'A winter tan': nieuw feminisme in Mexico Conflict tussen vrije en preutse moraal Serie Italiaans-Russische films op komst VRIJDAG 16 JUNI 1989 'A winter tan'; regie: Jackie Burroughs; hoofd rollen: Jackie Burroughs, Erando Gonzalez; theater: Kijkhuis, Leiden. Wie iets positiefs over de film 'A winter tan' zou willen schrijven, zal zelfs na lang piekeren met niets be ters voor de dag kunnen komen dan de constatering dat de acteerpresta tie van hoofdrolspeelster (tevens re gisseur) Jackie Burrroughs gedurfd genoemd kan worden. Voor het overige is de film zo op alle terrei nen mislukt dat er zelfs geen aan knopingspunten zijn voor een nega tieve kritiek. De film had niet op de ze manier gemaakt moeten worden, de film had niet aangekocht moeten worden en ondergetekende had be ter thuis kunnen blijven. Gelukkig verdwijnt de film na morgen uit het Kijkhuis en ongetwijfeld ook uit ie ders herinnering. De Canadese filmindustrie heeft altijd te lijden gehad onder de zui gende werking van het nabije Ame rika. Iedereen met talent verdwijnt immers vroeg of laat naar Holly wood. Toch vertoont met name de Franstalige film in Canada de laatste jaren een opmerkelijke bloei. Hiervan is in de engelstalige produktie van Jackie Burroughs niets terug te vinden. De film vertelt de laatste levensjaren van de Ne- wyorkse feministe Maryse Holder, die zij doorbracht in Mexico. De film slaat met zijn eerste beel den meteen al hopeloos de plank mis. Slecht acterend aan een sigaret trekkend en door haren wrijvend vertelt een dame aan iemand buiten beeld dat Maryse haar vanuit Mexi co brieven schreef. Het is een zekere Edith, die de brieven daadwerkelijk heeft gepubliceerd onder de titel 'Give sorrow words'. Vervolgens krijgen wij de in die brieven be schreven gebeurtenissen te zien. Maryse spreekt herhaaldelijk de ca mera, dat wil zeggen Edith, toe. In een zo slecht opgezette film werkt dat niet een storend. In Mexico praktiseert Maryse een nieuw feminisme: hoerig en hetero. Wanhopig rent deze niet meer zo jonge vrouw van de ene mooie Mexicaanse jongen naar de andere. BIOSCOPEN De pijn en de teleurstellingen die zij werk te schrijven, komen niet veel meesterwerk ontdekt. Dat is in haar zelfs een vergelijking te maken met op haar zoektocht naar de waarheid verder dan het vastleggen van haar film in ieder geval niet terug te vin- Malcom Lowry's meesterwerk 'Un- moet doorstaan wordt verdoofd avontuurtjes in haar brieven aan den. Te midden van gefirt met Bau- der the vulcane'. Nou ja, gewoon met drank en drugs. De pogingen Edith. Jackie Burroughs heeft in delaire, Flauber, Jean Rhys en Emi- niet meer aan denken, die zij onderneemt om een meester- die brieven blijkbaar het beoogde ly Dickenson waagt de onverlaat LEONARD ENGEL 'The good mother'; regie: Leonard Nimoy; hoofdrollen: Diane Keaton en Liam Neeson; theater: City, Katwijk Leonard Nimoy is bij het film- en te levisiepubliek vooral bekend ge worden als Spock, de man met de puntoortjes in de ruimte-serie 'Star Trek'. Bij de laatste twee afleverin gen promoveerde hij zelfs tot regis seur. Inmiddels heeft hij het science fiction-genre achter zich gelaten. Twee jaar geleden veroverde hij het Amerikaanse publiek met de kome die 'Three men and a baby'. Niet on verdienstelijk, hoewel hij niet veel anders hoefde te doen dan het Fran se origineel van Coline Serreau te imiteren. Zijn nieuwste film is 'The good mother', naar de gelijknamige roman van Sue Miller. Een poging tot een serieus drama. Diane Keaton speelt Anna Dun lap, een gescheiden vrouw die sa men met haar dochteije Molly en haar nieuwe vriend Leo (Liam Neeson) op het punt staat een nieuw en gelukkig leven te beginnen. De idylle verandert echter in een nacht merrie als Anna's ex-man Brian on verwacht een proces aanspant om Anna het moederschap te ontne men. Anna is wanhopig en begrijpt niets van het wraakzuchtige gedrag van haar altijd zo redelijke echtge noot. Al spoedig verneemt ze de oorzaak: Molly heeft de leeftijd dat ze nieuwsgierige vragen stelt over seks, en Anna en Leo proberen daar zo gewoon mogelijk over te doen. Brian is echter veel preutser inge steld. Een onschuldig voorval wordt in zijn verkrampte fantasie tot ontucht opgeblazen. Het is een gegeven waar beslist een goed verhaal in steekt, maar kennelijk kon Nimoy maar niet be sluiten hoe hij dit verfilmen wilde. Na een omslachtige en grotendeels overbodige inleiding rond de jeugd herinneringen van Anna concen treert de film zich op de rechtszaak. Daar lijkt Nimoy nog het meest ze ker van zijn zaak. De acteurs hoeven niet meer te improviseren en krij gen strakkere teksten. Het begint zelfs even spannend te worden. On der druk van de geldende moraal en een voorzichtige advocaat wordt Anna gedwongen te kiezen tussen haar dochter en haar vriend. Leo wordt en passant tot zondebok be stempeld. Een ongebruikelijke ontknoping en voor liefhebbers van een klas siek rechtbankdrama bepaald on bevredigend. Maar is dit wel een ge wone rechtbankfilm? De aanleiding was immers het conflict tussen vrije en conservatieve moraal. Nimoy had die touwtrekkerij om Molly uit stekend kunnen gebruiken om de opvattingen en emoties, de twijfels en de zekerheden van beide kam pen genuanceerd uit de doeken te doen. Helaas laat hij deze kans voor bij gaan. Het blijft simpel en zwart wit. Iets dergelijks geldt ook voor an dere thema's die de film aansnijdt. Moederschap, zelfstandigheid, het ziet er allemaal heel modern uit zon der dat de kijker er veel wijzer van wordt. Veel nadruk krijgt in het be gin Anna's herinnering aan haar op standige lievelingstante die op jon ge leeftijd zelfmoord pleegde. Dit voorval legt bij Anna de kiem voor haar zelfbewustzijn, voor het besef dat ze een ander leven wil, dat ze zelf keuzes wil maken. Ook hier blijft de film in goede voornemens steken. De rolbezetting, met Diane Kea ton, de opkomende Ierse acteur Li am Neeson en de schattige kleine Asia Vieira als Molly, is op zichzelf in orde. De aarzelende en onduide lijke aanpak van Nimoy heeft ech ter zijn weerslag op het spel gehad. Met name Keaton maakt een wat stuurloze indruk. Te veel lacherige onzekerheid, afgewisseld met te na- drukkelijk ingestudeerde emoties. 'The good mother' is opgezet als een eerlijke, realistische en openhartige film over eigentijdse problemen en relaties. Maar Leonard Nimoy blijkt niet de meest geschikte regisseur om aan zoiets richting en inhoud te geven. LEO BANKERSEN Diane Keaton, te z 'The good mother ROME (AP) - De Italiaanse filmmat- schappij International Cinema heeft onlangs een overeenkomst ge tekend met de Sovjetunie om drie films te maken over prominente fi guren uit de Russische geschiede nis: Dezjengis Khan, Timoer Lenk en de Don-Kozakken. Voorzitter Beppe Colombo zegt dat Dzjengis Khan (een tweedelig epos van vier uur over de beruchte Mongoolse veroveraar) de eerste Sovjet-Italiaanse co-produktie wordt. De film wordt geregisseerd door Tolomoesj Okejev, die met zijn film 'De dappere wolf (1975) een Oscarnominatie heeft gehaald voor de beste buitenlandse film. De hoofdrol zal worden gespeeld door een Amerikaanse acteur. De opna men, die in januari beginnen, zullen ongeveer een jaar in beslag nemen. FILMS OP VIOEO Het horrorgenre is steeds nauwer verwant geraakt aan de thrillers en de science fiction-werken. Vaak leidt dat tot een tamelijk on overzichtelijke hutspot, maar er zijn regisseurs die genres kunnen mengen zonder dat het op je ze nuwen gaat werken. Wes Craven is zo'n regisseur. Zijn 'Nightmare on Elm street' is langzamerhand wereldberoemd en heeft geleid tot een hele serie vervolgen. Cra ven heeft die vervolgen niet gere gisseerd, hij is overgestapt op an dere projecten en een ervan was 'The serpent and the rainbow'. Horror, thriller en Haïtiaanse voodoo-gewoonten zijn gemengd tot een film waarin de spanning weliswaar te rustig wordt opge bouwd, maar die zijn uitwerking niet mist. Alles draait om een middel dat doden tot leven kan wekken. Daar wil een geleerde (Bill Pullman) meer van weten. Hij krijgt er spijt van. Esselte CIC Video. Regisseur Ken Wiederhorn heeft geen hulpmiddelen nodig om doden op de been te krijgen. Bij hem doen ze dat spontaan en ze gaan dan op zoek naar hun fa voriete maaltijd: hersenen van le vende mensen. In menige Zom biefilm was een dergelijk thema aanleiding voor veel bloederige details en Wiederhorn pakt het in 'Return of the Living dead, part two' evenmin fijngevoelig aan. CNR Video. Gecompliceerder is het verhaal van 'The seventh sign', gemaakt door Carl Schultz. Ook in deze film is sprake van een levende do de, of beter: van een levende die niet dood wil. Een van de Ro meinse soldaten die bij de kruisi ging van Christus aanwezig was waart nog steeds rond en hij doet enge dingen met zegels. Als hij er een breekt dat volgt prompt een ramp. Het zevende zegel lijkt be doeld te zijn om de aanstaande baby van Demi Moore te doden. Moore krijgt de rotvent door en probeert het noodlot te ontlopen. Dat valt niet mee. 'The seventh sign' is ongeloofwaardig, maar wel zorgvuldig gemaakt en er wordt verdienstelijk in geacteerd. RCA. Een van de leukere horrorfilms vond ik vorig jaar 'Beetlejuice' van Tim Burton, maar ik was de enige. De collega-filmrecensen ten vonden het niks, dat gedoe 'van een echtpaar dat overlijdt en als geest terugkeert in de oude woning waarin anderen hun in trek hebben genomen. De gees ten willen geen nieuwelingen in hun huis en ze proberen de in dringers te verdrijven. De rollen van Alec Baldwin en Geena Davis zijn goed gek en Michael Keaton is een wel heel merkwaardige Be- telgeuse, wat een ander woord is voor buitenmodel spook. Warner Home Video. David Cronenberg heeft met 'The Brood', 'Dead zone' en 'The Fly' naam gemaakt als horrorspe cialist. Zijn laatste film, 'Dead ringers', is echter veel meer een psychologische thriller, al zijn er enkele horror-elementen. Jeremy Irons speelt een tweeling. Tussen de beide intelligente broers ont wikkelt zich een haat-liefde ver houding waarbij het accent op. haat ligt. De een kan niet bestaan zonder de ander en dat dwingt de broers om elkaar te blijven hel pen. Het gaat definitief mis als ze geen van tweeën Genevieve Bu- jold kunnen vergeten, een mooie dame met wie ze beide een ver houding hebben gehad. 'Dead ringers' is boeiend, maar zelden spannend. Het spel van Irons is bewonderenswaardig. Vestron Video. Roman Polanski's 'Frantic' is een zuivere thriller, opgebouwd rond het thema van de plotseling verdwijning. Harrison Ford is met zijn vrouw in Parijs. Als hij onder de douche staat gaat zijn vrouw even de kamer uit. Ze komt niet terug. Zoek dat maar eens uit als je geen Frans spreekt. Ford doet zijn best, maar hij krijgt te maken met steeds meer com plicaties waardoor duidelijk wordt dat er geen sprake is van zomaar een ontvoering. Polanski brengt zijn speurtocht erg knap in beeld en 'Frantic' is vaak zo fasci nerend dat ik de paar zwakke scè nes wel voor lief neem. Warner Home Video. Boeiend en wat betreft de ka raktertekening bijzonder ge slaagd is 'Hope and glory' van John Boorman. De film toont het leven van Engelse kinderen in oorlogstijd. Voor opgroeiende jongetjes is de oorlog niet direct eng, maar veeleer een bron van spanning en sensatie. Het is leuk spelen in halfuitgebrande huizen. Erg wordt het pas als kennissen worden gedood bij een bombar dement. De film kreeg vorig jaar een serie Oscarsnominaties en een Golden Globe en die onder scheidingen waren verdiend. Vi deo Excellent. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Working girl" - Secretaresse Melanie Griffith grijpt naar de macht - Green- way, Voorschoten 'Betrayed' - beklemmend verhaal over verborgen racisme in Amerika - Greenway, Voorschoten 'The good mother' - City, Katwijk BLIJVERS 'Tequila sunrise' - drie mysterieuze ka rakters in ingewikkelde driehoeksver houding - Lido, Leiden 'Her alibi' - Derderangs detective schrijver verliefd op moordenares - Lido, Leiden 'My stepmother is an alien' - Kim Ba- singer als buitenaardse schoonheid in Amerikaans gezin - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Twins' - Arnold Schwarzenegger maakt zijn debuut in een komedie met Danny Devito - City, Katwijk en Greenway, Voorschoten 'The naked gun' - moderne slapstick uit de archieven van de tv-serie 'Police squad' - Luxor, Leiden en Euro, Al- 'Dangerous liaisons' - verdorven adel speelt duivels liefdesspel - Lido, Lei- 'The accused' - Jodie Foster spant pro ces aan tegen joelende omstanders bij verkrachting - Euro, Alphen 'Rain man' - Dustin Hoffman kreeg een Oscar voor zijn rol van hoogbe gaafde autistische man - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Gorillas in the mist' - Sigourney Wea ver als apenredster in het oerwoud - Greenway, Voorschoten 'The bear' - 'acterende' beren in senti mentele natuurfilm van Jean Jacques Annaud - Trianon, Leiden '91/: weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke hebben benauwende relatie - Trianon. Leiden 'Trashy lady' - Rex. Leiden 'French postcard girls' - Rex. Leiden 'Jungle book' - Greenway, Voorscho ten en City, Katwijk 'Avontuur met een staartje' - Green way, Voorschoten 'Lady en de Vagebond' - Lido, Leiden en Euro, Alphen DEN HAAG 'Mv stepmother is an alien' - Asta (463500), al. 'Working girl' - Asta, al. 'Working girl' - Asta, al. 'Citizen Kane' - Babylon (471656), 16 jr. 'Dangerous liaisons'- Babylon, al. 'Mississippi burning' - Babylon, 12 jr. 'Twins' - Cineac (630637), al. 'Pet's sematary- Cineac, 16 jr. 'Her alibi' - Cineac, al. 'Rain man' - Metropole (456756). al. 'A cry in the dark' - Metropole, al. 'The bear' - Metropole. al. 'The naked gun' - Metropole. al. 'The january man' - Metropole, al. 'A fish called Wanda' - Odeon (462400), al 'De pop' - Odeon, 12 jr. 'They live' - Odeon, 12 jr. 'The naked gun' - Odeon. al. 'Another woman' - Studio (656402), 16 AMSTERDAM 'From Britain with love', voorpremiè re 7 Britse films Alfa (278806), 16 jr. 'A cry in the dark' - Alfa, al. 'Loos' - Alfa, 16 jr. 'Bagdad café' - Alfa, 16 jr. 'Dangerous liaisons' - Alhambra (233192), al. 'The accused' - Alhambra, 16 jr. 'Tequila sunrise' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'Pet sematary' - Cinerama, al. 'Dangerous liaisons' - Calypso (234876), al. 'Mississippi burning' - Calypso, 12 jr. 'Madame Sousatzka' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Moments of love' - Cinecenter, 16 jr. 'My stepmother is an alien' - C: al. 'Tequila sunrise' - Cinema, al. 'The bear' - City (234579), al. 'The naked gun' - City, al. 'Working girl' - City, al. Twins' - City, 16 jr. 'A fish called Wanda' - City. al. 'De pop' - City, 16 jr. 'Les favorites de la lune' - Kriterion, 16 'Family viewing' - Kriterion. 16 jr. "Cicciolina in action' - Parisien, 18 jr. 'Gilrs of the night' - Parisien. 18 jr. El verano de la senora Forbes' - The Movies (245790), 16 jr. 'Milagro en Roma' - The Movies, 16 jr. 'La lectrice' - The Movies, 16 jr. 'Mv stepmother is an alien' - Tuschins- ki (262633), al. 'Farewell to the king' - Tuschinski, al. The accidental tourist' - Tuschinski, al. The good mother' - Tuschinski, al. 'The january man' - Tuschinski, al. 'Rain man" - Tuschinski, al. 'Her alibi' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk, al. 'Oom Wanja' - De Uitkijk, 16 jr. 'Oei ciornie' - De Uitkijk, 16 jr. Man in love' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE John Travolta is in 'Perfect' een verslaggever die een verhaal wil schrijven over fitnessclubs. Het moet een cynisch stuk worden, vindt zijn hoofdredacteur. Maar Travolta wordt Verliefd op fit- ness-instructrice Jessie (Jamie Lee Curtis). Dat komt hem duur te staan (zaterdag, Nederland 2, 22.10 uur). Een Joegoslavisch meisje in 'Cat people' gelooft dat ze af en toe verandert in een panter, voor dat menhaar dood aantreft wor den verschillende kennissen van haar aangevallen door zo'n beest (zaterdag, Nederland 2,00.10 uur). Erik van Zuylen en Maija Kok maakten in 1979 de film 'Opna men'. Het gaat daarin over een man die wordt opgenomen in een ziekenhuis omdat hij zich steeds niet lekker voelt. Na twee weken weet hij nog niet wat hij man keert. De dokters en verpleegster maken hem bang (zondag, Neder land 1, 22.50 uur). 'De waterbabies' is een Britse film over de kleine schoorsteen veger Tom die op de vlucht slaat en met zijn hondje allerlei avontu ren beleeft (maandag, Nederland 1, 16.05 uur). Donald Sutherland en Sean Penn spelen samen in 'Crackers'. Twee misdadigers runnen een pandjeshuis. Uiteraard loopt dat verkeerd af (maandag, BBC 2, 22.00 uur). Jonathan Lynn maakte in 1985 'Clue'. Wie het spelletje Cluedo kent weet waar de film over gaat. Alles draait om het vinden van de moordenaar van dr. Black. Was het Peacock of Mustard? Of toch Scarlet? (dinsdag, BBC 1, 22.30 uur). De jonge zakenman Jay Gatsby (Robert Redford) wordt in*'The great gatsby' rijk- door allerlei manipulaties. Hij wordt verliefd op Daisy Buchanan (Mia Farrow) die hem ooit in de steek heeft ge laten voor een rijkere man (don derdag, Nederland 1, 21.25 uur). FILMHUIZEN Het Filmhuis LVC draait vandaag en morgen 'The Rocky Horror picture show' van regisseur Jim Sherman. Het is een parodie in rockstijl op de oude griezelfilm en is zonder meer bizar, absurd en humoristisch. In een eng kasteel woont dr. Frank N. Furter, een travestiet af komstig van de planeet Transsyl- vanië. Dr. No Furter is daar bezig met het ontwikkelen van de per fecte mens, luisterend naar de naam Rocky Horror. Het leven in het kasteel, waar ook de incestu euze zuster van dr. Magenta en de gebochelde knecht Riff Raff wo nen, wordt nog gekker als op een mooie dag een verdwaald stelletje komt binnenlopen. Er komt licht in de duisternis als dr. Scott arri veert die op zoek is naar zijn ver dwenen neefje, gespeeld door Meat Loaf (21.15 uur). Het Kijkhuis is zondag en maandag gesloten. De rest van de week draaien er behalveA winter tan' (zie elders deze pagina) drie films. Carlos Saura maakte op basis van gedichten van Garcia Larca 'Bodas de sangrc' (De Bloedbrui loft). Dit liefdesdrama staat ge heel in het teken van de flamenco. Een feestelijk begonnen bruiloft eindigt door jaloezie en rivaliteit in een tragedie (19.30 en 21.45 uur). 'Pourquoi pas' is een komedie over liefde en vrijheid, waarin wordt afgerekend met de oude moraal. Twee Een simpel meisje wordt in 'La strada' verkocht aan een boeien- koning. Ondanks zijn brute be handeling begint ze zich aan hem te hechten. In deze film van Fede- rico Fellini spelen onder anderen Anthony Quinn en Guillietta Ma- sina (20.00 en 22.15 uur). Scène uitA winter tan'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 9