'God grijpt niet fysiek in' 'Ruimte geven aan eigen belijdenis' Leidse hoogleraar gelooft niet in lichamelijke opstanding Dr. Herman Wiersinga neemt zonder veel optimisme afscheid van kerk ZATERDAG 17 JUNI 1989 PAGINA 17 LEIDEN De hervormde kerkelijk hoogleraar dr. F. O. van Gennep uit Leiden heeft moeite met de idee van 'een tot leven gekomen dood li chaam'. Het is deze opvat ting die onlangs op de jaar vergadering van de Gerefor meerde Bond in de Her vormde Kerk als 'ketterij' werd veroordeeld. Van Gen nep kan niet in de lichamelij ke opstanding van Jezus Christus geloven en die op vatting heeft hij ook aan het papier toevertrouwd. Einde lijk. "Alles wat maar zweemt naar het miraculeuze van Gods macht, heeft mij jaren lang gekweld". door Wim Schrijver Voor iedereen die 'de tale Kanaans' (oftewel het kerkelijke jargon) machtig is, sprak voorzitter ds. C. van den Bergh op de jaarvergade ring van de Gereformeerde Bond, eind mei. duidelijk taal: een ieder die de lichamelijke opstanding van Christus loochent 'staat niet meer op het fundament der apostelen en profeten...". Wanneer de woorden van de voorzitter van de behouden de bond, waartoe ongeveer een vier de deel van de hervormde gemeen ten gerekend kan worden, vrij mo gen worden overgezet, betoogde hij dat Van Gennep geen goed christen genoemd kan worden, maar een ketter. Aanleiding voor deze ongedacht felle uitval vormde met name één publicatie van de Leidse hoogleraar in de praktische theologie in het vakblad voor theologen 'In de waagschaal'. Onlangs betuigde Van Gennep daarin steun aan de angli caanse bisschop David Jenkins, die binnen zijn eigen kerk heel wat losmaakte met zijn ontkenning van de fysieke opstanding van Jezus. De hoogleraar over zijn gewraakte bekentenis: "Van meet af aan is het een groot probleem voor me ge weest, maar dit jaar dacht ik: nu moet het maar eens gezegd wor den". De ideeën die Van Gennep aan het papier toevertrouwde zijn niet nieuw; de hele kerkgeschiedenis door zijn ze bestreden. "Eigenlijk heb ik het lange tijd niet gedurfd om het op te schrijven. Ik dacht: er is door zoveel wijze mannen tegen gepleit, ze zullen er wel hun rede nen voor hebben". Vrees voor 'de hete adem van de orthodoxie' en 'dé angst om voor jezelf de knoop door te hakken', waren voor hem reden tot voor kort over deze materie te zwijgen. Ook speelde het pastorale element mee om zich over 'het mys terie van de paasmorgen' stil te hou den; hij wilde christenen niet in hun geloof schokken. Mirakel De reactie van de bond is volgens Van Gennep een bewijs van zijn woorden over die 'hete adem'. "Toen ik dat 'In de Waagschaal' schreef dacht ik niet eens aan de bond, maar meer aan die ouderlin gen in de kerkeraad die rechtzinni ger in de leer zijn dan jij als predi kant". Juist met het oog op die do minee heeft hij zijn verhaal geschre ven. "Ik heb het gedaan met een pastorale bedoeling. Ik wilde een aantal dominees enigszins bemoe digen". Er zijn volgens hem name lijk veel meer theologen die in deze kwestie dezelfde opvatting in stilte huldigen, "maar die stelling kan ik niet hard maken". Deze suggestie is bondsvoorzitter Van den Bergh in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens hem heeft Van Gennep daarmee in we zen alle 'dienaren des Woords' aan het predikaat 'huichelaar' gehol pen. De Leidse hoogleraar is verrast door deze felle kritiek. Hij mocht dan eindelijk besloten hebben om op dit punt zijn hart niet langer een moordkuil te laten zijn, het was in tussen ook niet de bedoeling om zijn hals zo ver uit te"steken dat er een publieke veroordeling op zou volgen. "Het verhaal maakte onder deel uit van een discussie die in een hoekje plaatsvond en dat kómt door de publiciteit opeens in een heel an der licht te staan". Hij was er dan ook niet zo op ge brand om via interviews op de zaak door te gaan. Maar, besloot hij, "wie a heeft gezegd, moet ook b zeggen". Want aan datgene wat hij schreef, is hem uiteindelijk veel gelegen. "Ja renlang heb ik geen moeite gehad om in meer symbolische zin over de opstanding te spreken. En elke keer als ik dat deed, merkte ik dat ik niet oprecht was. De laatste jaren is dat wat verscherpt. Ik kreeg steeds meer moeite met de opstanding als een mirakel". En wat zijn vakbroe ders betreft: "Ik geloof ook niet dat ik op dat punt echt verkeerd zat, ge zien de reacties die ik inmiddels heb gekregen". Gesloten deuren Bovendien, Van den Bergh heeft hem op de jaarvergadering van de bond ook met zoveel woorden uit gedaagd, en wel om antwoord te ge ven op de vraag: hoe kan iemand als kerkelijk hoogleraar blijven func tioneren, wanneer hij op een kern punt de belijdenis van diezelfde kerk bestrijdt? Overigens is op die zelfde jaarvergadering het ant woord min of meer al gegeven door de secretaris van de bond, ir. J. van der Graaf. Het was deze bekende bonder die constateerde dat in de Hervormde Kerk iedere dominee "kan leren wat hij op de tong heeft". Want, in tegenstelling tot diverse gereformeerde kerkgenootschap pen, wordt een hervormde predi kant namelijk niet gevraagd te on dertekenen dat zijn opvattingen overeen dienen te stemmen met de oude belijdenisgeschriften, maar hij verklaart 'in gemeenschap' met de belijdenis der vaderen te hande len. "Ik moet in mijn denken en spreken dus niet meer doen dan re kening houden met wat vorige ge slachten hebben beleden". Mag hij dan in conflict komen met de belij denis, naar eigen zeggen is hij intus sen een 'tamelijk bijbels theoloog'. Lachend: "Ik geloof dat ik veel bij- belser ben dan mijn opponenten". Binnen de bond wordt volgens hem, in navolging van de belijdenis, te sterk de nadruk gelegd op de op standing des vleses. Zo duidelijk blijkt dat volgens hem helemaal niet uit de bijbel. De evangelisten, zo werpt de gereformeerde bond te gen, schrijven over een leeg graf en engelen die verkondigen dat de Christus is opgestaan. Dat kan wel zijn, aldus Van Gennep, maar de bij belschrijvers blijken toch moeite te hebben om te schrijven over de op gestane Heiland. Wordt op de ene plek gemeld dat Jezus vis at, ergens anders staat dat hij door gesloten deuren heen ging. Het is allemaal niet zo duidelijk, vindt hij. "Ik ontken de opstanding niet. Ik kan wél spreken over een persoon lijke opstanding, dat de levende God tot ons spreekt en dat Hij daar mee mensen uit hun verlamming en schuld haalt. Ik geloof dus in de per soonlijke opstanding van Christus en daar spreken volgens mij ook al die bijbelverhalen van". In het bij belboek Korintiérs (hoofdstuk 15) merkt de apostel Paulus op dat als Christus niet is opgestaan, christe nen voor niets geloven en dus 'de beklagenswaardigste van alle men sen zijn'. Van Gennep stemt daar 'van harte' mee in. "Paulus spreekt daar ook over een geestelijk opstan dingslichaam". "Te moeten geloven in een licha melijke opstanding", is voor de hoogleraar "een belemmering om in de opstanding te geloven". Waar om? "In de eerste plaats omdat je weet dat zoiets niet kan. Wij weten allemaal dat het lichaam verdwijnt. En ook weten we dat de letterlijke betekenis van een verhaal ons juist van de boodschap kan afleiden". Ter verduidelijking van zijn betoog haalt hij de bekende dichtregel van Guido Gezelle aan: 'Mij spreekt de blomme een tale'. "Wie die zin let terlijk neemt, begrijpt haar beteke nis niet". Datgene waar het bij Van Gennep allemaal om draait is het punt dat God volgens hem niet fysiek in deze wereld ingrijpt. "Kun je na Auschwitz nog van wonderen spre ken? En dan is mijn antwoord: nee. Het geloof in een fysieke opstan ding, brengt je dan in grote proble men". In wezen gaat het om de vraag naar de almacht van God, een vraag die de christenheid al eeuwen bezighoudt en die sinds Auschwitz weer volop klinkt. "Het is buitenge woon vreemd om dè vraag van onze cultuur uitsluitend te willen beant- Prof. Van Gennep: Kun je woorden met geschriften van eeu wen terug", merkt Van Gennep in de richting van de belijdenisge schriften op. Lijdende (£od Hij kan zich veel beter vinden in het gedachtegoed van Dietrich Bon- hoeffer, de befaamde Duitste theo loog die in de oorlog is omgebracht. "Bonhoeffer zei dat alleen een lij dende God ons kan helpen. Ik ge loof hartstochtelijk in Gods liefde, maar op dit moment zie ik van Gods almacht niets. Dat is nu precies de kern van het conflict met de bond. Hij zegt dat God alle touwtjes in handen heeft en ik zeg: Hij zal het hebben; ik geloof en hoop dat dat eenmaal zo zal zijn. Auschwitz of de dood van een kind zijn in zekere zin een geweldige nederlaag van God. Ik geloof echter dat Hij het zal win nen. Dat is onze enige en werkelijke hoop". Van Gennep acht het niet waar schijnlijk dat de hervormde synode van zijn 'geval' een tuchtzaak zal Dijkman) maken, ook al is er een dergelijk verzoek van de classis (regionale kerkvergadering) Heusden losge komen. De kerkelijke praktijk van de afgelopen vijftien jaar geeft hem ook geen reden anders te denken. Beschouwen anderen zijn ideeen als een ketterij en beseft hij zelf dat mensen in hun geloof geschokt kunnen zijn, Van Gennep meent in tussen dat zijn boodschap 'ontzet tend troostend' is. "God is niet een verschrikkelijke, almachtige Vader op afstand, maar iemand die ons voorgaat in het lijden". LEIDEN Dr. Herman Wier- singa wil na zijn afscheid als predikant graag betrokken blij ven bij 'de kerk als geloofsge meenschap en als vertelster van de verhalen'. Tegelijkertijd kost de wetenschap dat hij minder te makerï zal krijgen met 'de kerk als instituut' de gereformeerde theoloog geen enkel hartezeer. Alle tumult in de jaren zeventig rond zijn opvattingen over de verzoening, heeft zijn leven ge tekend. Terugkijkend is er geen wrok, wel emotie. En voor de toekomst van de kerk heeft hij hoop. "Die is niet rationeel hoor". De wekelijkse oecumenische dienst van de Studentenekklesia in Lei den zal zondag een bijzonder karak ter hebben: Wiersinga, sinds 1966 als studentenpastor werkzaam, neemt op 62-jarige leeftijd afscheid. De Leidse geloofsgemeenschap, waar naar landelijke maatstaven de oecumene tussen Rome en Refor matie zeer ver is gevorderd, heeft zijn hart. Een 'vrijplaats' noemt Wiersinga de ekklesia waar hij van af 1978 heeft gewerkt. "Dit experi ment, want we zijn nog volop aan het zoeken, biedt mogelijkheden voor een steeds meer geseculari seerd Nederland". "Want", vervolgt hij. "wat bete kent 'geseculariseerd' nu in feite? Dat mensen individueel de beslis sing nemen of ze al of niet zullen meedoen". De kerken reageren daar veelal krampachtig op 'Wat doen we fout?' maar volgens Wiersinga doen zij er goed aan om er juist geen punt van te maken en zich "facultatief (naar ieders eigen keuze) aan te bieden". "Mensen kie zen ook hun eigen pakket van ge loofsvoorstellingen", is zijn erva ring in de ekklesia. "Wij kennen in onze diensten geen belijdenissen, zingen ook geen credo. Ik denk dat dat de toekomst is". 'Doodgevaarlijk' Wiersinga over zijn veroordeling in de jaren zeventig: "Het is mij uit alle reacties heel duidelijk geworden dat mijn visie op de verzoeningsleer een opluchting, een bevrijding voor veel mensen heeft betekend. Het zat dus in de lucht". (foto Holvast) willen rooms-katholieken en pro testanten elkaar blijvend vinden. Van ambten een duidelijk ver schilpunt tussen beide kerkelijke tradities is bijvoorbeeld geen sprake, terwijl een dienst van brood en beker van rocfrns-katholieke zij de de nodige aanpassing vraagt. Zij die zich bij de ekklesia betrokken voelen, naar schatting van Wiersin ga zo'n twee- a drieduizend, worden gestimuleerd om lid te blijven van een kerk. Die bereidheid is echter steeds minder aanwezig, consta teert de studentenpastor. De Leidse oecumenische studen tengemeenschap heeft zelf een dub bel lidmaatschap: behalve dat men banden onderhoudt met de diverse kerken, is men ook aangesloten bij de landelijke basisbeweging van kritische gemeenten. "Wij hebben wel een adressenbestand, maar geen leden", legt Wiersinga uit. Dat heeft ook invloed op het pastoraat, dat toch al anders is dan in een 'ge wone' gemeente. "Ook dat is facul tatief, de mensen "komen zelfbij je". Er zitten, geeft hij toe, nadelige kan ten aan zulk op-verzoek-pastoraat. "Het gevaar is dat vrijheid makke lijk omslaat in vrijblijvendheid". Bovendien: "Mensen die niet voor zichzelf opkomen, leggen al snel het loodje". Anderzijds is het volgens hem 'doodgevaarlijk' om het anders te doen in de kerk: "Je gaat dan mensen bevoogden". Per soonlijk vindt hij het prettig dat er voor de studentenpastores in Lei den relatief veel ruimte is voor stu die. "Iedere pastor is theoloog, maar ik ben dat laatste misschien wat meer dan een ander. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen en dat trekt mij in dit theologisch klimaat. In het pastoraat hier neemt de vor ming ook een belangrijke plaats in. Dat is voor mij de reden dat dit werk zo trekt". Pure onkunde Vanuit die belangstelling voor het nieuwe, is hij weinig optimistisch over de stand van zaken in de grote kerken in ons land. "Dat ligt aan het beeld dat ik heb van de kerk èn de jongeren. "Ik zie zoveel jongeren die geen boodschap hebben aan de kerk... Ze willen trouwens wel in formatie, zoals bijbelkennis, of ze beleven een grote verveling in de zichtbare werkelijkheid. Dat is een groot verschil met de jaren zestig; toen kon ik hooguit via een grote omweg iets goeds zeggen van de kerk. Die aversie is nu weg. Er is nu sprake van pure onkunde". Daarom: "Wil je de jeugd naar be horen opvangen, dan is er een kerk nodig die geestelijk mobiel is, din gen anders wil verbeelden. Ik ge loof dat de kerken heel weinig aan nieuwbouw doen". Volgens Wier singa worden de oude waarden nog maar zeer zelden verdedigd, maar intussen is er weinig nieuws voor in de plaats gekomen. "Er is een va cuüm in de theologie ontstaan. Met het oude kan men niet meer uit de voeten en van lieverlee is er steeds meer uitholling ontstaan. De dog- verdwijnen steeds verder op de achtergrond. Je ziet dan ook dat mijn opvattingen over de verzoening zo langzaam aan zijn overgenomen". Wiersinga spreekt de gerefor meerde emeritus-hoogleraar Okke Jager na, die gestruikeld is over de 'onvoorstelbaarheid' in de kerk. "Wil de kerk nog toekomst hebben, dan moet de kerk de belangrijke ge loofszaken beter in beeld brengen". De predikant beaamt dat zijn pleidooi voor individuele invulling van de waarden gevaren in zich bergt. "Sinds de jaren zeventig is er ruimte gekomen voor alternatieven. Daarvóór moest je in het systeem passen en deed je dat niet, dan had dat als uiterste consquentie datje er uitgegooid werd. Ik wil de situatie van nu niet zo zeer negatief duiden, maar het gevaar van vrijheid—blij heid is inderdaad aanwezig". Hard Godsbeeld Die ruimte in de kerk zal Wiersinga toch altijd blijven bepleiten; hij heeft zelf aan den lijve ondervon den wat de gevolgen kunnen zijn van een andere lijn. In 1971 promo veerde hij op een dissertatie waarin hij schreef dat God de kruisdood van Jezus als verzoening van de zonden niet heeft gewild. "Er wordt een smet geworpen op God, alsof Hij alleen zou vergeven als Hij maar voldoening krijgt. Zo'n godsbeeld is heel hard. Een God die bloed van mensen wil, dus ook van Zijn zoon, is uiterst dubieus. Het vertrouwen op God staat op het spel". Het kan volgens hem ook het schuldgevoel in de hand werken. "Als de schuld niet zwaar aangezet wordt, ver bleekt ook Christus' werk". De reactie op zijn visie bleef niet uit. In januari 1971 promoveerde hij en in april lag er al een bezwaar schrift bij het synodebestuur, ter wijl dat najaar al een eerste uit spraak werd gedaan. Jarenlang sleepte de zaak zich voort en in 1976 sprak de meerderheid van de syno deleden uit dat de opvatting van Wiersinga 'ontoelaatbaar' was. Om dat de kerkeraad van Wiersinga in Amsterdam pal stond voor zijn stu dentenpastor werd later weer uitge sproken dat men vrede had met de ideeen van Wiersinga als hij die niet zou 'drijven'. Deze affaire heeft Wiersinga bitter gestemd over de kerk als instituut. "Het is wat naief misschien, maar ik had die reacties niet verwacht. De jaren waarin ik met mijn proef schrift bezig was, hadden de onder tonen van Parijs, Berlijn, he Maag denhuis en, wat de kerk betreft, het Tweede Vaticaanse Concilie, wat een geweldige verruiming beteken de". Wiersinga dacht dat het kli maat daar was om een nieuw geluid te laten klinken, maar "ik heb me gewoon vergist". Terugkijkend ziet hij dat de kerkpolitiek het heeft ge wonnen van de aandacht voor de persoon. "Men heeft aan de be zwaarden in de kerk toegegeven. Er was ook geweldige druk op de syno de. Ook vanuit de kerken in Ameri ka en Canada". Opgeofferd LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Dron- kers; Marekerk 10 ds. Pool, 5 ds. V.d. Velden; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Hemmes; Oecumenische geloofsgemeenschap De Re genboog (Merenwijk) 9.30 ds. Alblas en pastor Van Well, 11.15 ds. Alblas; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrak.; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds. Mackaay, 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Kramer; Waal se kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Ste- venshof' (rk kerk Haagse Schouw) zat. 7, zon. 9.30. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds. Mondeel. Diak.huis elke zat. 10.30 rk. dienst, 10.30 ds. Van 't Hof. Geref. Kerk Petrak. (Suri- namestr.) 10 ds. Hortensius. 10.30 hr. Gran- daham dovend.; Oude Vest zie Hoogl.k.; be jaardenhuis Groenhoven 10 ds. Geerse. Ge ref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (zie Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Driftstr.) 11.30 en 5.30. Doops- gez.-Remonstr. Gem. (Pieterskerkstr.) 10.30 mw. Hasselbach. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord') ds. Agtereek. Evang. Gemeen schap (Middelstegr. 3) 9 ev. Sussenbach, 10.30 ev. Meulenberg. Evangellecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten) zat. 11. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30,10.11.30,6 en 7 (lof); Boshuizerka- de zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo 10.30 en 12.15. AARLANDERVEEN Herv. Gem. 9.30 ds. Van Driel, 7 ds. Verseput Oegstgeest. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Van Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 prof. Velema Apeldoorn. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. Kruiskerk 9.30 hr. De Wilde Hummelo; Opstan- dingskerk 9 derkerk 10 9.30 en 6.30 ds. Ommering; G. Her- 10 ds. Nieuwenhuis, 6.30 zie De Bron; De Bron 9.15 ds. Delhaas, 10.30 en 6.30 ds. Moll; Ashram (Marsdiep) 10 vie. Rijken; Ouds- hoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Me- teoórlaan) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 hr. V.d. Bos Ede. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 en 6.30 ds. Wilschut; Salv.kerk 9.30 hr. Fernhout. 5 zie Ad- ventskerk. Geref. K. Vrijg. (school Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. Janssens, 7 hr. Fröling. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30. Oud-Ge- ref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Strietman, 6.30 drs. Stavleu. Volle-evang- gem. (Hendrikstr. 54) hr. V.d. Hoorn. Pinkster gem. 'Het Licht' (Bnljantstr. 1) 10 Leger des H (Zonneweg 3) 10 en 7 Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 dr. Meijering. Rk Kerk Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. V.d Meij- den Bleiswijk, 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen') 10 vic. Zomers Zoeter- meer. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Van Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10, 6.30; Salv.kerk 10. 6.30; Bethl.kerk (Nieuwer- brug) 10. Geref Kerk 10. 6.30. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30, 5.30. Geref. Gem. (Stations weg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem 9 ds. Van Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. V.d. Pol, 6.30 ds. De Jong; De Stek 9.30 ds. Jansen. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. De Jong. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Eerland Putten ha. Geref. Gem. 9.30 en 6. woe. 7.30 ds. V, Gelder. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 hr. Knotters. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9.30 kand. Ro denburg Katwijk, 6.30 ds. Gaasbeek Zevenhui zen jeugdd. Geref. Kerk 9.30 ds. Plomp Oegst geest, 5 ds. Noordam Bleiswijk. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM' Herv. Gem. 10 ds. Rothfusz, 7 ds. Verbeek. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hof- I. Chr. Geref. Kerk 10 een 5 ds. De Jong -. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7, en 6.30 ds. Sloof ha. Herv. Gem. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Van Breevoort ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Vroegmdewey. 6 ds Bogaard: O. Kerk 10 ds. Driebergen. 6 ds. Visser: Ichthusk. 10 ds. Boogaard. 5 ds. Vroegindewey; Pniëlk. 9.30 ds. Visser. 6 ds. Driebergen; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds. Sjollema, 6 ds. Volk. Overduin 2.15 ds V.d. Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (Groen-college) hr. Wolfskeel Noord- wijk. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 en 5 ds. V.d. Horstha; Triumfatork. 9.30 en 5 ds. Koster ha. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Heida. Ned. Ge ref. K. (Bestevaer-mavo) 8.45 ds. Brink, 3 ds. Zwarts. Chr. Geref K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5. Ge ref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5, dm. 7.30 ds. Mol. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds. Visser. Soefi Beweging (einde Zd-Boelevard) 4. pingsk. 9 en 10.30 ds. Knorth. Leythenrode 10. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Rijnders. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. De Gelder, Geref. Kerk 10 dr. Van der Zwaan Leiden, 7 ds. Terpstra Rijnsburg. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30, 2.30 ds. Wiel- houwer. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 hr. Baartman, 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Van Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Den Boer. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) hr. Berger. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP- Herv. Gem. 9.30 hr. Van Laar Purmerland. 6.30 ds. Quartel Gouda. Geref. Kerk 9.30 ds. Wigmans. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds. Beekhuis Rotterdam. Remonstr. Gem. 10 ds. Van Gelder. Evang. gem. ('De Rank') 12. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN Herv. Gem. 9.30 hr Goedhart Nieuwkoop. 6.30 kand. Lagendijk Leiden jeugdd. Geref. Kerk 9.30 ds. Den Heeten Hoofddorp. 7 ds. De Bruin Oegstgeest. Rk NIEUW-VENNEP. Herv Gem. 9.30 en 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds. Rang, 3.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Van Langevelde. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 5 ds. Guyl Lunteren; Hoofdstr (Zee) 10 en 7 ds. Ruitenburg ha, De Rank (Golfbaan) 10 ds. Guyt Lunteren. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper ha; Vm- kenl. (Binnen) 10 zie V.d. Berghstichting, 7 ds. Kuiper. Kapel W. v.d. Bergh-slichting 10 ds. Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds. Ruitenburg. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Sierat. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Eggink-Hoog; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 dr. Koster, 7 hr. Schot. Geref. Kerk 10 ds. De Bruin. Geref. Kerk Vrijg. (Schilderschool) 9.30 en 4.30 ds. Woudt Ermelo. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4. Van Wijckerslooth 4 ds. Van Achterberg. Endegeest 10 pater OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Heijting. Geref. K. 9.30 ds. Veenstra Leiden, 6.30 ds. De Lange Aalsmeer. Rk Kerk Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 RIJNSBURG Herv Gem Laurentiuskerk 9.30. 4.30 ds. Christ; Bethelkerk 9.30 ds. De Bruin. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Cziria, 5 ds. Terpstra, Maranathakerk 9.30 ds Terpstra, 7 ds. Snel. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. Van Sorge. Evang. Christengem. (mavo) 10 ev. Mosterd Zoetermeer. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Schipper Driebergen, 7 ds. Vollebregt. Geref. Kerk 9.30 ds. Biewinga, 7 zie herv. kerk. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Rk Kerk zat. 7, TER AAR Herv. Gem. 9.30 ds. Stam, 6.30 hr. De Haan Zevenhoven. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus. 6.30 ds. V.d. Kooi Leimuiden. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 9.30 10 ds. Kat- tenberg Leiden, 6.30 dr. Vermeulen. Geref. Kerk 9.30 ds. Bras Sassenheim, 6.30 ds. Rib- berink Rijnsburg. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5.30 ds. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Blanken ha, 7 ds. Schaap; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. Van den Born Leider dorp, 7 zie geref. kerk. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth') 9.30 ds. Ko- revaar Rotterdam, 4.30 ds. V.d. Plas Zwijnd- recht. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leids- chendam) 10 ds. Verheule. Geref. Kerk 10 ds. De Zwart ha. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 9.30, 3. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school) 10.15 anglicaanse dienst. Au- labasisgemeenschap (Fortgensschool) 10.30. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kunz; Hoeksteen 9.30 ds. Kunz, 2.30 ds. Goossen. 5 ds. Schipaanboord; Bethelk. 9.30 dr. Verboom Hierden, 5 kand. De Leeuw Ameide, Rehoboth-school 9.30 ds. Schipaanboord; Imm.kerk 9.30 ds. Van Hou- welingen. Geref Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds. De Moor; Ontm.kerk 9 30 ds. Bongers. Geref. K Vrijg (Kruiskerk) 8.30 ds. Wielhouwer Ap- pingedam. 2 45 ds. Houtman Leiden. Chr Af- gesch. Gem 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud- Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. WARMOND Herv. Gem. 10 ds. Muis. Rk Kerk zat 7, zo 9 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 kand. Asscher Leiden, 4.30 dr. Tukker Epe; Kievietk. ('Samen op weg10 ds V.d. Kamp Delft; Mes- siask. 10 ds. Van Rijn Amstelveen; Dorpscen trum 9.30 kand. Van Dis. Geref Kerk Zijllaan 10 en 7 ds. V.d. Woude ha. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10 30 prof. V.d. Meiden Amstel- WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Van 't Hof ha. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Aal- ders. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds. Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zon 9 30; Chr. Dienaark. zat. 7, zon. 10. Meerburgkerk H. ZWAMMERDAM: Herv Gem. 9.30 hr. Noord mans Benschap, 6.30 ds. Ter Bals Alphen. Ge ref. Kerk 9,30 ds. Baane Alphen, 6.30 ds. De Meij Uithoorn. Hij is er zich van bewust dat men er niet op uit was hem 'een kopje klei ner te maken'. "Dat kan ik nu heel mild zeggen". Wel weet hij dat er een sterke lobby is gewèest, waarbij hij als individu is opgeofferd aan de eenheid van de kerk. "Maar er wa ren ook anderen, die het wel met me eens waren. Ik heb ook heel wat 'fanmail' gekregen. Tot op de dag van vandaag. Het is mij uit alle reac ties heel duidelijk geworden dat mijn visie op de verzoeningsleer een opluchting, een bevrijding voor veel mensen heeft betekend. In die zin zat het in de lucht en ik was dus niet, zoals toen wel werd gezegd, de enige". Spreken over die tijd maakt bij Wiersinga naar eigen zeggen meer emotie los dan hij zelf had ver wacht. "Er is mij voor de synode uitspraak gesuggereerd om mijn mond verder te houden, maar dat was voor mij ontoelaatbaar" Vol gens hem kun je gerust stellen dat er in die tijd sprake was van lijden. "Ik heb daar veel mensen wat mee .aangedaan. Mijzelf natuurlijk, maar ook mijn gezin". Nu wil hij wel toe geven dat hij op een bepaald mo ment heeft overwogen om uit de kerk te stappen. "Maar als mensen toen vroegen waarom ik niet her vormd werd, was mijn antwoord steeds: dat is wel de slechtste vorm om aan de oecumene te werken". De kwestie heeft volgens hem bij gedragen aan de huidige ruimte in de kerk voor verschillende opvat tingen. Ook de toenadering tussen hervormden en gereformeerden heeft er positieve invloed van on dervonden. En dat alles is winst, vindt hij. Aan een goede invulling van die ruimte, wil hij graag nog bij dragen. "Aan die 'nieuwbouw' heb ik tot dit moment niet zoveel ge daan. Ik wil zoeken naar een nieuwe manier om ons God voor te stellen". Hij houdt hoop voor de kerk. "Die is niet rationeel hoor. Het is meer een zaak van al je kaarten ergens opzet ten". W.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17