel van de bezoekers, lag het accent op de buitenactiviteiten, waar bij de ve le stands van eigen organisaties en boekhandels oude vrienden en bekenden de hand geschud werd. Traditiegetrouw hielden ook dit maal veel jongeren zicH op bij 'dè brug' nabij de hogeschool die als het centrum geldt van het 'huwe lijksbureau' dat de schooldag voor hen vormt. RK Kerk uit Sila De Rooms-Katholieke Kerk zal niet langer deelnemen aan de werkzaamheden van de Stichting Interkerkelijke Ledenadmini stratie (SILA). De bisschoppen verschillen van inzicht met deze stichting over de besteding van de 15,5 miljoen gulden die de overheid beschikbaar stelde voor de opbouw van een zelfstandige kerkelijke ledenadmnistratie. Bij het officiële begin van de SILA, verleden week maandag, bleek al dat de RK Kerk ernstig overwoog niet mee te doen aan de zogenoemde opbouwfase, waarin nog eenmaal met de gegevens van de burgerlijke overheid een le denbestand kan worden opge bouwd. Eerder besloten de bis schoppen aan de definitieve fase niet deel te nemen. De aanleiding voor het jongste besluit van de bisschoppen ligt in een financieel geschil over een project dat de kerken in de voor bereidingsfase hebben moeten uitvoeren. SILA is bereid de RK Kerk hiervoor slechts 150.000 gul den terug te betalen, terwijl de bisschoppen het hele bedrag van 500.000 op tafel willen zien. De bisschoppen vragen zich bovendien af of de kosten van het project in de toekomst wel be heersbaar zijn en of het politiek haalbaar is. Tevens willen zij niet graag niet afhankelijk worden van een stichting waarin de RK kerk slechts een van de deelne mende kerken is. Tenslotte heeft de RK Kerk een eigen systeem van adresmutaties ontworpen. Hoedemaker "Het christelijke normen- en waardenpatroon is tegenwoordig kennelijk ook voor buitenkerke lijken een belangrijk oriëntatie punt". Met dit 'hoedemakeriaan- se antwoord' verklaarde drs. H. Eversdijk, vicevoorzitter van de Tweede-Kamerfractie van het CDA, gisteren het feit dat zijn par tij bij de verkiezingen ook veel niet-kerkelijke kiezers aan zich heeft weten te binden. Deze om gekeerde 'doorbraak' is volgens Eversdijk maar ten dele aan het fenomeen-Lubbers te danken. Eversdijk kreeg gisteren in Den Haag het eerste exemplaar aange boden van de bundel 'Hoedema ker herdacht' (uitgave Ten Have Baarn). Deze bundel verschijnt ter gelegenheid van de honderd- vijftigste geboortedag van de her vormde theoloog Ph. J. Hoede- maker (1820-1910), die in de ker kelijke en politieke geschiedenis van Nederland een bijzondere plaats inneemt. Op staatkundig gebied keerde hij zich tegen de anti-revolutio nairen en tegen de coalitie van protestanten en rooms-katholie- ken. Ook oefende hij met zijn theocratische visie - de overheid regeert by de gratie Gods en is uitsluitend aan God verantwoor delijk - grote invloed uit in chris- telijk-historische kring, waar ook Eversdijk een representant van is. Overigens bleef Hoedemaker altijd aan de zijlijn staan. Hij hield zich verre van partijpolitiek en kon daardoor scherp analyserend 'zoutend zout zijn voor de confes sionele politiek'. Moker. De kerkelijke omroep Moker besteedt vanavond (van zeven tot half acht) aandacht aan de Kerkendag in Utrecht, de inge bruikname van het Dekenaal Centrum in de Bollenstreek en de Oud-Katholieke Kerk in Leiden. Ontvangst via FM 105.7 en kabel FM 88.1. Agenda Het kerkelijk centrum 'De Re genboog' in Leiden (Watermolen 1) opent morgenavond feestelijk het nieuwe seizoen met o.a. een optreden van het Jongerenkoor en een optreden van de pastores. Aanvang acht uur. Zaterdag is er in 'De Regen boog' een jongerendag, die om twee uur begint en in het teken staat van het 'netwerk voor vre de'. Tot vier uur zijn de kinderen in de kindernevendienst welkom. Drs. A. M. E. Th. Vreeburg spreekt morgenavond bij de RK Jongerengroep Leiden over: 'Hoe werkt ons geloof in het dagelijks leven?' Plaats: St. Jacobshof (Doezastr. 25), aanvang: acht uur. Ds. G. van Roekei wordt mor genavond bevestigd als predi kant in de hervormde gemeente in Nieuw-Vennep. Aanvang acht Eveneens in Nieuw-Vennep doet ds. J. D. Kraan intrede, zon dag in de gereformeerde kerk. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Strijen J. van Doorn Oud-Beijer- land, te Uitgeest-Akersloot mevr. E. Hagen kand. Leiden; aangeno men naar Rijk-Rijsenhout J. Ariessen kand. Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2