Eerherstel kwam op tijd Strijder Joris Ivens was Nederlands befaamdste cineast Geen rode cijfers Holland Festival Gaudeamus redt Wereldmuziekdagen ISCM KIJK-UIT 'Geschiedenis van de Wind' is dan toch de definitieve af- scheidsfilm geworden van Joris Ivens, de 90 jaar gele den in Nijmegen geboren ci neast die gisteren in Parijs overleed (Frankrijk was zijn tweede vaderland). Met wijs heid, mildheid en poëzie had Ivens in 'Geschiedenis van de Wind' teruggekeken op zijn eigen leven en carrière. De film begon met een shot van een klein jongetje in een zelfgebouwd houten vlieg tuigje. Er bestaat een jeugd foto, daterend van 1911, waarop een dromerige Joris poseert in precies zo'n vlieg tuigje. Uiteindelijk zou hij wereldwijd fameus worden als "De Vliegende Hollan der". door Pieter van Lierop Joris Ivens: politiek engagement en grote sociale bewogenheid, (foto DEN HAAG (ANP) Het Ne- derlands Filmmuseum heeft in verband met het overlijden van Ivens zijn programma voor de komende dagen aange past. In plaats van de geplande voorstellingen wordt nu van 29 juni tot en met 3 juli een selec tie vertoond uit het oeuvre van deze bijzondere cineast. Bij een aantal voorstellingen zal een kort herdenkingswoord worden gesproken. AMSTERDAM (GPD) - Ondanks een tegenvallende publieksop- komst eindigt het Holland Festival dit jaar niet in de rode cijfers. Dat zegt zakelijk directeur Geert Dales. "Maar we hebben van tevoren ook I zodanige voorzieningen getroffen dat het eenvoudig niet mis kon gaan. Dat is gewoon een kwestie van verantwoord bedrijfsvoeren. Een nieuw tekort zou afbreuk doen aan onze onderhandelingspositie ten opzichte van de drie grote subsi- f diënten en daar is niemand by ge- baat". Dales omschrijft de exploitatie over 1989 als 'vrij goed'. "Ik heb het gevoel dat het reuze zal meevallen. Dit seizoen valt zeker niet in de ca tegorie 'catastrofe". De definitieve bezoekerscijfërs waren gisteren nog niet bekend, maar Dales verwacht dat de bezettingsgraad niet lager zal J zijn dan vorig jaar. Die bedroeg toen I vijfenzeventig procent. Dat men er Bij diverse voorstellin gen pas na intensief kunst- en vlieg werk in slaagde de zaal redelijk ge vuld te krijgen, vindt Dales geen I probleem. "Wat moet je anders als je met een paar honderd lege stoe len blijft zitten? Dan kun je die plaatsen toch beter tegen sterk ge reduceerde prijzen aan geselecteer de groepen aanbieden?" Met name de belangstelling voor de concerten van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest en het Radio Kameror kest en het Groot Omroepkoor was zo gering - een bezettingsgraad van f amper tien procent - dat men die 'zonder aanvullend publiek had moeten afgelasten. Op de vraag of de tegenvallende bezoekerscijfers het gevolg zijn van de hoge toegangsprijzen schudt Da- les zijn hoofd. "Dat denk ik niet, nee. Dure dingen deden het goed in de voorverkoop. Bovendien hadden we allerlei mogelijkheden gescha pen om er toch voor een lagere prijs in te komen. En ook bij goedkope voorstellingen viel de opkomst soms tegen". Dales voorspelt dat de prijsstelling voor volgend jaar zeker niet drastisch veranderd zal wor den. "Misschien zullen we nog meer moeten differentiëren, maar ik ge loof niet dat ons prijsbeleid fout is". Volgens Dales zijn er diverse ver klaringen mogelijk voor de tegen vallende opkomst. "Allereerst heeft het goede weer ons parten gespeeld. Op warme dagen worden telefo nische reserveringen veel minder afgehaald. Dan blijven de mensen blijkbaar liever op het strand lig gen. Verder hebben wij te lijden on der het imago dat het Holland Festi val zich uitsluitend bezig zou hou den met avantgarde. Maar ik denk ook dat we onze marketing moeten verbeteren, want daar heeft het wel aan geschord". Over de financiële toekomst van het Holland Festival is Dales opti mistisch gestemd. Hoewel ook het half miljoen aan sponsorinkomsten dit jaar lager was dan verwacht, zal men 'een aanzienlijk bedrag' op de schuld kunnen inlopen. Hoe groot die schuld is, wil Dales niet zeggen. Aangenomen mag worden dat die inclusief de door de gemeente Am sterdam verstrekte lening van een miljoen gulden echter nog altijd cir ca vier miljoen gulden bedraagt. Een bedrag dat bijna overeenkomt met de totale begroting van 4,5 mil joen. Dales: "We zijn de afgelopen tijd door een diep dal gegaan, maar ik ben er van overtuigd dat we nu op de goede weg zijn". Het kernbestuur onder aanvoe ring van interim-manager Arie van der Zwan zal pas ditjiajaar een ver slag presenteren, waarin de toe komstplannen op financieel en ar tistiek gebied uit de doeken worden gedaan. Pas dan zullen de ministe ries van WVC en Economische Za ken en de gemeente Amsterdam be slissen of ze bereid zijn elk een aan vullende subsidie van zeven ton per jaar te verstrekken. Volgens ingewijden zijn Van der Zwan c.s. niet van plan de omstre den festivaldirecteur Ad 's Gra- vesande te laten vallen. "Hij ver dient het om nog een kans te krij gen. Het zou wel heel onverstandig zijn om in dit stadium het gezicht van het Holland Festival nog verder te beschadigen". Dat Van der Zwan echter achter de schermen de touw tjes stevig in handen heeft, is een publiek geheim. Dales glimla chend: "Hij is niet het type dat zijn zaakjes laat versloffen. Je kunt wel zeggen dat hij zeer betrokken is bij de gang van zaken". de belangrijkste documentaristen uit de filmgeschiedenis en de enige befaamde cineast die Nederland heeft voortgebracht. De laatste keer dat we iets van Joris Ivens verna men was twee weken geleden toen hij via de pers fel protesteerde tegen de bloedige wijze waarop in de Volksrepubliek China de studen tenrevolte was gesmoord. In China ook was Ivens' laatste film gesitu eerd geweest (China was zijn derde vaderland, Ivens had vele vaderlan den). De laatste 35 jaar van zijn leven werd de filmer in het buitenland meer geëerd dan bij ons, sinds hij het in 1946 bestaan had met zijn film 'Indonesia calling' de gedachte uit te dragen dat men in 'ons Indië' groot gelijk had zich te willen los maken van het kolonialistisch Ne derland. Ivens' eerlijkheid kwam hem te staan op het verlies van zijn paspoort. Zeven jaar lang moest hij het zonder doen en de enige landen waar hij toen welkom was, lagen in Oost-Europa. In 1985 heeft men de kans gegre pen om het weer goed te maken tus sen Nederland en Joris Ivens. Het bestuur van de Nederlandse Film dagen te Utrecht had de bejaarde ci neast een Gouden Kalf toegekend als de Cultuurprijs, voor algemene verdiensten. En WVC-minister Brinkman kon de grootmoedigheid opbrengen speciaal naar Parijs te reizen om daar in het Institut Neer landais de onderscheiding te over handigen. De minister prees Ivens voor zijn "politieke engagement en grote sociale bewogenheid, die hem in staat stelden soms ver voor ande ren uit de historische betekenis van politieke en maatschappelijke ont wikkelingen te herkennen en op film vast te leggen". Brinkman als vertegenwoordiger van dezelfde Nederlandse overheid die Ivens het leven sinds 1946 zuur had gemaakt, ging zo ver de consta tering uit te spreken dat "de ge schiedenis u meer gelijk heeft gege ven dan uw toenmalige opponen ten". De dankbaarheid waarmee Joris Ivens reageerde op de Nederlandse onderscheiding en de door minister Brinkman gesprokén woorden, wa ren ongeveinsd. Hetzelfde gold voor de ontroering waarmee hij zich oktober 1988 in zijn geboortestad Nijmegen officieel liet huldigen, om zich vervolgens in rolstoel over de lokale kerinis te doen vervoeren. En pas echt kwam alles goed in januari van dit jaar toen koningin Beatrix hem persoonlijk in Rotterdam een onderscheiding opspeldde en met haar aanwezigheid bijzondere luis ter bijzette aan de Nederlandse pre mière van 'Geschiedenis van de Wind'. Flying Dutchman Tijdens de laatste keren dat ik Ivens sprak (in-Sorrento, in Venetië, in Ri mini en nogmaals in Venetië; Italië was zijn vierde vaderland) was zijn gefrustreerde verhouding met het vaderland een onderwerp dat hij telkens zelf ter sprake bracht. Hij was zich altijd Hollander blijven voelen en betoonde zich een en thousiast bewonderaar van kwali teiten die hij typisch Nederlands noemde: de ondernemingszin bij voorbeeld en de mentaliteit die de Nederlanders altijd over de wereld zeeën gestuurd had en die Rotter dam gemaakt had tot de grootste haven ter wereld. In 1966 heeft hij die bewondering uitgedragen in 'Rotterdam-Europoort', zijn enige in Nederland opgenomen naoorlog se film. Over de mentaliteit van de Hol lander had hij nog een grote speel film in gedachten, die hij - vanzelf sprekend - The Flying Dutchman had willen noemen, maar waarvan hij niet meer dacht hem zelf nog te kunnen regisseren, want een realist is hij altijd gebleven. Als 'Geschie denis van de Wind' voltooid kon worden, was het mooi genoeg ge weest. Met zijn concept voor The Flying Dutchman (een vierluik dat zich in verschillende eeuwen moest afspelen) konden andere Neder landse regisseurs aan de slag. Ivens leed onder de Nederlandse verguizing die op Indonesia Calling gevolgd was. "Natuurlijk had de re gering het recht om terug te slaan, maar dat het zo hard en meedogen loos zou gebeuren, dat had ik niet verwacht. Om één voorbeeld te noe men: ik verbleef in Polen toen mijn moeder overleed en hoewel de Ne derlandse ambassade precies wist waar ik verblijf hield, heeft men mij te laat gewaarschuwd, zodat men ook niet een speciale regeling hoef de te treffen en daardoor ben ik niet in staat geweest bijtijds naar Neder land terug te keren om de begrafe nis bij te wonen. Zoiets zal ik moei lijk kunnen vergeven". Eerbied Een troost heeft Joris Ivens al die tijd gehad aan de bijzondere waar dering en eerbied waarmee men hem in andere landen placht te om ringen. Italië onderscheidde de Ne derlander met de Vittorio de Sica- prijs, waaraan vorig jaar nog een Gouden Leeuw van Venetië werd toegevoegd. Frankrijk schonk hem het Légion d'Honneur, Finland de Wereldvrede-prijs, Engeland en Oost-Duitsland vergulden hem met eredoctoraten. Rusland schonk hem de Leninprijs, maar nadat Ivens zich distantieerde van de Rus sische optredens in Tsjechoslowa- kije en Polen, is de waardering in Oost-Europa voor de Nederlandse documentarist aanmerkelijk be koeld. Tijdens zijn laatste levensjaren was de voormalige communist een politiek ontgoocheld mens, die zelfs zijn films over Laos en Vietnam des noods wel propaganda wilde noe men. Een paar jaar geleden zei hij in een interview zelfs dat je beter een "ziek kapitalisme" kunt hebben dan het „zogenaamde socialisme dat in de Sovjetunie heerst". En hij adviseerde om zonder dralen de kruisraketten in Nederland te plaat- Zijn beste films maakte Joris Ivens in een tijd toen voor een idea list als hij de wereld iets overzichte lijker in elkaar leek te zitten dan te genwoordig. De in 1898 in Nijme gen geboren Ivens maakte zijn bes te werk in de periode tussen de twee wereldoorlógen. Als zoon van de grondvester van het foto- en filmbe drijf Capi was hij als het ware tus sen de camera's opgegroeid. Hij maakte zijn eerste film (een 'western') toen hij dertien jaar was. Hij studeerde economie in Rotter dam, diende tegen het eind van de mobilisatie 1914-'18 als luitenant bij de artillerie. In 1922 vertrok hij naar Berlijn om aan de universiteit van Charlottenburg fotochemie te stu deren en liep stage bij de camera-fa- brieken van Dresden en Jena (Zeiss) waar hij betroken raakte bij acties van voor betere werkomstan digheden ijverende arbeiders. Die periode is van doorslaggeven de betekenis geweest voor zijn poli tisering. In 1926 kwam hij terug naar Nederland, feitelijk om het be drijf van zijn familie over te nemen, maar allengs ging zijn interesse meer uit naar artistieke dan zakelij ke bezigheden. Hij was mede-op richter van de legendarische Filmli ga. In 1928 en 1929 maakte hij zijn eerste 'filmgedichten': De brug en Regen. In 1933 volgde Zuiderzee. Maar het engagement stak pas een jaar later de kop op. In Nieuwe Gronden werd de heroïsche strijd waarin de Hollander het water had weten te bedwingen, gerelativeerd door beelden van voedselvernieti- ging in de crisisjaren, omdat de winstmarges te laag zouden zijn. Mensonwaardig In Borinage (gemaakt met de Belg Henri Storck als co-regisseur) stel de hij de mensonwaardige levens- en werkomstandigheden aan de kaak van de Waalse mijnwerkers. Zijn meest indrukwekkende docu mentaire werd in 1937 'Spaanse aar de', een frontverslag uit de Burger oorlog, gemaakt in samenwerking met John Fernhout (zijn vaste ca meraman) en Ernest Hemingway. Aan de kant van de Republikeinen filmde Ivens de bombardementen van het dorp Fuentedue en het be leg van Madrid. 'Spaanse aarde' werd de voorlo per van wat men jaren later de "ge tuigende cinema" is gaan noemen. Ook het in 1939 opgenomen De 400 miljoen (over het verweer van de Chinezen tegen Japan) is daar een voorbeeld van. Daar heeft hij toen niet alleen zijn sympathie voor de Chinese vrijheidsstrijders aan over gehouden, maar vooral ook zijn lief de voor de Chinese cultuur. Na zijn omzwervingen in Oost- Europa gedurende de jaren vijftig en tussen zijn filmische ontdek kingsreizen door die voerden naar Italië, Mali, Chili, Cuba, Frankrijk, Vietnam en Laos, was China toch het land waar hij telkens terugkeer de. In 1976 maakte hij er, samen met Marceline Loridon die tevens zijn levensgezellin gebleven is, de elf delige monsterdocumentaire Hoe Yu-Kong de bergen verzette. AMSTERDAM (ANP) - De Wereldmuziekdagen van de internationale vereniging voor hedendaagse mu ziek ISCM kunnen wegens geldgebrek dit jaar niet in Frankrijk worden gehouden. Door een snelle actie van het Nederlandse centrum voor hedendaagse muziek Gaudeamus gaat dit belangrijke festival, inclusief de algemene vergadering, nu wel door in Amsterdam, van 4 tot 11 september. Het festival vindt sinds 1923 jaarlijks plaats, steeds in een ander land. Het biedt een overzicht van de he dendaagse muziek op dit moment en is een ontmoe tingsplaats voor iedereen uit de gehele wereld die zich met deze muziek bezig houdt. Op het programma staan thans zestien concerten. Daarin zijn werken opgenomen van componisten uit 27 landen, niet alleen Europese, maar ook uit Argenti nië, Hong Kong, IJsland, Japan, Venezuela en Vere nigde Staten. De concerten worden gegeven door onder meer Ra dio Philarmonisch Orkest, Radio Symphonie Orkest, Omroepkoor, Arditi Quartet, Het Trio, Lucia Meeuw- sen, Taco Kooistra, Fpdor Quintet, Amsterdams Bla zers Collectief, Francès-Marie Uitti en John Edward Kelly. Classical Players Opname anders dan live Concert door Melvyn Tan (fortepiano), The London Classical Players o.l.v. Roger Norrington met werken van Schubert, Chopin en Mendelssohn. Gehoord in het Concertgebouw op 29 juni. Herhaling op 30 juni in het Muziekcentrum te Den Haag. AMSTERDAM - Zelden heb ik zo sterk ervaren hoe verteke nend plaat en cd kunnen wer ken. Via een inmiddels indruk wekkende reeks opnamen heb ben Roger Norrington en zijn London Classical Players zich in de afgelopen jaren gepresen teerd als een van de vooraan staande ensembles op het punt van "authentieke" uitvoerin gen. Hun speelstijl daarbij was alert, levendig en vol spanning, en in de klankverzorging be reikten zij meer dan eens een ni veau dat vergelijkbaar was met dat van menig modern symfo nieorkest. Hun optreden in het Concert gebouw was zeker niet ge speend van charme en straalde daarbij ook ontegenzeglijk en thousiasme uit. Als inspireren de motor fungeerde overduide lijk dirigent Roger Norrington, die wijselijk geen gebruik maakte van het traditionele ver- hoginkje. Met een ontembare motoriek, die hem na het eerste deel van Mendelssohns Italiaan se Symfonie zelfs een spontaan applaus bezorgde, zorgde hij voor een visuele levendigheid die minstens zo groot was als wat zijn musici te horen brach ten. Dat enthousiasme leidde ech ter ook tot een samenspel waar bij de losse eindjes er soms bij bleven hangen en vooral in de tutti veroorzaakte dat meer dan eens een grijze klankmassa het minder nuances dan wenselijk was. Bovendien demonstreerde dit live-optreden, hoe moeilijk het is met een authentiek instru mentarium een goede balans te bereiken, vooral tussen blazers en strijkers. In de opnamestudio is dat allemaal veel makkelijker en wat de musici niet lukt, kan uiteindelijk wel bereikt worden door de man achter de knoppen. Daarnaast bleek in de Vierde Symfonie van Mendelssohn, meer dan in de Zauberharfe en drie fragmenten uit Rosamunde van Schubert, dat het met een authentiek instrumentarium moeilijk is het flitsende, puntige effect te bereiken, dat we van een modern orkest gewend zijn. Zonder meteen het streven naar authenticiteit te willen onder graven, kunnen we rustig stel len, dat veel muziek juist bij de technische verbetering van de muziekinstrumenten gewonnen heeft. Datzelfde gevoel bekroop mij eveneens tijdens het Melvyn Tan op een originele Pleyel ge speelde Tweede Pianoconcert van Chopin. Afgezien van het feit dat de klank van deze forte piano menigeen toch te dof in de oren zal klinken, leek de muziek aan expressiviteit te hebben in geboet. De uitvoering zelf dreef op de verfijnde lyriek van het larghetto, maar in de beide hoekdelen zou iets meer preci sie, ook in het samenspel, niet onwelkom geweest zijn. Onwen nigheid met het instrument kan Tan echter parten gespeeld heb ben en in dat geval zal het con cert van hedenavond (met na de pauze de Derde Symfonie van Mendelssohn) een beter resul taat opleveren. PAUL KORENHOF Exposities Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld' en 'Schepen met geld', tot 1/10; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, Turkana, de herders van Noordwest Kenia', t/m 27/8; 'Afghanistan, een nieuw begin', t/m 29/10; 'De kunst van het versie ren' t/m 30/7; di t/m za 10-17 uur, zo 14-17 Stedelijk Museum De Lakenhal Oude Sin gel 28-32, 'De automatische verbeelding, Nederlandse surrealisten', van 24/6 t/m 10/9; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Hooglandse Kerk - Hooglandse Kerkgracht 62, 'Leiden 400 jaar stad van vluchtelngen' en Vluchten uit Vlaanderen', t/m 1/7; ma 13- 15.30 uur. di t/m vr 11-15.30 uur. za 11-16 't Huys Benee Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/mza. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtênedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, Hen- nie van Ulden, schilderijen, acryl op linnen. Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18, linosneden van Coccie van Duyn, tekenin gen van Marjolein Groustra, poëtische land- ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver- duyn, t/m 5/8. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, in de Blauwe gang: Paul Leur, glas-in-lood spie gels, t/m 31/7. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, Stich ting De Idee met natuurfoto's uit de directe omgeving van Leiden, tot 1/7; ma 13-18 uur, di t/m vr 11-18 uur, za 11-17 uur. Praktijk Bos - Morsweg 18, Coby Wieringa- Bus met gemengde technieken op papier, tot eind juli; ma 15-17 uur, ma en wo avond 19.30-22 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 'Erfgoed' portretten 'van de Leidse fotograaf Mare de Haan van 24/6 t/m 3/8; ma t/m za 10-22 uur. zo 12-22 uur. Pieterskerk - Pieterskerkhof, foto's van de werkgroep architectuur, t/m 1/7; dag 13.30- 16 uur. 'Piggelmee' Jan Vossensteeg 59, tekenin gen en schilderijen van de Israëlische kun stenaar Sem Da Costa, t/m 7/7. Openbare Bibliotheek (Heerenlogement) Nieuwstraat, pentekeningen en olieverf schilderijen van Dick Bakhuizen van den Brink, t/m 30/6. AZL Galerie - Rijnsburgerweg (gebouw 1), 'Kunst voor het AZL', recente aankopen, t/m 31/8; dag. 10-17 uur. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst en Robin Akkerman, verschil lende technieken, elke eerste'zondag van de maand open. Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief- steeg 14, Joke Dallinga met zeefdrukken en tekeningen, t/m 31/7, woe t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur. Blijenberg lijsten Breestraat 113, Bernie Autsema met olieverfschilderijen, t/m 5/8, di t/m za 09-00-18.00 uur, do 18-21 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, expositie van stockwerk: Nic Jonk, Bernard Larcher, Jas en Ans Wortel, t/m juni; di t/m vr 9-18 uur, za 10-17 uur, zo 9/4 14-16 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg, diverse technieken door Riek Gerrit- zen - van Rossum, t/m 20/7; dag 10-20 uur. Hollandsche Tuyn - Hoofdstraat, Frida Kerckhaert-de Bakker met tekeningen, tot eind juli; wo t/m ma vanaf 12 uur. Hazerswoude Het Anker, expositie leerlin gen Margreet Holtkamp. Lisse Hotel De Nachtegaal van Lisse - Heereweg 10, J.J. Mooijman met strand en zeegezich ten, Henk Roosink houtsnij- en beeldhouw werk, dag. 09-00 tot 23.00 uur. Noordwijkerhout Openbare bibliotheek, Eve van Gennep- Pourquié met aquarel en grafiek, Hen en Felix van den Broek met grafisch literaire keramiek, tot 3/7; te bezichtigen tijdens ope ningsuren. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Vogelenzang De Tiltenberg - Zilkerduinweg 375, fototen toonstelling over Boeddhisme en Christen dom, t/m 8/10, dag 9-12 uur en 14-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, tekeningen, skutpturen en ceramiek van Thomas Nix, Frank Nix en Jet Nix-Hooij, t/m 19/7; di 19- 21 uur, wo, do 14-16 uur, za 11 -16 uur en zo 14-16 uur. Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, foto-ex positie 'De Bruine Vloot', cibachromes van Hans Westerweel, t/m 8/8; dag. 11-16 uur. Wassenaar Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, Da- niëlle Orelio met aquarellen en gemengde technieken, t/m 30/9; 9-21 uur. Raadhuis De Paauw Raadhuislaan 22, 'Haagse School', werken van o.a. Arts, Blommers, Israëls, Roelofs, Sadeé, Mes dag e.a. t/m 2/7; ma t/m vr 10-16 uur, zo 13- Galerie Bianca - Gravestraat 1, tentoonstel ling ,Zwart-Wit' van Theo de Haan tekenin gen en schilderingen, Arnold Hoogendorp foto's, 1/7 t/m 20/8, do, vr en zo van 14-17 uur, za van 12-17 uur, vr koopavond. Concerten Klassiek Hans van Nieuwkoop verzorgt vanavond in de Hooglandse kerk het derde concert uit de K&O-serie zomer-orgelconcerten. Het pro gramma vermeldt composities van o.a. Scheidemann, Scheidt, Reincken, Kellner en Bach. Aanvang 20.15 uur. Het wekelijkse zaterdagmiddagconcert in de Hooglandse kerk wordt ditmaal verzorgd door het Leiderdorps Kamerkoor. Aanvang 13.30 uur. Het Toonkunst Orkest Leiden geeft zondag middag een concert in de Lokhorstkerk. Uit gevoerd zullen worden Jeux d'enfants van Bizet, Hoornconcert nr. 1 van Strauss en Serenade nr. 1 van Brahms. Als solist werkt mee Jaap Prinsen, hoornist bij het Concert gebouworkest. De uitvoering wordt geleid door Bas Prinsen. Aanvang 15.00 uur. Het studentenmuziekgezelschap Sempre Crescendo treedt vrijdagavond 7 juli in de Lakenhal op. Op het programma staan com posities van George Gershwin (Porgy and Bess), Alexander Voormolen (Sinfonia) en Prokovjev (Peter en de Wolf, met als vertel ler Luc Lutz). Het eerste (koor)werk wordt geleid door Herman Kofflard, de laatste twee composities door Ernst van Thiel. Aan vang 20.15 uur. Pop In het zoldercafé van het LVC speelt van avond in kader van de vluchtelingenweek - de Latijns Amerikaanse formatie Harrida Quiteros. Deze in Amsterdam woonachtige formatie maakt muziek met Latijnse invloe den als samba en cha-cha. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden. De Senegalese Senemali geeft, ook vanwe ge de Leidse vluchtelingenweek, zaterdag avond een concert in het LVC. Deze meest populaire band van Senegal is beinvloed door de stijlen Mbalax, de Ndanga en de Si- ned. Eind vorig jaar hebben ze hun eerste elpee in het westen uitgebracht getiteld: 'Af rica I'. Aanvang 23.00 uur, Breestraat 66, Lelden. In de Droomfabriek valt zaterdagavond ont spannen te swingen met Finishing Touch. Eeen melange van Braziliaanse ritmes, jazz en tango. Aanvang 21.30 uur, Oude Singel 56. Leiden. Het Breehuys heeft voor zaterdagavond de groep Thanatos uitgenodigd. De Rotter damse formatie speelt trash metal. Aanvang 21.00 uur, Breestraat, Leiden. Theater Leiden Leidse Schouwburg woe 5, 20.15 uur: 'Guys and dolls' van de Leidse Studentenvereniging Minerva. Den Haag Circustheater vr 30. za 120.15 uur; A night at the Cotton- club, met o.a. Madeline bell, Ruth Jacott. Muziektheater vr 30, 20.15 uur; The London Classical Players olv Roger Norington mmv Malvyn Tan (fortepiano) werken van Schubert, Cho pin en Mendelssohn. za 1, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Jac. v.d. steen, mmv Frances-Marie Uitti (cello), werken van Verbey, Berg, Wagemans en Berio. zo 2,14.15 uur; Eindexamen Orkestdirigent: Loes Visser mmv VU-orkest met werk van Mahler. Congresgebouw vr 30,20.15 uur; Koninklijk Ballet van Vlaan deren met de musical 'Evita*. Amsterdam Concertgebouw za 116.00 uur; HF Radio Filharmonisch Or kest, Groot Omroepkoor, Koor van de Ne derlandse Opera olv Edo de Waart mmv William Johns tenor, Henk Smit en Roland Hermann bariton. Kathryn Bouleyn, Diana Lane, Jeannine Altmeyer sopraan, Cornelia Wulkopf Yvonne Schiffeters mezzo so praan, Janice Taylor alt, Wagner- Götter- dammerung. Muziektheater vr 30,20.00 uur; Holland Festival, Agrippina Vaganova Academie met 'Chopimana', Fo- kine, Vaganova, Sergejev/Chopin, 'Grand pas uit 'Paquita' Pepita/Munkus; School of American Ballet "Waltz fantasy', Balanchi- ne/Bizet. Stadsschouwburg vr 30, 20.15 uur; HF Mickery-squat Theatre 'L Train to Eldorado,. Rotterdam De Doelen vr 30, 20.15 uur; Muziekgala 1989, door het Rotterdams Conservatorium.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25