'Prachtige kinderen waren 9 Op zoek naar de geest van Woodstock :<£2££L£ÏÏÊ*«/< WOODSTOCK (foto's GPD) ZATERDAG 29 JULI 1989 BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD PAGINA 17 De zomer van 1969, nu 20 jaar geleden, was er een om nooit meer te vergeten. Neil Armstrong liep op de maan, in Vietnam werd oorlog gevoerd, in Amsterdam werd het Maagdenhuis bezet, en op het popfestival van Woodstock vierden een half miljoen jongeren hun jeugd en hun vrijheid. Het popfestival - dat tijdens het lange weekeinde van 15 tot 17 augustus werd gehouden - wordt nu wel gezien als het absolute hoogtepunt van de tegencultuur, de hippiecultuur, de cultuur van tieners die voor het eerst in generaties niet langer luisterden naar hun ouders, hun baas, hun pastoor en hun regering. Woodstock was daardoor hèt symbool bij uitstek van de jaren '60, met al z'n dwaasheid, z'n chaos, z'n bandeloosheid, z'n naïveteit, maar ook z'n idealisme en z'n creativiteit. En nu? Is er nog iets terug te vinden van die sfeer van toen? Henk Dam reisde naar de plaats waar 20 jaar geleden popartiesten en groepen als Jimi Hendrix, Santana, Country Joe McDonald and the Fish, Joan Baez en Janis Joplin triomfen vierden. Hij trof er een fris, maar leeg klaverveld aan en een dorp dat vastbesloten is nooit meer zoiets te laten gebeuren. "Woodstock was niets meer dan sex, naaktlopen en marihuanarook", klinkt het negatief. Een reportage over de veranderde tijden. door Henk Dam w-o"* A ft Op dit veld, nu vol frisgroen klaver, speelde zich een stukje culturele geschiedenis af dat een hele generatie karakteriseerde. Woodstock, een stadje ten noor den van New York, lijkt een goed begin als je op zoek gaat naar de geest van Woodstock, het popfes tival dat ook nu nog geldt als het symbool bij uitstek van de jaren '60. Op het eerste gezicht is dat ook zo. Je vindt in Woodstock tal van galerieën, winkels met psychedelisch gekleurde t—shirts, boekwinkels vol werken over obscure Oosterse godsdiensten en zaakjes waar zorgelijk kijkende vrouwen verantwoorde granen verko pen. Op het stadsplein liggen zowaar twee overjarige hippies naar de wol ken te kijken, het grijze haar in een paardestaart. En in een plaatselijke cafetaria krijg je bij je hamburger bruine rijst in plaats van de normale patat. Erg jaren '60 allemaal. Maar wie denkt dat Woodstock ook maar iets met het gelijknamige festi val te maken heeft, denkt fout. Het festival - de 'drie dagen van vrede en muziek', zoals er destijds op de pos ters stond werd gehouden in Bet hel, maar liefst 75 kilometer verderop. Dat is ironisch feit nummer één. Ironisch feit nummer twee is dat het festival werd opgezet door vier he ren die maar één bedoeling hadden: er geld aan te verdienen. Het festival, hoogtepunt van de anti-materialisti sche, idealistische tegencultuur, was gewoon een klassiek-Amerikaanse, kapitalistische onderneming. En hier komt het stadje Woodstock terug in beeld. Wat de organisatoren wilden was een hoop dollars maken om in het kunstenaarsstadje Wood stock Bob Dylan woonde er een studio te bouwen. Maar de bestuurde- ren van Woodstock gaven geen toe stemming voor een.festival binnen de gemeentegrenzen. Uiteindelijk werd boer Max Yasgur, in het verre Bethel, zo gek gevonden zijn veld aan de orga nisatoren te verhuren. Voor 50.000 dollar. Van tevoren te betalen s.v.p. Bethel is zo'n lang dorp langs een rijksweg, zoals je die in ons land ook wel hebt. De weg heeft de weinig hoopvolle naam 17b. en een bord aan het begin van de gemeentegrens meldt de reiziger dat Bethel 3335 in woners heeft. Een paar keer weg 17b op en af rijden leidt niet tot het signa leren van wegwijzers die je naar de plek van het beroemde festival bren gen - overigens het enige feit van bete kenis dat zich ooit in Bethel heeft af gespeeld. Een zijstraat in, nóg een zij straat in, en je bent verdwaald. Gelukkig is daar een winkel, de 'ge neral store' van Marion Vassmer waar, zoals de naam al zegt, van alles wordt verkocht. Tussen het brood, de flessen cola en de tijdschriften liggen op een klein tafeltje t-shirts, posters, andere souvenirs, allemaal met het Woodstock-symbool erop. Vassmer legt uit hoe je bij het veld moet ko men. "Was je er 20 jaar geleden?", in formeert hij. "Nee", antwoord ik. "You'd have loved it'\ zegt Vassmer. "Prachtige kinderen waren het. Alle maal. Terrific kids". De route volgend die Vassmer met veel armgebaren heeft beschreven, kruipt de wanhoop naderbij. Dit kan toch niet goed zijn? Het landelijke weggetje wordt steeds smaller en modderiger. Een boerenjongetje dat voor alle zekerheid onderweg naar, Woodstock wordt gevraagd, haalt z'n schouders op. "Weet ik niet". Maar dan, net als ik maar weer terug wil gaan, ligt daar het beroemde, ge leidelijk oplopende veld in de vorm van een Shell-schelp, het natuurlijke amfitheater. Een betonnen gedenk steen vertelt wie er op 15,16 en 17 au gustus 1969 hier optraden. The Who, Santana, Jimi Hendrix, ze staan er al lemaal. Op dit veld, nu vol frisgroen klaver, speelde zich dus het stukje culturele geschiedenis af dat een hele generatie karakteriseerde. Beelden van de film Woodstock komen boven. Hier moet het podium hebben gestaan. Daar za ten de honderdduizenden. Het meer tje waar ze poedelnaakt baadden, moet daarachter liggen. 'We zijn vol!' Maar een klaverveld is maar een kla verveld, dus je bent ook gauw klaar met kijken. En als het aan de vroede vaderen van Bethel ligt blijft het ook een klaverveld, en niet meer dan dat. De huidige eigenaars, Louis Nicky en June Gelish, zouden er graag in au gustus, 20 jaar na dato, een herden kingsfestival houden. Ze boden Bet hel zelfs 200.000 dollar aan, in ruil voor toestemming. Anderen wilden ook wel wat op touw zetten. Maar het dorp zei nee. Niemand in het dorp is vergeten hoe het 20 jaar geleden toeging. In au gustus 1969 was heel hip Amerika op weg naar het festival. Getipt door ra dio-programma's en underground bladen trokken naar schatting een miljoen jongeren naar Bethel. Een half miljoen haalden het dorpje uit eindelijk ook, de rest liet zich door ra diowaarschuwingen ("Kom niet! We zijn vol!") en de lange files tegenhou den. Weg 17b was de dag voordat het steel-gitaar komt boven. Stukjes tekst borrelen op. 'By the time we came to Woodstock, we were half a million strong' en 'We are stardust'. Een on vergetelijk lyrisch meesterwerkje. Het is tijd voor ironisch feit num mer drie. De song van Joni Mitchell werd nooit op Woodstock gezongen. Werd pas later geschreven. Het is ook tijd voor de Grote Vra gen. Wat maakte Woodstock nu eigen lijk zo bijzonder? Waarom spreekt men wel van 'de Woodstock-genera- tie'? Waarom vallen Amerikaanse ou ders in de leeftijdscategorie einde 30, begin 40 hun kinderen lastig met hun herinneringen aan het festival? Waar om krijgen volwassen mannen en vrouwen elders vochtige ogen als ze de film Woodstock zien? W oekerwinsten Want er waren ook al vóór Woodstock popfestivals georganiseerd, en erna ook. Veel van de sterren die optraden behoorden niet tot de beroemdste groepen van dat moment. De Beatles, de Stones, Bob Dylan, die waren er niet. Veel artiesten werden pas be roemd dank zij hun optreden in Woodstock. Het was van organisatorische kant gezien zeker geen idealistisch samen zijn. De opzet was, zoals hierboven al staat, geld verdienen. Er waren grote ruzies om geld. Popgroepen eisten ga ges voordat ze een voet op het toneel zetten. Inhalige leveranciers van eten maakten woekerwinsten. Niets bij zonder dus. Alledaags, menselijk. Als er al van een wonder sprake was, dan was het dat het samenzijn van een half miljoen mensen niet uit de hand liep. Er waren geen gevech ten, zoals op veel latere festivals. On danks het schrijnende tekort aan vei ligheidsmaatregelen waren er 'maar' twee dodelijke ongelukken een verkeersongeval en een overdosis. De jongeren die er waren gebruik ten alle soorten verdovende middelen die waren uitgevonden, vrijden Woodstock is wel het grootste vrijge zellenfeest aller tijden genoemd - en luisterden naar de muziek. Het waren onschuldige kinderen, het waren lo tus-eters die niets te maken wilden hebben met de overgeorganiseerde, verantwoordelijk gedrag eisende maatschappij buiten. Maar het waren ook kinderen met sterke gedachten over de oorlog in Vietnam, over burgerrechten. Dat idealisme was echt. Woodstock werd zo hèt symbool van de generatie die in de even vaak bezongen als verguisde jaren '60 jong was. In het boek 'Woodstock the oral history' zegt David Crosby van de popgroep Crosby, Stills, Nash Young het als volgt: "Het was een ge meenschappelijk gevoel. We voelden ons sterk omdat we elkaar zagen. Ie dereen was enthousiast dat er zoveel van ons waren. We dachten: wij gaan alles veranderen, morgen maken we een eind aan de oorlog. Wel, dat is na tuurlijk niet gebeurd. Maar op dat mo ment waren we allemaal enthousiast over het idee dat onze waarden ergens op de wereld triomfeerden". Sandaal Een enkele keer komt er op het veld van boer Yasgur (die na het festival door het dorp werd uitgespuugd en in 1973 als een eenzaam en verbitterd man stierf) bij het ploegen nog wel eens een half verrotte sandaal boven, of een stuk plastic dat destijds de re gen moest tegenhouden. Het zijn de laatste restanten van Woodstock. Van de idealen van de generatie van toen is ook niet veel meer over. De jongeren van toen hebben nu kinde ren, een baan in Wall Street, een Vol vo, een hypotheek en de eerste grijze haren. En de nu jonge generatie Ame rikanen wil nog maar één ding, zeg gen alle enquêtes: zo gauw mogelijk miljonair worden. Mijn buurjongen van 18 gaat in de herfst naar de universiteit om er mar keting te studeren. Hij verkoopt nu, in zijn vakantie, peperdure sets messen. Daarmee kan hij aardig wat verdie nen, zegt hij, en z'n verkoopervaring staat goed op z'n curriculum vitae als hij straks z'n studie af heeft en het be drijfsleven in gaat. De tijden zijn inderdaad drastisch veranderd. In 1969 trok jong Amerika naar-het gehucht Bethel, nu zet het de pop-zender MTV aan. MTV zit op 5000 kabelsystemen in het land met samen 46 miljoen abonnees. Woodstock zelf was een financiële ramp die alleen door de film en de elpees werd gered: dank zij de royalties speelden de orga nisatoren pas in 1981 alsnog quitte. MTV maakte vorig jaar bijna 100 mil joen gulden winst. Woodstock was een chaos: niemand wist van tevoren wie wanneer zou optreden. De pro gramma's van MTV zijn tot op de se conde en de centimeter georgani seerd. Het is zoals het weekblad News week onlangs schreef: als er in de zo mer van 1989 één perfect anti-Wood- stock is, dan is het MTV wel. Bob Dy lan zong destijds 'The times they are a-changing'. Wist die goeje ouwe Bob veel... festival van start ging één lange rij stilstaande auto's. De kleine landweg getjes naar het veld van boer Yasgur waren gruwelijk verstopt. De boeren van Bethel, die ook maar gewone Amerikanen waren, zagen zich ineens overvallen door onafzien bare horden meisjes die hun bh had den thuisgelaten, en jongens met lan ge haren die rare teksten als 'far out' en 'groovy' riepen. Toen later berich ten van het front kwamen datje al sto ned kon raken van de wolk die om de zeer stevig hasj rokende menigte hing, dat er naakt werd gelopen, en er overal in het open veld met noeste ijver werd gecopuleerd, dachten die van Bethel dat het Einde der Tijden nabij was. Dat willen we niet nog een keer, zegt de vriendelijke gemeentesecreta ris van Bethel, Alan Scott. "Eén keer is wel genoeg geweest", lacht hij. Ja, bevestigt hij, er zijn tal van plannen geweest om Woodstock nog een keer tje over te doen. Maar in 1969 nam de gemeenteraad van Bethel ijlings een wetje aan dat bijeenkomsten van meer dan 10.000 mensen zonder toe stemming van de raad verbood. Goor "En daarom kan het niet. Wij moeten toestemming geven, maar die geven we niet", zegt hij voldaan. Waarom niet? "De mensen hier willen leven op de manier die ze gewend zijn. Ik weet ook wel dat veel van de mensen die er destijds bij waren nu in BMW's en Porsches rondrijden, kinderen heb ben en heel fatsoenlijk zijn, maar er zouden ook andere figuren komen". "Laat ik het zo zeggen", vult Scott aan, "wij verwelkomen toeristen. De economie van deze streek draait erop. Maar we willen niet dat iedereen op dezelfde tijd naar dezelfde plek gaat". Zijn voorganger George Neuhaus, thans een projectontwikkelaar, gaat nog wat verder. "Woodstock was niets meer dan sex, naaktlopen en marihuanarook. Dat willen we niet nog eens. We zouden alle wegen naar het veld moeten afsluiten als de twin tigste verjaardag van Woodstock er aankomt". Neuhaus: "Het was goor. Iedereen deed z'n behoefte maar op de grond. Nog maanden later stonk het veld van Yasgur naar menselijke uitwerpselen. Wat zeg ik: drie jaar later kon je het, als het geregend had, nóg ruiken". Wat is het bekendste lied van Wood stock? Vraag dat aan tien oudere jon geren en vijf zeggen: 'Woodstock' na tuurlijk, van Joni Mitchell, ook gezon gen door Crosby, Stills, Nash en Young. Het jankende geluid van de In augustus 1969 was heel hip Amerika op weg naar het festival. De boeren van Bethel dachten dat het Einde der Tijden nabij was.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17