'Ut hou rekening met publiek' Regiedebuut Cora Canne-Meijer in 'Zauberflöte Stram Lstoelkimst van Ascon de Nijs Steengroeve Winterswijk decor voor 16 jonge zangtalenten Wereldcongres museumorganisatie praat over scheppen van cultuur Landelijk cultureel 06-nummer ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1989 KUNST PAGINA 33 ROTTERDAM - Een luizige hotelkamer in Mexico. Aan een van de wanden een schilderij. Niet aan een haakje opgehan gen, maar met een spijker dwars door het linnen tegen de muur geramd. Zoiets inspireert Ascon de Nijs. Zoals ook de prullaria uit de kitschwereld hem op ideeën kunnen bren gen. "Ik denk dat het de vergan kelijkheid ervan is die mij boeit. Dezelfde vergankelijkheid van een singletje datje grijs draait". De Nijs: "De schijnwereld van de rock 'n roll, waarbij je je eigen fanta sieën kunt oproepen, fascineert me in hoge mate. Zoiets wilde ik zelf ook maken. Mijn schilderijen zijn dan ook vaak geïnspireerd door mu zieknummers die in m'n hoofd zit ten. Muziek is een belangrijke voe dingsbodem voor mij als beeldend kunstenaar. Veel meer bij voor beeld dan dat ik door andere schil ders wordt geïnspireerd. Was ik een minder matig gitarist geweest dan ik ben, was ik muzikant geworden, dan had ik waarschijnlijk country- liedjes geschreven. Want ik word sterk aangespoord door een soort fixatie met Amerika. Ik heb Route Sixty Six afgereden! Cowboyachti- ge figuren komen dan ook regelma tig terug in m'n werk Muziek, maar ook literatuur. De Nijs: "De boeken van Bukowski. De ellendigheid, niks heeft nut, 't wordt toch nooit wat. Dat. Ik heb veel slapende manne tjes geschilderd. De lamlendigheid van mensen. Een sfeer waar ik zelf in heb geleefd, toen ik twee jaar lang in een kraakpand naar het pla fond heb liggen staren". Ascon de Nijs 26, Rotterdam mer maakte naam met auto-ob jecten als FILE FUN (een file auto portieren beschilderd met mensen die hun tijd in de file doden) en HOLI-day (een reeks met toeristen beschilderde, op water drijvende autodaken). Op het onlangs in Rotterdam ge houden Teatro Fantastico kon men een blik werpen in zijn kijkdoos On derwereld. Je moest er voor op de knieën en het kostte je een piek, maar dan werd je ook mee op helle vaart genomen naar een het dag licht niet kunnende verdragen on dergrondse (letterlijk en figuurlijk) wereld van duivels, dames van lich te zeden en louche personages van diverse pluimage. Met de Friese kunstenaar Dirk Hakze gaat De Nijs het kijkdoos idee (bovengronds) uitvergroten. De Nijs: "Zoals je in nieuwbouw wijken vaak de tegenstelling ziet tussen de strakke architectuur en de interieurs vol kitsch en tierelan tijnen, waardoor je denkt: die men sen moeten eigelijk in heel andere huizen wonen, zo zal Hakze als geo metrisch kunstenaar een strakke kist ontwerpen die als karretje ach ter de auto kan worden meegeno men om te verhuren aan pretparken en festivals, terwijl ik op de manier van mannetjes en vrouwtjes schil deren die mij eigen is het interieur van de kijkkist tot leven zal bren gen". Handelsmerk Zijn manier van schilderen, in zijn eigen woorden: indringend, morbi de, lawaaierig, kermisachtig, deco ratief, theatraal, figuratief, cartoon achtig, dik in de verf, primaire kleu ren in grote vlakken recht uit de pot. Door het veelvuldig beschilderen van gebruiksvoorwerpen - van gita ren tot televisietoestellen en van een koeiehuid (met daarop een lig gend de liefde bedrijvend paar) tot de (onderkant van) w.c.-brillen ("door de rat gezien") is ook de te genstelling tussen (of de combina tie van) het twee- en driedimensio nale Ascons handelsmerk gewor den. Een recent voorbeeld daarvan zijn de door hem beschilderde zit tingen van strandstoelen. Beschil derd met alles wat men zoal in de braadpan (letterlijk, en figuurlijk: het strand) aantreft: van gebakken ei tot bieflap. "Als je de strandstoel uitklapt is hij driedimensionaal, kun je met je kont op een schilderij gaan zitten. Klapje hem in dan is hij ineens een tweedimensionaal kunstwerk in een lijst. Dus: 's zo mers om op te zitten, 's winters aan de muur". De Nijs zegt zich ervan bewust te zijn te moeten waken voor al te ge makkelijke trucs, anderzijds heeft hij met uitzondering van zijn vrije schilderwerk, "maar dat verkoopt dan ook voor geen meter" - geen moeite met 'commercieel' denken. "Bij de objecten die ik voor festivals maak houd ik bewust rekening met het publiek. Ik zie ze als een tussen vorm tussen een opdracht en het werk datje zelf leuk vindt om te ma ken. Ik wil het zoveel mogelijk be grijpelijk houden. Je moet kunst kunnen relativeren. Kunst om de kunst: het verhaal er omheen is vaak meer dan wat je ziet. Ik voel me veel meer verwant met de po diumkunstenaar. Die kijkdoos is Tien door Ascon de Nijs beschilderde strandstoelen worden tot en met 2 september geëxposeerd in meubelzaak Frabricati, Nieuwe Binnenweg 72, Rotterdam. (foto GPD/Wapenaan toch een soort mini-theatertje. Je verkeerd bezig bent als kunstenaar, vast knopen, schoppen ze hem er maakt iets wat ook leuk moet zijn Maar waarom mag een kunstenaar vanaf! Mijn objecten mogen de voor de kijkers". niet begrepen worden? Als iemand mensen ook aanraken. En als ze ze "Je hoort wel eens verkondigen op het toneel dingen staat te doen niet mooi vinden... Ik houd bij voor dat zodra de mensen je begrijpen je waar niemand een touw aan kan baat rekening met vandalisme". WINTERSWIJK - Veertig jaar stond ze zelf op het in ternationale operatoneel. De afgelopen dagen draaft ze heen en weer in Winters wijk, Cora Canne-Meijer, zangpedagoge aan het Am sterdamse Sweelinck- con servatorium, maar nu drie weken bedrijvig met de re gie van de Mozart- opera 'Die Zauberflöte', die dit week end in een 30 meter diepe steengroeve in Winterswijk wordt opgevoerd door zes tien jonge zangtalenten. door Joh.M. Pameijer "Nederland zit vol operatalent, maar of het hier veel kans krijgt is een ander verhaal. Nederland houdt niet van opera, wordt beweerd, maar onze voorstellingen in de steengroeve, 1500 mensen per voor stelling, zijn zo snel uitverkocht, dat er een derde voorstelling moest ko- Veel Nederlands operatalent ver dwijnt naar het buitenland. Wij lei den ze op. Dat kost de staat een hoop geld. Kennelijk kan het nie mand wat schelen, dat het buiten land ervan profiteert. Als je de om liggende landen zou afstropen naar Nederlandse zangers zou je de cast van een flink operagezelschap bij elkaar kunnen brengen. Het zou mij een vreugde zijn als de ogen van de beleidsmakers die daar verantwoor delijk voor zijn, eens open gingen. Ik heb zelf ook veel in het buiten land gewerkt. In Duitsland, Frank rijk, Zwitserland, België, prachtige rollen in grote theaters onder be langrijke dirigenten. Dat weten Winterswijk voor de regie van het weinig mensen hier. Maar ik ambitieuze project. Dit soort orga- had liever in Nederland blijven ken." Philip Blok Oost- Achterhoek haalde haar nisaties doet nog wel eens belang rijk werk voor de plaatselijke cul- de Junior Kamer tuur. In de Achterhoek ontstond uit de Junior Kamer de Stichting Zo mer Opera. "Die Zauberflöte" is het eerste project en dat lijkt meteen al raak. Dank zij een hele ris sponsors kon de stichting een cast van veel belovende jonge professionals naar Winterswijk halen, die compleet met een orkest en een Russische di rigent, onder leiding van Cora Canne-Meijer als regisseuse werken aan een unieke operagebeurtenis in de imponerende kuil aan de Steen- groeveweg. Op die plek, ver van de schaarse toekijkers, ontwaar je ze hele dagen door in de diepte; kleine, bedrijvige poppetjes bezig aan de voorbereiding van een opera-op voering. Ambiance In de kille leegte van deze ambiance praten wij met één van de grote mezzo- sopranen van ons land. Het kost moeite om haar uit het strakke repetitieschema los te wrikken. Van vroeg tot laat gaat het door op een volstrekt professionele wijze. "Toen Philip Blok mij vroeg voor 'Die Zauberflöte' was ik eigenlijk meteen al enthousiast. Zo vlug ik kon ben ik naar die kuil gestapt met laarzen aan en heb er wat staan zin gen om te horen wat de akoestiek deed. Die laat zich gunstig aan zien. De kuil en zijn omgeving passen fantastisch bij de sfeer van de opera. Idealer kun je haast niet hebben." Ze maakt er geen geheim van dan dit haar regiedebuut is. "Maar ik ken de opera natuurlijk door en door. Ik heb redelijk vaak de twee de dame gezongen, zowel bij de Ne derlandse Opera als in Glyndebour- ne met Joan Sutherland als eerste dame. Dat was ons beider begintijd. Als mezzo heb je niet zoveel andere mogelijkheden. Het is natuurlijk prachtige muziek. Uit die muziek komt de mens Mozart tevoorschijn. Het is alsof je die man persoonlijk kent. Van alle componisten staat Mozart bij mij ver bovenaan. Zeker, ik weet van al die verschil- DEN HAAG (ANP) - In het Con gresgebouw in Den Haag begint 28 augustus het vijftiende congres van de International Council of Muse ums (ICOM), de internationale vak organisatie voor musea en muse- umwerk. De tussen de 1.500 en 2.000 deelnemers zullen zich bezighou den met het thema 'Musea als gene ratoren van cultuur' en verder tot en met 5 september tijd hebben voor specialistisch overleg in de zoge noemde internationale comités. De ICOM heeft ruim 8.000 leden in meer dan 120 landen en komt driejaarlijks bijeen. Op het laatste congres in Buenos Aires stond de rol van musea bij het bewaren van het culturele erfgoed centraal. De 'werkgroep inhoudelijk' heeft dit keer een zo op het oog abstracter thema voorbereid: wat kunnen mu sea doen om cultuur te genereren, dat wil zeggen welke actieve rol kunnen zij spelen om cultuur te 'scheppen'. Daarbij wordt gedacht aan het doorgeven van culturele tradities en het verschaffen van inzicht in nieuwe uitingen van kunst en cul tuur. Bij de presentatie daarvan kunnen musea tegenwoordig ge bruik maken van nieuwe technolo gische ontwikkelingen. De organi satie realiseert zich dat de conferen tie alleen zin heeft als uit de discus sie samenwerkingsprojecten op hel terrein van culturele vernieuwing voortkomen. Stedelijk Museum-directeur Bee- ren is vice-voorzitter van het inter nationale comité (CIMAM) dat spe cialisten op het terrein van de mo derne kunst verenigt en jaarlijks vergadert. Ook hier een grote ver scheidenheid: de leden van de CI MAM komen uit onder meer Brazi lië, Canada, Costa Rica, Cuba, Ja pan, Zaïre, Zambia, de Verenigde Staten, Joegoslavië,, de Sovjetunie en Israël. Beeren vertelt dat er daarom bin nen de CIMAM twijfels leven over het nut van het comité en dat dit bij voorbeeld voor zijn collega van het prestigieuze moderne kunstcen trum Centre Beaubourg in Parijs re den is niet naar Nederland te ko- men. "Je hebt er niet echt iets aan", zo verwoordt Beeren de mening van deze collega's. Hij is zelf een andere mening toe gedaan: "De contacten binnen de CIMAM zijn onder meer belangrijk voor museummensen uit landen waar de moderne kunst nog in ont wikkeling is of in een achtergestel de positie verkeert. We zullen dit congres in elk geval gaan gebruiken om te kijken of de organisatie van het comité niet op een realistischer leest kan worden geschoeid." Er bestaat nu niet alleen een on derscheid tussen leden met en zon der stemrecht maar ook een ver schil tussen zogenoemde werkende en niet-werkende leden. Dit onder scheid is indertijd gemaakt op grond van strikte kwaliteitscriteria. Beeren laat doorschemeren dat de CIMAM van hem best "een minder selecte club" mag worden. De Ste delijk Museum-directeur beschikt intussen over zijn eigen 'praat- groepje' met de directeuren van be langrijke musea voor moderne kunst in Parijs, New York en Lon den. Hij heeft de CIMAM duidelijk niet nodig als het erom gaat een bij zonder bruikleen of interessante ex positie naar Amsterdam te halen, maar vindt het comité om andere re- denen toch belangrijk. De CIMAM zal het congres in Den Haag ook gebruiken om te praten over de rol van commercie in de museumwereld. Steeds stijgende prijzen nopen de musea tot een dui delijke standpuntbepaling over bij voorbeeld sponsoring en de eventu ele verkoop van schilderijen uit de collectie. Beeren maakt duidelijk dat het algemene congresthema voor specialisten in moderne kunst niet echt relevant is. 'Genereren van cultuur? Ik doe niet anders", zo zegt hij daarover. Het ICOM-congres wordt bege leid door een expositie over muse ummaterialen in het Congresge bouw. Die is georganiseerd door de Museologische Academie Rein- wardt Academie uit Leiden en het Holland Organizing Centre. lende opvattingen in 'Die Zau berflöte'. Daar zijn dikke boeken over geschreven. Ze zijn er van ver heven tot naïef, maar ook nuchter en gewoon. Ik heb de opera regel matig gezien, alleen al om de mu ziek. Het spel komt uit de muziek voort. Inderdaad had ik een belangrijke stem in de rolbezetting. Het moest enigszins betaalbaar zijn voor de Junior Kamer. Een paar jaar gele den heb ik met de Opera klas in Am sterdam ook 'Die Zauberflöte' ge daan. Inmiddels is een aantal van die mensen afgestudeerd. Het leek me enig om ze nog eens voor deze rollen te vragen. Er zit dus een stel leerlingen van mij in, waarvan ik vind, dat ze voor bepaalde rollen ge schikt zijn". Karaktervastheid "Wat doe je nou met zo'n opera. Sommigen zien er een soort klucht in, anderen benadrukken meer de mystieke kant. Mijn hoop is. dat ik iets van de vrijmetselaarsgedachte er doorheen heb kunnen weven. Maar je moet het wel simpel maken, zodat het duidelijk is watje wilt zeg gen. De figuren in de opera zijn stuk voor stuk karaktereigenschappen van Mozart zelf. Pamino maakt in de opera zijn reis van bewustwor ding tot geestelijke volwassenheid en moet dan allerlei proeven afleg gen, die zijn karaktervastheid be wijzen. Dat moet herkend worden. In vrijmetselaarskringen moest de vrouw zich aan de leiding van de man onderwerpen. Desondanks vecht Pamino, zich eveneens, maar dan onwetend, door de beproevin gen van Pamino heen. Ieder op zich heeft zich op deze wijze een weg tot de ander gebaand. Ze ontmoeten el kaar op een hoger bewustzijnsni veau. Die toverfluit is in het stuk een symbool. Het symbool van een grotere geest, die probeert de men sen mee te krijgen. Als je dat over weet te brengen op de zangers dan merkje al dat ze de fluit anders in de handen houden." Met jeukende handen ging de ge louterde operaster de uitdaging aan. Zelden in haar veertigjarige to neelloopbaan zag ze een landschap, dat beter paste bij de sfeer van de opera. "In de partituren is steeds sprake van een bergachtige omge ving, bergen die splijten. Waar vind je die in Nederland? Dit is uniek. We hebben maar één toneel. We kunnen niets wisselen. Maar de sce nes spelen zich op enorm veel ver schillende plekken af. Door de be lichting willen we de aandacht naar die plekken richten. Deze groeve biedt mogelijkheden, die je op to neel van z'n leven niet hebt. Vooral 's avonds met die stilte en die bui tensfeer kan het heel bijzonder wor den". Voorbereiding De repetities zijn destijds al in Am sterdam binnenskamers begonnen. "Dat moest wel. Anders zou je het nooit in twee en een halve week voor elkaar kunnen hebben. Er is veel voorbereiding geweest. Nu we hier een aantal dagen bezig zijn merk je dat de mensen zelf heel in tensief met hun rol hebben heleefd. Het heeft doorgewerkt. Ik weet pre cies hoe dat gaat. Het verwerken van mijn rollen was de gewoonste zaak van de wereld. Je was er altijd mee bezig. Nieuw is voor mij het ve le organisatorische werk, wat op me afkomt. Kijk, ik heb veertig jaar op het toneel gestaan. Die kant ken ik op mijn duimpje. Die organisatori sche dingen, daar nam je zijdelings kennis van. Ik durfde 'Die Zau berflöte' aan. Ik denk niet dat ik een grote kooropera als „Boris Go- dounov" ook had durven doen. Maar 'Zauberflöte' biedt zoveel mo gelijkheden. Voor die zestien men sen is het de kans om zich in een goede rol te laten horen." De pedagoge in de regisseuse slaapt niet. Die kant van haar per soon stelt vast dat het belangrijk is om na voltooiing van je studie iets meer te mogen doen dan een brief opbrengen. "Dat gebeurt ook in de operaklas. Er is net een fantastische 'Nozze di Figaro' gedaan. Een enige voorstelling, maar die krijgt nauwe lijks publiciteit. Een heleboel men sen, die hier in Winterswijk mee doen hebben de operaklas gevolgd Deze mensen kunnen zich meten met het gemiddelde uit het buiten land. Ik beweer altijd dat het 't beste voor een zanger is om te groeien in het normale theaterbedrijf, met nor maal repertoire, met een orkest, wennen aan de afmetingen van de zaal. Eerst kleine rollen, dan grotere rollen en kijken hoe ver je kunt ko men. Zo is mijn eigen vorming ook geweest. De praktijk, daar gaat het om. Het is leuk om voor een groepje jeugdige zangers aparte omstandig heden te scheppen, maar dat moet een keer afgelopen zijn. Anders wordt het een kleuterklas. Daarom verheug ik me erop die mensen hier in een volwassen opera met volwas sen rollen en een volwassen orkest aan het werk te zien, Er is één risico het weer! Als het giet verplaatsen we de voorstelling naar de sporthal en dan gaat het zonder decors, want we kunnen de steengroeve niet meenemen. Maar laat het asjeblieft mooi weer zijn. We bidden er elke dag voor". GRONINGEN (GPD) - Dag- en weekbladen met veel culturele agenda-informatie lijken er binnen kort een belangrijke concurrent bij te krijgen. Per 1 september gaat na melijk de 'Flexifoon' draaien, een 06-telefoonnummer dat met een voor ons land relatief nieuw door kiessysteem de agenda van biosco pen, musea en theaters 'brengt'. De 'Flexifoon' (06-32032313) zou oor spronkelijk half augustus al begin nen, maar een computerstoring maakte twee weken uitstel noodza kelijk. De Nationale Doorkieslijn, zoals de Flexifoon ook wel wordt ge noemd, wordt geëxploiteerd door de zelfstandige BV Explotele in Amsterdam. De eigenaren staan ook aan het hoofd van een B.V. die doorkies-sexlijnen uitbaat. Een te lefoontje naar de Flexifoon kost 50 cent per minuut. Volgens een woordvoerster is de dienstverle ning van het informatienummer zeer uitgebreid. Het programma van alle Neder landse bioscopen (kleine filmhui zen uitgezonderd) is bijvoorbeeld in het systeem opgenomen, verdeeld over de verschillende genres en met van de nieuwe films een korte re censie. Bij de agenda' s van musea en theaters is iets meer selectie toe gepast, maar ook daar kan in princi pe iedere Nederlander snel achter halen wat er bij hem in de buurt (of elders in het land) te doen is. Explotele BV wil de dienstverle ning in de toekomst nog verder uit breiden met een concert- en een muzieklijn. Ook wordt gedacht aan reizen en tweedehands auto's. Het doorkiessysteem is in Amerika zeer succesvol gebleken als bron van in formatie. Na één centraal nummer gebeld te hebben komt de beller via eenvoudige, op band ingesproken vragen snel terecht bij de door hem gewenste inlichtingen. Dat gebeurt door telkens, bij wijze van ant woord op een vraag, een toets in te drukken. BRABANTSE KUNST - In ge meentemuseum de Wieger in Deur- ne is tot en met 17 september de ten toonstelling 'Hedendaagse grafiek van Brabantse kunstenaars' te zien. De ruim dertig werken zijn afkom stig uit de collectie van het Noord brabants Museum in Den Bosch. Cora Canne-Meijer, nu zangpedagoge en regiseuse van 'Die Zauberflöte 'Nederland zit vol operatalent'. (archieffoto) De directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, W.A.L. Beeren, tevens vice-voorzitter van het internationale comité CIMAM. (foto anp) Opera-zangeres Cora Canne- Meijer in haar jongere jaren als Rosina sa men met Jan Derksen als Figaro in een uitvoering van de Nederlandse Ope rastichting. (foto Kippa)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 33