'We móeten volhouden en wachten op betere tijden' Acht Mei tot bisschoppen: kom uit het isolement Reportage Oostduitse vluchtelingen tussen hoop en wanhoop Bedrijven in Beieren in de rij voor DDR-valdui PAGINA 2 WOENSDAG 6 SEPTEMBER 19* PASSAU Voor de ingang van de grote Nibelungenhal in Passau hangt een bord met de tekst: '10 september grote grammofoonplatenmarkt'. Maar die zal wel niet doorgaan. De hal (6000 plaatsen) is herschapen in een gigantische slaapzaal voor duizend Oostduitse vluchtelingen. door Hans Hoogendijk Veel actueler dan de platen beurs is het grote zwarte bord met vacatures. Menig Beiers onderne mer zoekt goedopgeleide en erva ren medewerkers. Als de Oost duitsers komen, hopen zij de eer ste keus te hebben. 'Kok ge vraagd, voor woning wordt ge zorgd', 'Parket- en tapijtleggers gezocht. Ook omscholing. Huis beschikbaar', 'Timmerlieden (4 keer). Hoog loon plus woning'. Werkgevers en het arbeidsbu reau hebben informatiestands in gericht. "We weten dat veel vluchtelingen goede vaklui zijn en daar is een groot gebrek aan. We weten ook dat ze hier willen slagen", zegt een werkgever. Bur gemeester Hans Hösl: "De Oost duitse vluchtelingen zijn hier har telijk welkom. We overwegen nog een groot spandoek op te han gen". De Duitse Automobiel Club (ADAC) heeft pomphouders aan de grens opgeroepen extra hoe veelheden tweetakt-benzine klaar te zetten voor het geval de vluchtelingen hun Trabants en Wartburgs mee mogen nemen. De ADAC heeft tien wegenwacht auto's aan de grens geposteerd om de Oostduitse wagens aan de praat te houden. Maar er zijn ook minder goed willende lieden onderweg. Lou che handelaars proberen de vluchtelingen, die niet gewend zijn aan de kleine lettertjes, pe perdure autoverzekeringen aan te smeren, verkopen luxe goederen op afbetaling en beloven huizen als er maar een handgeld wordt betaald. In Passau krijgen deze oplichters geen schijn van kans, verzekeren de autoriteiten. "Ook al blijven ze maar een paar dagen, wij zullen ze alle informatie geven opdat ze snel gewend zijn". Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat veel Oost duitsers er economisch snel bo venop zijn in hun nieuwe vader land. "De meesten hebben er spijt van dat ze niet veel eerder zijn ge komen", zegt professor Volker Ronge, die onderzocht heeft wat er van een aantal Oostduitsers te recht is gekomen nadat ze vijfjaar geleden bij de vorige emigratie- golf in het Westen aankwamen. Overuren Veel vluchtelingen, vooral acade- mici en sociale werkers, hebben maatschappelijk een flinke stap terug moeten doen, maar ze wa ren daar volgens de onderzoeker toe bereid. "Met overuren komen ze toch aan een prima salaris". Buitengewoon trots zijn veel vroegere Oostduitsers op het feit dat hun levensstandaard vaak ho ger is dan die van de vroeger zo bewonderde familieleden in het Westen. Ronge: "Op het werk worden ze vaak juist vanwege hun ijver en snel bereikte wel stand met de nek aangekeken. Ook de sociale integratie levert problemen op". De naar schatting 120.000 Oost duitsers die per jaar legaal of ille gaal naar het Westen komen, la ten steeds moeilijker te verber gen gaten achter in de DDR-eco- nomie. Overal maken bedrijven, instelingen en scholen de balans op: hoeveel zijn er weggebleven? In Leipzig moest een tandart senkliniek worden gesloten om dat alle tandartsen naar het Wes ten waren gevlucht. Chirurgen worden verplicht in te vallen in ziekenhuizen elders in het land, waar de hele staf is weggebleven na een vakantie in Hongarije. Dienstverlenende bedrijven heb ben bordjes aan de deur: 'Wegens personeelsgebrek nemen we geen opdrachten aan'. Ook in het horecawezen, tradi tioneel toch al buitengewoon slecht in de DDR, zijn de gaten niet meer te overzien. Het week blad Der Spiegel schrijft over een medewerker van het Oostberlijn- se hotel Stadt Berlin, die op zijn laatste vakantiedag zijn directeur opbelde met de mededeling dat hij zijn carrière aan de andere kant van de muur voortzet. Taxi chauffeurs hebben een nieuwe standaardbegroeting: "Ben jij nog niet in Hongarije?". Een jonge.lerares uit Oost-Ber- lijn kreeg op haar eerste werkdag van de rector te horen: "U terug? Dat had ik niet verwacht. U had toch een visum voor Hongarije?". Uitwerking Nog veel ernstiger dan het zicht bare ontbreken van de tiendui zenden, is de geestelijke uitwer king op de grote meerderheid die (nog) niet weg wil. Velen van hen vragen zich af of ze niet gek zijn, omdat ze willen blijven. Bittere humor overal: "Weten jullie dat het DDR-reisbureau drie stads reizen in de speciale aanbieding heeft? Boedapest-Wenen-Pas- £au". Een andere anecdote is die over de familie die net als 98 procent van de vakantiegangers wel te rugkeerde en klaagde over de lak se afhandeling bij de douane. De douaneman antwoordde: "Hebt geduld, alles komt voor elkaar". De boze DDR-burger: "Wat ge duld? Jullie zouden ons een bos bloemen moeten geven omdat we teruggekomen zijn". Bedreigender voor het regime -is-nög dat de honderdduizenden die in Hongarije de Westduitse kranten lazen en de Westduitse televisie zagen gefrustreerd zijn door de berichtgeving in de eigen media. "Eerst dacht ik dat is alle maal sensatiezucht van de West duitse journalisten, die totaal geen rekening houden met de uit werking in ons land. Maar nu ik weer terug ben, komt de hele be richtgeving in onze media me spookachtig voor. Geen woord over de vluchtelingengolf, alleen maar zelfverheerlijking", vertel de een Oostduitser aan een West duits persbureau. Vooral het zwijgen van de par tijtop maakt veel Oostduitsers on gerust. Leerkrachten klagen dat er niet eens richtlijnen zijn hoe ze hun leerlingen moeten uitleggen waarom zoveel klasgenoten ont breken. Anderen zijn stomver baasd dat ze zonder enig pro bleem binnen de kortste keren een visum voor Hongarije krij gen. En daar wachten zeker vijf duizend mensen nog steeds op het moment dat ze weg mogen. De spanning groeit met het uur na de alarmerende melding dat Boedapest ze niet wil laten gaan voordat de DDR en de Bondsre publiek een akkoord hebben be reikt. De Hongaren wijzen op het verdrag met de andere Oost- europese staten, waarin staat dat de doorreis naar niet-communis- tische landen verhinderd moet worden. "Het is niet ons pro bleem, maar dat van de beide Duitse staten", stelt Boedapest. De Oostduitse partijtop weet nog van geen wijken en gaat er vanuit dat de duizenden die nog steeds onder uiterst primitieve omstandigheden in en rond Boedapest kamperen uiteindelijk terug zullen keren. In een adver tentie in een Hongaarse krant wordt de spijtoptanten strafvrij heid beloofd. Maar de meesten willen niet terug: "We hebben al les achtergelaten en nu zetten we zetten door" en "we zijn dat eeu wige gelieg zat. We willen nu de vrijheid". Aan de Oostenrijks-Hongaarse grens staan de treinwagons klaar om ze naar die felbegeerde vrij heid te brengen, maar hoe lang zullen de Beierse werkgevers nog op hun vlijtige nieuwe vakmen sen moeten wachten? Geruchten Gerucht, waarheid? Dat is niet na te gaan, maar hei doet er ook niet toe. De kampbewoners leven van ge ruchten. De kou en regen die Boed apest in hun greep houden, zijn dra gelijk zolang het roddelcircuit meldt dat er morgen, of volgende week, of over twee weken een op lossing komt. De stemming zakt tot ver onder het nulpunt als weer eens duidelijk wordt dat een bepaald ge rucht op niets was gebaseerd. Of als het verhaal de ronde doet dat een baby door de Oostduitse geheime dienst is gekidnapt. Frank en Sabine nemen tegen woordig het zekere voor het onzeke re en lopen in ieder geval niet meer alleen door de straten van Boeda pest. En hun dochtertje mag bij zon nig weer alleen nog onder toezicht spelen in het minimieme speeltuin- tje naast het kamp. De Hongaarse minister van bin nenlandse zaken, Istvan Horvath, liet maandag weten dat het nog wel een maand kan duren eer de Oost duitsers vanuit Hongarije naar de Bondrepubliek kunnen. Dat komt omdat de Oostduitse leiding nogal ontstemd is over de massale uit tocht van zijn burgers en weigert met Bonn tot een akkoord te ko men. Daar komt bij dat Boedapest geen afkoeling wil in de diplomatie ke betrekkingen met Oost-Berlijn. De situatie in de vluchtelingen Een Oostduit se neemt alvast afscheid van haar geboorte land. Eenmaal in Boedapest is een terugkeer naar de DDR niet meer denk baar. (foto ANP) De twee toiletten en twee dou ches die alleen via modderige pa den bereikbaar zijn, zijn volslagen onvoldoende voor de meer dan 800 bewoners van het kamp. "Maar het ergste is dat we geen warm water hebben om te wassen en geen ruim te om kleren te drogen", meent Sa bine. Alles in de tent voelt na een aantal dagen regen klam en vochtig aan. Zelfs onder de dekens heeft haar dochtertje het nog koud. Eten, een keer per dag warm en twee maal brood, worden door de Maltezer Hulpdienst in samenwer king met het Hongaarse Rode Kruis verstrekt. Volgens Imre von Ugron, plaatsvervangend hoofd van de Hongaarse Maltezer Hulpdienst, be toont de Hongaarse overheid zich aan alle kanten zeer behulpzaam: een van de twee kampen in Boeda pest krijgt zijn voedsel bijvoorbeeld aangeleverd van een plaatselijk zie kenhuis. En de Hongaarse douane verleent alle medewerking als de Maltezers achtergelaten auto's en andere bezittingen naar Duitsland willen brengen om aan de rechtma tige gevluchte eigenaren terug te geven. Paspoorten Maar de allerbelangrijkste hulp zou de toestemming tot vrij vertrek uit Hongarije zijn. En de Hongaren, toch ook wel beducht voor de rela ties met de DDR, willen die niet zo maar geven. Frank en Sabine heb ben weliswaar kersverse Westduit se paspoorten, want iedere vluchte ling die zich aanmeldt, wordt meteen van de begeerde groene reispapieren voorzien. Maar ze kunnen het land niet uit, want in die gloednieuwe paspoor ten staat geen uitreisstempel. En zonder dat kun je Hongarije niet uit. Regels zijn regels, ook in het meest open Oosteuropese land. Ook Von Ugron heeft geen idee hoe het verder moet met de vluchte lingen. Het enige dat hij zeker weet, is dat zijn organisatie het niet aan kan als er, zoals de verwachting is, 20.000 DDR-burgers via Hongarije naar het westen willen. "Dan moet de Hongaarse regering wel iets doen want zoveel mensen kunnen wij nooit opvangen". Frank en Sabine wachten af. "Te rugsturen kunnen ze ons niet", meent Frank. "Dan komen we we gens in de gevangenis vanwege on ze vluchtpoging". "We komen er ze ker uit", zegt Sabine optimistisch, "We moeten dit gewoon volhouden, dan komen er wel betere tijden". BOEDAPEST "Het is ons allemaal veel te makkelijk voorgeschilderd. De westelijke media deden het voorko men alsof we zo de grens over zouden kunnen. En daar klopt helemaal niets van. Ik weet echt niet meer waar we aan toe zijn. Ik heb nog maar vertrouwen in één ding: dat we over een paar weken in ieder geval in West-Duitsland zullen zijn en niet worden teruggestuurd. Dat hebben ze ons wel beloofd". door Runa Hellinga Een fles bier staat op het minus cule klaptafeltje voor hem. Zijn vrouw Sabine zit gebogen naast hem op het onderste deel van een stapelbed. Hun dochtertje van zes hangt vanwege het slechte weer al dagen lang rond in de tent. Een buurman luistert en praat onge vraagd mee. Overal hangen kleren en liggen tassen. Met 14 mensen in de regen in een tent van nog geen vier bij vier me ter. Frank, een computerprogram meur uit het zuiden van de DDR, had het zich anders voorgesteld toen hij en Sabine vijf weken gele den besloten thuis alles achter te la ten om via Hongarije naar West- Duitsland te gaan. Zo makkelijk als het thuis had geleken, ging het niet. De eerste paar weken was het ge dwongen verblijf in Hongarije nog wel uit te houden omdat ze onder dak hadden bij een paar kennissen. Maar daar konden ze niet eeuwig blijven, en twee weken geleden waagden ze de tocht over de 'groene grens', het prikkeldraad-vrije ge bied tussen Oostenrijk en Honga rije. "Vijf uur hebben we gelopen. Maar toen we dachten dat we er nu moesten zijn, liepen we een paar Hongaarse soldaten tegen het lijf'. Sindsdien zit de familie in het op vangkamp in Boedapest. Een nieu we poging zelfstandig weg te ko men, willen Frank en Sabine niet doen. Sommige waaghalzen heb ben al vier, vijf vluchtpogingen op hun naam staan. Maar er gaan ver halen dat er bij de grens met scherp is geschoten en er zou zelfs een ba by gewond in het ziekenhuis zijn opgenomen. kampen in Boedapest en bij het Ba- latonmeer is weinig rooskleurig. De Maltese Hulpdienst, een kerkelijke instelling die in Hongarije ook be trokken is bij de opvang van vluch telingen uit Roemenië, beschikt over veel te weinig materieel om de naar schatting 4000 Oostduitsers op te vangen die zich inmiddels heb ben aangemeld. Kruiptentjes Een deel is ondergebracht in een soort legertenten, waarin aanvanke lijk zeven en inmiddels 14 mensen wonen. Sommige bevoorrechten bi vakkeren in hun caravan van Oost europese makelij. Maar het grootste deel van de Oostduitsers leeft in ei gen piepkleine enkeldaks kruip tentjes en beschikt over kampeer uitrusting die absoluut niet bere kend is op het weer. De Acht Mei Beweging heeft een dringend beroep op de bis schoppen gedaan uit hun 'zelf gekozen. maar niet noodzake lijk' isolement te komen. Die wens leeft bij veel participan ten en bij velen die in de Acht Mei Beweging een geestelijk thuis hebben gevonden. Overleg tussen de bisschoppen en de be weging is in het belang van de RK Kerk, zo vindt 'Acht Mei'. De beweging, die vijf jaar gele den spontaan begon als kritisch antwoord op het bezoek van de paus, schrijft dit aan de bisschop pen naar aanleiding van de reac ties van de deelnemende organi saties op het besluit van de bis schoppenconferentie de gesprek ken met 'Acht Mei' op te schorten omdat ze onvruchtbaar zouden zijn. Daarop heeft de beweging haar achterban geraadpleegd. De deelnemende organisaties zien de Acht Mei Beweging als 'een hoopvolle gestalte van kerk- zijn'. Zij willen de band daarmee niet kwijt raken. De impliciete vraag van de bisschoppen aan de AMB-participanten te kiezen voor de hiërarchische Kerk of de Acht Mei Beweging, noemen ze 'een vals dilemma'. Verscheidene participanten hebben het bestuur van 'Acht Mei' gevraagd zich te bezinnen op .mogelijkheden om het contact met de bisschoppen te herstellen. De hoop bestaat dat tezijnertijd er een betere verstandhouding tus sen de bisschoppen en de Acht Mei Beweging zal ontstaat. Tenslotte schrijft het bestuur van de Acht Mei Beweging dat het de zorg van de bisschoppen voor de eenheid van de RK Kerk in Nederland deelt. "Wij verschil len echter van mening over de reikwijdte van die eenheid en over de manier waarop die door Christus beoogde eenheid het beste kan worden bereikt". 'Acht Mei' bundelt ruim hon derd rooms-katholieke organisa ties die zich inspannen voor ver nieuwing in kerk en samenleving. De manifestaties worden door- gaanse door tien- a twaalfduizend mensen bezocht. De beweging ontstond uit het Platform Initiatieven Pausbe zoek, die een eerste manifestatie organiseerde aan de vooravond van het pausbezoek rond het the ma 'Het andere gezicht van de Kerk'. Bisschop Ter Schure van Den Bosch merkte toen op: "Het leek meer het gezicht van een an dere kerk". De bisschoppen heb ben zich altijd kritisch tegenover 'Acht Mei' opgesteld. Natuurlijk zou het klooster uit Auschwitz verdwijnen, als de paus dit zou willen. Dit heeft kar dinaal Danneels, aartsbisschop van Mechelen en Brussel voor de Belgische radio verklaard. Hij was een van de vier rk verte genwoordigers, die in februari 1987 de overeenkomst met het Joods Wereldcongres onderte kenden, waarin werd afgespro ken dat het omstreden klooster binnen twee jaar zou worden ver plaatst. Macharski, aartsbisschop van Kraków in welk bisdom Auschwitz ligt, en de Poolse pri maat kardinaal Glemp proberen de laatste tijd onder de afspraak uit te komen. Danneels en twee andere ondertekenaars, de Fran se bisschoppen Decourtray en Lustiger lieten zondag in een ge zamenlijke verklaring weten dat hiervan geen sprake kan zijn. Met zijn uitlating over de paus weerlegde Danneels ook opmer kingen van bisschop Bomers van Haarlem, die vorige week eerst te gen twee orthodoxe rabbijnen en vervolgens tegen het OJEC (Overlegorgaan van joden en christenen in Nederland) volhield dat de paus niets aan de verplaat sing van het klooster kan doen omdat hij als bisschop van Rome zich niet met de zaken van het bis dom Kraków mag bemoeien. Radio Vaticaan heeft eerder de ze week bijna integraal de ge meenschappelijke verklaring van Danneels, Decourtray en Lusti ger voorgelezen, waarin zij de uit voering van de overeenkomst met het Joods Wereldcongres ei sen. Waarnemers zien in deze daad van Radio Vaticaan, die nooit tegen de wil van de Heilige Stoel zal handelen, een aanwij zing dat paus Johannes Paulus II zich impliciet achter Danneels en de zijnen schaart. Rk onderwijs De uitspraak van het Vaticaan dat bisschop Gijsen van Roer mond het recht heeft in zijn bis dom een eigen reglement voor het rooms-katholiek onderwijs in te voeren, zal de situatie in Limburg 'nauwelijks doen veranderen'. Dat meent voorzitter K. van Overbeek van de Katholieke On derwijs Vereniging (KOV), een van de bij de Nederlandse Katho lieke School Raad (NKSR) aange sloten bonden. De scholen in Limburg die het reglement van de bisschop van Roermond niet wensen te aan vaarden, kunnen immers bij de NKSR een zogenoemde constate rende verklaring krijgen. Zij zijn daarmee geen door de bisschop van hun bisdom erkende rk on derwijsinstelling, maar wel rooms-katholiek, aldus Van Over beek. Formeel vallen zij immers onder de NKSR en volgen zij het reglement van de zes overige bis schoppen van Nederland. De bestaande scheiding tussen het reglement van bisschop Gijs- sen en dat van de overige zes bis schoppen is door de pauselijke raad in Rome nu geformaliseerd, aldus Van Overbeek. Niet alleen bisschop Gijsen heeft het recht voor zijn bisdom een eigen regle ment voor het rooms-katholiek onderwijs in te voeren, maar dat recht hebben de overige bis schoppen ook. De continuering van deze scheiding valt, naar zijn mening, wel zeer te betreuren. Zij schaadt immers de eensgezind heid van de Nederlandse bis schoppenconferentie alsook van het rooms-katholiek onderwijs. Bijbels Terwijl internationaal de vraag naar bijbels enorm blijft stijgen, heeft de vraag naar de bijbel zich in ons land gestabiliseerd. Uit het jaarverslag van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) blijkt dat er vorig jaar zo'n 280.000 bij bels en bijbelgedeelten zijn ver spreid. Overigens was in 1987 het totaal met ruim 220.000 beduidend la ger, maar het verschil is te verkla ren door een grote bestelling van de Nederlandse Gideons, de orga nisatie die voor gratis Nieuwe- testamentjes in ziekenhuizen, ho tels en gevangenissen zorgt. Vo rig jaar heeft deze organisatie alle stukgelezen en verdwenen exem plaren vervangen. De belangstelling voor de in po pulair Nederlands geschreven Groot Nieuws Bijbel neemt steeds meer toe, zo blijkt verder uit het verslag, terwijl de alom ge bruikte vertaling uit 1951 steeds meer terrein verliest. In 1988 werd ook een serie computerdis kettes met bijbeltekst ontwik keld. Internationaal blijft de vraag naar bijbels stijgen. Een grote uit daging voor de bijbelgenoot schappen vormt de nieuwe situa tie in de Sovjetunie en Oost-Euro pa waar door de nieuwe invoer vergunningen gewoon bijbels ge ïmporteerd mogen worden. In het jaarverslag van het NBG wordt in dit verband gesproken van een zware taak, niet in de laatste plaats door het feit dat de geld wervingsacties van de diverse bij belgenootschappen in de wereld (in totaal zijn er 110) steeds moei zamer verlopen. Dit jaar is voor het NBG een ju bileumjaar: het genootschap be staat 175 jaar. Dat wordt zaterdag 30 september gevierd in 'De Flint' in Amersfoort tijdens een verga dering, waarop onder andere het woord gevoerd zal worden door dr. G. J. van Butselaar, algemeen secretaris van de Nederlandse Zendingsraad en ds. Ype Schaaf uit Dokkum. De bijeenkomst be gint om tien uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2