TELEVISIE TOEGELICHT
Geri Allen
Masters Jazz
De Mahabharata
TV-RUBRIEK
Radiovoer
Glasnost
PAGINA 34
RADIO-TV
ZATERDAG 24 JUNI 1989
N HET WEEKEINDE
Tuin van Eden
Vandaag komt de eerste uitzen
ding van de nieuwe NCRV-na-
tuurserie 'De tuin van Eden' op
het scherm. Deze Britse serie, ge
maakt door David Attenborough,
gaat in op de ontstaansgeschiede
nis van de wereld rondom de Mid
dellandse Zee. Zowel de biolo
gische als de culturele ontwikke
ling van het gebied wordt op fas
cinerende wijze in beeld ge
bracht. Ook wordt de actuele
milieuproblematiek behandeld.
Attenborough toont aan, dat de
mens met zijn wil de natuur te be
heersen, al duizend jaren lang het
milieu schade toebrengt. (Zat,
Nederland 1, 18.10 uur).
Rondom Tien
Het NCRV-praatprogramma
'Rondom tien' gaat vandaag over>
operaties en verdoving in het al
gemeen. Jaarlijks worden rond 1
miljoen mensen geopereerd.
Urenlang geven mensen hun le
ven in handen van andere. Henk
Mochel praat met operatiepatiën
ten over positieve en negatieve er
varingen rond zo'n ingrijpende
gebeurtenis. Met name het onder
werp verdoving komt uitgebreid
aan bod. Een flink aantal mensen
heeft zeer goede ervaringen met
plaatselijke verdoving, en met na
me bij bevallingen. (Zat, Neder
land 1, 21.32 uur).
Wijnexpres
Het Veronica televisieprogram
ma 'Wijnexpres' gaat deze keer
over het Rijn en Moezel-gebied
dat behoort tot de noordelijkste
wijnstreken van Europa. Het be
roemde wijngebied Valckenberg
in het stadje Worms is bekend om
haar excellente wijnen die Lieb-
fraustift heten. Rijn-afwaarts
wordt een bezoek gebracht aan
klooster Eberbach, waar een
overzicht te zien is van bijna alle
wijnranken ter wereld. Verder
wordt in het Moezel-gebied een
bezoek gebracht aan bekende
plaatsjes als Zeil, met de Schwart-
ze Katz-wijnhellingen en Bern-
kastel. Een hoogtepunt zijn de
unieke beelden die Wijnexpres
maakte van de oogst van de Eis-
wein. (Zat, Nederland 2, 19.25
uur).
Film
Vanavond brengt Veronica 'The
outsiders', een Amerikaanse
speelfilm uit 1983 die geregisserd
is door Francis F. Coppola. Het is
een verhaal over de jeugd gezien
door de ogen van iemand die zelf
in de situatie verkeerde waar deze
film zich afspeelt: het grensge-
Hanneke Kappen neemt mor
genavond in het programma
'Avonduur met Kappen' de rela
tie tussen mens en dier onder de
loep. (foto GPD)
bied tussen de arme en rijke
buurt van Tulsa. De rijke jongelui
worden de 'Soes' genoemd en de
arme groep 'De Greasers'. De
twee groepen leven in voortdu
rende staat van vijandschap. Cen
traal in dit verhaal staat de 14-jari-
ge Greaser Ponyboy die samen
met een vriend van huis weg
loopt. Als het tweetal door een
groepje Soes wordt overvallen en
Ponyboys's vriend een van de
Soes uit zelfverdediging neer
steekt, begint de ellende pas
goed. (Zat, Nederland 2, 22.10
uur).
Kappen
Zondagavond brengt de VARA
het eerste deel van het televisie
programma 'Avonduur met Kap
pen'. In de vier afleveringen is ge
kozen voor vier locaties waar het
in het seizoen wemelt van de re
creanten. In het eerste program
ma bevindt Hanneke Kappen
zich in de dierentuin Artis in Am
sterdam waar ze de relatie tussen
mens en dier onder de loep
neemt. De gastvrouw praat onder
andere met een man die uit han
den van de nazi's wist te blijven
door zich in het berenverblijf te
verschuilen. Ook praat Kappen
met oppassers die zich aap met de
apen en zebra met de zebra's voe
len. (Zon, Nederland 1, 20.44 uur).
Zomergasten
Joop van Tijn is zondag te gast in
het VPRO-televisièprogramma
'Zomergasten'. Samen met pre
sentator Peter van Ingen kijkt
Van Tijn in een directe uitzending
naar een aantal televisieprogram
ma's of fragmenten daarvan die
hij zelf heeft uitgekozen. Tussen
de beelden door komt de gast uit
voerig aan het woord om zijn of
haar keuze te verantwoorden.
Joop van Tijn is sinds 1965 re
dacteur van Vrij Nederland waar
hij vanaf 1985 de functie van ad
junct-hoofdredacteur bekleedt.
Van Tijn heeft in het verleden aan
een aantal spraakmakende tv-
programma's meegewerkt. Zo
was hij in het begin van de jaren
zestig presentator van het satiri
sche programma 'Zo is het toeval
lig ook nog eens een keer". Later
maakte hij het voorlichtingspro
gramma 'Open en bloot' en hij
werkte mee aan 'Haagse kringen'
en het Capitool. Verder werkt hij
al jaren mee aan het Vpro-radio-
programma 'Welingelichte krin
gen'.
Op verzoek van Joop van Tijn
vertoont de Vpro onder meer een
aflevering van 'All in the family',
twee afleveringen van 'Poets' en
een gesprek met de weduwe van
de Chileense vrijheidsstrijder
Victor Jara. (Zon, Nederland 2,
20.10 uur).
Film
Zondagavond brengt de VPRO-
televisie 'Twist and shout', een
Deense speelfilm uit 1985 over
een drietal klasgenoten in hun tie-
neijaren die abrupt uit hun veili
ge jeugd wakker worden geschud
door een aantal 'volwassen pro
blemen'. Björn, Kirsten en Erik
zitten in dezelfde klas op een mid
delbare school. Kirsten, een eli
tair meisje, probeert de aandacht
van Björn op zich te vestigen.
Björn wordt plotseling verliefd
op Anna, een meisje dat hij op een
dansavond leert kennen. Anna
wordt zwanger en ondergaat een
illegale abortus. (Zon, Nederland
2, 23.51 uur).
Panoramiek
HILVERSUM (ANP) - Panora
miek, de buitenlandrubriek van
de NOS, heeft zondag (van 20.40-
21.10 uur via Ned. 3) een reporta
ge uit Israël waar premier Shamir
het dezë week aan de stok kreeg
met woedende joodse kolonisten.
De woede en frustratie onder de
kolonisten over de nog altijd
voortdurende Intifadah is tot een
kookpunt gestegen. Verder een
reportage over de dreigende
sprinkhanenplaag in de Sahel,
waardoor een nieuwe hongers
nood dreigt.
Capitool
In het Capitool wordt zondag
(12.00 tot 12.45 uur via Ned. 3) ge
discussieerd over hulpverlening
bij incest naar aanleiding van een
internationaal congres dat hier
over afgelopen week in Gronin
gen werd gehouden. Gasten zijn
onder anderen G. Hoefnagels,
hoogleraar criminologie aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam
en B. Rensen, jeugdarts bij de GG
&GD in Utrecht. Presentator is
Fred Verbakei.
I A Blagen-
llftf f Kenn Vos
Ralph Peterson Trio: 'Triangular',
Somethin' Else (cd)
George Adams: 'Nightingale'
Somethin' Else (cd), ook op Blue
Note cd en lp)
De Japanse licentiehouder van de
platengigant EMI, brengt sinds een
jaar platen uit voor de binnenlandse
markt, onder het label Somethin'
Else. Deze produkties worden via
de Duitse tak van EMI geïmpor
teerd of in de V.S. op het Blue Note-
label uitgebracht. Dat laatste is met
de cd van George Adams gebeurd.
Dat deze albums eerst in Japan uit
komen. is minder belangwekkend
dan de muziek die erop staat. Maar
al te vaak zijn in New York opgeno
men Japanse produkties nogal
commercieel en met veel bop-stan-
dards op het brede publiek gericht.
Dat is hier geenszins het geval. Deze
tweede cd van drummer Ralph Pe
terson is nog beter dan de al zeer
goede eersteling, 'V'. Voor een groot
deel is dat te danken aan pianiste
Geri Allen, die door haar inventieve
en puntige spel een van mijn favo
rieten op dit instrument is. Daar
naast is Peterson zelf een niet on
verdienstelijke componist, die zijn
gevoel voor timbre ook in zijn
drumspel laat doorklinken.
Op hetzelfde hoge peil staat
'Nightingale' van tenorsaxofonist
George Adams, hier voor is een aar
dig concept gekozen door de van
huis uit zeer 'zwart' klinkende
Adams een programma van spiritu
als en gedragen standards te laten
inspelen. Wie Adams werk kent,
weet dat zijn affiniteit met de 'roots'
en de rhythm blues hem geknipt
maakt voor een dergelijke opzet.
Hits als 'Bridge over Troubled Wa
ter' en 'What A Wonderful World'
krijgen door zijn wat de Amerika
nen vroeger 'preaching' noemen on
verwachte emotionele meerwaarde.
Zijn fraaie toon maakt het Adams
mogelijk om elke frase een gerichte
nuanace mee te geven. Beide cd's
zijn uitstekend opgenomen.
Don Cherry: 'Art Deco' A&M.
Trompettist Don Cherry is een van
de smaakmakers van de jazz en ver
wante muziek. Hij bezit een onor
thodoxe techniek, zodat hij al na
een enkele noot te herkennen is,
ook is hij een van de meest ruim
denkende personen ten westen van
de Chinese Muur. Elke plaat van
hem is een verrassing en deze is
geen uitzondering. Na het speelse
en funky 'Home Boy, Sister Out'
komt nu een schijf met akoestische
jazz, op zich niet zo verwonderlijk,
als de aanwezigheid van
Het zal u wel eens zijn opgevallen
dat de uren en halve uren op de te
levisie meestal korter duren: 25
minuten, 50 of 55 minuten. Eens
zal er een dag komen dat de geza
menlijke tv-maatschappijen er
bij de Verenigde Naties (en de We
reldraad van Kerken) op zal aan
dringen de huidige verouderde
uren en halve uren van 60 en 30
minuten te veranderen in Nieuwe
Tijdeenheden van 25 en 50 minu
ten. En lacht u dat idee vooral niet
zorgeloos weg. Om mindere rede
nen werd in 45 voor Christus de
Juliaanse kalender ingevoerd, en
ik bespaar u alle handige wijzi
gingen die deze Juliaanse kalen
der sindsdien onderging, - daar
kunnen de basketbalspelregels
nog een puntje aan zuigen'.
Desondanks werd de Juliaanse
kalender in 1582 vervangen door
de Gregoriaanse, en nadat er tij
dens de Franse Revolutie nog een
manhaftige maar vergeefse po
ging is gedaan de kalender wat
overzichtelijker te maken door al
le herbenoemde maanden 30 da
gen lang te laten zijn en de over
schietende dagen als feestdagen te
bestempelen (dit schitterende idee
zou weer eens uit de kast moeten
worden gehaald!), waren de Rus
sen voor zover mij bekend de
laatsten die, nog in deze eeuw,
hun kalender dusdanig verander
den dat hun 'Oktoberrevolutie' te
genwoordig op 7 november moet
worden gevierd!
Ik bedoel maar: de televisie is
een machtig medium, als vroeger
een Romeinse keizer (Julius
Caesar) met behulp van een astro
noom (Sosigenes) de kalender min
of meer in zijn eentje kon veran
deren, moeten we niet vreemd op
kijken als een machtige televi
sielobby dat vandaagdedag ook
kan klaarspelen. Dit alles ter in
leiding van een uniek program
ma, dat volgende week vrijdag
avond door de NOS op Nederland
3 wordt uitgezonden en alle tv-re-
gels van 25 en 50 minuten aan zijn
laars lapt. Het duurt (ik hoop dat
u uw veiligheidsriemen goed hebt
vastgegespt) van 19.25 uur tot
01.25 uur, houdt dus in schijn vast
aan die 25 minuten-intervals,
maar duurt toch ZES UUR, ofte
wel vier voetbalwedstrijden ach
ter elkaar. Dat is pas leven!...
De NOS geniet de eer van de we
reldpremière. Afgelopen woens
dag kregen we als voorproefje een
documentaire (van 56 minuten!)
te zien over de totstandkoming
van deze film van regisseur Peter
Brook en scenarioschrijver Jean
Claude Carrière, die zich baseer
den op 'Het Grote Epos van de
strijd der nakomelingen van Bha-
rata', een Indisch epos in het Sans
kriet van 180.000 regels, ontstaan
en steeds meer aangegroeid tus
sen 400 voor Christus en 400 na
Christus, en al bij al vijftien keer
zoveel tekst bevattend als de bij
bel.
Jean Claude Carrière wees er in
de documentaire terecht op, dat
over de hele aardbol wel Mozart,
Rembrandt en Shakespeare wor
den gekend en erkend als de grote
scheppers van grote kunstwerken,
maar dat de scheppers van grote
werken van eenzelfde portuur en
kwaliteit in de niet-westerse lan
den niet eenzelfde algemene be
kendheid genieten. Noch de schep
pers, noch de werken zelf.
Een grote onrechtvaardigheid.
De Mahabharata is een conglo-
moraat van fabels, legenden,
epen, spreuken, aforismen, theolo
gische en sociaal-moralistische
verhandelingen (de Bhagavadgi-
ta maakt er een onderdeel van
uit), en heeft eenzelfde soort func
tie als bijvoorbeeld de bijbel en de
koran. Een zes uur durende 'ver
beelding' van dit epos is dus nog
aan de korte kant.
Drie jaar geleden heb ik het op
gevoerd gezien in een nieuw, in de
rotsen uitgehakt openluchttheater
dat geloof ik Petropolis heette,
vroeger een steengroeve was en
vrij ver buiten Athene lag, in aan
wezigheid van Melina Mercouri
en Irene Papas, die beiden, zoals
het tragediennes betaamt, door
verregaande uitverkochtheid
voor de tribunes op de grond gin
gen zitten,- Melina met de knieën
van de burgemeester van Athene
als ruggesteuntje.
Maar ook zonder dat zou het een
onvergetelijke gebeurtenis zijn
geweest. Onze Griekse vriendin
had sandwiches meegenomen en
drank, achter ons lag Athene met
al zijn lichten aan betoverend te
wezen, er was een riviertje op de
speelvloer gecreeerd, de wind
speelde bij vlagen mee en parten.
naarmate de avond vorderde
trokken de toeschouwsters vestjes
aan over hun blote schouders (Me
lina een rode, goed zichtbare om
slagdoek). op het toneel was nu
eens sprake van Carel Briels, dan
weer van volkstoneel, dan weer
van King Lear, het was gestileerd
en ook weer 'net echt', we gingen,
kortommet een hoofd en een hart
vol indrukken na drie uur naar
huis en we aarzelden dan ook niet
ook de volgende avond weer naar
deel II te gaan, en aarzelden even
min om de daaropvolgende
avond deel III (want het toneel
stuk duurde minimaal 9 uur, als
ik mij niet vergis) met een gevoel
van kwajongensachtige stoutheid
en grote opluchting te laten schie
ten om lekker op het Syntagma
plein op een terrasje te blijven zit
ten en de cultuur de cultuur te la
ten...
zijn vroegere companen van het Or-
nette Coleman Quartet, Charlie Ha-
den (bas) en Billy Higgens (drums).
Deze produktie onderscheidt zich
door twee zaken: de aanwezigheid
van de Texaanse tenorsaxofonist
James Clay en de aard van de mu
ziek. Om met het laatste te begin
nen, er worden bekende standards
als 'When Will The Blues Leave',
'Body And Soul' en 'Bemsha
Swing' gespeeld, en wel in een voor
Cherry behoudende stijl en meestal
duidelijk in het akkoordenverloop.
Het aardige is natuurlijk dat Cherry
veel spannender en origineler fra
seert en improviseert dan vele colle
ga's die zich louter en alleen met de
bop bezighouden.
James Clay is geen saxofonist
met een vlekkeloze techniek, wel
een waardig vertegenwoordiger van
de Texas-school der tenoristen met
een solide, rondborsting geluid.
Clay is zelden op de plaat te horen,
terwijl hij met zijn oorspronkelijke
soli hier duidelijk bewijst dat we
meer van hem zouden moeten hor
ten. Haden en Higgens klinken op
hun best, Cherry heb ik nooit slecht
horen spelen. Als uitsmijter dient
Coleman's 'compute', het enige
stuk op de plaat dat aan het milieu
doet denken, waarin je Cherry eer
der zou verwachten. Clay brengt het
er als 'conservatieveling' in dit vrije
re nummer goed vanaf. Een zeer
leuk initiatief van Cherry en produ
cer John Snyder die weer eens een
jazz-serie op mag zetten van A&M,
'Moderne masters jazz' geheten.
Hoe lang zal dat ditmaal duren? De
opname is uitstekend, mijn persing
(Amerikaanse lp) kon er mee door.
Miles Davis: 'Amandla' (1988 en
1989. Warner Bros. cd: 925873-2;
lp: 925873-1).
Dit is de derde Miles Davis/Marcus
Miller-produktie sinds Davis' over
stap naar Warner Bros. Toen is hij
ook een meer pop-achtig materiaal
gaan opnemen. In die zin is
'Amandla' een logische voortzetting
van zijn recentere werk. Wederom
is de bijdrage van de trompettist be
perkt tot musiceren alleen. De ar
rangementen en composities van
zijn anderen, voornamelijk Marcus
Miller, waarin Davis een groot ver
trouwen lijkt te hebben. Het is een
album geworden dat de harten van
de meer puristische jazzliefhebbers
zeker niet sneller zal doen kloppen.
Dat is natuurlijk niet de eerste keer,
maar nu zijn er toch echt teveel
stukjes muziek op middelmatig ra
diovoer lijken. Er bestaat tenslotte
ook goede pop of rock.
Van de Miles Davis die werd ge
karakteriseerd door het functionele
gebruik van de stilte in de muziek,
is getuige deze produktie weinig
meer over. Dat wordt nog eens ver
ergerd door excessen in de arrange
menten, zoals in de achtergrondge
luiden van het verder geslaagde
'Mr. Pastorius'. Naast dit nummer
zijn er slechts twee stukken, het up
tempo 'Catémbe' en het titelnum
mer, waarin de kwaliteiten van Da-
vis goed uit de verf komen en de be
geleiding functioneel blijft. Voor de
rest zijn de composities en de uit
voeringen, op een enkele solo na, te
middelmatig en maken deze luiste
raar onrustig, zodat hij de behoefte
krijgt aan iets lezenswaardigs of
voedzaams.
Een groot lichtpunt in deze plaat
is het werk van altsaxofonist Ken-
ney Garrett die met zijn vinnige en
heldere improvisaties de aandacht
afleidt van Davis' gemakzucht en
Millers fantasieloze loopjes. Naar
moderne maatstaven is het geluid
niet vlekkeloos, waarvan ik ver
moed dat dit te wijten is aan te veel
sleutelwerk in de mixing. Miles een
zesje, Miller een vier, Garrett een
negen.
Zoals wel vaker het geval is, was
er in de jazz eerder sprake van glas
nost dan in de andere kunstvormen.
Dat het in het begin moeilijk ging,
wordt wel bewezen door het feit dat
hun eerste lp voor het staatslabel
Melodiya in 1976 werd opgenomen,
maar pas in 1980 voor publicatie is
vrijgegeven. Ook hier waren de Po
len voorlijker dan de Russen; de
eerste plaat van Vyacheslav Gane-
lin (voornamelijk piano). Vladimir
Chekasin (rietinstrumenten) en Vla
dimir Tarasov (slagwerk) verscheen
op het Poolse label Muza. Dat uitge
rekend deze groep nu de bekendste
vertegenwoordiger is van de Sovjet-
jazz, is een leuke eigenaardigheid,
aangezien de heren een soort geïm
proviseerde muziek maken die niet
bepaald voor een heel breed pu
bliek geschikt lijkt.
Inmiddels heeft dit trio al meer
dan twintig platen op zijn naam
staan, die alle gekenmerkt worden
door een mengeling van stevig
swingende jazz, vrije, spontane im
provisaties en volksmuziek-achtige
stukjes. Vaak hebben de optredens
een suite-achtige vorm, waarbij de
spanning erin wordt gehouden door
kennelijk op afspraak thema's of
motiefjes in te zetten. De muziek
heeft daardoor een collage-achtig
karakter, hetgeen de continuïteit
niet altijd ten goede komt. Dit
wórdt meer dan goedgemaakt door
de uitstekende techniek van de mu
sici en hun natuurlijk gevoel voor
dynamisch verloop.
Vooral dit laatste geeft hun latere
opnamen een extra charme. Het be
treft een oudere opname, kennelijk
met matige apparatuur live opgeno
men in Novosibirsk, 1978. Hier en
daar is blijkbaar stevig geknipt, zo
dat niet alle elementen van het op
treden goed op elkaar aansluiten.
Dat deze cd toch zijn verdienste
heeft, ligt gelukkig niet alleen aan
de documentaire waarde, doch ook
aan de virtuositeit van de musici.
Het is de eerste opname van het la
bel van Leo Feigin, die uitsluitend
op cd verschijnt, gezien de lengte
(60 minuten) een logische zaak. Het
Brits-Franse merk heeft nu een gro
te catalogus van interessante Oost
en Midden-europese jazz en geïm
proviseerde muziek opgebouwd.
kend verzoek, 29. zilverpopu
lier, 30. keukenzoutoplossing,
32. vervelend persoon, 33. klei
ne visotter, 35. heks, 36. tennis-
term, 38. afgunstig, 39. grote
steen, 41. tijdseenheid, 42. over
schot, 44. hetzelfde, gelijk, 45.
deel v.e. ei, 48. flater, vergissing,
49. smekend verzoek, 50. zot,
dwaas, 51. strak, stijf, 53. vrou
welijk dier, 56. pijnlijk, 58. lange
smalle ondiepte in zee, 60. be
vel, 62. silicium (scheik. afk.),
63. aan zee (afk.).
Horizontaal: 1. mededeling, 6.
roofvogel, 11. fam. lid, 12.
dwaas, 13. middag, 15. scheik.
verbinding, 17. waarschijnlijk
heid, 19. fam. lid, 20. been, 21.
lust, trek, 22. vochtig, 23. het
zelfde (afk.), 25. woonpl. (lat.),
28. kledingstuk v. kloosterling.
29. vierhandig zoogdier. 31. ver
tragingsmiddel, 32. telwoord,
34. mankement, euvel, 36. altijd,
37. ijzeren hefboom, 38. kanjer,
iets groots, 40. iemand die treu
zelt, 43. deel v.h. oor, 44. een ze
kere, 46. rechercheur (barg.), 47
loco-burgemeester (afk.'), 49. hel
eerste deel v. iets, 51. naschrift
(lat. afk.), 52. wilde haver, 54
naaldboom, 55. opening, 56. vol
doende, genoeg, 57. eekhoordn
59. uier, 60. muziekteken in de
psalmen, 61. met gezag uitge
drukt verlangen, 63. ongeluks
godin, 64. edelgesteente, 65
veldhospitaal.
Verticaal: 1. roofdier, 2. be
dwelming, 3. elektr. geladen
deeltje, 4. centimeter (afk.), 5.
voelspriet v.e. insekt, 6. diep in
gaande baai, 7. ter gedachtenis
(lat. afk.), 8. bergplaats, 9. aan
drift, 10. in die tijd, 14. bejaard,
15. het morgenrood (Gr. Myth.),
16. bundel vlas, 18. beker, 24.
bloeiwijze, 26. gemis, 27. sme-
i de Leidsch Dag
blad-handdoek zijn: J.M, van der
Sterre, Acacialaan 18, 2351 CC Lei
derdorp en M. de Jonge, Kagersin-
gel 20, 2172 XG Sassenheim.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.07 Coulissen. NOS:
19.03 De Samenloop met Homo-
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.04 Quarlier Latin. 18.15
Levenslief en levensleed. 19.03
KRO's country time. 20.00-7.00 Zie
radio 1.
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.04 Dnespoor. NCRV:
19.03 Koploper. 20.03 Harro de
Jonge, met om 20.03 Elpee pop
special: Joe Cocker; 21.03 Elpee-
en CD pop; 22.03 Country style.
23.03-24.00 Late date.
Avondstemming. 20.00 Nws. 20.02
Holland Festival Journaal. 20.10
Holland Festival 1989: Het Moskou
Kwartet, rechtstreekse uitzending.
KRO: 22.30 KRO-Klassiek op za
terdagavond: Laudate. 23.00-24.00
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berler. 18.25 Kayen Rasja. IOS:
18.40 Arabisch progr. NOS: 19.00
Progr. voor buitenl. werknemers.
EO: 20.30 Laat ons de rustdag wij
den. 21.14 EO-Metterdaad hulp
verlening. 21.15 Reflector. 21.35
Deze week. 22.00-23.00 Zaterdag
avonduur.
OMROEP RUNLAND
VLOK KATWUK
09.00-10.00 muziekprogramma
met Hans Susan
10.00-11.00 'Informatief', nieuwf
en actualiteiten
11.00-13.00'Jongerensoos', jon
gerenprogramma
13.00-14.00'Groeten en verzoe
ken'. populair verzoekplatenpro-
gramma
14.00-15.00'Het blijft Hollands',
muziekprogramma
15.00-17.00 'Sport', met o.a. voet
bal en duivesport
17.00-18.00'Het overstuur', mu
ziekprogramma
ZONDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. EO: 8.05 Groot
nieuws. VOO: 9.02 Veronica sport.
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA:
11.02 VARA Radio 1 zondageditie.
12.02 Ophef en vertier. NCRV:
13.05 Hier en Nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
VPRO: 19.02 The Groove Juice
Special. AVRO: 20.02 Toppers van
NOS: 21.02 Play it again.
Radio 2 voor 18 uur
NOS' elk heel uur nieuws. VARA:
8.02 Vroege Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoet Josepha Men-
dels (1). AVRO: 10.30 Muziekmo-
zaïek. 12.02 AVRO muziektheater.
13.02 AVRO's radiojournaal. 14.02
Nederlands.op AVRO 2.15.02 Mu
ziek met Meta. 16.30 Kom 's langs
in Stillness.
Radio 2 na 18 uur
18.02 Dat zoeken we op... 19.02
Leuterkoek en zandgebak. 19.10
Ssssssst19.30 Hersengymnas-
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Heksennest, dorp der dorpen.
9.02 Zin in pop. 10.02 De wakkere
wereld. 12.02 KRO-miniparade.
13.02 Het weeshuis van de hits.
Radio 3 na ïöuur
18.02 KRO's Hitweek. 19.02 Pop-
eye, 20.02 Radio Thuisland. 21.02
De krijsende tafel. 22.02-24.00 Op
slag van maandag.
Radio 4 voor 18 uur
NOS: 8.00 Nws. 8.04 H-Vier. 9.00
Onder de Groene Linde. 9.15 Musi-
ca Religiosa et Profana. 9.55 Pro-
gr.-overz. 10.00 Nws. KRO: 10.02
Eucharistieviering. NOS: 11.00Zo-
meracademie 1989: NOS-Conser-
vatoriumproject 1988/1989. 13.00
Nws. 13.02 Opera Matinee. 14.00
Concert op de zondagmiddag.
Concertgebouworkest, Groot Om
roepkoor en vocale solisten. Carml-
denis. 16.30 Diskotabel.
Radio 4 na 18 uur
18.00 Nws. TROS: 18.02 Continu
Klassiek, 20.00 Nws. NOS: 20.02
Holland Festival Journaal. 20.10
Holland Festival 1989: Groot Om
roepkoor en Radio Kamerorkest
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. NCRV: 9.02
Woord op zondag. 9.30 Te deum
laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den. IKON: 10.00 Zo moet het kun
nen. 10.10 Kerkdienst. 10.58 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere wereld
van zondagmorgen. NOS: 12.00
Nieuws. VOO: 12.05 Het zwarte
gat. 14.00 Radio Romantica. NOS:
16.55 Mededelingen en schippers
berichten. IKON: 17.00 Kerkdienst.
17.58 Wilde Ganzen.
NOS° 18.00 Nieuws. IKON: 18.10
Liturgie en kerkmuziek. IOS: 18.40
De onbekende Islam. NOS: 19.00
Programma voor buitenlandse
werknemers. 19.20 Suara Maluku.
19.55 Tambu. 20.30 Zorg en Hoop.
FEDUCO/NOS 21.20 Medelan
ders Nederlanders. 21.45 Mede
landers Nederlanders. NOS: 22.10-
22.40 Jazz uit het historisch archief
LOKALE OMROEP ALPHEN
21.00-22.00 Sport carrousel
VLOK KATWUK
09.30Kerkdiensl
OMROEP RIJNLAND
10.30-11.00 Radio Gezondheid
11.00-12.00 Sassenheim Lokaal
12.00-13.00 Noordwijk9rhout Lo
kaal
13.00-14.00 Lisse Lokaal
14.00-18.00 Sport
18.00-19.00 Warmond Lokaal
19.00-22.00 Rijnland Royaal
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. NCRV:
7.04 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. NOS
7.30 Nws. NCRV: 7.33 Hier en nu.
8.30 Nieuwsoverzicht Hier en Nu.
8.32 Maandagmorgen magazi
sproken. 12.49 Moment. NOS:
12.55 Meded. t.b.v. Land- en Tuin
bouw. NCRV: 13.09 Hier en nu.
VOO: 14.06 Veronica Nieuwsradio.
Radio 2 voor 8 uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS:
7.04 Een goede morgen met Ron
Brandsteder (8.04-8.15 TROS-Ak-
tua). 9.04 TROS Gouden Uren.
11.04 Op Volle Toeren. 12.04
TROS Dierenbingo. 13.04 Tros Ak-
tua. 13.15 Tijd voor Tetske. 14.04
Muziek uit duizenden. EO: 15.04
Met muziek het hele land door.
16.04 Rendez-vous in Peru. 16.57
EO-Metterdaad hulpverlening.
17.04 Ronduit Radiokrant.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO:
6.02 De Baas van de week. 9.04 Ar
beidsvitaminen. 12.04 Hollands
Glorie. 14.04 Toppop Radio. 16.04
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil van.
10.00 Rondom de revolutie (4). ca.
11.00 KRO-Klassiek op maandag
morgen. Radio symfonie Orkest
Stuttgart. 11.50 Over muziek. 12.00
Le jugement de Midas, opera van
Grétry. 13.00 nws. 13.02 KRO-
Klassiek op maandagmiddag:
Fragmenten uit zrzuela's. 14.00
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. 9.02 NOS Spor
tief. 9.25 Waterstanden. RVU: 9.30
Ontwikkelingssamenwerking.
VARA: 10.00 Factor 5, met om
11.00 Berichten van en over oude
ren. NOS: 12.00 Nws. HUM.VER
BOND: 12.05 Het voordeel van de
twijfel: Perestrojka. NOS: 13.00
het koninkrijk. NOS: 16.30 NOS
Kindermagazine. 17.00 Wat een
taal. 17.30 Broken arrows, ongeluk
ken met kernwapens. 17.55 Me-
RADIO WEST
7.15-8.00 ochtendmagazine, met
nieuws, aktualiteiten, weersberich-
12.00-13.00 Lunch-uur, met n
overzicht, progr.aank.,
br.. weerber., verkeersinf., land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en de
voorstelling van de dag.