HEKEN Waarom heeft Paleis Soestdijk geen deurbel? LITERATUUR Schoonheid en waarheid over de liefde Kleuterrijmpjes voor vergeetachtige ouders Verrukkelijke brieven van Henk Hofland en Jean-Paul Franssens Vroman en Lucebert tellen nog steeds mee VS# Thrillers vol geweld, spanning en psychologie DONDERDAG 13 JULI 1980 "Ik heb een paar van uw boekjes ge lezen" zei hij. Boekjes. De ge bruikelijke kleinering van wat geen officiële literatüur is. Ik zuchtte en "Professor, daar word ik allang de woorden' is al veelzeggend: het niet meer kwaad om. Ik schrijf wie me lezen wil; verder heb ik geen pretenties". Aldus de held uit J.J. Oolbekkink's laatste misdaadro- 'In plaats van kaarten'. Een i 'ik heb je lief is al gauw niet voor herhaling vatbaar. De lieve woorden raken op, want 'eens ge zegd blijft gezegd'. De versregel hij fluistert oude woorden nieuw is dan om te versieren, de geliefde r i geven, haar in iedereen her- herkenning, schrijft geen poëzie over liefde. In zijn poezie voltrekken zich ver schuivingen in de grenzen tussen de geliefden. In zinnen die vaak het Hij koestert hoop op gehele gedicht omvatten, vol bijzin- s elk moment be- i nevenintriges, groeit de kennen en zelfs de herinnering aan reid zich te schikken 'in haar terug- trouwelijkheid, die weliswaar de r te houden. de paring trachten vast deinzing' om 'terug te keren laftg duurt als het gedicht, r het polijsten van mijn mechanis- windend tastbaar wordt. lativerende zelftypering die moeite- ook zonder enige kracht. Zo dicht loos op Oolbekkink zelf valt toe te op de extase, het gemi; Oolbekkink blijkt een goed ge- traind woordenman die de woorden langen kan de dichter de ontoerei- op de juiste plaats weet te zetten c jong kind ontdek Liefde is permanent informeren je dat er een enorm aantal gedicht bij de geliefde, heeft Rudy Kous- jes en liedjes jarenlang verborgen Hij registreert en 'hielden elkaar broek ooit gezegd, in andere be- zat i hoekje van je hoofd. Ba- geslepen zinnen laat schitteren. Zijn gedichten hebben het beter de term geen andere dan amoureuze preten- deze bun- ties. Ze laten, woor wie ze lezen wil, bovendien actief vertaler van misdaadverhalen. Zijn werk wordt niet tot de officiële literatuur gere kend. Recent heeft Oolbekkink een bundel liefdespoëzie geschreven morrelt niet aan de tijd, met als titel 'Je kent de woorden', hem in. Waarbij ze schaamteloos ge- ten waaruit de bundel 'Het comfort Liefdesgedichten die volgens de bruik kan maken achterflap zijn ontstaan uit schitterende ervaring". Het klinkt poezie del te gebruiken. Amoureuze poëzie meedelen in de overdosis geluk mag naar hartelust bevestigen. Ze waaruit ze zijn ontstaan. r palmt Heel anders zijn de liefdesgedich- loos ge- de fraaiste woordingen.De vraag naar de con- by's moeten in slaap worden gezon- ditie van het vertrouwen verdraagt gen met 'Slaap kindje slaap', een nauwelijks een antwoord. Men kan liedje dat bij de meeste mensen zo'n de poëzie van Inderwisch op na- vijfentwintig jaar met verlof is ge- i constateren dat over het fe- weest. Al zingend en spelend merk innemend, maar geeft gelijk ook de hart, ik ben wreed door liefde aan- zwakte van zo'n poëtische onderne- getast en een sjaal van warmte rond ming aan. Poëzie is geen verslag van mijn halsje r vertrouwde minnaar' trucs uit de traditie. Hier passen Meindert Inderwisch voornamelijk ;els als honger heeft mijn bestaat. De hierin geïntroduceerde de ander maar, een lyrische 'ik' die in bij- elk gedicht een dominante rol toen even eeuwig vast', pecteert kansloosheid en afstand en dringt zelden aan. Soms even, maar zijn hoogste bod blijft het comfort van het vertrouwen. Dat geldt niet lezen alleen voor de geliefde maar voor ie- nomeen 'liefde' nog altijd met het je dat er steeds meer oude rijmpjes Geen oude der ander in zijn omgeving. bekende materiaal uit Van Dale boven komen. Alleen blij De afstandelijke minnaar verspilt veel schoonheid en waarheid trouwens weinig woorden aan zijn het licht kan komen, onmacht. De paradox van deze poë- dat behoedzaam voorbehoud onder druk kan zetten werkzaamheden. De titel 'Je kent ter zijn mooiste metaforen Hier kan de dich- speelt, is een weinig voortvarend ty- glas aan pe en bepaald geen hartstochtelijk heeft geschonken. Inderwisch 24,90. flarden van een tekst. Uitgeverij Holland helpt ouders in nood met het boekje 'Het regent WIM VEGT het zegent'. Drieëndertig bakerrijm- jes van 'Boer wat zeg je van mijn ippen' tot 'Naar bed naar bed zei v„„ vertrouwde DuimelotV Liedjes die van ouder op zij haar vertrouwen minnaar, M.Inderwisch, uitg. Contact, f kind zijn doorgegeven, vandaar dat j Je kent de woorden, H.J.Oolbekkink, dat deze toegeeft aan de intimiteituitg Dc Bcuk breekbaarder dan suiker- Het comfort sommige teksten net iets anders kwamen drie boerinnetjes, die i daar is het goed'. Daarom zou het handig zijn als bij elk vers een no tenbalkje zou staan. Helaas biedt geen van de drie boeken die service. Hannemieke Stamperius (alias Hannes Meinkema) geeft in haar boek 'Weet je nog, die baby ben jij' een enorme voorraad nieuwe rijm pjes om samen met peuters te lezen. ■■■■ÉHHHtarerqes, maar rea listische soms gevoelige rijmvertel lingen. Stamperius gaat stap voor stap steeds vja een aantal korte versjes terug van de peutertijd naar de babytijd. Achterin het boek staat een hele verhandeling over het hoe en waar om van het aanleren van 'dit histo risch besef bij peuters. De pretentie die het boek daarmee krijgt staat in niets ije\ len op hun kinnetjes'. Is dit wellicht vrouw/ die Het verschil tussen een journalist en een schrijver is dat de eerste zich vooral bezighoudt met de waan van de dag en de tweede vooral woekert met zijn fantasie, die hij dan vaak zo weet te veralgemeniseren dat men sen er veel van zichzelf en hun we reld in kunnen herkennen. Ook schrijvers gebruiken wel feiten en feitjes uit de wereld om hen heen (waar moeten ze hun stof anders vandaan halen?), maar ze smeden ze om, 'harden' ze, zodat ze langer meegaan. Daarnaast onderscheidt gecensureerd door de samenstel lers? Ik ken het lied als: 'daar kwamen drie soldaatjes aan die vie len op hun gat'. Bij dezelfde uitgeverij verscheen 'Iene miene mutte', een serie beken de zangspelletjes. Ook nu weer een heel en al zal geven aan iemand die Overgekookte virtuositeit kun je ón ini irnolctirab- tirorb- rlnot art Jaar. Rotor varmiiJon on toItop oio or Td. én journalistiek werk doet naast ook nog eens rorr schrijven. Het is het een of het der. De muze wil voortdurende e dacht en is niet, zoals een barmeid, drumsolo's - eventjes te koop. Hofland ant- daar- beter vermijden en zeker als wil veel lawaai door wordt an- zaakt*. Eindelijk kwam aan jou jij bent iemand die ik niet ken/ vind ik wel aardig wie jij bent? 's Avonds voor het slapen gaan nog even praten met een peuter, dat zijn heerlijke momenten. Maar na een drukke werkdag weet je soms waarover. Wieteke van Mosselman' tot 'Joepie Joepie'. Jet- Dort en Burny Bos schreve veel r woordt hem dat hij dan in vredes- dan met muziek. Een trommel genoegen zal met die barmeid. Die is hem eigen lijk net zo lief als die verwaten mu Maar dat de twee vrienden het J ty Krever heeft de spelletjes kort au* i ri a duidelijk beschreven. Omdat de spelletjes met groepen gespeeld moeten worden is dit boekje een 'must' voor peuterspeelzalen en kleuterklassen. Beide boekjes zijn geïllustreerd door Babs van Wely. Misschien dat hoort, rustig, als een hartslag, op de achtergrond aanwezig te zijn en dan ook nog het liefst omfloerst. 'Wie komt er in m'n kamertje'. Het is een soort handleiding voor ou ders: een leuk nieuw liedje, een kort verhaaltje, een gespreksonder- werpje en een spelletje met 'Olie bol', een poppetje dat alles fout zegt. Het is geen revolutionair boek, beetje creatieve ouder verzint haar oubollige stijl wel past bij de zelf een boek vol. En elk zelfbe- beiden schrijv de schrijver zich van de journalist ondertitel van dit boek. Die luidt: door zijn manier van formuleren. 'Schrijversbrieven'. Hij houdt er een 'eigen stijl* op na, De twee schrijvers nemen in deze goed is, kunt herkennen. Dat ligt bij de journalist anders. Objectiviteit in de verslaggeving staat bij kranten nog steeds hoog in het vaandel, ook al blijft de keuze van het nieuws al tijd een subjectieve aangelegen heid. Maar laat ik niet te ver doordra ven. Ik zou mijn hand niet graag in het vuur durven steken voor de waarheid van deze theorie. Voor Wat 'romantischer' van toon zijn oude teksten; van mij hoeven da- dacht verhaaltje of spelletje is leu- stilletjes wel over eens zijn dat zij de brieven van schnjver/schilder/l.y mes in Volendammer klederdracht ker dan dat van een ander. Toch is zijn, bewijst de brettist Jean-Paul Franssens, di niet te lachen als zij op hun gezicht het een handige handleiding voor vooral bekend is geworden met zijn gaan in de regen. naast het kinderbed. Verhaaltjes Dc tekeningen van Marie-Céeile schud je immers niet elke dag uit je Pullens in 'Een koetje en een kalfje' mouw. Een klodder VICTOR FREDERIK novelle 'De Wisselwachter'. Hij is bovendien niet zo gebeten op Am- stijl waaraan je hem, als het epistels, waarover al in het begin sterdam als Hofland dat is, hij voelt _~i. _j_t --wpi/iL Fan UnHrfpr i i. no, n», HU wordt gemeld dat ze bestemd zijn zich er al met al best thuis. Hij - -Jn- met gewelaig- t-en Kloaaer Dick Bruna met een streekje Max Velthuis en een druppeltje Wim publikatie, nergens een blad lees ik tussen de regels door, ook VC1U1UIS C11 CC1I Ui upwciijc I?0nA Xanuit pl?,atSen,alS mi"?ep d.piomat.ek dan Hofland Hofman. Zoiets. Origineel is het wat betreft zijn u. spraken over col- elk geval niet. Veel tekeningen zyn lega-schrijvers Als Hofland vertelt in kleur maar de biadzijden zijn zo dat Rinus Ferdinandusse hele ge- dun dat de illustra,ies tot op de vol- sprekken van hem op de plee van de ina doorschijnen. Gaat Scheltema heeft genoteerd en over- het alleen om de teksten, dan is 79 genomen in een boek en dan later oude versjes voor 19 90 n;et duUr. zegt dat hij Ferdinandusse toch 0ok van oude melodieën zijn geen kwaad hart toedraagt vraagt vaak slechts brokstukken New York, Moskou en Warschau kijkt Hofland naar Nederland maakt hij zich kwaad over de 1 nier waarop hier rücksichtslos het sprekken stedeschoon wordt gesloopt e de toenemende agressiviteit samenleving. Over die agressiviteit zegt dat hij Ferdinandusse toch schrijft hij: "Ik ben er niet bang zeker niet op. Wie zijn prachtige co lumns en essays kent, zal moeilijk kunnen volhouden dat we hier nog met een journalist hebben te maken van het type dat hierboven is ge schetst. Hofland heeft zich met zijn columns, bespiegelingen en politie ke analyses in de loop der jaren zo'n eigen plaats weten te veroveren, dat we hem beter kunnen karakterise ren als een journalist die zich heeft ontwikkeld tot een schrijver met grote werkelijkheidszin. In 'Over en weer', een boek waar in de correspondentie tussen Henk Hofland en de schrijver Jean-Paul Franssens is gebundeld, komt dat onderscheid tussen schrijver en kan geen letter uit journalist aan de orde. Franssens (foto gpd) schrijft dat de muze zich nooit ge- als Henk Hofland gaat hij maar als ik - tot dusver - iedere och- Franssens zich af waarom hij die verdwaal ik melodisch halverwege 25 An Wip VIjn nraAhfiltp AA. fnnrl 'rtA-rnnJ ïalAAP Arv' in Rc ctvJ RinfcfAl VA ifAnRnpwl 7aIT rtr,r\f* tiii a i i Het regent hot zegent, tekst en ill. Babs van Wely, uitg. Holland, f 13.90. Iene micnc mutte, tekst Jetty Kre ver, lil. Babs van Wely, uitg. Holland, f 18.90. Een koetje en een kalfje, tekst en ill. Marie-Cccile Pulles, uitg. Helmond, t 19.90. Weet je nog, die baby ben jij, Hanne mieke Stamperius, uitg. Van Goor, f tend 'gezond weer op' in de stad diefstal zo goedpraat. Zelf geeft hij de derde s,rofe bij 'Opa Bakkebaard ke van D„r, lnnn uraao ilr mp af waar ilf vanHaaf pon aantal litorafrtren flinlr Vtiin i komt er in n loop, vraag ik me af waar ik vandaag een aantal literatoren flink hun vet. het front zal bereiken. Aan mijn bu- Zo komt hij met de beschuldiging 'bedrijfsdokter' Willem Brak- i hem op listige wijze heeft uit- zelfspot die Hoflands gehoord voor een roman: 'Puur boeiend maakt. Hij kan- pooierachtige diefstal. Maar hij is hetkanke- erdoor gestraft met onmacht, want kan geen letter uit zijn pen komen dat huisje pold. f 19,90. brieven kert, maar niet alleen zelf. Er schemert verdriet wat voorbij gaat doorheen. Angst die deugt. Met veel plezier pak ik bij ook wel, voor de aftakeling van al- mijn boekhandel-buurman steeds les, ook die van het eigen lichaam, weer een nieuwe roman van hem op Met een stevig glas, daar zün de om na twee minuten tevreden te twee companen het over eens, valt moeten vaststellen dat het wéér veel te bereiken, maar de dood, in al troep is wat hij heeft uitgekakt. Ik zijn gedaanten, daar drink je je niet geloof dat hij dat wel een maal of doorheen. Hofland muieren v, altijd al hebt gedacht, angst om voor a-cultureel te worden versleten nooit hebt durven uitspre- noeg. ken. Zo schrijft hij over de edele 'Over twee, drie per jaar doet onder luid een meester in het for- applaus van T. van Deel en consor- dingen die je stiekem ten'. Maar een echte nijdas is Frans- niet. Hij blijft er niet over door- Eenmaal slaan is hem ge- is een verrukkelijk het drummen: "Van boek. Het staat vol interessante be- De belangrijkste prozaïsten land zijn bejaarde mannc mand immers heeft tot nu toe het peil van Reve en Hermans kunnen komt, het benaderen. Maar ook in de poëzie noer blijft de rol van jongere auteurs ta- gers melijk bescheiden. Oudere dichters te schrijven, geven de toon voorbeeld, var 'Dierbare ondeelbaarheid' l ons is ook nu nog een treffende karakte- spraak als program heeft. Het Nie- ristiek. Want hoe modern het werk' derlijke woordgebruik, de deze dichter dikwijls ook rijmen verraden een zekere kunst trommelmuziek ben ik nooit liefhebber geweest. Vroeger gingen schap, i we bij deze of gene makker thuis 'plaatjes draaien'. De eigenaar 1 als een tweegesprek over de cul tuur in het algemeen. Beide heren niet modernistisch te wantschap tussen de beide dich- z°'n discotheek trok dan op zeker houden de wereldbol bij wijze Leo Vroman bij- naar zichzelf verwijst, de buitenwe- boek reld niet nodig heeft, Het ideaal van de Vijfti- ters. Maar wat voor Vroman middel moment gedicht als een ding' is, wordt voor Lucebert doel. Diens gedicht dat slechts taalmuziek genereert zichzelf, het woord roept een volgend woord op, het gedicht houdt zichzelf op 'n verlekkerd gezicht 'Op deze staat een drumsolo v wel twee minuten'. De drumsolo beurse plekken was van Gene Krupa, de beroemd- zegt: kijk, hier ste mepper spreken in hun handen als een grote meloen; Hofland wijst meestal de Franssens nog Vromans streven is hieraan te- gang. scheen en Lucebert die de bundel gengesteld. Hij tracht juist de we Het leek erop dat e het interbellum. La- goed. En tussen de bedrijven door wordt er ook nog eens even onthuld dat de deur van het Paleis Soestdijk Troost de hysterische robot' publi- kelijkheid te vangen in zijn werk, de verwachten viel ceerde. zeer alledaagse werkelijkheid zelfs, sinds een jaar of dertig was er wei- De Nederlandse letterkundige ge- Wat hij zegt vindt hij belangrijker nig belangwekkends van hem ver- schiedenis loopt nogal uit de pas dan hóe hij het zegt. Vroman schenen. Op de 'Verzamelde ge- met de internationale literatuurhis- schroomt daarom niet onvolmaakte dichten' volgden weliswaar 'Oog verzen of gedichten waarvan vooral sten in de dwaaltuin' en 'De moeras- de aanleiding interessant is te publi- ruiter', maar die bundels waren ceren. Hij heeft geen erg hoge dunk zwak. Met 'Troost de hysterische ro-" van de dichtkunst. 'Het gaat nooit bot' revancheert hij zich. Afgaande om dit vers maar om het blijk op het openingsgedicht 'Vlucht- de dat hier nog iemand was', schrijft plan'lijkt het of hij dit zelf heeft be- hij in zijn nieuwe bundel 'Dierbare seft. Nog eenmaal heeft hij alles op ter heb ik hem op de film gezien: een ongezond tafereel. Opgewon den heeft het me nooit, mooi vond geen bel heeft, ik het ook niet. Eerst heb ik nog me delijden met die als een gek tekeer- H.J.A._ Hofland Jean-Paul Frans -I f/. i gekregen, later was het ir weerzin en ergernis. Illustratie uit 'Het regent, het zegent' torie. Alles gebeurt hier vele jaren later. Onze avant-garde vormt in groter verband meestal een achter hoede. Toen het internationale mo dernisme op zijn retour raakte, be gon in ons lana de opmars experimentelen. Het heeft er indertijd naar uitge- ondeelbaarheid', zien dat de experimentelen werke- In het titelgedicht lijk het alleenvertoningsrecht in de zonder gebrekkig is dichtkunst zouden verwerven. Zo- ding - gaat het ver kwam het echter niet: in plaats van de gepropageerde eenheidspoë- noemd. zie is tegenwoordig een grote scheidenheid aan dichterlijke stem- gëdacht. Vroman spreekt alles gezet om een overtuigende Zel5ifR ?,Vn dat wel bij- bundel te maken. veel tbr!ller Als rechtgeaard modernistisch feverhalen verschenen als ----- dichter voelt Lucebert zich af en toe laatste maanden Voor wetenschap, de chaotica ge- gedwongen zijn wantrouwen ten sent is eraus veel werK id. De chaos is toch een soort aanzien van de taal uit te spreken. •de, niet zo bedreigend als wordt In feite vertrouwt hij er te veel op lend goede boeken, 'n korte tijd zo- foontje. Een vrouwenstem vraagt of vernietigd werden en dat er drie re- veel thrillers, detectives en spiona- hij lekker zit. Als hij dat bevestigt publieken een volkomen illegaal de zegt ze dat hij heel stil moet blijven bestuur was opgedrongen?" m- zitten: hij zit heel letterlijk op dyna- Armstrong heeft dat ingewikkel de win- miet. Explosieven-expert Chris de gegeven - de operatie 'Het witte viertal opval- Mankowski draaft vervolgens op, licht - zo ingenieus in elkaar ge- die daarmee meteen de eerste draaid dat het af en toe moeilijk i Schreeuw van het lam De laatste van dit literaire klavertje- i te beluisteren. Gesmade figu- band 'dierbare ondeelbaar- werden in ere hersteld. Als ach- heid', zijn liefde voor alles is onbe- controleerde woorderupties die zijn terhaald beschouwde den weer modern. Leo Vroman debuteerde in 1946, niet lang voordat de Vijftigers hun 5 gek op ie- gedichten nogal bederven. De bundel is weer rijk aan die ty- opwachting maakten in de litera- pische Vroman-gedichten: vertede- tuur. 'Een rebelse traditonalist' rend en ontroerend, raar en grappig, sche hydraJ Hybris der herinnering! noemde Paul Rodenko hem en dat met goede bedoelingen e gedachten. 'Dandelieland gedicht. Het betreft moraal over een parkeerplaats waarop een paardebloem gaat groeien. Even ongebruikelijk is de tal gedichten benadering in het vers 'Ware liefde'. De dichter ziet een muis in huis. ADVERTENTIE Allereerst 'Dynamiet' van Elmore schreden zet op weg' Leonard. Deze auteur wordt door rol in een uitermate compl zijn uitgever aangeprezen als Ame- toch logisch in elkaar stekend plot, rika's nieuwste thriller-fenomeen. De andere rollen worden ander Ook in 'zij^o^angs" verschenen Een terechte faam die hij met een door uiterst kleurrijke figu bundel stuit de lezer weer on de beperkt aantal boeken heeft geves- Het is dat geweld en moord weinig aantrekkelijke poésie pure: tigdt 'Tuf'' '^Brava' en 'Mitchell' Geometrische geest/ Mathemati- werden al eerder in het Nederlands sche hydra! Hybris der herinneringI vertaald. Dynamiet is daar nu aan Altijd knagend aan! Van vierkante toegevoegd. Weer zo n onnavolg denkbeelden! Het rechthoekige ^^^ehjk fabel met bindwerk! Het onbarmhartige boek! de hoofd- de draden te ontrafelen en te vol- door de New York Book Review tot gen. Maar hij weet het actuele gege ven boeiend en soms zelfs beklem- De andere rollen worden vertolkt mend te brengen. Daarmee voldoet hij volledig aan de na 'Jig' zo hoog- KOOYKER Boekhandels: Breestraat 93.2311 CK Leiden. Tel. 071-160500. leidse Plein A2L, RijnsburQerweg 10.2333 AA Leiden. Te». 071-160515. vlot verteld erhaal vol actie, humor en onver wachte ontwikkelingen. Elmore Leonard dompelt zijn le- meteen midden in het drukkelijk aanwezig zijn, anders zou ik gezien de toonzetting hebben gesproken van 'een luchthartig ver haal'. Dat zou te ver gaan, maar leuk is het zeker. gespannen verwachtingen. Daar staat tegenover dat een aan- tdl gedichten voor Luceberts doen a opmerkelijk concreet is. Zoals zijn tuur- Een cnmmeel kr«gt hekeling van feestjes waar 'de klets- Zijn genegenheid voor het dier kop en de klaploper'overheersen i maakt 'de doos computerpapier 'Van de misanthropie'. Of de heel met de stapel boeken waar die naast staat' in zijn ogen tot 'een hele dorpsstraat met zijsteegjes pootjesdier!' Poëzie is kinderspel, zou men naar aanleiding van Vromans werk kunnen zeggen. Maar het is een an dere dichter. Lucebert, die deze uit- Meg- Huize Avondroze. Novelle chel J. Doewina. De bootreis van de be woners van huize Avondroze, een tehuis voor homoseksuele bejaarden. Uitg. Nij- gh en Van Ditmar, f 22,50. Fiction O zoet mysterie van het leven. De verza- De leugens van de nacht, Gesualdo melde avonturen van Claud, Roald Dahl. Bufalino. 'Een historische fantasie en Korte verhalen van de meesterverteller spannende detective', belooft de achter met o.a. oom Oswald en Claud Cubbage. flap. Bufalino debuteerde overigens pas Uitg. Meulenhoff, f 24,50. op zijn zestigste. Uitg. Contact, f 24,90. cyclus 'Over schilders'1 onder meer de spot gedreven het wordt met een bepaald soort kun stenaar. Of in het liefdevolle her denkingsvers voor A. Roland Holst 'Pegasus'. Niet minder opvallend is de hang naar klassieke vormgeving die uit deze bundel spreekt. Rijm en ritme zijn zeer belangrijk geworden! Lu cebert ontpopt zich als een traditio nalistische rebel en zo komt Hij dicht in de buurt van de rebelse tra ditionalist Vroman. HANS WARREN Dierbare ondeelbaarheid, Leo Vro man. uitg. Qucrido, f 19.50. Troost de hysterische robot, Luce bert, gedichten en een oratorium, uitg. Bezige Bij. f 37,50. Wit licht Het bekende Nederlands-Zweedse tele- schrijversduo Tomas Ross-May Sjö- wall heeft weer een zogenaamde 'vijf-sterrenthriller' laten vertalen: Scherp van de snede Ook van Jonathan Keilerman is eer tweede boek in het Nederlands ver schenen, 'Het scherp van de snede' In zijn debuut 'Domein van de beul' schets maken beschreef Keilerman op knappe opsluiting opgeborgen wijze de speurtocht naar de dader denaar. Op die isselijk makende zicht krijgen 'thriller van het jaar' werd be noemd. De reden ligt voor de hand: een zeer ongebruikelijk gegeven werd door Harris op pakkende wij ze uitgewerkt, boeiend van begin tot eind. Een jonge, aantrekkelijke FBI- agente - afgestudeerd in psycholo gie en criminologie - moet in de zwaarst bewaakte gevangenis van de Verenigde Staten een profiel aantal H moorden in en rondom Jeruzalem In 'Het scherp van de snede' gaat de de il de FBI in de gedachtenwereld een ander, nog niet gearresteer- seriemoordenaar. Maar de scherpzinnige gevangene - zelf 'Het witte licht' van Campbell Arm- schrijver zich nog meer dan i strong. Deze Amerikaan maakte vo- eerste boek te buiten aan psycholo- pïycWateTla3riihïi'êt gem'akkë: ng jaar een imponerend debuut met gische en psychiatrische bespiege- lijk uithoren. Heti: 'Jig', waarin de Britse rechercheur lingen. Op zichzelf niet Frank Pagan het moest opnemen derlijk met een kinderpsycholoog ie spel" te voigen"daTde' tegen de door de IRA ingehuurde in de hoofdrol. Deze Alex Delaware met de jonge moordenaar Jig. krijgt een verward telefoontje In zijn tweede boek is deze Frank een ex-patiënt. Een introvert. speelt. Harris heeft gespannen relatie r die uiterst mijn mening i de partij. Ditmaal super intelligent joch dat hij jaren een onwezenlijk slot gebreid, dat moet hij afrekenen met een Sovjet- tevoren heeft behandeld. Kort russisch complot dat erop is gericht het telefoontje wordt de jongen aan- moeite dit de auti partijsecretaris Michael Gorbatsjov gehouden wegens moord op een ho- Zijn verhaal heeft zo veel te wippen, zodat zijn hervormings- mofiele bankier en diens schand- bieden, plannen zullen mislukken. De 'goe- knaap. de oude tijden' moeten weer terug- Delaware kan niet geloven dat keren. zijn ex-pupil de moorden heeft gé- Om dat te bereiken maken de sa- pleegd en stelt een diepgaand on- menzweerders misbruik van goed derzoek in. Dit leidt niet alleen tot bedoelende vrijheidsstrijders in de verrassende wendingen in het ver- voormalige Baltische staten Est- haal, maar geeft Keilerman ook de land. Letland en Litauen. Want: kans zijn psychologische kennis "Kon het dan niemand iets schelen uitvoerig ten toon te spreiden. Het kocht geen te vergeven. KOOS POST Dynamiet, Elmore Leonard, uitg. cn Warcndorf. f 24.90. licht, Campbell Arm strong, uitg. Het Spectrum, f 34.90. Het scherp van dc snede. Jonathan Kcllerman. uitg. Luitingh, f 29,90. De schreeuw van het lam. Thomas (pr-foto) dat culturen en talen opzettelijk Soms wat te uitvoerig. Neemt niet Harris, uitg. Luitingh, f 26.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 9