'Ik schrijf niet
voor iedereen'
Documentaire en persoonlijke
aspecten in portretfotografie
KUK-UIT
Exposities
Theater
Concerten
Balanchine blijft bewonderenswaardig
Slaapverwekkende Tsjechov
VRIJDAG 16 JUNI 1989
PAGINA 21
Hermine de Graaf in De Burcht:
Hermine de Graaf gisteravond tijdens haar conversatie met e
wegend vrouwelijk publiek in de Burcht. <foto Hen
LEIDEN De schrijfster
Hermine de Graaf heeft een
groot, maar vooral vrouwelij
ke lezerspubliek. Dat viel gis
teravond in de Burcht te con
stateren. H. Schmitz-Küller
ondervroeg de schrijfster over
haar drie achtereenvolgende
verhalenbundels. De laatste
conversatie van het seizoen
trok de aandacht van 35 dames
en tien heren.
door
Emiel Fangmann
De bundels kennen ieder een eigen
thematiek. Met betrekking tot de
eerste, 'Een kaart, niet het gebied'
(1984) zei De Graaf dat ze gefasci
neerd wordt door mensen. Mensen
denken, voelen en herinneren, maar
toch op een onbegrijpelijke manier.
Mensen maken als het ware kaarten
van de werkelijkheid, kaarten die
nooit het gebied zijn. Het gaat bij De
Graaf om de wisselwerking tussen
de zienswijze van mensen (de kaart)
en het gebied (de werkelijkheid).
Schmitz merkte op dat De Graaf,
zoals Hitchcock in zijn films, in haar
verhalen af en toe opduikt. De Graaf
ontkende dit, maar zei wel: "Ik ben
er steeds niet en ik ben er toch. Ik
zet steeds mensen op het foute
been, dat is mijn streven". Schmitz
opperde dat De Graaf zelf ook 'kaar
ten' maakte als ze schreef. Iemand
had haar, zo reageerde De Graaf met
instemming, eens gezegd dat er in
haar verhalen een soort be
schermengel optreedt.
De tweede bundel 'De zeevlam'
(1985) gaat over de natuur, met inbe-
Open dag ook
bij K O
LEIDEN - Ook K&O houdt zon
dag tijdens het Oude Vest-ival open
huis. Na een openingsstunt van
koorddansers over het water van de
Oude Singel zijn er allerlei activitei
ten. Zo vermeldt het programma
een pianorecital, een dialezing en
een modeshow. Voorts worden er
open lessen gegeven en worden de
nieuwe cursussen gepresenteerd.
Het pianio-recital wordt verzorgd
door Sander Sittig, die werken van
Mozart en Chopin zal vertolken.
Reisleider en journalist Hans van
As zal het publiek door middel van
een dialezing meenemen naar Peru
en Suriname. In de (zonnige) bin
nentuin van het K&O-gebouw
wordt een terras ingericht.
De open dag in de naast K&O ge
legen schouwburg, waarover al eer
der is bericht, wordt om kwart over
vijf afgesloten met een optreden
van Jules Deelder. Theaterrecen
sent Wijnand Zeilstra zal op deze
middag een aantal artiesten inter-
Ook bij De Droomfabriek, de La
kenhal en het Imperium-theater is
zondagmiddag van alles te doen.
grip van de menselijke natuur. De
natuur is agressief, laat zich niet be
dingen, maar daagt ook uit. Een
woonstede op de Veluwe en erva
ringen met bergbeklimmen zijn
voor De Graaf daarom een bron van
inspiratie.
Bij de derde bundel 'Aanklacht
tegen onbekend' (1987) gaat het om
personen die tegelijk aanklagen en
aangeklaagd worden. De Graaf laat
hier in het midden of ze hun ellende
aan zichzelf of aan het lot te danken
hebben. Ze zei gisteren dat de lezer
zelf moet uitzoeken of hij deze per
sonen moet veroordelen of niet.
Hermine de Graaf is geen gemak
kelijk leesbare schrijfster, daarover
was iedereen het bijna eéns.
Schmitz had uitgezocht dat een cri
tica (Diny Schouten van VN) haar
verhalen uit 'De zeevlam' crypto
grammen noemde. Hierop zei De
Graaf dat ze niet voor iedereen
schreef. "Als deze critica het niet
begrepen heeft, wil dat nog niet zeg
gen dat het niet te begrijpen is".
Maar Schmitz verscherpte haar
kleine aanval: De Graaf liet haast
per definitie een verhaal nooit met
het begin beginnen en deze vertel-
Het Nationale Ballet met Russisch Festival,
Balanchine-programma. Choreografieèn
George Balanchine. Serenade (Tsjaikovs-
ki); De verloren zoon (Prokovjev); Tsjaik-
ovski pas de deux; Violin Concert (Stravins
ky). Nederlands Balletorkest o.l.v. Roelof
van Driesten. Gezien op 15 juni in de Stope
ra alwaar nog tot en met 20 juni. Den Haag:
22 en 23 juni.
AMSTERDAM In antwoord op
het Holland Festival dat in het te
ken staat van de Russische kunst,
brengt Het Nationale Ballet een
eigen Russisch Festival. Een heel
klein festivalletje want het duurt
"maar tweeëneenhalf uur en er
staat maar één Rus centraal: de
choreograaf George Balanchine.
Dat is zijn westerse naam want
van oorsprong heette hij Georgi
Melitonovitsj Ballantsjivadze. Nu
is Balanchine (1904-1983) ook wel
één van de grootste balletvernieu
wers van deze eeuw geweest en
het programma bestaat uit vier
uiteenlopende choreografieën
van zijn hand. Hij was de man die
het academisch ballet van zijn ro
mantische anekdote ontdeed en
abstracte, geometrische dans er
voor in de plaats stelde. Dans
drukte dans uit en niets anders.
Geen illustratie van gevoelens
meer; zuivere bewegingscon
structies en een architectonisch
gebruik van de ruimte, daar ging
het om.
Het Nationale Ballet heeft in
middels 22 van zijn 149 balletten
op het repertoire staan en daar
mee is het, na Baianchine's eigen
gezelschap het New York City
Ballet, recordhouder. Nu heb ik
net beweerd dat Balanchine de
man van de abstractie was, maar
in zijn choreografie 'De verloren
zoon' uit 1929 is het het theatraal
(melo)drama dat de klok slaat. Hij
maakte het ballet voor zijn oude
werkgever Serge Diaghilev en
zijn groep Les Ballets Russes die
gespecialiseerd was in expressio
nistisch danstheater.
Balanchine geeft het bijbelver
haal op zijn persoonlijke manier
vorm. De zoon heeft ruzie met de
vader. De eerste loopt van huis en
raakt verzeild in een soort leger
kamp van Romeinse worstelaars.
techniek kan tot raadsels leiden. En
hierdoor wordt wél de kaart, niet
het gebied getoond. De Graaf meen
de echter dat het gebied zo juist be
ter te zien was dan in een ordening.
De vorm is bij haar inherent aan de
De drank vloeit er rijkelijk en de
leut komt naar voren in hoekige,
springerige en prettig gestoorde
bewegingen. Dan verschijnt de
Sirene, de verleidster, op wie de
zoon uiteraard een (later blauw)
oogje heeft. Na een orgie, beroofd
en vol spijt, keert de zoon terug en
komt alles toch nog goed.
De verloren zoon werd zestig
jaar geleden gemaakt en het heeft
de tand des tijds doorstaan. De
theatrale humor in combinatie
met de meest ingenieuze bewe
gingsconstructies getuigen van
Balanchines genialiteit. Hier en
daar en dan met name in de solo's
inhoud.
Dat haar verhalen toch wat raad
selachtig zijn, bewees ze tenslotte
zelf door liever niet van 'verhalen',
maar van 'parabels', ja zelfs 'metafo
ren' te spreken.
duurt het echter veel te lang en
verlies je je aandacht.
Eén van zijn bekendere werken
is Violin Concerto (op de gelijkna
mige muziek van Igor Stravins
ky) dat vorig jaar bij Het Nationa
le Ballet in première ging. Dit mo
derne stuk uit 1972 maakt als al
tijd gebruik van ingrediënten als
het in elkaar schuiven en weer uit
elkaar waaieren van groepen, de
lange esthetische lijnen en ca
leidoscopische verschuivingen in
de ruimte. De bewegingen zijn al
leen veel swingender en strakker
dan bijvoorbeeld in zijn symfo
nisch ballet Serenade op de ge
lijknamige muziek van Tsjaikovs-
Expositie 'Foto's' van Taco Anema, t/m 22
juni. Galerie De Kleine Klup, Nieuwe Rijn 1,
Leiden. Geopend: ma. t/m za. van 10-22 uur
en zo. van 12-22 uur. Expositie met recente
portretten van Koos Breukel. t/m 30 juni.
Galerie Time is Art, Nieuwstraat 10, Leiden.
Geopend wo. tot zo. van 14-18 uur
LEIDEN - de foto-expositie van
Taco Anema in de Kleine Klup en
die van Koos Breukel bij Time is
Art belichten heel verschillende
kanten van de portretfotografie.
De titel 'Foto's' voor de reeks van
Anema is veelzeggend voor het
verschil in uitgangspunt van bei
de fotografen. Bij de eerste ligt
het accent meer op het documen
taire karakter van de portretserie,
terwijl Breukel meer neigt naar
een persoonlijk getinte benade
ring van het onderwerp, maar zij
hebben met elkaar gemeen dat
bekende figuren uit het Neder
landse culturele leven voor hen
geposeerd hebben.
Sommige bezoekers van de
Waag herinneren zich misschien
nog de bijdrage van Taco Anema
aan 'De verbeelding van Leiden',
waarin hij op soms ongebruikelij
ke wijze Leidse bestuurders por
tretteerde. Zo koos hij voor bewo
gen of uiterst contrastrijke beel
den die de herkenbaarheid van
ondergeschikt belang maakte.
Het nu getoonde fotowerk van
Anema valt in twee specifieke ca
tegorieën onder te brengen; een
deel beslaat portretten van beel
dende kunstenaars, het andere
deel brengt musici uit groepen als
Claw Boys Claw en de Urban
Dance Squad in beeld. Uit de fo
to's van Jan van Pavert, Peter
Strucken en Miriam de Zeeuw
valt af te leiden dat een aantal por
tretten gemaakt is tijdens de gro-
ki uit 1934. In Serenade zie je nog
een zweem van romantiek, Violin
Concerto is dynamischer en heeft
het ritme als New York zelf.
De kortste choreografie van de
ze avond was de acht minuten du
rende Tsjaikovski pas de deux,
waarin Alexandra Radius en Zol-
tan Solymosi een staaltje van hun
technisch kunnen weggeven,
maar dat aan bewegingsmateriaal
niet veel bijzonders oplevert. Het
Russisch Festival geeft een aar
dig beeld van Balanchines werk.
Dat altijd bewonderenswaardig
knap is. En mooi.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
te Amsterdamse kunstmanifesta
tie 'Century' in 1987. Verschillen
de locaties, zoals het Paleis op de
Dam en de Stadsschouwburg la
ten de kunstenaars zien in de om
geving die deze uitkozen om hun
projecten te realiseren.
Een markant portret van Jan
nis Kounellis vertelt, evenals de
vriendelijk onderzoekende blik
van schilders Elizabeth de Vaal,
veel over de persoon van de kun
stenaar, terwijl de omgeving een
relatie met het werk laat zien in
veel gevallen. Misschien is het
door mijn ontoereikende kennis
van de wereld van de popmuziek,
of door de presentatie van de jon
ge garde muzikanten dat dit deel
van de expositie moeilijker in de
context van het werk te plaatsen
is, maar het uiterlijke aspect geeft
een goed beeld van de muziekcul
tuur in deze jaren. Wat beide de
len van Anema's foto-serie ver
bindt zijn de opmerkelijke com
positorische middelen als ruimte
verdeling door middel van pila
ren en het gebruik van diagona
len om het beeld dynamisch te
maken.
Bekende musici zoals Herman
Brood en Barry Hay treft men aan
in het recente werk van de jonge
fotograaf Koos Breukel, die hier
mee bewijst dat hij gemakkelijk
toegang heeft tot verschillende
kringen in het Nederlandse cultu
rele leven. In zijn opvallende drie-
'Oom Vanja' van Anton Tsjechov door het
Litouws Theater van de Jeugd. Regie: Ej-
moentas Nekrosjoes. Decor: Nadjezjda
Goeltajeva. Gezien in de Stadsschouw
burg op 15 juni. Herhaling: 16 juni, 19.30
AMSTERDAM - "De Neder
landse critici zijn blijkbaar nog
niet rijp voor Russisch theater",
kwaakt de Holland Festival
Dagkrant in antwoord op de
overwegend negatieve reacties
op 'De Meéuw' door het Theater
Krasnaja Presnja. Vervolgens
worden enkele landelijke dag
bladen geciteerd, waarbij de
spreekbuis van het festival zelfs
het woord 'beledigend' van stal
•haalt. De constatering van som
mige critici dat in Nederland
door o.a. Maatschappij Discor-
dia en Frans Strijards dezelfde
weg al lang geleden met veel
meer succes (en kwaliteit) be
wandeld is, leidt tenslotte tot de
uitspraak dat "iedere vergelij
king met Nederlandse 'presta
ties' natuurlijk lachwekkend
Met voorbijgaan aan de deni
grerende aanhalingstekens bij
'prestaties' moet geconstateerd
worden, dat de schrijfknecht
van het Holland Festival in elk
geval op dit punt gelijk heeft. El
ke vergelijking tussen het Ne
derlands toneel en wat de Rus
sen tot nu toe te zien hebben ge
geven, is inderdaad lachwek
kend en men kan zich vol verba
zing afvragen waarom binnen
een festival met pretenties voor
veel geld dergelijke ondermaat
se voorstellingen gepresenteerd
worden. Dat geldt voor 'De
Meeuw', maar helaas eveneens
voor 'Oom Vanja' door het Li
touws Theater van de Jeugd uit
Vilnis.
luiken of veelluiken brengt Breu
kel vooral het persoonlijk ele
ment in de door hem geportret
teerde personen naar voren. In de
ordening van de figuren lijkt de
onderlinge relatie een min of
meer toevallige, of het moest een
wat komisch verband zijn, zoals
het geval is in een drieluik met
tanden als centraal gegeven.
De fotowerken op de eerste ver
dieping, waarmee de galerie sinds
enige tijd is uitgebreid, staat in
het teken van het feest der her
kenning. Naast de galeriehouder
(Bram Louwrier van Time is Art)
en de schrijver (Remco Campert
als de ouder wordende literator)
passeren anderen de revue, zoals
de filmster (Audrey Hepburn) en
de kunstenaar (Jan Dibbets, die
bij wijze van grapje op een manier
is afgebeeld die in de lijn van zijn
eigen werk ligt).
Zowel in de karakterisering
van de geportretteerde personen,
als in de combinatie van mensen,
schuwt Breukel het onverwachte
effect niet, hetgeen het drieluik
met museumdirecteur Rudi
Fuchs of de opvallend in beeld
gebrachte Kees van Kooten en
Ischa Meyer bewijzen.
Vergelijking van de twee uitste
kende fototentoonstellingen laat
het onderscheid zien in benade
ring van de portretfotografie,
evenals de verdienste van Anema
en Breukel op dit terrein.
NANCY STOOP
Regisseur Ejmoentas
Nekrosjoes heeft het stuk pri
mair opgevak als een komedie,
een uitgangspunt dat volledig
acceptabel is, en heeft overdui
delijk moeite gedaan het komi
sche element naar het einde toe
steeds prominenter te laten wor
den. Tsjechovs personages zijn
tenslotte mislukkelingen die uit
machteloosheid steeds melo
dramatische reageren naarmate
zij sterker met hun eigen situa
tie geconfronteerd worden. In
een fraai realistisch toneelbeeld
bewegen zij zich aanvankelijk
onwennig, dikwijls met een tot
het onverstaanbare geredu
ceerd stemvolume, en steeds
meer blijken zij onlosmakelijk
in de greep van wat hen om
ringt. Objecten kunnen daar
door hoofdrollen gaan spelen en
bedienden die zich gedragen
alsof ze zijn weggelopen uit een
komedie van Dario Fa, maken
kennelijk de dienst in huis uit.
Meer en meer doen de tech
nieken van Nekrosjoes echter
herinneren aan stripverhalen of
de slapstick uit de periode van
de stomme film, en in de laatste
bedrijven overheerst die in
vloed zelfs. In combinatie daar
mee hanteert hij een speelstijl
die ongegeneerde pathetiek tot
norm verheft, maar die in han
den van matige acteurs met wei
nig persoonlijkheid dilettantis
tisch en slaapverwekkend
wordt. Aan de dictatuur van de
symbolen ontkomt ook deze
voorstelling niet en alles culmi
neert in een ridicule tot in het
eindeloze gerekte slotscène, die
op alle punten de grenzen van
het aanvaardbare verre over
schrijdt.
PAUL KORENHOF.
MUZIEKPRIJS De Ernst von Siemensprijs, de .Nobelprijs' in de mu
ziek, is in München toegekend aan de Italiaanse componist Luciano Berio.
Hij heeft de prijs, waaraan een geldbedrag van 150.000 mark is verbonden,
gekregen als vertegenwoordiger van een generatie radicale componisten
die sinds de jaren '50 op de voorgrond is getreden.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: 'Revolutionair geld' en
'Schepen met geld', tot 1/10; di. za. 10-17
uur, zon- en feestd. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat. Turkana, de herders van Noordwest
Kenia', t/m 27/8; 'Afghanistan, een nieuw
begin', t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur. zo 14-
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
werk Leny Noyen. vr.
i zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/m za. 10-16 uur.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en
Oude Rijn 56, exposities van leden van de
Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en
houtsnedes.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre-
sentaliemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34. tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto. tekening of beeld.
t/m 30/6; wo t/m zo 14-18 uur.
Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18.
linosneden van Coccie van Duyn, tekenin
gen van Marjolein Groustra. poëtische land
schapscollages van Arna Loonstra en teke
ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver-
duyn, t/m 5/8.
Leiderdorp
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, Stich
ting De Idee met natuurfoto's uit de directe
omgeving van Leiden, tot 1/7; ma '13-18 uur,
Praktijk Bos - Morsweg 18, Coby Wieringa-
Bus met gemengde technieken op papier,
tot eind juli; ma 15-17 uur, ma en wo avond
19.30-22 uur.
Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1
recent werk van Taco Anema onder de titel
'Foto's', t/m 22/6; ma t/m za 10-22 uur, zo
12-22 uur.
Paanakker - Maarsmansteeg 12, aquarel
len, etsen en olieverven van Greet Tims, tot
27/6.
Suppiershuysinghe - Papengracht 40, Foto
expositie, Tibetaanse portretten door Rosa-
lien van der Poel, t/m 30/6, ma t/m vr 10-22
uur, za en zo 11-17.30 uur.
Pieterskerk - Leiden, Leidse Amateur Foto
grafen Vereniging met werk van diverse le
den, t/m 17/6; foto's van de werkgroep ar
chitectuur, van 18/6 t/m 1/7; dag 13.30-16
ir Sem Da Costa, t/m 7/7.
otheek (Heerenlogement) -
Nieuwstraat. pentekeningen en olieverf
schilderijen van Dick Bakhuizen van den
Brink, t/m 30/6.
Hillegom
Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome
nade 12b, expositie van stockwerk: Nic
Jonk, Bernard Larcher, Jas en Ans Wortel,
t/m juni; di t/m vr 9-18 uur, za 10-17 uur. zo
9/4 14-16 uur.
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg, diverse technieken door Riek Gerrit-
zen - van Rossum, t/m 20/7; dag 10-20 uur.
Gemeentehuis - Statendaalder 1Paul
Ovink met tempera of acryl op paneel en
aquarel, t/m 26/6; ma t/m vr 8-17 uur, wo
18.30-20 uur.
De Hollandsche Tuyn - Hoofdstraat, Frida
Kerckhaert-de Bakker met tekeningen, tot
eind juli; wo t/m ma vanaf 12 uur.
Noorden
Hotel-restaurant 'De Watergeus - Simon
van Capelweg 10, L.A. Clarenburg expo
seert unieke foto's van het Nieuwkoopse
natuurgebied, tot 19/6; dag. vanaf 10 uur.
Noordwijkerhout
Openbare bibliotheek, Eve van Gennep-
Pourquië met aquarel en grafiek, Hen en
Felix van den Broek met grafisch literaire
keramiek, tot 3/7; te bezichtigen tijdens ope
ningsuren.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg',
vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Alfred
Rozelaar Green: oliepastellen, tekeningen
en litho's, t/m 24/6; wo en do 13-17 uur, vr
Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat, ex
positie 12 leden van Leidse Kunstenaars
vereniging Ars Aemula Natura. t/m 25/6; wo
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Sofie
Smeenk en Hans Hermsen met aquarellen
en Clazien Juffermans met beelden, t/m
22/6; di 19-21 uur, wo 10-12 uur, wo, do, za
en zo 14-16 uur.
Galerie Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
Janny Endstra-Docters van Leeuwen mei
kleuretsen en collages, Marianne Hensel
met keramiek, t/m 22/6; di 19-21 uur, wo, do,
zo 14-16 uur, za 11-16 uur.
Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, foto-ex
positie 'De Bruine Vloot', cibachromes van
Hans Westerweel, van 22/6 t/m 8/8; dag
Leiden
Leidse Schouwburg
di 20, wo 21do 22,20.15 uur; 'Midsummer-
night', door Dance Company Leiden olv
Marjolein Briër.
Lak-Theater
vr 16, za 17,21.00 uur; 'Dolce di Sposa', van
Kees Epskamp en Warner van Es, door
Lak-Muzie"
Den Haag
Appeltheater
vr 16. za 17.20.15 uur; Toneelgroep De Ap
pel: 'Rosencrantz en Guildenstern zijn
dood'.
Circustheater
dag (beh.ma.), 20.15 uur; Musical 'A Night
at the Cotton Club', met o.a. Ruth Jacott,
Madeline Bell e.a.
Koninklijke Schouwburg
vr 16, 20.15 uur; Shango Dance Theatre:
Tereno di Kadushi'.
Charles de Wolft, vanavond
Muziektheater
vr 16, 20.15 uur; HF. Het Residentie Orkest,
werk van Mahler,
a 17,20.15 uur; The Light of the Sun', door
Amsterdam
Carré
zo 18. di 20. wo 21. 20.15 uur; concert Lou
Reed
Concertgebouw
vr 16. 20.15 uur; HF. Orkest van de XVIIIe
Eeuw olv Frans Brüggen (blokfluit). Schön-
berg Ensemble olv Rembert de Leeuw, werk
van Bach, Hindemith en Stravinsky,
ma 19. 20.15 uur; HF. Rotterdams Philhar-
monisch Orkest olv Valerie Gergiev, werk
van Prokofiev, Silverstrov en Kantsjeli.
di 20,20.15 uur; HF. concert Kathleen Battle
(sopraan) en Martin Katz (piano), werk van
Schubert, Hëndel, Strauss, Fauré, Obra-
dors en Johnson.
[foto pr)
Muziektheater
do 22, 20.15 uur; Rosas 'Ottone, ottone',
van De Keersemaeker/Monteverdi.
Stadsschouwburg
vr 16, 119.30 uur; HF. Het Litouws Theater:
'Oom Vanja', van Anton Tsjechov
ma 19, di 20,19.30 uur, HF. Theater van de
Jonge Toeschouwers: 'Hondehart', van Mi-
chail Boelgakov.
do 22. 22 00 uur; HF. Off Holland Roc in Li
chen: 'Rosanilline'.
Rotterdam
De Doelen
vr 16,20.00 uur; concert Orkest Erasmusica
olv Renê Gulikers met Ronald Brautigam
(piano). Beethovenprogramma.
ma 19.20.15 uur: concert Lee Towers, mmv
Barrie Stevens Dancers. Jody's Singers en
do Bob East Show Band.
Rotterdamse Schouwburg
vr 16. 20.15 uur; 'Avia', muziekvoorstelling
door theatrale muziekgroep uit Leningrad,
di 20. wo 21, 20.15 uur; musical 'Evita', van
Tim Rice, door het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen.
Klassiek
Charles de Wolff bespeelt v
gel van de Hooglandse kerk. Het program
ma van de tweede avond uit de K&O-serie
zomerorgelconcerten bestaat geheel uit
werken van Joh. Seb. Bach. De Wolff begint
met de uitvoering van een Preludium en Fu
ga in Es Daarna volgen de Partita over het
koraal Sei gegrüszet Jesu gütig, een Fuga
op een thema van Corelli en het Orgelkoraal
Allein Go» in der Hóh' sei Ehr. Het program
ma wordt besloten met de Passacaglia en
Dubbelfuga in c. Aanvang 20.15 uur.
Bert Mooiman verzorgt morgenmiddag de
wekelijkse orgelbespeling in de Hooglandse
kerk. Aanvang 13.30 uur
Hilde de Wolf (blokfluit), Geesje Liedmeyer
(gamba). Ciska Mertens (luit). Leomeke
Liefaard (harp) en Ariane James (cello) ge
ven donderdagmiddag het laatste lunchcon
cert van dit seizoen in de Kapelzaal van K
&0. Op het programma staan composities
van Hotteterre, Hëndel, Notari en twee wer-
e componisten uit de veer-
i. Aanvang 12.45 uur.
Pop
De Haarlemse metal band Jewel geeft za
terdagavond een optreden in het LVC Naast
eiegen nummers speelt d groep ook een
aantal covers als de Matallica-klassieker
'Metal Militia' en de titelsong van The Mup-
petshow m een speedmetalarrangement.
Aanavng 22.30 uur, Breestraat 66. leiden
In het zoldercafé van het LVC staan vrijdag
avond The Parkinsons. De wortels van deze
Dordrechtse band liggen_zowei bij Big Black
In de Droomfabriek is zaterdagavond de
viermansformatie Djemga te horen. De
groep laat de oude. traditionele Afrikaanse
muziek weer helemaal herleven. Aanvang
21.30 uur, Oude Singel 56, Leiden.
Russisch Festival bij Nationale Ballet
Fragment uit 'De verloren