a a a
'De onmogelijkheid om naar het verleden terug te keren'
Rijke variatie aan zorgvuldig
geënsceneerde clichés
BIOSCOPEN
TELEVISIE
FILMHUIZEN
FILMS OP VIDEO
Robert Redford acteert niet veel
meer. Hij regisseert nog minder.
Maar als hij aan het werk gaat dan
doet ie het goed. Hij zorgt voor een
uitgekiend scenario en neemt de
tijd voor zijn opnamen. Twee jaar
geleden maakte hij 'The Milagro be-
anfield war', een zogenaamde 'klei
ne' film. 'Klein' omdat er weinig ac
tiescènes zijn: er gebeurt weinig
spectaculairs en de ontwikkeling
voltrekt zich in een klein gebied.
Maar dit soort klein^ films kan
groot zijn door de regieaanpak, het
camerawerk en het spel. 'The Mila
gro beanfielc5 war' is van een voor
treffelijke kwaliteit en het is een ge
noegen om te kijken naar de mini-
oorlog die ontstaat als een arme in
woner van New Mejcico een riviertje
aftapt dat eigendom is van een groot
bedrijf. Het succes in de bioscoop
was gering, maar dat was niet te
recht. Esselte CIC.
Nog minder succes had 'Miles
from home' van Gary Sinise en ook
deze film had beter verdiend. Ri
chard Gere en Kevin Anderson spe
len broers die het boerenbedrijf van
vader voortzetten. Vader was een
groot man (hij drukte zelfs de hand
van Chroestjov) en de teloorgang
van het bedrijf is vooral voor Gere
een* zeer traumatische ervaring. De
broers raken op drift nadat ze de
boerderij in brand hebben gestoken
en komen van kwaad tot erger. Zo
wel het generatieconflict broers-va-
der als de spanningen tussen beide
broers zijn scherp getekend en Gere
speelt zijn beste rol sinds jaren.
CNR Video.
Nederlandse trainers beweerden
jaren dat sex de pest was voor (top
sport. Regisseur Ron Shelton
denkt er anders over. In 'Bull Dur
ham' laat hij zien dat sex onontbeer
lijk is voor een beetje sportman.
Susan Sarandon zorgt ervoor dat
honkballers stevig opgepept wor
den voor ze aan de eerste inning be
ginnen en ze krijgt zelfs Kevin Cost-
ner zover dat hij topprestaties le
vert. De meeste sportfilms zijn van
begin tot eind voorspelbaar en over
het algemeen saai. 'Bull Durham'
steekt ver boven de middelmaat uit.
Goed spel, gezonde sex, wat wil een
mens meer. RCA.
'Iron eagle' was een film met een
onwaarschijnlijk verhaal en veel
vliegtuigstunts. Het jeugdige pu
bliek had, na 'Top gun', vooral aan
dacht voor de stunts en kwam in
grote aantallen naar 'Iron eagle' kij
ken. Nu is er een deel twee, gemaakt
door Sydnie Furie, en weer met
Louis Gossett jr als de veteraan met
het gouden hart. Ditmaal werken
Amerikanen en Russen samen en
dat gaat niet van harte. Veel span
ningen, veel pesterijen. Maar als er
actie nodig is dan sluiten zich de ge
lederen en wordt er in de lucht heel
wat afgeknokt. Ik kan de verschil
lende types vliegtuigen nooit uit el
kaar houden, maar kenners hebben
er vast geen moeite mee. RCA.
De serie 'Friday the 13th'-films
heeft een centraal thema: een groep
mensen in verlaten gebied die
wordt afgeslacht door een gek. In
veel films zie je dit thema terug.
Ook in 'Dark room' van Terence
O'Hara. In het begin wordt gesugge
reerd dat we naar een psychologi
sche thriller gaan kijken, maar al
snel schakelt O'Hara over naar het
simpele slacht- en gilwerk. Warner
Home Video.
Een variant op het 'Friday'-genre
is die van de wreker die een groep
mafkezen te lijf gaat. In 'Jack Kelly,
snake-eater' van George Erschbau-
mer is Lorenzo Lamas een manne
tjesputter die zijn gekidnapte zuster
gaat bevrijden uit handen van een
familie zwakbegaafden. De film
biedt precies wat het genre voor
schrijft: dreiging, spanningen,
vechtpartijen. Maar ik vraag me wel
af waarom die zuster die opgesloten
zit in een schuurtje van waaibomen-
hout niet gewoon even door een van
de grote vensters naar buiten stapt.
Dat scheelt een hoop gedoe, Warner
Home.
'Longarm' van Virgil Vogel ziet
eruit als een lange aflevering (een
zogenaamde pilot) van een tv-serie
die het niet heeft gehaald. John Ter-
lesky is een dapperogende marshall
die voortdurend mis moet schieten
om het verhaal niet aan een vroegtij
dig einde te helpen. Al in het begin
wordt duidelijk wie goed is en wie
slecht en het wachten is dan nog op
de traditionele shoot-out die in geen
enkele cowboy-film mag ontbre
ken. Warner Home.
'Willow' is een sprookjesfilm vol
magie, waarvan je niet precies weet
of ie nu is gemaakt voor kinderen of
voor volwassenen. De avonturen
van Val Kilmer is een onbekend
land vol kleine mensen en grote ge
varen zijn door Ron Howard zo ge
filmd dat ze door iedereen met ple
zier bekeken zullen worden. Van
RCA.
PETER DE ZWAAN
Alejandro Agresti: 'Het gaat helemaal niet goed in Argentinië'
(OP)NIEUW
'Lock up' Lido. Leiden.
Hot lips' - Rex, Leiden.
'Dead Bang' - City, katwijk.
BLIJVERS
'K-9' - Lido, Leiden.
'Wilde harten' - Warrig scenario ver
pest regiedebuut. Euro, Alphen.
'De Beer' - Trianon. Leiden.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Trianon, Leiden.
The Accused' - Jodie Foster wil toe
schouwers van verkrachting de bak in
laten draaien, Greenway, Voorscho-
'Karate Kid III' - Vechtersbaas is in dit
derde deel inmiddels Karate Man,
Greenway. Voorschoten.
'Road house' - Patrick Swayze in dis
co-western - Luxor, Leiden en Euro,
Alphen
'Lethal weapon II' - Mel Gibson in ge
vecht n\et blanke Zuidafrikaan - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Beaches' - Bette Midler middelpunt in
tragi-komedie over vrouwenvriend
schap - Lido, Leiden
'Licence to kill* - persoonlijke wraak
actie van agent 007 tegen drugsbaron -
Lido. Leiden en Euro, Alphen
'Rain man' -Dustin Hoffmann speelt
autistische man, Greenway, Voor
schoten.
'Three fugitives' - Franse komedie
over drie vluchtelingen door Amerika
nen overgedaan - Greenway, Voor
schoten.
'Platvoet en z'n vriendjes' - Lido, Lei
den en Euro, Alphen
'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden
'Frank en Frey - Greenway, Voorscho-
'Jungleboek' - City, Katwijk
DEN HAAG
'Lock up' - Asta (463500), 12 jr.
'Road house' - Asta, 16 jr.
'Licence to kill' - Asta, al.
'Jacknife' - Babylon (471656), 16 jr.
The adventures of Baron Munchhau-
sen Babylon, al.
'Beaches' - Babylon, al.
'The naked gun' - Cineac (630637), al.
'K-9* - Cineac, al.
'Leathal weapon 2' - Cineac. 16 jr.
'Rain man' - Metropole (456756), al.
'Wilde harten' - Metropole, al.
'Licence to kill' - Metropole. al.
'Dangerous liaisons' - Metropole. al.
'Wilde harten' - Metropole. al.
"Three fugitives' - Odeon (462400), al.
Lethal weapon II' - Odeon, 16 jr.
'De stam van de holebeer' - Odeon, al.
'Dirty rotte scoundrels' - Odeon. al
'Do the right thing' - Studio (656402).
16 jr.
'Scandal' - Studio. 16 jr.
'A fish called Wanda' - Studio, al.
AMSTERDAM
'The lonely passion of Judith Hearne' -
Alfa (278806), 16 jr.
'Dangerous liaisons' - Alfa, al.
'Bagdad café' - Alfa. 16 jr.
'A fish called Wanda' - Alfa. al.
Rain man' - Alhambra (233192), al.
'Wilde harten' - Alhambra. al.
'Lethal weapon II' - Bellevue Cinera
ma (234876), 16 jr.
'Beaches' Cinerama, al.
'The adventures of baron Munchhau-
sen' - Calypso (234876), al.
•Mississippi burning' - Calypso. 12 jr.
'The accidental tourist - Cinecenter
(236615). al.
'Do the right thing' - Cinecenter, 16 jr.
'Another woman' - Cinecenter, al.
'Kleinè Vera' - Cinecenter.
'Lethal weapon II' - Cinema, 16 jr.
'Licence to kill' - Cinema, al.
'K-9' - City (234579), al.
'Cyborg' - City, al.
'Three fugitives' - City, al.
'The naked gun' - City. al.
'Lock up' - City, 12 jr.
"The Karate Kid III' - City, al.
'Roadhouse- - City, al.
'Vincent' - Kriterion, 16 jr
'Apartment zero' - Kriterion, 16 jr.
'Veronico Cruz' - Kriterion, 16 jr.
'Do the right thing' - The Movies
(245790). 16 jr.
'High hopes' - The Movies, 16 jr.
'La lectrice' - The Movies. 16 jr
'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12
jr.
'Licence to kill' - Tuschinski. al
'Running on empty' - Tuschinski, al.
'Tequila sunrise' - Tuschinski. al.
Twins' - Tuschinski, 16 jr.
'Running on empty' - Tuschinski, al.
'My stepmother is an alien' - Tuschins
ki Cineac (243639), al.
'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk,
al.
'Thérèse' - De Uitkijk (237460), 16 jr.
Een verhaal van Gabriel Garcia
Marquez stond model voor de
Spaans gesproken film Milagro
en Roma. Na twaalf jaar begra
ven te zijn geweest, blijkt het li
chaam van een gestorven meisje
geheel intact. Doprsbewoners
spreken van een wonder en wil
len haar heilig laten verklaren.
Rome is het daar niet mee eens.
(Het Kijkhuis, vrijdag tot en met
donderdag, 19.30 uur).
Rituelen van Herbert Curiel
is gemaakt naar de roman van
Cees Nooteboom. Een jonge
kunsthandelaar, wars van men
selijke emoties, voert al zijn han
delingen uit als een ritueel.
Daardoor voelt hij nog enige
spanning. (Het Kijkhuis, vrijdag
tot en met donderdag, 21.45
uur).
Michael Douglas speelt de
hoofdrol in Wall Street van Oli
ver Stone. Een (beurs)makelaar
maakt gebruik van zijn voor
kennis en wordt schatrijk. (Het
Kijkhuis, vrijdag tot en met zon
dag, 20.00 en 22.15 uur).
Het levensverhaal van jazz
saxofonist Charlie Parker werd
door Clint Eastwood onder de ti
tel Bird verfilmd. (Het Kijkhuis,
maandag 20.00 uur).
De Chinese film Het koren
veld schildert in prachtige beel
den een liefdesgeschiedenis op
het platteland. (Het Kijkhuis,
dinsdag, 20.00 en 22.15 uur).
Tijdens de Russische revolu
tie moet een vrouwelijke politie
ke commissaris bevallen van
Michael Douglas wordt schat
rijk in Walt Street. urchiefioto»
een kind. Zij krijgt onderdak bij
een joodse familie in De com
missaris. (Het Kijkhuis, woens
dag, 20.00 en 22.15 uur).
Klassiek mag Les enfants du
paradis van Marcel Carné wor
den genoemd. De film speelt
zich af in Parijs, waar een panto
mimespeler verliefd wordt op
een voor hem onbereikbare
vrouw. (Het Kijkhuis, donder
dag 20.00 uur).
Een druk weekje voor de film
liefhebbers, want er is op televi
sie heel wat te zien. Dat begint al
zaterdag met Ordinary people,
het regiedebuut van Robert
Redford met Timothy Hutton en
Mary Tyler Moore. De film gaat
over al dan niet gerechtvaardig
de schuldgevoelens. (Nederland
1, 20.17 uur).
Wie Jean-Paul Belmondo in
het Duits nagesynchroniseerd
kan horen, is diezelfde avond
De man van Rio te zien. Bel
mondo in Brazilië op zoek naar
verdwenen verloofde, professor
en kunstwerk. (Duitsland 2,
20.15 uur).
Chauvinisten kunnen zondag
avond de Nederlandse speelfilm
Ciske de Rat op België zien.
Filmdebuut van Amsterdam
mertje Danny de Munk. (BRT 1,
20.15 uur).
Peter Sellers speelde zijn
laatste indrukwekkende rol in
Being there als de tuinman
Chance. Hoewel geestelijk on
volwaardig maakt hij door zijn
filosofische uitspraken diepe in
druk in de hogere regionen,
(maandag, Nederland 2, 20.29
uur).
Voor de zoveelste maal Kra
mer versus Kramer met Dustin
Hoffman en Meryl Streep. Maar
wie hem mocht hebben gemist
krijgt dinsdag een herkansing.
(Nederland 1, 19.52 uur).
Gorky Park gaat over de
vondst van drie vermiste lijken
in êen Moskous park. Uit onder
zoek blijkt dat de drie door ko
gels van de Russische geheime
dienst zijn omgebracht, (woens
dag, Duitsland 3, 22.45 uur).
Gene Hackman is te zien in
Jean-Paul Belmondo is te zien
in 'The man from Rio'.
(archieffoto)
Target van Arthyr Penn. Vader
en zoon gaan paar dagen vissen.
Vrouw reist alvast naar vakan
tie-adres, maar wordt ontvoerd,
(donderdag, Nederland 1, 20.20
uur).
In Twee vorstinnen en een
vorst wordt zoon. om aan de
wurgende dominantie van zijn
moeder te ontkomen, verliefd
op tante (Linda van Dijk). Ook
met Kitty Courbois en Jan De-
cleir. (donderdag, Nederland 2,
22.03 uur).
Sylvester Stallone in 'Lock up' van John Flynn.
Sylvester Stallone in bajesthriller 'Lock up'
Lock up: regisseur: John Flynn; hoofdrollen:
Sylvester Stallone en Donald Sutherland; Lido.
Leiden, 12 jr.
Het gevangeniswezen is in Holly
wood altijd een geliefd onderwerp
geweest. Serieuze films stelden
wantoestanden aan de kaak, avon
turenfilms behandelden spectacu
laire ontsnappingen en zelfs was het
wel eens een vrolijke boel in de ba
jes, denk maar aan 'Jailhouse
Rock'. Het valt niet mee om aan het
thema 'nor' nog iets nieuws toe te
voegen. Toch is dat regisseur John
Flynn met 'Lock-up' in zekere zin
gelukt. En wonderlijk genoeg dank
zij een onwaarschijnlijke rol van
Sylvester Stallone. Die zorgt er
voor, datje de film geen moment se
rieus neemt, waardoor hij als regu
liere thriller juist weer wel het aan
zien enigszins waard wordt. Er valt
zelfs af en toe om te lachen, al is dat
niet de bedoeling.
Stallone speelt Frank Leone, een
gpd) gedetineerde die een halfjaar voor
zijn vrijlating van een mild strafin-
stituut wordt overgebracht naar een
gevangenis, waar ene Warden
Drumgoole (Donald Sutherland)
een schrikbewind voert. Het blijkt
een persoonlijke wraakoefening te
zijn van Drumgoole, die ooit de pu
blieke opinie tegen zich kreeg na
een nobel gemotiveerde ontsnap
ping van Leone. Drumgoole maakt
het leven van Leone tot een hel, met
de bedoeling hem mentaal te bre
ken, dan wel hem tot een wan
hoopsdaad aan te zetten die hem op
levenslang komt te staan.
Lachwekkend zijn de scènes die
de kijker moeten verleiden zich met
Leone te identificeren. De man
wordt hierin niet als een crimineel,
maar als een slachtoffer van om
standigheden afgeschilderd. Zo
was het nobele motief achter de ont
snapping het feit, dat hij aan het
doodsbed van zijn pleegvader wilde
zitten. De reden, waarom Leone
überhaupt in het gevang terecht
kwam, is ronduit te aandoenlijk om
te verklappen.
Weet je deze smartlapcoupletten
naar waarde te schatten en neem je
het scheve 'Rambo'-bekkie van
Stallone voor lief, dan heeft 'Lock
up' gaandeweg aardig wat te bie
den. Een rijke variatie aan vakkun
dig geënscèneerde clichés leidt tot
een onvermijdelijke confrontatie
tussen Leone en Drumgoole, waar
bij Sutherland weer eens volop de
gladde griezel kan zijn waar hij al
vaker zo goed in bleek.
Het zal inmiddels duidelijk zijn,
dat 'Lock up' de cinema niet op een
hoger plan brengt. Maar daar heeft
de doelgroep, jongelui die een ver
zetje willen, lak aan. Evenals aan de
ondoorgrondelijke wijsheid die
Stallone ventileerde ter aanbeve
ling van deze eerste produktie van
zijn White Eagle Enterprises: „Mijn
films gaan altijd over de eenling, die
zich verheft boven zijn onderdruk
kers. Het is een formule waar ik in
geloof, omdat ik denk dat het leven
een formule is". Opsluiten dus
maar?
RIJK VAN ROTTERDAM
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1989
UTRECHT (GPD) - Bij
maar niet ten onrechte, veroverde
een jaar geleden de in Den Haag
woonachtige Argentijn Alejandro
Agresti voor zijn film Love Is A Fat
Woman de Speciale Jury-Prijs van
de Nederlandse Filmdagen. Agresti
stelt zich thans opnieuw voor een
Gouden Kalf kandidaat met Secret
Wedding, andermaal een in Argen
tinië gedraaide film, vervaardigd
voor de producenten Wigman en
Kasander. Montreal zag vorige
maand de wereldpremière, de Film
dagen die van 21 tot 28 september
worden gehouden, presenteren de
eerste Nederlandse voorstelling.
door
Pieter van Lierop
Thematisch sluit Secret Wedding
nauw aan op Love Is A Fat Woman.
In die film ging het om een man die
na beëindiging van de 'vuile oorlog'
op zoek blijft naar zijn verdwenen
vriendin. Secret Wedding biedt een
soortgelijke situatie, zij het dat de
vroegere gelieven elkaar nu wel te
rugvinden, maar ze blijken nage
noeg onherkenbaar te zijn gewor
den voor elkaar. De gebeurtenissen
hebben een kloof geslagen die niet
meer te overbruggen valt. Is dat het
hoofdthema?
Penelope
Alejandro Agresti: „Exact. Het lot
van de vrouw in Secret Wedding is
gedoemd te zijn tot eeuwig wachten
op de terugkeer van haar geliefde.
Ze is een soort Penelope, wachtend
op de terugkeer van Odysseus. En
als hij eindelijk komt, herkent ze
hem niet meer. Ze is gek geworden.
In Secret Wedding is er minder
sprake van regelrechte links met de
actuele politieke situatie dan in Lo
ve Is A Fat Woman het geval was ge
weest. Maar de films hebben het
thema gemeen van de onmogelijk
heid om naar het verleden terug te
keren. Dat is een thema dat al mijn
films gemeen hebben en ook de
films die ik nog in de toekomst zal
maken."
„Dat thema obsedeeert me nu
eenmaal. Ik ben een cynicus. En dat
heeft alles te maken met Argentinië
en de dingen die ik daar op reeds
heel jonge leeftijd heb meege
maakt. Ik wil niet zeggen datje daar
sneller volwassen van wordt, maar
het stuwt je wel sneller door je
jeugd héén. Love Is A Fat Woman
was gedeeltelijk autobiografisch,
omdat ik zelf mijn vriendin verloren
heb tijdens de 'vuile oorlog'. En je
verliest vrienden en andere men
sen. En je probeert in een ander per
soon of in een ander land terug te
vinden wat je thuis verloren raak
te... En dat lukt niet... Hoedanook,
ik ben erg cynisch. Er is niet veel
waar ik nog in geloof. Als ik nu te
rugkom in Argentinië dan weet ik
niet meer wie ik daar nog vertrou
wen kan. Het gaat er helemaal niet
goed. Ik weet wie er nu aan de
macht zijn, ik ken die mensen en ik
vertrouw ze niet. De militairen die
al die vreselijke dingen op hun ge
weten hebben, Worden beschermd.
Men wil mij niet helpen uit te zoe
ken wie mijn vrienden hebben ver
moord. Als een land op die manier
de dingen die gebeurd zijn in de
doofpot probeert te stoppen, ben ik
degene die al het vuilnis over het ta
pijt wil uitstorten. Je kunt nooit iets
opbouwen als je begint met over de
lijken heen te stappen. Ze kunnen
nu dus beloven wat ze willen, ik zal
hen niet geloven."
WOEDEND
Je was kwaad over La Historia Ofi-
cial, terwijl dat toch de eerste Ar
gentijnse film geweest is die het on
derwerp van de 'desparacidos' be
handeld heeft.
„Ik ben nog steeds woedend over
die film. Ja, ik vind het best als jullie
hem hier mooi vinden, maar voor
Argentinië is het een schandalige
film. Omdat in die film zorgvuldig
vermeden wordt om te wijzen naar
de schuldigen van de verdwijnin
gen, martelingen en moorden. Die
film voert alleen een schattig klein
meisje op om het publiek mee aan
het huilen te maken. Zelfs de man
die in dat verhaal boter op zijn
hoofd heeft, omdat hy als zaken
man had samengewerkt met de jun
ta, zelfs hem zien we in de finale jan
ken van spijt. Zelfs hij mag vertede
ren. Daar word ik woedend van, om
dat ik weet dat in Argentinië van de
mensen die gedaan hebben wat hij
deed, echt niemand in huilen is uit
gebarsten. Nou weet ik ook wel dat
La Historia Oficial de eerste film
was over het onderwerp en daarom
niet geacht kon worden meteen ook
de meest moedige te zijn. Maar Luis
Puenzo heeft hem gemaakt met
geld van de Argentijnse overheid.
Vervolgens heeft niemand van die
overheid geld kunnen krijgen om
het onderwerp dieper uit te spitten.
Het onderwerp werd als afgehan
deld beschouwd."
RELIGIE
In Secret Wedding vormt religie een
nieuw punt. We maken kennis met
een dorpspastoor die niet deugt.
Staat die man exemplarisch voor de
rol die in Argentinië de clerus ge
speeld heeft?
„Hy staat voor de katholieke
priesters van Argentinië en voor an
dere landen in Zuid-Amerika waar
ze de kant van de fascisten gekozen
hebben. Maar niet voor het katholi
cisme in het algemeen. Ik ben be
vriend met een priester in Peru die
echt behoort tot de meest integere
mensen die ik ooit ontmoet heb.
Ook de rol van de clerus in Nicara
gua is een heel andere dan in Argen
tinië. En in Polen schijnen de pries
ters altijd aan de zijde van het ver
drukte volk te hebben gestaan.
Maar in Argentinië is de katholieke
kerk door en door verrot. De enige
wel deugende Argentijnse priester
werd vermoord."
Secret Wedding is kalmer en vloei
ender van tempo en opbouw dan Lo
ve Is A Fat Woman. Het is ook je eer
ste film in kleur. Maar je blijft wel
verrassen met nadrukkelijke, onor
thodoxe camera-hoeken.
„Love Is A Fat Woman speelde in
de stad en voor mij is de stad grijs.
Secret Wedding speelt zich af op het
Alejandro Agresti: "Ik ben een cynicus. En dat heeft alles te maken met Argentinië".
platteland en daar wilde ik kleur.
Omdat je daar luchten ziet en omdat
kleur een contrast oplevert met de
naar binnen geslagen energie, de
woede van mijn hoofdpersoon."
„De plaats van de camera heeft bij
mij altijd betekenis en is afhanke
lijk van wie er verondersteld wordt
de handeling gade te slaan. In het
geval van Love Is A Fat Woman viel
het camera-standpunt samen met
Claudia, het meisje dat dood was en
naar wie vergeefs gezocht werd.
Voor mij werd de man voortdurend
gade geslagen door de geliefde die
was verdwenen: in rook opgegaan.
Dat is de verklaring voor al die ca
mera-hoeken van bovenaf. Dat is
weliswaar een rationele overweging
die als zodanig door eigenlijk nie
mand begrepen kan worden, maar
ik ben ervan overtuigd dat het ge
voel dat bij die rationele overwe
ging hoort toch op een publiek over
komt. Het is coherent...Naast de
plaats van de camera is ook nog de
timing van belang. De lengte van
shots. In Secret Wedding zitten veel
lange shots zonder dat je ze onder
gaat als lang. Er zit er een tussen van
zeven minuten, veel van tweeën-
eenhalve minuut. Niet dat ik pro
beer mee te doen aan de modieuze
sport van wie er de langste shots
kan maken, maar omdat het paste
bij dit script, bij de dialogen".
De camera
„Op een dergelijke manier bepaal ik
ook de bewegingen van de camera.
Ook daarmee probeer ik een speci
fiek psychologisch effect te berei
ken, dat veel verder gaat dan de
klassieke Hollywood-regel die het
bewegen van de camera alleen toe
staat als er ook iets in de handeling
bewegen gaat. Iemand staat op en
gaat weg, of een trein zet zich in be
weging. Dan mag de camera een
stukje mee, zonder dat je je bewust
wordt van een camera-beweging.
Alleen dan. Dat vind ik veel te star.
Hitchcock is de eerste geweest die
dit soort regels aan zijn laars lapte.
Beweeg je je camera zonder dat er
in beeld eveneens iets verandert
dan maak je je publiek bewust van
de aanwezigheid van die camera.
Hij wordt een daar aanwezige derde
persoon, een voyeur. Dat is een spe
ciaal effect dat ik soms bewust toe
pas. Zo ook kies ik mijn lenzen;
groothoeken, tele of wat dan ook.
Mijn stijl van filmen wordt sterk
medebepaald door het feit dat ik
zelf cameraman geweest ben. Ik
heb camera-ervaring vanaf mijn
zestiende jaar. Ik kan mijn beelden
bedenken in bepaalde lenssoorten.
Een normale regisseur kan zijn
beelden alleen bedenken in samen
hang met zijn eigen, menselijke
waarnemingsvermogen, wat sa
menvalt met de 40 mm-lens. Dat is
dus een beperking. Ik ben daardoor
een heel ander type regisseur dan
bij voorbeeld Erik van Zuylen voor
wie ik nu Alicia In Concert ga foto
graferen. Dan ben ik dus weer ca
meraman. Normaal wil ik dat niet
meer omdat ik zo snel mogelijk
weer een eigen project ter hand wil
nemen. Maar Erik is een vriend,
voor hem maak ik een uitzonde
ring."
LUBA
In december hoopt Alejandro Agres
ti de opnamen te starten voor Luba,
een nieuwe eigen film.
„Luba handelt over een anarchis
tische schrijver die wegens moord
gezocht wordt door de politie en die
onderduikt in een bordeel. Het ver
haal bestrijkt een enkele nacht. De
schrijver komt terecht bij een pros-
tituée die aanvankelijk de situatie
uitbuit. Maar er ontstaat een soort
symbiose. De vluchteling en de
hoer gaan elkaar begrijpen, appre
ciëren en liefhebben. Uiteindelijk
zullen ze samen proberen te vluch
ten, maar ze worden opgewacht en
doodgeschoten. Wat ik eigenlijk
met de film wil uitdragen is het idee
van machismo en feminisme die te
genover elkaar wegvallen, omdat
man en vrouw gezamenlijk slacht
offer worden van hun omgeving.
Een samenleving waar de macht
hebbers er alleen maar garen bij
spinnen als mannen en vrouwen uit
elkaar gedreven kunnen worden.
Dat is iets van alle tijden en om die
reden mix ik alle mogelijke tijdska-
rakteristieken door elkaar. Het ver
haal lijkt zich in de jaren dertig af te
spelen en er is een oorlog aan de
hand. Er vinden bombardementen
plaats. Dat bordeel wordt bezocht
door zowel Russische soldaten,
Duitse nazi's, Japanners, Amerika
nen. Alles wat 'macht' symboliseert
gooi ik op een hoop. Het wordt een
film met veel dialoog. De lokatie is
een enkel straatje, een bordeel, een
kamer. Ik draai het in studio. In Ne
derland."