'Ik had dichter willen zijn Tiendaags festival met veel spektakel 'Dolores': exotisch en lichtvoetig Guus Vleugel stelt cabaretbloemlezmg samen Klankparade in Kerkrade Geest van Bach hele avond aanwezig ZATERDAG 17 JUNI 1989 PAGINA 37 AMSTERDAM - In het boek 'Zij kon het lonken niet laten' heeft cabaretschrijver Guus Vleugel een aantal liedteksten verzameld uit de periode 1945 tot heden. Zo iets lijkt heel vervelend (hoe kan cabaret nu leuk zijn op papier?) maar het boek is verrassend geestig gewor den. door Margriet Hunfeld POEZIE - Een dichtersmiddag zondag in de Burcht. Deelnemers: Gonzalo Millan Arrate (Chili), Syl via Hubers (Utrecht). Kees Snik kers (Leiden) en Leo van Zanen (Leiden). Aanvang 14.30 uur. 'ANK' Eens kende ik een meisje, en haar voornaam luidde Ank Ze woonde heel gerieflijk, ze werkte op een bank Haar uiterlijk was goed verzorgdhaar silhouet was rank Haar tierenheid was goeder en haar moedigheid was lank Toen kwam ze in contact met de gewoontedrinker Hank Nu is ze uitgezakt en ze verspreidt een scherpe stank Geen doel meer in het leven en geen brood meer op de plank En mensen, dat komt alles ongetwijfeld van de drank Horloges lopen achter en atleten lopen mank En Groenevelt is rood maar bet Oranjehuis is blank Mijn buur houdt honden uit de slaap met klagelijk gejank Een Duitser wordt malade en een Fransman voelt zich krank Gazellen worden moddervet en varkens worden slank Een vlieg lijdt soms aan kanker maar een vlieger heeft geen kank Een panter is vaak pienter maar een pienk is nooit een pank En mensen, dat komt alles ongetwijfeld door de drank Ik drink niet voor de aardigheid, dat zeg ik vrij en frank ik drink wel voor het middaguur en tegen wil en dank Ik wiegel en ik waggel en ik zw ijmel en ik zwank Van havenkroeg naar dorpscafé, van Brest naar Wilder\rank De tranen stromen langs mijn wang, en daarna langs mijn flank Ik zie geen sprankje hoop meer. ja niet eens een hoopje sprank En uit mijn keelgat komt nog slechts een kloeierige klank En dat komt ongedrankeld van de twijf.... (Drs. P.. 1979 - Uit de bloemlezing 'Zij kon het lonken niet laten") Teatro Fantastico ROTTERDAM (ANP) - Het Rotter damse festival Teatro Fantastico. dat van vrijdag 30 juni tot en met zondag 9 juli wordt gehouden in het Museumpark in Rotterdam, laat in de tien dagen dat het festival duurt ruim honderd verschillende thea tervoorstellingen zien. Het gaat daarbij om een grote variëteit van voorstellingen muziek, toneel, spektakelstukken, cabaret en kin dertoneel. De voorstellingen spelen zich af in vijftien tenten, maar ook in de buitenlucht wordt opgetre den. Teatro Fantastico wordt dit jaar voor de derde keer gehouden. De af gelopen jaren liep het aantal bezoe kers in de tienduizenden. Naast het bijwonen van tal van voorstellingen die van 's middags tot 's avonds laat worden vertoond, kunrien bezoe kers ook in culinair opzicht aan hun trekken komen. In een grote restau- KERKRADE (ANP) - Mr. Pieter van Vollenhoven en minister Brinkman van WVC zullen op 30 juni in het sportstadion in Kerkrade de officië le opening van het elfde Wereldmu- ziekconcours verrichten. Dit ge beurt tijdens een massale manifes tatie van honderden muzikanten, leden van zangkoren en schoolkin deren. Een en ander is woensdag door het bestuur van de stichting WMC in Kerkrade bekendgemaakt. Het evenement speciaal gericht op de blaasmuziek wordt om de vier jaar gehouden en duurt dit keer tot en met 23 juli. Grote publiektrek- kers zijn tijdens de weekeinden de concertwedstrijden in de Rodahal en de mars- en showwedstrijden in het sportstadion. Aan beide onder delen werken meer dan tienduizend leden mee van 227 harmonieën, fan fares, brassbands, mandoline- en accordeonorkesten uit dertig lan den. Hun prestaties worden door in ternationaal samengestelde jury's beoordeeld. Bij de concert wedstrij den gelden vier categorieën daar het WMC boven de eerste, tweede en derde divisie nog een concertaf deling kent voor topkorpsen. Naast de amateurmuziekbeoefe naars treden in Kerkrade ook be roepsmusici op tijdens een aparte cyclus galaconcerten. Het Konink lijk Concertgebouworkest uit Am sterdam opent deze reeks op zater dag 1 juli. Aan nevenevenementen ver meldt het uitgebreide programma onder andere een internationaal concours voor dirigenten, een jazz- parade, optredens van folkloristi sche dansgroepen, kunsttentoon stellingen afgestemd op de piuziek en kamermuziekuitvoeringen plus nog een internationale taptoe. De Stichting WMC verwacht meer dan 200.000 betalende bezoe kers. De kosten belopen 2,7 miljoen gulden, waarvan negen ton uit over heidssubsidies bestaat, één miljoen uit entreegelden en acht ton aan sponsorbijdragen van bedrijven. Christus-film mag in Israel worden vertoond JERUZALEM(AP) De omstre den film 'The last temptation of Christ' mag toch in Israel worden vertoond. Het Israëlische Hoogge rechtshof bepaalde deze week dat er onvoldoende argumenten zijn om de film te verbieden, en haalde daarmee een streep door een eerde re uitspraak van de Israëlische film- keuringsdienst die de film wel uit de bioscopen wilde weren. Volgens het hof is de door sommi ge christenen als beledigend erva ren strekking van de film geen vol doende reden tot een verbod, omdat het christendom een pluralistisch geloof is. Daarnaast memoreerde het hof dat in een overwegend rooms-katholiek land als Italië de film normaal wordt vertoond en dat de kans klein is dat veel christenen de film van de Amerikaanse regis seur Martin Scoresese. gebaseerd op een roman van de Griekse schrij ver Katzantzakis, in Israël zullen rant-tent kan van twaalf tot twaalf een maaltijd worden gebruikt, waarbij niet alleen goedkoop (dag schotel), maar ook zeer duur (kreeft) gegeten kan worden. Verder wor den op verschillende andere plaat sen handzame hapjes verkocht met lekkernijen uit Japan, Thailand, Spanje, Turkije en het Caraibisch gebied. De voorstellingen variëren van een langdurig spektakelstuk onder de naam 'De ongelukkige liefde van ridder Gorgalon', dat op de slot- avond in de Rozentuin van het Mu seumpark wordt opgevoerd tot de slechts eén minuut durende voor stelling van De Stijle Want, die tel kens slechts voor eén persoon wordt opgevoerd. Aan kindertoneel wordt dit jaar meer aandacht besteed dan de afge lopenjaren. Vooral het eerste week einde zijn er diverse voorstellingen voor kinderen door Eva Bal's Speel- theater uit Gent. Op de twee zonda gen die het festival telt wordt er voor kinderen een brunch georgani seerd in de Rozentuin achter muse um Boymans-Van Beuningen, het geheel musicaal begeleid door een orkest bestaande uit kinderen. AMSTERDAM - Een pagina groot portret van Bach. Op de overliggende bladzijde het pro gramma waarin verschillende interpretaties van Bachs muziek staan aangekondigd. Van een door Frans Briiggen gerecon strueerd blokfluitconcert van Bach zelf via Hindemith (1927) en Strawinsky (1938) naar 'Eclipse' voor drie blokfluiten van Kees Boeke (1982). Aanleiding tot dit gezamenlij ke concert van Schonberg En semble en XVIIIe Eeuws Orkest is - volgens de toelichting - de gelijksoortige mentaliteit van beide ensembles: de avontuur lijke muzikale instelling die men nodig heeft bij zowel het spelen van hedendaagse muziek als bij 'net authentiek uitvoeren van 18e eeuwse werken. Een mooi voorbeeld van 'Bach' was de orkestratie (1935) door Anton Webern van Bachs Ricercare a 6 (uit Das Musikali- sches Opfer). Webern verander de weliswaar geen enkele noot aan Bachs compositie, maar door een geraffineerd gebruik van moderne instrumenten kwam er als het ware een heel nieuw stuk boven water. Ook heel nieuw, maar dan Bach (zon der haakjes) werd gepresen teerd o m. door Frans Bruggen: aan de hand van een klavecim belconcert en twee cantates re construeerde hi j op authentieke wijze een blokfluitconcert dat Bach misschien wel helemaal nooit geschreven heeft. Niet authentiek is de negen tiende eeuwse concertzaal waar de klank van Bruggens orkest toch wat flets klinkt. De toewij ding en tederheid waarmee de strijkers hun instrumenten beje genen, gaat wat verloren in de zaal. Nooit wordt je opgenomen, ondergedompeld in de klank. Dat kan dan ook de reden zijn waarom het gereconstrueerde concert voor sopraanfluit en strijkers, hoe voortreffelijk en muzikantesk ook gespeeld, mij niet wezenlijk raakte. Vleugel werkte er een halfjaar aan en ondervond in die periode nogal wat problemen op het glibberige pad van de ironie. De bundel werd zelfs enige tijd uit de handel geno men. er had een kort geding plaats en er moesten discussies worden gevoerd met diverse bekende schrijvers over het opnemen van hun werk in de bloemlezing. Tot de 'dwarsliggers' behoorden Sieto Hoving, Drs P. en Kees Van kooten en Wim de Bie. Drs. P. stem de uiteindelijk toch toe, maar Van Kooten en De Bie bleven bij hun weigering vanwege, aldus Vleugel, een "hoogst respectabele reden, na melijk: ordinaire geldzucht". Door al deze toestanden is 'Zij kon het lonken niet laten' inmiddels een veelbesproken uitgave gewor den. "Maar," zo zegt Vleugel, "het is niet de eerste keer dat ik beruchte dingen doe. Altijd als ergens een rel- sfeer omheen zit denk ik: Ah, we zijn weer thuis!" Guus Vleugel praat heel ontspan nen, bijna spinnend, over z'n boek. "Nee hoor, de artiesten hebben he lemaal niet gezeurd en gezanikt", zegt hij tot mijn verbazing. "Het was alleen Martie Verdenius die het niet eens was met mijn keuze van haar lied 'Alleen mannen'. Zij wilde in plaats daarvan haar 'Versje voor Vrouwen'. Dat is nou net het soort liedje dat ik er niet in wilde hebben, want het is zo tuttig, een soort scheurkalender filosofietje, en heel slecht geschreven. Toch heeft ze het nu voor elkaar gekregen dat het is opgenomen". En spottend voegt hij eraan toe: "Gelukkig op een soort inlegvel, dus het kan er uit val- len...". Hij begint te lachen: "Ik mag haar trouwens graag, hoor, Martie, ze is tachtig moet je nagaan en nog heel pittig. Behalve dat ze geen smaak heeft, vind ik het verder een enig Vakmensen Toch kan het niet alleen ironie zijn, wanneer u schrijft dat het cabaret volgens u 'in het geheel geen be staansrecht meer heeft'. Vleugel: "Wat moet er nog gezegd worden in deze tijd? De mensen die nu aan het woord zijn, zijn grote vakmensen, daar bestaat geen twij fel over. Maar de vorm. het op een bepaalde manier politiek durven zijn, die mis ik. Gaat wel weer ko men, denk ik. Het heeft met de tijd te maken. En deze jaren, ja, dat zijn toch weer de jaren waar je je als ca baretschrijver beter bij gaat voelen. Voor mij althans geldt dat zeker. Ik heb in de jaren zeventig enorm in de lappenmand gezeten. Kon niets meer. Niet schrijven, niet functioneren. Dat kwam door de tijd. Die softe sfeer hè, vond ik ver schrikkelijk. Ik miste de scherpte, de energie, het cynisme. En die is er nu weer, goddank. We durven weer hard te zijn, onze kracht te tonen en Dolores', zomerprojekl van Maccus/De Zwarte Hand. Samenstelhng/eindregie: Pie ter Loef. Met: Loek Beumer, Greet Vos. Pe ter Reijn, Bert Stegeman, Henk Elich, Keim- pe de Jong, John Buysman en Tineke Rosing. Gezien op 16 juni in de boottent op het Havenplein. Aldaar nog vanavond te LEIDEN - 'Dolores' is het soort zomerproject dat zich niet ge makkelijk in een paar woorden laat vangen. Op de programma folder staat: "Dolores is een tropi sche verrassing in een Hollandse verpakking". Misschien wat leuk- doenerig, maar het klopt toch wel. Het zijn Nederlanders die met op Latijns-Amerika geïnspi reerde scènes, liedjes, poezie en vooral muziek Zuidamerikaanse sfeerbeelden creëren. Soms zit de sfeertekening vol exotische hartstocht, soms ook worden gevoelens van verdriet, armoede en verzet aangesproken. Dat alles zit niet in een strak re gieschema. Geen verbindende verhaallijn, geen herkenbare ca baretformule of iets dergelijks. De uiteenlopende programma onderdelen lijken vrij willekeurig in elkaar over te gaan. Elk onder deel apart is dan wel niet altijd even duidelijk. Daar gaat het waarschijnlijk ook niet om. Als toeschouwer dien je je door de krap een uur durende voorstel ling gewoon even mee te laten voeren. L)e acteurs beschikken over voldoende overtuigingskracht om de aandacht vast te houden. Ze behoren tot twee professione le theatergezelschappen in Zuid- Holland (Maccus en De Zwarte Hand), die speciaal voor dit zo merproject een samenwerkings verband zijn aangegaan. Dolores is niet aan eén enkele lokatie ge bonden. Soms wordt de voorstel ling in een theater, soms in een tent gespeeld. In plaatsen als Delft, Gouda en Leiden maakt men zelfs van een zogenaamde boottent gebruik. De acteurs staan op de boot, de toeschou wers zitten op de kade. Het geheel wordt omsloten door een kleine tent, waardoor er een sfeertje van circus- en kermisromantiek ont staat. Hoewel de naam dat misschien suggereert, gaat 'Dolores' niet over één persoon. Uiteenlopende emoties bepalen de inhoud van Dolores. De presentatie mikt over 't algemeen op lichtvoetigheid. Vandaar ook wordt Dolores als fa milievoorstelling vanaf 12 jaar aangekondigd. WIJNAND ZEILSTRA ressant vind aan deze tijd is de ont ideologisering. We moeten weer iets opbouwen. Kijk, we hebben het als maar over welvaart en zo, maar er is iets aan het gisten, voel ik". 'Cultuur' "En dan is er nog het heel ambiva lente van onze cultuur. Je hebt het cultuurpessimisme, waarbij men zegt: de populaire cultuur heeft al les aangevreten. Maar tegelijkertijd is er nog nooit zoveel 'cultuur' ge weest als nu. Je kunt iedere avond ergens naar toe, er komen meer boe ken uit dan ooit. Ik vind het bijzon der interessant om die vreemde dis crepantie te volgen, mijn eigen hou ding daarbij te bepalen. Wij praten allemaal over de elitaire boeken van Eco en van Annie Solal-Cohen, maar wij hebben ze geen van allen gelezen. Dat vind ik zo geestig!" Hij vervolgt: "Ik schrijf tegen woordig theaterrecensies en inter views voor de Haagse Post, ik heb twee toneelprodukties gemaakt met mijn partner Ton Vorsten- bosch, die het komend seizoen in première gaan en ik zal mij het vol- Gezellig Hij vervolgt: "Ik heb natuurlijk ont zettend moeten zoeken naar dingen die ik leuk vond. Dat gaf het meeste werk. Maar ik had daar een mede werker voor, een aardige, jonge neerlandicus en dat maakte het alle maal wél gezellig. En ik kende al veel. Ik heb veel mensen gevolgd. Annie M.G. Schmidt, een goede vriendin van me, Wim Kan, Drs. P., Robert Long. Alleen Van Kooten en De Bie hebben me teleurgesteld met hun weigering om enkele van hun teksten te mogen gebruiken. Dat heeft me geïrriteerd, dus die heb ik een kat gegeven. Moet kun nen, vind ik. Ze worden altijd zo enorm gespaard, worden altijd zó lief gevonden. En ach, dat zijn ze ook wel, maar ik vond eigenlijk: ze geven mij een kat, geef ik er hun ook een!" In uw voorwoord schrijft u: Toen Annie (M.G. Schmidt) en ik het de den was het leuker - vééel leuker'. Dat is ingegeven door de weerstan den die u ondervond? Vleugel: "Dat is een grapje. Ik heb mijn voorwoord zeer ironisch bedoeld. Meer in de traditie van het cabaret, dan van de bloemlezing. Het is een heel persoonlijke bloem lezing geworden. Eigenzinnig zeg gen ze tegenwoordig. Het is een beetje het model van hoe wij met Lurelei in de jaren zestig een caba ret opzetten. Die sfeer. Ik heb de liedjes verdeeld in eigenaardige, ironische hoofdstukjes, zoals 'Lief de en Lust', 'Algemeen Leed', 'Bij zonder Leed'. Allemaal ironisch dus. Het voorwoord nu, is in dezelfde sfeer geschreven. Zo'n beetje als een oudere cabaretschrijver dat doet. Met aan het einde dan die op merking over Annie: vooral be doeld als kat naar de jonge genera tie. Maar het is allemaal wél voor de goede verstaander. Met een dubbe le bodem dus. Zo deden wij dat vroeger ook met Lurelei: quasi-def- tige inleidingen in het programma boekje, waarin we wel wat zeiden, maar eigenlijk was het onzin. In dat licht moetje het zien... Ik hoop dat het te volgen is wat ik allemaal zit uit te kramen". Dan: Annie vond het overigens een heel leuke opmerking over de manier waarop wij 'het' deden. Gut Guus, zei ze, het zou de titel van een liedje kunnen zijn". Guus Vleugel: 'Ik heb het gevoel dat ik vooral sqhrijfvoor de mensen die ik leuk vind". daar voel ik me intens gelukkig bij. Ik ben tenslotte een cabaretschrij ver, een satiricus. Ik heb altijd gezegd: cabaret schrijf ik om mezelf aan het lachen te maken, om mezelf over bepaalde droefgeestigheden heen te tillen. Maar ik kreeg daar ook nog groot succes mee. Het Grote Landelijke Succes en vreemd genoeg was ik daar helemaal niet blij mee. Ik had oorspronkelijk dichter willen zijn. Poëzie willen schrijven. Die inspira tie had ik niet meer. Bovendien vond ik het niet interessant óm te voldoen aan de wensen van het pu bliek, daarom ben ik indertijd ge stopt. Toen kwam daar nog die pe riode van enorme diepte overheen. De jaren zeventig: absoluut mijn tijd niet, ik vónd het een slodderige tijd, ik zakte daarin weg. De vorme loosheid en het gelul van die jaren stonden me erg tegen. Sinds 1978 ben ik daar uitgekrabbeld: de tijd werd weer 'up', ik dus ook". "En nu zit ik in een andere fase van mijn leven. Hoewel er niets meer over is van het grote publieks succes, geniet ik meer. Wat ik inte- gend jaar uitsluitend wijden aan het schrijven van een boek. Dat zal een sabbatical year worden, waarin het vervolg moet ontstaan op mijn ro man 'Een valse nicht'. Ik heb nu het gevoel dat ik vooral schrijf voor de mensen die ik leuk vind". "Wat ik het aardigst vind in mijn cabaretbloemlezing? Ach, dat is moeilijk te zeggen. Drs. P. vind ik bijzonder goed, maar ook een schrijver als Hans Dorrestijn vind ik verrassend. En de teksten van Frans Halsema, met wie ik in 1980 nog heb gewerkt, waardeer ik zeer". Dan. alweer met een stem die het midden houdt tussen spot en zacht moedigheid: "Hebt u daar wel eens van gehoord, mevrouw, van Frans Halsema?" En ernstig, alsof hij elke mogelijkheid van hoon wil uitslui ten: "En natuurlijk ben ik een trou we fan van Annie. Ik wil je wel ver klappen dat mijn partner Ton altijd heel leuk wordt als 'ie een borrel op heeft. Dan gaat hij namelijk zingen Zijn favoriet is het lied 'Ik ben er nog' van Annie M.G. Schmidt met de regel: Er zit nog leven in de ouwe kat!" Peinzerig: "Ik? Ik ben helemaal niet zo leuk als ik een borrel op heb. O gut nee. Want ik ga dan vreselijk hard doorslaan en dan ben ik errèg langdradig. Zingen doe ik dan dus niet, nee. Maar mijn grootste, per soonlijke vijand, de depressiviteit, is er gelukkig niet meer, want dit is tóch een heel anti-depressieve tijd. Dat is heel goed voor mij. Ik kan weer lachen!" LANDKAARTEN In het Haagse Museon is van 16 juni tot 11 september een tentoonstelling van Nederlandse handgetekende landkaarten uit de periode 1550-1800. Er zijn negentig kaarten te zien uit de verzameling van Bodel Nijenhuis. De verzameling is ondergebracht in de bibliotheek van de Rijksuniversiteit in Leiden. Zuidelijk temperamant in 'Dolores', gisteravond (en vanavond) op het Havenplein. «foto Carlos Flores Naveal Een hedendaags 'Branden- burgs Concert' schreef Stra winsky met zijn 'Dumbarton Oaks Concert'. Op merkwaardi ge wijze wist Bruggen hier de contrapuntische structuur van Bach in een heldere uitvoering aan de oppervlakte te brengen. De meest eigentijdse 'Bach' was de oneindige canon van Kees Boeke die telkens op een toon hoger herhaald wordt. Aanvan kelijk ligt de canon onder het bereik van de drie blokfluiten (Boeke, van Hauwe en Brug gen). Langzamerhand stijgt hij de hoorbare hoogte in totdat hij weer uit het gehoor verdwijnt. De geest van Bach was in ie der geval weer eens een hele avond en op velerlei mameren bespeurbaar en zo hoort het ook. MONICA SCHIKS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 37