De erfenis van Wiin Beeren Simenon had graag Maigret willen zijn' Musea scheppen ook cultuur Publieksprijs voor beste illustrator Directie NDT uitgebreid Prijs voor dichter Rawie WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1989 PAGINA 21 'Hardware', hedendaagse sculptuur in Boymans-van Beuningen ROTTERDAM (GPD) - Voormalig directeur Wim Beeren is nog nadrukkelijk aanwezig in museum Boy mans-van Beuningen. Uit de tentoonstelling 'Hardware' die momenteel in Rotterdam te zien is, spreekt duidelijk zijn aankoopbeleid. De col lectie hedendaagse sculp tuur draagt (nog steeds) het stempel van 'de vijf kapstok ken': Joseph Beuys, Walter de Maria, Richard Serra, An dy Warhol en Claes Olden burg. Hun werk - met uitzon dering van Warhol - bepaalt dan ook het beeld van deze expositie. door Rob Schoonen Piet de Jonge, de nieuwe hoofdcon servator van de afdeling moderne kunst, is realist genoeg om te besef fen dat bij een presentatie van de collectie sculpturen hij niet aan die grote vijf voorbij kan. Het vijftal vormde tijdens de periode van Bee ren meer dan in een opzicht de basis voor zijn doen en laten. In zijn vijf jaren-plan, opgesteld in overleg met de toenmalige hoofdconservator moderne kunst Martin Visser, was veel plaats ingeruimd voor de visie en uiteraard de objecten van die vijf kunstenaars. In de loop der jaren zijn er van hen karakteristieke, ster ke objecten aangekocht. Daarnaast werd er door Beeren en Visser werk van jongere kunstenaars geëxpo seerd èn aangekocht. Werk, dat op de een of andere manier verwant is, of juist contrasteert met de objecten van 'de vijf. Minimal Piet de Jonge kijkt aan tegen een kwalitatief goede, maar in sommige opzichten gespecialiseerde collec tie hedendaagse sculptuur. Hoe je het ook wendt of keert, 'de vijf zijn kinderen van hun tijd en geven dus uitdrukking aan de nieuwe invul ling van het begrip sculptuur welke leefde in de jaren zestig, zeventig. De Amerikaanse Minimal-Art-kun- stenaars (Sol LeWitt, Carl Andre, Donald Judd of Dan Flavin), zij zijn nadrukkelijk aanwezig op 'Hardwa re'. Maar ook het veelbesproken werk 'Grond' uit 1981 van Joseph Beuys staat (wederom) opgesteld. Het uit hout, koper en allerlei kan toorattributen opgebouwd object staat in een van kleinere zalen op de eerste verdieping en het komt daar goed tot zijn recht. Beter in ieder ge val dan in de centrale zaal waar het een aantal jaren geleden werd ge toond. In die grote zaal is nu alle ruimte gelaten voor één object. 'A Compu ter Which Solve Every Problem in the World'. Het is een indringend object dat Walter de Naria vervaar digde in 1984. Het is speciaal voor museum Boymans- van Beuningen gemaakt. Het is een vloersculptuur dat bestaat uit 75 roestvrij stalen staven. Aan een zijde begint de strikte ordening met staven die driehoekig van vorm zijn. Het ob ject eindigt met staven die twaalf- hoekig (en dus bijna) rond zijn. Alle elementen liggen evenwijdig aan el kaar, in een bepaald patroon ge rangschikt. Vooral door de speciale belichting veranderen de staven steeds van toon en structuur. Dat le vert een spannend spel op. Vooral wanneer je lang rond of door het ob ject loopt wordt je je gewaar van al lerhande aspecten als ruimte, licht en ritme. Van een bepaalde afstand lijken de staven op een gegeven mo ment zelfs los te komen van de vloer. Het is kortom een eigenzinnig object dat veel, maar goddank niet alles prijs geeft. Alles Een van de fraaiste objecten die het museum ooit heeft aangekocht is voor mij (nog steeds) 'Studio Piece' uit 1979 van Bruce Naumann. In dat uit gips en hout opgebouwde werk zit letterlijk alles wat een goede sculptuur dient te hebben. Er wor den vragen gesteld over heel fysie ke onderdelen, terwijl het er ook al tijd in slaagt inhoudelijk een en an der aan de orde te stellen. Ruimte, licht, structuur, toon... en dat alles met zoiets simpels als een vierkant en een cirkel. Ik raak er nooit op uit gekeken. Het laat zich echter moei lijk combineren met het er vlak naast geplaatste object 'Counter III' van Richard Artschwager. Of schoon het gladde, haast steriele ob ject van Artschwager goed contras teert met de ruwe oppervlakken van Naumanns object, komt op de een of andere manier de bedoelde spanning tussen de twee objecten niet echt naar buiten. In de aanpalende, wat kleinere za len staan vooral recent verworven objecten opgesteld. Ook hier is sa mensteller De Jonge zich niet te buiten gegaan aan een overdadige en/of al te confronterende verto ning. Juan Munoz, Thomas Schüt- te, Leo Vroegindeweij, Niek Kemps en Erik Wijntjes: ze zijn allemaal na drukkelijk aanwezig maar zonder dat er 'vechtpartijen' ontstaan. Die beelden geven overigens wel aan er van één, allesbepalende richting in de sculptuur absoluut geen sprake is. Alles kan en alles mag, bij wijze van spreken. Overigens geldt dat niet alleen voor de beeldhouw kunst. Daar kun je om treuren -som migen hebben nu eenmaal behoefte aan één invloedrijke stroming of fi guur- aan de andere kant: die schijnbaar eindeloze ruimte heeft ook zo zijn voordelen. Bovendien, de geschiedenis herhaalt zich. Hoe dan ook. Dat geldt ongetwijfeld ook voor de beeldhouwkunst. Span nend is het dan te zien welke jonge kunstenaar(s) die geschiedenis een duwtje in een bepaalde richting kan geven. Ik doe een gokje: let op het werk van De Maria en Allan McCol- lum. Tentoonstelling: 'Hardware', collectie hedendaagse sculptuur. Museum Boymans- van Beunin gen, Mathenesserlaan 18-20, Rot terdam. Tot en met 1 oktober. Open: di t/m za van 10-17 uur, zo van 11-17 uur. Op zaterdag 16 sep tember wordt er in het museum een dag over hedendaagse sculp tuur gehouden met films en lezin gen. Reserveren: 010-4419400. 'Grond' van Joseph Beuys(1981). Huygensprijs voor Anton Koolhaas DEN HAAG (ANP) - De Con- stantijn Huygensprijs van 10.000 gulden heeft de Jan Cam- pertstichting in Den Haag toe gekend aan Anton Koolhaas voor, zijn gehele letterkundige werk. Dit heeft de stichting dinsdag bekendgemaakt. Het bestuur besloot hiertoe op voordracht van een negen personen tellende jury. De prijs wordt met de overige drie letter kundige prijzen van 5.000 gul den uitgereikt op 15 december in Den Haag. De Jan Campertprijs voor ge dichten gaat naar Miriam' van Hee voor haar bundel „Winter hard". De F. Bordewijkprijs voor proza is voor Jeroen Brou wers voor zijn roman „De Zond vloed". De Nienke van Hichtumprijs voor kinderboe ken is Iene Biemans ten deel ge vallen voor haar bundel kinder gedichten „Lang zul je leven". Anton Koolhaas. (foto gpd) Auteur psychologische misdaadromans overleden De Belgisch-Franse schrijver Georges Simenon is op 86- jarige leeftijd in Lausanne overleden. Simenon was de 'vader' van commissaris Maigret, die op zijn beurt in '31 ter wereld kwam. Simenon verwierf een wereldnaam met 76 politieromans waarin Maigret het rotsvaste middelpunt vormt. Commissaris Maigret opereert daarin altijd vol mededogen in een wereld van kleine burgers die meestal om kleinmenselijke redenen op het verkeerde pad zijn geraakt. Voor de ware Simenon-adepten zijn er dan ook nog zijn 117 romans, waarin het leven als een lijdensweg vol melancholische somberheid wordt uitgebeeld. PARIJS Simenoh had in '71 zijn onwaarschijnlijke literaire produc tie stopgezet en zich in Zwitserland teruggetrokken in een bescheiden huis in Lausanne, aan de zijde van Térésa, zijn laatste en trouwe vrien din. Hij dicteerde er op een bandre corder zijn wijdlopige memoires, die aan zijn roem niet hebben bijge dragen en leed er in stilte aan de zelfmoord van zijn dochter Marie- Jo, die aan het beeld van haar vader als een onbereikbare minnaar was bezweken. door Rudolph Bakker Simenon werd in 1903 als de zoon van een verzekeringsagent in Luik geboren. In 1916 al besloot Georges dat hij journalist wilde worden. In '19 ging hij naar Parijs, waar hij on der zeventien pseudoniemen in de jaren '20 ontelbare romannetjes schreef. Beroemd uit die dagen is de goede raad die Colette hem gaf om de grootste emoties in zo min moge lijk woorden uit te drukken. Onder eigen naam publiceerde Simenon voor het eerst in '31. 'Le relais d'Alsace' werd een politiero man met alle melancholie die Si- menons handelsmerk werd. De eer ste 'Maigret' verscheen eveneens in '31, al was die al in '29 in Delfzijl ge schreven, waar Simenon in de ha ven lag aan boord van zijn zeiljacht de 'Ostrogoth'. In dit prille werk is Maigret 45 jaar, gehuwd en kinder loos en kinderloos zal hij blijven. 1000 Vriendinnen Simenon zelf had drie tumultueuze huwelijken en kreeg vier kinderen. In een gesprek over Casanova met Charly Chaplin, zittend onder de boom in zijn tuin in Lausanne, ver telde Simenon eens zonder opsnij derij dat hij in zijn leven meer dan duizend vriendinnen had gehad. Uit zijn gedicteerde memoires blijkt echter hoezeer Simenons ei gen leven van spanningen, onzeker heid en angst aan elkaar gehangen had. In een weinig bekend essay over de roman schreef Simenon in '45: "Het eerste gevoel dat een mense lijk dier net als alle andere bees ten in zij,n leven ondervindt en dat misschien wel de basis vormt van al zijn andere gevoelens is de angst". Het is de eenzaamheid die de hoofdrol speelt in een onvergete lijke roman als 'Trois Chambres a Manhattan'. De eenzaamheid was ook Simenons éigen verborgen lij densweg. De voor de oorlog beroemde Franse schrijver André Gide noem de Simenon 'de enige echte roman schrijver in de Franse taal'. Maar net als Gide nu nog maar bij een kleine kring van ingewijden voortleeft, is het de vraag hoe het met het oeuvre van Simenon zal aflopen. De realis tisch, maar met mededogen, be schreven uitzichtloosheid van de kleine man is een 'genre' dat geen opgeld meer doet. De bijna hinder lijk aandoende 'nabijheid' van de succesloze personages zowel in de 'Maigrets' als in de romans heeft een hallucinerende aantrekkings kracht, maar hij ruikt tegelijkertijd naar een uit de mode geraakt par fum. De 'Presses de la Cité', die al sinds jaren Simenon publiceren, zijn sinds enige tijd bezig met het uitge ven van zijn volledig werk in vijf tien ferme reuzenpockets, waarvan de eerste vijf zijn verschenen. En dan zijn er de nog steeds popu laire Maigret-tv-films.In '66 poseer de Simenon in Delfzijl voor het beeld van Maigret dat er toen ont huld werd in tegenwoordigheid van een internationaal gezelschap Mai- gret-interpreten. Voor ons land staat Jan Teulings op die foto. Si menon had zelden een goed woord voor de film-commissarissen over. Zijn films zag hij nooit, de boeken die hij schreef las hij nimmer. Hij stierf na jaren van zwijgen en een ernstige operatie in '86 als een der meest gefortuneerde schrijvers van de wereld. Toch merkte hij eens bit ter op: "De eerste woorden die ik als baby hoorde, waren: 'geld, geld, geld". En na een leven als een spek takel gingen zijn laatste jaren in Kunst op 06-lijn DEN HAAG (ANP) Van oktober tot en met februari kan in ons land werk van kunstenaars op een 06-lijn worden beluisterd. Het is geluids- werk dat de eerste Nederlandse Ge luidsgalerie biedt met elke maand een ander programma op 06- 32032899, dat gemiddeld van vijf tot tien minuten duurt en 50-cent per minuut kost. Dit heeft de Stichting Kunststa tion bekendgemaakt. Het project is een initiatief van deze stichting met als gangmakers de kunstenaars Heiner Holtappels uit Den Haag en Adriaan Netten uit Amsterdam. Voor de proef is 25.000 subsidie ver kregen van de gemeente Amster dam. Het is de bedoeling' dat de ge luidsgalerie op de 06-lijn dag en nacht zeven dagen per week open staat. Van elke 50 cent per minuut gaat een kwartje naar de PTT. De andere helft wordt besteed aan uit voering van het project Geluidsga lerie. Vijf kunstenaars zijn uitgeno digd speciaal voor het project een werk te maken. Het zijn: Peter Zeg veld en Peter Bogers, beiden uit Amsterdam, Holtappels uit Den Haag, Cas de Marez uit Rotterdam en Toine Horvers uit Tilburg. Lausanne vol klein geluk heen, te- jarenlang commissaris Maigret uit- samen met de voor de buitenwereld gebeeld in de televisiebewerkingen onzichtbaar gebleven Térésa. van Simenons roman. "Ik geloof dat "Voor mij was hij de grootste Simenon wilde dat Maigret een Franse populaire^uteur, de nieuwe sympathieke man zou zijn", aldus Balzac", was de reactie van de Fran- Richard. 'Maigret is zonder twijfel se acteur Jean Richard op het over- de man die Simenon had willen lijden van Simenon. Richard heeft zijn". DEN HAAG (ANP) - De musea heb ben naast een cultuurbrengende ook een cultuurscheppende taak, waarvoor concrete, nieuwe plannen kunnen worden gemaakt voor elk van de museale vakgebieden. Daar van is het congres van de internatio nale vereniging van musea, ICOM, na elf dagen overleg in Den Haag overtuigd. De ongeveer 1.500 deelnemers uit meer dan honderd landen legden hun opvatting gisteren bij het af sluiten van de vergadering in reso luties vast. Zij beschouwen deze taak allerminst als een vaag ideaal. De musea conserveren niet alleen, cultuur en cultuurgoederen worden ook nader verklaard en uitgelegd en opnieuw gewaardeerd, terwijl deze BAARN (GPD) - In Kasteel Groe- neveld te Baarn is van 4 september tot en met 17 december werk te zien van acht tekenaars en illustratoren, die zijn genomineerd voor de Pu blieksprijs voor het Nederlandse Boek 1989. Zij werden geselecteerd door een jury onder voorzitterschap van Hanny van den Horst en verte genwoordigen diverse genres. De genomineerden zijn Marjolein Bastin, Theo van den Boogaard, Dick Bruna, Rien Poortvliet, Ingrid en Dieter Schubert, Peter van Straaten, The Tjong Khing en Peter Vos. Tot en met 24 oktober kan het publiek via deelnameformulieren, die in boekhandels en bibliotheken verkrijgbaar zijn, een stem op deze kunstenaars uitbrengen. De uitein delijke winnaar ontvangt de oeu- vreprijs, die bestaat uit 15.000 gul den en een plastiek van Jeroen Hen- neman. De prijsuitreiking heeft plaats op 5 november tijdens een li ve-uitzending van het VARA-pro- gramma Sonja. De Publieksprijs voor het Neder landse Boek werd in 1987 voor de eerste maal toegekend. Eerdere winnaars waren Kees van Kooten in het genre 'Romans en verhalen' en Annie M.G. Schmidt in de categorie 'Gedichten en verzen'. instellingen ook inzicht bieden in nieuwe uitingen van kunst en we tenschap. Het congres kende behalve dis cussies voor vakgebieden en werk bijeenkomsten ook onderwerpen als groei van collecties, presentatie vormen, verbreding van het begrip museum en wenselijkheden en mo gelijkheden voor samenwerking. Het volgende congres, dat in 1992 in Canada wordt gehouden, heeft als thema "Musea, zijn er grenzen". Uit de resoluties spreekt vooral de noodzaak tot verdere samenwer king en uitwisseling tussen musea. Daaraan gaven vrijwel alle interna tionale comités van de ICOM uiting in de verslagen van hun discussies. Het congres stelde tevens een driejarenplan vast. Tot de activitei ten uit dit programma behoren: het op nationale en regionale schaal in ventariseren van culturele eigen dommen, het opzetten van her- en bijscholingscursussen voor de wer kers in de musea, met name in de derde-wereldlanden, en het ontwik kelen van programma's voor sa menwerking met het onderwijs. Dit plan wordt uitgevoerd onder leiding van de nieuwe president, Alpha Oumar Konaré (43) uit Mali, voormalig minister van cultuur in zijn land en al zes jaar vice-voorzit- ter van de ICOM. Muziekrecensent Kees Verhoef (92) overleden LEIDEN In zijn woonplaats Lei den is, naar nu bekendgemaakt, op 2 september de muziekrecensent Kees Verhoef overleden. Hij is 92 jaar oud geworden. Verhoef was voor deze krant ge durende een zeer lange reeks van ja ren medewerker. Om precies te zijn van 1947 tot 1980, Hij vervulde deze functie met niet aflatende trouw en toewijding. "Recenseren in de pro vincie is een dienende kunst", zei hij ooit zelf over zijn vak in een in terview ter gelegenheid van zijn af scheid. Van Kees Verhoef zijn in de loop der jaren naar schatting zeker 5000 recensies in het Leidsch Dagblad verschenen. Vitaal als hij altijd was, verkocht hij zelden of nooit 'nee' als er een beroep op hem werd gedaan. Hij was altijd een graag geziene gast op vrijwel elke uitvoering. Zo wel omdat Verhoef zelf bekend stond als een beminnelijk man dan wel dat zijn muziekverslagen in het algemeen vriendelijk en mild van toon waren. »DEN HAAG (ANP) - Het bestuur van het Nederlands Dans Theater in Den Haag heeft besloten de directie met ingang van 1 september vol gend jaar uit te breiden met Arlette van Boven. Zij wordt plaatsvervan gend zakelijk directeur en zal zake lijk directeur Carel Birnie bijstaan en bij afwezigheid vervangen. De directie wordt voorts gevormd door artistiek directeur Jiri Kylian. Door de benoeming van Van Boven ontstaat een driehoofdige directie. Daarmee vervalt de functie van za kelijk leider, waarvoor drie jaar ge leden Peter Schreider werd aange trokken. Birnie die dertig jaar gele den aan de wieg van het gezelschap stond, blijft tot 1995 in functie. Arlette van Boven werkt al twin tig jaar bij het NDT. Zij werd gebo ren in Antwerpen, kreeg haar oplei ding in Antwerpen, Parijs en Lon den en werd op zestienjarige leeftijd geëngageerd bij het Antwerpse Operaballet (nu Koninklijk Ballet van Vlaanderen). Na te hebben ge danst bij het Ballet du XXëme Siè cle van Maurice Béjart maakte zij in 1964 kennis met balletten van Hans van Manen. Na een periode bij de Royal Ballet Touring Company en het Western Theatre Ballet (nu Scottish Ballet), kwam zij in 1969 bij het NDT, waarvan Hans van Manen samen met Benjamin Harkarvy de artistieke leiding had. Van Boven sloot in 1981 'haar danscarrière bij het balletgezel schap af en heeft sindsdien de ju- niorengroep geleid. Deze groeide van een jongerenklasje uit tot NDT 2, een dansgroep met eigen gezicht en internationale faam. In het tableau de la troupe van het NDT is met ingang van dit seizoen ook het een en ander gewijzigd. Marta Castrillo, Marie Josée Joore, Vanessa de Lignière en Jan de Schijnkel verlieten NDT 2. Hun plaatsen worden ingenomen door Francoise Constant, Christina Hor- tiguela, Carolina Armenta, Ina Broeckx, Zane Booker en Ivan Du- breuil. Philippe Blanchard en Lionel Ho- che verlieten de grote groep. Nacho Duato, Sabine Kupferberg en Ge rald Tibbs beëindigden hun dans carrière. Duato blijft als choreo graaf aan het gezelschap verbonden naast Kylian en Van Manen. Kup ferberg en Tibbs assisteren Van Bo ven bij NDT 2. Glenn Edgerton is aangetrokken als nieuwe danser. "Ik schrijf voor mensen, mijn mensen", is een gezegde van hem. Waarmee hij maar wilde zeggen geen mensen te willen kwetsen. Kees Verhoef is, overeenkomstig zijn wens, intussen in stilte begra- GRONINGEN (ANP) - Het College van Gedeputeerde Staten van Gro ningen heeft de culturele prijs van de provincie voor 1989 toegekend aan de in Groningen wonende dich ter Jean Pierre Rawie (38). De Wes- sel Gansfort Prijs bestaat uit een be drag van tienduizend gulden en uit een plastiek. Rawie, in 1951 geboren in Den Haag, publiceerde onder meer de gedichtenbundels 'Het meisje en de dood' (1979), 'Intensive Care' (1982), 'Kwade Trouw' (1986), 'Oude Ge dichten' (1987) en samen met de dichter Van Wissen 'De match Lu- teyn-Donner' (1985). Volgende week verschijnt bij uitgeverij Bert Bakker Rawie's nieuwste bundel 'Woelige Stof.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21