Op bres voor joodse identiteit Bekende en anonieme 'heiligen' in Sint Bavo-kathedraal Rabbijn Evers benoemd om educatie en eigen geluid te versterken ZATERDAG 1 JULI 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 AMSTERDAM De stem mige zwarte kleding van de mannen, het hoofd altijd be dekt met gleufhoed of kep peltje, de pijpekrullen van de jongetjes... De kennis van de meeste Nederlanders van het orthodoxe jodendom houdt bij deze uiterlijkhe den wel op. Daar moet ver andering in komen, vindt het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap, dat begin deze week rabbijn mr. drs. Raph Evers benoemde als 'spreekbuis'. Tevens zal deze moeten bijdragen aan de be wustwording van de joden zelf. Want er is zorg over de verwatering van het joodse leven. door Wim Schrijver De woonkamer van het Amster damse bovenhuis verloochent de afkomst van de bewoners niet. Een wand is geheel gevuld met fraai ge bonden boeken, allen met He breeuwse titels gesierd. Aan de an dere zijde, boven de bank, hangen drie potloodtekeningen; naast een jood met gebedsriemen bij de klaagmuur in Jeruzalem, hangt een portret van een karakteristiek joods jongetje en een tafereel in een chei- der, een joods schooltje. De zoon van Evers kon hiervoor moeiteloos als model fungeren; al vanaf zijn derde levensjaar wordt hij naar de eis van de wet onderwezen. Het meubilair van de kamer is in tussen even modern als smaakvol. De familie Evers is er het levende bewijs van dat het houden van de joodse wetten bijvoorbeeld geen licht aan of uit doen op de sjabbat (zaterdag) niet tegelijk een we reldvreemde levenswijze inhoudt. Dat een buitenstaander wel vreemd tegen de gebruiken van het recht zinnige jodendom aankijkt, is iets wat zowel rabbijn Evers als zijn echtgenote beamen. Het noopt hen er echter niet toe om iets van de westerse levensstijl over te nemen. Zoiets komt niet op in het hoofd van een jood, die leeft naar de regel van de Talmoed. De rabbijn (35 jaar) is een druk be zet mens. Het kostte dan ook enig passen en meten om via zijn eega ruimte te boeken in de agenda van de studiecoördinator van het Ne derlands Israëlitisch Seminarium. Om de afspraak om half tien 's avonds na te kunnen komen, is hij wat eerder dan gebruikelijk thuis gekomen. Zijn dag begon al om kwart voor zeven met de eerste les, met daarna om half aqjit een bezoek aan de synagoge. "Wij zien elkaar wel hoor, ik werk ook een deel van de dag voor het seminarium", zegt mevrouw Evers, die ook actief aan het gesprek deelneemt, geruststel lend. Wortels Evers, sinds 1981 leider van het se minarium, is afgestudeerd in de kli nische psychologie en het fiscaal recht. Van het volgen van colleges kwam het vaak niet, daar hij tegelij kertijd iedere dag de helft van zijn tijd joods studeerde. Hoe lang die studie aan het oude Amsterdamse seminarium voor de oorlog een middelbare school, maar nu een op leiding voor godsdienstonderwijzer of rabbijn duurt, is afhankelijk van de kennis die men als kind al meekreeg. En dan nog: "Het vergt een enorme discipline om je het He breeuws en alle wetten goed eigen te maken". Desondanks volgen momenteel zo n 120 studenten de twintig leer gangen van de opleiding in de hoofdstad, die nog altijd het klop pend hart van het religieuze joden dom vormt. Een relatief groot aan tal. "In de naoorlogse jaren is er een enorme domper geweest op de joodse beleving en studie. Maar de belangstelling voor de eigen cul tuur, de eigen identiteit neemt weer toe", signaleert de rabbijn. Had het zelfbewustzijn van de ouderen door het trauma van de holocaust een flinke knauw gekregen, bij de nieu we generatie valt een hernieuwde belangstelling voor de eigen wor tels te constateren. "Het jodendom is meer dan antisemitisme", drukt Evers kernachtig uit. Toch valt aan die bewustwording nog het een en ander te verbeteren, zo realiseert het Nederlands Israëli tisch Kerkgenootschap (NIK) zich. Het NIK dat de aanduiding 'kerk genootschap' nog aan Napoleon te danken heeft overkoepelt het or thodoxe deel van de zo'n dertigdui zendjoden in ons land. Dat deel om vat volgens schattingen zo'n vijf duizend leden, voor de helft te vin den in de grote gemeenten in Am sterdam, Rotterdam en Den Haag en voor het andere deel verspreid door heel het land. Sommige ge meenten beslaan hele provincies; Drenthe bijvoorbeeld telt niet meer dan 65, leden. Educatie Het is voor het eerst dat het NIK naast de gebruikelijke gemeentelij ke of ressortale rabbijnen een gees telijke leraar heeft benoemd met landelijke taken. Overigens waren er enige tegenstanders voor het cre ëren van de functie van 'representa tief rabbijn*, die Evers straks voor de helft van zijn tijd zal gaan vervul len. Iedere rabbijn doet zijn best om het joodse geluid te vertolken, aldus de kritiek vanuit onder meer de Hoofdsynagoge in Amsterdam, die altijd een vooraanstaande en dus respresentatieve functie heeft ver vuld. Toch stemde zondag niemand tegen; ieder zal zich 'loyaal' achter Evers opstellen. Deze vindt dat de critici ongelijk hebben. Het is inderdaad zo dat ie dere rabbijn verantwoordelijk is voor de joodse educatie, maar het is beslist nodig dat dit landelijk aan gepakt wordt. "De joden wonen enorm verspreid door het land. Hier een gezinnetje, daar een gezinnetje. De in de provincie werkzame rab bijnen doen hun uiterste best op dit gebied, maar het NIK is van mening dat door een gestructureerde lande lijke opzet mogelijk meer mensen bereikt kunnen worden". Daar naast zal Evers zich bezig gaan hou den met de toepassing van de jood se wetten (bijvoorbeeld op het ko sjer eten), zal hij voorlichting moe ten geven over ethische zaken en als 'spreekbuis' moeten fungeren. Wanneer iemand, aldus de achter liggende filosofie van die laatste taak, regelmatig via de media het or thodox-joodse geluid laat horen, kan dit als een hart onder de riem fungeren van de traditionele joden in den lande, terwijl men de hoop heeft dat daardoor ook de interesse van joden uit die grote groep niet- orthodoxen kan worden gewekt. Bovendien: "Het is onze taak om, waar mogelijk, onze denkbeelden op een aantrekkelijke manier te ver woorden. Dat kan heel verfrissend zijn, de wetten van de Talmoed zijn nog steeds zeer actueel. Het is een heel andere denkwereld". Liberalen Abortus of euthanasie worden bij voorbeeld door het jodendom 'falie kant' veroordeeld als een foute vorm van zelfbepaling van wat wel en niet mag. "Ook al lijkt het leven waardeloos, dan nog gaat het joden dom er van uit dat er iets positiefs achter zit. Doe je dat niet, dan kan dat tot zeer ernstige excessen lei den". In die zin kan het joodse ge luid wel degelijk ook interessant zijn voor niet-joden, meent Evers. Joden zelf hebben ook behoefte aan bezinning. "Wat voor standpunt neem je in ten opzichte van de anti- aidscampagne? Dat is zo'n vraag waar niet zo maar een antwoord op Massa-hysterie Bij de orthodoxe rabbijnen be staat zorg over de verwatering van het joodse volksdeel. Niet in de laatste plaats komt de zorg om het vervagen van de marge tussen wat joods en niet-joods is voort uit de beduidend andere koers die de libe rale joden varen. Het is juist die li berale stem, in de persoon van rab bijn Awraham Soetendorp uit Den Haag, die met een zekere regelmaat in het nieuws is. En dat terwijl, vol gens schatting van Evers, de ver houding van liberale en orthodoxe joden, één op vijf is. "Ons geluid moet ook wat vaker gehoord wor den". Mag het NIK mogelijk de indruk hebben gewekt dat men in Evers een tegenhanger van Soetendorp gevonden heeft, deze wijst zelf iede re suggestie in die richting van de hand. "Voor mij heeft het helemaal niet meegespeeld. Ik zie hem niet als een mededinger met wie ik een wedloop moet aangaan om te zien wie het eerst de microfoon heeft". Tussen orthodoxen en liberalen be staan zeer principiële verschillen, hoewel Evers toegeeft dat er 'enorm veel mixtures' bestaan. Zelfs zoveel dat het ook voor insiders nauwe lijks te volgen is, verzekert zijn vrouw. Het duidelijkste verschil zit wel licht in het antwoord op de vraag wie jood is. Volgens de bloedban den is iemand jood wanneer de moeder joods is. Echter, het joden dom kent ook proselieten, niet-jo- den die jood zijn geworden. Maar, wat voor criteria leg je voor deze mensen aan? Voor de orthodoxe jood is dat duidelijk: zo iemand zal zich volledig aan de leefregel van de wet moeten houden. "Wij doen ab soluut niet aan missie. Juist niet. Je moet als jood je leven totaal om gooien. Je moet kosjer eten, je kunt je zaak niet openen op zaterdag en nog duizenden dingen meer". De indertijd tot aan de Hoge Raad gevoerde zaak van Aram Brucker tegen het orthodoxe Maimonides- lyceum in Amsterdam, dat hem niet als leerling wilde toelaten, is een sprekend voorbeeld van de gevol gen in het verschil van opvatting. Naar de orthodoxe opvattingen was Brucker geen jood. Mevrouw Evers legt uit: "Zoiets vormt een enorme bedreiging naar binnen toe. Dit werkt ongewild gemengde hu welijken in de hand". Evers: "Het is natuurlijk een wereldwijd pro bleem, dat zeker ook in Israël speelt rond de wet op de terugkeer". Ja, Israël... "De staat Israël is het centrum van het jodendom. Punt uit. De joden in de verstrooiing moeten proberen de vlam branden de te houden door educatie, maar uiteindelijk zal iedere jood terug gaan naar Israël, dat staat als een paal boven water". Net terugge keerd van een bezoek aan het land, waarbij hij onder meer vrienden op de westelijk oever bezocht, moet hem van het hart dat hij grote moei te heeft met de 'massa-hysterie' in het westen over datgene wat er in Israël gebeurt. "Het is het afkopen van een schuldgevoel over wat er hier in de oorlog kon gebeuren", oordeelt hij. Latent gevaar De relatie tussen joden en christe nen die dezer dagen in het nieuws kwam, omdat de Amsterdamse rab- Rabbijn Evers wil in de toekomst i geluid laten horen, maar: Wij doen c bijn Lody B. van de Kamp het over legorgaan OJEC zinloos noemde is een punt dat Evers binnenkort uitvoering zal bestuderen. Het is na tuurlijk "irreëel om alle kanalen dicht te willen stoppen", aldus de rabbijn, maar hij weet van de vrees die leidende joodse geleerden in de wereld hebben over al te innige con tacten tussen joden en christenen. Ook die zouden tot aantasting van de joodse identiteit kunnen leiden. Wat het algemene klimaat betreft in ons land, gelooft Evers dat er 'iets meer' antisemitisme is dan vroeger, maar hij beseft dat de totale ver ruwing van de maatschappij daar debet aan is. "In het algemeen is Ne derland nog relatief verdraagzaam. Maar een jood is zich altijd bewust van latent gevaar, zeker na de Twee de Wereldoorlog". Beeltenis van Edith Stein. HAARLEM Een wonderlijk ge zelschap van bekende en enkele volstrekt anonieme 'heiligen' uit onze kerkgeschiedenis kijkt in de Haarlemse Sint Bavo-kathedraal neer op het priesterkoor. Veertien meer dan manshoge figuren, ver eeuwigd in de eeuwenoude tech niek van de 'vermurail' (gekleurd, beschilderd en gebrand glas, ge lijmd op houten panelen), maar op eigentijdse manier vormgege ven door Henk Hilterman. De ere galerij werd vorige week door de Haarlems bisschop mgr. Hennie Bomers ingezegend. door Hans Willems De eregalerij mag dan het werk zijn vai] Henk Hilterman, het ini tiatief zou ondenkbaar zijn ge weest zonder mgr. J. Th. van der Zalm, de pastoor van de kathe drale parochie. Van der Zalm heeft er sinds zijn komst naar Haarlem in 1978 voor geijverd de aankleding van de 90-jarige Bavo af te ronden. Om voornaitielijk fi nanciële redenen was het er na melijk nooit van gekomen de halfronde wand van de absis te voltooien in de geest waarin ar chitect Jos Cuypers er bijna een eeuw geleden plannen voor maakte. De Sint Bavo, niet te verwarren met de veel oudere Bavokerk in het hartje van de Haarlemse bin nenstad die sinds de Reformatie in protestantse handen is, is tus sen 1895 en 1930 gebouwd door de zoon van de beroemde bouwer Pierre Cuypers. De Bavo is de hoofdkerk van het bisdom Haar lem en doet dus nogal eens dienst voor plechtigheden die de be grenzing van de parochie teboven gaan. Het meest opvallende is dat de Bavo zoveel verschillende bouw stijlen vertoont, van gotiek tot ro- maans, met veel Italiaanse aan doende versieringen in het interi eur. Op de koorwand had Cuy pers extra zijn best gedaan. De onderste 'laag' wordt gevormd door zeven arcaden, rustend op fraaie zuilen en een Latijns op schrift met de bede van de Heilige Geest. Daarboven de eregalerij of 'triforiumgalerij', bestaande uit zeven keer drie nissen van elk on geveer 2,3 meter hoogte. Verbonden En boven elk van de drie nissen weer drie glas-in-loodramen, twee langwerpige en een ronde. In de uitbeeldingen op deze ra men keert het getal zeven voort durend terug. De rondvensters hebben afbeeldingen van episo den uit de vaderlandse kerkge schiedenis waarin de zeven sacra menten die de RK Kerk kent een rol spelen. De andere ramen be vatten fragmenten over de zeven gaven van de Heilige Geest en de zeven beden van het Onze Vader. Bij al deze symboliek hebben de 21 nissen van de eregalerij heel lang kaal afgestoken. Cuypers had er gedetailleerde plannen voor, gebaseerd op thema's uit de zaligsprekingen. Maar daar is nooit iets van gerealiseerd. Alleen de afbeelding van Franciscus van Assisi was er enkele jaren te zien, maar die moest het veld ruimen toen mgr. Van der Zalm zijn plan realiseerde om de galerij te wij den aan opvallende figuren van de lage landen bij de Noordzee. Die omschrijving is ruim opge vat, want onder de 'gelukkigen' die uiteindelijk de galerij bevol ken, is ook de in Duitsland gebo ren en getogen christenjodin Edith Stein te vinden, die kloos terzuster was in het Limburgse. "De gedachte achter het kunst werk is dat gelovigen van nu die het priesterkoor betreden om de gaven van brood en wijn te ont vangen, zich verbonden mogen weten met al diegenen die ons de eeuwen door zijn voorgegaan on der mooie en moeilijke omstan digheden", legt mgr. Van der Zalm uit wanneer hij ons op een ochtend na de dagelijkse eucha ristieviering door de kerk rond leidt. 'Haarlems klopje' Mgr. Van der Zalm heeft veel met Henk Hilterman, enkele priesters van het bisdom en verschillende adviseurs van elders gedacht en gesproken voordat de keus van de veertien 'heiligen' rond was. Van der Zalm: "Het ging erom mensen uit te kiezen die ook in onze tijd als aansprekend voor beeld kunnen dienen. We wilden steeds een man en een vrouw naast elkaar, met in het middelste paneel de beide namen en een al legorische versiering". De eregalerij heeft een chrono logische ordening gekregen en begint met de Friese missionaris en latere eerste bisschop van Munster, Liudger, die begraven ligt in het klooster van het West- duitse Werden, waarvan hijzelf de stichter was. Hij wordt vergezeld door de abdis Relindis van het klooster Alden-Eyck bij Maaseik in Limburg. Het tweede paar wordt gevormd door de mysticus Jan van Ruusbroec en de dichte res en mystica Hadewych. De stroming van de Moderne Devo tie wordt vertegenwoordigd door Thomas van Kempen en de Agnietenzuster Reinalda van Ey- meren. Uit de voor rooms-katholieken zo moeilijke tijd van de Reforma tie, dateren de Jezuïet Petrus Ca- nisius die zoveel betekenis had voor het onderwijs. Zijn 'partner' is een anoniem 'Haarlems klopje', zoals de in de vergetelheid ge raakte 'pastorale werksters' wer den genoemd die in de tijd van de verdrukking in het geheim aller lei kerkelijk werk deden, waaron der het godsdienstonderricht aan kinderen. Bijzonder karakter Uit de tijd van de emancipatie van het rooms-katholicisme in de vorige eeuw, toont de galerij twee exponenten van het vele missie werk: Peerke Donders die in Su riname werkte en de wat onbe kendere Kaatje Dierckx die stierf als martelares tijdens de Boxers opstand in China. Het zesde paar herinnert aan de kerk in de bezettingstijd. Links zien we de in 1985 zaligverklaarde karmeliet Titus Brandsma die in 1942 in Dachau stierf en rechts de in Auschwitz vermoorde Edith Stein. De eregalerij eindigt met een anoniem ouderpaar dat als symbool geldt van de vaders en moeders door wie het geloof van generatie op generatie werd over geleverd. De eregalerij van bekende en anonieme heiligen geeft een heel boeiend overzicht van vele eeu wen geloofsgeschiedenis in de la ge landen en zet kerkganger en nieuwsgierige bezoeker op het spoor van ongekende bronnen van inspiratie en spiritualiteit. Het bijzondere karakter van de Haarlemse Sint Bavo wordt er mee onderstreept. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10ds. Alblas; Marekerk 10 en 5 ds. Van 't Hof; Maranathak. (L. Morsweg) 10ds. Schouten; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 10 pastoor Van Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. V.d. Velden; Bevri|dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Jansen Boskoop. 5 ds. Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Nauta; Waalse kerk (Breestr.) geen opgave; 'Stevenshof (rk kerk Haagse Schouw) zat. 7. zond. 9.30. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst. 10.15 ds. Van Beinum ha. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 hr. Van Straalen Oegstgeest. Endegeest zie Oegst- geest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Sunnamestr.) zie Betlehemkerk 10.30 hr. Grandadam dovend.; Oude Vest zie Hoogl. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven hr. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 prof. Kuiper. Baptistengemeente (aula 'Nieuwer- oord". Rijnsburgerweg 124) ds. Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev. V. Groningen. 7 ev. Pex. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) 10 ev. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eikerbout ha. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nleuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstu die, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Weten- schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk 7. zo. 8.30,10.11.30.6 en 7 (lof); Boshuizerka- de zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7. zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7. zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Rang Nieuw- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. V. Driel. 7 ds. Schift Leimuiden. Geref. Kerk 9.30 ds. Boer. 6.30 ds. Wilschut. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. Den Hartog. Rk Kerk zat. 7. zo. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds. Jonkman. 6.30 ds. 't Hooft; Kruiskerk 9.30 ds. Koldew.jn Kaagdorp; Op- standingskerk 9.30 ds. Van achterberg Leiden. 5 ds. Van Wijngaarden jeugdd.; G. Herderkerk 10 ds. Nieuwenhuis; De Bron 9.15 en 10.30 ds. Taselaar, 6.30 ds. Nieuwenhuis; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds. Laarse; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ouwendijk. 6.30 ds. De Jong Zoetermeer. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. Wilschut. 6.30 ds. Boer: Salv.kerk 9.30 ds. Van Wijngaarden. 4) 9.30 en 5. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. 7 hr. Van Voomveld. Chr. Geref. Kerk (Grijpen- steinstr.) 9.30 en 4.30. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molen- werfstr. 1) 10en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds. De Jong. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) hr.. V.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Mor- genstersch. Briljantstr. 1)10. Christengemeen te 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. Lafóret. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7. zo. .30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds. Bongers Wad- dinxveen. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Van Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. V.d. Hoef, 2.30 ds. V.d. Scheur intrede; Salv .kerk 9.30 ds. Terlouw, 6.30 ds. Schipper; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds. Hoek Aalst, 6.30 ds. Muller Sluipwijk. Geref. Kerk 9.30 ds. Eiderman, 6.30 ds. Baas Sassenheim. Geref. K. Vrijg (Ichthusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. V. Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. V.d. Pol, 6.30 ds. Hagen; De Stek 9.30 ds. Ha gen Westendorp. Geref. Kerk 9.30 ds. De Jong, 5 ds. Hagen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Oosting. Geref. Gem. 9.30,7 ds. Boogaard. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijn- str. 83) 9.30 hr. Lucas. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand. Ver flage Gouda, 6.30 kand. Haasnoot Lisse. Ge ref Kerk 9.30 ds. De Zeeuw Leiden. 5 ds. Ra- vensbergen Wijnjewoude. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 10.30; Rijn dijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 zie Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 7 ds. Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Van Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 10.30. Rk KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. De Graaf. 6 ds. Sloof; Ontm- kerk 10 ds. Sloof. 6.30 ds. De Graaf. Herv Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Van Breevoort. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Marinevlieg kamp Valkenburg 10.30 ds. Van Selms. ds. V.d. Berg, 6 ds. Bogaard; O. Kerk 10 ds. Schuurman. 6 ds. V.d. Berg; Ichthusk. 10 ds. Bogaard, 6 ds. Hovius; Pnièlk. 9.30 ds. Vroegindewij, 6 ds. Wagter; Maranalhakerk (Rijnsoever) 10 ds. Rietveld Achterberg, 6 ds. Kruimer Lunteren. Overduin 2.15 ds. Baas. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) ds. Onstein. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 hr. De Ridder Sassenheim, 5 ds. Mink intrede; Triumfatork. 9.30 ds. V.d. Horst, 5 geen dienst. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Brands, 5 ds. Smouter. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. V.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 leesdienst. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 2 ds. Visser. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapré, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. V.d. Lugt, 7 ds. Lapré. LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. V.d. Born; Schep- pingsk. 9 en 10.30 ds. Van Loenen. Elis.-zie- kenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeen te Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. V.d. Hoe ven Rijnsaterwoude, 6.30 ds. De Graaff. Geref. Kerk 9.30 hr. Fluijt Gouda, 7 ds. Vegh Den ha. Rk Kerk zat. 7, 10 e 11.30. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. 1 Hooft; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Boswijk ha. Geref. K. Vrijg. (Prinsesse- str. 1) 9.30 en 4.30 ds. Gritter Hooghalen. Ned. Geref Kerk (Salvatori) 10, 7 ds. Vos. Chr. Ge ref. Kerk 10 en 7 ds. Van Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Den Boer Evangeliegemeente (Heereweg 52a) hr. Brands. Rk Kerk Agatha- kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; En- gelbew. zat. 7, zo. 10.30. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- csnsk. (Binnen) 10 ds. Van der Lee, 5 dr. Meyers Leiden, 7 ds. Elgersma; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg, 8 ds. List Berlijn; De Rank (Golfbaan) 10 ds. V.d. Bergh Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Elgersma, 7 ds. Vollebregt Sassenheim; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Scholte. Kapel W v.d. Bergh-stichting 11 ds. Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds. Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. V.d. Meij; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Plomp; Pauluskerk geen dienst; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 dr. Meyering. Geref. Kerk 10 ds. Da Costa. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 kand Geersing Kampen, 7 ds. Houtman Leiden. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds. Brink Haarlem mermeer. 4 ds. Janssens Alphen ha. Van Wijc- kerslooth 4 ds. Rijksen. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.cen trum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Wagter. 5 ds. Cziria, Bethelkerk 9 30 ds. Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9 ds. Cziria, 5 ds Terpstra; Immanuelkerk 9 ds. Terpstra. 10.30 ds. Riemersma Amersfoort, 7 ds. Snel; Maranathakerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. Smaling. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Zandbergen Dokkum. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. Van Sor- ge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr. v.d. Laak Katwijk. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Bakker Amsterdam. 7 ds. Vollebregt Geref. Kerk 9.30 ds. Bras, 7 ds. Zijl Oude Wetering. Chr. Geref K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 dr. Klein Kranen burg. 6.30 ds. Stam jr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. De Reus. Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 prof. V.d. Beek, 6.30 ds Boogerl. Geref. Kerk 9.30 dr. Vlijn Voorschoten, 6.30 ds. Oegema. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. V.d Haar, 5.30 ds. Heida. VOORSCHOTEN. Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Schaap. 7 zie Kruispunt, De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart, 7 zie Kruis punt. Het Kruispunt 10ds. Schelling Den Haag, Schaap. Herv. evang. op geref. grondslag 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekka- Heil-kerk ('Schakenbos'. Leidschendam) 10 ds Honig. Geref. Kerk zie hen/, kerk en Ont- Rk Kerk zat. 7, moeting. Geref. K. Vnjg. (Bachlaan) geen op gave. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. - Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Maasland Capelle. 5 ds. Graafland Tollebeek; Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds. Kunz; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Schi paanboord; Rehoboth-school 9.30 vic Groe nenboom Capelle; Imm.kerk 9.30 ds. Bongers. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 dr. Bade Alphen, 5 ds. Bongers. Ontm.kerk geen opgave Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds. Roosenbrand Rotterdam, 2.30 ds. De Vries Zwijndrecht. Chr Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 i 6.30. Remonstr. Gem. ds. V.d. Laarse Soest. WASSENAAR Herv. Gem Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4.30 ds. Veldhuizen Rotterdam, Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser- Schroot; Messiask 10 ds. Bovenberg Leiden, Dorpscentrum 9.30 ds. De Jong Leiden. Geref Kerk Zijllaan 10 ds. Janse de Jonge, 7 drs. Wolthuis Monster. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) prof. Spema Weiland Rotterdam. WOUBRUGGE Herv. Gem 9.30 ds. Koele- wijn Krimpien a/d IJsset, 6.30 ds. Van 1 Hof Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 dr V.d. Kooi Leimuiden. Ned. Prot. Bond (De Wijk, School- str. 20) geen opgave. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN Herv. Gem. 9.30 kand. Wiene Alblasserdam. 7 hr De Haan. Geref. Kerk 9.30 ds. Christ Katwijk. 7 kand. De Haan. ZOETERWOUDE Herv Gem. 9.30 ds. Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zat 7.30. zon 9.30. Chr. Dienaark. zat. 7, zon. 10. Meerburgkerk H. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 9.30 ds. De Leeuw Maarn, 6.30 ds. Van Doorn Alphen. Ge- ref. Kerk 9.30 ds. De Meij Uithoorn, 6.30 dr. Ba-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 15