'Wat was ik kwaad op die Jan AkkermanP
Optredens op podium in Hofvijver
Herman Brood over muziek, schilderen en de badkuip voor Lola
Tournee La Pat afgelast
Start Kondrashin-concours
met 31 jonge dirigenten
Kunstseizoen Waag opent met pneumatische sculptuur
WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1989
PAGINA 19
Muziek en dans tijdens European Festivities in Haagse binnenstad
DEN HAAG (GPD) - Tijdens de Eu
ropean Festivities, die van 7 tot en
met 10 september in de binnenstad
van Den Haag gehouden worden,
drijft in de hofvijver een groot podi
um. Hierop zullen deze dagen optre
dens te zien zijn van bekende Ne
derlandse musici, waaronder het
Nederlands Saxofoonkwartet, de
big bands van Arnoud Reinders en
Frits Landesbergen, Djazzex, de
Belgische saxofonist Stefan Debe-
vere, de Dogtroep en het Residentie
Orkest. Uitsmijter is het saisa-or-
kest Sarava, dat op tien september
met vijftien danseressen de Festivi
ties afsluit.
De European Festivities, die dit
jaar voor de derde keer georgani
seerd worden, zijn een initiatief van
de Europese Commissie. Het is de
bedoeling van de Commissie uit
Brussel om op een feestelijke ma
nier het proces van de Europese
eenwording onder de aandacht van
een zo breed mogelijk publiek te
brengen. Het is geen toeval dat de
European Festivities gehouden
worden in Den Haag, de stad die
door velen beschouwd wordt als de
geboorteplaats van Europa. Het
was de Raad van Europa die in 1957
als gevolg van de inspanningen van
de gemeente om de Europese ge
dachte te verbreiden, Den Haag uit
riep tot 'Europa Prijs' stad.
De European Festivities zijn in de
eerste plaats een cultureel festijn,
maar ook aan ontwikkelingen op
het gebied van sport en milieu zal
op verschillende manieren aan
dacht worden besteed. Dit gebeurt
onder andere door middel van ex
posities en congressen.
Belangstellenden kunnen verder
kennis maken met de laatste ont
wikkelingen op het gebied van tele
matica, telecommunicatie en infor
matica. Hiervoor worden geavan
ceerde communicatiemiddelen en
technieken ingezet. Zo zullen grote
beeldschermen op diverse plaatsen
in de stad rechtstreekse beelden to
nen van bijzondere uitzendingen
vanuit heel Europa.
Tijdens de European Festivities
worden nog andere bijzondere cul
turele manifestaties in de Haagse
binnenstad georganiseerd, zoals het
Holland Dance Festival, de viering
van het 30-jarig jubileum van het
Nederlands Dans Theater en het
Voorhoutfestival. Het Nederlands
Dans Theater presenteert op 6 sep
tember aanstaande een wereldpre
mière ter gelegenheid van genoemd
jubileum. Deze productie wordt ge
vormd door choreografieën van
Hans van Manen, Jiri Kylian en Phi
lip Taylor.
Op het programma staat verder
de première van het Nationaal To
neel met 'De tijd en het vertrek' van
Botho Strauss. Daarnaast zijn er
tentoonstellingen van Europese
aquarellisten, Europese postzegels,
het Nederlands Dans Theater en de
stripheld Kuifje en zijn tekenaar
Hergé. Antiquairs, galeriehouders
en kunsthandelaars houden tijdens
het festijn open huis.
Big Band. Frits Landesbergen, een van de attracties op het podium in de Haagse Hofvijver. (foto pr)
AVRO's Meta de Vries heeft
hem herkend en draait zich
om. "Je hebt een
fantastische plaat gemaakt,
Herman," luidt midden
op de 's Gravelandscheweg
in zonnig Hilversum haar
spontane, hartverwarmende
compliment. Waarop de
aangesproken persoon, wie
anders dan Brood, meteen
overdreven vriendelijk
reageert met: "Goh, je bent
de eerste, die het zegt."
door
Louis du Moulin
ROTTERDAM - Nederlands
meest taaie rock 'n' roller neemt nog
steeds graag een loopje met de alle
daagse werkelijkheid. Op allerlei
manieren en zeker wanneer hem
iets wordt opgedrongen. Zoals een
stel serieuze vragen over zijn zojuist
verschenen album 'Hooks', zijn on
dubbelzinnige eerbetoon aan de
eerste generatie rockzangers:
Chuck Berry, Jerry Lee Lewis, Ed
die Cochran en andere jeugdhel
den.
In plaats van recht toe recht aan
te antwoorden zet het inmiddels 42-
jarige enfant terrible van de Neder
pop op deze doordeweekse middag
liever eerst kronkelige dwaalsporen
uit. Leuk, maar wel omslachtig.
Daarentegen niet rampzalig, omdat
Herman Brood al met al toch rusti
ger blijkt dan sinds jaar en dag ge
bruikelijk is geweest en ook wel de
gelijk weet waar hij arïno 1989 staat.
Vandaar dat hij er eerlijk voor uit
komt dat zijn elfde eigen langspeler
(sinds 'Street' uit 1977) in feite niet
meer is dan een commercieel tus
sendoortje. Allereerst een blijk van
goede wil tegenover zijn platen
maatschappij, die hem na enkele
stille jaren vorige lente durfde te
lanceren onder net mom van Bad
Old Brood is still alive and kicking.
Fusie museum
tijdschriften
ROOSENDAAL (GPD) - Het kunst
tijdschrift Museumjournaal is gefu
seerd met het Nederlandse, En
gelstalige kunstblad DA+AT. Het
nieuwe blad Kunst Museumjour
naal wordt 29 augustus gepresen
teerd in het Stedelijk Museum in
Amsterdam. Het zal verschijnen in
een Nederlandse en Engelse editie.
Dat is door de redactie in Den Haag
bekendgemaakt.
Museumjournaal, dat zes keer per
jaar verscheen, werd sinds 1955 uit
gegeven door een samenwerkings
verband van de Nederlandse musea
voor moderne kunst. Doelstelling
was informatie over Nederlandse
musea, hun beleid en exposities te
geven. DA+AT was een Engelstalig
blad dat twee keer per jaar door de
Rijksdienst Beeldende Kunst werd
uitgebracht. DA+AT had als doel
informatie over Nederlandse kunst
voor het buitenland te verspreiden.
Philip Peters is de hoofdredac
teur van Kunst Museumjournaal.
De bedoeling is dat het een interna
tionaal magazine wordt; auteurs
van verschillende nationaliteiten
zullen aan het blad meewerken. Pri
mair staat volgens de redactie de in
ternationale actualiteit zoals die
wordt gepresenteerd door de Ne
derlandse musea. Ook de problema
tiek van het museum voor moderne
kunst en zijn beleid komen aan de
orde.
In het eerste nummer wordt aan
dacht besteed aan de kwestie rond
museale collecties. Dit naar aanlei
ding van de voorgenomen verko
pen in het Haags Gemeentemuse
um. In het eerste blad zijn teksten
opgenomen van onder anderen Ru-
di Fuchs en Wim Beeren.
Ook theoretische thema's wil de
redactie van Kunst Museumjour
naal aan de orde stellen. "Discussie
en polemiek zullen worden gesti
muleerd", aldus de redactie in de
bekendmaking. Met nadruk geeft
de redactie te kennen dat men "een
toon wil zetten die een forum ople
vert voor verschillende meningen,
relevant en vooral ook leesbaar voor
zowel deskundigen als geïnteres
seerden in de beeldende kunst".
vers. Op iedere plaat van mij heb
ben er altijd wel een paar gestaan.
Wat dus automatisch inhield dat ik
al door mijn grootste favorieten
heen was toen ik nog moest begin
nen. Maar goed, zo doelgericht zijn
we nou ook weer niet te werk ge
gaan".
"Het hele idee is voortgevloeid uit
een radioprogramma dat ik met Hu-
bert van der Hooft (bedoelt van
Hoof) maakte, waarin ik een aantal
geliefde platen mocht draaien. CBS
kwam toen met het voorstel om zelf
iets met dat repertoire te doen. Ik
wilde dat best, omdat ik het niet zag
zitten om na 'Yada! Yada!' met weer
een bloedserieuze plaat, die de crea
tieve stand van zaken binnen de
groep moet weergeven, op de prop
pen te komen. Ik had trouwens niet
eens het materiaal".
"Toen 'Yada! Yada!' achter de rug
was, ben ik me met hele andere din
gen gaan bezighouden, schilderen
met name. Misschien wel om af te
kicken vanwege het feit dat on
danks alle publiciteit rond die zoge
naamde come back die plaat net zo
flopte als alle andere fiasco's daar
voor. Wat ik bijvoorbeeld niet kon
begrijpen was dat ik naar aanlei
ding van die nieuwe plaat weer zo
vaak werd vergeleken met vroeger.
Zoiets gebeurt alleen in de muziek.
Geen mens haalt het toch in zijn
hoofd om te zeggen 'deze Picasso is
een stuk beter dan die'?"
Het niet inschakelen van George
Kooymans, door hem bij het vorige
studio-avontuur nog de hemel in ge
prezen als ideale producer, heeft
met deze frustraties niets uit te
staan, meent Herman Brood. "Hij
heeft mij toen zo geweldig goed ge-
coached, dat ik nu vond dat het mo
ment daar was om mezelf te
coachen. Wat natuurlijk een enorm
misverstand bleek te zijn! Maar,
doordat we niet bij hem in België,
maar in de Friends Studio in een
buitenwijk van Amsterdam zaten
hadden we wel veel meer vrijheid.
Niet iedere minuut kostte zoveel,
gpd) als ik er genoeg van had stapte ik ge
woon op mijn fietsje en reed weg".
Daarnaast kwam dit alternatieve morrow' en 'Somethin' Else'.
project hem om meerdere redenen "Het heeft inderdaad even ge- De collectieve Wiedergutma-
gewoon goed uit. Meer in elk geval duurd voordat de bandleden hier de chung, zoals hij de nieuwe belang-
dan ^ijn begeleidingsgroep His lol van inzagen, want de muzikale stellingshausse van een jaar gele
uitdaging was voor hen natuurlijk den zelf noemde, is duidelijk
niet zo groot," bekent Herman
Brood. "Voor mij lag dat sowieso al
anders, ik zing nu eenmaal graag co-
Herman Brood: "Vanmorgen meende ik bij mezelf een onbekende ge
slachtsziekte te hebben ontdektzo purperpaars was alles. Wat interessant
riep ik. Maar het was een zwervende bloeduitstorting".
Wild Romance, die aanvankelijk 2
haar bedenkingen had over het lou
ter afstoffen van klassiekers als 'Ma-
bellene', 'Will You Still Love Me To-
Gitarist Jan Akkerman. Herman Brood: "Wat een etterbak is dat! Ik had
hem bijna gestrekt in de Vinkeveense plassen laten verdwijnen". (foto pr)
zijn talent als schilder. Met 'Hooks'
wordt die andere roeping meer dan
ooit in verband gebracht met zijn
platenprestaties, omdat de meeste
de veertien songtitels door
HAARLEM/UTRECHT/LEIDEN (GPD) - De zangeres Patty Trossèl,
bekend als La Pat, beschuldigt haar management Beeldenstorm van fi
nancieel wanbeleid en heeft haar tournee langs 35 Nederlandse
schouwburgen om die reden afgelast. Eerder werd door Beeldenstorm
bekend gemaakt dat 'onzekerheid' van Trossèl de reden van de afgelas
ting was.
Tosca Niterink ('Thea') vertelt namens Theo Thea en namens Patty
Trossèl dat ze gebroken hebben met impresariaat Beeldenstorm. Tosca
Niterink: "Pat Trossèl en Theo Thea zijn bij Beeldenstorm wegge
gaan omdat \ye vonden dat onze zaken ontzettend slecht geregeld wer
den. De voorstellingen werden gewoon te goedkoop van de hand ge
daan. Dat vinden we financieel wanbeleid. Patty is ondergebracht bij
onze eigen BV, Van den beginne. Op dit moment maakt ze opnamen
voor haar eerste elpee".
Vivienne Ypman, woordvoerster van Beeldenstorm noemt de be
schuldigingen 'schandalig' en vindt de reactie van Van den Beginne
BV 'onkies'. Ypma: "We hebben met veel rust en égards aan de carrière
van Patty proberen te bouwen. Maar je begroot de voorstellingen na
tuurlijk op een bepaald bedrag als je ze aan de schouwburgen ver
koopt. Patty wilde er, nadat we het programma hadden verkocht aan
de schouwburgen, steeds meer mensen bij hebben. De band moest
worden uitgebreid met twee mensen, ze wilde een persoonlijke bege
leider, noem maar op. Maar dat was niet de afspraak'. Als je dan het
geld per persoon gaat bekijken, blijft er natuurlijk minder over voor ie
dereen. Ik vind deze beschuldiging schandalig".
kopen voor een optreden of eei
schilderij, wie weet wel een plaat".
Etterbak
"Weet je wat me bij Hazes wel in d<
voorbij. André Hazes is thans aan de weg heeft gezeten? Of beter gezegd hemzelf zijn geïllustreerd. Het
beurt, stelt Herman Brood, die ook wie? Jan Akkerman. Wat een etter- boekje bij de compact disc is dus te-
bak is dat! Kan dat boven je artikel vens een gedeeltelijke catalogus
staan, alsjeblieft. Wil je details, om van zijn meest recente doeken.
het smeuiig te maken? Nou laat ik Hoewel hij zichzelf als schilder
maar dit zeggen: bij de presentatie (inclusief paintbox-specialist) nog
van die plaat van André speelden als een beginneling ziet, worden er
we weer samen en toen moest hij al geruime tijd flinke bedragen voor
weer net even met de hals van zijn zijn werk geboden. "Het is zelfs al
gitaar tegen mijn achterhoofd tik- zo dat mijn schilderijen de galerieën
ken. Het scheelde echt niet veel of niet meer halen. Speculanten ko-
ik had hem gestrekt in de Vinke- pen namelijk alles op. Voor mij heel
aan de basis heeft gestaan van dat
aankomende eerherstel door mee te
werken aan diens rockalbum, dat
eveneens 'met overbekend werk is
gevuld. Met die vriendendienst
heeft hij zich wel het ongenoegen
van zijn platenfirma op de hals ge
haald.
"In mijn onschuld ben ik voor een
nacht bij hem in de studio geweest.
Ik heb daar met volle teugen mijn vèense plassen laten verdwijnen, gunstig natuurlijk, temeer daar het
steentjes bijgedragen
hele- Wat was ik kwaad! Wat denkt die elkaar beconcurrerende speculan-
maal niet aan gedacht dat Hazes wel met die door merg en been ten zijn," grijnst Brood.
met zijn elpee met covers de mijne
in de weg zou kunnen zitten. Ik ge
loof daar niet in. Als ik daar ook
over wakker zou moeten liggen, dan
kon ik wel inpakken. Wat ik veel be
langrijker heb gevonden is de publi
citeit, die die sessie heeft opgele
verd. Ik zie nog die krantefoto's
voor me. Heerlijk. Ik leg zoiets dus
uit als promotie voor mezelf, als
gaande jazzrockellende van hem. Ik
heb nog nooit iemand gehoord, die
zo lelijk speelt en toch beroemd is.
"Akkerman is dus niet oké, Hazes
wel. Omdat ik opgegroeid ben met
Johnny Jordaan had ik voor hem
als levensliedzanger best wel res
pect. Dat hij dan plotseling een rock
'n' rollzanger probeert te zijn is niet
verstandig, maar wel begrijpe-
"Vaak ben ik amper begonnen of
ik hoor al 'Heb je al wat klaar?' Nog
gevleugelder is de kreet: 'Even sig
neren, graag'. Of: 'Stop, nu niets
meer aan doen!' Waarna ik dan bij
voorkeur een pot witte verf over de
hele zaak smijt. Je begrijpt, dat
brengt spanningen met zich mee.
Soms betrap ik me erop dat ik om
de haverklap onder mijn tekentafel
zit te loeren of er geen grijpgrage
handen in aantocht zijn"
Geslachtsziekte
Herman Brood gelooft niet dat zijn
loopbaan als beeldend kunstenaar
binnen afzienbare tijd belangrijker
zal worden dan die als rockzanger.
Ook al wordt het schilderen nog zo
lucratief en blijft het met zijn eerste
liefde wellicht sappelen. "Ik kan
niet ontkennen dat het een niet on
der het ander heeft te lijden. Om
nog maar te zwijgen van mijn ge
zinsleven, dat door deze dubbele
carrière het afgelopen jaar veel te
veel in het gedrang is gekomen. Ik
heb dan ook zojuist een noodoplos
sing getroffen door het aanbrengen
van een reusachtige badkuip in
mijn atelier. Als ik daar mijn Lolaa-
tje in laat zakken, is ze meteen voor
twee dagen zoet. Ik zoek nu nog iets
voor haar moeder," aldus Herman
Brood.
"Aan kiezen hoef ik niet te den
ken, want ik weet voor mezelf dat
de ene bezigheid niet meer zonder
de ander kan blijven voortduren.
Alleen voor de muziek leven zou ik
niet langer kunnen. Alleen maar
schilderen lukt me evenmin, merk
ik. En waar ik dan echt het meest op
kick? Dat zijn de optredens, voor
mij op zichzelf staande zekerheden.
En dan vooral het gebeuren na af
loop".
"Muziek is ook belangrijk hoor,
maar ik geniet toch meer na afloop.
Behalve dan vorige week in Fries
land. Ik hoefde nog maar vier keer
'Will You Still Love Me Tomorrow'
te zingen toen ik tot grote schrik in
een meters diep zwart gat ver
dween, dat ik niet in het podium
had vermoed. Ik dacht onmiddel
lijk aan blasfemie, omdat ik me
even tevoren naast een affiche met
een kruis had laten fotograferen. Oh
jongen, ga je het zo spelen, schoot er
door mijn hoofd. Nou, vergeet het
maar, mij zul je nog niet krijgen, flit
ste het verder en binnen de kortste
keren was ik weer in beeld. Zij het
dat door mijn gescheurde broek,
heen mijn klokkenspel ineens in
volle glorie het Friese volkslied
meespeelde".
"Op dat moment leek dat deel uit
te maken van een geraffineerd
showtje en daarna heb ik nergens
last meer van gehad. Vanmorgen
echter meende ik bij mezelf een on
bekende geslachtsziekte te hebben
ontdekt, zo purperpaars was alles.
Wat interessant, riep ik al. Was het
bij nader Mnzien toch alleen maar
een zwervende bloeduitstorting".
bijdrage tot de instandhouding van lijk. Iedereen probeert altijd datge- AMSTERDAM (ANP) - Voor de eer-
ne wat hij nou juist niet kan. Mijn ste ronde van het tweede Kirill Kon-
moeder heeft niet voor niets altijd drashin Concours voor jonge diri-
Gouden Arm bij Kitty... (bedoelt gezegd: 'Jongen, ga niet zitten s
Gouden Harp met Annie de Reuver)
in ontvangst genomen. Door al dat
soort toestanden komen mensen er
toch sneller toe om een kaartje te
LEIDEN - Het tentoonstellingssei
zoen in de Waag wordt op 1 septem
ber geopend met een, in opdracht
van de gemeente Leiden ontwor
pen, monumentale installatie van
de kunstenaars Toon Hartogs en
Barbara van Loon. De beide kunste
naars hebben zich in dit project la
ten inspireren door de ruimte en de
architectuur van het Waaggebouw.
Hun project heeft de doopnaam
'Spira Spera' meegekregen, wat,
vertaald in het Nederlands, bete
kent: 'Ik blijf hopen tot mijn laatste
ademtocht'.
Samen maakten de kunstenaars
een uit twee delen bestaande pneu
matische sculptuur met een hoogte
van acht meter, waarin enerzijds de
logische eenheid tussen historische
functie van de Waag en een eigen
tijdse poëtische interpretatie daar
van aan de orde komt, en
genten heeft een jury onder voorzit-
pen over wat je niet kan, doe wat je terschap van dirigent Edo de Waart
wel kan'". uit 263 kandidaten 31 kandidaten
Tot de later ontwikkeldé gaven uit 17 landen geselecteerd. Daarbij
an Herman Brood behoort zeker zijn twee vrouwen.
Het concours begint vandaag met
een besloten eerste gedeelte in de
VARA-studio in Hilversum en ein
digt 25 en 26 augustus in het Con
certgebouw met twee openbare
avondconcerten
Voor de eerste ronde hebben de
kandidaten een keuze kunnen ma
ken uit werken van Haydn, Mozart
en Beethoven. In de tweede - wèl
openbare - ronde op 21 en 22 augus
tus in de VARA-studio is het reper
toire uitgebreid naar Mahler, De
bussy, Ravel, Saint-Saëns, Bartok,
Strawinsky en Shostakovitch.
De deelnemers hebben boven
dien verplicht 'Adagio voor Orkest',
een werk van Otto Ketting ingestu
deerd, dat speciaal voor het con
cours is gecomponeerd.
Er komen maximaal acht kandi
daten terecht in de tweede ronde in
de VARA-studio. De finale-concer
ten, met maximaal drie kandidaten,
worden uitgezonden op de televisie.
Alle concerten worden uitge
voerd door het Radio Filharmo
nisch Orkest. Op zondagmiddag 27
augustus treedt de winnaar in het
aandere kant het contrast tussen
het verleden en heden wordt uitge
werkt. De lijnen van het Waagge
bouw zelf speelden een grote rol bij
de totstandkoming van het kunst
werk, dat niet los te zien is van de
tentoonstellingsruimte zelf. De
hoofdlijnen van het gebouw vor
men een gestructureerd stelsel van
betekenissen die soms in elemen
tair contrast staan met die van de
sculptuur.
Barbara van Loon en Toon Har
togs werken al sinds 1985 inciden
teel samen. Voor de opening van het
architectonisch zeer interessante
Café De Unie in Rotterdam ont
wierpen zij een bewegende reflec-
tiewand van 120 vierkante meter.
Daarnaast bedacht Van Loon diver
se choreografieën voor havenkra
nen, zoals in 19844 'Zwenkend staal'
en in 1985 'Neigend IJzer'.
*r
De componist Otto Ketting. De
deelnemers aan het Kondrashin-
concours moesten zijn compositie
'Adagio voor Orkest' instuderen.
(foto GPD)
kader van de Uitmarkt op in de
Beurs van Berlage.
Vice-voorzitter van de jury is H.
van Royen, directeur van het Ko
ninklijk Concertgebouworkest en
voorzitter van de Kirill Kondrashin
Stichting. Deze Russische dirigent
(1914-1981) heeft veel gastdirecties
in ons land verzorgd.