V-YrtT dafe Wenwf... Owi
uw...
'Brother Beyond'
gevleid door
steun puberpubliek
Technische bedrijven willen drempel voor meisjes
verlagen
IachTergrqndI
Van den Ende
'We vinden het een compliment dat ze naar ons luisteren'
EEN KRANTEN
WIJK IN DE
VAKANTIE.
IETS VOOR
JOU?
K„:
WOENSDAG 31 MEI 1989
PAGINA VOOR JONGEREN
Telefoon 071 144941, toestel 242
Destijds was het een omstreden
transfer. Dat deed je niet als
VARA-man. Maar Wim Bos
boom legde alle kritiek naast
zich neer en ging toch naar dc
TROS, verklarend dat hij de ene
arbeidersomroep eenvoudig in
ruilde voor de andere. Een ge
meen trapje na, want die twee
omroepen op één hoop gooien
was voor de VARA zoiets als
vloeken in de kerk.
Dat was ongeveer tien jaar
geleden. Nu, in 1989. kun je wel
zeggen dat Bosboom gelijk had.
Het is inderdaad één pot nat in
Hilversum. VARA. TROS.
AVRO. NCRV. KRO. Veronica:
allemaal hebben ze een Ameri
kaanse comedyshow, allemaal
hebben ze 'n talkshow. DcVPRO
en de EO springen er nog een
beetje uit, maar verder vechten
alle omroepen om dezelfde
gunst van dezelfde televisie
kijker. En stuk voor stuk maken
ze daarbij gebruik van dezelfde
man. Joop van den Ende met
zijn Aalsmeerse studio.
Van den Ende gaat nu maar
helemaal voor zichzelf begin
nen. Hij komt met een eigen
zender, TV-10, en sleurt de ster
ren van het scherm mee.
Maakt het wat uit? Ogen
schijnlijk niet. Maar er is een
probleem. TV-10 wordt een
commerciële omroep, zonder
leden, die het straks puur van de
reclame moet hebben. Van den
Ende zal alles in het werk stel
len om het de adverteerders
naar de zin te maken. Dus geen
moeilijk gedoe over sluikrecla
me, geen meezwevende balkjes
in het beeld, geen vaste recla
meblokken maar gewoon spots
tussen de programma's door.
Daar gaan straks al die adver
teerders, die nog vastzitten aan
de strikte regels van de Neder
landse omroepwet en de STER.
Dat gaat alles wat in Hilversum
achterblijft - dus ook de NOS,
de VPRO en de EO - geld kosten.
Temeer omdat er nog een kaper
op de kust is. Ook Veronica, on
der de naam Veronique, heeft
commerciële plannen.
Daarmee is een bom gelegd
onder het Nederlandse omroep
bestel. door zijn 'zuilen' nog
steeds uniek in de wereld. De
VARA is misschien niet zo rood
en de KRO niet zo katholiek
meer als vroeger, maar veel van
hun leden zijn dat nog wel. En
aan die leden ontlenen ze hun
bestaansrecht.
Daarom hebben die Hilver-
sumse omroepen hun hoop gezet
op hun politieke vrienden in
Den Haag. En minister Brink
man (cultuur) wil wel. Als de
omroepen wat meer hun eigen
gezicht laten zien en wat min
der van hetzelfde doen, zal hij
kijken of hij de commerciële
zenders buiten de deur kan hou
den (en het reclamegeld er bin
nen).
Er is een klein moeilijk-
heidje: Van den Ende en Vero
nique gaan gewoon in het bui
tenland zitten en sturen hun
programma's via satellieten de
grens over, net zoals Sky Chan
nel, TV-5 en Super Channel.
Geen Brinkman die daar wat
aan kan doen.
WIM FORTUYN
DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAN NEDERLAND
AMSTERDAM (GPD) - Een
bedachte indruk maken ze
wel, de boys van Brother
Beyond. Je zult ze ook zelden
in vier totaal afwijkende out
fits rond zien wandelen. Wan
neer we ze in Amsterdam te
genkomen, dragen de heren
zorgvuldig gestyleerde jog
gingpakken. Een jeugdig
imago is erg belangrijk voor
Brother Beyond, het kwartet
dat kort geschoren en dito ge
knipt vooral de Britse school
jeugd (en vooral het vrouwe
lijk deel daarvan) voor zich
heeft weten te winnen.
door
Ton de Jong
"We zijn erg trots op onze fans",
vertellen zanger Nathan Moore en
gitarist David White. "Ze vormen
slechts een beperkt deel van de
markt, ongeveer van veertien tot
zeventien jaar, maar dat maakt
toch niets uit? De puberteit is een
belangrijke fase in je leven. Daar
om willen we de fans ook niet be
lachelijk maken. We ervaren het
als een compliment dat ze op deze
leeftijd naar ons willen luisteren.
Pubers hebben een sterke hou
ding, die willen wat met hun le
ven. Het is mooi dat wij daar deel
van mogen uitmaken".
Lichtgewicht
De popcultuur is in het Britse ko
ninkrijk grootschaliger dan op
het Europese vasteland. Bandjes
als Wet Wet Wet, Curiosity Killed
the Cat en Brother Beyond ar
tistieke lichtgewichten appe
leren met wisselend maar soms
verrassend veel succes aan een
jong publiek, dat zich op den
duur kan ontpoppen als een leger
hondstrouwe volgelingen. De
media (de boulevardpers en de
muziekblaadjes voorop) melken
die interesse uit met sensationele
verhalen, ranzige onthullingen en
vermeende primeurs.
Ook Brother Beyond heeft in
tussen de keerzijde van die me
daille leren kennen. David White:
"We hebben de afgelopen jaren
veel steun gehad van de pers,
maar nu zijn we ineens succesvol
en dat mag niet in Engeland. Je
mag daar domweg geen succes
hebben. Daar zullen we mee moe
ten leren leven. Gelukkig voelen
we ons als groep erg sterk. We
hebben alle vier een positieve
houding ten opzichte van het le
ven. Dat helpt".
De Grote Doorbraak kwam
voor Brother Beyond in de zomer
van vorig jaar met 'The harder I
try', geproduceerd door de onver
mijdelijke hitmakers Stock, Ait-
ken en Waterman. Tot dusver had
de groep vruchteloos geprobeerd
een succesje te forceren. De
elpee, 'Get even', staat dan ook
vol met geflopte singles. Aanste
kelijke melodietjes, die in de mee
dogenloze maalstroom van de hit
lijsten vroegtijdig ten onder gin
gen.
Los zand
"Dat klopt", volgens White. "De
eerste singles hadden weinig suc
ces, daarom bléven we nieuwe
nummers uitbrengen. Nu ze sa
men op de elpee staan, hangen ze
misschien wat als los zand aan el
kaar. Steve (de drummer, red.)
vergeleek 'Get even' laatst met
een dagboek. Dat beeld klopt wel.
Als we die vergelijking doortrek
ken moet de volgende elpee,
waarvoor we binnenkort de stu
dio in duiken, een roman worden.
Het materiaal voor zeven songs
hebben we al klaar en ik moet
zeggen dat er meer vertrouwen
uit spreekt. Er staan op 'Get even'
twee nummers 'Be my twin' en
'Restless' die al iets van de rich
ting aangeven".
De nieuwe elpee moet voor het
eind van dit jaar uitkomen, zo is
de verwachting. Een single wordt
deze zomer, mogelijk in juli, ver
wacht. Intussen probeert Brother
Beyond de Europese markt te
veroveren met een bewerkte ver
sie van een eerdere single, 'Can
you keep a secret?'. Dat Europa
(nog) niet zo onvoorwaardelijk
voor de deuntjes, curieuze dans
pasjes en joggingpakken valt, is
volgens Moore en White eenvou
dig te verklaren: "We hebben in
Groot-Brittanië vier jaar hard
moeten werken. Dat werpt pas
sinds één jaar vruchten af. Met
Europa zijn we pas zes maanden
bezig. Zo gek is het dus niet, dat
het succes hier nog even op zich
laat wachten".
Japan en de Verenigde Staten
hebben inmiddels al persoonlijk
kunnen kennis maken met de
kauwgomballen-pop van 'The
Yonds', zoals de vier binnen eigen
landsgrenzen worden genoemd.
"En tóch willen we een serieuze
band blijven, in die zin dat we ons
niet verkopen aan een of ander
zeeppoeder. (Gedoeld wordt op
de concurrerende jongens van
Bros, die hun naam hebben ver
bonden aan een lijn van haarpro-
dukten, red.) Aan de andere kant
moeten we ons ook niet gaan be
zig houden met ecologische en
politieke thema's. Daar zijn we
gewoon de groep niet voor. Niet
temin gaan we proberen de vol
gende elpee wat volwassener te
maken. Onze aanhangers zullen
dan geen vijftien, zestien, maar
zeventien, achttien jaar zijn. Dan
praatje wel over een totaal andere
belevingswereld, hoor. In dat om
zicht groeien we tegelijk met onze
fans op".
Maar meevallen doet het niet,
het keiharde bestaan van de he
ren popsterren: "It's bloody hard
work! Als je jong bent, dróóm je
ervan de wereld rond te vliegen.
Nu het echt gebeurt kunnen we
de binnenkant van een vliegtuig
niet meer zien! Maar goed. het
hoort er bij".
Om de kennis over technische be
roepen bij meisjes groter té ma
ken, houdt het 'Regionaal Net
werk Meisjes en Techniek' voor
de tweede keer een excursiedag
voor meisjes uit de regio Leiden.
Op deze dag krijgen vierdejaars-
leerlingen van mavo, lbo en
schoolverlaters de kans om een
kijkje te nemen bij bedrijven
waar technische beroepen wor
den uitgeoefend, zoals een me
taalbedrijf, een garage, een elec-
tronisch bedrijf en een autospuit
bedrijf. Al deze bedrijven zijn ge
vestigd in Leiden.
Vorig jaar werd voor het eerst
een gezamelijke excursiedag
voor de technische opleidingen in
de regio georgainseerd. Toen ook
kwam het 'Regionaal Netwerk
Meisjes en Techniek' van de
grond. Bij dit netwerk zijn de vier
technische opleidingen voor mo
torvoertuigen, autoschadeher-
stellen, autospuiten en electro-
techniek aangesloten. Tevens zijn
het leerlingwezen, de streek
school, het gewestelijk arbeids
bureau en de gemeente Leiden er
in actief. Gezamelijk proberen de
ze instellingen de drempel om
een technisch beroep te kiezen
voor meisjes te verlagen.
Netwerk
Het netwerk probeert de doel
groep te bereiken door het organi
seren van deze excursiedag en is
daarnaast vaak met informa
tiekraampjes te vinden op be-#
roepsbeurzen. Ook benadert het
netwerk scholen in de regio.
De Charro werkt er ook aan
mee: "Meisjes worden van huis
uit niet gestimuleerd om aan een
technische opleiding te denken.
Ouders hebben zoiets van 'Je gaat
toch niet in zo'n smerig pak lo
pen'. De drempel wordt daardoor
hoog en ook op school wordt die
niet verlaagd. Toch kan dat best
door de leerlingen te laten kennis- -
maken met beroepen die onbe
kend voor ze zijn. Als ze het niet
hebben gezien, spreekt het niet
tot de verbeelding. Zo weten heel
veel mensen niet wat een electro;
technicus precies doet. Wat dat
betreft moet er echt een mentali
teitsverandering plaatsvinden.
Zowel bij ouders, leerlingen als
bij bedrijven".
De tweejarige opleidingen voor
de technische beroepen in de re
gio, behoren tot het leerlingwe
zen. Dit houdt in dat de leerling
vier dagen per week werkt en een
dag theorie volgt aan de streek
school. De Stichting Carrosserie
branche in Sassenheim maakt
hierop een uitzondering. Bij deze
opleiding ligt de verhouding in
het eerste jaar anders: twee dagen
per week werken, twee dagen
doorbrengen op het opleidings
centrum en een dag op de streek
school. Wanneer een leerling in
staat wordt geacht volledig te
kunnen functioneren in een be
drijf, kan hij daar meer uren per
week werken. Daarvoor wordt hij
dan ook betaald.
Beroepsopleidingen
De vier technische beroepsoplei
dingen in de regio Leiden bestaan
al jaren. In de beginperiode trok
ken ze nauwelijks meisjes. Bij de
vakopleiding carrosseriebedrijf
(waarvoor landelijk in totaal 7 op
leidingscentra bestaan) is hun
aantal in het afgelopen jaar welis
waar verdubbeld van 8 naar 16,
maar op een totaal van 2000 leer
lingen is dat natuurlijk niet veel.
Opvallend is ook dat de meisjes
die in opleiding zijn bij de vakop
leiding carrosseriebedrijf, fami
lieleden hebben die in technische
beroepen werken. "Bij hen is de
drempel daardoor al weg,"zegt
De Charro. "Toch is het nog
steeds een mannenwereld waar
voor je kiest. In sommige bedrij
ven wordt grove taal gebruikt
waarvan meisjes soms schrikken.
Je moet daaarvoor stevig in je
schoenen staan".
Om die reden worden meisjes
die in een bedrijf gaan werken be
geleid vanuit de vakopleiding
carrosseriebedrijf. Tenminste, als
ze dat zelf willen. "Maar vaak wil
len ze dat helemaal niet omdat ze
niet het gevoel willen hebben in
een uitzonderingspositie te zit
ten", zegt De Charro.
De meisjes die de vakopleiding in
Sassenheim volgen, werken vol
gens de emancipatiewerkster
vaak erg goed en precies. "Op be
drijven hebben sommige mannen
daar moeite mee, ze moeten reke
ning gaan houden met zo'n meis
je. Maar dat is hün probleem. Het
onderwerp 'Meisjes in technisch
beroepen' wordt wel steeds be
spreekbaarder. Er wordt meer
over nagedacht. Ook door werk
gevers. Nu al gebeurt het dat
werkgevers zeggen 'Ik wil wel
een meisje in dienst'. Het pro
bleem is alleen dat ze er bijna niet
zijn".
Dc excursiedag wordt gehouden op
vrijdag 16 juni van 10.00 tot 13.30 uur.
Informatie bij de Streekschool voor
Beroepsbegeleidend Onderwijs Lei
den. postbus 9030, 2300 PA Leiden.
Mevrouw A. van Schic. Tel. 071-
769242. Ook kan contact worden op
genomen met Suze Vos van het ar
beidsbureau. Telefoon 0711-354242.
LEIDEN Miranda van der Reyden is een van de acht kinderen die
spelen in het toneelstuk 'De deur naar sprookjesland' dat wordt opge
voerd door de groep 'Kinder Toneel Club Pats'. Het stuk is geschreven
door Frank Lange en Judith Porcelijn, die eveneens voor de regie teken
de. Aan het toneelstuk, dat gaat over de scheiding tussen sprookjesland
en de mensenwereldis acht maaden lang gewerkt. De eerste voorstel
ling is op zaterdag 3 juni om 15.00 uur in de Droomfabriek aan de Oude
Singel 56. De officiële premiere vindt plaats op zondag 4 juni om 14.30
uur in microtheater Imperium aan de Oude Vest 35.
Verdere voorstellingen: woensdag 14 juni om 15.00 uur in de Leidse
Houtschool aan de Pauwstraat 1woensdag 5 juli om 13.30 uur in
buurthuis Dijk 33 aan de Apothekerseijk 33 en 19 juli om 14.00 uur in
buurthuis Westerkwartier aan de Ten Katestraat 10.
Kinderen van 7 tot 12 jaar die volgend jaar willen meewerken aan
een kindertheaterproductie, kunnen zich opgeven voor audities in sep
tember: tel. 071-133883. «Foto Saskia van de Burg)
i David White: "In Engeland mag je domweg geen
SASSENHEIM - "Er zijn
meer bedrijven die meisjes
willen dan meisjes die tech
nisch werk in bedrijven wil
len. Veel meisjes kiezen nog
steeds voor een verzorgend of
administratief beroep. Het is
moeilijk voor ze om van het
gangbare af te wijken. Toch is
dat voor groot deel te wijten
aan het gebrek aan kennis
over technische beroepen. Je
kiest niet snel voor iets dat je
niet kent", zegt emancipatie-
werkster H. de Charro.
i technische beroepen wordt steeds bespreek-
Als je in je vakantie iets wilt bijverdienen en je bent 15 jaar ot ouder, dan is een
krantenwijk vast iets voor jou. Je werkt elke dag maar een uutje, dus er blijft
genoeg tijd over voor al die andere leuke dingen die ook bij de vakantie horen.
Beantwoord je bovenstaande vraag met ja, vul dan de bon in en stuur deze op.
Je hoort zo snel mogelijk iets van ons.
Beschikbaar van
Geb. datum:
Opsturen naar Leidsch Dagblad, Antwoordnummer 10050. 2300 VB Leiden
Een postzegel is met nodig!