Indonesische studenten op Amsterdams toneel Zwaar als de wereld licht als de wolken Met stuk over de armen van Yogyakarta Japan in Antwerpen Tango-avond in Carré Zwoele mannenhartstochtelijke vrouwen Orgelconcert Jean Guillou DONDERDAG 27 JULI 1989 PAGINA 19 AMSTERDAM (GPD) - De Amsterdamse Stads schouwburg is zondagavond 30 juli het decor voor een bij zondere gebeurtenis. Voor het eerst in de lange geschie denis van de Nederlands- Indonesische betrekkingen wordt er een Indonesisch to neelstuk op een Nederlands toneel gebracht. Het stuk heet 'Mega mega', ofwel 'Wolken', en wordt gespeeld door studenten Nederlands van de Universitas Indone sia in Jakarta, waar het stuk ook in het Nederlands is ver taald. Het verhaal gaat over de werkelijkheid en de dro men van de armen in Yo gyakarta. De schrijver van het stuk, Arifin C. Noer, is vooral ook bekend als cine ast. Zo verfilmt hij volgend jaar sa men met Hans Hylkema de roman 'Oeroeg' van Hella Haasse. Het to neelwerk van Noer is opgebouwd een mengeling vol realisme en fan tasie. Bovendien weet hij de drama tiek in zijn werk geraffineerd te combineren met een gezonde dosis humor. door Hans Visser Zijn oeuvre voor toneel is inmiddels al vergeleken met de kwaliteit van een Ionesco en dat mag bijzonder genoemd worden. Indonesië kent weliswaar een groot aantal begena digde vertellers, maar de rijke to- neel(wayang)traditie staat ver af van de westerse manier van toneel schrijven en acteren. De man die het hele project in Jakarta begeleidde en maakte dat 'Wolken' nu ook in Nederland wordt gespeeld, is de Nederlandse hoogleraar Van Zoest uit Broek in Waterland. Maar het initiatief tot de ze produktie komt voor honderd procent van de studenten zelf: „Vorig jaar augustus kwam ik voor mijn gastcolleges bij de sectie Nederlands voor het eerst naar Jak arta. Daar werd ik vrijwel direct aangesproken door drie meisjes. Ze wilden toneel spelen. In het Neder lands, want dat zou hun studie ten goede kunnen komen en vooral de uitspraak. Mij leek dat een geweldig idee en ik moedigde ze aan hun plannen verder uit te werken." Comité „Ze vormden een comité, verdeel den de taken en gingen - in hun vrije tijd - aan de slag. Ik stond er echt van te kijken, maar ik heb in dat af gelopenjaar geleerd dat daar in Jak arta toch eigenlijk alles kan. Zo zijn ze zelf naar de schrijver van het stuk gegaan. Arifin liet de studenten bij zich thuis komen. Geweldigde vent." „Met zijn allen zaten we bij hem op de vloer en hij maar vertellen en alle rollen voorspelen. En ook de re gisseur kregen we op zo'n bijzonde re manier. Want wie zou dat willen en kunnen? Opeens kwam één van de docenten aan de universiteit me vertellen dat Rima Melati dat wel wilde doen, zeg maar de Indonesi sche Liz Taylor." „Ook dat was een enorme verras sing. Ze heeft in misschien wel hon derd films gespeeld en diverse to neelstukken, maar haar grote wens was toch ook ooit nog eens iets te re gisseren. En als je nu ziet wat het ge worden is... Eén van de spelers stu deerde pas een jaar Nederlands." „Natuurlijk heb je de nodige moeilijkheden te overwinnen. Vaak was^het nodig om allerlei mensen die meedoen een beetje moed in te spreken, want kritiek is er altijd. En vergeet ook niet dat acteren in Indo nesië toch eigenlijk iets bijzonders is. Je gaat daar niet zo maar op een toneel om je emoties te laten blij ken, ook al speel je dat maar." Geremd „Opvallend is ook dat jongens op dat punt meer geremd zijn dan meisjes. Daarom wordt één van de mannenrollen door een studente gespeeld. En hóe... Maar dan zie je ook hoe belangrijk zo'n project voor deze studenten is geweest. Ze leren zelfbewust te worden, zeker te zijn van zichzelf." Dit voorjaar beleefde 'Wolken' in Jakarta de première voor een Ne derlandstalig publiek. In het Eras- mushuis, het gebouw vanwaaruit Nederland in bescheiden mate - in elk geval minder dan zo'n veertig De Indonesische (film)actrice Rima Melati regisseert het stuk Wolkendat sterdamse Stadsschouwburg wordt gespeeld. jaar geleden - zijn culturele erfgoed het hoogtepunt voor de studenten, over de Indonesische archipel uit- Ik durf gerust te stellen dat deze draagt. Het bleek dat de organisatie studenten beter spelen dan menig daar al tien jaar op een dergelijk tiatief had gehoopt, maar dat nie mand er ooit over had durven be ginnen. En nu waren het de studen ten zelf geweest, die er mee kwa- gezelschap i Thuis Rima Melati en de studenten voelen zich intussen al helemaal thuis in Nederland. Niet alleen omdat ze weer tal van oude bekenden heeft ontmoet (ze speelde ■j." ook ben we 'Wolken nog een paar maal Nederlandse speelfilms), gespeeld en we zijn ook met de groep naar Yogyakarta geweest, waar eveneens een Nederlands cul- voelt tureel centrum is en waar het to- neerverhaal zich afspeelt. En toen we hier in Amsterdam bij de Stads- echt heerlijk. Maar Arifinheeft i schouwburg aanklopten, konden veel adviezen gegeven. Toch laat hij door studenten uit Jakarta in de Am- En de spelers zelf? pe temperatu ren van de laatste dagen doen sterk denken aan het weer van Jakarta en de grote hoeveelheid eten, die tot hun verrassing in de bagage van één van hun begeleiders is meegeko men, maakt dat er eigenlijk geen verschil meer is met Jakarta. Rest alleen nog het spelen zelf. En daarover zegt één van de derde jaarsstudentes in vlekkeloos, ac centloos Nederlands. „Nou .ia, dat gaat vanzelf, we hebben het stuk al zo vaak gespeeld. De taal is daarom voor ons geen enkel probleem. Ik zou niet weten 'Wolken' is te zien op zondag avond 30 juli in de Amsterdamse Stadsschouwburg om 20.15 uur. De niet te stuiten opmars van Japan in de wereld van de kunsten vertoont grote overeenkomsten met die op het gebied van handel en industrie: een kwestie van plan matige ontwikkeling. Na de literatuur, dans en muziek, heeft nu ook de hedendaagse Japanse beeldende kunst de wereld verkend en veroverd. Europalia 89 kreeg de treffende werktitel Japan in Belgium, de twintigste biënnale van de beeldhouwkunst in Antwcrpens befaamde openluchtmuseum Middel- heim is gewijd aan Japan. De vlag van de rijzende zon wappert fier over het groene laagland. Het Pad van het Beest van de Japanse beeldend kunstenaar Shigeo Toya. ANTWERPEN (GPD) - De beeldhouwer Susumu Kos- himizu heeft er zo lang over nagedacht dat het een be zonken oordeel mag heten: 'een werk moet zo zwaar we gen als de hele wereld en in de lucht kunnen drijven als de wolken.' Dat kosmisch besef, de kracht van de materie in de ifoio gpd) natuurlijke ruimte, bepaalt Tango Argentina: nostalgie en me lancholie van de Argentijnse tango. Orkest: Sexteto Mayor. Choreogra fie: Claudio Segovia, Juan Carlos Copes. Gezien gisteravond in Thea ter Carre in Amsterdam. Nog te zien tot en met 6 augustus elke avond. AMSTERDAM Zwarte pakken (liefst glanzend), witte sjaals, haren in het vet. glinsterende jurken met split en zichtbaar de jarretelles. Een, twee drie, vier.... Wie ooit op een Nederlandse dansles meent de tango te hebben geleerd, komt be drogen uit na het zien van deze dans uitgevoerd door negen Argentijnse dansparen. door Saskia Stoelinga De tango - van oorsprong de dans van verdriet. De tango - de ruk van het hoofd achterom. Met grote snel heid gaan beentjes van de vloer, ra ken lichamen elkaar en komen alle facetten van het leven tot uiting. Ja loezie, liefde, verdriet, romantiek, hooghartigheid, ijdelheid, harts tocht, stijl en ook een goede flirt past erin. De dansers maakten dui delijk dat zelfs in een warm Carré, in plaats van een broeierige kroeg in Buenos Aires, deze dans prachtig is om naar te kijken. De eerste tango's werden gedanst op de muziek van kleine orkesten in de penose sfeer van bordelen en louche kroegen. De geïmproviseer de teksten hadden naast een sociaal protest vaak een obscene strekking en de dans was vol suggestieve ero tische bewegingen. Deze muziek van het plebs, de spreekbuis van de zelfkant van de samenleving werd genegeerd door de bourgeoisie. Daar kwam pas verandering in toen de tango tijdens de 'roaring twen ties' in Parijse salons tot kunstvorm werd verheven. Artistieke en esthe tische waarden kregen nu de over hand. De dans kreeg vastere vor men en de teksten werden poëti Cecilia Narova en Luciano in Tango Argentino. scher. De tango was niet langer een uiting van desillusie maar juist van nostalgie naar dat oude Buenos Ai res. Bij de muziek van de tango hoort de bandoneon. Dit instrument dat een beetje lijkt op de accordeon zorgt voor' het opzwepende, maar ook het tragische, sentimentele in de muziek. Het orkest Sexteto Mayo heeft voor deze gelegenheid naast de twee vaste, twee extra bandoneonspelers aangetrokken. Gevieren waren zij in, staat om het showelement erin te brengen. Als de dansers even moesten rusten of verkleden, hielden zij het publiek in de ban van de tango. Dat kon niet worden gezegd van de zanger en twee zangeressen. Zij bezaten net niet de kwaliteiten die de dans en de muziek rechtvaardigden. Een tan- go-zangeres als Milva die onlangs nog met Astor Piazolla een schitte rend programma maakte, ontbrak. Het aardige van dit zomerse pro gramma in Carré, dat een waanzin nig succes op Broadway was, is dat duidelijk wordt dat de tango een dans van het volk is. Dik, dun, jong, oud, mooi, lelijk; het maakt niet uit, als je maar met je beentjes uit de voeten kan en uitstraling hebt. Ook ervaring speelt een rol. Juist voor de wat oudere dansparen was een glansrol weggelegd. Zwoele dikbui kige mannen en hartstochtelijke ge drongen vrouwen - het mag ook an dersom - kunnen een ideaal tango- paar vormen. Na de rock en roll zou nu de tango in Nederland wel eens een rage kun nen worden. Veel bezoekers verlie ten dansend de zaal en ook voor Carré werd onder de heldere ster renhemel driftig geoefend. De vol gende man wil ik 'per tango' ont moeten. het aanzien van de twintig ste biënnale op de zinderen de vlakte van Middelheim. door Andreas Oosthoek Japan presenteert er zijn wereld in een kader dat - op het eerste gezicht - enige teleurstelling kan oproepen. Die eerste blik levert immers het beeld van een welhaast schaamtelo ze kopieerdrift. Vragen: Kan dit nog wel? Is dit het resultaat van de druk gepropageerde aanraking van Oost en West? Op de vele vierkante meters Ant werps gras wordt nog eens het rijtje allemans-klassiekers afgeraffeld: bruut versneden platen cortenstaal, het zoveelste keienlint, de veelkleu rige marmeren reizigersmodellen uit de Italiaanse neo-renaissance en een handvol uitgestelde variaties op de Ingreep in het Landschap. Dat eerste gezicht bestaat, de re acties zijn er naar, net zo zeer als het bedriegt. Voortgang Het diepere wezen van de tentoon stelling openbaart zich slechts bij nader inzien, op het moment dat duidelijk wordt dat in feite niets an ders wordt getoond dan de natuur lijke voortgang van een ontwikke ling die de eeuwen kent. Dat tweede gezicht geeft een keer aan de zaken. Er is ruimte voor, on der meer, deze vraag: is het niet zo dat veel westerse adepten van de Land Art en andere Conceptualia hun evenwicht hebben gevonden in de verstilling van het Oosten? Wat in het westen zonder veel twijfel tot de grote persoonlijke vondsten gerekend zou worden, blijkt hier niet zelden de boeiende som van ontwikkelingslijnen die het geestelijk bezit van velen zijn. Vanuit die consensus worden nieu we en nogal spannende rangschik kingen gemaakt. De Japanse tuin krijgt, tussen formele stellingen en vrije vormen, een andere ordening. We kijken, bijvoorbeeld, naar de Tuin van Lapis Lazuli, volgens het concept van Koshimizu. De lazuur stenen van een prachtig ultramarijn zijn in het landschap geschikt: oe fenmateriaal voor de meditatie on der de eeuwig voorbij drijvende wolken, tegen een décor dat lijdt en zegeviert in de wisseling van seizoe- Vanuit de vijver wordt deze stel ling gekruist door zes ranke kope ren bootjes, met water gevuld, na- tuurgroen, op koers. De luchten spiegelen in het water. Rust en be weging: zijn, duren en bewegen in de tijd. Koshimizu werkt dat gegeven na der uit in de ordening van zijn kera mische objecten in het lichte pavil joen. Daar vraagt ook zijn Rode boot de aandacht. Zou dit treffende oproepen van vormen mogelijk zijn zonder het traditionele timmerwerk - spanten, draaghouten, kruisende balken - van de heiligdommen van Itzoekoesjima en Nara? Verwachting De organisatie van Middelheim mocht met recht grote verwachtin gen van de Japanners koesteren. In de veertig jaren dat het openlucht museum bestaat, was Japan in de landenreeksen \/an de grote twee jaarlijkse tentoonstellingen enkele malen vertegenwoordigd. De laatste keer, de dertiende biënnale in 1975, ligt nog stevig in de herin nering. Japan stal toen de show in een nogal ongelijke competitie met India en Turkije, die nauwelijks uit de voeten konden met de opdracht de verzelfstandiging van de beeld houwkunst in beeld te brengen. Eenentwintig Japanse kunstenaars werden bij die gelegenheid op de Antwerpse, veeleisende lokatie bij eengebracht. Onder hen groten als Eguchi, Azuma, Ito, Nagare, Na gasawa en niet te vergeten Niizuma die met zijn 'Oogkasteel' later furo re maakte in Zwitserland. Japan schuift ditmaal een wat af- gewogener beeld naar voren: meer werken van minder kunstenaars. Onder de vijftien deelnemers heb ben zich uit de de ploeg van 1975 al leen Hidetoshi Nagasawa en Nobuo Sekine kunnen handhaven. Met hun collega's bereiden ze Middelheim in de hoogtepunten én de doorsnee een waardig overzicht van wat Japan, met name uit de na oorlogse periode, te bieden heeft. Traditie Dat het verleden sterk doorklinkt in de actualiteit kan nauwelijks verba- De Tweede Wereldoorlog en de daarop volgende als smadelijk erva ren militaire en morele nederlaag hebben zonder twijfel diepe sporen achtergelaten. Dat geldt voor alle gebieden. Zekerheden maakten plaats voor twijfels. De aanraking met 'wester se waarden' deed zich hoe langer hoe sterker gevoelen en ging een stempel drukken op het leven van alle dag. De traditie kwam, met an dere woorden, onder druk. Nu is het wat al te simpel uitslui tend beweging te zien in de na-oor- logse jaren. Op het vlak van de mo derne kunst had Japan al lichte in vloeden ondergaan van in JEuropa bepalende bewegingen als futuris me, constructivisme, surrealisme en de daarvan afgeleide activiteiten. Het jaar 1920 is daarin een peilda tum. Met de opkomende 'revolutio naire' tendenzen van industrialisa tie en kapitalisme naar westers mo del, krijgen ook kunstuitingen en 'alternatieve' geestesstromingen een kans op ontwikkeling. Expansiedrift en de heilloze oor log versnellen de evolutie. De maat schappij verandert. Een nieuwe ge neratie oriënteert zich internatio naal en ziet meer toekomst dan ver leden. De handreiking tussen Oost en West, mét behoud van de eigen waarden in denken en mentaliteit, wordt een feit. De twintigste biën nale voor de beeldhouwkunst zet daar een zwierig uitroepteken bij. Werkplaatsen Het openluchtmuseum als instituut is van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van de beeldhouw kunst. In het westen zijn Middel heim, Sonsbeek, Battersea en Rie- hen begrippen. Niet lang na die ver trekpunten ontstonden ook in Ja pan (tussen 1961 en 1968 Ube, Kobe. Hakone, Nagano en Asahikawa) met veel zorg aangelegde parken waar de plastiek als zelfstandige eenheid in de kunsten een plaats kreeg. Het werden allengs de 'laborato ria' waar zowel de eigentijdse her waardering van de traditie als de elementen uit een westerse inspira tie werden verwerkt. Een boeiende kern in het veel kleurig gezelschap wordt gevormd door de mono-ha-beweging, in Mid delheim vertegenwoordigd door U Fan Lee (van oorsprong Koreaan), Nobuo Sekine en Kishio Suga. Deze voortrekkersgroep hield en houdt zich met name bezig met de relaties tussen de mens en diens natuurlijke omgeving en - daarvan afgeleid - tussen het object (de plastiek, het beeld) en de ruimte. Het vrije, nage noeg onbewerkte materiaal speelt een belangrijke rol. Daarnaast blijkt bij anderen (Su sumu Koshimizu, Hidetoshi Na gasawa, Toshimi Koizumi) een hang naar een meer rechtstreekse herkenbaarheid: figuratie op basis van algemeen erkende begrippen. Zij staan in feite naast de traditione- len (Shigeo Toya, Toshikatsu Endo en Hirotake Kurokawa) bij wie de elementen aarde, vuur, water en lucht een verwerking in mytische kaders vinden. En dan zijn er van pop tot concept en ready made de wat sterker op het westen georiën- teerden Noe Aoki, Kohdai Nakaha- ra, Kimio Tsuchiya, Yoshihisa Ki- tatsuji, Yayoi Kusama en Tomio Mi- ki. Antwerpen, park Middel heim. Afslag Ring/Cresthotel. Twintigste Biënnale van de beeldhouwkunst: Japan. Werken van Aoki, Endo. Kitatsuji, Koizu mi, Koshimizu, Kurokawa, Kusa ma, Lee, Miki, Nagasawa, Na- kahara, Sekine, Suga, Toya, Tsuchiya. Openingstijden: juli 10 tot 20 uur. Augustus 10 tot 19 uur. September 10 tot 18 uur. Oktober 10 tot 17 uur. Dagelijks. Toegang 150 Bfrs. Een aantal galeries in de stad Antwerpen sluit aan op het thema Japan. KUNSTROOF Op de Londense luchthaven Heathrow is een aqua rel van de Franse schilder Paul Gau guin ontvreemd. Volgens een be richt van de Daily Mail heeft het ge stolen kunstwerk een geschatte waarde van zo'n vier miljoen gul den. Het slechts 23 bij 10 centimeter metende doek, getiteld "Tahitienne en Pareo Rouge", is eigendom van de Beadlestone Gallery in New York. KATWIJK de Franse meester-or- ganist Jean Guillou treedt vrijdag avond in de Nieuwe Kerk in Kat wijk aan Zee op. Hij zal voor het eerst in Nederland zijn bewerking voor orgel van Moussorgski's 'Schilderijen van een tentoonstel ling' ten gehore brengen. Vooraf zullen composities van Handel en Brahms worden vertolkt. Aanvang 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19