Mooie beloftes hebben in Siberië hun glans verloren W Regiogemeenten voelen niet veel voor verbod hardhout Veel kerken weten niets van dialoog joden-christenen Sovjetautoriteiten breken staldngen niet meer met geweld ROTTERDAM De Sovjetmedia onderdrukken berichten over stakingen niet meer, zoals ze 27 jaar lang deden met het verhaal uit Novotsjerkask, dat onlangs voor het eerst in de Moskouse kranten verscheen. Daar waren in 1962 de arbeiders van de locomotievenfabriek Boedenni de mooie beloftes zat. Zij wilden brood op de plank en vlees en vonden de huren te hoog voor de slechte kwaliteit van hun woningen. De arbeiders gingen in staking. In een protestmars trokken ze door de stad. Troepen openden daarop het vuur: 24 arbeiders vonden de dood. Hun lijken werden de volgende dag op een ge heime plaats begraven. Toen de soldaten er niet in slaagden de bloedvlekken van de straten te boenen, gooiden ze er ten slotte maar een laag asfalt overheen. De stakingsleiders werden voor de rechter gesleept. Zeven van hen kregen de doodstraf. Premier Nikolaj Ryzjkov heeft nu gezegd geen geweld te willen gebruiken om de mijnstakingen in de Koezbass en de Donbass in de Oekraïne te beëindigen. Toch is er één pijnlijke overeenkomst tussen Mezjdoeretsjensk en Novotsjerkask: de eisen van 1989 zijn nog steeds dezelfde als die van 1962. Want de mijnwerkers in het Koezbass-bekken in Siberië zijn de mooie beloftes zat. Ze willen vlees en worst in de bedrijfskantines, 800 gram zeep en een handdoek per maand, betere standigheden en schone lucht voor iedereen. Een Siberische kompel: "Jarenlang hebben ze ons gezegd: haal meer steenkool naar boven en maak je verder geen zorgen. We zullen jullie voeden en kleden en jullie wonin gen en kindercrèches geven en cul tuur- en sporthallen. En we hebben ons te pletter gewerkt, kolen naar boven gehaald en nu horen we: jul lie moeten niet alleen steenkolen naar boven halen, maar zelf ook voor al het andere zorgen. Maar hoe moet je dat doen? Het maakt niets uit tot wie je je richt met verzoeken en klachten, er komt niets van te recht. ZIJ doen alleen maar mooie beloftes". door Aly Knol De parallel gaat zelfs nog verder terug in de geschiedenis. In zijn boek 'Kinderen van de Arbat' be schrijft Anatoli Rybakov gebeurte nissen in het jaar 1934. De industrië le revolutie die Stalin heeft ingezet en die koste wat het kost, al zijn het mensenlevens, tot een succes moet worden gemaakt, is in volle gang. In Magnitogorsk in de Oeral verrijst de ene hoogoven naast de andere staal fabriek, maar de arbeiders leven in mensonterende barakken. Een in genieur neemt het heft in eigen hand en onttrekt gelden aan de fa- brieksfondsen voor de bouw van huizen, een bioscoop en een cultu reel centrum. Barakken stonden er vroeger ook in Siberië. De stad Mezjdoerets jensk ('Tussen de rivieren') verrees, in 1955 op de plaats van het vroege re strafkamp Olsjeras, nadat op last van Chroesjtsjov de gevangenen waren vrijgelaten en loonarbeiders hun werk hadden overgenomen. Het is nu een metropool vant 100.000 inwoners. Er mag een flinke bonus staan op het werken in Siberië, de kwaliteit van het leven is nog steeds niet be nijdenswaardig. De winkels zijn leeg, duizenden gezinnen zoeken naar een eigen woning, de zieken huizen zijn vol als mierenhopen, wie een dokter wil moet een week wachten, schoolklassen zijn volge- perst met twee tot drie keer zo veel kinderen als de norm, het aantal be drijfsongevallen in de mijnen is schrikbarend. Volgens de Komsomolskaya Pravda zijn in ne gen jaar tijds in de Russische mij nen 10.000 doden gevallen, in de Koezbass alleen al kwamen vorig jaar bij mijnongelukken 152 kom pels om het leven. Tirannie Niet alleen de mijnen, maar het grootste deel van de Sovjetindus trie gaat gebukt onder een vijftig jaar oude erfenis van 'administratie ve tirannie', zoals het vakbondsblad Troed het recentelijk omschreef, van bureaucratische directieven van de centrale leiding in Moskou die in geen enkele verhouding staan tot de mogelijkheden ter plaatse. Het vakbondsblad Troed: "Het on menselijke concept van 'het plan ten koste van alles' moet worden uitgevoerd. Dat is waar partijleider Gor batsjov in 1985 mee begon en dat is volgens de Sovjetkranten ook wat de stakende mijnwerkers in de Koe zbass en Donbass wensen. Op hun lijst van 41 eisen staan behalve kwa litatieve en materiële verbeteringen van de levensstandaard ook een grotere autonomie ten opzichte van Moskou, zeggenschap over de be drijfsvoering en de -winsten, zelf standige beslissingen over de pro- duktiedoelen en het recht om zelf overschotten naar het buitenland te verkopen om met de aldus verkre gen valuta sociale voorzieningen te bekostigen. De Sovjetskaja Rossija: "Hoe ver der de staking in de Koezbass gaat, des te duidelijker wordt de stap voorwaarts: onze perestrojka, die een revolutie van boven was, krijgt nu krachtige steun van onderen. Het is jammer dat de staking in eco nomisch opzicht nadelig resultaat oplevert. Maar kan dit de arbeiders worden verweten? Juist de arbei ders hebben deze problemen gedu rende vele jaren naar voren ge bracht". De hele Sovjetpers schrijft mo menteel met veel begrip over de sta kers, De Pravda noemde hun eisen vorige week 'onaanvechtbaar'. Het officiële partij-orgaan prees de kompels voor hun "voorbeeldige discipline en organisatie", die er voor hadden zorg gedragen dat ze zich niet lieten meeslepen door le den van de Democratische Unie, een min of meer verboden groepe ring die een meerpartljenstelsel na streeft. En de regeringskrant Izvestija schreef dat stakingen in de Sovjetu nie "thans tot de feiten des leven6 behoren, die eindelijk een wettelij ke regeling behoeven". Maar het is de vraag of het effect van de acties Stakende mijnwerkers hebben zich verzameld op een plein in de Westsibe- rische hoofdstad Kemerovo, waar leden van het stakingscomité verslag doen van de onderhandelingen met de regeringsautoriteiten. in de mijnen ook werkelijk het op drijven van het tempo van de pe restrojka zal zijn. In het feit dat de mijnwerkers uit de negen Siberische steden waar wordt gestaakt zich hebben vere nigd in een comité, waar niet één partij- of andere functionaris zitting in heeft, zien sommigen een motie van wantrouwen tegen het geheel van de traditionele Sovjetinstellin gen, met andere woorden: tegen de partij. En ook het afwijzen van de tegemoetkomingen, die de regering in Moskou vorige week al deed, zou zo'n teken aan de wand zijn. De stakingen werden er niet door beëindigd, integendeel, ze breidden zich nog verder uit. Bovendien wer den hier en daar ook al politieke ei sen kenbaar gemaakt: een nieuwe grondwet en een spoedvergadering van het Congres van Afgevaardig den, waar de almacht van het Cen traal Comité van de communisti sche partij aan de kaak zou moeten worden gesteld. Conservatieven De stakingen zijn hoe dan ook, al streven de mijnwerkers daar zeker niet naar, koren op de molen van de 'conservatieven' in de partij, de communisten van de oude stempel, wier invloed niet mag worden on derschat. Gorbatsjov zette één van hen, de Leningradse partijleider So- lovjov, vorige week hoogst persoon lijk van de troon. Melnikov, de par tijleider in het Koezbass-gebied die in het voorjaar zelfs niet kon door dringen tot een kandidatenplaats voor het Congres van Afgevaardig den, zit er nog. Melnikov maakte carrière onder Gorbatsjovs grootste tegenstrever Jegor Ligatsjov en werd later diens opvolger als partijleider in het Sibe rische Tomsk. Hij vroeg zich on langs in het Centraal Comité veelbe tekenend af hoe het toch zo ver had kunnen komen "dat de eenheid van onze Sovjetunie in gevaar is ge bracht" en waarom gedachten over "de mogelijkheid van een meerpar- tijensysteem of het vormen van een oppositie in de partij" überhaupt werden toegelaten. De vingerwij zing was duidelijk: de verantwoor delijke man is Gorbatsjov. Door Gorbatsjovs politiek heb ben jarenlange frustraties een weg naar de oppervlakte gevonden. De acties in de mijnbouwgebieden worden geflankeerd door nieuwe etnische onlusten in de autonome republiek Abchazië in Georgië (waar volgens een woordvoerder zelfs de veiligheidstroepen niet meer in voldoende aantallen kun nen worden aangesleept) en aan houdende spanningen in de Ar meense enclave Nagorno-Karabach in Azerbaidzjan. Ze volgen op de ge welddadigheden in Oezbekistan, Kazachstan, Tadzjikistan. De fouten uit het verleden zijn enorm. Zij kunnen niet in een han domdraai worden rechtgezet. Maar velen zijn het wachten op betere tij den, die hen sinds 1917 zijn voorge houden, moe. Door het gebruik van tropisch hardhout in de bouw te beperken kunnen gemeenten bijdragen c ming van de tropische regenwouden. Provinciebestuur staat 'redding' regenwoud toe i de bescherhui LEIDEN - Voor alle hard houten schrootjeswanden, parketvloeren, drempels, huisdeuren en vooral raam kozijnen moeten in de tropi sche regenwouden bomen worden gekapt. Bij de Vere niging Milieudefensie en veel gemeenten die zich zor gen maken over de snelle ontbossing van de aarde, ging deze week dan ook ge dempt gejuich op na een uit spraak van de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. De gemeente Dordrecht mag van het da gelijks bestuur van de pro vincie namelijk met een ge meentelijke verordening het gebruik van tropisch hard hout in de woningbouw be perken. Volgens Milieude fensie heeft maar liefst 60 procent van alle Nederland se gemeenten met smart op dit verlossende antwoord gewacht. Met deze uitspraak lijkt immers het sein ook op groen gezet voor alle ge meenten, die met het uitban nen van het hardhouten raamkozijn een bijdrage wil len leveren aan de bescher ming van de oerwouden. door Karei Berkhout Tot die gemeenten horen zeker niet de plaatsen in de Rijn- en de Bollen streek, die weinig behoefte hebben aan een voortrekkersrol op dit ge bied. De reacties op de uitspraak zijn nogal koel en variëren van af wachtend tot ronduit onverschillig. Ambtenaar Goerdat van bouw- en woningtoezicht in Katwijk: "Echte maatregelen om tropisch hardhout eventueel te verbieden zijn volgens mij een zaak van de rijksoverheid. Gedeputeerde Staten hebben als toezichthouder op de gemeenten een uitspraak gedaan, maar dat is natuurlijk geen rechterlijke uit spraak". Bij Katwijk zal de uitspraak het beleid ten aanzien van hardhout (geen beleid namelijk) voorlopig niet veranderen. Hetzelfde geldt voor de gemeenten Lisse en Alphen aan den Rijn. Bouwambtenaar Mo lenaar van de laatste gemeente pakt zelfs het aannemersblad Cobouw erbij om de betekenis van de uit spraak te relativeren: "Hier staat dat het nog maar de vraag is of ge meenten inderdaad hiermee het hardhout kunnen verbieden". In de verordening van de ge meente Dordrecht staat dat tro pisch hardhout niet is toegestaan, behalve wanneer er geen alternatie ven voor handen zijn. Veronderstel dat een aannemer toch- dat hard hout zou willen gebruiken, dan zou de gemeente in dat geval de bouw vergunning kunnen weigeren. Vol gens GS kan dat op grond van arti kel 168 van de Gemeentewet. Daar in staat dat de gemeente verorde ningen mag uitvaardigen onder meer voor zaken die behoren tot de 'huishouding der gemeente'. De beroepsprocedure die een aannemer dan kan aanspannen bij de Raad van State, draait dan om de vraag of de houtkwestie daartoe in derdaad behoort. "Ik denk van niet", zegt Matser van het Algemeen Verbond van Bouwbedrijven (AVBB) heel voorzichtig, "ik zie op het eerste gezicht weinig aankno pingspunten voor de gemeenten". Ook de Vereniging van Nederland se Gemeenten (VNG) schreef op 12 mei aan alle gemeenten geen relatie te zien "tussen de ontbossing in be paalde landen in de tropen en de huishouding van een Nederlandse gemeente. Woordvoerder Gouwlo- ze: "De uitspraak van GS veranderd aan dat standpunt niets, maar we wachten natuurlijk met spanning af wat er gebeurt met gemeenten die het wel gaan verbieden". In Leiden wordt daar als enige plaats in de regio hardop over ge dacht. "We willen het gebruik op zijn minst beperken", zegt J. Schil der van volkshuisvesting. Sinds een half jaar is een aantal ambtenaren druk aan het bestuderen hoe dat eventueel kan. Na de vakantie zul len zij de gemeenteraad en het colle ge van B en W een nota aanbieden met aanbevelingen. "Het kan zijn dat we een verbod voorstellen" zegt Schilders voorzichtig, "Er gaan stemmen op dat het juridisch niet kan, maar de uitspraak van GS is misschien een ruggesteun". Bewustzijn De laatste twee jaar is in Nederland het 'hardhoutsbewustzijn' ge groeid, zoals dat in ambtelijk jargon heet. Veel mensen zijn dan ook ver ontrust over het feit dat in een ra zend tempo de regenwouden op aarde veranderen in grauwe woes-! tijnen door het kappen van bomen. Dat gebeurt om akkergrond te ont-, ginnen, voor brandhout en voor de export. Uit Zuidoost-Azië bijvoor beeld, waar de economie groten deels drijft op de export, voerde Eu ropa vorig jaar 3,6 miljoen kubieke meter hardhout in. Nederland nam daarvan 636.000, kubieke meter voor zijn rekening.] Voor de Vereniging Milieudefensie, j die vreest dat er over 25 jaar geen i oerwouden meer zijn, was dat eind 1988 genoeg reden om een campag ne te starten. 'Hart voor het regen woud' is de naam en alle Nederland se gemeenten werden aangeschre ven met het verzoek het hardhout te verbannen uit de huizenbouw. Be- J gin dit jaar al (25 februari) meldde i de milieudefensie dat 40 procent van de gemeenten had verklaard vervangend materiaal te hebben ge- vonden voor het omstreden hout en dat nog eens een kwart ijverig op zoek was. Het vinden van een alternatief is l niet eenvoudig, want veel zijn na melijk erg milieu-onvriendelijk. Voor het veredelen van grenenhout bijvoorbeeld zijn schadelijke verf-1 stoffen nodig. Een andere mogelijk-1 heid is pvc, maar bij brand ontstaan J daaruitzeer giftige stoffen. Het na deel van aluminium is dat de pro- duktie van bauxiet veel hout op slorpt als brandstof. Schilder: "De kans is dus dat we kiezen voor hout van mindere kwaliteit, dat meer on- derhoud vergt. Maar dat is een poli tieke keuze". Terwijl Leiden nu aanstuurt op 1 een politieke keuze mede door de brief van Milieudefensie, is diezelf de brief in de rest van de Rijn- en Bollenstreek voor kennisgeving aangenomen. In Katwijk aangeko- men en wordt de brief in augustus besproken. In Lisse is de brief door de gemeenteraad wel al besproken, maar daar is het bij gebleven. De Lissese ambtenaar Molenaar: "Ik zie ook niet hoe hardhout een- twee-drie kan worden vervangen door grenenhout zoals nu dan veel wordt voorgesteld. Kijk in die oude huizen zit van dat spijkerharde gre nen, maar vroeger had het hout dan ook tijd om te versterven om te ver- harder;. Tegenwoordig gaat het alle maal zo snel, dan zal het hout moe ten worden bewerkt en aangepast. Voor we het hardhout wegdoen, j moet er moet eerst een aangepast al- ternatief komen". Vanzelf komen 1 dus, er naar zoeken zal deze ge- i meenten niet. De joods-christelijke dialoog moet worden verbreed. Niet al leen praten over de trauma's die joden en christenen in Europa hebben opgelopen, maar ook kerken uit de Derde Wereld in direct contact brengen met de mensen die al 3000 jaar het Boek lezen. Dat wil de lutherse theo loog Hans Ucko (43) uit Zweden, die per 1 september verant woordelijk wordt voor de joods- christelijke betrekkingen bij de Wereldraad van Kerken. Tot die datum is hij bij de Kerk van Zweden secretaris voor de dialoog met het jodendom en met de niet-christelijke religies. Tweederde van de christenen, degenen die niet in het Westen wonen, zijn niet of nauwelijks bij de joods-christelijke dialoog be trokken. Als de kerken uit het Midden-Oosten erbij zouden ko men, dan zou de hele agenda er anders uitzien, zegt Ucko. De joden en de niet-westerse christenen kunnen de theologie van bepaalde kerken in het Wes ten corrigeren, die vaak zeer anti- judaistisch is. Tegenover de wes terse kerken zijn de joden altijd een minderheid geweest. Contact met kerken uit ontwikkelingslan den zou de joden doen zien dat er machteloze christenen zijn die noch de bedoeling noch het geld hebben om hen te bekeren. De -joods-christelijke dialoog heeft tot nu toe in de schaduw van de jodenvervolging gestaan. La ten we naar buiten gaan en de zon, de rijkdom van het levende jodendom opzoeken, zo parafra seert Ucko woorden van de jood se denker Uriel Tal. Een verbreding van de dialoog zal een andere agenda opleveren, maar dat wil niet zeggen dat we de oude helemaal hebben afge handeld, zegt Ucko. Theologisch gezien worstelen nog veel christe nen met het feit dat het joodse volk nog steeds bestaat. Ucko citeert met een ernstig ge zicht een Duitse theoloog, die over de geboorte van Jezus schreef: 'Daarmee eindigt de treuriger geschiedenis van het jo dendom'. De vraag is nu: als het joodse volk nog bestaat, is het dan nog steeds het volk van God? Christenen moeten bedenken dat zij de waarheid niet bezitten. Net als joden, moslims, boeddhis ten en hindoes zijn zij op zoek naar de waarheid. Hoe staat het dan met de christelijke claim dat hun geloof uniek is. Volgens Ucko komt er pas een antwoord op die vraag als de christen bereid is te leren van de ervaringen die Hindoes in hun omgang met God hebben. Ucko wordt bij de wereldraad verantwoordelijk voor alle be trekkingen met het jodendom, in clusief de staat Israël. Hij hoopt dat het mogelijk wordt dat er bin nen de wereldraad een samen hangende visie op het jodendom komt en dat er vanuit de wereld raad met één stem over het joodse volk wordt gesproken. Dat hij een moeilijke baan heeft aangenomen, is hij zich goed be wust. Theologisch gezien is er bij de wereldraad weinig belangstel ling voor het Oude Testament. Politiek gezien krijgt de wereld raad wel eens het verwijt van een zijdigheid ten nadele van Israël. "Ik ben er niet voor om de huidi ge Israëlische regering te onder steunen. De ontwikkelingen al daar moeten we kritisch maar fair beoordelen". Shell-werknemers De synode van de Hervormde Kerk zal toch zelf de consultatie voor hervormde Shell-werkne mers betalen. Eerder was het de bedoeling dat voor deze bijeen komst in februari volgend jaar een eigen bijdrage van zestig gul den zou worden gevraagd. Het bestuur van de synode heeft zich de kritiek aangetrok ken die op de laatste synodever gadering werd geuit. Diverse sy nodeleden zeiden het pijnlijk te vinden dat de deelnemers voor een pastoraal gesprek zo'n forse prijs moesten betalen. Met een beroep op de algemene middelen van de kerk kan het bestuur de bijeenkomst nu kosteloos aanbie den. Sommigen vonden het boven dien vreemd dat de consultatie, die al in november 1988 door het synodebestuur in het vooruit zicht werd gesteld, zo lang op zich laat wachten. Zij kregen als ant woord dat het veel tijd kost om geschikte lokatie en begeleiders te vinden. Op de bijeenkomst van 2 en 3 februari 1990 krijgen hervormde Shell-werknemers de gelegen heid zich uit te spreken over het synodebeleid aangaande Zuid- afrika. Volgens dr. K. Blei, secre taris-generaal van de Hervormde Kerk, zal de bijeenkomst een rol spelen bij de bespreking van het verzoek van de Wereldraad van Kerken om op te roepen tot een boycot van Shell. Heilloze weg De rooms-katholieke theologen die de kritische Verklaring van Keulen hebben ondertekend en sympathisanten als de Mariën- burgvereniging en de Acht Mei Beweging bevinden zich op een voor hen zelf heilloze weg, zo meent de orthodoxe bisschop dr. J.B.M. Gijsen van Roermond. Gijsen sluit in het bisdomblad 'De Sleutel' een reeks over de ver klaring af. In deze verklaring, die begin dit jaar is gepubliceerd, hebben meer dan 150 theologen een scherpe aanval op het beleid van paus Johannes Paulus II ge daan. Zij veroordelen vooral de gang van zaken bij de benoeming van bisschoppen, het ontnemen van de leeropdracht aan kritische theologen en de wijze waarop de paus de afwijzing van voorbe hoedmiddelen bindend verklaart voor het geweten. Volgens Gijsen denken de theologen en hun aanhangers de vrijheid van de mens te zoeken en veilig te stellen, maar in feite "ma ken zij zichzelf tot slaven van ei gen ideeën en wensen, lopen zij schijn-idealen na en verzanden ze in bitterheid, omdat zij alsmaar minder rust en zekerheid vin den". Zij maken zich wat wijs en daarom schreeuwen ze ook zo hard, maar ze zullen hoe langer hoe minder gelukkig worden, zo voorspelt hij. Zij zullen daaraan alleen ontko men, als zij gaan beseffen dat ge loof om "overgave, aanvaarden, zichzelf prijsgeven" vraagt, en de Heer van het geloof niet langer opzij schuiven. Want, aldus Gij sen, wie wel gelooft, vindt zijn vrede in de Heer en in de kerk, die onlosmakelijk met Hem verbon den is en wel via de paus en nooit zonder deze. Jehova's Getuigen. In de RAI in Amsterdam is vandaag een van de grote regionale dis trictscongressen van de Jehova's Getuigen in Nederland van start gegaan. Volgens een woordvoer der wonen zeker achtduizend mensen het 'Godvruchtige toe- wijding'-congres bij, dat tot zon dagmiddag duurt. Deze zomer zullen in totaal acht van dergelij ke conferenties plaatsvinden, die naar de verwachting van het 'Wachttoren-, Bijbel- en Traktaat genootschap' ongeveer veertig duizend belangstellenden zullen trekken. Volgens de organisatie zijn er wereldwijd zo'n 3.600.000 Jehova's Getuigen. Het interna tionale hoofdkantoor zetelt in New York. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Grouw (toezegging) H. J. Kostors, predikant van de evangelische kirche Wuppertal (BRD), te Nor wich (Canada, Reformed Church of America) (toezegging) J. B. Kamp kand. Elspeet, te Zwam- merdam A. N. Rietveld Ameron- gen. Geref. Kerken vrijgemaakt: be roepen te Pretoria (Zuid-Afrika, Die Vrije Gereformeerde Kerken) P. Niemeijer Dordrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2