De schaduwzijde van de 'intifada' Reportage Fundamentalisme neemt in Gaza-strook toe Kerk Latijns-Amerika verdeeld over bevrijdingstheologie DINSDAG 11 JULI 1 "Er kwam een Israëlische arts die hem onderzocht en vaststelde dat hij blauwe plekken op zijn borst had. Mijn vader vertelde hem dat hij was gemarteld, maar hij wilde daar verder niets over zeggen, ook niet tegen mij. Hij werd overgebracht naar het gevangenisziekenhuis in Ramla (in Israël, red.)". "Ik zat nog acht dagen alleen in een cel voor ik werd vrijgelaten. In het ziekenhuis mocht vader een maal bezoek hebben, daarna niet meer. Van het Rode Kruis hoorden we dat hij nu terug is in de gevange nis van Gaza en dat hij weer wordt ondervraagd. Hij heeft constante verzorging nodig, maar of hij die krijgt weet ik niet". Bureaucratisch Op de muren van Gaza-stad zijn in middels honderden leuzen versche nen: 'Gezondheid sjeik Yassin slecht', heet het, en: 'We doen een beroep op de wereld te helpen bij de vrijlating van sjeik Yassin'. Bij de nog altijd niet geheel Opgehelderde ontvoeringszaak van vorige week, met een Amerikaanse welzijnswer ker als slachtoffer, was de vrijlating van de populaire sjeik een van de belangrijkste eisen. In Gaza acht men het niet uitge sloten dat zijn gevangenhouding de Israëliërs nog voor grote problemen zal stellen en alleen al daarom wordt ernstig rekening gehouden met een spoedige deportatie. De belangrijkste Israëlische te gendruk in de Gaza-strook bestaat niet uit administratieve detentie of militair geweld, maar uit bureaucra tische maatregelen, gericht tegen belastingboycots en ontduiking van allerhande overheidsvoorschriften. Er is een systeem uitgedokterd, waarbij de bevolking voortdurend wordt gezift. Alleen wie zijn belasting heeft be taald, niet wordt gezocht wegens verstoring van de openbare orde of lidmaatschap van een verboden or ganisatie en wie geen bekeuringen heeft openstaan, passeert de ambte lijke zeef en krijgt een nieuwe iden titeitskaart, een nieuw rijbewijs, nieuwe autopapieren of een vergun ning om in Israël te werken. Vogelvrijen Zo is de bevolking van Gaza in twee groepen gesplitst: oppassende bur gers en 'vogelvrijen'. De laatste ca tegorie wordt gevormd door de mensen zonder officiële papieren die bijgevolg de Gaza-strook niet uit kunnen en voor wie iedere confron tatie met het gezag, bij doorlaatpos ten of elders, nieuwe moeilijkheden oplevert. De jongste bureaucratische aan val behelst de uitgifte van plastic identiteitsbewijzën op creditcard- formaat, compleet met magnetische strook. Zonder zo'n kaartje mag nie mand de Gaza-strook uit. "Werken in Israël is geen recht, maar een voorrecht", om minister Rabin te ci teren. Voor het verkrijgen van zo'n pas zijn natuurlijk weer handteke ningen en stempels vereist van de belastingdienst, de politie, de mili taire autoriteiten, het btw-kantoor, het ministerie van transport en an dere instanties. En daarmee zijn da gen wachten gemoeid. De afgifte van de nieuwe pasjes verloopt stroef. Het ondergrondse leiderschap van de opstand heeft de bevolking aangeraden ze niet aan te vragen. Wie het toch doet, loopt kans in de nachtelijke uren on genood bezoek te krijgen van Ha rnas- of PLO-jongeren, die de nieu we identiteitskaarten verzamelen en verbranden. Wie zo zijn pasje heeft moeten overgedragen aan de jeugdige wachters van de opstand en toch in Israël wil werken, moet zich de volgende dagen opnieuw langs de bureaucratische 'Via Dolo rosa' slepen. "Niemand kan zich aan de op stand onttrekken", zegt dr. Yazji. "Als er een stakingsdag is, zie je geen mens op straat. De intifada vertegenwoordigt de toekomst en de enige uitweg uit hun problemen. Iedereen is ervan overtuigt dat onze rechten uiteindelijk erkenning zul len vinden. Een weg terug is er niet. Als we de opstand opgeven, zullen ze ons als volk vermorzelen". GAZA De onderkomens zijn even armoedig als voorheen en de open riolen verspreiden nog altijd dezelfde ondraaglijke stank. Toch is in de vluchtelingenkampen van de Gaza- strook de laatste anderhalfjaar meer veranderd dan in de veertig jaar daarvoor. De Pales tijnse opstand heeft de bevolking omgevormd van een defensieve apatische massa tot een groep strijdbare burgers. Zelfs de Israëlische defensie-autoriteiten geven nu toe dat de Pa lestijnse opstand een kritiek punt is gepasseerd. Het is het leger niet gelukt op tijd greep te krijgen op de ontwikkelingen en de intifada is een onlosmakelijk deel geworden van het dagelijks leven. Alleen extremisten geloven nog in eenvoudige oplossingen. De vasthoudendheid van de bevol king wordt gestimuleerd door het grote aantal slachtoffers en de vele gevangenen. Er zijn in Gaza en op de Westoever nu meer dan vijfhon derd 'martelaren', zoals de dodelijk gewonde slachtoffers algemeen worden aangeduid, en vele duizen den gewonden. In de loop van de opstand hebben meer dan 40.000 mensen voor korte of langere tijd gevangen gezeten en er zijn gezin nen in de Gaza-strook met vijf zo nen in de cel. door Ad Bloemendaal Dr. Achmed el-Yazji heeft als chi rurg in het Shifa Ziekenhuis van Gaza-stad honderden slachtoffers behandeld. "Je kunt het lijden van nu vergelijken met barensweeën", zegt hij. "In zekere zin verheugen de mensen zich, want de vrijheid en de toekomst van de nieuwe generatie worden geboren. Maar als arts en als Palestijn zie ik het als mijn plicht het Israëlische volk duidelijk te ma ken dat het harde optreden alleen maar leidt tot meer haat en geweld". Om die reden onderhoudt Yazji in tensieve contacten met de Israëli sche Vrede Nu-beweging en andere organisaties. Die betrekkingen met Israëlische burgers en parlementsleden zijn hem door de autoriteiten niet in dank afgenomen. Op 18 juni werd hij ontboden bij het hoofd van de af deling overheidspersoneel in de Ga za-strook, een Israëlische officier. Yazji kreeg er te horen dat her* de toegang tot het ziekenhuis voorlo pig was ontzegd om twee redenen. Hij zou een van de leiders van Arafats Fatah-organisatie zijn en hij zou in de Jordaanse hoofdstad Am man contact hebben gehad met PLO-vertegenwoordigers. Yazji: "Ik mag al tien jaar lang niet naar het buitenland reizen en er is maar eenmaal een uitzondering gemaakt op die regel. Dat was toen ik met een neefje dat chirurgisch moest worden behandeld naar Cai ro ben gereisd. Het is duidelijk dat de Israëliërs niet over enig bewijs beschikken, anders hadden ze me wel "Ik kan tot geen andere conclusie komen dan dat mijn contacten met Vrede Nu, de pers en buitenlanders die Gaza bezoeken de werkelijke oorzaak zijn van de maatregel". Vol gens Yazji is dit vermoeden beves tigd in een onderhoud met de mili taire gouverneur, een week later, maar hij geeft grif toe dat hij door zijn goede contacten met bekende mensen in Israel een bevoorrechte positie inneemt. Fundamentalisme De chirurg omschrijft zichzelf als een gelovig moslim, "maar iemand die tegen al het geweld is en vrede wil voor iedereen". Zulk liberalis me is niet het kenmerk van de islam in de Gaza-strook. Sinds het begin van de intifada heeft het fundamen talisme zich uitgebreid. Vrouwen zonder lange gewaden en hoofdbedekking vertonen zich niet langer in de straten van Gaza- Als Palestijn in handen van het Israëlische leger vallen is het begii lange verhoren en vele vernederingen. <fot« stad en Khan Yunis. Islamitische stoottroepen hebben radicaal een eind gemaakt aan de verkoop van alcohol, en wie nu in een van de wei nige hotels een flesje bier bij zijn maaltijd bestelt, krijgt een reactie alsof hij om een staaf dynamiet heeft gevraagd. De Gaza-strook behoort tot de dichtstbevolkte gebieden ter we reld en de sociale controle in de volkswijken en de vluchtelingen kampen is meedogenloos. Als wachters van de islamitische revo lutie oefenen jongeren van Harnas, de overkoepelende islamitische or ganisatie in de door Israël bezette gebieden, samen met leeftijdgeno ten van de PLO, toezicht uit op de naleving van de voorschriften van het ondergrondse leiderschap van de intifada en op het morele en poli tieke gedrag van hun buurtgenoten. Wie zich inlaat met zijn buur vrouw, loopt kans zijn naam de vol gende dag op de muur te vinden, met een tekst als: "Harnas waar schuwt de hoerenloper Achmed Nassar voor de laatste maal". Vol hardt Achmed in zijn zonde, dan kan hij bezoek verwachten van een groepje gemaskerde jongelingen die hem met de karwats terug bren gen op het rechte pad. Doodseskaders Gaat het om drugshandel of om col laboratie met de Israëlische bezet ter, dan pakt de straf meestal zwaar der uit. In de afgelopen paar maan den hebben tientallen Palestijnen, mannen zowel als vrouwen, op een akelige manier de dood gevonden in handen van de doodseskaders van de intifada. Op mededogen kunnen de slacht offers niet rekenen. "De intifada is geen spelletje", zegt desgevraagd een inwoner van Gaza-stad. "Een volksrevolutie vereist discipline en wie dat niet op kan brengen en zijn volksgenoten verraadt, moet voor de gevolgen opdraaien". Dat bleek de afgelopen maand nog eens in het Ketziot-gevange- nenkamp in de Negev-woestijn, waar drie van verklikken verdachte Palestijnen door mede-gevangenen zijn gewurgd. De Shin Bet, de Israëlische bin nenlandse veiligheidsdienst, be loont Palestijnse criminelen met een aanzienlijke vermindering of totale kwijtschelding van hun straf als ze bereid zijn hand- en spandien sten te verlenen. Ook gebeurt het dat Palestijnen die worden opgepakt de keuze krij gen tussen een proces of werken voor de veiligheidsdienst. Het kan niet worden ontkend dat de groei ende activiteiten van de 'mudjahad- din', de islamitische strijders van Hamas, die keuze voor menigeen eenvoudig hebben gemaakt. En als onvermijdelijk gevolg heeft de Is raëlische veiligheidsdienst steeds meer moeite bij het recruteren van collaborateurs. De fundamentalisten zien een Palestijnse staat als niet meer dan een eerste fase in een ontwikkeling die via strijd met de seculiere groepen moet leiden tot een Palestijnse theocratie en vervolgens tot een grote islamitische staat in het Midden-Oosten. (foto ap> De autoriteiten hebben van het be gin af aan harde maatregelen geno men tegen een ultra-extremistische groep als de Islamitische Jihad, die overigens in de Gaza-strook nooit meer dan een paar honderd aanhan gers heeft gehad. Maar Harnas werd aanvankelijk vrijwel ongemoeid ge laten. De hoop bestond dat de bewe ging de seculiere organisaties, met name de PLO, te vuur en te zwaard zou gaan bestrijden, zodat Israël on der het motto 'verdeel en heers' de lachende derde zou zijn. De fundamentalisten zien een Pa lestijnse staat als niet meer dan een eerste fase in een ontwikkeling die via strijd met de seculiere groepen moet leiden tot een Palestijnse theocratie en vervolgens tot een grote islamitische staat in het Mid den-Oosten. Toen Harnas zich in de loop van de opstand steeds meer ging mani festeren, kon Israël niet langer toe zien. Halverwege mei van dit jaar ar resteerde het leger in twee dagen tijds honderden islamitische acti visten in de Gaza-strook. Onder hen de geestelijk leider van Harnas, de charismatische sjeik Achmed Yas sin. Opgegroeid in armoedige om standigheden en vanaf zijn nek ver lamd door een ongeval in zijn jeugd, is hij niettemin een drijvende kracht in het verzet tegen de Israëli sche bezetting. In 1984 veroordeel den de autoriteiten hem tot een langdurige gevangenisstraf, als or ganisator van een Palestijnse groep die wapens en explosieven verza melde. Een jaar later al werd hij vrij gelaten, in de veel bekritiseerde uit wisseling van gevangenen tussen Israël en de organisatie van Achmed Jibril. Op 17 mei van dit jaar drong de Shin Bet binnen in Yassins huis in een volkswijk van Gaza. De sjeik werd met rolstoel en al in een leger truck getild. Zijn 16-jarige zoon Abd-Al Hamid kreeg bevel zich aan te kleden en zijn vader te volgen. Zo ging het naar het verhöorcentrum van de Israëlische veiligheidsdienst in de centrale gevangenis van de stad. Abd-Al Hamid, inmiddels op vrije voeten, vertelt wat er verder gebeurde: "Met een zak over mijn hoofd en met mijn handen geboeid, brachten ze me naar een bovenka mer. Ik moest zeggen wie er alle maal bij mijn vader op bezoek kwa men, maar ik antwoordde: nie mand. Toen brachten ze me naar be neden, naar mijn vader. Eén van de Israëliërs trok telkens de zak over mijn hoofd naar beneden, zodat ik bijna stikte. Met de andere hand sloeg hij me". "Tegen mijn vader zeiden ze: als je niet snel bekent, sterft je zoon, we laten hem stikken. Ik beet op de zak, zodat ik net genoeg had. Ze gooiden me op de grond en vertel den mijn vader dat ik bewusteloos was. Telkens knepen ze me en fluis terden: 'Schreeuw! Je moet schreeuwen!' En tegen mijn vader: 'Beken! Beken!' Dat herhaalde zich nog een derde keer, daarna ben ik niet meer ondervraagd". Bekennen De volgende vier dagen zat Abd-Al Hamid naar zijn zeggen geboeid en geblinddoekt op een houten bank. Een paar keer per dag ging de zak van zijn hoofd en werden zijn boei en afgedaan om hem de gelegen heid te geven zijn vader te voeden (Yassin kan zijn handen niet gebrui ken) en naar het toilet te brengen. In de dagen daarna deelden vader en zoon een cel, maar ze mochten niet met elkaar spreken. Af en toe werden er andere gearresteerde Ha- mas-aanh#ngers binnengebracht. De sjeik kreeg dan opdracht ze te vertellen dat ze moesten bekennen, maar dat deed hij niet. Abd-Al Hamid: "Zo probeerde de Shin Bet de indruk te wekken dat mijn vader zelf had bekend. Op een zeker moment vroeg een van de Is raëliërs hem: 'Wil je gedeporteerd worden of hier in de gevangenis blijven?' Mijn vader antwoordde dat hij wilde blijven. Na tien dagen kreeg hij longontsteking". Bisschoppen en religieuzen in Latijns-Amerika zijn met el kaar in conflict geraakt over het project 'Woord en Leven', dat bedoeld is als bijdrage van de religieuzen aan de vijfhonderd ste verjaardag van de kerste ning van Amerika in 1992. Vol gens de voorzitter van de La- tijnsamerikaanse bisschoppen conferentie (CELAM), de Co lombiaanse aartsbisschop Dario Castrillon Hoyos, gaat om een "voor onze kerk schadelijk pro ject". Bij zijn bezoek aan de Domini caanse Republiek in 1984 drong paus Johannes Paulus II erop aan de herdenking van de 500e ver jaardag van de ontdekking van Amerika in 1992 te benutten voor een tweede evangelisering van het Amerikaanse continent. Deze oproep bracht de Conferentie van Religieuzen in Latijns-Amerika (CLAR) ertoe tien theologen en bijbeldeskundigen, onder wie de in Brazilië werkende Nederland se missionaris Carlos Mesters, een evangelisatieprogramma uit te laten werken Zij stelden het project 'Woord en Leven' op dat de religieuzen de mogelijkheid biedt zich vijf jaar lang te bezin nen op hun roeping tot "de dienst aan God aan de zijde van het gelo vige en lijdende volk van ons con tinent". In januari dit jaar liet de secre taris van de Vaticaanse congrega tie voor de religieuzen, aartsbis schop Vincenzo Fagiolo, de CLAR schriftelijk weten dat "ver scheidene kerkelijke instanties" hun diepe bezorgdheid over het project naar voren hadden ge bracht. Het gaat daarbij vooral om de Argentijnse en Colom biaanse bisschoppen. De Colombiaanse bisschoppen hadden weinig goede woorden voor het project over. Zij vonden dat in 'Woord en Leven' alleen maar in marxistische zin over het volk wordt gesproken en dat te veel gebruik wordt gemaakt van woorden als 'arm' en 'verdrukt'. De CLAR wil een volkskerk, die zich niets aantrekt van de kerke lijke hiërarchie, zo meenden de Colombiaanse bisschoppen. Het conflict maakt opnieuw duidelijk, hoe groot de onenig heid binnen de Latijnsameri- kaanse kerk over de bevrijdings theologie is. Weliswaar heeft de kerk allang elementen van deze theologie overgenomen, maar een minderheid van de bisschop pen, vooral de altijd al conserva tieve hiërarchie in Argentinië en Colombia, wijst elke toenadering tot de volgens hen 'marxistische' bevrijdingstheologie van de hand. Zij voelen zich daarin be vestigd door de gedeeltelijke ver oordeling van deze theologie door het Vaticaan. Fudamentalisme Aartsbisschop Robert Runcie van Canterbury, hoofd van de we reldwijde Anglicaanse Kerk, heeft het religieus fundamentalis me scherp gehekeld. In een ver wijzing naar de gezamenlijke her denking door de kerken van Willi am en Mary zei Runcie dat er nog steeds godsdiensten en gelovigen zijn die niet de verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden kunnen opbrengen. Runcie, die sprak tijdens de an glicaanse synode in York, wees op het christelijk fundamentalis me in Noord-Ierland, het islami tisch fundamentalisme in het Midden-Oosten en het joods fun damentalisme in Israël. "Er zit bloed aan de handen van deze ge meenschappen. Waar geen ver draagzaamheid bestaat, is vervol ging dichtbij". De aartsbisschop van Canter bury kreeg onlangs te maken met enige boze anglicanen, die dreig den hem voor de rechter te sle pen, in verband met de ruimte die de kerk overweegt te geven aan de vrouw in het ambt. Op zijn beurt kon Runcie waardering op brengen voor Billy Graham, die zojuist een campagne in Enge land heeft afgerond. Aartsbisschop Robin Eames van Armagh, hoofd van de Angli caanse Kerk in Ierland, pleitte op de synode voor godsdienstige verdraagzaamheid in eigen land. Onvermijdelijk worden de Noor- dierse kerken geïdentificeerd met de politieke stromingen: de protestanten met de unionisten en de rooms-katholieken met de nationalisten. "Maar als de ker ken een deel van het probleem zijn, dan moeten ze ook een deel van de oplossing zijn", zo meende hij. In hoeverre moet een predikant of pastoor zich met de angst van zijn achterban identificeren en in welke mate moet hij een moedig en profetisch woord spreken, zo vroeg Eames zich af. Velen in Noord-Ierland zien verzoening al leen maar als het opgeven van een diep vereerd principe. Voor hen betekent verzoening zwakheid, overgave. Oecumene is een ver dacht woord, triomfalisme speelt daarentegen een sinistere rol, al dus de aartsbisschop. VU-vereniging De vereniging die zich sterk maakt voor de Vrije Universiteit in Amsterdam, staat dit najaar een 'cruciaal' debat te wachten over de verbreding van het grond vlak. Volgens het bestuur is de vereniging lang niet zo pluriform als de univeristeit zelf. De VU- Vereniging bestaat grotendeels uit de oude gereformeerde ach terban. Dit blijkt uit een notitie van het bestuur van de vereniging die voluit Vereniging voor christelijk wetenschappelijk onderwijs heet. In de komende discussie staan de rol en de taak van de vereniging, vooral in relatie met de VU en het VU-ziekenhuis, ter discussie. De VU kent sinds 1972 een be stuursstructuur waarbij de VU en het VU-ziekenhuis in grote mate autonoom zijn. Niettemin gaan VU en VU-ziekenhuis uit van de vereniging, die de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt. Het bestuur vindt de eigen rol van de VU-Vereniging niet erg bevredigend. Daarom wil het be stuur de instemming van de ach terban voor onder meer een ver sterking van het grondvlak en 'oe- cumenisering' van de activiteiten van de VU-Vereniging. Vermoord. De RK bisschop van de Somalische hoofdstad Mu- qdisho, Pietro Salvatore Colom bo, is zondagavond door een nog onbekende schutter vermoord. De pater Franciscaan werd even buiten de kathedraal van Muqdis- ho neergeschoten. Colombo (66), geboren in de buurt van Milaan, kwam kort na zijn priesterwij ding als missionaris naar Soma lia. Hij werd in november 1975 tot bisschop van de Somalische hoofdstad benoemd. Gospelradio. Salto, het over koepelend orgaan van de lokale radio en televisie in Amsterdam, heeft de uitzendingen van de plaatselijke gospelradio Parousia stopgezet. Volgens Salto heeft Parousia onlangs tweemaal een kwetsende aanval op homoseksu elen gedaan. Het bestuur van de gospelradio heeft zich verbaasd getoond over deze gang van za ken. Binnenkort zal er een ge sprek zijn. Enige jaren geleden heeft Salto een tv-prorgramma van Parousia geweigerd, waarin de Amerikaanse tv-dominee Jim my Swaggart volgens Salto kwet sende uitspraken deed. Zangavond. In de Betlehems- kerk (Lammermarkt) in Leiden wordt zondagavond vanaf half acht een 'midzomer gospelzang avond' gehouden, waaraan mede werking wordt verleend door het eigen koor en ensemble, zangeres Helen Workala en The Brahms Gospelgroep. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Rumpt H. van Wingerden Barne- veld, te Veenendaal (toezegging) C. M. Buijs Gameren; aangeno men naar Biezelinge-Eversdijk mevrouw M. A. Los kand. Utrecht, naar Nieuw-Buinen drs. E. G. H. Laseur kand. Druten, naar Zeist H. Westerhout Goede reede; bedankt voor Harskamp A. Vlietstra jr. Melissant. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Oosterhout drs. A. M. Los Pijnacker en Nootdorp. Christelijke Geref. Kerken: be roepen te Klundert H. Peet kand. Apeldoorn. Oud-Geref. Gemeenten in Ne derland: beroepen als lerend ou derling te Stavenisse T. Klok Harskamp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2