Een bonbondoos en 'le grand amour North Sea Jazz Festival kampt met tegenslagen Wat schreven artiesten in het gastenboek van de Leidse Schouwburg? Voor nieuwe seizoen 5.000 plaatsen méér verkocht Zomerfestijn Amsterdam vol amusant spektakel Toch samenwerking van Europese jazzfestivals Laurence Olivier gecremeerd DONDERDAG 13 JULI 1989 KUNST PAGINA 21 DEN HAAG (GPD) - Pas deze week is de voorverkoop voor de veertiende editie van het North Sea Jazz Festival, dat aanstaande vrij dag begint, goed aangetrokken. Tot eind vorige week hielden organisa tor Paul Acket en zijn staf het hart vast, want de belangstelling bleef beduidend achter bij die in voor gaande jaren. Voor de eerste festivaldag, mor gen, is de interesse nog steeds niet overdonderend. Toch blijft het pro gramma met topnamen als Stan Getz, George Benson, het Duke El lington Orchestra, Herbie Hancock, Ramsey Lewis en een speciaal op gezette Guitar Extravaganza met medewerking van James 'Blood' Ulmer, Kenny Burrell, A1 Dimeola, Larry Corryel, Bireli Lagrene, John Abercrombie, Eef Albers, Larry Carlton en John Scofield op geen enkele manier achter.bij het aanbod voor het weekeinde. De gitaar-special en het optreden van Hancock en zijn Headhunters trekt vooralsnog nauwelijks pu bliek. Organisator Acket weigert het optreden van de bebrilde pia- Statenhal te ver- kleinere ruimte. Om organisatorische redenen be gint het zondag-programma een uur later. De aanvangstijd ligt nu elke dag om 16 uur. Andere wijzigingen zijn de afgelasting van optredens van Sarah Vaughan, de Colom biaanse band Ane Zwing, het Clar- ke/Duke Project en soulzanger Al Green. Ze worden respectievelijk vervangen door zangeres Dorothy Donegan, het Ray Barretto Latin Jazz Orchestra, het (Joe) Zawinul Syndicate en Ladysmith Black Mambazo uit Zuidafrika. Op zaterdag heeft de overdonde rende belangstelling voor Michael Franks en Tania Maria geleid tot ex tra concerten. Franks doet een tweede concert om 15.30 uur, Tania Maria om 23.45 uur. Voor haar moet zangeres Betty Carter wijken van de PWA-zaal naar de Van Gogh-zaal. Voor Carter wordt het aantal reser veringen bedroevend laag genoemd (Acket: "De echte jazz-fans vallen me tegen"). De organisator heeft twee Neder landse musici de status van eregast gegeven. Eddy Christiani (Acket: "Niet lachen, ik bewonder hem echt") kómt na de gitaarspecial en accordeonist Johnny Meyer is te gast bij collega Art van Damme (vrijdagnacht). Paul Acket: 'De echte jazz-fans vallen me tegen'. LEIDEN - Net als een hotel is een schouwburg een door gangshuis. Generaties ar tiesten vieren er triomfen. Of hun carrière wordt er in de knop gebroken, dat kan ook. Krantenknipsels en foto's blijven achter als de stille ge tuigen van hun aanwezig heid. Maar sommige schouwburgen hebben ook zoiets als een 'gastenboek'. De Leidse Schouwburg bijvoor beeld, al is dat boek er jammer ge noeg pas na de komst van Frans Boelen komen te liggen. In dat boek schreven artiesten na een optreden soms hun indrukken neer over het theater en het publiek. Dit op aan dringen van publiciteitsmedewerk- ster Luce van Leeuwen, die ze er bij wijze van spreken na elke voorsteh ling mee achterna zit. Wij mochten even gluren in dat geheime dag boek van de schouwburg. Jenny Arean: 'Wat heerlijk dat het koffieapparaat weg is!!' LEIDEN Voor het komende seizoen zijn in de Leidse Schouwburg zo'n 5000 plaatsen meer verkocht dan vorig jaar om deze tijd. Het gaat om zogenaamde plaatskaarten op abonnement. Adjunct-directeur Ka- gie schrijft deze stijging toe aan de goede publiciteitscampagne die de schouwburg heeft gevoerd en de belangstelling die door de voorstellin gen is opgewekt bij de Leidse bevolking. AMSTERDAM (GPD) - Een ra zendsnelle thriller op de Dam, hon derd jankende stofzuigers in Frau Holle, een choreografie voor paard en doos- in het Vondelpark en een ongewoon concert van de Duitse roek-groep Einsturzende Neubau- ten op een voormalige torpedo-boot in het Nautisch Kwartier. Het is slechts een willekeurige greep uit het programma van Zoiherfestijn '89, dat dit jaar van 25 juli tot en met 5 augustus in Amsterdam wordt ge houden. De meeste van de ruim twintig voorstellingen spelen zich af in de openlucht en zijn gratis toe-% gankelijk. Deelnemers zijn onder anderen Station House Opera, Royal de Luxe, Wim Vandekeybus en Peter Zegveld. Het Zomerfestijn bestaat nu ze ven jaar en kan volgens artistiek lei der Arno Gorissen het best worden omschreven als 'een internationaal podium voor eigenzinnige en ener verende voorstellingen die dwars verbanden leggen tussen de ver schillende kunstdisciplines'. "Het is een festival waar alle facetten van het theater aan bod komen: uitbun digheid en verstilling, extremiteit en simplisme, noeste arbeid en puur amusement. Wij zijn een bo terham met pindakaas en hagelslag: verrassend en toch lekker." Het budget van het festival bedraagt drie ton. Bij het Zomerfestijn ligt de na druk op het visuele aspect, taal speelt geen rol. Arno Gorissen: "Het is de bedoeling dat die voorstellin gen op je netvlies branden. Maar we presenteren niet alleen spektakel, maar ook kleine pareltjes. Op deze manier hopen we een nieuw pu bliek te bereiken. Kunst speelt zich veel te veel af achter de gesloten deuren van de heilige tempels. Dat willen wij doorbreken. Overigens heeft wat wij doen niets met straat theater te maken. Wel streven wij er naar de gebruikelijke verhouding tussen publiek en voorstelling op allerlei manieren te doorbreken". De opening van het Zomerfestijn wordt op de Dam verzorgd door de Franse groep Royal de Luxe. Zorg den zij twee jaar geleden voor de no dige opschudding door het grillen van een auto in een rondrijdende tram, dit jaar presenteren zij onder de noemer 'Roman Photo Tourna- ge' een voorstelling waarin onder meer een gehalveerd Fiatje, een man met jachtgeweer en een vrouw in minirok een rol spelen. Voor de ogen van het publiek ontvouwt zich in razendsnel tempo een 'hilarisch spektakel waarin het ene hoofd na het andere wórdt afgehakt en het bloed niet ophoudt te stromen'. door Cees van Hoore We slaan het gastenboek open op een willekeurige pagina en zien de royale handtekening van Ton van Duinhoven staan. Verder niks. Dat begint al niet erg hoopvol. Jammer dat hij niet een paar persoonlijke woorden heeft gewijd aan 'onze' schouwburg. Was hij te moe, had hij geen puf meer na de voorstelling, moest hij snel weg? Dan maar een stukje geraad pleegd dat hij schreef in een boekje dat is uitgegeven ter gelegenheid van het 275-jarig bestaan van de schouwburg, net na de ingrijpende verbouwing. "De Leidse Schouw burg is een behaaglijke plek en dat is ze voor mij altijd geweest. Ook toen de kleedkamers nog brandge vaarlijke hokken waren met kra kende verdroogde vloeren, een mi nimum aan privacy en bloedwarm. Ook toen de toneelvloer nog een helling had waardoor geen decor deur behoorlijk wilde sluiten en een acteur bij een snelle beweging altijd in de stalles dreigde te donderen". Met de gloednieuwe lift is hij min der tevreden. "Daar ga ik tijdens de voorstelling dus niet in, want hij zou kunnen blijven steken en een beetje acteur mist liever een pink dan een opkomst". Maar terug naar het gastenboek, want daar gaat het uiteindelijk om. Voor ons ligt een rood album met gouden rand, overwegend gevuld met handtekeningen en foto's van acteurs en artiesten die met veel plezier hebben opgetreden in 'dit prachtige bonbondoosje', zoals de schouwburg meermalen wordt ge noemd. Maar wat is dat nu, worden wij ineens moedeloos van al die po sitieve geluidén? Hadden wij dan anders verwacht? Iemand die hier in de schouwburg is weggehoond zal - dat hadden we op onze vingers kunnen natellen - toch niet de tijd meer nemen om iets te schrijven in dit boek. Voor hem moet zo'n gas tenboek een condoleanceregister zijn. Maar laten we wel wezen: ook het positieve kan zijn bekoring heb ben. Hemelbed Ballerina Alexandra Radius schrijft na een geslaagd optreden: 'Harte lijk dank voor deze middag. Het is wel een klein theater maar wel heel beeldig'. Beeldig, wij horen het haar zeggen. Even verderop blikkert de bril van Freek de Jonge ons tege moet. Met het theater aan de Oude* Vest zou 'Leiden uit last' zijn. Beetje simpele woordspeling, maar dat kan je iemand die net zo'n drie uur flitsende grappen heeft staan te ver kopen natuurlijk niet kwalijk ne men. En dan daarbij: ik zie wethou der Kuyers zo'n grap nog niet zo één, twee, drie verzinnen. En hé, wat zijn dat voor erotische toespelingen die Manfred de Graaf daar maakt? In een wat hanepoot meldt hij dat 'Het Hemel bed' hier voor het eerst is beslapen. De televisiedokter vindt dat een pri ma begin. Hij belooft dat Hemelbed nog zo'n honderd maal elders in het land te gaan beslapen, samen met Sjoukje Hooymaayer, dat spreekt. 'Heel gezellig, veel sex gehad', no teert Sylvia de Leur na de voorstel ling 'Mimi Crimi'. Het staat er echt: sex. Misschien een verschrijving en bedoelt zij 'succes'. Of is dat voor haar hetzelfde? Karin Bloemen, die in hetzelfde stuk speelt als De Leur, schrijft: 'Gooi elke deurwaarder van 't dak!! Heeft er iemand van de schouw burg tegen haar uit de school ge klapt over de centjes, was de nood zo hoog? Stond die man er dan nog steeds? 'Frater theatralis', zoals Frans Boelen even verderop door Ton Lutz wordt omschreven, mag het weten. En dan, ineens, worden wij ge troffen door een foto van Jan Blaas- er. Met het klapstoeltje dat hij tij dens zijn shows gebruikte onder zijn arm, is hij vereeuwigd, tegen de achtergrond van een bosschage. Hij bedankt voor het aangename ver blijf. In de schouwburg natuurlijk. Maar de woorden krijgen nu hij dood is opeens een bredere strek king. Jammer dat hij er niet meer is. Publiek Het Leidse publiek is nogal eens on derwerp van beschouwing in het gastenboek. Zo schrijft Pleuni Touw: 'Wat een fantastisch theater. Wat een talentvol publiek'. Wat is dat nou? Dat publiek hoeft toch al leen maar te zitten en te klappen, daar heb je toch geen talent voor no dig? Maar wijlen Frans Halsema dacht er hetzelfde over als Pleuni. "Leiden is een van die steden in ons land met een apart publiek. Ver moedelijk door de invloed die er van de universiteit uitgaat is het pu bliek alerter in zijn reageren dan tij dens een doorsnee-avond". Zo, dat is wel even wat anders dan zo'n honderd jaar geleden. In die tijd, zo wil de historie, voerden in de schouwburg 'vooral dienstmeiden en matrozen de luidruchtige boven toon'., En wat die intelligente uni- versiteitsbevolking(betreft: een au teur als Klikspaan had daar geen goed woord voor over. Hij vertelt dat 'met woest getier en ruw mis baar, overspannen door scherts en wijn, dwazelijk toegetakeld en uit- gemonsterd, met den Doctor aan den spits, een promotiegezelschap tijdens een voorstelling (kwam) bin nenstuiven. Ook (werden) er vanaf de gereserveerde plaats gesprekken aangeknoopt met acteurs op het to neel'. Toen dus al 'publiekstheater'. Het koffieapparaat dat destijds in de artiestenfoyer stond, moet het vaak ontgelden in dit boek. Una niem zijn de artiesten blij dat het weg is en is verruild voor een echte, levende, koffiedame, dat er, zoals Jasperina de Jong schrijft, foyer is met 'een levend mens erin'. En ook Jenny Arean verzucht: 'Wat heerlijk dat het weg is!' De intimiteit van de kleine schouwburg wordt bijna door ie dereen op prijs gesteld. Harry Sack- sioni schrijft in het gastenboek dat het theater een stuk intiemer is dan de Stadsgehoorzaal, 'misschien voor mijn programma wel iets te in tiem'. Maar Jozef van den Berg vindt de plek na een niet zo goed be zocht optreden weer te groot, "n He le mooie avond en zoals gezegd in de voorstelling: 'Vindt u ook niet dat ze wat veel stoelen hadden klaar gezet?" De groep Litteris Sacrum toont zich, zoals velen trouwens, zeer ver heugd met de komst van directeur Frans Boelen. Hein Snijders van dat gezelschap: 'Nieuwe bezems vegen schoon. Voor het eerst een generale in complete belichting, zonder dat je het gevoel had dat je op moest schieten omdat 'men' weg wilde. Kortom' duim omhoog'. En Henni Orri verzucht na de voorstelling: 'Wat een zaaltje, ik ging op vleu gels'. Maar het mooiste compliment dat de schouwburg kan krijgen, vormt Van der Molen maakte een goed ge lijkend ballpoint-portret van Frans Boelen en Martine schreef daar het volgende rijmpje bij: 'Hoe verkrijgt men een theater met te weinig stoe len? Natuurlijk...maak zelf het rijm- 'Eisen artiesten buitensporig' pjer raf. Baignoire De leden van het Cabaret Vangrail zouden het liefst sterven op een camping bij St. Jean de Luz, maar de Leidse Schouwburg is met haar 'baignoire' een goede tweede. En hoe zit het met de buitenland se artiesten, die zijn er toch ook le gio geweest in de schouwburg? Ja, ook zij hebben hun sporen nagela ten in dit boek en unaniem roemen zij het oudste theater van Neder land. Sommigen schreven een korte dankbetuiging voor de genoten gastvrijheid, anderen, zoals de Rus sische chansonnière Jeanne Biche- vskaya, schreven een wat langer stukje, maar aangezien wij het Rus sisch niet machtig zijn, weten we daar niet goed weg mee. Maar, wacht eens, zien wij daar niet het woordje 'love' staan? Zou het dan toch waar zijn wat Georgette Hagedoorn eens schreef? "Liefde moet van twee kanten ko men. Deze woorden zijn niet alleen voor gelieven een waarheid, maar ook voor de toneelkunstenaar. Om tót het wonder van een creatie te ko men heeft hy inspiratie nodig. Deze hangt in hoge mate af van de sfeer op het toneel. De Leidse Schouw burg heeft ons ontvangen met wijd open armen en wij gaven haar ons volle hart. Het was 'le grand amour' beide kanten". DEN HAAG Hoog opgeschroef de eisen van Amerikaanse artiesten vormen in toenemende mate een bedreiging voor de grote Europese jazzfestivals. Het gezeur om luxe voorzieningen, hotelkamers, diners en dergelijke secundaire arbeids voorwaarden hangt Paul Acket, de organisator van het North Sea Jazz Festival, zo ver de keel uit, dat hij dit jaar uitsluitend met eigen con tracten werkt. Door John Oomkes Daardoor mist de veertiende edi tie van 'zijn' North Sea Jazz Festival komend weekeinde sommige topat- J tracties. Slechts in enkele gevallen, zoals bij soulzangeres Chaka Khan, heeft Acket bijkomende eisen toch en dan nog morrend ingewilligd. Maar de situatie is zö alarmerend dat de grote Europese jazzfestivals komend jaar gaan samenwerken. "Ach, praat me er niet van. Het wordt elk jaar erger", zegt Acket. "Die artiesten zijn gek geworden zo langzamerhand. Ook de Ameri kaanse impresario's spreken er over dat het zo niet langer meer gaat. De artiesten komen in toenemende ma te hun beloftes niet na. Bij de be kendmaking van het voorlopig fes-1 tivalprogramma vertrouwen we op mondeling gemaakte afspraken. Vroeger was het altijd: mondeling ja dat blijft ja. Zeker bij Amerika nen. Maar nu komen ze dan in hun contracten nog met zulke bijko mende voorwaarden dat hun totaal prijs flink stijgt". Voorbeelden wil Acket liever niet j geven, "want mijn uitspraken in Nederlandse kranten bereiken in vertaalde vorm weer de betreffende artiesten". Acket: "Zelfs groepjes die nauwelijks bekend zijn, hebben veel noten op hun zang. Ze denken zeker dat Europeanen maar alles slikken. Kijk, als het aparte concer ten betreft, zoals Mojo die afsluit in de popsector, dan kun je aan bijko mende eisen voldoen, want die wor den afgesloten op percentagebasis. Dan betalen de groepen hun verlan-1 gens in feite zelf. Maar x nisatie van festivals kost het pitaal". Chaka Khan De moeilijkheden rond de komst van één van de festivaltoppers, zan geres Chaka Khan, worden uitein delijk wel uit de doeken gedaan. Acket: "In Montreux zingt ze slechts twee nummers, samen met Miles Davis. Alle andere festivals behalve North Sea zijn afgehaakt, omdat de prijs van Chaka driemaal zo hoog is geworden. Ze wordt nu begeleid door de Blues Brothers Band. Ze laat daarvoor een eigen musical-director overkomen, een impresario. Dat kost me twee eerste klas-tickets Los Angeles-Amster dam. Een extra background-zanger moet uit Londen overkomen". Acket wil graag de artiesten bren gen die hij in het voorjaar aankon digt, maar bij het afhaken van zan geres Sarah Vaughan en soul- gospelzanger Al Green zegt hij machteloos te staan. Na het misluk ken van de vijfde poging om Al Greens carrière opnieuw te lance ren - aan het begin van de jaren ze ventig gold hij als de opvolger van Marvin Gaye - haakt Acket defini tief af: "Ik zal 'm nooit meer bren gen. Een man van God die in ver keerde handen is gevallen. Het is de duivel die meespeelt". Sarah Vaughan blijkt uit balorig heid te hebben afgehaakt. Terwijl haar begeleidingstrio al op Kenne dy Airport stond, belde ze vorige week haar impresario, George Wein, op met de mededeling dat ze van de Europese trip afzag. Acket: "Een grillig mens dat opeens geen zin meer had. Flauwekul. Ik ben momenteel behoorlijk moe, en ik ga liever ook een paar uurtjes op bed liggen om uit te rusten, maar dat kan ik me ook niet permitteren. The show must go on! Dat mens man keert niks; ze is naar een dokter ge lopen voor een doktersattest. Dat kan ik ook dan ben ik voor m'n hele leven arbeidsongeschikt ver klaard omdat ik iets aan mijn nek heb". George Wein, de belangrijkste le verancier van Amerikaanse arties ten, is volgens Paul Acket totaal op Sarah Vaughan afgeknapt. Acket: "Hij zegt niet zo gauw wat. Als ik zeg: met die en die doe ik nooit meer zaken, zegt hij tegen mij: Paul, je moet nooit nooit zeggen. Heeft-ie gelijk in. Maar nu heeft hij zelf ge zegd: hier kan ik geen zaken meer meedoen". Samenwerking Acket zegt met 'veel genoegen' het Clarke/Dukè Project van meester- bassist Stanley Clarke en toetsen- professor George Duke uit het festi val te hebben gegooid! "Toen ik hoorde dat Stanley Clarke begin de ze maand voor een habbekrats op trad in Paradiso, dacht ik: ik ga ze nu even pakken, hoor. Bij mij vra gen ze een verschrikkelijk hoog be drag, en daar staat ie voor duizend dollar of minder. Dat pik ik niet". Acket zegt zich echt te moeten be raden op wat hem na dit festival te doen staat. "Destijds heb ik het mis lukte initiatief genomen om tot een samenwerking van Europese jazz festivals te komen. Nu wil men wel, in Montreux, in Perugia (Italië), Noorwegen. Wenen en Pori (Fin land) doen al mee. Dan maken we een gemeenschappelijk standaard contract, en de afspraak dat we niet aan exclusieve catering doen, geen luxe-diners verzorgen, geen extra flessen wijn leveren". De festivalorganisator verwacht dat hij gedwongen is om North Sea Jazz Festival in de nabije toekomst een commerciëler karakter te ge ven. Nog meer toegespitst op pu bliekstrekkers en kasmagneten, nog minder ruimte voor ook zijn eigen hobby's. "Ik hoop het op deze manier voort te zetten, dus met import van langvervlogen namen en nieuw talent, maar het kost kapi talen". Portret van directeur Frans Boelen, gemaakt door Henk van der Molen. LONDEN (AP) Voor de dinsdag den. Burch zal de dienst ook leiden, overleden Britse acteur Laurence Op een later tijdstip wordt in Lon- Olivier zal morgen een besloten An- den een openbare herdenkings- glicaanse kerkdienst worden ge- dient voor de overleden acteur geor- houden, waarna eveneens in alle be- ganiseerd. Een datum is nog niet slotenheid de crematie zal plaats- vastgesteld. hebben, zo heeft de Engelse domi- nee Peter Burch gisteren bekend gemaakt. AMSTERDAM (ANP) - Het Prins Bernhard Fonds heeft de Stichting Burch is de predikant van de St. Cervelaat in Utrecht opdracht ver- Andrew's kerk in de buurt van Oli- leend voor een theaterproduktie viers woonplaats Ashurst, ongeveer voor jongeren. De première is ge- 80 kilometer ten zuiden van Lon- pland in september volgend jaar. wordt vast in stemming gebracht door (foto GPD) Den Haag mo.akt zich op voor het originele New Orleans street bands.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21