Mensen met 'knipperlicht Verandering gaat Russisch-Orthodoxe kerk te snel Kerkleden moeten wennen aan nieuwe ledenregistratie ZATERDAG 15 JULI 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 DELFT De aantekening van de kerkelijke gezindte gaat verdwijnen uit de kaar tenbakken van de burgerlij ke gemeenten en dat zullen de kerken weten. Kreeg een plaatselijke parochie of ge meente tot nu toe alle muta ties van haar leden automa tisch doorgespeeld, straks zullen de kerkelijken zelf blijde of droevige gebeurte nissen bij de kerk moeten melden. En hoe trouw dat zal gebeuren, is een open vraag. Want lang niet alle mensen die kerkelijk heten te zijn, kunnen in de praktijk meelevend worden noemd. door Wim Schrijver "Tien tot twintig procent van de le den zal het erbij laten zitten", schat mr. F. H. M. van Spaendonck van de Stichting Interkerkelijke Ledenad ministratie (Sila) in Delft. Maar ook voor hem is het niet meer dan een slag in de lucht. De Sila werd ruim twee jaar gele den opgericht, toen het kabinet be sloot vaart te zetten achter de plan nen om te komen tot een nieuwe Wet op de Gemeentelijke Bevol kingsadministratie (kortweg GBA- wet). Dat de wet nog geen feit is heeft te maken met technische en vooral ook financiële tegenvallers, terwijl de kabinetscrisis opnieuw uitsel opleverde. De politieke discussie over deze kwestie heeft zich over enige jaren uitgestrekt; vorig jaar nog zijn er verschillende kamerdebatten aan de registratie van de kerkleden ge wijd. Vooral links en de WD had den grote moeite met het feit dat de overheid met de kerken in 1986 tot een aparte regeling is gekomen. Van een aantal kerkgenootschap pen is de eigen ledenregistratie ge heel afhankelijk van de informatie voorziening van de burgerlijke ge meenten. Onder hen bevinden zich de drie grootste kerkverbanden: de Rooms-Katholieke Kerk (de 'moe derkerk' met alleen al ruim 5,5 mil joen leden), de Nederlandse Her vormde Kerk (de 'volkskerk' met een slordige 2,7 miljoen zielen) en de Gereformeerde Kerken (in totaal ruim 800.000 leden omvattend). Zij hadden bij het kabinet met succes gepleit voor een overgangsregeling. ge- Toestemming De Sila, waarin naast de grote drie nog vijf kleinere kerken zijn verte genwoordigd, is het resultaat van de eis van de regering om als belang hebbende kerken samen te werken aan een nieuwe registratie. Daar voor stelde het kabinet 15,5 miljoen gulden beschikbaar. Bovendien is toegezegd dat de de leden van de Si- la-participanten ook in de toekomst nog een code in de burgerlijke stand zouden krijgen. Dit 'knipperlicht', zoals het in de wandelgangen wordt genoemd, levert de kerken dan nog informatie over verhuizing en over lijden op. Er zit, aldus Van Spaendonck, nog een voorwaarde aan deze rege ling. En die vloeit voort uit de zo juist van kracht geworden Wet Per- soonsregeristraties (WPR): de ker ken moeten al hun leden op de hoogte stellen van het feit dat zij ge registreerd staan. En op dat punt spitste zich de kritiek in de Tweede Kamer toe. Zowel de burgerlijke ge meenten als de kerken moéten hier voor schriftelijk toestemming heb ben van de betreffende personen, aldus de oppositie. Het kabinet vond dit veel te ver gaan. Tot begin vorig jaar leek het er op dat het kabinet in deze kwestie bak zeil zou halen. Want, ook de WD stelde zich tot dat moment tegen het kabinet op, dat vond dat geregi streerde leden wel op de hoogte ge bracht moeten worden, maar ver volgens zelf te kennen moesten ge ven daar geen prijs meer op te stel len. Een ommezwaai van de WD verhoedde in maart 1988 een con flict. Colportage-achtig Van Spaendonck is blij dat de rege ring op haar standpunt is blijven staan. "De kerken vormen de groot ste, georganiseerde verbanden in ons land. Zonder hulp van de over heid hadden wij onze bestanden nooit schoon kunnen houden". An derzijds vindt hij het Ook terecht dat de overheid de kerken ter wille is. "In mijn benadering mogen ook al lerlei andere maatschappelijke or- ganisties, Zoals het Rode Kruis, wat extra bewegingsruimte krijgen". Intussen is het nog niet geheel duidelijk hoe de persoonlijke verifi catie van de bestandsgegevens zal gaan plaatsvinden. Er wordt toch niet langs de deuren gegaan, want hoe voorkom je dan het gevaar van 'colportage-achtige' toestanden?, zo klonk de kritiek vorig jaar in de Ka mer. Van Spaendonck houdt het er op dat een en ander schriftelijk af gehandeld zal worden. "Het is in ie der geval raadzaam om hierin als kerken terughoudend te zijn. An ders maak je echt een verkeerde in druk". Maar het is nog lang niet zo ver, al dus de directeur. Zojuist is de ar beidsintensieve operatie 'Grenzen voor Sila' afgerond, waarbij het er om ging aan de hand van de postco des de kerkgrenzen af te stemmen. En juist dezer weken gaat de vol gende fase van start: de Sila gaat al le gemeenten vragen om de gege vens te leveren van de mensen die zijn aangesloten bij de betreffende kerken. PTT-verhuisbericht Deze zullen dan in Delft worden ge sorteerd en vervolgens verdeeld over de deelnemende lokale ker ken. Daar zullen de gegevens wor den vergeleken met de eigen kaar tenbakken of computerbestanden, waarop alle mutaties weer terugko men bij de Sila. Pas dan vindt die persoonlijke verficatie plaats, aldus Van Spaerendonck. Hij verwacht dat op 1 januari 1991 de gehele op- zetfase voltooid zal zijn. Van Spaendonck beaamt dat het nieuwe systeem de nodige aanpas sing van de kerken vraagt. "Kijk, de kerken zijn geen voetbalclubs met leden die contributiebetalen, waar door ze er bijhoren. Ik zou zeggen, gelukkig niet. Juist de kerken wil len er ook zijn voor mensen in nood. De Rooms-Katholieke Kerk en Her vormde Kerk kennen dan ook in be ginsel vanuit hun dienstbaarheid een open kerkbegrip. Dat is een heel andere houding dan wanneer je zegt: ik wil als kerken alleen maar mensen die heel actief zijn. Dan ben je als kerk direct een stuk kleiner". 'Niet ongezond' De grootste deelnemer in de Sila, de Rooms-Katholieke Kerk, maakt alleen gebruik van de stichting in de overgangsfase. Dat betekent dat rooms-katholieken straks geen 'knipperlicht' meekrijgen, zodat de parochies verstoken blijven van alle gemeentelijke informatie. Mgr. drs. L. P. J. S. Aerden, vicaris-generaal in het bisdom Breda en lid van de Contactcommissie Kerkledenadmi nistratie van het RK Kerkgenoot schap, geeft toe dat de kerk geheel afhankelijk is van de medewerking van de de miljoenen individuele le den. "Wij hebben nu een proefpe riode van drie jaar waarin wij de mensen via een campagne opwek ken om gebruik te maken van het bekende PTT-verhuisbericht". Rooms-katholieke gelovigen hoe ven daarop alleen maar het vakje bij 'r.-k. kerk' aan te kruisen. Maar za ken als geboorten en sterfgevallen zal het kerklid zelf moeten melden. Aerden geeft toe dat het gemiddeld kerklid nooit heeft geleerd om met de kerk mee te denken wanneer het gaat over de administratieve kaar tenbak. "Het zal een geweldige vragen krachtsinspanning meelevendheid var tholieken is volgens hem een geheel ander onderwerp. Uit recent onder zoek, weet hij, is gebleken dat in ie der geval een vierde van het totaal zichzelf als niet-kerkelijk ziet. Wat dat voor gevolgen kan hebben in de nieuwe situaties, is ook voor hem een open vraag. Gaat het bij alle 5,5 miljoen rooms-katholieken om gedoopte en daardoor geregistreerde leden, bij de hervormden ligt dat toch iets an ders. Volgens de secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, dr. K. Blei, zijn er nast de doop- en belijdende leden pakweg 850.000 mensen die in de wandelgangen worden aange duid als 'geboorteleden': kinderen van hervormde ouders. Voor deze groep kan de nieuwe regeling grote gevolgen hebben. Want, hoe weet een hervormde gemeente in de toe komst dat er in een gezin, dat zelden of nooit ter kerke gaat, een kind is geboren? "Ik heb geen idee hoe dat zal uit pakken", aldus Blei. Hij wil de con sequenties van de nieuwe ledenre gistratie positief benaderen: "Het kan natuurlijk wel een bewustwor dingsproces op gang brengen. Dat hoeft op zich niet ongezond te zijn. Anderzijds hebben wij als kerk er geen enkele behoefte aan om men sen ingeschreven te houden voor wie de kerk geen enkele betekenis heeft". Verbondenheid Hij ziet de toekomst niet met schrik en beven tegemoet: "Hervormden zijn een typisch slag mensen. Ze hebben een niet te onderschatten merkwaardig gevoel van verbon denheid met de oude vaderlandse kerk". En op de vraag of het ortho doxe deel in de hervormde kerk procentueel niet steeds sterker zal worden, met alle gevolgen van dien Weg-proces met de gereformeer- "Laten we eerst maa bijvoorbeeld het Samen op den, wil Blei geen reactie geven, ten hoe het zal gaan" 'De kerken zijn geen voetbalclubs met leden die eens afwach- Patriarch Pimen, hoofd de 'dissidenten' veel te weinig gebruik MOSKOU De godsdienstpo- litiek in de Sovjetunie is zo snel en ingrijpend veranderd, dat de leiding van de Russisch-Ortho- doxe Kerk uit angst en onzeker heid geregeld op de rem trapt om de ontwikkelingen te vertra gen. Die indruk bestaat bij de vele deskundigen en Oost-Eu- ropa-organisaties die vanuit hun veilige bastions in het Wes ten de gebeurtenissen in de Sovjetunie op de voet proberen te volgen. Ondanks de uiterst verwarrende stroom berichten en meningen over de kerk in Rusland, zijn de waarne mers het erover eens dat het patriar chaat van Moskou op z'n minst een dubbelzinnige rol speelt. Aan de ene kant is er trouwe volgzaamheid bij alle veranderingen die het beleid van glasnost en perestrojka teweeg brengen. Tegelijk probeert de kerk leiding in eigen gelederen de veran deringen tot een minimum te beper ken en aarzelt ze om zelf initiatieven te nemen. Misschien komt er de komende twee weken wat meer duidelijkheid over de positie van de kerk, wan neer in Moskou het hoogste be stuursorgaan van de Wereldraad van Kerken vergadert. Het Centrale Comité zal zich zeker de kans niet de Russisch-Orthodoxe Kerk, maakt volgens laten ontgaan om van nabij te erva- speelruimte. (foto i wat vier jaar Gorbatsjov de Rus sische kerken heeft opgeleverd. Al leen bestaat het gevaar dat de oecu menische gasten zich zo door de ce remonieel ingestelde orthodoxen laten verwennen dat er van enige kritische waarneming geen sprake zal kunnen zijn. Dat de wereldraad voor het eerst sinds de oprichting in Amsterdam in 1948 met een zo belangrijk be stuursorgaan op Russische bodem vergadert, is een opmerkelijk, feit. De uitnodiging lag er al in 1985 toen nog niemand in het Westen enig be nul had van woorden als glasnost en perestrojka. Er hoeft dus niet ge dacht te worden aan alweer een stunt van de partijleider die in het Westen populairder is dan menige eigen staatsman. Sensationeel De veranderingen in de Sovjetunie van de afgelopen jaren zijn sensatio neel voor wie bedenkt dat de ker ken in dat land zestig jaar onder drukking achter de rug hebben. Al leen al in 1988 kregen 1070 plaatse lijke kerkelijke gemeenten, waaron der ruim 800 orthodoxe parochies, officiële erkenning en werden enke le honderden kerken, kloosters en andere kerkelijke gebouwën aan de eigenaars teruggeven. Geloofsgevangenen kent het land niet meer, op een kleine groep reli gieus gemotiveerde dienstweige raars na. De kerken kregen nieuwe mogelijkheden om zich op publici tair terrein te ontplooien, wat on dermeer resulteerde in geregelde televisie-uitzendingen met optre dens van religieuze ambtsdragers en verslagen van kerkelijke gebeur tenissen. Vooral 1988, het jaar waar in de Russisch-Orthodoxe Kerk vierde dat duizend jaar geleden de kerstening van Rusland begon, kreeg daardoor de trekken van een jubeljaar. Theo van der Voort, zelf russisch- orthodox priester in Deventer, maar daarnaast werkzaam als Rus landkenner in verschillende kerke lijke functies, schreef onlangs dat er ondanks de opmerkelijke verande ringen een duidelijke verwijdering is tussen de kerkleiding en allerlei individuen en groepen aan de basis. Net als in de periode van vervolging steken telkens nieuwe dissidente groepen de kop op. Een massaal verschijnsel is dat overigens niet, de meeste kerkleden zijn volgzaam en gezagsgetrouw. Woekerprijzen De kritiek van 'dissidenten' is voor al dat de kerkleiding, met aan de top de bejaarde patriarch Pimen, van de Russisch-Orthodoxe Kerk onvol doende gebruik maakt van de mo gelijkheden die er zijn gekomen sinds Gorbatsjov een frisse wind laat waaien door de sovjetsamenle ving. Voorbeelden van terughou dendheid en tactloosheid van de kerkleiding komen steeds vaker naar buiten. Vorig jaar presteerde het patriarchaat het om een schen king van honderdduizend Bijbels uit Scandinavië tegen woekerprij zen op de markt te brengen. Tezelf dertijd bleek dat de uitgeverij van de kerk niet was ingegaan op een aanbod van de autoriteiten om een nieuwe krant uit te brengen. Pijnlijk was ook de onthulling dat de kerk bij de sovjetministerraad heeft aangedrongen op een verbod op de produktie van goederen voor kerkelijk gebruik door coöperaties die niet onder controle van het pa triarchaat staan. Alles wijst erop dat de kerk een monopoliepositie wil behouden om het kerkelijk leven te sturen in de door haar gewenste richting. Slachtoffer De suggestie dat de systeem- trouw van het patriarchaat van Mos kou een typisch orthodox ver schijnsel is, wijst Van der Voort van de hand. In Georgië en Armenië hebben de orthodoxen zich wel ge schaard achter de volksbewegingen voor autonomie en democratie. Kennelijk vormen nationalistische gevoelens een sterker sentiment dan de gezagstrouw en hiërarchi sche instelling van de orthodoxen. Het zou dan ook wel eens datzelfde nationalisme kunnen zijn dat de Russisch-Orthodoxe Kerk parten speelt. Hoever de macht van de kerklei ding reikt, bleek begin juni toen be kend werd dat de 'staatssecretaris' voor religieuze zaken, Konstantin Chartsjev, het veld heeft moeten ruimen. Hoewel er nog steeds onze kerheid bestaat over de achtergron den, wordt aangenomen dat hij het slachtoffer is geworden van een monsterverbond van conservatieve krachten in de partij en het patriar chaat van Moskou. Voor beide par tijen zou Chartsjev te ver zijn ge gaan in zijn beleid om de kerken weer een normale plaats in de sa menleving te bezorgen. De kerklei ding vreesde dat hij vroeg of laat ook de interne organisatie van de orthodoxen aan de kaak zou stellen als een restant van verouderd machtsdenken. Daarbij moet niet vergeten wor den dat de snelle veranderingen in de Sovjetunie veel onzekerheid te weegbrengen. Het is niet altijd on wil of kwaadwilligheid die de sterk verouderde kerkleiding tot behoud zucht noopt. Gepokt en gemazeld door decennia van ambtelijke wille keur, openlijke vervolging en groot scheepse intimidatie, hebben de mensen die in de Russisch-Ortho doxe Kerk op sleutelposten zitten, een overlevingsstrategie ontwik keld, waarin christelijke deugden als aandacht voor de zwakken, on kreukbaarheid en tolerantie wat op de achtergrond zijn geraakt. Aartsbisschop Kyrill van Smo lensk, die lid is van het Centrale Co mité van de Wereldraad van Kerken en steeds meer het 'gezicht' wordt van de kerk in het buitenland, wees er vorig jaar tijdens een toespraak in Duitsland op dat perestrojka niet al leen de politiek en de economie ver andert, maar vooral ook de morele waarden in de Sovjetsamenleving. Onvoorspelbaar Anders dan bij eerdere hervor mingsbewegingen na 1917 worden de kerken door de partijleiding uit gedaagd om een steentje bij te dra gen aan de heroriëntatie. Kyrill sprak van een 'pelgrimage naar een totaal andere samenleving', maar stak niet onder stoelen of banken dat de uitkomst van het proces voor een groot deel onvoorspelbaar zijn. "Perestrojka is een onomkeerbare ontwikkeling met een geheel eigen dynamiek. De ene verandering lokt de volgende uit en we kunnen er al leen maar van dromen waar we te rechtkomen". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Bouhuys, 11.45 oec. studentendienst; Mare- kerk 10 ds. Groenendijk Scheveningen, 5 kand. Noordam Zoetermeer; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Koolstra ha; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 10 dr. De Jonge; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. Nauta; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Kramer, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burg- gravenl.) 10 ds. Dronkers; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 geen dienst; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand. Lems. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds. Schokker. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Keuning Noordwijk. Ende geest zie Qegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10.30 dovendienst; Oude Vest 10 zie hoogl.-kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven geen opgave; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds. Heida. 5 ds. Scholte. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30, 7 ds. Van Atten Aalsmeer. Geref. Gem. (zie onder Lei derdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 drs. Limburg. Doops- gez.-Remonstr. Gem^Lokhorstk. Pieterskerk- str.) 10.30 ds. Brüséwitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) ds. Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev. Wijmenga. Evangeliecen- trum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) 10 ev. Zijlstra, 7.30 gospelavond. Pink- stergem. (O. Vest 13) hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nieuw- Apost. Kerk (KRijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Ze-, vendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten) elke zal. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Ghr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw- .singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steen- schuur zat. 7, zo. 8.30,10,11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lam- menschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl- .straatzat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Pan- nekoek Oegstgeest, 7 ds. De Haan Zevenho ven Geref. Kerk 9.30 ds. Van Wijngaarden, 6.30 ds. Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. Boogaard Tholen. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds. Jonkman; Kruiskerk 9.30 ds. Kielder Vianen; Opstandingskerk 9.30 ds. Knottnerus Dinxperloo, 6.30 ds. Van Wijngaar den SoW-dienst; G. Herderkerk 9 vic. Rijken; De Bron 10.30 vic. Rijken, 6.30 vesper; Ashram (Marsdiep) geen dienst; Oudshoornse kerk 10 ds. Blokhoven Leiden; Sionskerk (Me teoorlaan) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. Wilschut, 6.30 ds. Jonk man; Salv.kerk 9.30 ds. Boer, 6.30 zie op stand. kerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. Janssens, 7 ds. Arnold. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30, 2.30 ds. Van Heteren. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1ev. Poppe, 6.30 ds. Tuinder. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) hr. Van Gemeren. Vol- le-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) ev. V.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Erpma- laan) 10 hr. Spek Nieuwkoop. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u Remonstr. Gem (Van Manders- loostr. 36) 10 dr. Meijering. Rk Kerk' Bonifaci- gsk.; BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Van Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Veldhuizen Rotterdam, 6.30 ds. Geluk Baarn; Salv.kerk 9.30 ds. Terlouw, 6.30 ds. Poot Woerden; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds. Kunz Waddinxveen, 6.30 ds. Siebelink Lin- schoten. Geref. Kerk 9.30 dr. Dijkstra Oegst geest, 6.30 drs. Endeveld Amsterdam. Gerefs K, Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. Van Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Jorissen Breukelen, 6.30 zie geref. kerk; De Stek 9.30 dS. Van 't Hof Woubrugge. Geref. Kerk 10, ds. V.d. Pol afscheid. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Oosting. Geref. Gem. 9.30, 3.30 ds. Rietdijk. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 ev. V. Steenis. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand. Schenderling Alphen, 6.30 ds. Noorlander Elim. Geref. Kerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Bie- winga Sassenheim. Rk Kerkdorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 7. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 7 ds. Hofland. Chr. Geref. Kerk 10.30 ds. Hogenbirk Sassenheim, 7 ds. De Groot Den Haag. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7. zo. 10.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Hagen Zwolle. 6 ds. De Graaf; Ontm.kerk 10 ds. Sloof, 6.30 ds. Bogaard. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Mink, 6.30 ds. V.d. Horst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Verhaar Niewekerk a/d IJssel, 6 ds. Sjolle- O. Kerk 10 ds. Zethof, 6 ds. V.d. Berg; Ich- Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. V.d. Horst, 5 ds. Kersten; Triumfatork. 9.30 ds. Kersten, 5 zie vredeskerk. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4. Ned. Ge ref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Smit, 7 ds. Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slag boom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. V.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5, woen. 7.30 ds. Honkoop. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voor- 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am btsweg 2) 10 hr. Brussi weging (Universel Murad V KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Oort Rotterdam, 7 ds. Pannekoek Oegst geest gezamen. dienst. Geref. Kerk dr. Bade Alphen, zie herv. kerk. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. Knorth; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt ha. Geref. Kerk 9.30 hr. Schoenmaker, 7 ds. Zijl Oude Wetering. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Muis Warmond; Pauluskerk 10 ds. De Gelder Lisse. Geref. Kerk 10 ds. De Zeeuw Leiden, 7 ds. Baas Sassenheim. Geref. K. Vrijg. (Prinsesse- str. 1) 10 en 4.30 ds. Hoff Drachten. Ned. Ge ref. Kerk (Salvatori) 10, 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk, 10 prof. Troost, 7 ds. Van Dijken. Geref., Gem. 10 en 4 leesdienst. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) hr. Spaargaren. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder NIEUW-VENNEP Herv. Gem. 9.30 ds. V. Niel Rijnsburg, 7 ds. Roos Bilthoven. Geref. Kerk 9.30 ds. Kooyman Vijfhuizen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Van Smeden Rijswijk. Rk Kerk NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. Achterberg Leiden, 5 ds. V.d. Bergh, 7 drs. Scholte; Hoofdstr. (Zee) 10 hr. Dijkstra; De Rank (Golfbaan) 10 kand. De Man. Gejef. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 drs. Scholte, 7 ds. Ruitenburg; Vinkenl. (Bin nen) 10 ds. Bieuwenga Sassenheim. Kapel W. v.d. Bergh-stichting'11 ds. Slofstra. 'Sole Mio'9 drs. Scholte. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Bin nen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. V.d. Meij ha; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 drs. Plomp; Pauluskerk geen dienst; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. Brussee Voorburg, 7 ds. Plomp. Geref. Kerk 10 ds. Visch. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 9.30 ds. Scholte Harderwijk, 4.30 ds. Houtman Leiden. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen- trum) 8.45 ds. Brands Middelburg, 4 ds. Baron Heerde. Van Wijckerslooth 4 hr. Schot. Ende geest 10 pater Boshouwers. Volle-evangelie- gem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. Chr. Geref. K. 9.30, 2 ds. Boiten Schiedam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Kattenberg, 4.30 ds. Smaling; Bethelkerk 9.30 ds. V.d. Berg Den Haag. Geref. Kerk Pet- rakerk 9.30 ds. Verschoor, 5 ds. Snel; Immanu- elkerk 9 en 10.30 ds. snel, 7 ds. Terpstra; Ma- ranathakerk 9.30 ds. Terpstra, 5 ds. Ver schoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grut ter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5.15 ds. Van Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 ev. V. Duin Noordwijk. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk z 9.30 ds. Bras, 7 ds. Zijl Oude Wetering. Chr. Geref. K. 10 ds. Groen Haarlem, 5 ds. Hogen birk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Westra- Franken Leiden, 6.30 ds. Quartel Gouda. Ge- OUD-ADE: Rk Kerk ref. Kerk 9.30 ds. V.d. Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 hr. Bergman. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuy- rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. (Rijnsoever) 1010 ds. Sjollema, 6 ds. Vroegin- deweij. Overduin 2.15 hr. Bergman. Herv. splein) 12 Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) kand. V.d. Broeke Leiden. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Krispijn, 10 en 11.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff Nieuwveen. Geref. K. 9.30 ds. Zijl. 6.30 ds. Huisman Hazerswoude. Re monstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 kand. Mulderije Bergschenhoek, 6.30 ds. Mostert Gouda. Ge ref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Buikema. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Lan- geraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 prof. V.d. Beekl, 6.30 dr. Bade Alphen gez. dienst. Geref. Kerk 9.30 ds. Veenstra Leiden. 6.30 zie herv. kerk. Geref. K. Vrijg. 9.30,3 ds. Geelhoed Den Haag. (Noordhofland) 10 ds. Fennema. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leetrwenhoekkade) 9.30 ds. V. Kooten, 4.30 kand. Burger Waddinxveen. Hulp en Heil- kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 ds. Verheule. Geref. Kerk 10 ds. Blanken, 7 ds. V.d. Schoot. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10, 2.30 ds. V.d. Laan. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7. zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Noorlander Elim, 5 ds. Kunz; Hoeksteen 9.30 vic. Groenenboom, 5 ds. Schipaanboord; Bet- helk. 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds. Kachel- land Kamerik; Rehoboth-school 9.30 ds. Kunz; Imm.kerk 9.30 ds. V. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds. Verdoorn, 5 ds. Oranje Utrecht; Ontm.kerk 9.30 ds. Bongers. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Hoogen- doorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. V.d. Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen dienst. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. V. gen Woubrugge. Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Stam Ter Aar; Kievielk. ('Samen op weg') 10 ds. Visser; Messiask. 10 ds. Da Costa Oegstgeest SoW-dienst; Dorps centrum 9.30 ds. Vermaat Maassluis. Geref. Kerk Zijllaan 7 ds Verschoor Ri|nsburg. Ned Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 dr. Goud Eindho- WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Smaling Rijnsburg, 6.30 ds. Van 1 Hof. Geref. Kerk 9.30 ds. V.d. Bos Gouda, 6.30 ds. V.d. Meuten Leidschendam. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen opgave. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Haan, 5 hr. Schreuder gezamen. dienst. Geref. Kerk 9.30 hr. V. Veen Waddinxveen, 5 zie herv. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zon. 10.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zon. 10. Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 9.30,11. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 kand. V. Arkel Utrecht, 6.30 ds. V. Doorn Alphen. Geref. Kerk 9.30 drs. Buikema, 6.30 ds. De Reus Ter Aar. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 15