Paradox Golfoorlog leeft voort in staakt-het- vuren Pil voor mannen is geen alternatief Reportage Wapenstilstand tussen Iran en Iraq houdt al jaar stand Vaticaan treedt weer op tegen bevrijdingstheologie PAGINA 2 DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1989 WEESP - "Ik heb iedere dag de pil geslikt en toch is mijn vrouw zwan ger," zei een man dertig jaar geleden stomverbaasd tegen zijn huisarts. Directeur Houba van het genees middelenconcern Schering Neder land, dat dertig jaar geleden als eer ste de anti-conceptiepil op de markt bracht, kent meer van die sterke verhalen. door Carine Neefjes Houba: "Vrouwen stopten de pil in hun vagina. Gebruiksaanwijzin gen werden nog niet gelezen. Eigen lijk wilde iedereen een pil hebben, omdat het zo makkelijk was, maar niemand durfde het ding openlijk te gebruiken. Het grootste deel van de bevolking was nog religieus. De pil was ten strengste verboden". Calvinistisch Nederland is, wat seksualiteit betreft, in korte tijd uit gegroeid tot een modern land, vindt Houba. "In het begin vond iedereen het maar gek dat je onbevruchtbaar werd van een pilletje. Het was angstig, omdat het ding overal te koop was. Iedereen kon aan de pil. Toch werd die seksuele vrijheid al gauw belangrijker dan het geloof. BAGHDAD/DEN HAAG Een jaar nadat een vredesmacht van de Verenigde Naties naar Iraq en Iran werd gestuurd om het staakt-het-vuren te bewaken en te consolideren, heeft de vredesmacht Unimog onlangs tevreden geconstateerd "in zijn missie geslaagd" te zijn. Wat in het begin een puur tactisch en dus wankel staakt-het-vuren leek langs een door zijn lengte al leen al moeilijke en omstreden grens van 1200 kilometer, blijkt één van de weinige makkies dit jaar voor de Verenigde Naties te zijn. En dat terwijl het toch een conflict betrof in een 'brand haard van 5000 jaar oud' tussen landen waarvan de een geldt als 'fanatiek' en de ander als 'dictatoriaal'. De Joegoslavische Unimog-com- mandant Slavco Jovic was onlangs nog vol lof over de samenwerking van de Iraanse en Iraakse militairen met de VN-vredesmacht waarin mi litairen uit 25 landen werken. On langs bracht het Iraakse persbureau INA een verklaring van de Unimog uit dat beide partijen "streng de hand houden" aan het staakt-het- vuren en dat de vredesmacht "alle vereiste steun" krijgt van de betrok ken partijen. door Aad Luymes/ANP Er waren het afgelopen jaar wat kleine incidenten die allemaal door plaatselijke commandanten opge lost konden worden. De bestands lijn op de grond is hier en daar zo smal dat de Iraanse en Iraakse sol daten daar samen dagelijks thee drinken. Bij de omstreden rivier Shatt-al-Arab staren zij ontspannen naar elkaar. Bij Basra dat driftig wordt herbouwd, zijn de zandzak ken en andere verdedigingswerken al weggehaald. In het bestand leven de para doxen van dé oorlog voort. Toen Iran en Iraq met elkaar nog écht in oorlog waren en officieel eikaars aartsvijanden waren, handhaafden beide landen de diplomatieke mis sies in eikaars hoofdsteden. Iraq waarschuwde Iran altijd lang van tevoren dat er weer bombardemen ten op steden zouden plaatsvinden, zodat Iran eventueel de burgers kon Bij de provocerende aanvallen op tankers met Iraanse olie waarmee Iraq in 1984 begon, kon Iraq er stee vast op rekenen dat Iran zeer terug houdend zou reageren op die aan vallen. Iran gaf er meestal geen en kele publiciteit aan, bang dat de su permachten zich echt in het conflict gingen mengen om de olie-aanvoer veilig te stellen. Nu, na een jaar staakt-het-vuren, drinken niet alleen de soldaten thee met elkaar, maar er worden ook on officieel en zonder veel tamtam al lerlei andere vertrouwenwekkende maatregelen genomen, terwijl de staten formeel met elkaar in oorlog blijven. De Iraakse media zijn bij het ingaan van het staakt-het-vuren gestopt met hun felle anti-Iraanse propaganda-uitzendingen. Voor niets De dood van Khomeiny werd in Iraq met één dag van politieke krachttermen begeleid, daarna was het meteen weer stil. De Iraanse re gering spreekt tegenover zijn eigen bevolking meer over de wederop bouw van een vredeseconomie dan over het alsnog ten val brengen van de whisky-drinkende Iraakse presi dent Saddam Husayn. Langzaam aan went men de bevolking aan het onzegbare: dat de Vele offers in de oorlog eigenlijk voor niets zijn ge weest. Tijdens de oorlog was het Iraq die meestal het initiatief nam de strijd te escaleren. De paradox is hier dat al die escalaties niet dienden om een militaire overwinning te be werkstelligen zoals achteraf kan worden geconcludeerd. En dat Iran, dat wél op een militaire overwin ning uit was, de strijd niet opvoer de. alleen daarmee dreigde, zoals het dreigement ook gifgas te gaan gebruiken. Het was ook Iran dat de grootste diplomatieke offensieven inzette op kritieke momenten in de oorlog. In Iraq was het de angst voor een nederlaag, de angst samen met de andere Golfstaten door Iran ver overd te worden, die voor de escala ties zorgden. Dat het land de oorlog tegen Iran begon, was al een vorm van opvoering van de strijd, omdat de aanval grotendeels werd ingege ven door de Iraanse dreiging - die vóór het begin van de oorlog vooral retorisch was en begeleid werd door wat ondermijnende acties in Iraq en grensincidenten. Gifgas Iraq nam die dreiging serieus maar was ervan overtuigd dat Iran de isla mitische revolutie niet echt met mi litaire middelen wilde exporteren. Verbazing alom dus toen Iran na het eerste Iraakse blitz-offensief het aanbod van Iraq om tot een bestand te komen verwierp. Aanvankelijk leek Iraq zich totaal verkeken te hebben. Zoals de Egyp tische president Anwar Sadat al eens had gewaarschuwd: men moet een land in revolutie nooit de oorlog verklaren. Toen de strijd door de in zet van nieuwe middelen (raketten op steden, gebruik van gifgas tegen Iraanse troepen op de zwakste plek ken in het front) en uitbreiding van de oorlog naar gebieden buiten de fronten (de Iraanse steden, de Perzi sche Golf) werd uitgebreid, liet suc ces alsmaar op zich wachten. Op de dag van het bestand kon de Iraakse regering echter zeggen dat de esca- latiepolitiek gewerkt had: geen mi litaire overwinning, maar de Ira- niërs hadden Iraq en de andere Golfstaten niet veroverd zoals zij wilden. Toen Khomeiny aan de macht kwam, de man die jarenlang in bal lingschap in Iraq had geleefd, was Baghdad enthousiast. Men ver wachtte dat politieke en andere ver wantschappen tussen beide landen beter uit de verf zouden kunnen ko men en nog meer dat er een oplos sing gevonden kon worden voor de overeenkomst van Algiers, een overeenkomst die het sterkere Iran onder de door Amerika gesteunde shah in 1975 Iraq had opgedrongen en die het grensgeschil over de ri vier de Shatt-al-Arab in het nadeel van Iraq had geregeld. Iraq begon ook met vreedzaam te verklaren dat men zich aan dat akkoord van Al giers zou houden. Na acht jaar oorlog met een kleine terreinwinst voor Iraq dat nu Iraans grondgebied bezet houdt, is de strijd om de Shatt-al-Arab in hoge mate onbeslist, terwijl de export Nederland telt hoogste aantal gebruiksters Ik heb veel katholieken ontmoet die overtuigd religieus zijn, maar op één punt ontrouw: zij slikken de pil, ook al schreeuwt de paus nog zo hard dat dat verboden is". Ook is ons land vooruitstrevend als het gaat om voorlichting over an ti-conceptie. Houba: "Neem nu de voorlichtingsfilm 'Sex, wat doe je ermee?' Het gaat over de eerste seksuele ervaring van jongeren. Een naakt meisje biedt een jongen een condoom aan. Zelf krijgt ze de pil van haar ontklede minnaar. In Nederland wordt deze film bijna op alle scholen gedraaid, zodat scholie ren op jonge leeftijd hun eigen voor behoedmiddel kunnen kiezen. Bel gië accepteerde de film niet. Beel den van blote lijven in de klas gaat hen te ver". Een goede voorlichting heeft er on der meer toe geleid dat de pil in ons land inmiddels het populairste voorbehoedmiddel is. Uit de Nipo- enquête over dertig jaar pilgebruik in Nederland blijkt dat liefst 45 pro cent van de vruchtbare vrouwen de pil slikt. Hiermee telt Nederland het hoogste percentage pilgebruiksters ter wereld. Het lijkt erop dat de pil inmiddels net zo gewoon is als een aspirine; toch bewijst de enquête het tegen deel. Veel vrouwen noemen de pil 'een vreemd stofje'. Houba vindt de ze omschrijving teleurstellend. "Ik dacht dat we de tijd van angst voor geneesmiddelen voorbij waren- "verzucht hij. De farmaceutische directeur heeft hier wel een verkla ring voor: "Medicijnen slikken (de pil valt onder de geneesmiddelen) blijft eng. De werking ervan is onbegrij pelijk. Mensen willen het liefst zo Houba: "Ik heb veel katholieken ontmoet die overtuigd religieus zijn, natuurlijk mogelijk leven. Helaas, naar op één punt ontrouw: zij slikken de pil, ook al schreeuwt de paus nog vrijen zonder anti-conceptie en o hard dat dat verboden is". (foto gpd) geen kinderen willen krijgen, gaat niet samen. Dan zou een vrouw ie der jaar zwanger zijn". Ook blijkt uit de enquête dat 54 procent van de ondervraagde vrou wen een halfjaarlijkse pilcontrole bij de huisarts wenst. Volgens het Nederlandse Huisartsen Genoot schap (NHG) dat veel wetenschap pelijk onderzoek doet, is die contro le niet per se nodig. Alleen naar de dokter gaan als er complicaties zijn, aldus het NHG. Uitstrijkje Houba: "Het zijn voornamelijk ou dere vrouwen die pilcontrole wil len. Die zijn automatisch banger voor aandoeningen. Zij gebruiken de pil als 'handvat' om de dokter weer eens te bezoeken. Er wordt dan bijvoorbeeld een uitstrijkje ge maakt en eventueel een klein in wendig onderzoek. Dan is de vrouw weer gerustgesteld." Pilcontrole om de betrouwbaar heid te toetsen, is volgens Houba overbodig. Per jaar raken vijf op de 10.000 pilgebruiksters in verwach ting. Het gaat hier voornamelijk om vrouwen die aan epilepsie leiden en een te licht gedoseerde pil slikken. "In zo'n geval is het eigenlijk niet de pil zelf die faalt, maar de huisarts". Tijdens de tweede feministische golf in de jaren zeventig was er veel vraag naar de mannenpil. Vrouwen vonden het oneerlijk dat zij iedere keer maatregelen moesten treffen om 'maar niet in verwachting te ra ken'. De farmaceutische industrie begreep deze klacht en probeerde een mannenpil op de markt te bren gen. Al gauw moest zij de feministi sche vrouwen teleurstellen, want de uitgevonden pil voor mannen kon wel vruchtbaarheid voorkomen, maar de heren zouden er impotent van raken. Anno 1989 treurt bijna geen vrouw om het feit dat de mannenpil niet bestaat. Driekwart van de on dervraagde vrouwen neemt liever zelf de verantwoordelijkheid. Hou ba: "Logisch. Ze kunnen die kerels wel pillen laten slikken, maar als ze er een vergeten, raakt de vrouw in verwachting. Die zit dan met de ge bakken peren". van de Iraanse revolutie en het voortbestaan van het Iraakse Ba'ath-regiem voorlopig wordt overgelaten aan de anonieme krachten van de geschiedenis. Iraq kan zijn militaire voordeel aan de onderhandelingstafel ner gens tegen afruilen, want daarvoor is dat voordeel te bescheiden. Beide landen houden nog tienduizenden krijgsgevangenen vast, pas enkele honderden, de zieksten, werden uit gewisseld. De uitwisseling van krijgsgevangenen kan, omdat het per definitie een wederzijds, huma nitair en nogal apolitiek gebaar is, niet tegen politieke eisen worden afgeruild. Het zal er vroeg of laat gewoon van moeten komen. Iran moet een overeenkomst verdedigen die on der de Shah werd afgesloten en als de verkiezingen één ding duidelijk hebben gemaakt, dan is het wel dat grote delen van de bevolking de huidige regering 'iets' vreselijk kwalijk nemen, want bij de verkie zingen kwam men gewoon niet op dagen: dat is voor een democratisch ingesteld volk als de Iraniërs de ul tieme weigering. Vernederen Beide regeringen zitten niettemin waarschijnlijk sterker in het zadel dan toen zij de oorlog begonnen. Dat was ook al niet de bedoeling van de oorlog, juist niet, maar aan beide kanten mogen de offers uiter aard niet voor niets zijn geweest en beide regeringen kunnen het zich dus in ieder geval niet permitteren zich door de ander te laten vernede ren. Iraq moet dus van het Iraanse grondgebied weg, Iran moet toege ven met de Shatt-al-Arab. Zo wordt die grenskwestie een steen des aan stoots met dimensies die het eerst helemaal niet had. Een nieuwe paradox dient zich aan: terwijl men vrede wil, terwijl Iraq al 200.000 man heeft gedemobi liseerd, terwijl men geld en mensen nodig heeft voor de wederopbouw, heeft zich een herbewapeningspro ces in gang gezet, ook bij buurlan den zoals Saudiarabië en Kuwayt, dat zijn weerga niet kent in de Der de Wereld. Hoe langer het staakt- het-vuren houdt, des te sneller zal de hérbewapening verlopen en des te groter toch ook de kansen op, zo niet een vredesverdrag, dan toch een grensverdrag. Het Vaticaan is in Brazilië op nieuw opgetreden tegen de zo genoemde bevrijdingstheolo gie. Twee scholingsinstituten in de oostelijke stad Recife (Sere ne en Iter) die deze stroming in de Rooms-Katholieke Kerk vertegenwoordigen, moeten op last van Rome hun deuren slui ten. Een brief die is getekend door secretaris Jose Saraiva Martins van de Vaticaanse Congregatie, stelt dat na 'grondig onderzoek' is gebleken dat Serene "niet vol doet aan de normen voor een be langrijke seminarie en niet de mi nimale voorwaarden biedt voor een pastorale opleiding. Iter biedt onvoldoende intelectuele vor ming voor aanstaande pastors". De vice-rector van Serene, Luis Well, heeft geprotesteerd tegen de beslissing van het Vaticaan. Hij omschreef de maatregel als een vervolging. Over de toekomst van zijn studenten zei Well: "De eerste christenen werden ook ver volgd en hebben toen kleine ge meenschappen gevormd". De vice-rector toonde zich vooral verontrust over het feit dat de studenten van Iter en Serene, respectievelijk 220 en 100, een nieuw toelatingsexamen moeten om op een ander seminarie te kunnen studeren. De Braziliaanse bisschoppen hebben tot nu toe voorzichting gereageerd op de beslissing van Rome. Het kwam de afgelopen ja ren herhaaldelijk tot botsingen tussen het Vaticaan en de bis schoppenconferentie van Brazilië nadat de paus maatregelen nam tegen religieuzen die de bevrij dingstheologie aanhangen. Deze stroming wil dat de Rooms-Ka tholieke Kerk meer aandacht be steedt aan sociale problemen- Bisschop Francisco de Mes- quita Filho van de deelstaat Per- nambuco, waartoe beide semina ries behoren, zei de beslissing te betreuren. Hij kondigde een ver gadering aan van alle bisschop pen uit het noordoosten van Bra zilië, om een uitweg voor de oplei dingsinstituten te zoeken. Volgens De Mesquita Filho hebben de autoriteiten in het Va ticaan zich vooral gestoord aan "een systeem dat de seminaristen toestond in kleine groepen samen te leven, zonder supervisie van een priester De studenten van Serene wonen bijvoorbeeld enke le jaren in eigen huizen en doen ook sociaal werk. De bisschop zei deze oplei dingsmethode te onderschrijven. "Het is voor de studenten een ma nier om direct contact te hebben met de bevolking, hun proble men te kennen en een beter be grip te krijgen". De conservatieve aartsbis schop van Rio de Janeiro, Euge- nio Salles, aarzelde daarentegen niet de sluiting toe te juichen. "Het was geen overhaaste beslis sing maar het resultaat van een grondige studie en die had niet anders kunnen uitvallen". Een van de studenten, Jose Pe- reira, gaf na het bekend worden van de beslissing te kennen niet naar het seminarie van Olinda, het dichtstbijzijnde instituut, te willen verhuizen. Volgens Perei- ra is dat seminarie "conservatief en gesloten". "Daar kun je alleen bidden en studerèn zonder verde re consequenties, terwijl je hier in Serene werkt temidden van het volk". De meeste studenten van beide seminaries zouden er zo over denken. ICTO en VOKS Voor het Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) "is de tijd voor demobilisatie nog niet aangebroken". Als de vereni ging zou worden opgeheven, zou het buitengewoon moeilijk zijn tot heroprichting te komen, zo schrijft het bestuur in de ICTO- Vredesweekkrant. "Wij menen dat wij paraat moe ten blijven, al leven we op dit mo ment niet in een staat van ver- hoogde waakzaamheid". Het be stuur probeert de feeststemming over de veranderingen in de Sov jetunie te temperen: "Hoe meer gebreken en misdaden in Moskou worden erkend, des te stralender het beeld van de Sovjetunie wordt!". Ook het Vredesoverleg Kerk en Samenleving (VOKS), een afsplit sing van het ICTO, schrijft dat voorlopig van opheffing geen sprake kan zijn. "Zou deze orga nisatie op non-actief worden ge zet, en er gebeurt toch wat aan de andere kant van het nog steeds bestaande IJzeren Gordijn, dan kunnen wij geen behoorlijke in formatie meer verstrekken." „Het is bekend dat bepaalde vredesbewegingen aan het afkal ven zijn", meldt het VOKS, doe lend op de grote financiële pro blemen van het door de kerken erkende Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV). "Maar het VOKS groeit nog steeds en kan zich uit stekend handhaven". Desge vraagd blijkt de organisatie - "wij zijn er in 1985 uitgejaagd" ruim 400 leden te tellen. Het ICTO heeft ruim 8.500 le den, ongeveer 500 minder dan jaar geleden. "En pertinent geen financiële problemen", aldus de enige betaalde medewerker, Nan- ne de Jong te Hoogeveen. Het ICTO is zeer benieuwd naar de bijdrage die het zal krijgen uit de vredescollecte die in de Gere formeerde Kerken wordt gehou den. VOKS wil niet in aanmer king komen voor een subsidie uit de 'projectenpot', omdat als voor waarde is gesteld dat de projecten een bijdrage moeten leveren aan het doorbreken van tegenstellin gen, terwijl voor het IKV een be paald bedrag gegarandeerd is. 'As' De Franse opperrabbijn Joseph Sitruck heeft gisteren in een emo tionele oproep de paus gevraagd het klooster in Auschwitz te ver bieden. "De wereld is groot ge noeg voor iedereen. We hoeven niet over eikaars as te lopen", al dus Sitruck. De opperrabbijn zei voor de ra dio dat het 'onvoorstelbaar' is dat de paus tot nu toe heeft gezwegen over het klooster. "Het is geen Poolse kwestie, het is een sluime rend conflict dat al tweeduizend jaar duurt". Eerder pleitten de joodse schrijver Elie Wiesel, de Franse vooruitstrevende bis schop Jacques Gaillot en mr. Theo Klein voor pauselijke be moeienis met Auschwitz. Wiesel merkte over de houding van de paus op: "Het(stilzwijgen van de paus zal worden beoor deeld door de geschiedenis". Klein nam als voorzitter van de federatie van joodse organisaties in Europa in 1987 deel aan de on derhandelingen in Genève, die leidden tot het akkoord dat het klooster voor 22 februari 1989 zou verhuizen. De onderhandelaars voor de RK Kerk, de kardinalen Decourtray, Lustiger en Dan- neels hebben zich fel verzet tegen het voorstel van de Poolse aarts bisschop Glemp om de akkoor den opnieuw te bespreken. Moker. In de uitzending van de kerkelijke omroep Moker in Leiden van vanavond (van zeven tot half acht) wordt aandacht be steed aan een tentoonstelling van aquarellen van kerkgebouwen en de kerken die deelnemen aan het kerkepad. Ontvangst via FM 105.7 of via de kabel FM 88.1. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Dalfsen H. J. van Haarlem Noord- bergum (parttime). Gereformeerde Kerken: beroe pen te Bruinisse drs. A. Gootjes kand. Utrecht (verbeterd be richt). Geref. Kerken vrijgemaakt: be roepen te Groningen-Oost A. L. Th. de Bruijne Nijverdal. Christelijke Geref. Kerken: be roepen te Doornspijk D. Slag boom Katwijk aan Zee. Baptistengemeente: bedankt voor Rotterdam-centrum A. H. Agtereek Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2