'Hij was een arbeider met een deftige geest Hoe Leiderdorp zijn dichter Freek van Leeuwen (1905-1968) vergat Zomerfestijn in hoofdstad in open lucht DONDERDAG 20 JULI 1989 KUNST PAGINA 19 Wie door de schrijversbuurt in de Leiderdorpse wijk 'Buitenhof' wandelt, zal daar de naam van de dichter Freek van Leeuwen (1905-1968) niet op de straatnaambordjes tegenkomen. Vreemd. Want deze getalenteerde protege van de dichteres Henriëtte Roland Holst heeft toch tot aan zijn dood in deze gemeente gewoond. Waren B W niet op de hoogte van het bestaan van 'de kluizenaar van de Lange Akker', de schrijver die door gezaghebbende mensen als Anton van Duinkerken en Jef Last is vergeleken met Bertolt Brecht? Een verhaal over armoede, liefde én - onderschatting. door Cees van Hoore LEIDEN Freek van Leeuwen werd op 27 februari 1905 op de grens van Leiden en Leiderdorp ge boren als zoon van een kerkorgel bouwer. Samen met zijn broer en twee zussen groeide hij op in een godsvruchtige sfeer. Na de lagere school moesten er toekomstplan nen voor hem worden gemaakt. In zijn 'levensherinneringen', 'De deur op een kier1, een boek dat na zijn dood verscheen, schreef Freek daar zelf over: "Eigenlijk was het de be doeling dat ik verder zou leren, wat overigens niet meer inhield dan mulo-onderwijs. Een oom zou dan dienen als kruiwagen en mij een baan bezorgen bij de Nederlandse bank...Maar helaas konden door bij zondere omstandigheden deze grootse plannen niet doorgaan en zo werd ik kleermakersleerling". Die 'bijzondere omstandigheden' waardoor deze 'grootse' plannen niet konden doorgaan, zijn deze: Freek was doof en hij zag niks in een kantoorkruk. Toen hij eens een baan kreeg aangeboden bij een uit geverij, wimpelde hij die af omdat hij liever samen met zijn vriend Ni co Tof een huis ging behangen. Het mulo-diploma haalt Freek niet. Hij gaat werken bij de Leidse groentenfabriek 'Tieleman en Dros', waar hij de snijbonenmolen moet bedienen. Samen met de an dere jongens zingt hij tijdens het werk liederen als 'Zwaluw waar heen is uw vlucht?' en - hij verloo chent zijn christelijke afkomst niet - 'De Heer is mijn Herder'. Tussen de bedrijven door wordt hij lid vhn de AJC. Maar dat lidmaatschap kan niet verhinderen dat hij al snel wer keloos op straat komt te staan. Het dichterschap van Van Leeu wen rijpt in een tijd van grote span ningen, zowel op politiek als econo misch terrein. Vier jaar voordat in Duitsland de Kristallnacht zal plaatsgrijpen, vier jaar voor de Krach in Wallstreet, in 1929, worden zijn eerste gedichten gepubliceerd in de verzamelbundel 'Tijdsigna len', een collectie revolutionaire poëzie waarin ook werk van men sen als Jef Last en Garmt Stuiveling is opgenomen. 'Hoe komt men tot schrijven?', vraagt Freek zich later af. "Misschien door het volslagen op zichzelf teruggeworpen zijn. Door het in eenzaamheid, in de stil te luisteren naar antwoorden op grot^ vragen". Links Richten 'Volslagen op zichzelf teruggewor pen worden' - wellicht laat zich de situatie van iemand die in die tijd ontdekt dat hij homoseksueel is met deze woorden nog het best om schrijven. Al snel ontvlucht Freek het preut se Holland. Hij gaat naar Antwer pen, op de fiets. De Antwerpenaren weten wel wat ze daar doen, die 'jongens die elke avond bij het sta tion staan', maar ach, wat zou dat. Het is daar allemaal was losser. En bovendien is er werk: er worden ar beiders gevraagd voor de opbouw van de Wereldtentoonstelling. De jonge dichter wordt aangeno men voor dat karwei, maar lang duurt de vreugde niet. De bazen hebben graag om de zoveel tijd 'ver se' krachten in dienst. Al spoedig staat Freek op straat. Vlaamse fas cisten proberen hem voor hun denkbeelden lekker te maken en bieden hem een maaltje konijn aan. De dichter consumeert dat met smaak, maar van De Nieuwe Orde moet hij niets hebben. Enige tijd leeft hij van de hand in de tand, doet hij zijn maal met droog brood en chicprei. De dichte res Henriëtte Roland Holst, die overtuigd is van Van Leeuwens ta lent, zorgt dat hij terug kan naar Ne derland: per brief stuurt zij hem een tientje. Er breekt voor Freek van Leeu wen een tijd aan van grote literaire bedrijvigheid. Samen met Jef Last, Jac. van Hattum en huisschilder- schrijver Bertus Meijer richt hij in 1930 de beweging 'Links Richten' op. De beginselverklaring in het ge lijknamige tijdschrift luidt: 'Links Richten is de bond van revolutio naire arbeiders, schrijvers en dich ters, welke zich hebben verenigd met het doel op geregelde tijden goedkope bundels revolutionaire proletarische literatuur onder de massa te brengen'. Als motto voor een verzamelbundel kiest de redac tie: 'Onze kunst kent slecht één wet: verzet'. Tal van zaken pakken Freek en zijn kameraden aan: de textielsta kingen in Enschede, de politiek van Colijn die zegt datje van viskoppen zulke lekkere soep kunt maken, kortom: waar de crisis om zich heen grijpt, is Links Richten. Freek van Leeuwen schrijft soci aal-geëngageerde poëzie. Maar het is een poëzie die in velerlei opzich ten verschilt van die van zijn kame raden. Henriëtte Roland Holst noemt hem 'een zingende dwaas'. Zij schreef: 'Het hart van de zingen de dwaas staat altijd open, voor het goede en het kwade. Het voelt zich dikwijls grenzeloos eenzaam. Maar het verleert nooit het verlangen naar kameraadschap en nooit gaat in hem het geloof helemaal onder dat zij ergens bloeit'. Dat er in Freek, ondanks zijn die pe belangstelling voor het socialis me, nog steeds zoiets leeft als een godsbesef, blijkt uit zijn debuut, de bundel 'Uitverkoop', die in 1932 verscheen. Maar de dichter levert ongezouten kritiek op de kerk en wijst God op de fouten die Hij maakt. Hij ziet die God als een met gezel van de verworpenen der aar de, een 'maat' die het goed met hen meent. Fel-kritisch en tegelijkertijd ont roerend is in deze bundel het ge dicht 'Begrafenis': 'Godverdomme! Wat een blomme'./Me moeder die sjouwde zich rot./Na veertig jaar slaven,/Toen werd ze begraven- ,/Toen was ze kapot.//Na jaren en ja ren van kinderen barenJHaar lijf was verkromd en verzakt:/Een kuil in de smurrie,/In razende hurrie- JWeer dicht gesmakt.//Een graf zon der zerken, geen mis in de kerken- /Berust in uw loV./Beneden de pij nen,/Maar boven daar zijne/We kin- d'ren van God'. Jodenster De dichter heeft in die dertiger ja ren 'mazzel'. Bijna overal wordt zijn poëzie gewaardeerd. Maar het is een mazzel geweest 'zonder brooge', schrijft hij later. In 1936 neemt hij in een vers af scheid van de 'kameraden'. Hij ge looft nog wel in het wereldsocialis- me, maar hij is geen partijman. Hij gelooft niet alleen maar dat het vlees beter is dan de benen, hij heeft een hang naar mystiek. De schrijver en Poetry International-organisator Martin Mooij daarover:'Van Leeu wen was revolutionair gebleven en gelovige, hij was ervan bezeten, maar zijn bezetenheid kende slechts weinig raakpunten met de realiteit van de dag. Voor de Chris tenen bleef hij een ketter en voor de socialisten een dromer'. Martin Mooij is nauw bevriend geweest met Freek van Leeuwen. Hij heeft ervoor gezorgd dat zijn poëzie na de oorlog weer werd uit gegeven. "Ik heb hem in het begin van de jaren vijftig leren kennen. Ik werkte toen bij uitgeverij Brusse. Nadat ik zijn poëzie ergens had ge lezen, dacht ik: dat moeten wij gaan uitgeven. Ik zocht contact met hem. Hij woonde toen in Leiderdorp, sa men met zijn hartsvriendin, me vrouw Kijzer-Velt. Toen ik hem ver telde dat we zijn gedichten wilden gaan uitgeven, leek hij niet al te happig. Hij zei: geef dan eerst die bundel maar eens uit die nog bij jul lie op de plank ligt. Tot mijn verba zing trof ik inderdaad bij de uitge ver de bundel 'Herdersgave' aan. Freek had hem in 1939 aangeboden aan Brusse en die wilde hem publi ceren, maar toen kwam ineens die oorlog ertussen. Wij hebben die bundel toen uitgegeven en vanaf die tijd ben ik een geregeld bezoe ker geweest in dat kleine huisje in Leiderdorp. En mét mij een heel le ger andere schrijvers en dichters". Een groot deel van de oorlogsja ren heeft Freek van Leeuwen door gebracht in Antwerpen. Die stad had zijn hart gestolen. Maar op ze ker moment wist een vriend, die Freeks kamer wilde hebben, hem over te halen terug te gaan naar Ne derland. De dichter betrok een hok je aan de 's Gravendijkwal in Rot terdam. Hij had vooraf al veel ka mers bekeken, maar koos uiteinde lijk toch voor deze. In 'De deur op een kier' wordt duidelijk hoeveel geluk hij heeft gehad met die keuze: "Alle woningen waar ik verder mee in gesprek was geweest, werden tij dens het bombardement van veer tien mei verwoest". Joodse kunstenaars en zij die niet wilden tekenen voor de Kulturkam- mer hadden weinig mogelijkheden meer in het bezette Rotterdam. Hoe gespannen de situatie al was in het begin van de oorlogsjaren, blijkt uit een navrant voorval: een joodse vriend van Freek, Nico Tof, was het beu om als onderduiker te leven, hij stak zijn hoofd in de gasoven. De meeste Nederlanders waren overi gens nog niet doordrongen van de ernst van de situatie. In een winkel vroeg een Hollandse dame aan Freek of hij wist wat de, om de jo denster heen gegroepeerde, letters JOOD betekenden. Nee? Nou ge woon: 'Juliana Onze Oudste Doch ter' Geliefde Om toch contact met elkaar te kun nen houden worden er door schrij vers en dichters bijeenkomsten bij particulieren georganiseerd, bij de mensen thuis dus. Tijdens zo'n bij eenkomst in het huis van de joodse dichter Max Kijzer ontmoet Freek mevrouw Kijzer-Evert. Het is liefde op het eerste gezicht, al moet die liefde wat Freek betreft dan wel een platonische blijven. Mevrouw Kijzer-Evert, inmiddels 90 jaar, herinnert zich die ontmoe ting nog levendig: "Freek was een baanbreker, een zeer bijzonder, maar ook zeer ongelukkig, mens. Haast autistisch, zou ik zeggen. Zijn hele leven armoede gekend en ho moseksueel in een tijd dat er over zoiets nog een doem lag, dat alles in het geheim moest gebeuren. En dan was daar nog zijn doofheid, dat maakte de communicatie met ande re mensen er ook niet beter op. Het belette hem om een studië te vol gen, hij heeft zichzelf alles aange leerd. Maar ik heb het uitstékend gehad met hem, bijna dertig jaar lang. Het was het ideale huwelijk, om het maar eens zo te zeggen". "Ik weet nog precies de datum waarop ik hem ontmoette. Dat was op 3 oktober 1942, tijdens een bij eenkomst bij een familielid van mij. Ik had net een scheiding achter de rug en het was het gelukkigste mo ment van mijn leven. Ik zie hem nog zitten daar in die kamer. Op zo'n rechte stoel, zijn armen om de leu ning heen geslagen. Zo zat hij altijd. Ik zei: kom eens bij me eten. Ik woonde net als hij destijds aan de 's Gravendijkwal in Rotterdam. Maar ik zag wel dat hij niets van dat soort bezoekjes moest hebben. Maar toch, hij ging op mijn voorstel in. Hij moet hebben gedacht: ik ga één keer en daarna nooit meer. En daar na zijn we zo'n dertig jaar bij elkaar gebleven. Ik heb hem er later nog wel eens mee gepest dat hij toen zo weinig animo toonde". "Ik kan goed koken, maar Freek was nu niet bepaald een liefhebber van lekker eten. Hij was anti-lekker bekkerij. Ik begreep dat nooit, tot dat ik eens een keer voor een storm moest schuilen in een groot restau rant in Katwijk. Uren zat ik daar te kijken naar al die mensen die zich zo keurig en vol égards zaten vol te proppen. Toen begreep ik wel wat Freek bedoelde". "Na de oorlog ging Freek naar Leiderdorp. Zijn familie had daar voor hem een huisje gekocht. De Lange Akker heette het. Het was een huisje midden in een weiland, het lag aan een zijpad van een lange, smalle laan. Een bunkerbouwer had het, geloof ik, gekocht voor zijn doohter. En toen die het na de oor log moest afstaan, kon de familie van Freek het kopen voor een zacht prijsje. Op een keer kreeg ik een brief van Freek. Hij schreef: kom hier wonen, ik ben alleen, jij bent al leen, laten we de boel bij elkaar gooien. En toen heb ik het weinige dat ik nog had bij elkaar gepakt en ben ik gegaan". Erkenning Het huisje De Lange Akker, bestaat nog steeds. Na de aanleg van de •Persant Snoepweg is de oorspron kelijke omgeving waarin het lag wel veel veranderd, maar het huisje zelf, dat 'woninkje dat zo uit een sprook jesboek leek te komen', dat leek te worden bewaakt door 'al even mooie als boosaardige zwanen', zoals Martin Mooij schreef, dat huis je is er nog steeds. We kunnen het vinden in de Heemtuin, die is gele gen in het Leiderdorpse park De Houtkamp. Ene Jan Kamsteeg schijnt het destijds neer te hebben laten zetten als zomerwoning. Te genwoordig gebruiken de mensen die in de heemtuin werken het als opslagplaats en schaftlokaal. Geen gedenksteentje of plaquette herinnert aan Van Leeuwens ver blijf in dat huisje. Hijzelf zou dat ze ker niet erg hebben gevonden, al hoewel het hem af en toe wel dwars zat dat hij na de oorlog zo weinig er kenning kreeg. 'Ze zullen mijn werk nog wel ontdekken', zei hij dan te gen Martin Mooij. Maar het blijft jammer dat de inwoner van Leider dorp nergens op het feit wordt ge wezen dat er in deze gemeente toch lange tijd een dichter van allure heeft gewoond. Een klein straatje, steegje, dreefje of kreekje was 'de kluizenaar van De Lange Akker' toch wel waard geweest. Zijn naam zou echt niet hebben misstaan in de wijk Buitenhof, waar de straten nu naar schrijvers als Guus Kuyer, Mu- lisch. Vinkenoog en 't Hart zijn ge noemd. Ja, maar dat zijn nog levende schrijvers, hoor ik u zeggen. Goed, maar in de wijk die aan de Buiten hof grenst, treffen we ook dode schrijvers aan, zoals Heinsius, Van Alphen, poem maar op. In Leider dorp is wel een Van Leeuwenpark, maar dat is genoemd naar een wet houder, en die zijn, dacht ik, toch wat ruimer gezaaid dan schrijvers. We raadplegen de voorlichtster van de gemeente, mevrouw W. Hart man, over deze kwestie. "Ja, des tijds heeft het college van B W die schrijversnamen voor de Buitenhof uitgekozen. Dat leek hen leuk met de bibliotheek de Muzenhof in de buurt. Een echte straatnaamcom missie heeft zich toen niet met die keuze beziggehouden. Het is een beetje uit de losse pols gebeurd. Ie dereen kwam gewoon met een hele rits namen van schrijvers, over het algemeen waren dat de 'klappers' uit de Nederlandse literatuur. Ik be twijfel of iemand heeft geweten dat Freek van Leeuwen in deze ge meente heeft gewoond. Ik geef toe dat het een logische gedachte is om eerst eens te kijken wat voor letter kundigen je zelf als gemeente 'in huis' hebt als er straatnamen moe ten worden verdeeld. Vooral als dat schrijvers betreft die enige naam hebben gemaakt. En, zo begrijp ik uit uw verhaal, Freek van Leeuwen hééft enige naam. Ik hou het er maar op dat niemand van zijn be staan af wist". De Leiderdorpse schrijver Kees Holierhoek weet wél dat Freek van Leeuwen een lange tijd in Leider dorp heeft gewoond. "Ja, ik vind het ook gek dat iemand die door zo veel gezaghebbende mensen uit de literatuur is geprezen geen straat of steegje heeft in Leiderdorp. Natüür- lijk moeten ze eerst 'lokaal' gaan in ventariseren als ze straten naar schrijvers willen gaan noemen. Of ik weet dat politici nu niet bepaald bekend staan als veellezers? Ha, dat lijkt me een understatement van de eerste orde. Overigens, ik vind het nog link ook om al die straten in Buitenhof naar levende schrijvers te noemen. Je weet maar nooit wat ze later nog zullen uithalen. Ja, ik heb zélf wel een straatnaam. Maar niet hier. In Schipluiden. Daar heet een straat Holierhoek, die is ge noemd naar de Holierhoekse Pol der daar in de buurt. Ik kijk in ma- kelaarskrantjes altijd of er veel leeg stand is in die straat". Deftig "Ik begrijp best dat hij geen straat naam heeft", zegt mevrouw Kijzer- Evert, die na de dood van Freek van Leeuwen de rechthebbende is ge worden van zijn literaire nalaten schap. "Toen die boel daar werd Opgedoken Rembrandt gestolen? NEW YORK/AMSTERDAM (ANP/UPI) - In het veilinghuis Christie's in New York is een tekening aangeboden die vermoedelijk tien jaar ge leden is gestolen uit het Rèmbrandthuis in Amsterdam. De tekening was bij het veilinghuis aangeboden als een werk van een anonieme kunstenaar. Maar een van de experts van het veilinghuis identificeerde haar als een Rembrandt, zo heeft CHristie's gisteren bekend gemaakt. Het gaat om een stuk papier van ongeveer 7,5 bij 12,5 centimeter met aan de ene kant een pentekening van Rembrandts vrouw Saskia en aan de andere kant een van hun zoon Titus. Een woordvoerster van het Rèmbrandthuis zei gisteravond dat men daar twee weken geleden op de hoogte is gebracht van de vondst. "Of het de tekening is die hier tien jaar geleden is gestolen, kan ik niet met zekerheid bevestigen omdat ik de bewuste tekening niet onder ogen heb gehad". Volgens het Rèmbrandthuis is het overigens niet eens ze ker dat het echt om een tekening van Rembrandt gaat. "Die wordt wel aan hem toegeschreven, maar kan ook afkomstig zijn van één van zijn leerlingen". De experts van Christie's hebben de waarde van de tekening op 100.000 dollar geschat. Bij het Rèmbrandthuis wil men dat niet zonder meer overnemen gezien de twijfels over de maker. De tekening is in middels overgedragen aan de Amerikaanse douane. Het Rèmbrandt huis heeft nog geen contact kunnen krijgen met die dienst. De woord voerster hoopte vandaag na contact meer duidelijkheid te hebben. De dader van de diefstal, die in 1979 werd gepleegd, is nooit gepakt. De tekening is kort geleden door een Europese kunsthandelaar aange boden een Christie's in New York, die zei te handelen namens een cliënt die de tekening tien jaar geleden had gekocht. De woordvoerder an Christie's in New York zei dat werd aangenomen dat de bewuste cliënt niets met de diefstal te maken had. 'De lange Ak ker', het Leider- dorpsre huisje waarin Freek van Leeuwen lange tijd heeft gewoond, hel huisje dat werd bewaakt door 'even mooie als boosaardige onteigend vanwege de aanleg van de Persant Snoepweg, is er nog een gemeentesecretaris bij me geweest. Aardige man, maar dacht je dat die zich interesseerde voor een dichter? Trouwens, Freek was zelf fel anti reclame. Ook anti-intellectueel trouwens, van dat bekakte moest hij niets hebben. Maar hij zag er aan de buitenkant dan misschien wel erg gewoontjes uit, hij was innerlijk zeer deftig, hij was deftig van geest". "We hebben samen nooit 'n woord gehad. Zelf hield hij niet zo van bezoek. Hij had iets profetisch, hij zweefde een beetje met zijn be nen boven de aarde. Ik zorgde daar in dat huisje voor de gezelligheid, dat er mensen kwamen, schrijvers en dichters. Ze hingen aan zijn lip pen als hij begon te vertellen. En voor iedereen raadgevingen, maar nooit bemoeiallerig. Jef Last, met. wie hij in Links richten zat, vond hij in wezen een verschrikkelijke man. Dan kwam-ie binnan 's morgens en dan zei hij: wacht maar, ik zal Freek wel wekken. Maar dat wilde Freek helemaal niet. Daar komt niks van in, zei ik dan tegen Jef'. "Toen Freek dood was, wilden ze hem ergens anders laten opbaren. Maar ik zei: hij blijft in dit huis. Dat had hij zelf zo gewild. En daar lag hij dan, beneden in dat kleine kamer tje. Je moest je in allerlei bochten wringen om langs hem heen te ko men, zo nauw was het daar. We had den toen een hond, Pol. Ik zei tegen die hond: Pol, ga maar eens even naar hem kijken. Maar dat wilde Pol niet. Zo'n hond is daar bang voor. die ruikt de dood. Maar op het laatst heb ik toch doorgezet en hem de ka mer in gekregen. Kom Pol, zei ik, even de baas goeiedag zeggen". AMSTERDAM (ANP) - De Stich ting Theater Incidenten organiseert van 25 juli tot en met 5 augustus op verschillende lokaties in Amster dam voor de zevende keer het Zo merfestijn 'Theatre or Disneyland'. De ruim twintig voorstellingen spe len zich voor een deel af in de open lucht en zijn gratis toegankelijk. Het festival is ontstaan op initia tief van een aantal landelijk opere rende mime-groepen. Het is uitge groeid tot een met drie ton gesubsi dieerd internationaal theatergebeu- ren waarbij het streven is dwarsver banden te leggen tussen verschil lende kunstdiscplinës. De openingsvoorstelling op de Dam wordt 25 juli 's middags ver zorgd door de Franse spektakel- groep Royal de Luxe met 'Roman Photo Tournage'. Er verschijnt een complete opname-ploeg op het plein die in een steeds wisselend ka der op slapstick-achtige wijze een bloedige foto-roman opvoert. In loods 22 op de Levantkade wordt 'Mancini' van Jan Langen- dijk opgevoerd. Vier eenzame man nen in een uithoek van de stad pro beren een droom te verwezenlijken door middel van het optrekken van een bouwwerk. De droom komt tot vervulling met rookmachines, licht show en dans. Een andere opmerkelijke bijdra ge wordt verzorgd door de Britse groep Station House Opera. De groep heeft inspiratie gevonden in de Franse revolutie en voert op het plein voor het Muziektheater met behulp van gasbetonblokken 'Ro bespierre's Vision' op. Metro-reizi gers op het traject Centraal Station- Amstel Station krijgen bovendien in een van de wagons een video van Pieter Thoenes te zien waarop pre cies de bovengrondse route wordt gevolgd. Inlichtingen over de rest van het programma kunnen worden verkre gen bij de kunstenaarssociëteit Frau Holle aan de Rozengracht, dat voor de duur van het festival een in formatiebalie, café en restaurant huisvest. Olivier bijgezet in Westminster Abbey LONDEN (AP) - De as van de op 11 juli overleden Britse acteur Sir La wrence Olivier zal worden bijgezet in Westminster Abbey, de kerk waar vorsten, politieke kopstukken en artiesten in de loop der eeuwen een laatste rustplaats hebben gekre gen. De zeer eerwaarde Michael May- ne, deken van de kerk waar de Brit se vorsten plegen te worden ge kroond, zei dat in de herfst in West minster Abbey ook een herden kingsdienst voor Olivier zal worden gehouden. In de voormalige kloosterkerk komt Olivier in het gezelschap van twee van de acteurs met wie hij dikwijls is vergeleken: David Gar- rick en Henry Irving. Andere be roemde graven zijn die van Geof frey Chaucer, de auteur van de Can terbury Tales, de lexicograaf Sa muel Johnson; de toneelschrijvers Ben Jonson en Richard Brinsley Sheridan; en de dichters Robert Browning en Alfred Lord Ten nyson. Shakespeare ligt niet in de abdij kerk begraven, maar heeft een ge denkteken in de 'Dichtershoek'. net als John Milton, Charles Dickens, Jane Austen, T.S.Eliot en de gezus ters Bronte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19