Nederland krijgt derde grote filmfestival Vreemde buren in Suburbia Volwassen Karate Kid PAGINA 14 VRIJDAG 28 JULI 1989 BIOSCOPEN MIDDELBURG (GPD) - Naast de twee grote Nederland se filmfestivals komt een derde. De Utrechtse filmdagen en het Internationale filmfestival van Rotterdam krijgen gezelschap van het Zeeuws filmfestival. Vanaf 2 september is Middel burg gedurende een maand het filmcentrum van Nederland. Tijdens het eerste Zeeland filmfes tival worden in de drie bioscopen die Middelburg rijk is maar liefst tachtig verschillende films getoond. De belangrijkste rolprenten van de festivals in Cannes en Berlijn bele ven in Zeeland hun Nederlandse (voor-)première. Eveneens voor het eerst in Nederland te zien is de re trospectieve van films van Francois Truffaut, de initiatiefnemer van de nouvelle vague-stroming. Naast het 'première-programma' en de retrospectieve is ook een cy clus te zien van recente Afrikaanse produkties en een filmreeks met het thema: film en fotografie. Veel bekende en minder bekende regisseurs en filmsterren maken hun opwachting in Middelburg. Er zijn gesprekken gaande met Jane Fonda om haar naar het Zeelandfes tival te krijgen. Fonda bevindt zich gedurende de Festival-tijd in Parijs. Alle 24 films van Francois Truf faut zijn te zien tijdens het Zeeuwse, filmfestival. (foto Anefo) Marco Muller, directeur van het filmfestival in Rotterdam, opent za- terdag'2 september de filmmaand in Middelburg. In première gaat dan 'Black rain' van de Japanse cineast Shokei Imamura. Deze produktie vertelt op indringende wijze het verhaal over het leven in Hiroshima na het vallen van de atoombom op 6 augustus 1945. In de loop van de maand volgen nog zo'n twintig films, die in (voor première gaan. Slechts twee van de twintig halen de Nederlandse bio scopen niet. Eén van deze twee is 'The Runner' van Amir Naderi, in het geheim opgenomen in Iran en het land uitgesmokkeld. Veel scè nes werden gefilmd in het oorlogs gebied op de grens van Iran en Iraq. 'Sex, lies and videotapes' van Ste ven Soderbergh - de winnaar van de Gouden Palm in Cannes - is één van de hoogtepunten van het festival. De film gaat over het liefdesleven van vier dertigers. Een andere grote film is 'Old gringo' van Luis Puen- zo. die eerder de succesvolle 'La his- toria oficial' maakte. 'Old gringo' is gebaseerd op een roman van de be roemde Mexicaanse schrijver Car los Fuentes. Het verhaal gaat over de ontmoeting van twee verschil lende culturen. Deze worden ver persoonlijkt door een Amerikaanse journalist (Gregory Peck) en een Mexicaanse generaal. Tussen beide mannen staat één vrouw (Jane Fon da). Zij heeft een relatie met zowel de journalist als de generaal. In het Ir. Topshuis op het werkei- land Neeltje Jans in de Oosterschel- de wordt eenmalig tijdens het festi val de film 'Plan Delta' van cineast Bob Visser vertoond. Tegen het de cor van de zeseneenhalf miljard gul den kostende stormvloedkering maakte Visser de opnamen voor zijn 'pijnfictie' over het gevecht te gen de zee. Het première-programma bevat voorts vier films met een vergelijk baar thema. De teloorgang van de plattelandsbioscoop is te zien in Et- torio Scola's 'Splendor', 'Coming up roses' van Steven Bayly, 'Nuovo cinema Paradiso' van cineast Gi useppe Totnatore en de Nederland se produktie 'De cassière', geregis seerd door Ben Verbong, met in de hoofdrollen Monique van der Ven en Thorn Hoffman. Retrospectieve Tijdens de Truffaut-retrospectieve worden alle vierentwintig films van de vijf jaar geleden overleden cine ast vertoond. Franois Truffaut geldt als één van de betere Franse regis seurs. In 1959 baarde hij veel opzien door zich, samen met collega-cine asten als Godard, Chabrol en Roh- mer, af te zetten tegen de heersende Franse filmtraditie. Uit het verlan gen 'regie te zien als uiterst indivi dueel uitdrukkingsmiddel', ontwik kelde zich de nouvelle vague-sto- ming. Samen met Jean-Luc Godard regisseerde Truffaut in 1958 'L'histoire d'O'. Het werk van Truf faut kent verder indrukwekkende films als 'Les quatre cent coups', 'L'enfant sauvage', 'Fahrenheit 451', naar de bestseller van Ray Bradbu ry, en de meesterwerken 'Jules et Jim' en 'La nuit Américaine'. Na Middelburg kan de retrospectieve nog worden bijgewoond in Den Haag, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. De Afrikaanse films zijn onder deel van een groot landelijk festival, waarvan Middelburg een gedeelte voor zijn rekening neemt. Vaak te rugkerende thema's in deze pro dukties zijn botsingen tussen cultu ren en tradities. Alle rolprenten zijn afkomstig uit landen ten zuiden van de Sahel-strook. In het kader van het honderdvijf tig jarig bestaan van de fotografie zal tijdens het Zeeland filmfestival ook de nodige aandacht worden be steed aan de betekenis van de foto grafie in de film. Van een groot aan tal beroemde fotografen zullen films gedraaid worden. Er is onder meer werk te zien van Man Ray, Wil liam Klein en Varda. Het hoogte punt van dit onderdeel van het festi val is een overzichtstentoonstelling van het werk van fotograaf/cineast Johan van der Keuken. FILMS OP VIDEO Kevin Reynolds is een jonge re gisseur van wie veel wordt ver wacht. Aan zijn eersteling 'Fan dango' kon je zien dat hij per soonlijk getint werk maakt en aar!" zijn tweede 'The beast of War' dat hij een kei is in het vertellen van een verhaal. 'The beast of war' brengt een grote oorlog terug tot kleine pro porties. In Afghanistan moordt een Russische tankeenheid een dorp uit. Een van de tanks dwaalt af en wordt achtervolgd door Af- ghanen die wraak willen. De Rus sische tankcommandant deugt voor geen cent. Een onderge schikte verzet zich tegen diens wreedheid en kiest de kant van de Afghanen. Die blijken ook zo lief niet waardoor de soldaat duide lijk wordt dat goed en kwaad in een oorlog moeilijk te onder scheiden zijn. Reynolds vertelt het eenvoudi ge verhaal op krachtige wijze in prachtige beelden die worden on dersteund door uitstekende mu ziek. De film had verdiend in de bioscoop te worden uitgebracht al was het alleen maar om als te genwicht te dienen voor de laatste Rambo. Van RCA. In 'Little Nikita' van Richard Benjamin komen ook Russen voor. Russische 'mollen' om pre cies te zijn, mensen die jaren gele den naar de Verenigde Staten zijn verhuisd en zich daar hebben ge vestigd. Ze zijn goede staatsbur gers tot ze worden opgeroepen om voor Rusland te gaan spione- Sidney Poitier is een mollenne- twerk op het spoor. Hij komt in contact met een jongen die -er geen idee van heeft dat zijn ou ders eigenlijk van Russische af komst zijn. Als hij het hoort ont staan er grote problemen. Ze wor den er niet kleiner op als blijkt dat de Russische geheime dienst de 'mollen' eigenlijk met rust wil la ten, maar dat een moordenaar de zaak op stelten zet. Omdat tegenwoordig Amerika nen en Russen aardig voor elkaar moeten zijn is het verhaal een beetje gewrongen, maar de hoofdlijn, de band tussen Poitier en de zoon van Russische mollen, komt aardig uit de verf. Poitier speelt als altijd goed en River Phoenix geeft hem goed partij als de jongen die zich begint af te vra gen hoe Amerikaans hij eigenlijk is. RCA. Matt Dillon is een van de jeug dige acteurs die al bewezen heb ben dat ze het vak beheersen. In 'Bodyguard' van Tony Bill is hij een rotjoch dat een school op stelten zet. De krullebollerige, jong-ogende Chris Makepiece be sluit hem partij te geven. 'Body guard' is een High School-film die boven het gemiddelde in dit gen re uitkomt door de manier waar op Bill de verhoudingen tussen de scholieren heeft uitgewerkt. CBS/Fox Video. Makepiece heeft ook een rol in 'Savage hunter' van Sparky Greene, een film over vliegtuig passagiers die na een ongeluk in een woestijn belanden. Eerst heb ben ze geen water, daarna wel een waterput, maar geen middelen öm het water dat er in zit te ver voeren. Ze zijn dus aan de plaats met de put gebonden. Kanniba lisme is het gevolg. Greene zet de film, waarin Scott Hylands een goede rol speelt, knap op, maar een einde heeft hij njet kunnen bedenken. Als je klaar gaat zitten voor de finale is het verhaal uit. RCV 2001. Kwalitatief een stuk minder is 'The red spider' van Jerry Ja- meson. De speurtocht van politie man James Farentino naar de moordenaar van een agent biedt wat een doorsnee tvfilm hoort te bieden, maar ook niets meer. Van CBS/Fox. Hetzelfde geldt voor 'Two to tango' van Hector Olivera. Don Stroud is een huurmoordenaar die een moeilijk opdracht krijgt. Dat 'moeilijk' nemen we aan om dat' het wordt gezegd, maar je krijgt scène na scène voor ogen waarbij je denkt: schiet dan, dan ben je tenminste klaar met je klus. De film is te voorspelbaar en veel te traag. RCA. 'Body harm' van Mark Joffe komt evenmin boven het door- sneewerk uit. Een leraar wordt een beetje gek na de dood van zijn vrouw. Hij slaat aan het moorden. De politie zoekt zich rot, maar al leen een slimme verslaggever heeft de leraar door. Wie in dit soort verhalen brood ziet krijgt bovendien een heel stelletje do den voorgeschoteld. Warner Ho me Video. De oudé Charlton Heston als Italiaanse mafiabaas, je moet er maar in geloven. In 'Original blood' moet hij het vuile wérk op knappen als het kind van zijn zoon is gekidnapt. Omdat de zoon zijn vrouw nooit over paps heeft verteld leidt dat tot complicaties. De vrouw (Ann Jillian) begrijpt een en ander niet en ze zorgt voor de meest irritante vertolking van een bange moeder die ik in lange tijd heb gezien. RCV 2001. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW BLIJVERS 'Road house' - Patrick Swayze in dis co-western - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Licence to kill' - persoonlijke wraak actie van agent 007 tegen drugsbaron - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Mississippi burning' - drama rond moord op drie vrijheidsstrijders in Amerika - Greenway, Voorschoten en City. Katwijk 'My stepmother is an alien' - Kim Ba- singer als buitenaardse schoonheid in Amerikaans gezin - Lido, Leiden 'The naked'gun' - moderne slapstick uit de archieven van de tv-serie 'Police squad' - Lido, Leiden, Euro, Alphen, Greenway, Voorschoten 'Rain man' - Dustin Hoffman kreeg een Oscar voor zijn rol van hoogbe gaafde autistische man - Greenway, Voorschoten en City, Katwijk 'The bear' - 'acterende' beren in senti mentele natuurfilm van Jean Jacques Annaud - Trianon, Leiden '9'/2 weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke hebben benauwende relatie - Trianon, Leiden 'Police academy VI' - Euro, Alphen, Greenway, Voorschoten en City, Kat wijk 'Geheime liefdesnestjes' - Rex, Leiden 'Platvoet en z'n vriendjes' - Lido, Lei den en Euro, Alphen 'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden 'Lady the vagabond' - City, Katwijk 1 en Greenway, Voorschoten 'Kunst en vliegwerk' - Greenway, Voorschoten DEN HAAG 'My stepmother is an alien' - Asta (463500), al. 'Road house' - Asta, 16 jr. •The'Fly II' - Asta, al. 'Scandal' - Babylon (471656), 16 jr. 'Dangerous liaisons'- Babylon, al. 'Slaves of New York' - Babylon, 16 jr. •Police Academy VI' - Cineac (630637), al. 'The Karate Kid III' - Cineac, al. 'Leviathan' - Cineac, 16 jr. - 'Rain man' - Metropole (456756), al. 'Dirty rotten scoundrels' - Metropole, Zomerprogramma met diverse films - Metropole. 'Rooftops' - Odeon (462400), 12 jr. 'Licence to kill' - Odeon. al. 'De stam van de holebeer' - Odeon, al. 'Pet sematary' - Odeon, 16 jr. 'Do the right thing' - Studio (656402), 16 jr. 'A cry in the dark' - Studio, al. 'Encore' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'A cry in the dark' - Alfa (278806), al. 'Dangerous liaisons' - Alfa, al. 'Bagdad café' - Alfa, 16 jr. 'A fish called Wanda' - Alfa, al. 'Dangerous liaisons' - Alhambra (233192), al. 'Rain man' - Alhambra, al. 'The Karate Kid III' - Bellevue Cim ma (234876), 16 jr. 'The naked gun' - Cinerama, al. 'Slaves of New York' - Calypso (234876), 16 jr. 'Mississippi burning' - Calypso, 12 jr. 'The accidental tourist - Cinecenter (236615). al. 'Do the right thing" - Cinecenter, 16 jr. 'Another woman' - Cinecenter, al. 'The Karate Kid II" - Cinema, al. 'Licence to kill' - Cinema, al. 'Pet sematary' - City (234579), 16 jr. 'Road house' - City, 16 jr. 'The Fly II' - City, 16 jr. 'Leviathan' - City, 16 jr. 'Police Academy VI' - City, al. 'Illegally yours' - City. al. 'Rooftops' - City, 12 jr. 'Vincent' - Knterion, 16 jr. 'Chinatown' - Kriterion. 16 jr. 'I clowns' - Kriterion, 16 jr. 'Play pen' - Parisien, 18 jr. 'The devil in miss Jones' - Parisien, 18 jr. 'Do the right thing' - The Movies (245790), 16 jr. Zomerprogramma met diverse films - The Movies, 16 jr. 'La lectricé' - The Movies, 16 jr. 'My stepmother is an alien' - Tuschins- ki (262633), al. 'Licence to kill* - Tuschinski, al. 'Scandal' - Tuschinski, 16 jr. 'Tequila sunrise' - Tuschinski, al. 'Twins' - Tuschinski, 16 jr. 'Dirty rotten scoundrels' - Tuschinski, al. 'Road house' - Tuschinski Cineac (243639), 16 jr. 'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk, al. 'Working girl',- De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE Over oude mensen en de dingen die voorbij gaan gaat 'The trip to Bountiful' (1985). Een oude dame (Geraldine Page) reist terug naar haar geboorteplaats Bountiful en ontdekt dat al haar herinneringen voltooid verleden tijd zijn. Van het eens zo lieflijke, landelijke dorpje waar ze in haar jeugd ge woond heeft is weinig meer over. Geraldine Page kreeg op 62-jarige leeftijd een Oscar voor haar ver tolking van mrs. Watts (zaterdag, Nederland 1, 1951 uur). In de Joan Crawford-cyclus vertoont de NOS zaterdagavond 'A woman's face' (1941). De le gendarische actrice speelt in dit verhaal de rol van een van moord verdachte vrouw. Tijdens de rechtszaak wordt haar leven met behulp van flash-backs in beeld gebracht. Ze raakte als kind ver minkt bij een brand en koos later uit verbittering voor een crimine le carrière. Als ze haar gezicht aan de jury toont komt er een wen ding in het verhaal (zaterdag, Ne derland 3, 20.29 uur). 'Brussels by night' (1983) was het debuut van de Belgische cine ast Mare Didden. Een beetje la biele man besluit een nachtje te gaan stappen in Brussel. Hij ont moet daar een oude collega, een barhoudster en een Marokkaanse trambestuurder. Na enige toeval lige herontmoetingen trekt het gezelschap per auto naar buiten. Maar een plezierig tochtje wordt het niet (zondag, Nederland 2, 21.50 uur). Geruzie om eert kind, daar draait het om in 'Kramer versus Kramer' (1979). Dustin Hoffman en Meryl Streep zijn twee echte lieden tussen wie het niet meer zo goed botert. De vrouw gaat er vandoor en laat man en kind ach ter. De vader, onwennig in zijn plotselinge rol van opvoeder, neemt de zorg voor kind op zich. Net als hij de smaak goed te pak ken heeft eist ma haar kind terug (zondag, BBC 1, 20.15 uur). David Bowie is behalve popster by tijd en wijle ook acteur. In 'In to the night' (1985) heeft hij als te genspelers onder anderen Jeff Goldblum en Dan Aykroyd. Een jonge vrouw (Michelle Pfeiffer) smokkelt zes diamanten Amerika binnen. Iraniërs, Fransen en En- gelsert belagen haar. Een Ameri kaanse ingenieur helpt de vrouw een handje (maandag, Nederland 1,22.40 uur). De paus heeft in 'Saving grace' even genoeg van zijn werk en gaat 'in burger' in een bergdorpje wer ken als bouwvakker. Hij helpt de plaatselijke bevolking met de bouw van een aquaduct en ver trekt daarna weer als Heilige Va der naar Rome (maandag, Neder land 1, 20.29 uur). Vakantievieren op een 'Cam ping' (1978), dat doen Peter Fa- ber. Joop Admiraal, Cas Enklaar en anderen in de gelijknamige film van Thijs Chanowski. Het i een van de Werkteater-speelfilms uit de periode 1970-1980 (woens dag, Nederland 3, 20.28 uur). Een failliete zakenvrouw (Bar- bra Streisand) erft in 'The mai event' (1979) een ex-bokser (Rya O'Neal). Die moet de ring weer i om geld te verdienen voor zijn nieuwe werkgeefster (woensdag, BBC 1, 23.30 uur). De orginele 'King Kong'-film (1933) varv Merian Cooper en nest B. Schoedsack is donderdag middag op de televisie te zi Een filmploeg trekt de Afrikaan se jungle in om een film te maken. Even na aankomst Wordt hoofd rolspeelster Anne door inboorlin gen ontvoerd en bijna_ geofferd aan King Kong. Haar collega's redden het meisje én brengen het gevaarte naar Amerika. Op de Empire State Building in New York steelt hij de show (donder dag, Nederland 2, 16.46 uur). Net als in 'Kramer versus Kra mer' hebben volwassenen in 'Ta ble for five' ruzie om de kinde ren. Pa neemt 2ijn kroost mee op vakantie. Zij ex-vrouw vindt dat prima. Maar als zij komt te overlij den eist de stiefvader de kinderen terug (donderdag, Nederland 2, 22.15 uur). Overzicht werk Francois Truffaut tijdens Middelburgs evenement 'The 'burbs': landelijke première in Leiden The 'burbs'; regie: Joe Dante; hoofdrollen: Tom Hanks, Bruce Dern, Carrie Fisher, Rick Ducommun; theater: Lido, Leiden Ralph Macchio (rechts) - de karate- kampioen Daniel - in gesprek met zijn Japanse leermeester mr. Miyagi in 'The Karate Kid III'. Kleine karate kidjes worden groot. Dat is zo ongeveer de moraal van het verhaal in deze derde aflevering van de filmserie rond het onschuldi ge karate-kampioentje Daniel en zijn wijze Japanse meester mr. Miyagi. De twee eerste films lever den kapitale recettes op (respectie velijk 91 en 115 miljoen dollar) en producent Vjeintraub verwacht van deel III nog meer: "Deze derde film zou nog meer succes moeten heb ben omdat de kijkers, overal ter we reld, voelen dat de mensen pit 'Ka rate Kid' een deel van hun eigen ge zin geworden zijn". Het is maar hoe je het bekijkt. Persoonlijk zouden we dat klierige karate-kereltje met z'n kopstem- metje het liefst langdurig achter het behang plakken. En meester Miya gi, die de godganse dag ongevraagd 'wijze spreuken' uitdeelt zou wat ons betreft gekneveld mogen wor den met z'n eigen zwarte band. Het is een onuitstaanbaar vervelend duo. Een troost is dat ze in deel III behoorlijk op hun donder krijgen. Dat komt zo: Daniel, met zijn leer meester teruggekeerd uit Japan, wordt gedwongen zijn titel te verde digen. De uitdager is een allerge meenst mannetje dat onder be scherming staat van een knotsrijke zakenman annex karate-meester. Miyagi wil Daniel niet trainen: "Wordt karate gebruikt om plastic en prijzen te verdedigen dan bete kent karate niets". Wat onze Japan se wijsgeer aanvankelijk echter niet weet, is dat Daniel domweg met ge weld gedwongen wordt mee te doen. Uiteraard, al was het maar ten ba te van The Karate Kid part IV, wint Daniel het slot-gevecht. Voor het zover is, laten de filmmakers geen kans onbenut het verschil tussen goed en kwaad duidelijk te maken. Miyagi bijvoorbeeld, is permanent in de weer met schattige bonsai boompjes, oosterse filosofietjes en zijn vaderlijke zorg voor Daniel. Ka rate Kid zelf leeft op een zelfde no bele wijze, hij heeft een allerliefst vriendinnetje en weet van de prins geen kwaad. De tegenstanders daarentegen zijn uitsluitend uit op geldelijk gewin, bereiken hun doel met geweld en hebben allemaal een krankzinnig lachje. Qua toon en sfeer is de film zo overduidelijk gericht op het gemid delde publiek dat er geen kraak of smaak meer overblijft. Het verhaal is saai, tot op de millimeter voor spelbaar én sentimenteel van hier tot Tokyo. Daarbij is 'The Karate Kid III' niet eens een beetje goed gemaakt. Het is een slordig, kenne lijk voor weinig geld in elkaar ge draaid flodder-vervolg. PETER SLAVENBURG Het was eigenlijk niet de bedoeling dat 'The'burbs' deze week al in de Nederlandse bioscopen zou gaan draaien. Distributeur UIP besloot op het laatste moment om de pre mière van deze nieuwe film van Joe Dante met een week uit te stellen tot 3 augustus. Het Leidse theater Lido/Studio kon als enige bioscoop zijn programma niet meer wijzigen en vertoont 'The 'burbs' deze week al wel. Leiden heeft dus onbedoeld de landelijke, niet-officiële premiè- Joe Dante, bekend van onder meer 'The Gremlins' en 'In- nerspace' koos als decor i nieuwe film 'The 'burbs' keurige buitenwijk (denk aan 'Flod der'). De bewoners daar draaien he lemaal door als in de straat een nieu we, vreemde familie komt wonen, de Klopeks. Ray Peterson (Tom Hanks) is een van de buitenwijkers die de nieuwe buren met groeiende achterdocht bekijkt. Hij heeft zich net voorgeno men om een weekje vakantie te vie ren in zijn achtertuin. De barbecue moet hoognodig gerepareerd wor den en het gras is weer aan een maaibeurt toe. Van zijn vrouw heeft hij een nieuwe gereedschapsset ge kregen en daar moet hy nou toch ook eens wat mee doen. Nee, in dat weekje zal Ray zich echt niet verve len. De komst van nieuwe, vreemde buren gooit echter roet in het eten. De. Klopeks wonen in een soort spookhuis waren al jaren niks meer aan gedaan is. Ze zijn alleen 's nachts actief, graven dan verdachte kuilen in hun achtertuin. In de keu rige, rustige buitenwijk waar Ray en zijn vrienden wonen, valt zoiets op. De nieuwe buren zijn vreemd, maar wie het zijn - en hoeveel - dat weet niemand. De Klopeks houden zich niet aan de ongeschreven wet ten in Suburbia: 'houd uw huis schoon', 'maai het gras op tijd' en 'pas je aan aan je omgeving'. De suburbs, of in spreektaal 'The 'burbs', gedragen zich als kleine kinderen die spoorzoekertje spelen. De echtgenotes blijven kalin en ver standig. Op een moederlijke manier proberen ze hun mannen in te to men. Maar niets kan de nieuwsgie righeid van de heren afremmen. De mannen zijn er van overtuigd dat zich in het 'spookhuis' heel wat bloedstollende taferelen afspelen. Ray en zijn twee buurmannen hebben in hun fantasie de meest spektauculaire verklaringen voor het vreemde gedrag van hun nieu we buren. De Klopeks zouden de duivel vereren en daarom mensen offeren. Dat denken de drie als Wal ter, e?n oudere man uit de straat, in eens spoorloos verdwijnt. De ver ontruste buren rusten niet voor ze het lijk van Walter in het huis van de Klopeks hebben gevonden. 'The 'burbs' is een horror-kome die. Lachen kun je om angst van de buitenwijkers voor iets waar ze geen raad mee weten, omdat het 'anders' is. Griezelen kun je om de toch wel merkwaardige bewoners van het 'spookhuis'. Niets concreets wijst er op dat de Klopeks echt eng zijn, maar je gaat zelf ook twijfelen. Ze zien er zo raar uit. Maar op afwij kende kleding en uiterlijk moet je niet afgaan, willen de makers van 'The 'burbs' ons zeggen. Het verhaal is simpel maar onder houdend. Ray is hef prototype van de gewone man met vrouw en kind, een baan en een huis. Hij heeft alles maar is er niet tevreden mee. Zijn onvrede en verveling reageert hij af op zijn vreemde buren. Uitgangs punt van 'The 'burbs' is dat ieder een in zijn of haar omgeving wel zo'n familie heeft wonen, die anders is dan de rest. Zo'n familie waar je nooit wat van hoort of ziet, dus "er zal wel wat mee aan de hand zijn". De moraal van het verhaal scho telt Tom Hanks ons aan het slot van de film voor. Hy heeft er spijt van zijn buren zo bespioneerd te heb ben en verklaart alle Suburbia-be- woners voor gek. Nogmaals: dat ie mand afwijkt van de rest wil nog niet zeggen dat hij/zij gek is. Deze serieuze 'slotconclusie' lijkt zo op het eerste oog helemaal niet te pas sen in deze film waarin heel wat la chen valt. Maar in de laatste scène neemt het verhaal nog een verras sende wending en daarmee wordt de 'moraal' ondergraven. Beetje ty pisch, maar 'The burbs' is toch een hele vermakelijke komedie over het wel en wee in Suburbia. ERNA STRAATSMA Rick Ducommun (links) en Tom Hanks in 'The 'burbs'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 14