'Buitenlandse groepen waren te duur' 'Geen sprake van opstand tegen Fuchs' Vijf Nederlandse popgroepen op achtste Werfpopfestival 'Guys and Dolls': sprankelende show DONDERDAG 6 JULI 1989 313 PAGINA 19 Zakelijk directeur Haags Gemeentemuseum: DEN HAAG Zakelijk direc teur C. List van het Haags Ge meentemuseum noemt de rel die rond zijn collega-directeur Rudi Fuchs is ontstaan 'een vol slagen uit de handgelopen inci dent'. 'De heer Bool heeft niet kunnen voorzien dat zijn ont slagbrief zoveel zou losmaken. Maar het moment waarop dit gebeurt, kan nauwelijks onge lukkiger,' aldus List. door Gerlof Leistra Vandaag buigt de raadscommissie cultuur van Den Haag zich over een omstreden beleidsnota van Fuchs. Hierin vraagt hij de gemeente onder meer het aankoopbudget van het museum te verhogen tot twee mil joen gulden per jaar. Indien dit niet mogelijk is, wil hij enkele schilderij en uit de collectie verkopen om zijn plannen op die manier te financie ren. Rudi Fuchs weigert tot van daag elk commentaar. Aanleiding tot de rel is de onge zouten kritiek die vertrekkend hoofdconservator moderne kunst drs. F.H. Bool in zijn ontslagbrief aan het Haagse college van B W levert op het beleid van Fuchs. Deze zou vooral als manager ernstig fa len. Volgens Bool heeft de werkwij ze van de directeur tot een volstrek te chaos geleid. Het gerucht, dat de kritiek van Bool door de overgrote meerderheid van de circa 150 perso neelsleden van het museum wordt gedeeld, wordt door List in alle toonaarden ontkend. 'Er zou sprake zijn van een handtekeningenactie binnen het bedrijf tegen Fuchs. Een kort onderzoekje heeft mij echter geleerd dat niemand daar ook maar iets van afweet. Wel heeft een perso neelslid een lijstje opgesteld van een aantal bedenkingen dat hij te gen het gevoerde beleid heeft. Zeg ge en schrijve acht mensen hebben dat lijstje onder ogen gehad, zonder dat ze ook maar iets getekend heb ben. Er is geen sprake van georgani seerd verzet. De medezeggen schapscommissie betreurt het zeer dat de zaak op deze manier naar bui ten is gekomen.' Bool, die nog anderhalve week bij het museum in dienst is en dan naar het Nederlands Foto-archief in Rot terdam vertrekt, verwijt Fuchs on der meer 'dédain voor organisatie en planning, gebrek aan communi catie tussen directie en medewer kers, en (kunst)historisch niet te verantwoorden voorstellen tot ver koop van topstukken uit de collec tie zonder serieus onderzoek naar alternatieven.' Ook zou Fuchs dit voorjaar zonder enig overleg 55 late werken van Piet Mondriaan aan een museum in Ascona hebben uitge leend. Volgens List was Fuchs zeer ver baasd over de kritiek. 'Bij zijn aan treden twee jaar geleden heeft Fuchs ingrijpende veranderingen voorgesteld. Niet alleen van het ge bouw maar ook van het collectiebe leid en de organisatie. De eerste fase van de verbouwing hopen we in au gustus af te ronden en dan kan het museum ook gewoon weer open. Er zijn verschillende afdelingen sa mengevoegd en we hebben in de persoon van prof. dr. J.L. Locher een hoofdconservator collecties be noemd. Er is een informatieplan ontwikkeld en een opzet gemaakt voor een bedrijfsbureau. Dit alles is juist gericht op een betere organisa tie en planning. Het uitlenen van Mondriaans is uitgebreid aan de or de geweest en met de verschillende conservatoren besproken. De sug gestie dat Fuchs geregeld ingrijpt in catalogusteksten van anderen is ook volslagen uit de lucht gegre pen.' List ontkent niet dat er 'hier en daar in het museum wel wat onvre de bestaat over het huidige beleid. Er is duidelijk behoefte aan con frontatie met Fuchs. Men wil meer weten waar hij mee bezig is. Kijk, Fuchs is natuurlijk een man van uit gesproken standpunten. Als je het met hem eens bent, is het zeer inspi rerend werken. Maar het is zonder meer een feit dat er in korte tijd erg veel verandert. De heer Bool is ie mand met een kritische opstelling. Hij neemt vaak een afwijkend standpunt in. Op zich zelf heb ik daar alle waardering voor, maar de manier waarop hij nu zijn kritiek naar buiten heeft gebracht is onder maats. Overigens hebben beide he ren dinsdag een lang gesprek ge had.' Toch is de onvrede binnen het be drijf volgens een zegsman groter dan de directie nu doet voorkomen. 'Heel veel mensen voelen zich uiter mate ongelukkig met de gang van zaken.' Diverse personeelsleden zouden Bool gevraagd hebben of hij rond zijn afscheid 'nog iets ging on dernemen. Niet iedereen kan vrij uit praten. Maar bij ons en ook bij het Stedelijk Museum in Amster dam begint men zo langzamerhand genoeg te knjgen van de misvatting dat alleen directeuren heil en zegen kunnen brengen. Er zijn ook nog wel andere mensen met ideeen en werkkracht!' Zakelijk directeur List is er rots vast van overtuigd dat wanneer het museum in augustus weer zijn deu ren opent alle problemen vanzelf wegebben. 'Iedereen is door die sluiting ontregeld.' De verbouwing van het museum zal uiteindelijk 1.75 miljoen kosten, 6 a 7 ton meer dan verwacht. 'We hebben echter meteen gezegd dat we niet kunnen leven met oplossin gen die minder zijn dan de beste. Dat geld krijgen we echt wel bij el kaar. Maar we hebben nu eerst dat gene gedaan waar wel geld voor Solzjenitsin weer lid Schrijversbond MOSKOU (AP) - De Bond van Sov jet-schrijvers heeft besloten Alexander Solzjenitsin weer offi cieel toe te laten tot de vakbond. Solzjenitsin werd beroemd met zijn boek de Goeiig Archipel, maar werd ook vanwege dit boekwerk in 1969 uit de vakbond gezet en vijf jaar later het land uitgewezen. Het eerherstel voor de dissidente schrijver begon in april toen de uit gever van het bekende literaire tijd schrift Novy Mir bekend maakte aan het eind van dit jaar delen van de Goelag Archipel te zullen publi ceren. De Sovjet-overheid, die de schrijver in 1974 zonder vorm van proces uitwees, heeft echter nog geen poging ondernomen Solzjenit sin zijn staatsburgerschap terug te geven. De schrijversbond heeft er volgens Literatoernaja Gazeta op aangedrongen dat de overheid deze stap alsnog zet. Ofschoon de Sovjet-autoriteiten hun goedkeuring hebben gegeven aan de publicatie van delen van de Goelag Archipel, is nog onduidelijk of ze het groene licht zullen geven voor de verspreiding van een hoofd stuk uit het boek waarin Lenin er van beschuldigd wordt een schrik bewind in de Sovjetunie te hebben gevoerd. Prijs van de Kritiek voor Carel Birnie AMSTERDAM (ANP) - De Prijs van de Kritiek is toegekend aan Ca rel Birnie (64), zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater in Den Haag. De prijs, ingesteld door de Kring van Nederlandse Theater critici, wordt in het begin van het nieuwe theaterseizoen uitgereikt. Hoewel zelf geen uitvoerend kun stenaar heeft Carel Birnie volgens de critici sinds de oprichting van ,zijn' gezelschap in 1959, tevens in vloed gehad op het artistieke beleid. Daardoor groeide het uit tot een na tionaal en internationaal zeer gezien gezelschap. Bovendien lukte het Birnie het eerste Nederlandse thea ter te bouwen dat specifiek voor de dans is ontworpen. LEIDEN De opzet is geslaagd: 'Guys and Dolls' is de feestelijke en sprankelende show geworden die men op het oog had. Leidse Lakenfeesten en 35ste lustrum van Minerva waren de aanleiding tot samenwerking, waaruit deze musical als een hoogtepunt is voortgekomen. Er is werkelijk van alles aan gedaan om deze veeleisende vorm van theater zo perfect mogelijk op het toneel te krijgen. Regisseuse Janne Jansen heeft in samenwerking met een uitgebreid artistiek team stevig uitgepakt. Het geheel loopt als een trein, en daarvoor komt heel wat kijken - niet op de laatste plaats een groot organisatieta lent. 'Guys and Dolls' verlangt bij voorbeeld een groot aantal scène wisselingen. Daarvoor zijn handi ge en vaak ook leuke oplossingen bedacht. We schieten van leven dige straatscènes naar de Hot Box Club en van het evangelifeatielo- kaal naar een duister gokhol. Ge lukkig heeft met name ook de de corontwerper deze snelle change menten niet onmogelijk gemaakt. In het verhaal staan twee lief desparen uit twee verschillende werelden centraal: beroepsgok ker Masterson gaat houden van Leger des Heils-soldate Sarah Brown en gokker Nathan Detroit leeft al jarenlang in een staat van verkering met Hot Box Club-zan geres Adelaide. Die twee werel den van oplichters en heilverkon- digers komen hier voortdurend met elkaar in contact, met als schitterende apotheose het be zoek van de gokkers aan de dienst in het evangelisatielokaal. Dat ge beurt natuurlijk niet vrijwillig, maar heeft te maken met één van de vele weddenschappen die hier zijn afgesloten. Waar mogelijk wordt de ver haallijn door echte shownum mers onderbroken: voor de heren gokkers maar vooral voor de da mes uit de Hot Box Club zijn een paar wervelende choregrafieën bedacht. Alleen al de schitteren- Fragment uit de musical 'Guys and Dolls'g> de aankleding van de showgirls geeft aan, welke echte musical-al lure het artistieke team voor ogen heeft gestaan. Alleen zit hier he laas ook de zwakke plek. Micro foons, al dan niet met een draadje en/of zendkastje, leveren bepaal de beperkingen op voor het swin gende showkarakter. Misschien heeft men om die reden van dit soort apparatuur grotendeels af gezien. Toch wordt geluidsver sterking hier node gemist, de twee microfoons onderaan op het voortoneel blijken onvoldoende. Als er door solisten gezongen moet worden, is dat op de voorste rijen al nauwelijks verstaanbaar. Hier zal echt voor de nog reste- eeld door studentenvereniging Minerva. rende voorstellingen water bij de wijn gedaan moeten worden. Dan maar een paar 'ontsierende' mi crofoonstandaards op het podi um: verstaanbaarheid van de zin gende solisten is een eerste ver eiste. Dat er wel eens een zang nootje misgaat, is daarmee niet opgelost, maar dat is ook aanmer kelijk minder erg. De feestelijke ensemblenummers maken veel goed en kunnen daarbij rekenen op het eigen orkest. Tijdens de toneelspelgedeelten speelt het geluidsprobleem niet of nauwelijks. En daar worden ook leuke prestaties geleverd. Louise Koopman (als Adelaide) en Hans Martijn Roos (Nathan Detroit) gaan voortreffelijk op in hun rol. Omdat hun personages over de nodige flair beschikken, hebben zij een iets dankbaarder taak dan Jetta Post (Sarah Brown) en Marc van Beuge (Sky Masterson), wier personages ge woon wat braver zijn en het meer van subtielere grapjes moeten hebben. Braaf of niet-braaf, gokker of preker: een bonte stoet van aller lei types, 'Guys' en 'Dolls' uit het New York van de jaren twintig en dertig, trekt gedurende ruim tweeenhalf uur in een feestelijke parade aan ons voorbij, en laat geen moment van verveling toe. WIJNAND ZEILSTRA LEIDEN De Urban Dance Squad en The Bob Color zijn de belangrijkste attracties van het achtste Werfpopfestival dat op zondag 9 juli zal worden gehouden. Tussen 13.00 en 22.30 uur zullen vijf Nederlandse popgroepen en een aantal theateracts de bezoekers van het Van der Werfpark bezig houden. Het programma voor de achtste editie van Werfpop is dit jaar wederom samengesteld door Ferry Rigault, die daar voor tijdelijk door de gemeente Leiden in dienst is geno men. "Dit is mijn zevende Werfpop. Het eerste jaar deed ik de programmering als vrijwilliger, in de jaren daarna was ik bij de samenstelling van het programma betrokken als staf lid van het LVC en van Stads", vertelt Rigault, die zelf weer is gaan studeren en niet meer bij een jongerencentrum werkt. "Toen de directie culturele zaken dit jaar de beslis sing nam dat er wederom een Werfpopfestival kon komen, werd me gevraagd of ik het weer wilde organiseren". Het Werfpopfestival is overigens niet het enige wat Rigault voor de gemeente organiseert. Hij houdt zich ook bezig met het programma van het Waterpodium nabij het Waagtheater. "Werfpop valt evenals vorig jaar samen met de Lakenfees ten. In het verleden was Werfpop al tijd aan het eind van augustus. Maar omdat het weer in juli doorgaans beter is en de Lakenfeesten veel ex tra mensen op de been brengen, ver wachten we dat er wat meer mensen op af komen". Volgens Rigault is het doorgaan van het Werfpopfestival ook dit jaar weer lange tijd onzeker geweest. "Elk jaar bekijkt de gemeente hoe het vorige festival is geweest. In 1988 had de gemeente Leiden had de cultuur van minderheden hoog in het vaandel staan en wij hadden daar aardig op ingespeeld door al leen maar 'gekleurde' acts te laten' optreden. Qua bezoekersaantal en sfeer was Werfpop 88 een succes", concludeert Rigault. Laat Toch heeft de gemeente ook dit jaar pas laat besloten dat er subsidie op tafel zou komen. "Ik ben pas begin mei benaderd met de vraag of ik het festival wilde samenstellen. Dat is laat, misschien wel te laat". Mede hierdoor was het samen stellen van het programma voor Werfpop dit jaar geen gemakkelijke opgave. Evenals in de andere jaren had Rigault een betrekkelijk gering bedrag te besteden, zo'n achtdui zend gulden. Een bedrag dat werd neergeteld door de gemeente en en kele sponsors. Met zo'n budget koop je anno 1989 echter geen bui tenlandse bands van enige naam en faam. "We konden hoogstens vier duizend gulden neertellen voor een hoofdact. Maar voor dat bedrag krijg je niks meer aangeboden", vertelt Rigault. Om die reden besloot zijn vizier te richten op de betere Nederlandse popgroepen. "In het clubcircuit spelen op dit moment nogal wat aar dige groepen, die echt niet onder doen voor wat er uit het buitenland komt". Als bewijs voor deze stelling noemt Rigault de Urban Dance Squad, die ondanks het feit dat de groep nog geen plaat gemaakt heeft, overal volle zalen trekt. Tussen de optredende popgroe pen door worden de bezoekers van het festival bezig gehouden door door Jan van der Plas drie theateracts: de straatanimators Lex Maas en Johan Reebergen en het akrobatiekduo Ys en Weder. "Omdat Werfpop maar één podium heeft, valt er tussen de optredende groepen steeds een gat van een uur. Met die theateracts denken we dat aardig opgelost te hebben". Programma 13.00-14.00 uur. The Big Room Traditiegetrouw wordt Werfpop geopend door een Leidse groep. The Big Room werd aangedragen door de Leidse Vereniging van Pop muzikanten (LVP), die dit jaar ook als mede-organisator van het festi val opereert. Volgens de LVP en Rigault is The Big Room één van de meest talentvolle bands die er op dit moment in Leiden rondlopen. "Hun demobandje was bijzonder overtuigend. Ze hebben mooie nummers en ze spelen en zingen goed. Hun muziekstijl, zo ergens tussen Hall Oates en Deacon Blue, is misschien wat poppier dan wat er normaal op Werfpop staat. Maar de kwalitatief is The Big Room een uitstekende band, wat bevestigd wordt door het feit dat ze het afgelopen jaar ook al gevraagd zijn door Vara's Popkrant, Avro's Minjon en Paperclip Radio van de NCRV", stelt Rigault vast. 15.00-16.00 uur. Akwaaba. Het optreden van de Afrikaanse groep Akwaaba geeft toch nog een internationaal tintje aan Werfpop. De groep opereert weliswaar al ge ruime tijd vanuit Amsterdam, maar de leden ervan komen uit Ghana. Akwaaba speelt op Werfpop in de volledige bezetting, met drums, bas, twee gitaren, keyboards, twee hoorns, conga's, een zanger en een danseres. Vorig jaar was Akwaaba één van de verrassingen tijdens het African Music Festival in het Am sterdamse Paradiso. "Volgens de kenners is Akwaaba een goede ver tegenwoordiger van de Highlife- muziek, de westers klinkende uit de Franstalige Afrikaanse landen. Hun muziek bevat, behalve veel Afri kaanse klanken, ook nogal wat in vloeden uit rock, kaseko en jazz",, vertelt Rigault. 17.00-18.00 uur. The Bob Color De Amsterdamse rythm soul- HOORN Bezweet en slechts gekleed in shorts verlaat de Amerikaanse kunstenaar John T Halpernxzijn 'gezondheidshuis' in Hoorn. Na tien dagen inademen van zuivere lucht in een luchtdicht afgesloten glazen huis eindig de hij zijn gezondheidsexperiment. Met deze actie wilde de Amerikaanse kunstenaar "zijn innerlijke wereld exploreren", waarbij hij veel informa tie opdeed over politiek, economie en ecologie. Ook wil hij de mensheid over tuigen dat er iets aan de bedreiging van het milieu moet worden gedaan. (foto ANP) 21.00-22.30 uur. Urban Dance Squad. Net als The Bob Color heeft de Urban Dance Squad tot nu toe nog geen plaat gemaakt, maar al wel een flinke live-reputatie opgebouwd. Met een mengeling van rap, heavy metal, funk en reggae lijkt de groep de tijdsgeest van de late jaren tach tig precies aan te voelen. In het voorprogramma van hun belang rijkste voorbeeld The Red Hot Chili Peppers maakte de Urban Dance Squad grote indruk bij het publiek en de muziekpers. Inmiddels heeft de groep tijdens optreden in de gro tejongerencentra bewezen de hoog gestemde verwachtingen te kunnen waarmaken. "Je merkt aan alles bij die groep dat ze de potentie hebben om heel bekend te worden. Zo zit ten ze ook al bij een groot boekings kantoor, wat je als organisator merkt doordat er voor de groep fles sen Jack Daniëls en dergelijke aan wezig moeten zijn. Al met al is het een band met de allure van een hoofdact". Ferry Rigault stelde voor de gemeente Leiden het programma van het achtste Werfpopfestival samen"In het Nederlandse clubcircuit lopen op dit moment bands rond die niet onder doen voor buitenlandse groepen". (foto Henk Bouwman) band The Bob Color is het afgelo pen jaar uitgegroeid tot één van de meest succesvolle groepen uit het clubcircuit. De groep van oud-Lei- denaar Rob Wiedijk (zang) treedt drie tot vier keer per week op in vol le zalen, zonder dat de groep tot nu toe een plaat heeft gemaakt. "The Bob Color is één van de meest op windende live-bands die je in Ne derland kunt vinden. Ze spelen al leen maar covers van onbekende soulliedjes, brengen enorm veel show op het podium en zijn echt een feestband". 19.00-20.00 uur. The Jack of He- arts "Ook de Amsterdamse groep The Jack of Hearts staat te boek als een talentvolle nieuwe band. Ik vond het een leuk idee om een groep te hebben die net aan het doorbreken zijn", vertelt Rigault. Van The Jack of Hearts werd onlangs een eerste CD uitgebracht en met de daarvan afkomstige single 'Streetwise' was de groep regelmatig op Radio Drie te horen. De gitaarrock van The Jack of Hearts laat zich gemakke lijk vergelijken met die van Fatal Flowers en Bad to the Bone. Dank zij de met drummer Kors Eijkelen- boom (afkomstig uit The Scene en Blue Murder) en zanger/gitarist Fred Kienhuis (ex-World War Roc kers) ruimschoots in de groep aan wezige ervaring zou The Jack of He- arts weieens een blijvertje kunnen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19