Haute-couture, mode voor sprookjesprinsessen PAGINA 16 MAANDAG 14 AUGUSTUS 1989 i het huis Nina Deze mantel roept herinnering op aan de 'New Look'. Dit model, uitgevoerd in fuchsia, met een kraag en manchetten van grijs vossebont, komt van het huis Carven. Een zijden avondjapon uit de collectie van het huis Balmain, dat Erik Mortensen als ontwerper heeft aangetrokken. Extravagantie, weelde en overdaad overheersen opnieuw in Parijs Misschien hebben zij zich wat laten meeslepen door alle uitbundigheid rond het tweede eeuwfeest van de Franse revolutie. Of misschien heeft de golf van nieuw 'realisme' in de haute-couture. die de ontwerpers een paar seizoenen lang met beide benen op de grond deed staan, zijn beste tijd weer gehad. Waar de couturiers voor komende herfst en winter mee op de proppen kwamen, past in elk geval meer bij een toneelopvoering van een sprookje dan bij een doordeweeks dagje winkelen in een provinciestad. door Kitty van Gerven Extravagantie, weelde en overdaad zijn helemaal terug. Creaties, waarin eigenlijk al leen prinsessen, diva's of sire nes lijken te passen, vulden de plankiers bij de onlangs in Pa rijs gehouden coutureshows. Bont, fluweel, struisvogelve ren, kant en veel, heel veel goudbrokaat onderstreepten nog eens de sfeer van rijkdom, die doorgaans al rond dit mo- degebeuren hangt. Vooral 'debutant' Gianfranco Ferré, bij Dior de opvolger van Mare Bohan, zorgde voor verrassingen. De Italiaanse ontwerper legde eer in met zijn collectie, die overigens wat aan de voorzichtige kant was. Hoewel... Strapless bal jurken met tulen petticoats, stola's van sabelbont, enorme organza strikken en zacht le ren pakken; de vormgeving mag dan misschien wat streng zijn, de materialen zijn in elk geval uiterst luxueus. Ferré liet vormen uit het ver leden, met name uit de jaren vijftig, en zeer eigentijdse mo dellen samenvloeien tot een evenwichtig geheel. Voor overdag koos hij rokken tot net op de knie of broeken die de enkels vrijlaten, terwijl hij de schouders maar een zeer licht accent gaf. Maar of het nu met Ferré's baljurken vol borduursels is, met zijn satij nen pantalons, tweedpakjes met visgraatdessin en paille- tjes of inzetten van bont, met zijn kleine, slank afkledende zwarte jurkjes onder cashme re jassen of zijn jasjes van Per zisch lam, Dior bevestigt met deze nieuwe ontwerper onge twijfeld opnieuw zijn reputa tie als vooraanstaand couture- huis. Orient Sierde Ferré sommige van zijn avondgewaden met bor duursels in Paisley-dessin, In diase invloeden waren ook te vinden bij Jean-Louis Scher- rer. Tulbanden van goud-la- mé tooiden de hoofden van de mannequins in nauwsluiten de broeken met tunieken, re dingote-jassen van fluweel of suède, robes-manteaux met oriëntaalse prints en met ga lon afgezette bolero-jasjes of uniformjasjes. Zelfs de bruid kwam op in een broekpak met militairistische details. Chocoladebruin is de favorie te kleur van Scherrer voor ko mende winter en hij verleven digt deze met allerlei tinten rood - van koraal tot cyclaam - ,'pauwblauw en kobalt. Ook Erik Mortensen, ontwer per van Balmain wil van iede re cliënt een ware diva maken, gezien het grote aantal plui men en veren, dat hij gebruik te. De man, die de shorts tot hau te-couture 'verhief, stapte nu over op de wielrenbroekjes, die hij tot zeer speciale crea ties combineerde met helder blauwe, pistach-groene of vuurrode jasjes met grote knopen en opstaande kragen. Piramide-vormen kwamen onder meer in zijn mohairjas- sen voor, maar ook in tops bo ven strak aansluitende broe ken met oriëntaals borduur werk. Zijn zijden avondjapon nen in schitterende goud- en kopertinten waren zeer opval lend, maar de visstaarten, waarmee sommige modellen zijn uitgerust zullen het de draagster niet gemakkelijk maken zich te verplaatsen. André Oliver verwelkomt - voor het huis Pierre Card in - het volgende seizoen met een heel nieuw silhouet. Hij liet de zoom van strakke rokken da len tot halverwege de kuiten. Soms ook verving hij de rok door strakke broeken of licht zwierige pantalons. Cardin brengt ook de schou ders weer tot normale propor ties terug. Opvallende kragen, een specialiteit bij Cardin, be dekten in veel gevallen de he le schouderpartij. Het vrolijkst waren Olivers korte jassen met imitatie- bontranden langs de armsga ten, z'n kraagloze jasjes in de Voor Yves Saint Laurent hoeft de bruid niet meer in het wit en zelf met een zwan gerschap lijkt deze, wat middeleeuws aandoende creatie rekening te houden. vorm van een trui en z'n pon cho's, hoewel zijn avondtoi letten van fuchsia- en pistach- kleurige zijde ook allerminst somber genoemd kunnen worden. Het vrolijke effect werd nog eens versterkt door de wonderbaarlijke hoeden, die erbij werden gedragen. Lagerfeld Karl Lagerfeld leek aanvan kelijk de New Look van Dior een wedergeboorte te gun nen, maar, zoals de ontwerper zelf verklaarde, zijn inspira tiebron voor de nieuwste Cha- nel-collectie kwam van nie mand minder dan van Coco Chanel zelf. "Van de Chanel- collectie van 1939, die nooit is vertoond. Zij was de eerste met deze lijn en ik heb daar bewijzen van", zei Lagerfeld. Of het nu Coco's vooruitzien de blik was, of de creatieve in terpretatie, die Lagerfeld zelf aan deze vooroorlogse crea ties gaf, voor het huis Chanel is de wintercollectie zeker zeer nieuw en opzienbarend. Met name de jasjes, die het Een uitbundige avondjapon uit de collectie Ungaro. leeuwendeel van de geshow de kleding uitmaakten. Lagerfeld bracht ze in de meest uiteenlopende uitvoe ringen, tot op de heupen, tot op de bovenbenen en zelfs zo lang, dat het redignotes leken. Maar alle zeer nauwsluitend in de taille en met kleine, hoge revers of - bij de varianten voor 's avonds - met een lage hals, die de schouders prak tisch vrijlaat. Een heel ver schil met de vierkante jasjes van 'Madame Coco' destijds, hoewel ook Lagerfeld uiter aard wel vasthield aan de voor dit huis zo kenmerkende tweedstoffen in pied-de-pou- leruiten. De kleuren waren daarente gen weer zeer onorthodox: oud-rose en lila, hier en daar met wat goud-borduursels, die de glimmende accessoires van Chanel in gedachten rie pen. Karl Lagerfeld combi neerde de jasjes met verschil lende roktypes, daarbij haast angstvallig de benen verbor gen houdend. Hij koos wat weinig voor de hand liggende rokken, zoals zwierige model len van chiffon, maar ook lan ge wijde versies, soms gedra peerde of sarong-achtige. Sommige waren uitstekend geschikt om als avondkleding te worden gedragen, vooral als zo'n superdunne rok wordt gecombineerd met een topje van kant, één van Lager- feld's meest favoriete materia len voor komende winter. Maar voor wie echt aller ogen op zich gericht wenst te heb ben bij een avondje uit, toon de Lagerfeld een kattepak van brocaat met panter-dessin. Ungaro Voor insiders in het Parijse modewereldje was de presen tatie van Emanuel Ungaro; dagenlang onderwerp van ge sprek. Laetitia Scherrer, dochter van modeontwerper Louis Scherrer, in een door haar vader ontworpen pak. Fluwelen 'strikken, satijnen ruches en taftzijden stroken als slangen om de dames ge strengeld, zorgden samen met de meters kant en zijde voor een wat 'overdone' geheel. Het resultaat waren gewaden, die normaal gesproken alleen te zien zijn op kostbare porse leinen beeldjes op antieke muziekdozen, die zeer veel van de boezem vrijlieten, strakke, gedrapeerde zijden blouses en jurkjes en geruite jasjes boven gebloemde of ge ruite korte rokjes, die veel van de benen lieten zien. Ungaro was vooral kwistig met versieringen. Het aantal strikken, ruches, bloemen en stroken tule was amper te tel len. Heel bont maakte hij het met zijn laatste creatie, die de naam ,droomjurk' had meege kregen, een japon met crinoli nes a la Marie Antoinette, met grote pofmouwen, strikken en ruches. Yves saint Laurent De uitgifte van aandelen van het huis Yves Saint Laurent in juli heeft geen afbreuk gedaan aan de creativiteit van deze ontwerper. Integendeel. Het feit, dat de vraag naar aande len in zijn huis meer dan 200 maal zo groot was als het aan tal beschikbare waardepa- piertjes heeft hem kennelijk extra geïnspireerd. Want ook ondanks geruchten dat de ge zondheid van Saint Laurent te wensen zou overlaten, toonde hij een collectie, waarbij de Bittertje Boom der kennis Eten van de boom der ken nis. Dat is een bijbelse uitdruk king die geassocieerd wordt met seks en schaamte. Op veel middeleeuwse schilde rijen bedekken Adam en Eva. na dat eten schichtig hun ei gen of elkanders geslachts delen. Maar die uitleg is een produkt van later tijd, toen seksuele schaamte uitgevonden werd. In oorsprong betekende de uitdruk king denk ik dat je als je van die boom der kennis gegeten had, ging wéten. Weten van de ein digheid van alles, onder andere. De eindigheid van de jeugd, van schoonheid en van 't leven. Welk weten vaak een zware last is. Je leefde onbekommerder toen je dat besef nog niet had. En je raakt dat besef nooit meer kwijt. En nu je het weet, zou je op late re leeftijd de tijd wel even willen tegenhouden. Even doen stil staan. Net als je. bij het lezen van een fascinerend boek, naar het einde toe steeds langzamer gaat, om het plezier te rekken, wat bij het leven niet mogelijk is, jammer genoeg. Het suist voor bij en je weet dat het eindig is door het eten van die boom. Ook in het dagelijks leven heb je daar trouwens mee te maken, met die boom der kennis. Dat merk je bijvoorbeeld als je op reis gaat. Van de meeste dingen die je onderweg gaat bekijken, heb je al eens een afbeelding ge zien, in een tijdschrift of op de te levisie. Van de piramiden, de Al- giraffe, een waterval, i palm, de Eif- feltoren en ga zo maar door. Al les al een keer afgebeeld gezien. Je weet tevoren hoe het er uit ziet. Gezegend in dat opzicht is de vroegere mens, die op reis al les voor het eerst zag. Zoals Na poleon de piramiden of een vroe gere ontdekkingsreiziger een oli fant of de Niagarawaterval. Verbijsterd er naar staren. Nog nooit eerder van de boom gr ten. En de nog vroegere mens had geen besef van de eindig heid van het leven, niet welke tijdspanne hem zelf nog gec ven was. En alleen dat zou ik v die vroegere mensen willen heb ben. Dat nog niet gegeten heb ben. Dat moet betoverend ge weest zijn. Een bestaan wa alles, maar dan ook alles nieuw is en dat niet óp lijkt te kunnen. Alsof het niet eindig is. Zonder besef daarvan. Dat zou ik willen. INA DE RUIJTER Hij bewees eens temeer, dat klassieke haute-couture zeker sexy kan zijn en toch te allen tijde chic kan blijven. Ook bij hem waren veel cocktail japonnen van brokaat te zien in prachtige kleuren roest bruin, nachtblauw, fuchsia, rood en zilver en goud. Maar niet alleen de kleuren vielen op, ook de perfecte coupe in onder meer wijde rokken met bolerojasjes of lange colbert jasjes en dunne blouses. Saint Laurent toonde boven dien enkele broekpakken, maar deze domineerden de show. geenszins. De knieën hield hij veelal onbedekt, hoe wel er ook langere, wijde rok ken in de collectie zijn opge nomen. Maar lang of kort, de meeste rokken gingen verge zeld van een jasje of een suède blouson. En van een paar laar zen, een belangrijk item bij St. Laurent, hoewel ze meer ge schikt leken voor een feestje dan voor een wandeling in de sneeuw. Voor 's avonds creëerde hij schitterende, gedrapeerde ge waden van dunne chiffon in de meest uiteenlopende kleu ren. Maar de meeste eer legde hij toch in met een blauwe chiffon-cape over een fluwe len avondjapon met panter- dessin, hoewel ook de bruid' aan het einde van de show Een kort wollen jasje met bontrand en veel-kleurig borduursel, gedragen op een rechte rok. werd bewonderd vanwege haar veelkleurige chiffon japon in Renaissance-stijl. Saint Laurent maakte daar mee zijn naam als schepper van de perfecte elegantie op nieuw meer dan waar. f §88$ <m M Wat is dat toch een echte, vrolijke, gezonde Hollandse jongen, die kroonprins van ons. Zitje 's zaterdagsmiddags met een gezelschap op terras 'De Gouden Bal' aan de Wassenaarseslag en wie komt daar met zijn meissie binnen, juist ja, onze eigenste Prins Willem Alexander. Op de voet gevolgd door een jongen van de BVD natuurlijk, maar gelukkig niet zo'n engerd met een lange regenjas en een diep in de ogen getrokken gleufhoed, nee, een vlotte verschijning met een colbertje aan uit de categorie 'vrije tijd'. Jammer dat de dikke bobbel van de revolver zo opvalt, maar voor de rest: niets dan lof voor het nieuwe imago van de BVD en voor dat van ons koningshuis. Fijn dat zoiets kan in Nederland. Als de prins in Italië verpozing had gezocht aan het strand zouden er in een mum van tijd allerlei persmuskieten om hem heen hebben gezwermd. Maar zo niet in Nederland. Onder het wakend oog van vadertje BVD kon de jongeman genoeglijk ORANJEBAL OP GOUDEN BAL kouten met zijn aanstaande. En als ik het goed heb gezien, nam hij gewoon een broodje bal met een kop koffie. Je zult op zo'n paviljoen toch maar serveerster zijn. Kun je later wel mooi zeggen datje de koning toen hij jong was nog hebt bediend. Zou er geen hofleverancierschap in zitten voor dat strandpaviljoen aan de Wassenaarseslag? En wat had hij een leuk, vlot jack aan, onze prins. Déjd bu stond er met grote letters op de rug. Geinige woordspeling zeg. Ik durf er wat onder te verwedden dat er op zijn auto ook zo'n sticker staat met de tekst: Surfers doen het rechtop. Of misschien staat er wel: Prinsen doen het onder een baldakijntje, je kunt maar nooit weten. Maar alle gekheid op een stokje. Dat ook onze kroonprins wordt aangetrokken door dat smalle reepje zand tussen zee en duinen, is iets wat mij goed doet. En wat ik bovendien in hem waardeer, is dat hij gelukkig niet zo'n type is dat alleen maar naar het strand gaat als de mussen dood van het dak vallen. Nee, hij houdt kennelijk ook van ruige luchten en een flinke bries uit de Noordzee. Tsjonge, wie weet is daar op die zaterdagmiddag in De Gouden Bal wel geschiedenis geschreven. Wie weet heeft hij daar zijn meisje wel een huwelijksaanzoek gedaan. Want geen plek is daar toch beter geschikt voor dan het strand. 'Zeg, Jolanda, wil je met me trouwen?' 'O, Willem, wat loop je toch hard van stapel. Zouden we nu eerst niet eens wachten tot je je studie achter de rug hebt. Je weet het maar nooit met die monarchieën. Ze stoten hier zo de kroon van je hoofd'. Met zijn stevige knuist verbuigt de jonge telg van het huis Oranje een kroonkurk. 'Ach, Jolanda, en wat dan nog. Doe het nou maar. En laten we er meteen iets op drinken. Ober, mijn koninkrijk voor een flesje Fristi'. Ach ja, ik filosofeer maar wat. Maar dat er aan een strand vaak belangrijke beslissingen worden genomen, lijkt mij wel zeker. Vooral op dit soort bewolkte, winderige dagen. Dan trekt het strand verliefden aan, dichters, eenzamen, mensen die alleen willen zijn met de zee. In Engeland blijven dat soort mensen dan in hun auto zitten, maar hier in Nederland gaan zij het gevecht aan met de elementen, laten zij hun haren dezelfde kant op blazen als het duingras. En nu was de prins daar dus ook. Op dat strand, waar ze kastelen en paleizen bouwen die in één nacht weer worden afgebroken door de zee. Uit mijn ooghoek zie ik hoe de jonge prins zijn portemonnee tevoorschijn haalt. Wat moet dat toch een gek idee zijn, al die munten waarop je familie Jurkje uit de Chanel-col- lectie, die ontwerper Karl Lagerfeld baseerde op de nooit uitgebrachte collectie 1939 van Coco Chanel. staat afgebeeld. Datje moeder je zelfs in je intiemste ogenblikken vanaf het edelmetaal aanstaart. Dat haar beeltenis misschien wel in honderdvoud in een leren buidel tegen de buik van een ober aan bungelt. Tegen mijn vriendin Bernadette, zeg ik: 'Hé, heb je gezien wie daar zit? We hebben koninklijk bezoek'. En tegen haar man: 'Ja, ja, dat is wel even wat anders dan een Jansen'. Ze zijn er niet echt van onder de indruk, al zie ik mijn vriendin wel telkens de richting van de prins uit kijken. Ik kan er niks aan doen, maar ik kan het Wilhelmus bijna niet achter de haag van mijn tanden houden. Ja, hoor, daar gaat de jonge prins, samen met zijn meisje. Stoer wappert zijn haar in de wind. Een jongen die zo uit Jan de Hartogs roman 'Hollands Glorie' komt stappen. O, Nederlanders, er wachten ons goede tijden! ANGELA PINNEBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 16