'Kunst moet verheffen, of is dat ouderwets?' Schilderen op nagels en rijstkorrels Anneke Oele over aankoop hedendaagse kunst Museum Arnhem Wessel Ilckenprijs voor tenorsaxofonist Jan Menu Rotterdam: feeststad op de Maasvlakte Straatkunstenaar Aiie Baartman Datum onzeker Nederlandse vertaling van Satanic Verses PAGINA 32 KUNST ZATERDAG 22 JULI 1989 ROTTERDAM Meer dan honderd van de mooiste en interessantste 17de- en 18d,e-eeuwse glazen uit het bezit van het Historisch Museum Rotter dam en Museum Boymans-Van Beuningen zijn tot 25 september te zien op de tentoonstelling 'Met Rad en Diamant' in het Schielandshuis in Rotter dam. Op de expositie, die ook een aantal bijzondere glazen uit een particuliere collectie omvat, worden voornamelijk gelegenheidsglazen getoond. Uit de gegraveerde voorstelling valt meestal af te leiden op wie of wat eer werd ge klonken: op de vriendschap, op een huwelijk of een geboorte, op de vroed schap, op de stadhouder, maar ook op 'al wat ons lief is'. De gekozen the ma's variëren van politiek en handel tot aan strikt persoonlijke aangele genheden als vrijage en vrijetijdsbesteding. Van belang is vooral het kunsthistorische deel van de tentoonstelling. De daar bijeengebrachte glazén behoren tot de beste van de Nederlandse glas kunst. Zeer spectaculair bijvoorbeeld is een groep uitzonderlijk rijke rad gravures uit het tweede kwart van de 18de-eeuw. Bij de expositie verschijnt een rijk geïlustreerde catalogus, waarin een groot aantal glazen voor het eerst wordt getoond. In het Schielandhuis (Korte Hoogstraat) is ook de tentoonstelling Klinken en Drinken te zien, drinkglazen op prenten, tekeningen en affiches uit de Atlas Van Stolk. Hoewel hij als jochie van dertien al een keer met fotografische precisie de Nachtwacht op karton naschil derde, had Arie Baartman (22) lange tijd het idee dat hij niets kon. Na al lerlei omzwervingen ontmoette hij een paar jaar geleden stomtoevallig de eigenaar van een 'nailstudio' die wel iemand kon gebruiken. Arie bleek het vak in zijn vingers te heb ben. Al snel bleef het niet bij kunst nagels opzetten en bijwerken. Arie werd met zijn kunstjes een regel rechte publiekstrekker. Op een be auty-beurs in Brussel schilderde hij voor de grap een ondergaande zon op het knopje van een horloge. Een leen maar overschilderen wat er op passie was geboren: hoe kleiner hoe een foto staat, daar is geen kunst fijner. aan. En zo'n zeilbootje ziet toch nie- Tegenwoordig werkt Arie nog mand. twee dagen in de week in een 'nail studio' aan de Amsterdamse Nieuwmarkt. De rest van zijn tijd besteedt hij aan opdrachten. Dege ne die Arie vraagt een schilderij van zijn zoontje te maken, krijgt waar voor zijn geld maar doet er goed aan het resultaat met een vergrootglas na te kijken. Want Arie heeft er een handje van om in het oogwit of in een knoopje even snel een minus cuul zeilbootje te tekenen. Want al- nen had geverfd". Verontwaardigd laat Arie me zijn kunstwerk zien. Om eventuele twijfel weg te nemen, brengt Arie al pratend in nog geen tien minuten een romantisch palm- Een tijdje geleden maakte Arie op landschap aan op de pinknagel 'doek' van hooguit een bij twee centimeter een perfecte copie van de Mona Lisa. Het 'schilderij' rust i bereidwillige klant. We geloven onze ogen niet. Arie is zo langzamerhand wel ge- LOOSDRECHT (ANP) De 27-jari ge tenorsaxofonist Jan Menu heeft de Wessel Ilckenprijs gekregen. Hij jaarlijkse Charles Nypelspnjs van 25.000 gulden toegekend. De onder scheiding wordt in oktober uitge- Loosdrechts Jazzconcours, dat v het eerst sinds 1971 weer werd ge houden. Menu. die afkomstig is uit Spa kenburg, is afgestudeerd aan de af deling lichte muziek van het Hilver- sums conservatorium. Volgens het juryrapport was hij van alle kandi daten ,,de meest persoonlijke en complete musicus". De jury roemt Menu's "persoonlijke timing en fra sering" en ze omschrijft hem als een indrukwekkende podiumpersoon- lijkheid". Aan de Wessel Ilckenprijs, die m 1981" is ingesteld, zijn een bedrag van 3.000 gulden en een verzilverde bokaal verbonden. Grafisch ontwerper Walter Nik- kels (49) uit Dordrecht is de drie- het reikt wanneer het bekroonde werk aan de Kunstakademie m Dus- Van Gogh-tentoonstellingen die seldorf. Nikkels is ook de grafische volgend jaar in Amsterdam en Ot- vormgeving opgedragen van de terlo worden gehouden. Book of Records, want het was de winkel vraag of ik misschien twee kleinste Mona Lisa ter wereld. "Ze centimeter, linnen kan krijgen om vonden het prachtig, maar weiger- op te schilderen, kijken ze me aan of den opname, omdat ze niet konden ik gek ben. Nee mijnheer, dat gaat geloven dat ik met acrylverf op lin- alleen per meter. Mensen moeten mij bezig zien, anders geloven ze het niet. En dan nog slaan ze steil ach terover". Aanvankelijk werkte hij met gellak en later met waterverf, nu w bruikt Arie alleen nog acrylverf "Dat droogt lekker snel". Hij schil dert met het kleinste formaat pen seel dat er te krijgen is en daar knipt de Jan van Eyck Akademie Maastricht wordt tentoongesteld. Dit heeft de Nypelsstichting don derdag bekendgemaakt. Met de prijs wordt het oeuvre in typografie en boekkkunst bekroond dat van Nederlandse oorsprong is en een in ternationale uitstraling heeft. Nikkels ontwierp onder meer ca talogi van het Van Abbemuseum in Eindhoven, de tentoonstellingsar chitectuur van de Dokumenta in Kassei in 1982, de Duitse inzendin gen naar drie Biënnales in Venetië en de inrichting en catalogi van de tentoonstelling Bilderstreit die dit jaar in Keulen is gehouden. Hij is sinds 1985 hoogleraar ontwerpen, boekkunst en schriftontwikkeling ROTTERDAM (GPD) - Het Rot terdamse plan om volgend jaar ter gelegenheid .van het 650-jarig bestaan een tijdelijke feeststad te bouwen op de Maasvlakte, gaat zo goed als zeker door. Volgens di recteur Koos Hanenberg is de fi nanciering van het miljoenenpro ject binnen afzienbare tijd rond. Tevens tekent hij nog deze maand een contract met een grote tour operator die het festival in heel Europa gaat verkopen. Eerder bleken de gemeente Rotterdam, de Nederlandse VW's en het Na tionaal Bureau voor Toerisme be reid in de organisatie van het spektakel te participeren. Het project is opgezet in de vorm van een stad, die speciaal voor dit doel op de Maasvlakte wordt gebouwd. 'Carthago' fun geert dan in augustus 1990 twee weken of langer als centrum van een groot aantal culturele activi teiten, zoals popconcerten, thea ter en opera. Daarnaast biedt de stad de honderdduizenden bezoe kers die uit binnen- en buitenland worden verwacht ook gelegen heid om er te gaan wonen. Daar toe zullen enorme campings op het terrein worden aangelegd. Het idee voor Carthago komt voort uit het plan Port Pop, een vierdaags muziekfestival op de Maasvlakte, dat nu een program ma-onderdeel van Carthago wordt. De organisatie wil pas in september bekend maken wat nu trouwens nog wel eens. Ik vond zijn beelden te realistisch. En ie mand als Rob Scholte, dat zou zo'n beetje het laatste zijn wat ik zou ko pen. Die vertelt een verhaal dat ik allang ken". In de catalogus schrijft Anneke Oele dat het museum vooral werken heeft gekocht die de conservatoren "na aan het hart liggen". Een uit gangspunt dat heel goed bruikbaar is, zegt ze. "Eén van de criterea bij het aankopen is een persoonlijke betrokkenheid. Dat wordt mis schien niet vaak gezegd, maar vol gens mij speelt dat bij iedereen in de musea mee. Daarom vind ik dat ik heel goed pas in dit museum. Ik heb absoluut niet het idee dat ab stracte kunst 'hoger' zou zijn dan re alistische. Zo geloof ik ook niet dat de avantgarde zich naar iets 'hogers' zou ontwikkelen. Als je een schilde rij uit de vroege renaissance bekijkt dan is dat toch nog steeds mooi en het heeft toch ook niet aan waarde ingeboet?" Lelijkheid Voor mij bestaat er ook geen man nelijke of vrouwelijke kunst", stelt Oele. "Ik kijk naar wat ik leuk vind. Het is niet zo onbegrijpelijk dat er zoveel kunst van mannen in de mu séa hangt zolang het vooral mannen zijn die daar werken. Ik denk dat mannen bij het maken van kunst wat meer afstand nemen dan vrou wen. Misschien dat vrouwen het werk van vrouwen wat gemakkelij ker begrijpen. We denken hier min der snel: 't is van vrouw, dus 't zal wel niks zijn. Ik verbeeld me daar naast nog steeds dat kunst echt iets met mensen kan doen. Dingen die mooi en goed van maat zijn, zijn ook goed voor de mensen. Een stad he lemaal volgebouwd met McDo nalds; al die lelijkheid lijkt me slecht voor de mensen. Kunst moet volgens mij de mensen verheffen. Of zou dat ouderwets zijn?" ARNHEM Veel aandacht voor vrouwelijke kunstenaars. Dat was de boodschap die Liesbeth Brandt Corstius begin jaren tachtig meebracht toen ze werd benoemd tot direc teur van het Arnhemse Gemeentemuseum als opvolger van Pierre Janssen. In 1984 legde ze dat uitgangspunt neer in een beleidsnota voor de daaropvolgende vijfjaar. Vooral de Verbeeldende kunst' heeft veel te danken aan het feminis me, stond in de nota, en juist die kunst wil het museum ver zamelen. Brandt Corstius en conservator mo derne kunst Anneke Oele leggen tot 18 september verantwoording af met de tentoonstelling 'Vijf jaar Aanwinsten'. En inderdaad, meer dan de helft van de aangekochte kunstwerken werd gemaakt door vrouwen. "Ik heb nooit gedacht: nu ga ik iets van een vrouw zoeken", zegt Anneke Oele. "Maar wanneer Liesbeth en ik - we besluiten altijd samen of we iets kopen - aan het eind van het jaar de lijst bekeken bleek dat we steeds goed zaten en de helft van vrouwen kwam". Persoonlijke betrokkenheid', 'in nerlijke noodzaak', 'intuïtie'; het zijn termen die steeds aan de orde komen wanneer conservator Anne ke Oele praat over vijf jaar aanko pen (het museum heeft jaarlijks ruim 2 ton voor kunst van levende Nederlandse kunstenaars tot zijn beschikking, voor een groot deel af komstig van WVC). door Henk Meutgeert lei draad bij het verzamelen, zo staat i de catalogus, het feministische cre do 'het persoonlijke is politiek' is, is niet vreemd. Brandt Corstius was bestuurslid van het Centrum voor Vrouwen in de Beeldende kunst en Oele zette zich tijdens haar studie kunstgeschiedenis in voor vrou wenstudies. Oele: "Ik geloof dat je kunt zien of kunst eenvoudigweg 'gemaakt' is, of dat een innerlijke noodzaak de drijfveer is. Dat kun je voelen, zo wil ik kunst beoordelen. De vrouwenstudies hebben ervoor gezorgd dat de schijnbare weten schappelijke objectiviteit werd doorbroken. Dat is ook in de beel dende kunst gebeurd. Het persoon lijke kun je er niet uitlaten". Met de keus voor 'verbeeldende kunst' heeft het museum de 'objec tiviteit' die minimal art en construc tivistische kunst bijvoorbeeld in zich zouden dragen, willen uitslui ten. "Voor Liesbeth en mij is dat niet zo'n moeilijke omschrijving, we hebben hetzelfde in ons hoofd", zegt Anneke Oele. Dat uitgangs punt heeft ervoor gezorgd dat de af gelopen vijf jaar werken van kun stenaars als Philip Akkerman, Bar bara Bloom, Piet Dieleman. Marie ne Dumas. 'nieuwe figuratie'-schil- ders als Lucassen, Theys en Raveel, Charlotte Mutsaers, Sonja Ouden dijk en Lydia Schouten werden aangekocht. Schilderkunst, beel den, grafiek, maar ook foto's en vi- deoprodukties. Aan het hart Oele: "We hebben bewust geen breuk willen maken met onze verza meling magisch realisten (o.a. Wil link. Koch, Hynckes, H.M.). Schil ders als Lucassen en Raveel zijn in Conservatrice Anneke Oele tussen werken van Philip Akkerman"De mooiste aankoop van de laatste vijfjaar. de verzameling erg belangrijk. Ra- gegeven door bewust de stijlen uit verzamelen. Het is een stroming veel kwam op een moment dat de het verleden te gebruiken. Stijlen met éen of twee goede schilders, de schilderkunst zo'n beetje dood vind ik ook niet belangrijk, net als rest loopt mee." werd verklaard. Hij heeft het schil- stromingen. De 'nieuwe wilden' bij- Toch ontbreken andere bekende deren nieuwe inhoud en toekomst voorbeeld hebben we nooit willen 'verbeeldende' kunstenaars hoege AMSTERDAM - De Nacht wacht nageschilderd op een kunstnagel? Arie Baartman draait er zijn hand niet meer voor om. Het complete alfa bet of een 16e eeuws galjoen op een rijstkorrel? Geen en kel probleem. Het enige pro bleem waar Arie mee te kampen heeft, is dat zijn ogen en zijn handen nog kleiner zouden kunnen wer ken dan het materiaal toe laat. Gesprek met een mees- terkunstenaar op de vier kante millimeter. door Gerlof Leistra DEN HAAG (GPD) - Het is onze ker of de Nederlandse vertaling van het omstreden boek van Salman Rushdie, 'The Satanic Verses', op tijd klaar is. Dat zou betekenen dat de roman van de Britse auteur niet, zoals gepland, vanaf september in de winkels ligt. Een definitieve ver schijningsdatum wil de uitgeverij (Veen, Utrecht) nog niet noemen. Volgens een woordvoerder van de uitgever is de vertaling van het omvangrijke boekwerk nog steeds in volle gang. "Het is een hele klus om zo'n moeilijk boek goed te verta len. Daar gaat veel tijd in zitten, en je kunt er natuurlijk geen haast klus van maken. We proberen het boek op tijd klaar te hebben, maar als dat niet lukt is het ook geen ramp". Volgens de woordvoerder heeft de trage bewerking van het boek niets te maken met angst voor aan slagen uit moslim-kringen. De uit geverij is niet bedreigd, en zegt voorlopig ook geen acties te ver wachten van islamitische bewegin gen, die zich verzetten tegen uitga ve van het boek. Vorig jaar, toen be kend werd dat Veen de rechten voor het boek had opgekocht, werden wel bedreigingen geuit aan het adres van de uitgeverij. Voorlopig moeten de lezers het dus nog doen met de Engelse versie van het boek, dat overigens nog steeds prima verkoopt, zo verzeke ren enkele boekhandelaren. "We hebben geen moeilijkheden bij de verkoop", vertelt een medewerker van boekhandel Athenaeum in Am sterdam. "Wij krijgen juist klanten binnen die zeggen dat ze boos zou den zijn als we het boek niét ver kochten." In Frankrijk is de verta ling van Rushdie's boek deze week uitgebracht. Uitgever Christian Bourgois heeft met uitgave ge wacht tot na de feestelijkheden rond de Franse revolutie, uit angst voor eventuele aanslagen. Bourgois en zijn gezin staan al sinds maart onder politiebewaking na bedrei gingen uit moslimkringen. naamd in de collectie. Henk Visch, René Daniëls en Rob Scholte bij voorbeeld. Oele: "Henk Visch, ja die hoort hier eigenlijk wel thuis. Maar ik twijfelde aan zijn werk en (foto GPD/Monique Baan) hij dan nog eens een stukje vanaf. "Kleiner kan helaas niet, want dan kan je er geen verf meer op aanbren gen. Maar mijn ogen en handen kunnen nog wel kleiner. Wat dat be treft ken ik mijn eigen grenzen niet." Winnen Jaarlijks worden in Amerika de we reldkampioenschappen voor nagel kunstenaars gehouden. Arie is al een paar keer uitgenodigd, maar heeft domweg niet voldoende geld voor de reis er naar toe. "Maar als ik zie wat de meesten presteren, moet ik kunnen winnen. Op dit moment is er niemand ter wereld die kleiner kan schilderen dan ik. Groot schil deren kunnen er genoeg, maar op dit formaat kunnen weinig mensen uit de voeten". Arie heeft een speciale voorkeur voor de Oude Meesters: Rem brandt, Frans Hals, Vermeer, Wil lem van de Velde. "Maar die ver koop ik niet. Ik zou niet weten wat ik er voor moet vragen. Misschien kan ik het over een paar jaar niet meer en dan blijken ze goud waard. Er moet nog iemand in Amerika met een Nachtwacht van mij rond lopen en ook een in Belgie, maar dat weet ik niet zeker. Die hebben ge luk gehad. Maar voor zo'n onder gaand zonnetje of een eenvoudig palmlandschap vraag ik vijfentwin tig gulden. Die maak ik zo". In de toekomst wil Arie proberen uitsluitend van zijn schilderwerk te leven. "Want om nou nog jaren na gels op te zetten, dat trekt me niet zo. Op het moment ben ik bezig met het opknappen van een zeilboot. Het lijkt mij leuk daarmee naar de Waddeneilanden te varen en die ei landen dan te schilderen op de bin nenkant van een schelp. Dat zullen de toeristen toch wel leuk vinden, denk ik. Maar ik ga niet in opdracht duizend schelpen zitten maken. Ik moet mijn eigen gang kunnen gaan. Weet je wat mij ook wel leuk lijkt: voor Madurodam op schoenendoos- formaat een kamer uit het Rijksmu seum na te maken, met aan de wan den de schilderijen op schaal. Maar ik heb geen flauw idee wie ik daar voor moet hebben. Nee, ideeën heb ik genoeg. Alleen weet geen hond wie Arie Baartman is. In Amerika was ik misschien bekend geweest, maar ja, dit is Holland. Een klein landje".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 34