Grappige expositie van boeken die geen boeken zijn Een al te duidelijk verhaal Candy Dulfer werkt samen met Piince Indrukwekkend spel van Jean Guillou Luis Bunuel en Dali in koekjestrommel Overzicht fotograaf Duane Michals in Breda ZATERDAG 29 JULI 1989 PAGINA 29 De saxofoniste Candy Dulfer - bereidt Prince een plaat voor en in dat'bij Prince morgen alles ook nog j dochter van saxofonist Hans Dulfer Los Angeles zou een videoclip wor- heel anders zou kunnen zijn'. - is op dit moment in Amerika om den opgenomen. Candy's rol daar- Als de clip er komt zou dat gaan daar allerlei plannen uit te werken bij is nog onduidelijk, en haar ou- om een van tfe nummers die Prince met popster Prince. In Minneapolis ders laten heel relativerend weten maakte voo* de film 'Batman' Concert door Jean Guillou op het Van den Heuvel-orgel in de Nieuwe Kerk te Katwijk aan Zee. Gehoord 28 juli in de "Internatio nale orgelserie 1989". "Op verzoek van de Kerkvoogdij vragen wij u beleefd, niet te ap- plaudiseren". Hoe beleefd dit ver zoek ook moge zijn, een daverend applaus kon niet uitblijven na dit fenomenale orgelconcert, uitge voerd door de hoofdorganist van het Van den Heuvel-orgei in de St. Eustache te Parijs. Ja, u leest het goed, ook Parijs mag zich sinds kort verheugen in een Hol lands bouwwerk. In september wordt dit Van den Heuvel-orgel officieel, in gebruik genomen en bij deze feestelijke muzikale aan gelegenheid zal (hoe kan het ook anders) de "Stichting Orgelcomi té - Nieuwe kerk - Katwijk aan Zee" op uitnodiging voltallig aan wezig zijn. Maar nu terug naar Gouillou. Het meest indrukwekkende van zijn spel is zijn onnavolgbare regi stratie, waarin registers of regis- tercombinaties naadloos en steeds totaal verrassend op elkaar volgen. Zijn eigengereide spel is zó apart en innemend, dat je je soms afvraagt of er een werk van Handel (of Brahms) gespeeld wordt of een compositie van Guil lou zelf; irritant zou het zijn, als het niet zo kleurrijk en virtuoos ten gehore werd gebracht. Het Orgelkonzert nr. 10 in d- moll van Handel begint met een Adagio, dat meteen door z'n tere en delicate registratie indruk wekkend bleek. In de Cadence en het Largo, de ruimte die Handel open liet voor eigen bewerking, kwam op Handeliaanse wijze tóch helemaal het grillige spel van Guillou vrolijk, bijna schert send uit de verf. Ook daar'was de Hobo voor het Largo prachtig ge kozen. Maar zijn echte originele kun nen kwam pas goed tot uiting in Guillou's bewerking van de "Schilderijen van een tentoon stelling"' van Modest Petrovitsj Moussorgsky (1839-1881). Als Ravel dit stuk op meesterlijke wijze kan orkestreren, moet een organist-componist als Guillou dit voor zijn orkestraal-symfo- nisch instrument kunnen evena ren. De première van deze tran scriptie was gisteravond overwel digend. Balakirev en Rimsky Korsakof (twee van de vier mu- ziekvrienden van Moussorgsky, "het machtige hoopje" genaamd) harmoniseerden de Russische volksmuziek volgens de princi pes van de Westerse muziek. Moussorgsky was er zich echter van bewust, dat de Russische volksmuziek een geheel andere harmonisatie verlangde. Deze persoonlijke harmoniek (die door zijn tijdgenoten voor onbeholpen werd aangezien) was gisteravond helder én dramatisch aanwezig, in alle "promenades" (wandel gangen van de tentoonstelling) in steeds wisselende sfeer en in elk schilderij. Soms zorgde Guillou voor ex tra verrassingen: Bydlo (oude Poolse wagen) was geen trage krakende kar, die moeizaamheid of leed uitbeeldde, maar een le venslustige gesmeerde wagen, die vrolijk op weg gaat. Het "bal let van de kuikentjes in hun eier schalen" werd onder de handen van Guillou een fijn kantwerk van kleine schetterende diertjes, geestig aangegeven door de Pic colo en de Bourdon. Als slot de "statige pracht van Kiew's oude stadpoort", waarin Guillou magi straal uitpakte, dit monument vol pracht en praal op z'n grondves ten deed schudden, waarop bo vengenoemd applaus terecht volgde. LIDY VAN DER SPEK door Gerlof Leistra Maar je kunt nog een stapje verder gaan. In de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag is op dit moment een bijzonder aardige expositie te zien van boeken die geen boeken zijn. Boeken waar je alles mee kunt doen, behalve lezen. En al rondwan delend val je letterlijk van de ene verbazing in de andere. Allereerst over de toegepaste materialen: lood, marmer, hout, karton, kera miek, noem maar op. Sommige 'boeken' zijn kunstobjecten die een beeldverhaal vertellen. Maar er zijn ook allerlei gebruiksartikelen te zien die alleen maar de vorm van een boek hebben: spaarpotten bij voorbeeld, aanstekers, flessenhou- ders en beddekruiken, een peper en zoutstelletje en een poederdoos. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het bestaat. Een van de mooiste bezienswaar digheden op de expositie is echter een houten object uit 1800. In dichte toestand lijkt het een stapel kloeke delen van de een of andere encyclo pedie. Eenmaal geopend blijkt het echter een ouderwetse poepdoos te zijn: in het bovenste 'boek' is voor dat doel keurig een gat uitgespaard. En van binnen is het zaakje natuur lijk hol. Een soort chemisch toilet avant la lettre dus. Smokkelaars Grappig is ook de vondst van de Vlaamse poëet Marcel van Maele: 'Gebottelde gedichten' uit 1977. In een klein formaat whisky-fles zit een opgerold stuk papier met daar op een gedicht. 'Pocket editie', ver meldt de fles ten overvloede. Ook leuk zijn de voorbeelden van boe ken die gebruikt zijn door smokke laars. Te zien zijn twee uitgesneden exemplaren waarin respectievelijk drugs en gestolen diamanten wer den vervoerd. net verschenen boek 'De wereld een reiziger' beschrijft Nooteboom op de manier die alleen hij lijkt te be heersen een boek dat geen boek is: een strand aan" de Californische kust. 'Naar dit strand ga ik uitslui tend om te lezen, het is een boek, het heeft zijn eigen schrift Het boek wordt geschreven waar ik bij ben, het schrijft zichzelf voortdurend. De krab schrijft zijn scheve spoor, de zee wist het uit. De steltloper schrijft een zin, ik knik dat ik hem begrijp, de zee laat de tekens glan zen, vloeit ze af, even staan ze daar op de opdrogende bladzij van het zand, de censuur van de meeuwen verandert de tekens, nu staat er iets anders. Dan komt de zee terug en laat een regel achter van schuim. Ik lees wat er staat maar de zee is niet tevreden, hij is een echte schrijver, zo had hij het niet bedoeld. Door strepen, wegkrassen, corrigeren. Is dit het? Nee, ook niet, weg ermee. Nu bemoeit het zand zich er ook mee, geulen, kerven, gootjes, rib bels. De wind heeft een andere me ning en zijn eigen boek, vijf meter verder schrijft hij het gedicht van zand dat voor hem uitloopt.' Gekuch Een prachtige beschrijving, maar mijn hoofd sloeg op hol. Overal be gon ik boeken -in te zien. Kijk, daar een boek in de wei! En daar die wolk, net een boek. Toen hoorde ik gekuch tegenover mij. "Voelt u zich niet goed?", vroeg de vrouw tegen over mij. "Nee, maar hoe kunt u dat zien?" „Ach, van sommige mensen is het gezicht net een open boek!" Keramisch boek in spijkerschrift. Boeken gebruikt voor een ouderwetse poepdoos. (foto gpd) De Koninklijke Bibliotheek ligt Na zoveel 'fake'.-boeken, kom je huis, zocht ik daarom gezelschap bij pal achter Den Haag CS. De expo- smachtend naar een echt boek weer Cees Nooteboom. Maar het onder- sitie i r buiten. In de trein op weg r werp liet mij niet met rust. In zijn 17.00 uur. Toegang gratis. BARCELONA (GPD) - Een film van Luis Bunuel, opgenomen in 1930 in het huis van de eind vorig jaar overleden Spaanse surrealist Salvador Dali in Cadaques (Noord-Spanje) dreigt verloren te gaan. En daarom hebben een aan tal Dali-kenners een beroep op de Spaanse regering gedaan om in te grijpen. Het bestaan van de film kwam vorig jaar bij toeval aan het licht tijdens een interview van drie Da- li-kenners met de zuster van de excentrieke Catalaanse surrea list. De drie, de Britse historicus Ian Gibson, kunstcriticus Rafael Santos Torella en producer Ro man Gubern, maakten dit inter view in het kader van een docu mentaire voor de Spaanse televi sie over de geschiedenis van sur realisme op het Iberisch schierei land. De hoogbejaarde zuster van Dali, Anna Maria Dali, die in mei dit jaar overleed, maakte onge vraagd een verwijzing naar de film. Bunuel had die in 1930 in Cadaques opgenomen, vlak voor dat de filmer uit Aragon zijn be roemde L'age d'Or maakte. Op de vraag van de interviewers waar die film dan was, haalde zij uit een andere kamer een koekjestrom mel tevoorschijn, met daarin de film, die tussen de vijf en tien mi nuten moet duren. Ze weigerde echter de film af te staan of toestemming te geven om er epn kopie van te laten ma ken. Volgens haar ging het slechts om 'familiekiekjes zonder enige verdere waarde'. De Dali- kenners besloten hierop voorlo pig de kwestie te laten rusten. Na de dood van Anna Maria Dali be gonnen zij zich echter ongerust te maken, vooral toen bleek dat er geen erfgenamen waren en dat het wel eens een hele tijd kon du ren, voordat duidelijk was wat er met haar bezittingen gaat gebeu- De drie kenners vrezen met na me, dat de 'film-in-de-koekjes- trommel' van Bunuel in verkeer de handen kan komen of wegge gooid wordt, omdat iemand het belang ervan niet inziet en daar om hebben zij een beroep op de Spaanse regering gedaan om in te grijpen. Ze verzochtten tevens de Catalaanse deelregering uit te vinden of er in iedere geval niet een kopie van kan worden ge maakt, die dan beheerd moet worden door het Filmmuseum van Catalonie. Volgens de woordvoerder van de drie, Roman Gubern, is moei lijk vast te stellen, wat de waarde van het filmpje is, maar vanuit kunsthistorisch oogpunt kan die enorm zijn. Het bijna zestig jaar oude filmpje moet zo'n beetje het laatste contact tussen Bunuel en Dali vertegenwoordigen, aange zien de twee Spaanse surrealisten vlak daarna van elkaar ver vreemd raakten, onder meer door Dali's latere vrouw Gala. Zelfs al zouden er op het film pje uiteindelijk slechts familie kiekjes staan, dan nog is het van belang, aldus Gubern in een open brief in El Pais: "Het moet van fundamentele waarde zijn voor ieder die het Spaanse surrealisme wil bestuderen en het idee dat de ze film in een koekjestrommel be waard wordt, is bijna onverdraag lijk. Laten we ons uiterste best doen de film te redden". DEN HAAG Boeken zijn om te lezen en anders niets. Op het eerste gezicht valt er weinig tegen deze stelling in te brengen. Toch is ze niet sluitend. Foto- en kunstboe ken bijvoorbeeld zijn om naar te kijken en door te bla deren. En iedere boekenlief hebber kent het verschijnsel van boeken die je alleen maar wilt hebben. Omdat het een eerste druk is. Of om dat je de omslag zo mooi vind. Of omdat het boek zo prachtig is verzorgd. Boeken zijn er dus ook om te bekij ken of te betasten. door Rob Schoonen Duane Michals - wel de uitvinder van de geënsceneerde fotografie ge noemd - studeerde in Denver en New York. Vooral de opleiding in de 'Big Apple' was van belang voor zijn eerste stappen in de kunstwe reld. De studie vormgeving aan de Parsons School of Design in New York kreeg kort daarna vorm toen Michals werd benoemd als art-di rector bij tijdschriften als Dance en Time. In diezelfde periode (1958) maakte hij een drieweekse reis door de Sovjet-Unie. En - als ieder ander - nam ook Michals een fotocamera mee. De presentatie in Breda begint dan ook heel toepasselijk met die foto's. Het is het begin van een. won derlijke loopbaan. De zeeman in Minsk of de bloe menverkoopster in Kiev: het 'zijn fo to's zoals elke - in kunst of mensen geïnteresseerde - persoon die zou vastleggen. Je ziet aan de personen dat ze zich zeer wel bewust zijn van de man achter de camera. Beiden tonen zich wat onwennig, maar ook vereerd met die aandacht. Opval lend is trouwens dat Michals ze vrij wel zonder decor (tegen een kale muur) heeft gefotografeerd. Ze zou den in een studio gemaakt kunnen zijn. Dat is niet helemaal onbelang rijk want de kunstenaar heeft zich ook later vrijwel uitsluitend bezig gehouden met het fotograferen in interieurs. Veelzeggend zijn ook de foto's die hij maakte van zijn (latere) vriend Andy Warhol. De excentrieke beel dende kunstenaar, die zo veel bete kende voor de Pop Art, staat afge beeld met beide handen voor zijn gezicht. Veelzeggend, omdat ze aan geven in welke richting de fotograaf zich in die tijd bewoog. Voor Mi chals was een afbeelding als zonda- Werk van Duane Michals: 'Self-portrait as if I were dead' nig onvoldoende. De fotografie is naar zijn idee zeer geschikt om - ver gelijkbaar met de beeldende kunst en dan vooral het Surrealisme - daadwerkelijk een 'verhaal' te ver tellen. Een 'verhaal' doelbewust en helder op de plaat vastgelegd. Mi chals neemt geen genoegen met het verhaal van de foto zelf, hij wil er een verhaal achter steken. En wat ligt dan meer voor de hand - aan dachtig de tijdspanne - om daar de surrealistische zienswijze voor te gebruiken. Dat komt in eerste instantie voor al tot uiting door de door hem gefo tografeerde figuren. Naast Warhol zien we onder anderen ook Marcel Duchamp, René Margritte en Gior gio de Chirico. Een veelzeggende keuze. Met de foto's die hij maakte van Margritte in 1965 lijkt hij defini tief te hebben gekozen voor de geënsceneerde fotografie. De dub belopname (een schildersezel en het portret van de schilder zijn met elkaar verweven) is niet alleen een werk dat rechtstreeks verwijst naar de zienswijze van de Belg, maar ef fent ook de weg die Michals later consequent zal bewandelen. Ruimte Maar de foto's als 'Selfportrait as so meone else' of 'Selfportrait as if I were dead' gaven hem klaarblijke lijk niet genoeg ruimte om zijn ver haal kwijt te raken. Perfect in scène gezet, compositorisch allemaal zeer verantwoord, is de clou voor Mi chals blijkbaar nog niet voldoende. De foto-sequenties (een serie fo to's die qua vormgeving en /of the matiek bij elkaar horen en een ver haal weergeven) lijken dan uit komst te bieden. Een serie als 'Para dise Regained' uit 1968 bij voor beeld laat aan duidelijkheid niets te vrouw verliezen bij elke foto stelsel matig kledingstukken terwijl de kantoorruimte langzaam maar ze ker wordt omgetoverd in een soort oerwoud. Het is een typische Mi chals' foto. Artistiek verantwoorde reeksen waar binnen één tel 'het verhaal' wordt verteld. Soms kun je daar om glimlachen, vaker haal je wat vertwijfeld de schouders op. Waarom zo hap en klaar weergege ven? Er blijft voor de beschouwer vrijwel niets over. Hij wordt een voudigweg geconfronteerd met een compleet beeld en kan niets anders doen dan (dat verhaal) slikken. Weer wat later maakt de man het helemaal bont. Naast de foto's plaats Michals dan (1977 en verder) behoorlijk forse tekstblokken. Daarin wordt dikwijls op wat onbe holpen wijze een enigszins moralis tisch of filosofisch getint verhaal weergegeven. De foto's lijken in die series vaak van minder belang, hoe knap ze op zich ook zijn. Het heeft dan allemaal iets van een goede car toon. Ook heeft Michals zich vanaf dat (foto GPD) tijdstip geworpen op de combinatie fotografie-schilderkunst. Maar ook dat tnag geen succes worden ge noemd. In vrijwel niet een beeld geeft het geschilderde de foto een duidelijke meerwaarde. In veel ge vallen doet het gepenseelde zelfs af breuk aan de afbeelding. Met zijn zoektocht naar de meest effectieve (onthullende?) fotografie heeft hij hier toch echt een doodlopende weg ingeslagen. Series als 'The Human Condition' of 'The spirit leaves the body' doen verlangen naar zijn eer ste portretten. En dat heeft niets met conservatisme, maar alles met kwaliteit van doen. Tentoonstelling: 'Duane Mi chals, retrospectieve 1958-1988'. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Open: di. t/m vr. van 10-17 uur; za. en zo. van 13-17 uur. Tot 28 augus- tus. FOTO-EXPOSITIE - Fotomania in Rotterdam exposeert van 5 augus tus tot en met 2 septemper werken van elf fotografen. Het elftal bestaat uit Rommert Boonstra, Harry Sen- gers, Wijnanda Derro, Robbert Roos. Frans van Lent. Clemons Zalm. Erwin Olaf, Hans van Manen, Luuk Huiskes, Anja de Jong en Joy ce de Gruiter. De galerie toont zo wel nieuw als oud werk van deze fo tografen. Fotomania is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. AMSTERDAM Dit is geen uitbreiding van de Stopera in Amsterdam, maar het imposante decor van gasbe- tonblokken en steigers van de Londense theatergroep Station House Opera die in het kader van het Zomerfestijn met de voorstelling 'Robespierre's vision' optreedt. (foto anefoi BREDA - De Beyerd heeft er een goede gewoonte van ge maakt om in, of rond de zo merperiode aandacht te schenken aan fotografie. Be kende, maar ook minder be kende fotografen hebben in middels hun werk aan de muren van het centrum ge hangen en dit keer is het de beurt aan de Amerikaanse fotograaf Duane Michals. De relatief kleine foto's dateren uit de periode 1958-1989. Een retrospectieve derhalve, die een goed idee geeft van Michals' visie op de fotogra fie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 29