Pa vond jazz vies'
Meer Amerikaanse films
in kleine Europese steden
Individuele presentatie op dubbel-expositie
Mercer EDington op North Sea Jazz
ScMderijenuitwisseling
tussen VS en Nederland
Orgelconcert Leclerc
KIJK-UIT
Exposities
Concerten
Den Haag
VRIJDAG 14 JULI 1989
KUNST
PAGINA 19
Hollywood sluit overeenkomst met EG
BRUSSEL (ANP) - Europese filmliefhebbers in kleine steden krijgen
straks meer Amerikaanse films in hun bioscopen. Dat komt omdat drie
-grote producenten in Hollywood een overeenkomst met de EG-commissie
hebben gesloten.
De drie bedrijven zijn Paramount Pictures Corporation, MCA Inc. en
ftletro Goldwyn Mayer/United Artists. Zij hebben van Sir Leon Brittan, de
"Êuropese commissaris voor concurrentiezaken, een vijf jaar durende vrij
stelling gekregen van de Europese concurrentieregels. Die vrijstelling
geldt voor de door de drie bedrijven opgerichte film- distributiemaat
schappij United International Pictures (UIP). Als tegenprestatie hebben
de drie toegezegd dat ze hun films op ruimere schaal zullen gaan versprei
den, speciaal in kleinere bioscopen buiten de grote steden.
Volgens de Europese concurrentieregels mogen bedrijven geen over
eenkomsten sluiten die de concurrentie binnen de EG beperken of versto
ren. Maar de EG-commissie kan van die regels afwijken als duidelijk is dat
de consument daar voordeel bij heeft.
De drie Amerikaanse bedrijven hebben eerst nog wel hun overeenkomst
met UIP moeten aanpassen. UIP heeft het recht om te weigeren een be
paalde film in omloop te brengen. Maar na zo'n weigering staat het de drie
IHollywoodbedrijven vrij om zelf zo'n geweigerde film te distribueren. Een
'andere wijziging geeft de grote drie meer vrijheid om co-produkties op te
zetten met filmproducenten in de EG.
Expositie met werken op papier van Hennie
van Ulden en keramiek van Yvonne Klein-
veld, t/m 30 juli. Galerie Time is Art, Nieuw-
straat 10, Leiden. Openingstijden: wo. t/m
za. van 14.00- 18.00 uur.
LEIDEN Tot nog toe was het
bij 'Time is Art' goed gebruik om
steeds één kunstenaar voor het
voetlicht te halen, maar bij wijze
van uitzondering brengt de gale
rie aan de Nieuwstraat keramiek
van Yvonne Kleinveld en werken
op papier van Hennie van Ulden
op één tentoonstelling samen.
Het ligt in de bedoeling om de ko
mende tijd het accent te leggen
op kunstwerken op papier in rui
mere zin, dat wil zeggen, niet al
leen tekeningen of schilderingen
op papier, maar ook grafiek en fo
tografie.
De opstelling in de lichte expo
sitie-ruimte op de begane grond
laat de keramische objecten van
Yvonne Kleinveld goed uitko
men. Voor het donkere, volgens
de Japanse Raku - techniek ge
maakte aardewerk gebruikt
Kleinveld geometrische vormen,
die ook in de decoratie terug ko
men. Patronen met golflijnen en
rechte, elkaar soms kruisende ba
nen, zijn zo in licht relief in de
werken aangebracht dat zij de ba
sisfiguren van de werkstukken
volgen. Yvonne Kleinveld past
originaliteit toe in de vormgeving
en decoratie van haar aardewerk
en laat daarbij in het midden of de
objecten als zelfstandige, plasti
sche stukken beschouwd moeten
worden of als gebruiksvoorwer
pen bedoeld zijn. Een uit driehoe
kige vormen opgebouv/d werk
met een in geel versierd vlak be
staat uit twee delen, maar is als
geheel een sierlijke pyramide, ter
wijl een soortgelijk stuk, waarvan
de top is afgehaald, direct de
vraag opwerpt 'wat kan je er mee
doen?'. Los van deze functionele
problematiek blijft de verdienste
Yvonne Kleinveld dat zij haat Ra
ku - keramiek een originele, he
dendaagse vorm geeft die ook in
de decoratie doorgevoerd, tot
zeer evenwichtige resultaten
leidt.
Het werk van Hennie van Ul
den is ontstaan vanuit haar eigen
belevingswereld en om deze re
den is terecht gekozen voor indi
viduele presentaties in plaats van
dialoog tussen beide kunst-
Slechts twee tekeningen
geven alvast een voorproefje van
Van Uldens impulsieve, associa
tieve werkwijze. Op de eerste ver
dieping is een selectie te zien van
werken in gemengde techniek die
verspreid over de jaren gemaakt
zijn. Toch verklaart dit niet vol
doende de grote onderlinge ver
schillen. Nog sterker dan de eer
der genoemde tekeningen geven
de veelal abstracte composities
aan dat zij voortgekomen zijn uit
een innerlijk onderzoek, waarbij
lijnen en kleurtoetsen uiting ge
ven aan een bepaalde gemoeds
toestand. Ondubbelzinnig is dit
het geval bij een werk uit 1985,
waarin Hennie van Ulden behal
ve enkele roze en paarse aanzet
ten geen kleur heeft gebruikt. De
laag op het vlak geplaatste voor
stelling toont, van opzij gezien,
een vrouw met gebogen hoofd en
draagt als titel 'Droevig zelfpor
tret'. Andere composities met
geometrische vormen kenmer
ken zich door kracht en concen
tratie.
NANCY STOOP
GLASGOW - Een van de
topattracties op het North
Sea Jazz Festival, het ko
mend weekeinde in het
Haagse Congresgebouw, is
het Duke Ellington Or
chestra. Niet onder leiding
van Duke Ellington himself,
een van de grootste compo
nisten en orkestleiders die
de jazz heeft gekend - Duke
lEllington overleed vijftien
jaar geleden op 75-jarige
leeftijd - maar onder de niet
minder bezielde leiding van
zijn enige zoon, de inmid
dels toch ook al weer 70 ge
worden Mercer Ellington.
Door
Kees Polling
"Vroeger was het in het orkest als in
het leger, 's Morgens vroeg op, net
pak aan, in de bus, optreden, en 's
avonds laat thuis. Onder Duke El
lington gaven we dertig concerten
in een maand". Mercer lacht bij de
herinnering. "Ach," relativeert hij
het verhaal, "wij kunnen er ook wat
van. Als we op toernee zijn, geven
wij bijna elke avond ergens een con
cert, vertoeven 's morgens vaak in
de studio, en moeten tussendoor re
gelmatig tijd vrijmaken voor televi
sie- en radio-optredens. In een hele
drukke periode spelen we twee keer
per dag".
Mercer beschouwt het als zijn
taak om met The Duke Ellington
Orchestra het repertoire van zijn va
der levend te houden. En dat wil
zeggen, benadrukt hij ten overvloe
de, het voltallige Duke Ellington-re
pertoire. Niet alleen de hits die El
lington speelde, zoals Mood Indigo,
Satin Doll en Sophisticated Lady,
tnaar ook minder bekend werk "en
feen enkel stuk van eh mijn hand."
"Wat ik van Duke Ellington ge
leerd heb is dat ik de fout voor een
minder geslaagd concert nooit mag
ztoeken bij het publiek, maar uitslui
tend bij mijzelf. Pa beschreef con
certoptredens als the one-man
show. Dan mag er niets mis gaan. Er
is geen verschil met een concert van
een symfonie-orkest. Je staat daar
voor het publiek en moet de aller
hoogste kwaliteit leveren".
Mercer is de laatste om te ontken
nen dat The Duke Ellington Or
chestra de eerste jaren na Elling
tons dood maar een matig aftreksel
was van de oorspronkelijke Elling
ton band. Alle belangrijke musici
van weleer waren er dan ook niet
meer. De laatste twee overgebleven
Ellington-getrouwen, trompettist
Cootie Williams en baritonsaxofo
nist Harry Carney, speelden nog
even onder Mercer, maar hielden
het toen ook voor gezien. Carney
overleed een half jaar na Duke El
lington en Williams trok zich geheel
terug uit demuziekpraktijk.
Kwakkelen
Jaren lang was het kwakkelen met
The Duke Ellington Orchestra.
Noodgedwongen werkte het orkest
zelfs mee aan de nostalgische
Broadway-show Sophisticated La-
dies, waarin veertig gouden Elling-
ton-hits werden opgepoets. Pas in
1987 kwam het orkest met een vol
waardige CD-produktie Digital Du
ke, waarop hij werkte met gastmu-
sici als trompettist Clark Terry,
trombonist Al Grey, tenorsaxofo
nist Branford Marsalis, pianist Rol
and Hanna en drummer Louis
Bellson, en waarvoor Mercer te
recht een Grammy Award kreeg.
Kort geleden presenteerde hij zijn
nieuwe CD Music is My Mistress.
Zonder gastsolisten ditmaal, alleen
met zijn eigen band.
De kwaliteit van de huidige bezet
ting (vier trompetten, drie trombo
nes, vijf saxen, een uitgebreide rit
mesectie met bas, gitaar, piano,
drums en twee percussionisten, en
een vocaliste) blijkt uit opmerkin
gen van toesohouwers die menen
naar het vroegere Duke Ellington
Orchestra te luisteren. Dezelfde re
acties roept Music is my mistress
op. "Ik vraag me wel eens af," zegt
Mercer, "of het wel zo goed is ge
weest dat we een zo identiek moge
lijk geluid nagestreefd hebben. Ze
ker met al die herpersingen op de
markt van het oude orkest. Die
mensen horen Digital Duke of Mu
sic is my mistress en denken, hoe
kan dat nou, een nieuwe Duke El-
lington-plaat. Die moet ik hebben".
Toegevoegd
Music is my mistress bevat overi
gens ook enkele werkjes van Mer
cer zelf, zoals het titelstuk en Da
nish Eyes, een trompetconcert, op
gedragen aan zijn vrouw. Verder
staan op deze CD enkele herinter
pretaties van minder bekende stuk
ken. "Meestal," zegt Mercer, "pro
beer ik zo dicht mogelijk bij het mu
zikale idee van mijn vader te blij
ven. Maar in Azure heb ik mijn ei
gen instinct gevolgd. Wat dat be
treft, is Music is my Mistress meer
mijn eigen plaat geworden dan Di
gital Duke. De laatste plaat laat be
ter horen wat wij er zelf in hebben
gestopt en wat we er aan hebben
toegevoegd".
"Let wel," zegt hij bescheiden,
"toegevoegd, niet verbeterd. Het is
onze interpretatie van Duke Elling
tons ontzagwekkende muzikale er
fenis. Wij zijn geen toevallig bijeen
geroepen tribute to-band, waar er
zoveel van zijn, maar een orkest dat
ruim 65 jaar bestaat zonder enige
onderbreking, personeelswisselin
gen daargelaten. The Duke Elling
ton Orchestra is een familiebedrijf,
dat zal blijven bestaan onder leiding
van een Ellington. Pa's muziek is
tijdloos. Ook het publiek van de 21-
ste eeuw moet de mogelijkheid heb
ben daar kennis van te kunnen ne
men. En wat is daar beter voor ge
schikt dan The Duke Ellington Or
chestra?"
Dat Mercer beurtelings spreekt
over Pa, mijn vader of Duke Elling
ton, geeft enigszins zijn ambivalen
te houding aan ten opzichte van het
gewicht van zijn vaders erfenis.
Toch zet hij zich er steeds minder
Mercer Ellington: 'Ik vraag
hebben nagestreefd'.
tegen af. "Het wordt," zegt hij
schouderophalend, "steeds makke
lijker om de zoon te zijn van de gro
te Duke Ellington. Ik heb het er ja
ren moeilijk mee gehad, maar de
laatste tijd valt het mee. De grootste
problemen heb ik, zou je kunnen
zeggen, een paar jaar geleden van
me af geschreven in mijn boek Du
ke Ellington in Person. Al vraag ik
me soms af of ik daarin ver genoeg
gegaan ben en of ik mijn gevoelens
voldoende oprecht onder woorden
heb gebracht. Maar het is bijna on
mogelijk de lezer op correcte wijze
inzicht te geven in mijn relatie tot
Duke Ellington".
Herontdekt
Hij mist zijn vader nog geregeld.
"Wij hadden een merkwaardige ver
houding met regelmatig nachtelijke
telefoontjes. Dan moest hij weer
wat kwijt. Die telefoontjes, en die
rare, onvoorspelbare gesprekken,
ja, die mis ik wel... Maar de verant
woordelijkheid van het leiden van
het orkest geeft ook een hoop vol
doening. Het leiden van de band, nu
Pa er niet meer is, heeft behalve een
hoop rompslomp ook veel plezier
gegeven. We hebben zoveel prachti
ge muziek herontdekt. En ik doe nu
meer voor hem dan ik vroeger voor
hem heb kunnen doen. Ik wil dat hij
alom erkend wordt als een van de
belangrijkste componisten van de
ze eeuw. Niet zomaar als jazzcom-
ponist, maar als echte componist.
Hij zou niet graag zien dat ik hem
een jazzcomponist noemde. Hij
haatte het woord jazz. Hij vond jazz
vies. Wanneer hij zei: Lets jazz it up,
bedoelde hij: Lets fuck it up. Dat te
kent zijn instelling".
Mercer benadrukt dat het oude
Ellington-materiaal met zorg wordt
behandeld. "Sommige stukken spe
len we noot voor noot, exact zoals
Pa die speelde." Hij noemt Hot and
bothered, Birmingham Breakdown
en East St. Louis Toodle-oo. "Die
zijn geheel uitgeschreven, omdat
daaraan naar mijn idee niets kan
worden verbeterd. Zelfs de solos
staan vast. In andere stukken krij
gen de solisten meer vrijheid en
spelen ze min of meer in de stijl van
bekende Ellington-solisten als Coo-
DEN HAAG (ANP) - De rijksdienst beeldende kunst heeft een ruil georga
niseerd van drie impressionistische topstukken uit het museum van scho
ne kunsten van Virginia in Richmond. Verenigde Staten tegen vier zeven-
tiende-eeuwse meesters uit de rijkscollectie. Het initiatief komt van Ro
nald de Leeuw van het Van Goghmuseum in Amsterdam. Dabr zijn de wer
ken uit Amerika voorlopig tot maart volgend jaar te zien.
De drie doeken zijn: Portret van Alfred Niaudet (1877) van Edgar Degas,
Man die zijn boot afmeert (1878) van Gustave Caillebotte en Papaverveld,
Giverney (1885) van Claude Monet. Ze behoren tot een schenking van de
Amerikaanse weldoener Paul Mellon.
De schilders zijn tijdgenoten van Van Gogh en ze sluiten volgens De
Leeuw perfect aan bij de eigen collectie van het museum. Zo is het portret
van Degas als de tentoonstelling "Franse meesters uit Sao Paulo" in sep
tember is afgelopen, de enige Degas die dan nog in ons land is te zien, aldus
de museumdirecteur.
Naar Amerika zijn gegaan: Ontvoering van Europa van Claude Lorrain,
Paulus en Barnabas in Lystra van Willem de Poorter, Stilleven met harin
gen van Pieter Claesz en Landschap met gevogelte en vos van Melchior
d'Hondecoeter.
Directeur Robert de Haas van de rijksdienst lichtte toe dat de ruil voorlo
pig bij wijze van experiment is gebeurd. Hij vindt het een belangrijk proef
project, bedoeld als aanzet om geregeld op basis van langdurige bruikleen
internationaal kunstvoorwerpen uit te wisselen. Daar kan de dienst, ge
zien zijn omvangrijke collectie, een sleutelfunctie bij vervullen, aldus De
Haas.
Noord-Brabant en
Limburg krijgen
extra geld voor
podiumkunsten
DEN HAAG (ANP) - Demissionair
minister Brinkman (wvc) heeft de
provincies Noord-Brabant en Lim
burg een eenmalige bijdrage van 4,5
miljoen gulden voor podiumkunst-
voorzieningen toegezegd. Dit be
drag moet tegelijkelijk over beide
provincies worden verdeeld, aldus
een bekendmaking van het ministe-
Het ministerie herinnert eraan
dat de behandeling van het kun
stenplan 1988-1992 door de Tweede
Kamer voor het zuiden van het land
minder gunstig uitviel dan oor
spronkelijk was bedoeld. Met het
nu toegezegde bedrag moeten
Noord-Brabant en Limburg echter
in staat zijn de periode tot 1992 te
overbruggen, aldus de bekendma
king.
De bewindsman heeft bij de toe
kenning van het bedrag onder meer
de kanttekening gemaakt, dat hij bij
zijn standpunt blijft dat er naast de
Nederlandse Opera en Forum in het
zuiden van het land geen ruimte is
voor een derde autonome opera
voorziening. Voorts stelt Brinkman
de voorwaarde dat de middelen
voor muziekdramatische produk-
ties projectgewijs-moeten worden
toegewezen.
Maarten Albert
Vente overleden
UTRECHT (GPD) - Maarten Albert
Vente, internationaal vermaard or-
geldeskundige, is gistermiddag in
zijn woonplaats Utrecht op 74-jari-
ge leeftijd overleden.
Vente was, na eerst als leraar ge
schiedenis werkzaam te zijn ge
weest, van 1958 tot 1981 als beheer
der en lector werkzaam aan het In
stituut voor Muziekwetenschap van
de Rijksuniversiteit te Utrecht. Ook
was hij tot 1986 voorzitter van de
Vereniging voor Nederlandse Mu
ziekgeschiedenis.
Als orgeladviseur is hij betrokken
geweest bij de bouw en restauratie
van een kleine 200 nieuwe en histo
rische orgels in ons land en ook
daarbuiten. Zeer gehecht in deze
was hij vooral aan het Dom-orgel in
Utrecht.
Vente promoveerde in 1942 op
een proefschrift met de titel Bouw
stoffen tot de geschiedenis van het
Nederlandse orgel in de 16e eeuw.
Verder schreef hij onder meer het
internationale standaardwerk Die
Brabanter Orgel.
tie Williams, Harry Carney of John
ny Hodges".
Ondertussen kan Mercer het
componeren niet laten. "Dat heb ik
altijd gedaan. Ik hoef niet hetzelfde
'werkritme te hebben als m'n vader.
Zijn repertoire behoeft op zich geen
aanvulling. Dat kan ik hier en daar
hooguit ondersteunen. Die luxe po
sitie stelt mij in staat ideëen te laten
rijpen en lang aan stukken te blij
ven schaven. Het zou overigens fan
tastisch zijn een keer een grote hit te
scoren, te vergelijken met een Satin
Doll in de jaren vijftig. Een stuk dat
het publiek eens en voor altijd dui
delijk maakt dat wij de enige ware
vertolkers van Duke Ellingtons mu
ziek zijn. En niet groepjes als The
Dukes Inheritance, The Dukes
Boys, The Dukes Men en Duke El
lingtons Spacemen".
KATWIJK De Franse organiste Michelle Leclerc zal vanavond het Van
den Heuvel-orgel in de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee bespelen.
Ze zal composities brengen van J.S. Bach (drie Schübler-Chorale), M.
Reger (Introduktion uns Passacalia in d-moll), Ch. M. Widor (Scherzo uit
Vierde Symfonie). Ch. Tournemière (Te Deum). J. Langlais (twee delen uit
'Trois Poèmes Evangéliques') en J. Reubke (Sonate in c-moll over Psalm
94). Aanvang 20.15 uur.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie- 'Revolutionair geld' en
'Schepen met geld', tot 1/10; di. za. 10-17
uur, zon- en feestd. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, Turkana, de herders van Noordwest
Kenia', l/m 27/8, 'Afghanistan, een nieuw
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'De automatische verbeelding,
Nederlandse surrealisten', t/m 10/9; di t/m
za 10-17 uur, zo 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
eRijn38,permanen-
Signaal, Studio voor vormgeving
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie 'Time is Art' - Nieuwstraat 1Hen
nie van Ulden, werken op papier en Yvonne
KlSinveld, keramiek, t/m 30/7.
Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18,
linosneden van Coccie van Duyn, tekenin
gen van Marjolein Groustra, poëtische land
schapscollages van Arna Loonstra en teke
ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver-
duyn, t/m 5/8.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, in de
Blauwe gang- Paul Leur, glas-in-lood spie
gels en aquarellen van Anne-Marie van den
Brink-Dekkers, t/m 31/7.
Praktijk Bos - Morsweg 18, Coby Wieringa-
Bus met gemengde technieken op papier,
tot eind juli; ma 15-17 uur, ma en wo avond
19.30-22 uur.
Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1
'Erfgoed' portretten van de Leidse fotograaf
AZL Galerie - Rijnsburgerweg (gebouw 1),
'Kunst voor het AZL'. recente aankopen, t/m
31/8; dag. 10-17 uur.
Atelier Jeanmarie Mersman Oude Rijn 89.
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief-
steeg 14. Joke Dallinga met zeefdrukken en
tekeningen, t/m 31/7; woe t/m vr 13-18 uur,
do 19-21 uur. za 12-17 uur.
Blijenberg lijsten - Breestraat 113, Bernie
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, tentoonstel
ling The Ultimate View', door diverse kun
stenaars, t/m 30/7.
Hazerswoude/Rijndijk
Het Anker - Chopinlaan, aquarellen van
'leerlingen' van Marqreet Hollkamp. t/m
Leiderdorp
Hollandsche Tuyn - Hoofdstraat, Frida
Kerckhaert-de Bakker met tekeningen, tot
eind juli; wo t/m ma vanaf 12 uur.
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg, diverse technieken door Riek Gerrit-
zen - van Rossum. t/m 20/7; dag 10-20 uur.
van tekenares/ontwerpster Marija Gasile en
enkele schilderijen van mevr. Koops en de
heer van den Oever (uit Leiderdorp), tot eind
aug.
Lisse
Hotel De Nachtegaal van Lisse - Heereweg
10, J.J. Mooijman met strand en zeegezich
ten, Henk Roosink met houtsnij- en beeld
houwwerk, tot eind augustus; dag. 9-23 uur.
Noordwijk
Hervormde Kapel - Hoofdstraat, tekeningen
en schilderijen van Karin Kramer en Peke
Hofman, t/m 23/7; ma t/m vr 14-17 uur, za
en zo 13-16 uur
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg Oude Vliet-
weg 6. permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Nederland in Bedri|f - Handel in Rijnsburg',
vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur.
Vogelenzang
De Tiltenberg - Zilkerduinweg 375, - fototen
toonstelling over Boeddhisme en Christen
dom, t/m 8/10; dag 9-12 uur en 14-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, tekeningen,
skulpturen en ceramiek van Thomas Nix,
Frank Nix en Jet Nix-Hooij, t/m 19/7; di 19-
21 uur, wo 10-12 uur, wo. do. za. zo 14-16
uur, tot eind sept, kleur werkkamer: zwart-
/wit, met werk van vele kunstenaars.
Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, foto-ex
positie 'De Bruine Vloot', cibachromes van
Hans Westerweel, t/m 8/8; dag. 11-16 uur.
Hotel Wassenaar Katwijkseweg 33, Da-
nièlle Orelio met aquarellen en gemengde
technieken, t/m 30/9; 9-21 uur.
Raadhuis De Paauw - Raadhuis
het park rond het raadhuis de ti
Img van ruimtelijk werk: Paradise Lost'.
Galerie Bianca - Gravestraat 1, tentoonstel
ling ,Zwart-Wit' van Theo de Haan tekenin
gen en schilderingen, Arnold Hoogendorp
Klassiek
Het wekelijkse wandelconcert in de Hoog
landse kerk wordt zaterdagmiddag verzorgd
door de organist Davo van Peursen. Aan
vang 13.30 uur,
Pop
In het zoldercafé van het LVC treden van
avond The Sadistic Busdrivers op. De vier
Amsterdamse bandleden werken nu alweer
zo'n anderhalf jaar samen. Inspiratiebron
nen zijn: The Stooges. The Zombies. Bad
Brains en Basil Fawlty. Aanvang 23.00 uur,
Breestraat 66, Leiden.
In het kader van de Leidse Lakenfeesten or
ganiseert de Grote Beer een muziekaal
feest. Morgen optredens van Tortilla Flat en
dieh band; de Gigantjes en Strolling Bo
nes; Tipico Nabzana (20.00 uur); zondag
Ideale schoonzonen (15.00 uur); Fruta
Bomba (22.15 uur). Plaats: Rembrandt-
Circustheater
vr 14. za 15. zo 16. 20.15 uur; The Rocky
Horror Show' met o.a. Jonathan Kiley.
di 18. wo 19. do 20. 20.15 uur; Harlem
Swing: musical 'Ain't misbehavin'.
Nederlands Congresge-
vr 14. za 15, van 16.00 tot 02.00 uur; North
Sea Jazz Festival.
zo 16. van 15.00 tot 01.00 uur; North Sea
Jazz Festival.