Kees Brusse: 'Hij was een soort wonderman' Applaus voor Hauer in Venetië Prijzen geweigerd Gefluit voor Wertmueler Eerste druk Duivelsverzen uitverkocht Dansende penselen en schilderende dansers Familie ontsteld over 'uitlekken' nieuws overlijden Simenon VENETIE - In de -Dogenstad heeft men zijn uiterste best ge daan om een gevoel van feest vreugde te creëren rond de start van de 46-ste Mostra Internazio- nale d'Arte Cinematografica. Het oudste filmfestival te we reld. Met een buiten Italië zel den waarneembaar gevoel voor smaakvol versieren heeft men het op zichzelf bescheiden festi valpaleis op het Lido een prach tige facade verschaft in de kleu ren wit, groen en goud, geac centueerd met bossages, wit zeildoek en wapperende banie ren. Maar de euforie is meteen fors getemperd door verschei dene hoosbuien die de verf in groene stralen van het gebouw af deden gutsen. En niet minder door de teleurstellende kwali teit van de eerste competitie film, een Italiaanse inzending nog wel: Lina Wertmuellers, in het Engels opgenomen aids- drama On A Moonlit Night. door Pieter van Lierop Toen Wertmueller zich voor haar persconferentie kwam melden, werd ze met gefluit ontvangen. Toen echter hoofdrolspeler Rutger Hauer een minuut later zijn op wachting maakte, werd hij onthaald op een enorm applaus. Onze landge noot blijkt bij de Italianen een paar potten te kunnen breken, zeker sinds mede dank zij zijn hoofdrol in Legend Of A Holy Drinker, de Itali aan Ermanno Olmi vorig jaar hier de Gouden Leeuw kon winnen. Hauer krijgt van pers en publiek een enthousiaste ster-behandeling zoals hij er waarschijnlijk nooit eer der een heeft meegemaakt en de ac teur laat het zich met zichtbaar ge noegen welgevallen. "L'Olandese gigante", zo wordt Rutger in een krant genoemd. In On A Moonlit Night speelt hij een journalist die voorgeeft met aids besmet te zijn, om zo uit te vin den hoe medemensen (in restau rants, in een werkkring en zelfs in de biechtstoel) daarop reageren. Dat moet dan tot een Walraff-achti- ge reportage leiden, maar o, toe val! de verslaggever ontdekt dan werkelijk seropositief te zijn. Het doet hem besluiten te breken met de vrouw die hij in Parijs lief heeft en die zelfs een kind van hem heeft. Maar aids of geen aids, die vrouw volgt hem naar New York, want wa re liefde kent geen vooroordelen. Wertmueller zette in Venetië uit een dat ze stelling wil nemen tegen het doemdenken, dat de aids-psy- chose een erger fenomeen is dan de ziekte zelf en dat haar film bedoeld is om enige vooroordelen weg te ne men en om een positivisme te gene reren waarmee aids te overwinnen valt. Die instelling mag loffelijk he ten, maar dat neemt yveg dat On A Moonlit Night een mislukte film is die van Rome en Venetië naar Lon den en New York holt om er de meest toeristische lokaties uit te buiten, die uitsluitend kunstmatig overkomende personages opvoert die onveranderlijk door de duurste couturiers gekleed schijnen en woonachtig zijn in de meest elegant denkbare appartementen. Nooit vermoed dat er over aids zo'n sterie le film te maken valt. Homoseksua liteit of drugsgebruik zijn geen de tails die ter sprake worden gebracht en journalistiek is zo te zien een ui terst glamoureus vak. Intussen presteert Rutger Hauer het onmo gelijke door aannemelijk te maken dat zowel Faye Dunaway als Na- stassia Kinski hun angsten voor be smetting opzij kunnen zetten bij hun verlangen om deze blonde Ne derlander in de armen te sluiten. Liederlijk Hauer bevestigde overigens zijn eerder uitgesproken vrees dat zijn Van Gogh-project voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Het geld dat er per 1 september voor bij elkaar had moeten zijn, bleek vooralsnog niet te vinden. Als tegen Wertmuellers film het ontbreken van een 'stijl' als ernstig ste bezwaar kan worden inge bracht, het grootste probleem dat een willekeurig publiek met de nieuwe Peter Greenaway-film zal hebben is de aanwezigheid van de zeer nadrukkelijke, karakteristieke óreenaway-stijl in The Cook, The Thief, His Wife Her Lover. Het geen neerkomt op andermaal ba rokke, obsessieve aandacht voor seks en dood, wreedheid, verdor venheid en bederf. Voor The Cook etc. heeft Greena- way naar eigen zeggen het model gekozen van een Jacobijnse wraakt- ragedie, behandeld als satire en vanwege de typerende accenten op het lichamelijke (veel eten en drin ken, vrijen, bloeden, kotsen, poe pen en piesen) op te vatten als een voorloper van Jarry, Artaud, Batail- le en Bunuel. De dominerende plaats van han deling is een gigantisch restaurant, genaamd Le Hollandais, waar we gedurende tien avonden aan tafel schuiven bij liederlijke criminelen die potverteren in de zeventiende eeuwse stijl van de door Frans Hals geschilderde, schransende schut ters van St. Joris; in dat (overwe gend bloedrode) restaurant zicht baar als gigantisch uitvergrote wanddecoratie. Michael Gambon (The Singing Detective) speelt met angstaanjagende agressie en vulga riteit de gangsterkoning wiens vrouw (gerenommeerd Shake- speare-actrice Helen Mirren) tussen de maaltijden door naar het domein van chef-de-cuisine Richard Bohringer glipt, om ergens in een provisie-kelder of servieskast de liefde te bedrijven met bibliofiel Alan Howard. Gambon ontdekt het overspel en vermoordt de minnaar. Mirren wreekt zich door haar gelief de als maaltijd te laten toebereiden en vervolgens de moordenaar te dwingen daarvan te eten. Overrompelend Een uiterst bizarre, cynische en gru welijke film die naadloos aansluit bij eerder Greenaway-werk. Maar Rutger Hauer in de 'La Leggenda del Santo Bevitore' de bombastische brutaliteit waar mee deze satanische filmer histo risch theater en (Hollandse) schil derkunst binnen zijn eigen univer sum trekt, blijft overrompelend en onnavolgbaar. De Haagse producent Kees Kas- ander legt opnieuw grote eer in met dit derde resultaat van vruchtbare samenwerking met de Britse cine ast. Maar buitengewoon impone rend is zeker ook het art direction- werk van het duo Ben van Os en Jan Roelfs die als ontwerpers zo zoetjes aan tot de wereldtop zijn gaan beho ren, wat binnenkort ook zal blijken uit artistieke bijdragen aan de Frans Weisz-film Leedvermaak en de Van Gogh-biografie die Robert Altman aan het voltooien is. Roelfs Van Os zijn rijp voor een speciaal Gou den Kalf. Aan de competitie om de Gouden Leeuw doet Greenaway's film helaas niet mee. 'Te moeilijk', had festival-directeur Biraghi ge oordeeld. Maar ook selectie voor de sectie Venezia Notte mag be schouwd worden als uiterst eervol. DEN HAAG (ANP) - Boekhandels door het hele land melden een enor me belangstelling voor de tweede druk van de Duivelsverzen (vertaal de versie) van Salman Rushdie. De eerste druk was zaterdag vrijwel overal al uitverkocht. De tweede editie verschijnt op 12 september. "Mensen betalen bij ons het hele bedrag vooruit om er zeker van te zijn dat ze een exemplaar bemachti gen", zegt een woordvoerder van Ako, een keten met boekhandels het hele land. Ook andere boekhan dels zeggen een lijst met inteke naars te hebben. De meeste boekhandelaren zijn voorzichtig met het tentoonstellen van het omstreden boek. Vrijwel nergens ligt het open en bloot in de etalage. "Wij willen niet provoce ren" is de meest gehoorde reden. Een woordvoerder van Libris, een samenwerkingsverband van 90 zelfstandige boekhandels, zegt dat hij de Librisdeelnemers met na druk geadviseerd heeft térughou- dend te zijn, maar het het boek wél te verkopen. "We kennen in ons land immers vrijheid van drukpers en meningsuiting, maar provoceren is nooit goed." Het advies was om het boek niet te etaleren en er geen advertenties voor te plaatsen. "Ik heb er geen bezwaren tegen gehad, dus ik ga er van uit dat iedereen dat advies heeft opgevolgd", aldus de woordvoerder. Ook Broese Kemink in Utrecht kiest voor terughoudendheid en heeft geen affiches of iets dergelijks opgehangen: "Alles wat kan provo ceren, laten we achterwege", aldus een woordvoerder. DEN HAAG - Holland Dance festival. Ne derlands Dans Theater met 'Invention' van Phlip Taylor/Norman Perryman/Miloslav Kabelac; •Brainstorm' van Hans van Manen- /Arthur Honegger/Keso Dekker; 'Stamping Ground' van Jiri Kylian/Carlos Chavez. Ge zien op 6 september in het AT T dansthea ter in Den Haag alwaar nog tot en met 9 en 22/24 september. Holland Dance Festival DEN HAAG - In het internationa le Holland Dance Festival dat zich deze maand in Den Haag af speelt, mocht het Nederlands Dans Theater gisteravond de spits afbijten. Eén dag na het der tigjarig bestaan van het NDT brachten Hans van Manen en Phi lip Taylor twee premières: Brain storm en Invention. Hans van Manen's idee voor Brainstorm ontstond voor een deel in de auto op weg naar de wasserette, op de radio hoorde hij Arthur Honeggers Sonatine voor viool en violoncello uit 1932. Deze fragmentarische en tegendraadse muziek sloot aan bij zijn plan met verschillende dansvormen tot een "harmonie van de fragmenta tie" te komen. In een zwarte ruim te zweeft net boven de grond een reeks televisietoestellen die afge plakt zijn, zodat er slechts hori zontale strepen aan bewegend beeld overblijven. Acht dansers vormen een groepje (een bosje as perges- zoals Van Manen het noemt), dat telkens uiteenvalt in een solo, een duet of een kwartet. Met de sfeer van de muziek wis selt ook de stijl van de dans: soms zijn de bewegingen expressionis tisch, dan weer jazzy of klassiek, na deze choreografische uitstap jes komen de dansers weer terug in de groep. Van Manen staat bekend om zijn strakke vormenspel en Brain storm is een van zijn meest 'losse' balletten. Maar tegelijkertijd ook een van de saaiste want al de on derdelen samen roepen weinig spanning op. Natuurlijk zijn er weer enkele juweeltjes tfan inven tieve bewegingen en ruimtelijke patronen maar als geheel is het te terloops en moet de beoogde har monie het verliezen van het toe val. Toeval als belangrijk uit gangspunt. In samenwerking met beeldend kunstenaar Norman Fragment uit Hans van Manens 'E Neder lands Dans Theater. Perry en met de sterk van karak ter wisselende slagwerkcomposi ties van Miloslav Kabelac, ont stond er een soort performance van muziek, decor en dans. Het decor bestaat uit een aantal bewe gende, levensgrote panelen die eruit zien als stukken gescheurd papier. Op deze papieren panelen schildert Perryman, als een regis seur, live met dunne verf vanaf een overhead projektor. Het pen seel van Perryman neemt op die manier gigantische vormen aan en de dansers reageren direct op dat geprojekteerde penseel. Hij zit ze achterna maar terugboksen doen de dansers ook. Als Perry man zwarte verf gebruikt, vloeit die langzaam alle licht en dus-de danseres weg. Deze effekten zijn ongelofelijk indrukwekkend. Het decor is op die manier een sturende kracht en heel wat anders dan het ge bruikelijke achtergrondbehange- iinstorm', uitgevoerd door het tje. Maar wanneer de direkte sa menwerking ontbreekt, komen de zwakke punten aan en in het licht. De bewegingen op zichzelf hebben weinig om het lijf en de opgeroepen sferen lopen sterk uiteen door de acht slagwerkcom posities van Kabelac. De ene keer waan je je door de oosterse mu ziek in een boeddhistisch kloos ter, dan weer woon je een agres sieve slapstickfilm bij. Doordat vooral de muziek ene de painting performance ontdekkingsvol en overheersend zijn, is Taylor een beetje in de ontdekkingsfase blij ven steken. Eenheid ontbreekt. Dat neemt niet weg dat Inven tion alle lof verdient, juist vanwe ge die risicovolle onderneming. Invention is een dansend schilde rij, anders dan anders en vaak ge woon verbluffend mooi. INGRID VAN FRANKENHUYZEN 'Het is een verschrikkelijk trieste zaak: het nieuws van het overlijden van Si menon hebben de nabe staanden van de auteur, zijn kinderen in de eerste plaats, moeten vernemen uit de krant. De schrijver zelf had testamentair laten vastleggen dat pas twee weken na zijn dood, als zijn as over de tuin van zijn huis in Zwitserland verstooid was, zijn overlijden mocht worden bekend gemaakt. Maar de kleine kring van intimi heeft het 'geheim' niet kunnen bewaren: er is ergens een lek geweest, zo dat het nieuws nu al open baar werd. Een laatste na drukkelijke wens van hem is dus niet gehonoreerd. De familie is er vreselijk ver drietig over'. door Peter Huisman en René T'Sas DEN HAAG - De verkoopleider van uitgeverij Bruna in Utrecht, •Chris de Graaf, vertelde gisteren te lefonisch van de persoonlijke secre taresse van Georges Simenon in Lausanne te hebben vernomen dat de schrijver afgelopen maandag op 86-jarige leeftijd 'rustig en zonder pijn' is overleden. 'Wij mochten van haar absoluut geen bloemen sturen en die wens hebben wij uiteraard gerespecteerd', zegt De Graaf. In overeenstemming daarmee zal Bruna geen 'bijzondere verkoopac tie' ter gelegenheid van Simenons sterfdag ondernemen. 'Als de fami lie wil dat er zo min mogelijke ruchtbaarheid aan zijn dood wordt gegeven, dan menen wij geen com mercieel slaatje uit deze gebeurte nis te moeten slaan. Laten we nu niet het principe 'de één z'n dood, is de ander z'n brood' toepassen. Wij gaan gewoon door met het normaal op de markt brengen van zijn werk'. Deze activiteiten houden in dat' de produktie van zijn Maigrets en zijn psychologische romans op ge bruikelijke wijze wordt voortgezet. De Graaf vertelt nog maar heel kort geleden met de zaakwaarnemers van Simenon een nieuw 'wereld- contract' gesloten te hebben waarin Bruna zich verplicht elk jaar een aantal titels van Simenon te blijven uitgeven tot ver na het jaar 2100. Bruna heeft al bijna 35 jaar de al leenheerschappij over het uitgeven van Simenonboeken in het Neder lands taalgebied en nog steeds vindt zijn werk - of het nu gaat om zijn ongeveer 86 Maigrets of zijn 116 psychologische romans - bij een groot publiek gretig aftrek. Vooral de Maigrets in de Zwarte Beertjes- reeks blijven volgens De Graaf pri ma lopen. Er komt steeds weer een nieuw publiek op af. Onvoorstelbaar Chris de Graaf: 'Wat die man in zijn leven geschreven heeft is onvoor stelbaar. Behalve 220 romans en 1000 vertellingen heeft hij ook nog eens 180 andersoortige boeken, 5 biografische werken en een aantal reportages geproduceerd. Zijn boe ken zijn verschenen onder 17 ver schillende pseudoniemen in 32 lan den en zijn in 46 talen vertaald'. Vol gens een recent cijfer van Unesco zijn er in totaal waarschijnlijk 360 miljoen exemplaren van Simenons boeken ovér de wereld verspreid. Alleen uitgeverij Bruna al heeft bijna 15 miljoen Zwarte Beertjes van Simenon verkocht. En dat is nogal wat, in aanmerking genomen dat er van die Zwarte Beertjes in hetzelfde tijdsbestek van haast 35 jaar 65 miljoen exemplaren over de toonbank zijn gegaan. Heel duide lijk spant de verkoop van 'Maigret in Holland' dat geïnspireerd is door Simenons verblijf in Delfzijl, de kroon. Vorig jaar heeft Bruna ter gele genheid van Simenons 85-ste ver jaardag overigens wél 'iets bijzon ders' gedaan, namelijk een speciale Simenon-'cassette' op de markt ge bracht: een serie van 15 psychologi sche romans van Simenon, aange vuld met een informatief boekje van Simenon-kenner A.J. van Zuy- len, getiteld 'Georges Simenon speurde naar de mens'. Onlangs heeft Bruna deze serie verder aan gevuld. Simenon-filmmaand Het Nederlands Filmmuseum is van plan volgend jaar, eventueel in samenwerking met Kriterion, een Simenon-filmmaand te organise ren. Het accent zal daarbij liggen op de verfilmingen van de psychologi sche romans van Simenon. Ook zal er een aantal Amerikaanse, Franse en Italiaanse films worden ver toond 'in de sfeer van Simenon', zoals bijvoorbeeld 'Quai des Bru mes' van Marcel Carné, met Jean Gabin (die later commissaris Mai gret talloze malen heeft vertolkt), Michèle Morgan, Michel Simon en Pierre Brasseur in de hoofdrollen. Een flink aantal van Simenons boeken is, vaak meermaals, voor de televisie bewerkt. Recent bracht de KRO een twaalfdelige serie Simen- on-verfilmingen op het scherm, ge produceerd door een aantal Eu ropese omroepen waaronder ook de KRO. Wat echter de Nederlandse Simenon-bewerkingen betreft spreekt de Vara-produktie uit de ja ren zestig, met respectievelijk Kees Brusse en Jan Teulings in de rol van Maigret, waarschijnlijk nog het meest tot de verbeelding. Wie eventueel had gehoopt dat de Vara, met het overlijden van Simen on, de Mairgret-serie nog een keer zou herhalen, komt overigens be drogen uit. De Vara laat desge vraagd weten dat er geen plannen zijn om de serie opnieuw uit te zen den. 'Ook al omdat ze nog in zwart- /wit gefilmd zijn,' aldus de omroep. Kees Brusse zegt met erg veel ple- zier terug te denken aan de tijd dat hij de hoofdrol speelde in de ver filming van de Maigret-verhalen. 'Het was voor het eerst dat we zoiets deden in Nederland. Samen met on der anderen Wies Andersen, die de rol van Lapointe speelde, en Marcel Hendrickx, heb ik daar ontzettend veel genoegen aan beleefd. Maigret was toen, en nu nog, een ideale rol om te spelen.' Jaren later speelde Brusse de hoofdrol in een aantal verfilmingen van de 'gewone' Simenon-romans voor de VPRO-tv. 'We hebben er toen vier of vijf gemaakt, waaronder 'De blauwe kamer'. En ook dat heb ik met veel plezier gedaan. Simenon was een man met een enorm psy chologisch inzicht, een soort won derman. Er zijn wel meer auteurs die, net als hij, ontzettend veel heb- ben geschreven, maar er zijn er wei nigen met een vergelijkbaar inzicht in wat mensen drijft en beweegt. Weinigen ook die dat vervolgens op zo'n eenvoudige manier duidelijk kunnen maken. Wat dat betreft heeft Simenon altijd een zeer grote plaats bi) me ingenomen.' Jan Teulings: 'Voor de meeste Brusse zegt er nog steeds veel voor te voelen om opnieuw in een aantal Simenon-verfilmingen te spelen. 'Er zijn nog genoeg psychologische romans die nog altijd zeer de moeite waard zijn om te verfilmen, maar ook een nieuwe Maigret-serie zou ik fantastisch vinden. Het probleem is alleen dat er bij de bestaande om roepen nauwelijks geld is en dat er ook ternauwernood mensen te vin den zijn die echt in dat soort projec ten geïnteresseerd zijn. Het is zo veel makkelijker en goedkoper om het zoveelste kwisprogramma te maken.' Plannen van Brusse om voor de Avro werk van Simenon te verfil men belandden, onder meer door het verdwijnen van Wibo van de Linde als directeur, in de ijskast. 'Bovendien was dat idee ook een beetje achterhaald door de interna tionale serie Simenon-tv-films die in Nederland door de KRO is uitge zonden. Maar ik ben en blijf ervan overtuigd dat bijvoorbeeld een nieuwe Maigret-serie ook nu weer bij, een zeer breed publiek zou aan slaan.' Jan Teulings nam na twee jaar de Maigret-rol van Brusse over. Teu lings: 'Dat ging heel toevallig. Toen Kees Brusse er mee stopte was ik in de studio. Daar liep ik de regisseur, Eimert Kruithof, tegen het lijf die me vroeg: ken jij niemand die de rol zou kunnen overnemen? Waarop ik antwoordde: Ja, ik! Hij moest harte lijk lachen, maar zei: Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben! In vier jaar tijd hebben we toen 19 afle veringen opgenomen. Er werd heel veel aandacht aan besteed, er werd uitvoerig gerepeteerd en we gingen ook altijd naar Parijs om op locatie te kunnen filmen. Daardoor was het, ook voor die tijd, al een dure se rie. Volgens mij is dat ook de reden dat de Vara er toen, zonder opgaaf van reden, plots mee is gestopt.' In 1966 ontmoette Jan Teulings Simenon op een groot feest, georga niseerd door de uitgeverij Bruna die toen honderd jaar bestond, waarop onder meer alle Europese Maigret- vertolkers waren uitgenodigd. 'Si menon was een ontzettend aardige, spitse vent. Een persoonlijkheid waar je niet om heen kon, maar die tegelijk moeilijk te benaderen was. Een erg introverte man. Bij die gele genheid is toen, in Delfzijl, ook een Maigret-standbeeld onthuld. Het blijf ik Maigret'. staat er nog, maar is dermate over woekerd dat het nauwelijks terug te vinden is.' In tegenstelling tot Kees Brusse betwijfelt Jan Teulings of een nieu we Nederlandse Mairgret-ver- filming nog zou aanslaan. 'Ik denk dat er niet zoveel behoefte aan is. De Maigret-verhalen bieden niet dat brute geweld dat tegenwoordig in elke politieserie zit.' Herkenbaar Gevraagd naar zijn mening over de overige Simenon-werken drukt Teulings zich enkel in superlatie ven uit. 'Het is geweldig, ongeloof lijk. Waarom? Omdat het zo herken baar is. Wat zijn personages doen had je bij wijze van spreken ook zelf kunnen doen als de omstandighe den er naar waren geweest. Vooral 'Pedigree', waarin hij beschrijft hoe hij als straatkind in Luik is grootge bracht, sprak me - juist ook vanwe ge die herkenbaarheid - ontzettend Dat hij als Maigret bij het Neder landse publiek zo'n succes kende voert Teulings terug op het feit dat Maigret 'een erg sympathieke fi guur' is. Teulings: 'Ik heb daarna nog tientallen grote tv-rollen ge speeld, maar voor de meeste men sen blijf ik toch Maigret. Blijkbaar kwam ik nogal overtuigend over want ook in het hotel in Parijs, waar we destijds altijd logeerden, zei een vrouw telkens: Vous êtes le vrai Maigret. En toen ik, met m'n regen jas, hoedje en pijp over de Quai des Orfèvres liep waren er altijd wel een paar agenten die salueerden.' Toch zegt Teulings het succes van destijds niet al te hoog in te schat ten. 'Als je een sympathieke figuur als Maigret speelt word je toege juicht, maar als je een figuur als Kwel speelt in 'Hollands Glorie' word je uitgescholden. Zo gaat dat nu eenmaal.' AMSTERDAM (ANP) - De regis seur Jan Joris Lamers weigert de Albert van Dalsumprijs. Hij voelt zich wel „zeer vereerd" dat het be stuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst hem deze prijs voor het toneelseizoen 1988/89 heeft toe gekend, maar hij is niet bereid het er aan verbonden bedrag van 10.000 te aanvaarden. In de brief waarin hij dat meedeelt staat geen nadere toe lichting op deze weigering, aldus een bekendmaking van het fonds. De toneelleider zou de prijs krijgen voor zijn regie van ,Kras' van Judith Herzberg bij Maatschappij Discor- dia. De aanmoedigingsprijs toneel van 5.000 gulden is toegekend aan de acteurs van De Trust. Zij beslo ten na het afstuderen van de Arn hemse toneelschool bij elkaar te blijven en hebben volgens de ad viescommissie sindsdien een aantal „zeer interessante theaterproduk- ties" gemaakt. De aanmoedigingsprijs mimogra- fie van eveneens 5.000 gulden is toe gekend aan de mime-regisseurs Mi ke van Alfen en Nancy Nievaard. Overigens is de Pisuisseprijs voor de meest belovende student van de Amsterdamse Akademie voor Kleinkunst dit jaar ook geweigerd. De prijs van 2.000 gulden was be doeld voor voor Istvan Hitzelber- gen. Hij weigerde de prijs omdat hij het onderwijs aan de academie be schouwt als een groepsproces. Hij is het er niet mee eens dat één student wordt uitgekozen voor een derge lijk eerbetoon. JEUGDORKEST - Adam Ga tehouse (39), vaste dirigent en artis tiek leider van het Nationaal Jeugd Orkest, vertrekt. Hij heeft deze functie sinds 1980 vervuld. Ga tehouse gaat free lance werken. Het orkest bestaat uit ongeveer hon derd leden. Gatehouse, die ook een aantal jaren dirigent van het Natio nale Ballet is geweest, neemt op 17 september met een concert van het jeugdorkest in de Beurs van Berla- ge in Amsterdam afscheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 37