De hamburger: symbool van de VS de Pizza Margherita Het vergalde eeuwfeest van De genadeloze opmars van een plakje gehakt en daarna gebakken koe Verjaardagspartijtje eindigt in nachtmerrie ZATERDAG 24 JUNI 1989 T PAGINA 21 die overal op Paaseiland, in de Stille Oceaan, te vinden zijn. Waar dien den ze voor? Wie maakte ze? Geen idee. door Henk Dam Als archeologen over 25.000 jaar de res tanten blootleggen van wat voor de Der de Wereldoorlog Amerika was, zullen ze voor een vergelijkbare puzzel komen te staan. Want wat betekenen al die borden die ze in de steden, langs de wegen, midden in de woestijn, op de hoogste bergen, kortom letterlijk overal zullen aantref fen? Al die borden met: have-a-burger, penny burger, golden burger, jet burger, broadway burger, flame burger, char burger, en nog honderden varianten op dat thema? Symbool Het gaat natuurlijk om de hamburger, een van Amerika's belangrijkste bijdra gen aan de wereldcultuur. Wat uiteinde lijk niet meer is dan een plakje gehakt en daarna gebakken koe, is een soort sym bool voor de Verenigde Staten. Dit jaar bestaat de hamburger 100 jaar. Zeker is dat niet, want de wetenschap heeft de vroegste geschiedenis van de hamburger nog onvoldoende weten uit te benen, maar de prestigieuze Oxford English Dictionary houdt het er in ieder geval op dat de hamburger een eeuw oud Volgens dit woordenboek werd er voor het eerst gewag van gemaakt in een artikel van 5 januari 1889 in de Walla Wal la Union (een krant in de staat Washing ton). Daarin worden klanten van een res taurant geciteerd die om een 'hamburg steak' vragen. In het boek 'American Food, the Gastronomie Story' (verrassend genoeg een erg dikke uitgave) zegt schrijver Evan Jones echter dat de Boston Journal al in 1884 repte over de hamburg steak. En weer een ander boek houdt het op 1836. Onenigheid is er ook over de naam van de uitvinder van de hamburger. Er zijn drie gegadigden: Fletcher Davis uit Texas, die de hamburger vóór het jaar 1904 zou hebben bedacht, Frank Men- ches, die 'm in 1892 op een kermis zou hebben geïntroduceerd, en Louis Lassen die 'm rond 1900 in zijn restaurant Louis' Lunch als eerste zou hebben geserveerd. Wat in ieder geval aan al die vroege hamburgers voorafging, was een onge bakken oer-variant. Die werd opgediend in herbergen in de Duitse havenstad Hamburg en dat was geen toeval. Rauw gehakt rundvlees was het lievelingskost je van zeelieden uit Letland, Litauen, Finland en dergelijke landen, dus van daar. Nederig was dus het begin van de ham burger, enorm was zijn groei. In 1921 ad verteerde de White Castle restaurantke ten z'n hamburgers onder de leus Koop ze met zakkenvol. En omdat ze maar 5 cent per stuk kostten, deed het Ameri kaanse volk dat ook. In de jaren '30 noemden de Amerika nen hamburgers 'Wimpy burgers', naar de dikke, zo ongeveer voor hamburgers levende stripfiguur J. Wellington Wimpy uit de Popeye cartoons. Maar de grote sprong voorwaarts werd gemaakt in de jaren vijftig, toen McDonald's op het to neel verscheen. De McDonald's hamburgers hebben voor de niet-kennérs het beeld van de hamburger bepaald. Dat beeld is: dun plakje vlees op een rond broodje. Op dat Twee wereldberoemde gerechten bestaan honderd jaar. De Amerikaanse hamburger en de wereldberoemde Italiaanse Pizza Margherita werden een eeuw geleden voor het eerst bereid. Althans, dat geldt voor de genoemde pizza. Dat ook de hamburger een jubileum viert kan alleen maar worden aangenomen, want helemaal zeker is dat niet. De plaats van herkomst staat wel vast. De ongebakken oer-variant werd opgediend in de Duitse havenstad Hamburg en nadat het gerecht in de VS was ontdekt begon de zegetocht over de wereld. Mondiaal succes is er tegenwoordig ook voor de pizza, maar het eeuwfeest van een destijds speciaal voor de koningin gemaakt produkt viel onlangs in het water. "Geboycot om politieke motieven", aldus Vincenzo Brandi, een nazaat van de bereider. propt. Het New York Times Magazine somde onlangs op wat je moet hebben klaarstaan, als je in Californië vrienden uitnodigt om hamburgers te komen eten. Het gaat onder meer om: taugé, avo cado's, bacon, ham, verschillende soor ten sla, groene en rode paprika, zuur kool, worteltjes, radijsjes, stukjes broc coli, champignons (gekookt en onge kookt), uien (gebakken en ongebakken), bosuitjes en ten minste vier verschillen de soorten kaas, waaronder geitenkaas. Daaroverheen kan dan nog mayonaise, mosterd, ketchup, chilisaus, piccalilly. chutney of een aantal olijven. Je wordt niet meteen de staat uitgewe zen als je niet alles op één broodje gesta peld krijgt, maar de bedoeling is wel dat er zoveel mogelijk op gaat. Omdat een hamburgerbroodje geen opstaande ran den heeft, levert dat met eten acute pro blemen op, maar zo is Amerika nu een maal: presentatie en kwantiteit boven al les. Ongezond Is dat nou allemaal wel gezond? In zijn algemeenheid is fast food als een ham burger dat natuurlijk niet. In het driejaar geleden uitgekomen boekje The Fast Food Guide van Jacobson en Fritschner staat genadeloos beschreven wat er zoal voor ongezonds in hamburgers, pizza's, gebakken kipjes en dergelijke zit. Om nog maar weer eens by McDo nald's te blijven: In één Big Mac zit vol gens deze gids 35 gram vet, 83 mg. cho lesterol, 979 mg. zout, en je krygt er 570 calorieën mee binnen. McDonald's heeft sindsdien z'n formules iets gewijzigd (minder zout, minder vet), maar een feit blijft: een bordje muesli of een wortel zijn beter. Daartegenover staat dat in januari van dit jaar in het uitermate serieuze week blad Science News te lezen stond dat er in hamburgers een stof zit, die bij muizen huid- en maagkanker voorkomt. Dat werkte bij acht hamburgers Éer dag. Maar weer aan de andere kant: in boven houtskool klaargemaakte hamburgers zit benzopyreen, een stof die juist kan kerverwekkend is. Volgens het artikel in Science News zou men echter 80.000 hamburgers per dag moeten eten voor het benzopyreen kwaad kan. Mede daarom zal de hamburger onge twijfeld zijn opmars over de wereld voortzetten, links en rechts autochtone eetculturen wegmaaiend. Want wat dat betreft treedt de hamburger op als een koloniale mogendheid. Soms levert het verzet op. Driejaar ge leden werd in de Braziliaanse stad Sao Paulo een demonstratieve mars gehou den uit protest tegen het maar steeds toe nemende aantal vestigingen van McDo nald's. De protesteerders liepen met bor den rond waarop leuzen stonden als: 'Weg met de hamburger!' en 'Leve het eetcafé op de hoek!'. Rel In Italië ontstond enige jaren geleden ook een rel, toen McDonalds zich aan een historisch plein in Rome wilde vestigen. McDonald's kreeg uiteindelijk, na veel Latijns vertoon van emotie, z'n zin. De vestiging die in Rome verrees is nu het grootste hamburger-restaurant van Eu ropa. vlees plakjes tomaat, plakjes augurk, sla blaadje, uitje, kwakje tomatenketchup en een kwakje mayonaise. Europese eet-snobs verachten zo'n Mcburger ("Plastic eten is het, milieu vervuiling"), maar wat er ook over een Big Mac te zeggen valt, lekker is-ie. Hoe anders is het enorme succes te verklaren van de McDonald's restaurants, met meer dan 10.000 vestigingen in Amerika, en vestigingen in tenminste 45 andere landen waaronder Japan waar het be drijf Makudonarudo heet? Puristen De echte Amerikaanse hamburger-pu risten snijdt men met zo'n broodje van McDonald's niettemin diep in de ziel. Om te beginnen griezelt iedereen die echt iets van hamburgers afweet van dat miezerige schijfje vlees. McDonald's haalt tien hamburgers uit een Ameri kaans pond (450 gram) rundvlees. Seri euze hamburger-liefhebbers weten dat een pond vlees slechts vier hamburgers mag opleveren. Verder gruwt de hamburger-kenner van al die toestanden tussen broodje en vlees. Wat peper en zout nadat-ie van de barbecue is gehaald en wellicht (maar de echt orthodoxe stroming is zelfs daar te gen) een klein scheutje worcestersaus er over meer dan dat heeft een fatsoenlij ke hamburger van honderd procent rundvlees niet nodig. Hoewel de rechtzinnigen het onder ling over deze hoofdlijnen eens zijn, is er genoeg om van mening over te verschil len overgebleven. Dikte van de burger, het soort biefstuk dat wordt gebruikt, een rose of doorgebakken binnenkant; op menige zomernacht worden daarover harde noten gekraakt boven de walmen de barbecue. Want voor de burger geldt: zoveel hoofden, zoveel hamburgers. Vergele ken bij wat er bijvoorbeeld in Californië op een hamburger mag, is een Big Mac maar een oersaai broodje. In Californië wordt de plak rundvlees gezien als een soort bordje waarop zoveel mogelijk an dere voedingswaren moeten worden ge De hamburger: de kenners gruwen van al die toestanden tussen broodje en vlees. Vincenzo Brandi met zijn Pizza Margherita: "De hamburger is nergens meer". Esposito voor de koningin een laag zach te witte mozzarella-kaas. Brandi: "En na dat ze van de pizza had genoten vroeg de koningin: hoe heet deze pizza? Toen zei mijn voorouder: majesteit, vindt u het goed dat ik deze pizza naar u vernoem?". Feest Het beloofde een groot feest te worden. Op zondag 11 juni 1989 zou het precies honderd jaar geleden zijn dat de Italiaan se Margherita haar koninklijke tanden in de pizza van Esposito zette. Het zou een feest worden zoals ze dat alleen in Napels kunnen vieren. Wijn, zang, en de hele nacht dansen in de nauwe stegen van de wijk. Er zouden gratis pizza's zijn, en op gesierde wagens, en volkskostuums. En Brandi, de 'afstammeling', zou de dag van zyn leven hebben. Terug naar zondag 11 juni, 's ochtends om elf uur. Drie boerenwagens met schonkige paarden trekken over de cen trale Piazza del Municipio van Napels. Er schijnt een waterig zonnetje, en de lucht van uitlaatgassen is verstikkend. Rond de wagens loeit het verkeer. In de voor ste wagen zit een meisje in een lange jurk. Ze moet spelen voor koningin Margherita en wuift, maar langs de kant van het plein is geen publiek te beken nen. Inplaats daarvan moeten de muzi kanten geregeld opzij springen voor een woedend toeterende stroom van auto's die zich niets aantrekken van wat de 'tri omftocht van de Napolitaanse pizza' had moeten worden. "Het is een politieke boycot", zegt Brandi die weggedoken achter zijn oven zit, met een kleur die het midden houdt tussen groen en grijs. Zijn ogen puilen uit zijn hoofd en het lijkt alsof hij elk mo ment in snikken kan uitbarsten. Prui lend kijkt hij naar de volle tafel met uit gedroogde hapjes die hij de avond ervoor had klaargemaakt voor 'de autoriteiten van de stad'. Die avond wordt voor hem de vreselij ke nachtmerrie werkelijkheid die ieder een wel kent: je droomt dat je jarig bent maar dat niemand op je partijtje komt. De tafels in zijn lokaal waren netjes ge dekt. Voor de burgemeester een tafeltje, voor de wethouder, en voor de bankdi recteur. Met naamplaatjes en titels en al les erbij. Er waren rode bloemen, witte bloemen en zelfs groene bloemen. Eigen handig had hij ze in de verf gedoopt. Maar het wordt die avond negen uur, tien uur, twaalf uur. De pizzeria van Brandi, in de Via Chiaia blyft leeg. "Ik heb ook geen vergunning gekre gen voor een feest in de wijk", vertelt hij. "De autoriteiten hadden gezegd dat er door de campagne voor de Europese ver kiezingen geen politie beschikbaar was om een feestte bewaken. Maar ze hadden beloofd dat ze zelf zouden komen. Ze zijn niet gekomen, en hebben niets laten we ten. Nu weet ik dat het de politiek is die erachter zit. Het is allemaal politiek die de mooie dingen kapot maakt". Bescherming Volgens Brandi zijn het de mensen van de Vereniging Echte Pizza die ervoor hebben gezorgd dat zijn feest niet door ging. De Vereniging Echte Pizza is een groep van voornamelijk dure pizzabak kers in Italië, die de 'kwaliteit van de ech te Napolitaanse pizza' wil beschermen. Een paar maanden geleden liet deze or ganisatie vragen stellen in het Italiaanse parlement, om een soort handvest van de rechten van de echte Napolitaanse pizza opgesteld te krijgen. "Er worden te veel pizza's verkocht, die niet op die naam kunnen bogen", zo stelde de organisatie. "Wij willen van de regering harde garanties voor de be scherming van de pizza". "Ja, ze zeggen dat ze de kwaliteit van de orginele Napolitaanse pizza willen be schermen", smaalt Brandi. "Maar ze zijn alleen maar voor de rijken. Ze hebben al lemaal sjieke restaurants. Ze willen al leen zichzelf beschermen. Ze zijn er niet voor het volk, zoals ik. Wist u dat de pizza de eerste fastfood van de wereld was? Een pizza klap je in vieren en je eet hem op. Dat was al zo in 1500". Brandi vermant zich en gaat naar bui ten. Onder zijn arm de ingelijste brief van koningin Margherita. "Ik hou vandaag mijn eigen feest. Ten slotte ben ik de eni ge met een tastbaar bewijs van de echte Pizza Margherita". "Leve de pizza", riep hij. "Leve de echte Pizza Margherita!". Fotografen klikken, televisiecamera's zoemen. Er is geen publiek, maar er zijn wel dertig journalisten. Ze vereeuwigen het moment dat namaak-koningin Marg herita een hap neemt van de steenkoude pizza uit de handen van de beroemde na zaat van de echte Napolitaanse pizzabak ker. Op dat moment lijkt Brandi even de bittere werkelijkheid vergeten dat in Ita- i lië zelfs het eeuwfeest van een pizza on derhevig is aan politiek. Neef Die middag eet ik een pizza in het aircon ditioned restaurant Ciro in Napels. Anto nio Pace, de directeur van het restaurant, is ook de voorzitter van de Vereniging Echte Pizza. Pace zelf is op dat moment op reis voor de promotie van de echte Napolitaanse pizza in de wereld. In het Shangrila-hotel in Bangkok en in het Hil- ton-hotel van Singapore krijgen chef koks van de familie Pace speciale cur sussen voor het bakken van de echte Na politaanse pizza. De neef van Antonio Pace geeft ant woord op de vraag waarom het feest van Brandi niet mocht doorgaan. "We wilden dat het een groot feest zou worden", zegt neef Pace. "In september organiseren we hier in het handelscentrum van Napels een mondiaal congres van pizzabakkers. We willen dat de hele wereld het eeuw feest bijwoont. Dat kon niet op 11 juni". Toch vinden we op het eind van de dag nog iemand die echt gelukkig is. Een handvol monarchisten heeft voor de deur van pizzeria Brandi een tafeltje in gericht met verkreukelde postkaarten, medailles en afbeeldingen van de ko ning, die sinds het uitroepen van de Itali aanse republiek in 1947 verbannen is naar het buitenland. "We zijn blij", zegt een jongeman "dat de naam van de wereldberoemde Pizza Margherita ons altijd zal blijven herinne ren aan het koningshuis. Het honderdja rig bestaan van de Pizza Margherita bete kent dat het volk van Napels haar monar chistische gevoelens nog niet is verge ten". "De pizza is in opmars. Overal in de wereld is de pizza aan de winnende hand. Ik verzeker u, de hamburger is nergens meer. 'Pizza' is het be roemdste Italiaanse woord in het buitenland". door Marjon van Royen Vincenzo Brandi gloeit van trots. Hij struikelt haast over zijn woorden. Met een snel gebaar haalt hij vier pizza's uit zijn oven in zijn kleine restaurantje in een volkswijk in het centrum van Na pels. Vincenzo Brandi is de beroemdste pizzabakker van Napels. Iedereen in de stad weet wie Vincenzo Brandi is. Want Brandi heeft iets bijzonders. Iets dat nie mand anders heeft. "Het is de generatielange fantasie van de Napolitaanse pizzabakkers, die de harten van de mensen heeft gewonnen", zegt hij plechtig. "En het was door zijn ambacht, en zijn kunst dat mijn voorva der, Raffaele Esposito, met dit simpele, voedzame en eerlijke gerecht een vorstin voor zich heeft ingenomen". Brandi straalt als hij wijst naar de muur in zijn pizzaria waar, in een mooie antieke lijst, zijn trofee is opgehangen. Het 'bewijs' dat hem onderscheidt van iedere andere pizzabakker in Napels, is een brief van de hand van de ambassa deur van het vroegere Koninklijk Huis van Italië, waarin de zeer geëerde heer Raffaele Esposito "mijn bedoveroom" hartelijk wordt bedankt voor de over heerlijke pizza die hij speciaal voor ko ningin Margherita van Italië heeft be reid. "Geloof mij", staat er in krullende letters geschreven. "Hare Majesteit de Koningin vond de door u toebereide pizza heerlijk". "Buonissimo". Zo ontstond een eeuw geleden de we reldberoemde Pizza Margherita, die eenvoudige pizza met alleen tomaat, kaas en basilicum. De 'oer'-pizza. De pizza waarvan alle andere pizza's van qu- attro stagioni tot capricciosa, alleen een afgeleide zijn. Brandi herinnert zich de triomf van zijn voorvader nog als de dag van gisteren: tomaat, kaas en basilicum. Rood, wit en groen. De kleuren van de Italiaanse vlag. Dat was de pizza die een arme pizzabakker uit de volkswijk van Napels voor een koningin uitvond. Op de traditionele volkspizza, die al leen met tomaat werd gemaakt, smolt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21