'Ik voelde me echt gepakt' n n Ds. Brommet over synodebesluit inzake homoseksuelen: Willibrord voor alle christenen herkenbaar 'i i j WILLIBRORD 89 JAAR 90 ZATERDAG 24 JUNI 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 AMSTERDAM - Zelden heeft een hervormd synode besluit zoveel commotie te weeg gebracht, als dat over homofilie van eind vorige week. Een kleine meerder heid nam een motie aan waarin werd uitgesproken dat tuchtmaatregelen tegen homoseksuelen niet kun nen. Daarmee werd een veel voorzichtiger advies van de speciale commissie van tafel geveegd. De voorzitter van deze commissie, ds. F. R. Brommet uit Amsterdam, zat na afloop met een kater. Hoewel hij zelf homo is, be treurt hij de uitspraak. "Ik voelde me echt gepakt, toen een mevrouw opstond en zei: Ik spreek namens de ho moseksuelen". door Wim Schrijver Homoseksualiteit is al jaren een heet hangijzer in de kerken. Wijzen enerzijds verschillende gerefor meerde kerkgenootschappen en pinkstergroepen de praktijk van de homofilie resoluut als zonde van de hand, geheel aan de andere kant be vindt zich de Remonstrantse Broe derschap die speciale aandacht schenkt aan de inzegening van niet- huwelijkse relaties. Tussen die twee polen bewegen zich de grote Rooms-Katholieke Kerk, da. Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken, die met uiteenlopende op vattingen onder hun leden te kam pen hebben, en daardoor ook met steeds weer oplaaiende discussies en verschillende praktijken. Twee jaar geleden werd door de hervormde synode een 'commissie inzake homoseksualiteit' ingesteld, die moest bijdragen aan 'een voort gaande bezinning', bij voorkeur lei dend tot een synode-uitspraak die rust in de kerken zou geven. In 1983 verscheen de gespreksnota 'Ver warring en herkenning', waarin de homoseksualiteit zeer verschillend werd beoordeeld. De synode ver oordeelde toen met 26 tegen 25 stemmen de discriminatie van ho mo's in de kerk, maar deze uit spraak kon de gemoederen niet echt tot bedaren brengen. Een inventarisatiecommissie, waarvan ook Brommet werk zaam als ziekenhuispastor in Lei derdorp deel uitmaakte, meldde in 1987 de synode dat de reacties op de nota soms zo tegenstrijdig wa ren, dat er geen conclusie getrok ken kon worden. Brommet herin nert zich dat precies een week later de Schotse Kerk in Rotterdam (on derdeel van de Hervormde Kerk) in het nieuws kwam, omdat twee ho mofiele mannen van het avondmaal waren geweerd. Hét synodebe- stuur, die kort daarop weer verga derde, besloot toen tot het instellen van de commissie Brommet. Slordig Hoe gevoelig het betreffende onder werp in de kerk ligt, bleek nog eens toen Brommet bezwaar aantekende tegen het feit dat hij de enige homo seksueel zou zijn in de commissie. "Men had een paar mensen be noemd waarvan men dacht ze ze ho mofiel of lesbisch waren. Dat was niet nagevraagd, wat natuurlijk vrij slordig is. Maar ach, je kunt het ze niet euvel duiden". De commissie werd uitgebreid met nog eens twee personen uit de kring van het Werk verband van Homofiele Theologen. Daarmee kwam men op een relatief groot gezelschap van elf leden. Anderhalf jaar lang heeft men 'zeer intensief gewerkt. De ge sprekken waren, aldus het rapport dat vorige week ter synodetafel lag, 'soms heftig en emotioneel'. Want, OEGSTGEEST - Met elf metgezellen zette de An gelsaksische monnik Willi brord in 690 voet aan wal in ons land. Dit feit is van grote betekenis geweest voor de verkonding van het Evangelie alhier. Dat is een van de wei nige dingen waarover alle Ne derlandse kerken het eens zijn en daarom wordt straks een jaar lang eensgezind de betekenis van Willibrord her dacht. In Oegstgeest, waar de befaamde prediker een kerkje •stichtte, is het vandaag al feest voor de hele plaats. De viering rond de man, wiens naam verbonden is aan de kerste ning van de lage landen, biedt twee logische aanknopingspun ten: is het dit jaar 1250 jaar gele den dat hij in Echternach over leed, volgend jaar is het dertien eeuwen terug dat hij zijn vader land achter zich liet om de hei dense Friezen die ons land be volkten, met de Blijde Bood schap in aanraking te brengen. Vijftig jaar geleden vond al een dergelijke nationale viering plaats, die zeker voor die tijd opmerkelijk eensgezind was. Het bekende ruiterstandbeeld van de kunstenaar Termote op het Janskerkhof in Utrecht herin nert aan die vorige viering. Het lag dan ook voor de hand dat dit beeld, zij het in iets gestileerde vorm, terugkeerde in het vignet van het Willibrord-jaar dat dit na jaar landelijk van start zal gaan. Dat is ook het prettige aan deze eerste aartsbisschop van Utrecht: geen enkele kerk kan de 'apostel Willibrord- dankviering üL Het vignet van het Willibrord- jaar, dat is afgeleid van het be kende standbeeld op het Jans kerkhof in Utrecht. der Friezen' claimen. Alle kerkge nootschappen in ons land weten zich geworteld in zijn zendingsar- beid. Impuls Dit nieuwe herdenkingsjaar kwam wel oorspronkelijk uit de rooms-katholieke koker; het was kardinaal Simonis die begin vorig jaar tijdens een eucharistievie ring in de 'kerk der Friezen' in Ro me aankondigde dat deze 'heilige' herdacht zou worden. De viering moet niet alleen een besef van de rijkdommen van Christus te weeg brengen, ook zal er een nieuw be wustzijn moeten komen van de missionaire opdracht van de rooms-katholieken in ons land, terwijl er ook een impuls van moet uitgaan voor de oecumene, aldus Simonis. Wat dat laatste betrof, borg dit initiatief beduidend meer belof tes in zich dan het Maria-jaar dat de 'moederkerk' een jaar eerder lanceerde. Toch stond de Raad van Kerken niet echt te springen om, halverwege het conciliair proces van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping, nog een themajaar mee te maken. Desondanks besloot men om zich aan te sluiten bij de viering, daar Willibrord 'een oecumenische ge stalte bij uitstek' was. Bovendien, zo werd opgemerkt, een oecume nisch gebeuren waarbij de rooms- katholieken betrokken zijn, moet je nooit laten schieten. In Oegstgeest heeft men een voorschot genomen op de festivi teiten. Op de plek waar nu het Groene Kerkje staat, heeft oor spronkelijk een van de 'moeder kerken' gestaan die Willibrord tij dens zijn expedities door ons land heeft gesticht. Deze gebeurtenis was van betekenis voor heel de plaats, zo is door de initiatiefne mers van de herdenking gezegd, vandaar dat de feestelijkheden niet tot de kerken (rooms-katho- liek, hervormd en gereformeerd) alleen beperkt blijven, die overi gens plaatselijk steeds nauwer de contacten aanhalen. Barbaars De verdeeldheid die in de loop der eeuwen natuurlijk ook niet aan de nazaten van Willibrord in Oegstgeest voorbij ging, is opval- m lend terug te vinden in de kerkge bouwen. Aan twee kerken is de naam van de oude prediker ver bonden. Het oudste kerkje, dat de naam Groene of Willibrordkerk heeft, kwam indertijd in her vormde handen. De nieuwe kerk van de rooms-katholieke St. Willi- brordparochie kreeg ook weer die naam... Gezamenlijk vindt van daag echter het officiële gedeelte van het feest rond Willibrord in het Groene Kerkje plaats. In de tijd van Willibrord was er ook reeds sprake van internatio nale kerkelijke verdeeldheid, maar bij de barbaarse Friezen was dat nog niet aan de orde. Het was niet zo dat de 'apostel der Friezen' de eerste was die hier het Woord van God verkondigde predi kers waren hem al voorgegaan maar het was Willibrord die zorg de.dat het christendom definitief een factor van betekenis werd. Tot dat moment waren stammen in deze uithoek van de wereld moeilijk voor het geloof te win nen, vast als ze zaten aan hun Ger maanse goden als Wodan en Do^ Historici schrijven Willibrord taktische en politieke kwaliteiten toe. die hem naast zijn gedreven heid aan zijn uiteindelijke 'suc ces' hielpen. Willibrord, telg uit een welgesteld Saksisch geslacht, kreeg al jong zijn scholing in de befaamde benedictijner broeder gemeenschap van Ripon in Nort- humbrie en later in het Ierse klooster Rathmelsigi. Het was in dat strenge klimaat van zelfver loochening waar de begaafde jon geling enthousiast werd gemaakt voor het eenzame en gevaarlijke leven van een missionaris. Op 32- jarige leeftijd maakt hij de over steek. Onder de duim Willibrord kwam op een, vanuit politiek oogpunt gezien, geschikt moment. De fanatieke, maar wei nig christelijke Friese koning Radbout werd bij Wijk bij Duur stede verslagen door de Franki sche hofmeier Pippijn II. Hij wist zich diens steun te verwerven. Pippijn zag hoogstwaarschijnlijk in het christendom van Willi brord, die de heilige plaatsen van de Friezen resoluut opruimde, een goed middel om de nieuwe onderdanen onder de duim te houden. Vervolgens kreeg hij de bevestiging van de paus dat het land der Friezen zijn missiege bied zou zijn. In 695 werd hij zelfs tot aartsbisschop gewijd. Een echt aartsbisdom heeft Willibord (sindsdien ook met de naam Clemens gesierd) nooit ge had. Wel heeft hij in Utrecht een centrum gemaakt door de Salva- torkerk en het Maartensklooster te stichten. In dat klooster kwam ook de opleiding van nieuwe pre dikers, waardoor hij door heel de lage landen een netwerk van evangelieverkondiging realiseer de. Het werk kreeg echter een grote klap toen Radboud na de dood van Pippijn in 714 in op stand kwam en Willibrord ge dwongen werd om zich op zijn uitwijkplaats Echternach terug te trekken. Pippijns opvolger. Karei Mar tel, zorgde echter weer voor her stel van het Frankische rijk. In de jaren na 719 groeide de invloed van de prediker nog verder, door dat hij van Martel veel grote bezit tingen toegewezen kreeg en zo een goede financiële basis voor de evangelieverkondiging kon leg gen. Bejaard als hij was, trok hij zich na bijna een halve eeuw als zendeling te hebben gewerkt terug op Echternach, waar hij op 7 november in 739 overleed. Het is dan ook op die datum dat het Willibrord-jaar van start gaat, ter wijl de festiviteiten in Oegstgeest dan juist officieel worden afge rond. Boekje De geschiedenis van Willibrord en verschillende van de legendes die over de roemruchte prediker worden verteld, zijn te lezen in een boekje dat vandaag in Oegst geest wordt gepresenteerd. On der de titel 'Willibrords erven' wordt een uitgebreid overzicht gegeven van 1250 jaar christen dom in Oegstgeest. Aan de goed verzorgde uitgave is meegewerkt door vijf 'dorpsvorsers'. Het boekje, dat 160 pagina's telt, is voor slechts 12 gulden 50'(zie de link met de herdenkingsperiode) te koop. W.S. de commissie was niet alleen groot, maar vertegenwoordigde ook 'de volle breedte van de kerk'. Lid was bijvoorbeeld ook dr. J. Hoek uit Veenendaal, binnen de behouden de Gereformeerde Bond bekend om zijn publicaties over seksuali teit, die homoseksualiteit als zonde beschouwt. "De samenstelling was gewoon een kwestie van kerkpoli tiek. Door hervormd te blijven kies je voor die verscheidenheid". Het gevaar was niet denkbeeldig dat de commissie zou eindigen bij een meerder- en een minderheids rapport. Verschillende malen leek het erop dat dat ook zou gebeuren. "Maar dat hebben we bewust ver meden. Je doet dan niets anders dan preken voor eigen parochie en daar heeft niemand wat aan". On danks duidelijke verschillen, was men het er wel overeens dat "als je moeite hebt met homoseksualiteit, je de last niet bij de homofielen zelf moet leggen". Gemeenten, zo werd het advies, moeten terughoudend zijn met tuchtmaatregelen tegen homoseksuelen. Verbazing Een kerkeraad zal, voor men prakti serende homo's van het avondmaal afhoudt, zich eerst zélf diepgaande vragen moeten stellen. Bijvoor beeld: is het besluit echt theolo' gisch doordacht? En: is er een be leid geweest dat homoseksuelen zich veilig konden voelen? "Won derden geschieden er niet", kondig de Brommet enige weken geleden aan, maar het is wel "een klein stap je vooruit". De predikant: "Wij wa ren blij dat wij dit samen konden zeggen. Zo blijf je binnen de kerk in gesprek". Vol vertrouwen werd de synodediscussie van vorige week vrijdag tegemoet gezien... Het gesprek werd achter gesloten deuren gevoerd. "Wij wilden het eerlijk en persoonlijk houden en vermijden dat mensen met het oog op de pers een verhaal gingen voor lezen, zoals de achterban dat wilde horen". De kwaliteit van het ge sprek vond hij, terugkijkend, goed. "Ik heb geprobeerd de toon te zet ten door heel persoonlijk te begin nen, door mijn betrokkenheid dui delijk te maken, maar ook die van Hoek". Maar de scherp gestelde mo tie dat tuchtmaatregelen van de hand gewezen moeten worden, èn de stemming (29 voor, 23 tegen) had hij niet verwacht. De motie was, in overleg met de commissie, nadrukkelijk door het synodebestuur ontraden. "Achteraf kun je je afvragen of dat niet wat krachtiger had gemoeten. Veel sy nodeleden hebben waarschijnlijk de stukken niet gelezen, of zich in ieder geval niet goed gerealiseerd dat zij ons werk in een klap aan de kant schoven". Met verbazing heeft hij deze week in de krant gelezen, dat enkele voorstemmers toegeven niet beseft te hebben wat er los zou komen. "Ik denk dan: waarom zitje eigenlijk in de synode, als je toch niet weet wat er gebeurt?" Hefboom Hij geeft toe dat zijn reactie op de uitspraak als homoseksueel ambi valent is. "Aan de ene kant denk ik: soms moet je weieens een knuppel in het hoenderhok gooien en dat is dus duidelijk gebeurd". En ook: "Natuurlijk is het wel fijn om eens zo'n duidelijke uitspraak van de sy node te horen". Maar, weet hij, een dergelijke korte-termijn-reactie is onverstandig. Hij zegt het synode- voorzitter ds. B. Wallet na dat het een Pyrrusoverwinning betreft. "Het effect ten voordele van homo's is heel gering, of het ten nadele van hen is weet ik niet, maar het is wel nadelig voor de kerk". "Dit besluit zal de Gereformeerde Bond de kans geven om zich er ge makkelijk van te distantiëren. Het heeft iets van de triomferende meerderheid tegenover de minder heid en die voelt zich dan op de te nen getrapt. Ik meen dat het ge sprek nu niet meer zo gemakkelijk gevoerd zal worden". De reacties van de rechterflank zijn inmiddels bijzonder fel. Hoek heeft zelfs al de term 'doleantie' (wat een afsplitsing inhoudt) in de mond genomen. Brommet: "Ik denk inderdaad dat het conflict niet makkelijk te lijmen is. het zal gebruikt worden als een hefboom in de richtingenstrijd". De commissievoorzitter zat het weekend met een kater, want wat het commissierapport met zoveel moeite het willen voorkomen, is toch gebeurd. In feite dreigt de zaak nu in een la te verdwijnen. Boven dien is het helemaal geen richtin gen-zaak, weet Brommet. "Het is ook een probleem in vrijzinnige kring. Ik ben zelf eens als predikant niet door een vrijzinnige gemeente beroepen, omdat ik homoseksueel was. Dan speelt waarschijnlijk meer de burgerlijke moraal mee". Hij hoopt dat het synodebestuur de zaak nog weet te redden, want maat regelen tegen homo's is geen theo retisch probleem. "Er spelen op dit moment diverse tuchtzaken". Kreten De vraag of homoseksuelen geac cepteerd zijn binnen de kerk, vindt hij moeilijk te beantwoorden. Zijn ervaring is wel dat de tijd van harde veroordelingen voorbij is. "Het her vormde seminarie Hydepark is ook bedoeld voor het gesprek tussen de richtingen in de kerk. Er is een pe riode geweest dat daar dingen ge zegd werden als: 'Vrouwen, homo fielen en vrijzinnigen zullen we te vuur en te zwaard bestrijden'. Die kreten hoor je niet meer. Er is nu een gesprek mogelijk, waarbij we het niet zozeer eens hoeven te zijn, maar waarin we elkaar de wezenlij ke vragen kunnen stellen". Brommet zou het een goede zaak vinden, als gemeenten de homofie len meer tegemoet komen, door bij voorbeeld in het kerkblad mee te delen dat men ook niet-huwelijkse relaties wil inzegenen. "Dat kan ook in de Hervormde Kerk. De kerkor de biedt die ruimte". Zelf voelt hij zich goed thuis in de kerk. "Het is een pluriforme kerk waarin al lang ruimte voor homofielen is. Ik ken bijvoorbeeld een predikant die al in de jaren vijftig een homoseksuele relatie had. Dat weet bijna niemand, maar dat kon toen al. Daar kun je smalend over doen, door te spreken van een 'hotelkerk', maar het is wel van levensbelang". Ds. Brommet: "Er spelen op dit moment diverse tuchtzaken". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Naut. 11.45 oec. studentendienst; Marekerk 10 ds. Meijers, 5 kand. Van Vliet; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kramer; Oecumenische ge loofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wi|k) 9.30 ds Hortensius; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrakerk; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 en 5 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. V.d. Zwaan; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 prof. De Jonge; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst. 10.15 Leger des Heils. Diakones- senhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Van 't Hof. Endegeest zie Oegst geest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Alblas; Oude Vest zie hoogl. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaarden huis Groenhoven 10hr. Henzen; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vnjg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) ds. Vos. Baptistenge meente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) hr. Tieleman. Evang. Gemeenschap (Middeistegr. 3) 9 ev. Smit, 10.30 ev. Faber Evangeliecentrum-Pinksterbew (Bethlehems- kerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkster- gem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24). 9.30 en 4, wo. 8. Ze vendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9 30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw- singel) 10. Rocms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10 30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Slevenshof) zal. 7, zo. 9.30;'Steen- schuur zat. 7 zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lam- menschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl- straatzat. 7. zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.. H. Rijndijk (zie Zoeterwoude) AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van Driel, 7 ds. Zoeteweij. Geref. Kerk 9.30 ds. Wil schut. 6.30 ds. Van Wijngaarden. Chr. Geref ALPHEN AAN DEN RIJN; Herv. Gem. Ad- ventskerk 9 30 ds. 't Hooft. 6.30 ds. Lichten berg; Kruiskerk 9.30 ds. Jonkman; Opstan- dingskerk 9.30 ds. ommering, 6.30 ds. 't Hooft; G. Herderkerk 10 en 6.30 ds. Mulder; De Bron 9.15 dr. Wigmans, 10.30; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Nieuwenhuis; Oudshoornse kerk 10 ds. Van Rossum; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk. Driehoornse kerk 7 ds. Nieuwenhuis. Geref. Kerk Mar.kerk 6.30 ds. V.d. Weg Nieuwkoop; Salv.kerk 9.30 ds. Boer, 6.30 ds. Wilschut. Geref. K. Vrijg. (school Bos- park, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Ge ref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 en 7 ds. De Jong. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4 30 ds. V.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem (Molen- werfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Van Ge- meren, 6.30 hr. Den Ouden. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) hr. V.d. Brink. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Bril- jantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoek steen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10. Le ger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zon dag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bo- nifaciusk. zat. 7, zo. 9 45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11 BODEGRAVEN Herv Gem. Dorpskerk 9.30 ds De Graaf Scheveningen ha, 6.30 ds. Den Hartogh Leusden ha; Salv kerk 9.30 ds. Ter louw ha, 6.30 ds. V.d. Hoef ha: Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds. V.d. Hoef ha, 6.30 ds. Terklouw ha. Geref. Kerk 10 en 6.30. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth Gem. 10.30 ds. Steinhart Alphen. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Jansen, 6.30 ds. V.d. Pol; De Stek 9.30 ds. De Jong. Geref. Kerk 9.30 ds. Doesburg Leider dorp, 5 ds. V.d. Pol. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5. Geref. Gem. 9.30, 3 ds. Bac. Volle Evang.ge meente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 hr. Van Steenis. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Trouw borst Middelburg, 6.30 ds. Van Ommering Al phen. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Terpstra. Rk Kerk dorp zat. 7. zo. 10.30; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM Herv. Gem. 10 ds. Verbeek, 5 ds. Hofland. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hof land. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds Van Lange- velde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jo- zefk. zat. 7, zo. 10.30. Frederikdreef 15) ds. Westera. Geref. Kerk V .kerk 9.30 hr. Brouwer, 5 ds. Kersten; Triumfa- tork. 9.30 ds. Koster. Geref. K Vrijg. 9.30.4 ds. Rk Kerk zat. 7, Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Zwarts, 7 ds. Struik. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. Van den Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) zat. 15.30 ds. Visser. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Quack Berken en Rodenrijs, 7 hr. v.d. Kamp Bever wijk. Geref Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 kand. Van Roekel. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 7 ds. Mak Heemstede SoW-dienst. Geref Kerk 10 ds. V.d. Velden Leiden, 7 zie herv. kerk. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Knorth, 6.30 ds. Stegeman; Scheppmgsk. 9 en 10.30 ds. Stegeman. Ley- thenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9 30 ds. V.d. Born. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Boog aard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk i. 10 e 1.30. DE KAAG: Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Gem. Dorpsk. 10 ds. Sloof, 6 ds Nap Ede; Ontm.kerk 10 dr. V.d. Bank Ede, 6.30 ds. Kattenberg Lei den. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Van Breevoort. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE. Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Sjollema ha, 6 ds. Van deri Berg; O. Kerk 10 ds. Hovius ha, 6 ds.. Bogaard ha; Ichthusk 10 s. Volk, 6 ds. Sjollema; Pnièlk. 9.30 ds. De Graaf ha. 6 ds. Hovius; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Van den Berg ha. 6 ds. 10 en 4 30 ds. Arntzen. Ned. Geref. Kerk (Sal- vatori) 1Ó en 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Van Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Den Boer. Evangehegemeente (Heereweg 52a) hr Spaargaren. Rk Kerk: Agathakerk zal. 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Maria- kerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, NIEUWKOOP' Herv Gem 9 30 ds Kie Vianen, 6.30 ds. Wegerif Nijverdal. Geref. H 9.30 ds. V.d. Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30 NOORDWIJK Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds, Keuning, 5 ds. V.d. Bergh; Hoofdstr. (Zee) 7 ds, Elgersma; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Van Gorsel Gouda. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kui per; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma ha, 7 ds. Ruitenburg ha. Kapel W. v.d. Bergh-stich- ting 11 kand Van Eek. Sole Mio' 9 ds. Ruiten- burg. Ned Prot. Bond (aula O.Zeew.) ds. Duhoux Wassenaar Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11 LEIMUIDEN: Herv Gem. 9.30 ds. Schilt, 7 zie geref kerk. Geref Kerk 9.30 en 7ds. V.d. Kooi ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. RIJNSATERWOUDE Herv Gem. 9.30 ds. Van der Hoeven, 7 ds. Stam jr Chr. Geref. K. 9.30 en 2.15 RiJNSBURG Herv. Gem. Laurentiuskerk 9 30 ds. V.d. Pol, 4.30 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribbe- rink, 5 ds. Snel; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Snel, 7 ds. Verschoor; Maranathakerk 9 30 ds. Verschoor, 5 ds. Ribbermk. Geref Kerk Vrijg. 'O) 10 ev. Strietman Emmeloord. Rk Kerk Dondorp. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 kand Geerding, 5 ds. Hagg. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo 11 30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10 Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv Gem. Brugk 9 30 ds Maasland Capelle, 5 ds graafland Tollebeek, Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds Kunz; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Schi paanboord; Rehoboth-school 9.30 vic. Groe nenboom Capelle; Imm.kerk 9.30 ds. Bongers. Geref. Kerk Kruisk. 10 15 ds. Bade Alphen, 5 ds Bongers; Ontm.kerk geen opgave Geref K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds. Roosenbrand Rotterdam, 2.30 ds De vries Zwijndrecht. Chr Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Zilk zat. 7. zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Eggink; Pauluskerk 10 ds. Verse- put; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. Driessen Leiden. Geref. Kerk 10 ds. Plomp, 7 ds. De Bruin. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schil derschool) 9.30 en 4.30 ds. Van Dijk Harden- berg. Ned Geref Kerk (Gem.centrum) 8 45 ds Louwerse Alphen en 4 ds. Waagmeester Lisse. Van Wijckerslooth 4 ds. de Leeuw Endegeest 10 ds. Friederich Volle-evangelie- gem (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. OUD-ADE Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem, 9.30 ds. Heijting. Geref K. 9.30 en 6.30 ds Zijl ha. Remonstr. Gem. 10 ds. Went Bloemen- daal. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Vol- lebregt. 7 ds. V.d Woude SoW-dienst. Geref. Kerk 9.30 ds. Bras. zie herv. gem Chr. Geref. K 10 en 7 ds. Hogenbirk. Ned Prot. Bond (Jul- .laan 17) 10 mw. Broström Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR Herv. Gem. 9 30 ds. Stam jr., 6.30 ds. V.d. Hoeven. Geref. Kerk 9.30 ds Broer, 6.30 ds. V.d. Ree. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 dr Vermeulen. 6.30 ds. De Graaf Katwijk a/d Rijn. Geref. Kerk 9.30 hr. Volker Vreeland, 6.30 ds. Scholte Noordwijk. Geref. K. Vrijg. 9.30 17.30 ds. Hei- VOORSCHOTEN: Herv Gem. Dorpskerk 10 prof. V.d. Beek Valkenburg, 7 zie kruispunt; De Ontmoeting (Noordhofland) 11 en 7 zie kruis punt. Het Kruispunt 11 parkdienst (Venede- park) ds. Blanken, 7 ds. Dondorp Heemstede. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth'. A. van Leeuwenhoekkade) 9 30 en 4.30 ds Van Kooten. Hulp en Heil-kerk 'Scha- kenbos'. Leidschendam) 10 ds. Honig ha Ge ref. Kerk 10.30 ds. Blanken (parkdienst), 7 ds. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Bos Vnezeveen, Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. Bech Deurne; Mes- siask. 10 ds. Van Zanten Veessen, Dorpscen trum 9 30 ds. Mulder Oosterwijk. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. V.d Woude. 7 ds. Bras Sassen- heim. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) ds. Fockema Andrea. WOUBRUGGE Herv. Gem. 30 ds. Van 't Hof, 6.30 jeugdd. Geref Kerk 9 30 ds. Veen- stra Leiden, 6 30 ds De Boer Hoofddorp. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen opga ve. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9 30 hr. De Haan. 7 ds. Wielsma Uithoorn. Geref. Kerk 9.30 hr Schreuder, 7 ds. Wielsma. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds. Wijlhui- zen. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zon 9.30; Chr. Dienaark zat. 7, zon. 10. Meerburgkerk H ZWAMMERDAM Herv Gem. 9 30 ds. Mostert Gouda. 6 30 ds Jonkman Alphen Geref. Kerk 9 30, 6.30 mw. Van de Meeberg Zwammer- dam. Remonstr. Gem. geen dianst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 15