Q Frans verhaal verliest alle humor in Amerika 'Laten zien dat er nog integriteit bestaat' 'Rooftops' na tien jaar nieuwe film van Robert Wise VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1989 PAGINA 9 'Three fugitives' met Nick Nolte BIOSCOPEN 'Three fugitives'; regie: Francis Veber; hoofd rollen: Nick Nolte, Martin Short, Sarah Row land Doroff, James Earl Jones; theaters: Lido, Leiden en Euro, Alphen De Amerikanen hebber iets met Frankrijk. Wijn en revolutie worden gretig geïmporteerd en sinds het be gin van deze eeuw ook met mond jesmaat Film. En dan vooral komi sche Films, want Fransen doen niet zo ingewikkeld als Britten als het om humor gaat. Lastig alleen dat die rare Fransen Frans spreken. Geen nood, denkt de gewiekste Amerikaanse zakenman, voor wat dollars koop ik zo'n film en maak ik hem opnieuw op z'n Amerikaans. Op deze manier zijn de laatste tijd elk jaar een paar Franse Films via de Amerikaanse versie toch in de Ne derlandse bioscopen terechtgeko- Het laatste slachtoffer heet 'Les fugitifs'. De Franse Film van Francis Veber met Gerard Depardieu en Pierre Richard in de hoofdrollen is hier nooit te zien geweest. Nu heeft Veber in Amerika voor heel wat meer geld de hele rolprent nog een keer mogen opnemen met Nick Nolte en Martin Short als Ameri kaanse hoofdrolspelers. Het valt moeilijk te vergelijken met het ori gineel, want dat is zoals gezegd hier niet te bewonderen geweest, maar het is niet moeilijk vast te stellen dat dat een stuk leuker moet zijn ge weest. Het verhaal begint met de vrijla ting wegens goed gedrag van zware jongen Nick Nolte na een vijfjarig verblijf in de nor. Inspecteur James Earl Jones staat hem buiten op te wachten. Hij is ervan overtuigd dat Nick binnen niet al te lange tijd zijn oude beroep van bankovervaller weer gaat oppakken. Nick laat zich door inspecteur Jones voor de deur van de bank afzetten, alwaar hij zijn met 'zakkies plakken' zuurverdien de centen op een spaarrekening gaat uitzetten. Op dat moment stapt Martin Short met een nylonkous op de kop en een pistool in de hand de bank binnen. Deze stuntel eerste klas doet een poging de bank te ber oven en neemt Nick mee als gijze laar. Eenmaal buiten de bank gelooft de politie natuurlijk dat dit zeer doordacht werk is van de oude be roepsbankrover. Tegen wil en dank moet Nolte de kruk Short helpen om uit de klauwen van het gezag te blijven. En daarmee is de ontwikke ling van de plot na de eerste twintig minuten zo'n beetje tot stilstand ge komen. Op de vlucht voor de politie onstaat tussen beide mannen na tuurlijk een band, die nog versterkt wordt door het dochtertje van Mar tin Short. Die bankoverval was niet voor niks zo blijkt, maar noodzakelijk voor de dure opvoeding van dat dochtertje die besloten he'eft te zwijgen na de tragische dood van' haar moeder. Op een of andere ma nier gaat zij zich hechten aan die ru we bolster van Nick Nolte, waar zoals te verwachten valt ook een blank pitje in zit. Vandaar de drie vluchtelingen uit de titel. Dat is na tuurlijk ook gedaan om goede her inneringen op te roepen aan een an der veramerikaniseerd produkt van de Disneystudio's 'Three men and a baby'. Deze drie zijn bijna net zo flauw en nietszeggend als de drie uit die eerdere remake. De achterlig gende gedachte moet zijn dat de mensen daarvoor naar de bioscoop gaan. Een verschil is dat de Franse re gisseur dit keer wel achter de came ra mocht blijven staan. Het scenario heeft hij ook zelf mogen schrijven. Geholpen heeft het allemaal niet, want we zien Nick Nolte zijn uiter ste best doen om op Gerard Depar dieu te lijken. Dat lukt niet al te best, maar Nolte is goed genoeg om wat voor rol dan ook nog enige meerwaarde te geven. Martin Short is niet bij machte om dezelfde pa niek te zaaien zoals Pierre Richard dat wel kan doen. Zoals Short niet op zijn gemak lijkt, zo is de hele Film niet op zijn plaats. Veber is ergens halverwege de Atlantische Oceaan blijven Steken om zijn komedie aan te passen aan de Amerikaanse nor men. Het oversentimentele wat Dis ney ten onrechte wordt verweten is hier volop aanwezig en echt goede grappen moetje met een lantarentje zoeken. Wijn of revolutie uit Frank rijk of Californië moet beter sma ken. PIET VAN DE MERWE AMSTERDAM (GPD) - Het eerste kwartier van 'Rooftops', de nieuwe film van de 74-jarige Amerikaanse regisseur Robert Wise, die iedereen op z'n minst zal kennen van 'West Side story', 'The sound of music' en 'Star Trek - the motion picture', brengt je op het puntje vap je stoel. Door de vervuilde straten van een Newyorkse krotten wijk maakt een angstig jongetje zich uit de voeten voor een agressief stelletje skin-heads, op een pleintje dagen jongeren elkaar 's avonds uit in karate- achtige dansen, een Puertori- caans meisje en een blanke jon: gen voelen zich tot elkaar aan getrokken maar zij mag niet met hem omgaan. door Rijk van Rotterdam Heeft Wise met 'Rooftops' een 'West Side story' van de jaren tachtig wil len maken? In het volgende kwar tier al ga je vrezen, dat dit niét het geval is. En uit een gesprek met de beminnelijke grijze meester blijkt dat hij ook helemaal niet die preten tie heeft gehad, al geeft hij toe dat het trekken van vergelijkingen tus sen 'Rooftops' en de mede door Jerome Robbins geregisseerde klassieke musical-verfilming uit 1961 onvermijdelijk is. "Ik werd gevraagd om dit scena rio te verfilmen, omdat er allerlei thema's in zitten die ik eerder in mijn films heb verwerkt. 'Rooftops' is geen musical, maar muziek en dans zijn wel een wezenlijk be standdeel van de film. Verder gaat het over het over het overleven van jongeren van de straat en over een gevaarlijke liefde. Er komt zelfs een voormalige bokser in voor van wie niet veel meer over is dan een wrak (waarmee Wise verwijst naar zijn klassieke boksersdrama 'The set up' uit 1949. red.). Maar al die the ma's heb ik er niet zelf in gestopt. Die stonden al in het scenario van Terence Brennan". 'Rooftops' gaat over jongeren die in een verpauperde buurt van Man- hatten, Alphabet City, in hutten op daken van slooppanden wonen. Met lede ogen zien ze toe hoe crack dealers meer en meer bezit nemen van de buurt. Als ze gedwongen worden hun biezen te pakken, ko men ze in verzet en vallen er in bei de kampen slachtoffers. De natuur lijke leider van de dakbewoners is 'T'. Hij wordt verliefd op Elana, die - Nederlandse steden hebben ook problemen met jongerenhuisves ting, maar hier gaan jongeren in en niet öp kraakpanden wonen. Is dat niet wat logischer? "Bij ons komt het ook veel voor dat mensen leegstaande panden be trekken. In de film laten we ze ech ter op de daken wonen om een con trast te krijgen met het sjacheren en sjoemelen in de straten. Die jonge lui staan ver boven die wereld en dat komt op deze manier geloof waardiger over dan als ze gewoon in die huizen zouden wonen". - Er zit geweld in 'Rooftops', maar 'West Side story' maakte destijds een agressievere indruk dan deze nieuwe film, terwijl de agressie in de samenleving niet bepaald is af genomen in de laatste decennia. "Wij voelden die agressie niet. 'West Side story' ging over straat bendes. Die zullen er nog wel steeds rondlopen, maar in de straten van Alphabet City waar de hele film op locatie is opgenomen, was het vrij rustig. Eigenlijk is dat doodeng, want overal wordt natuurlijk wel in drugs gehandeld, maar dat gebeurt in het verborgene. Tijdens de opna men had de politie in de straten he lemaal geen problemen met de drugsscene, maar wel in het naburi ge park, om dat schoon te houden van zwervers en dealers. Wat er nu gebeurt, is veel dodelijker dan des tijds de toestanden met die straat bendes. Zoveel jongeren vonden al de dood door drugs. Maar daarover gaat 'Rooftops' niet. We wilden een zeer positieve Film maken, over jon geren vol zelfvertrouwen, die crimi naliteit en drugs kunnen weerstaan. Er gaat enorm veel geld om in de drugshandel. Wij wilden jongeren laten zien, die daar niet voor zwich ten; laten zien dat er nog altijd inte griteit bestaat". "Vandaar ook dat straatdansen. In plaats van door te vechten kun nen de jongeren hun agressiviteit kwijt in dansen. 'Combat dance' is speciaal voor deze Film ontworpen door John Carrafa. Met schijnbewe gingen proberen de dansers elkaar van een podium af te krijgen. Voor deze scènes maakte Dave Stewart (het brein van de Eurythmics, red.) een nieuw soort muziek. Die dans en muziek waren voor ons ook een de film aantrekke lijk te maken voor een jong publiek, voor de jeugd van zo'n veertien tot achttien jaar". - Het betreft hier wel even een heel andere 'sound of music' dan die waarmee u doorgaans werkt. Spreekt dit genre u evenzeer aan? "Eerlijk gezegd ben ik er geen fan van. Ik wist er ook niet goed raad mee. Het is allemaal zo hard. Maar ik kreeg hulp en advies van Howard W. Koch, de producer en van Taylor Hackford, die ook bij de produktie betrokken was. Vooral Taylor heeft me erg goed geholpen. Hij kent dat soort muziek goed, deed er in 1982 veel ervaring mee op toen hij 'The idolmaker' maakte. Hij kon mij wij zen op de nuances waarop ik moest letten in de muziek en de dans. De dansscènes hebben We, ook op loca tie, met drie camera's opgenomen. We hielden er rekening mee, dat we bij de montage voldoende materiaal moesten hebben om de beelden' passend op de verschillende ritmes te kunnen krijgen". - Uw vorige film was 'Star Trek', uit 1979. Nog nooit hebben we zo lang op een 'nieuwe Wise' moeten wachten. "Tien jaar, ja. Maar stilgezeten Robert Wise maakte met 'R ts' zijn 93ste film. 'Ik ga gewoon door' heb ik niet. Er zijn dingen mis gelo pen, zoals een musical-versie van 'Zorba de Griek'. Daar konden we maar geen goed scenario voor krij gen. En verder was ik met van alles bezig. Ik was voorzitter van het American Film Institute en van de Academy en ik zat in allerlei jury's van Filmfestivals. Maar het voelde goed om uiteindelijk weer terug te zijn op de set. En helemaal met een cameraman als jullie Theo van de Sande. Vanaf het moment dat ik 'De Aanslag' zag heb ik hem in de gaten gehouden. 'Die moet ik hebben,' dacht ik. Toen we elkaar voor de eerste keer ontmoetten, bleken we ook meteen op dezelfde golflengte te zitten. Hij is een van de beste ca meramensen die er momenteel zijn. Hij geeft je enorm veel steun, vooral ook omdat hij zoveel ervaring heeft met het werken op locatie". - Robert Wise, een man met een in drukwekkende carrière, waar het intrigerende facet aan zit dat hij ei genlijk bij toeval in de filmwereld verzeild raakte. "Ik wilde eigenlijk journalist wor den en over Films schrijven. Maar middenin in de grote crisis van de jaren dertig moest ik van school af en kreeg ik dankzij mijn familie een baantje bij de filmmaatschappij RKO. Daar ben ik van onderaf aan begonnen en stap voor stap heb ik me er ontwikkeld. Op die manier heb je geen opleiding aan een Film academie nodig. Je begint als cut ter, je wordt 'assistent-dit' en 'assis tent-dat', op een gegeven moment doe je geluidsmontage, dan beeld montage, je wordt regie-assistent en dan wil je zelf in die regiestoel zit ten. Het is een heerlijke manier om een vak te leren. En het kan nog steeds op die manier. Er zijn veel Filmacademies gekomen en daar kun je veel leren, maar stap voor stap ontwikkelen zich ook nu nog steeds talenten". - In 'Rooftops' komen veel van uw geliefde thema's terug, maar u zegt ze niet zelf te hebben ingebracht. Komt er nog wel een film, waarin u op uw oeuvre terugblikt? "Mijn laatste Film? Ik heb er wel eens aan gedacht, ja. Zo van: dit is nu de zoveelste, een mooi rond ge tal, dat moet maar de laatste zijn. Maar inmiddels is 'Rooftops' mijn 93e Film en wil ik niet meer aan mijn laatste denken. Het zal beslist geen tien jaar meer duren voor mijn vol gende Film komt. Dat wordt er een naar een eigen idee. Ik moet nog een goede scenario-schrijver zien te vin den. Het is nu nog te vroeg om er meer over te vertellen. Maar in ieder geval ga ik gewoon door. Als de ge zondheid me maar geen parten gaat spelen". (OP)NIEUW 'Three fugitives' - Lido, Leiden en Eu ro, Alphen 'Tequila sunrise' - Michelle Pfeiffer kan geen keuze maken tussen twee Eurpo, Alphen 'Dirty r l scoundrels' - Metropole, BLIJVERS 'Burbs' - Tom Hanks heeft een ont moeting met zijn 'vreemde buren' - Lido, Leiden 'Road house' - Patrick Swayze in dis co-western - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Karate Kid III' - het vechtersbaasje is inmiddels 27 en krijgt nog steeds kara- te-les - Lido, Leiden 'Licence to kill' - persoonlijke wraak actie van agent 007 tegen drugsbaron - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Mississippi burning' - drama rond moord op drie vrijheidsstrijders in Amerika - City, Katwijk 'My stepmother is an alien' - Kim Ba- singer als buitenaardse schoonheid in Amerikaans gezin - Lido, Leiden en Gbeenway, Voorschoten 'Rain man' - Dustin Hoffman kreeg een Oscar voor zijn rol van hoogbe gaafde autistische man - Greenway, Voorschoten en City, Katwijk 'The bear' - 'acterende' beren in senti mentele natuurfilm van Jean Jacques Annaud - Trianon, Leiden '9'/2 weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke hebben benauwende relatie - Trianon, Leiden 'Police academy VI' - Greenway, Voor schoten en City, Katwijk 'Every woman has a fantasy' - Rex, Leiden 'Platvoet en z'n vriendjes' - Lido, Lei den en Euro, Alphen 'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden 'Lady the vagabond' - City, Katwijk en Greenway, Voorschoten 'Licence to kill' - Metropole, al. 'The naked gun' - Metropole, al. Zomerprogramma met diverse films - Metropole. Three fugitives' - Odeon (462400), al. 'Licence to kill' - Odeon, al. 'De stam van de holebeer' - Odeon, al. 'Pet sematary' - Odeon, 16 jr. 'Do the right thing' - Studio (656402), 16 jr. A cry in the dark' - Studio, al. 'She's gotta have it' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'A cry in the dark' - Alfa (278806), al. 'Dangerous liaisons' - Alfa, al. 'Bagdad café' - Alfa, 16 jr. 'A fish called Wanda' - Alfa. al. 'Slaves of New york' - Alhambra (233192), al. 'Rain man' - Alhambra, al. 'The Karate Kid III' - Bellevue Cinera ma (234876), 16 jr. 'The naked gun' - Cinerama, al. 'Three fugitives' - Calypso (234876), 16 jr. 'Mississippi burning' - Calypso, 12 jr. 'The accidental tourist - Cinecenter (236615), al. 'Do the right thing" - Cinecenter, 16 jr. 'Another woman' - Cinecenter, al. 'The Karate Kid II" - Cinema, al. 'Licence to kill' - Cinema, al. 'Pet sematary' - City (234579), 16 jr. 'Road house" - City, 16 jr. 'The Fly II' - City, 16 jr. 'Leviathan' - City, 16 jr. 'Police Academy VI' - City, al. 'The 'burbs' - City, al. 'Dance academy' - City, 12 jr. 'Vincent' - Kriterion, 16 jr. 'Chinatown' - Kriterion, 16 jr. 'Le bal' - Kriterion, 16 jr. 'Play pen' - Parisien, 18 jr. 'The devil i: jr. s Jones' - Parisien, 18 DEN HAAG 'My stepmother (463500), al. 'Road house' - Asta, 16 jr. 'Dance Academy' - Asta, al. 'Scandal' - Babylon (471656), 16 jr. 'Dangerous liaisons'- Babylon, al. 'Paperhouse' - Babylon, 16 jr. 'Police Academy VI' - Cineac (630637), al. 'The Karate Kid III' - Cineac, al. 'The 'burbs' - Cineac, al. 'Rain man' - Metropole (456756), al. Do the right thing' - The Movies (245790), 16 jr. Zomerprogramma met diverse films The Movies, 16 jr. 'La lectrice' - The Movies, 16 jr. 'My stepmother is an alien' - Tuschins- alien' - Asta ki (262633), al. 'Licence to kill' - Tuschinski, al. 'Scandal' - Tuschinski, 16 jr. 'Tequila sunrise' - Tuschinski, al. 'Twins' - Tuschinski, 16 jr. 'Dirty rotten scoundrels' - Tuschinski, Tuschinski Cineac - De Uitkijk, al. 'Working girl' - De Uitkijk (237460), al. 'Road house' (243639), 16 jr. 'Mijn vader woont ii TELEVISIE In de Joan Crawford-cyclus zendt de NOS zaterdag 'Mildred Pier ce' (1945) uit. De Amerikaanse ac trice speelt in dit verhaal haar eer ste moederrol. Ze maakt carrière van serveerster tot eigenaresse van een restaurantketen. Dat al les om geld te verdienen voor haar egoïstische dochter (zater dag, Nederland 3, 20.29). 'An American werewolf in London' (1981) is een horrorfilm over een jongen die op de hei in Groot-Brittannië wordt gebeten door een wolf. Dat is al vervelend genoeg maar later blijkt ook dat het niet om zo maar een beet gaat. De jongen is een weerwolf gewor den. Midden in de nacht op de te levisie, dus extra spannend (za terdag, Duitsland 2, 02.40 uur). Na een maandenlange reis door oost-Europa komt Joszef K. op 29 april 1966 terug in Amsterdam. De hoofdstad is bevolkt met pro vo's. Joszef zoekt oude vrienden op, maakt Koninginnedag mee op Soestdijk, viert de Dag van de Ar beid, bezoekt de Dodenherden king op de Dam en viert Bevrij dingsdag. Intussen wordt hij ge volgd door een agent van de BVD. In 'De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katüs naar het land van Rembrandt' (1966) spelen onder meer Shireen Strooker en Nouchka van Brakel (zondag, Nederland 2, 21.10 uur). Marilyn Monroe was voor het eerst op het witte doek te zien in 'Love happy' (1949). Een groepje aan lager wal geraakte acteurs krijgt bij toeval peperdure dia manten in handen. Er zijn echter kapers op de kust. Met verder on der anderen de Marx Brothers (zondag, BBC 1, 11.00 uur). Een gescheiden vrouw verhuist in 'Murphy's romance' (1985) met haar zoontje naar een afgelegen dorpje in Arizona. Ze heeft ge noeg van mannen. Maar dan ont- Kitty Courbois, te zien in 'Vrij dag'. (foto J»n Swli Sophia Loren, te zien in 'The Cassandra crossing', (archieffoto) moet ze een leuke apotheker en loopt ze ook haar ex tegen het lijf. Met onder anderen Sally Field en James Garner (zondag BBC 1, 20.15 uur). Cowboy Don Murray heeft het in 'Bus stop' (1'956) voorzien op zangeresje Marilyn Monroe. Hij wil met haar trouwen, zij heeft daar geen zin in. Het meisje vlucht, de jongen gaat achter haar aan (maandag, Nederland 2, 20.29 uur). 'Vrijdag' (1981) is een verfilmd toneelstuk van Hugo Claus. Een man heeft incest gepleegd met zijn dochter en moet daarvoor een gevangenisstraf uitzitten. Bij thuiskomt ontdekt hij dat zijn vrouw een verhouding is begon nen met de buurman. Met onder anderen Kitty Courbois en Hilde van Mieghem (maandag, BRT 2, 20.00 uur). Van Spike Lee draait sinds en kele weken 'Do the right thing' in de Nederlandse bioscopen. De ci neast schetst daarin het verhaal van zwarte bewoners in een Ne wyorkse wijk. Racisme is het be langrijkste thema. In 'She's gotta have it' (1986) speelt een vrouw de hoofdrol die er drie op nahoudt. Gezamenlijk zij de ideale man voor Nola Dar ling. Nola Darling vindt haar ge drag heel normaal, anderen vin den haar een nymfomane. De mannen dwingen Nola een keuze te maken. Dat wordt uiteraard niks. Een sprankelende relatieko medie (woensdag, BRT 1, 21.00 uur). Een terrorist is drager van en dodelijk virus en dreigt in 'The Cassandra crossing' 1977) alle passagiers in een trein te besmet ten. Met onder anderen Sophia Loren, Ava Gardner en Martin Sheen (woensdag, BBC 1, 22.30 uur). Een advocaat met twaalf jaar balie-ervaring begint in '..And justice for all' (1979) een zaak te gen rechter Fleming. Met onder anderen Al Pacino, John Forsy- the en Craig T. Nelson (donder dag, Nederland 2, 21.00 uur). Nick Nolte rechts) en Martin Short in 'Three fugitives'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 9