Impressionisten uit Brazilië in Amsterdam 'BAM' KIJKUIT Exposities Concerten Theater VRIJDAG 23 JUNI 1989 Museumcollectie Sao Paolo weer op wereldreis KUNST De wereld maakt zich op voor de viering van de honderdste sterfdag van Vincent van Gogh. De steden waar hij de belangrijke perioden van zijn leven heeft doorgebracht restaureren woonhuizen, bereiden exposities en herdenkingen voor. Banken en verzekeringsmaatschappijen doen hun best zes miljard gulden bijeen te brengen om de werken van de domineeszoon uit Zundert te verzekeren als ze straks in Amsterdam en Otterlo te zien zijn. Het publiek wordt rijp gemaakt voor wat zonder twijfel het duurste kunstevenement ooit gehouden zal worden. De verleiding is groot aan te nemen, dat in dat kader ook de tentoonstelling past, die thans in het Vincent van Goghmuseum is te zien: 'Franse meesters uit Sao Paolo'. Filmpremières mogelijk naar de vrijdag AMSTERDAM (GPD) - De Neder landse Bioscoopbond onderzoekt of het zin heeft de premières van nieuwe speelfilms te verschuiven van donderdag naar vrijdag. De Amerikaanse filmmaatschappijen hebben daarom gevraagd. In het verleden gingen de films in Nederland ook op vrijdag in pre mière. Bij de bond bestaat nog geen indruk van de behoefte bij de Ne derlandse bioscoopexploitanten en distributeurs aan een andere pre mieredatum. "De recettes van het weekeinde, zullen er stellig niet door omhooggaan", aldus een woordvoerder. "Maar de Amerika nen zeggen dat ze kunnen aantonen dat de vrijdag meer voordeel biedt". De bond gaat nu alle betrokken par tijen, inclusief de filmjournalisten, om hun mening vragen. Eregeld voor Roemeense dichter ROTTERDAM (ANP) - De prijs van het internationale dichtersfestival Poetry International, het Eregeld 1989, gaat dit jaar naar de Roemeen se dichter Mircea Dinescu. De on derscheiding is bedoeld voor een dichter die om zijn werk wordt ver volgd. Dinescu is de prijs toegekend we gens zijn grote persoonlijke moed en de symbolische betekenis die zijn werk heeft voor de vrijheids drang van de Roemenen, zo staat in het jury-rapport. Dinescu zit sinds maart van dit jaar gevangen in zijn huis omdat hij verboden contacten met buitenlanders heeft onderhou den. Het Eregeld is voor de elfde keer toegekend. Aan de prijs is een be drag van 10.000 gulden verbonden. In de jury zaten Adriaan van der Staay, J. Bemlef, Remco Campert, Martin Mooij, Aad Nuis en Laurens van Krevelen. door Hans Lutz AMSTERDAM - Het is wat merk- waardig gesteld met die Franse meesters uit Brazilië. De kenners in de rest van de wereld hebben een aantal jaren geloofd dat het grootste deel van de verzameling niet echt was. Dat is uiteindelijk een onjuiste veronderstelling gebleken, maar er was een wer^ldtoernee voor nodig om de scepsis over de waarde van de collectie te overwinnen. Verwonderlijk waren die beden kingen niet. In 1946 begon de Brazi liaanse mediamagnaat Francisco de Assis Chateaubriand Banderia de Mello aan de verwezenlijking van een droom: het oprichten van een museum. Daar zullen zeker motie ven van persoonlijke eer in meege speeld hebben, maar De Assis was ook een maatschappelijk betrokken mens. Hij was begonnen als journa list, maar ondernemingszin en doorzettingsvermogen zorgden er voor, dat hij binnen een aantal jaren eigenaar was van 35 dagbladen en tijdschriften en 26 radio- en televi siestations. Vanzelfsprekend ging een dergelijk machtig man ook een rol spelen in de politiek: als senator, ambassadeur en lid van de Brazi liaanse Academie nam hij vele ini tiatieven op economische en cultu rele terreinen. Een bloeiend cultu- reeWeven, aldus De Assis, komt het hele land ten goede. Bardi In die initiatieven paste ook het op richten van een museum, dat door de kwaliteit van zijn verzameling, internationaal aanzien zou verwer ven. De Italiaanse journalist, crici- tus en kunsthandelaar Pietro Bardi werd de man die de verzameling moest opbouwen. Hij kreeg een fonds van zes miljoen dollar ter be schikking - bijeengebracht door de Braziliaanse regering en het be drijfsleven - en moest zo snel moge lijk zo veel mogelijk goede werken van Europese schilders te kopen; van de Middeleeuwen tot en met de moderne schilderkunst. Zes miljoen dollar: naar tegen woordige begrippen een schijntje. Maar in de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen de mensheid wel dringender zaken aan haar 'The Bear' mag niet van maker Conflict over film in KLM-toestellen HILVERSUM (GPD) - De KLM is in conflict geraakt met filmmaker Jean Jacques Annaud over de ver toning van diens film The Bear op intercontinentale vluchten van de KLM. Annaud heeft de KLM verbo den de film, die verhaalt over het le ven van twee beren, te vertonen. Het verbod komt nadat de contrac ten over vertoning al waren afgeslo ten. Het KLM-magazine had reeds prominent melding gemaakt dat de KLM als eerste luchtvaartmaat schappij ter wereld The Bear aan boord mocht vertonen. Volgens een woordvoerder van de KLM heeft Jean Jacques Annaud een streep door de rekening gehaald, omdat de film nog niet in de Amerikaanse bioscopen draait. "Hij wil eerst dat de publiciteit in Amerika goed op gang komt en meent daarom dat de vertoning in onze vliegtuigen zijn publiciteitscampagne doorkruist", aldus de KLM-woordvoerder. De woordvoerder zegt 'zeer teleurge steld te zijn over de gang van zaken. De nationale luchtvaartmaat schappij zal in ieder geval een scha declaim indienen, om reeds ge maakte kosten terug te krijgen. In plaats van The Bear vertoont de KLM nu een komedie op de lange vluchten vanaf Amsterdam. De scholier, Vincent van Gogh, 1888. hoofd had dan handelen in kunst, was dat geld voldoende om er een museale collectie mee op te bou wen. Bardi kocht wat hij maar kon krijgen: Rembrandt, Goya, Velas quez, Mantegna, Rafael, Titiaan, Gainsborough, een indrukwekkend aantal Franse impressionisten en post-impressionisten tot Picasso, Modigliani en Léger aan toe. Op die manier een verzameling opbouwen heeft zijn aantrekkelijk heden, maar ook zijn nadelen: van een zorgvuldige opbouw kan wei nig sprake zijn (dat is ook in de Bra ziliaanse collectie te merken: der tien Renoirs, maar geen enkele Pis- sarro of Sisley), en er zijn ook min dere werken van de meesters. Weliswaar was dat toentertijd niet zo'n probleem, omdat het vaste voornemen bestond om nadat de basiscollectie was gevormd door ruilen het bezit evenwichtiger te maken. Dat is er echter nooit van gekomen met als gevolg, dat de col lectie van het Museu de Arte de Sao Paolo toch een merkwaardige sa menstelling heeft. Reizen Wat veel vervelender was voor de Brazilianen was dat de naijver van museumdirecties elders in de we reld, die niet zo gemakkelijk met de geldbuidel konden zwaaien, leidde tot de veronderstelling, dat al die werken niet echt konden zijn. Al thans vele er van niet. Een niet on bekende reactie: als een ander plot seling een schitterend bezit ver werft dan is de meest effectieve ma nier om hem dwars te zitten de bete kenis van zijn bezit te bagatellise ren. Het antwoord van De Assis en Bardi was even simpel als veelom vattend: als men ons niet gelooft, moet men de verzameling maar zelf bekijken. Zij stelden in 1953 een rei zende tentoonstelling samen, die (foto GPD) onder meer in New York, Parijs, Londen, Bern, Milaan, Düsseldorf en Utrecht te zien is geweest. De pu blieke belangstelling was enorm en de sceptici slikten hun beweringen haastig in: de verzameling van Sao Paolo had de echtheidsverklaring Wat nu in het Van Goghmuseum is te zien is een deel van de totale collectie. En men kan zich de vraag stellen, waarom deze werken nu ge toond worden. Let wel, het gaat ze ker niet om oninteressante werken. Integendeel, er zijn enige hoogte punten bij, die eens te meer onder strepen van wat een geweldige ver nieuwende kracht het impressionis tische schilderen is geweest. Maar dan nog: om soortgelijke hoogte punten te zien hoeft een collectie uit Sao Paolo niet een wereldreis te ma ken. De verklaring moet, denk ik, eerder gezocht worden in wat in de inleiding tot dit artikel is gesteld: nu een tentoonstelling houden met voorlopers en tijdgenoten van Vin cent van Gogh zal zeker de toch al buitenproportionele belangstelling voor Van Gogh in stand houden, zo niet vergroten: wie deze werken ziet wordt alleen maar meer geprikkeld om na te gaan in hoeverre invloeden er van zijn terug te vinden in het la tere werk van Vincent en om te ver gelijken hoe hij de problemen van kleur en licht heeft opgelost. Link Zo boud is deze veronderstelling niet: het persbericht dat de tentoon stelling begeleidt legt een nadruk kelijke link tussen de Braziliaanse collectie en Vincent van Gogh: 'De tentoonstelling opent met schilders waar Van Gogh grote bewondering voor had: Delacroix, Corot en Cour bet. Hun werk noemde hij het hart van de schilderkunst van deze (d.i. de 19de) eeuw.' Zo pikt zelfs Brazi lië een graantje mee van de Van Gogh-hausse. En wie zal hun dat misgunnen? En wie zal het 't Van Goghmuseum euvel duiden, dat het op deze manier een fraaie tentoon stelling in huis heeft gèhaald? Want wat voor gedachten men zich ook in het hoofd haalt, de wer ken op de tentoonstelling zijn gro tendeels heerlijke voorbeelden van die typische losse, snelle manier van schilderen van de grote Fran sen als Manet, Degas, Cézanne, Mo net, Renoir, Gauguin, Toulouse- Lautrec, Bonnard, Vuillard, Matis se; overvloeiend van kleur, bewe ging, sfeer en een onvervalst schil derkunstig genoegen. En daar gaat het tenslotte toch om. Dat er zelfs een paar Van Goghjes tussen zitten is dan mooi meegenomen. Franse meesters uit Sao Paolo, van Manet tot Matisse is te zien tot 4 september in het Van Goghmu seum, Paulus Potterstraat, Am sterdam. Iedere dag (dus ook maandag) geopend: ma t/m za 10- 17 uur, zo 13-17 uur. Bij de ten toonstelling is een schitterende (Engelstalige) catalogus met 132 kleurenillustraties; prijs f 45. Tentoonstelling over honderd jaar jazz AMSTERDAM (ANP) - Onder de titel 'A Hundred Years of Jazz' is van 1 augustus tot en met 10 september in De Meer vaart te Amsterdam een ten toonstelling te zien over de ge schiedenis van de jazzmuziek. De tentoonstelling begint honderd jaar terug, op het mo ment dat de Amerikaanse bur geroorlog tot een einde was ge komen en de slavernij werd af geschaft. De wortels van de jazz beginnen in de periode ruim daarvoor toen de schepen zwar te slaven uit Westafrika naar de Verenigde Staten brachten. Zij werkten op de katoenvelden waar zij communiceerden met gezongen boodschappen. Via de gospels en spirituals trekt de ex positie de lijn door naar New Or leans, de bakermat van de jazz, waar de New Orleans-jazz ont stond. Na de drooglegging trokken veel jazzmuzikanten weg uit de ze stad en verspreiden zich over het continent of speelden op de luxe schepen crp de Mississippi. Chicago wierp zich op als nieuw centrum voor de jazz en in Cali- fornië kwam de West Coast Jazz tot ontwikkeling. De tentoonstelling besteedt vooral aandacht aan muzikan ten als Bix Beiderbecke, Louis Armstrong, Duke Ellington. Count Basie, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Miles Davis en John Coltrane, representanten van diverse stijlvariaties. In de Meervaart vindt van 10 tot 13 augustus tevens het NOS Jazz Festival weer plaats. Hier treden onder meer op Clark Ter- ry/Red Mitchell, Bob Stewart, Cassandra Wilson, Nicky Marre- ro/Nuevo Manteca Latin Jazz, Vera Vingerhoeds Buzzy Dro- AMSTERDAM - In het kader van het Holland Festival gaat van avond in theater de Krakeling in Amsterdam de dansvoorstelling 'Bam' in première. 'Bam' is een voorstelling voor de jeugd. Uit gangspunt is het werk van de Russi sche schrijver Daniil Charms, een auteur die in zijn werk uitgaat van het associatieve vermogen, een pro ces dat nauw aansluit bij de wijze waarop kinderen denken, aldus de organisatoren. Op de foto een scène uit het stuk van choreograaf Hans Tuerlings. (foto anp) Uitgevers willen meer subsidie voor literatuur AMSTERDAM (ANP) - De boeken uitgevers willen meer subsidie van het rijk voor het uitgeven van litera tuur voor volwassenen en kinder boeken. Secretaris R. Vrij van de Koninklijke Nederlandse Uitge versbond (KNUB) zei dit gisteren in een toelichting op het KNUB-jaar- verslag. Het ministerie van WVC subsidi eert momenteel de uitgifte van tus sen de 25 en 30 literaire titels per jaar. De KNUB streeft volgens Vrij naar een verdubbeling hiervan. Die wens is al bij WVC neergelegd. Het wachten is, zegt Vrij, op de letteren- nota, die vertraagd is door de val van het kabinet. De KNUB wenst ook meer aan dacht van de rijksoverheid voor de jeugdliteratuur. De departementen van WVC en Onderwijs en Weten schappen zouden hier veel meer moeten samenwerken, vindt de KNUB. De KNUB kijkt tevreden terug op 1988. De boekenuitgevers zagen hun omzet vorig jaar licht stijgen tot ruim 1,5 miljard gulden. Van de toe komst verwachten de uitgevers ook het nodige. Zij hopen te profiteren van het algehele economische her stel, blijkt uit het KNUB-jaarver- slag. De wens om meer rijkssubsidie beperkt zich overigens uitsluitend tot de sector (jeugd)literatuur. Het gaat daarbij om proza, poëzie, to neelwerken, essay's en dergelijke: een kleine maar belangrijke markt, aldus Vrij. Voor de overige boeken wil de boekenbranche zichzelf be druipen. Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld' en 'Schepen met geld', tot 1/10; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen- straat, Turkana, de herders van Noordwest Kenia', t/m 27/8; 'Afghanistan, een nieuw begin', t/m 29/10; 'De kunst van het versie- StedeN|k Museun De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'De automatische verbeelding, Nederlandse surrealisten', van 24/6 t/m 10/9; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. 't Huys Benee - tentoonstelling 14-16 uur en za. en zo. van i2-it> uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen- Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 e Oude Rijn 56. exposities van leden van c Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's t Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. n 30/6; w 3 14-18 u Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen. do. 12-21 uur, vr. 12-18 Stichting Beeld en Graliek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Expositieruimte Caecitta - Caeciliastraat 18, linosneden van Coccie van Duyn, tekenin gen van Marjolein Groustra, poëtische land schapscollages van Arna Loonstra en teke ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver- duyn, t/m 5/8. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, in de Blauwe gang: John T. Zwart met schilderij en. tot 30/6. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, Stich ting De Idee met natuurfoto's uit de directe omgeving van Leiden, tot 1/7; ma 13-18 uur, di t/m vr 11-18 uur. za 11-17 uur. Praktijk Bos - Morsweg 18. Coby Wieringa- Bus met gemengde technieken óp papier, tot eind juli; ma 15-17 uur, ma en wo avond 19.30-22 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 recent werk van Taco Anema onder de titel 'Foto's', t/m 22/6, 'Erfgoed' portretten van de Leidse fotograaf Mare de Haanvan 24/6 t/m 3/8; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. Suppiershuysinghe - Papengracht 40, Foto expositie, Tibetaanse portretten door Rosa- lien van der Poel. t/m 30/6, ma t/m vr 10-22 uur. za en zo 11-17.30 uur. 'Piggelmee' - Jan Vossensteeg 59, tekenin gen en schilderijen van de Israëlische kun stenaar Sem Da Costa, t/m 7/7. Openbare Bibliotheek (Heerenlogement) Nieuwstraat, pentekeningen en olieverf schilderijen van Dick Bakhuizen van den AZL Galerie - Rijnsburgerweg (gebouw 1), 'Kunst voor het AZL'. recente aankopen, t/m 31/8; dag. 10-17 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, expositie van stockwerk- Nic Jonk, Bernard Larcher, Jas en Ans Wortel, t/m juni; di t/m vr 9-18 uur, za 10-17 uur, zo 9/4 14-16 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg, diverse technieken door Riek Gerrit- zen - van Rossum, t/m 20/7; dag 10-20 uur. t/m n vanaf 12 u Noordwijkerhout Openbare bibliotheek, Eve van Gennep- Pourquié met aquarel en grafiek, Hen en Felix van den Broek met grafisch literaire keramiek, tot 3/7; te bezichtigen tijdens ope ningsuren. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen', thema tentoonstelling- 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Alfred Rozelaar Green: oliepastellen, tekeningen en litho's, t/m 24/6; wo en do 13-17 uur. vr Ambachts- en Baljuwhuis Voorstraat, ex positie 12 leden van Leidse Kunstenaars vereniging Ars Aemula Natura, t/m 25/6; wo Galerie De Pomp - Dorpsstraat, tekeningen, skulpturen en ceramiek van Thomas Nix, Frank Nix en Jet Nix-Hooij, t/m 19/7; di 19- 21 uur. wo, do 14-16 uur, za 11-16 uur en zo Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, foto-e positie 'De Bruine Vloot', cibachromes vi Hans Westerweel, t/m 8/8; dag. 11-16 uu Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, Da nielle Orelio met aquarellen en gemengde technieken, t/m 30/9; 9-21 uur. Raadhuis De Paauw - Raadhuislaan 22, 'Haagse School', werken van o.a. Arts, Blommers, Israëls, Roelols, Sadeé, Mes dag e.a. t/m 2/7; ma t/m vr 10-16 uur, zo 13- Klassiek Het wekelijkse inloop-concert in de Hoog landse kerk wordt zaterdagmiddag verzorgd door de organist Eric van Bruggen. Aan vang 13.30 uur. Het Van Wassenaer Ensemble concerteert zaterdagavond in de Messiaskerk in Was senaar. Uitgevoerd worden Airs de Danse et Chanson van Delibes, het Concertino voor hobo en orkest van Kalliwoda (solist Willem Luijt), Chanson de Matin el Chanson de Nuit van Elgar en de Tsjechische Suite van Dvorak. De leiding berust bij Benjamin Boers. Aanvang 20.15 uur. Het studentenmuziekgezelschap Sempre Crescendo geeft vrijdagavond 7 juli een zo- merconcert in de Lakenhal Het programma vermeldt composities van Gershwin (Porgy and Bess). Prokovjev (Peter en de wolf, met als verteller Luc Lutz) en Alexander Voor molen (Sinfoma). Het eerste (koor)werk wordt geleid door Herman Kofflard, de twee laatste stukken worden gedirigeerd door Ernst van Thiel. Aanvang 20.15 uur. Pop In het zoldercafé van het Leids Vrijetijdscen trum speelt vanavond de Leidse band Ugly Walter the Fuzz. De groeo die al enige ja ren bestaat maakt stevige rock'n blues. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden. Zaterdag wordt voor de vierde maal het mu ziekspektakel Leiden gaat vreemd georga niseerd. Veertien combinaties zullen vanaf 20.30 uur hun kunnen laten zien. De combi naties worden gevormd door muzikanten uit de regio Leiden buiten hun normale bands om. Er wordt getracht om met zoveel moge lijk instrumenten zoveel mogelijk speelstij len te omtwikkelen De opbrengt van de en treegelden gaat dit jaar naar de Stichting Vluchtelingenwerk Leiden. Aanvang 20.30 uur, Breestraat 66, Leiden De vijfmans formatie Ypsilon geeft zater dagavond een concert in de Droomfabriek. De zanger maakte furore in de Soundmix- Spandau Ballet. Aanvang 21.30 uur, Oude Den Haag Circustheater dag. (beh. ma), 20.15 uur; musical. A night at the Cotton Club', met Madeline Bell, Ruth Jacott e.a. regie: Barry Stevens. Muziektheater vr 23, 20.15 uur; Hel Nationale Ballet- 'Rus sisch Festival', vier balletten van George Balanchine op muziek van Russische com ponisten. Nederlands Congresgebouw do 29. 20.15 uur; Konmkli|k Ballet van Vlaanderen: musical 'Evita' van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Amsterdam Carré vr 23. 20.15 uur; concert Elvis Costello. za 24, zo 25, di 27, wo 28, do 29, 20.15 uur; 'Sprakeloos', show met Mini Maxi. Concertgebouw zo 25, 20.15 uur; HF, Groot Omroepkoor, Radio Kamerorkest olv Kenneth Mont gomery, mmv Robert Holl (bas), werk van Sjostakowitsj en Tsjaikowsky. di 27. 20.15 uur; concert Katwijks Christelijk Mannenkoor 'Jubilate', Zuid Amerikaans Orkest olv Sander van Marion met zang van Imnch Lobo. thema: 'Een wereld van ver schil'. wo 28. 18.00 uur; HF. Radio Filharmonisch orkest, Orkest Groot Omroepkoor. Koor van de Nederlandse Opera olv Edo de Waart, werk van Wagner. do 29. 20.15 uur; HF. The London Classical Players olv Roger Norrington, mmv Melvyn Tan (fortepiano), werk van Schubert, Cho pin en Mendelssohn. Muziektheater ma 26 t/m do 29, 20.15 uur; HF. Agrippina Vaganova Akademie/School of American Ballet. Stadsschouwburg za 24, 19.30 uur, zo 25, 14.00 uur; familie voorstelling: 'Die Kluge' door SKON. mmv Amsterdams Promenade orkest olv Hans van den Hombergh. di 27, wo 28, do 29. 20.15 uur; HF. Mickery - Squat Theatre: 'L' Train to Eldorado'. Rotterdam Rotterdamse Schouwburg za 24. 20.15 uur; De Nederlandse Opera 'De Materie', van Louis Andriessen en Ro bert Wilson. ma 26. di 27, 20.15 uur; Het Nationale Bal let' 'Russisch Festival', vier balletten van George Balanchine op muziek van Russi sche componisten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25