'In Dolce di Sposa gaat het om de eer' 'Ik wil in een molen op 't vliegveld' PODIUMBLIK LAK viert veertigjarig bestaan met betonpastorale Poetry ook buiten Rotterdam DINSDAG 30 MEI 1989 PAGINA 19 Redactie Pieter C. Rosier De Meeuw Na een wervelende Chanson- week begint de Leidse Schouw burg haar programma van deze week met een klassieker. De Blauwe Maandag Compagnie brengt daar woensdagavond 'De Meeuw' van Anton Tsjechow, in de regie van Luk Perceval. De landelijke pers sprak zich zeer lo vend uit over het spel van de groep, vooral over dat van Jan Decleir en Viviane de Muynck. Hoe onderdrukte verlangens uit eindelijk leiden tot vernietiging - dat is het thema van deze wrange komedie. Ritter, Dene, Voss 'Ritter, Dene, Voss' van de on langs overleden Oostenrijkse schrijver gaat over een 'weltfrem- de' figuur die overhoop ligt met zichzelf en de werkelijkheid. En met de twee zusters die hem ver zorgen. Thomas Bemhard laat zich in dit stuk zien van zijn zwartste kant, dus: giftige dialo gen en een grote dosis argwaan tegen de menselijke soort. 'Ritter, Dene, Voss' wordt op zaterdag avond gespeeld in de Leidse Schouwburg door Het Nationale Toneel. De regie is in handen van Leonard Frank, die nog niet zo lang geleden de samenwerking met dit gezelschap voor het ko mende seizoen heeft opgezegd. TIG Toneelvereniging Tot Ieders Ge noegen presenteert op maandag avond in de Leidse Schouwburg het blijspel 'Stuivertje wisselen'. Dat het hier niet om dat bruine muntje gaat zal ieder duidelijk zijn. Natuurlijk draait het om re laties tussen mensen van beiderlei kunne, relaties die op het spel ko men te staan door allerlei onver wachte gebeurtenissen, zoals dat hoort in een blijspel. Het spel is ge schreven door Douglas Donald en vertaald door Marianne van Stolk. Dolce disposa Het LAK-theater doet het in deze Chris Lomme (links) en Jan D Tsjechow, gespeeld door de Blauv tal toneelgroepen optreden. Het festival wordt besloten met een twee uur durend middeleeuws stuk. De muziek op de laatste avond wordt verzorgd door het Collegium Musicum Leiden. Eenakters Toneelvereniging 'Onder Ons' speelt op zaterdagavond 3 juni ïcleir in 'De Meeuw' van Anton e Maandag Cie. (foto Bie Peeters) om 20.30 uur in theater Imperium twee eenakters. De eerste. 'Welwe zen', is geschreven door Peter van Straaten. Het stuk gaat over een hulpverlener die in zijn hemd wordt gezet. De tweede eenakter. 'Heden Christine', is van schijver Thomas Verbogt. We zijn getuige van een verjaardag waarop heel wat emoties bovenkomen bij de aanwezige familieleden. Bernhards stuk (foto Pan Sok) Studententoneel Voor de derde keer organiseert Jongeren- en Studentenvereni ging Augustinus een Theaterfesti val. In de mensazaal van het pand op Rapenburg 24 zal van avond en morgenavond een aan Bekroonde 'misdaadauteur' Gerben Hellinga podiumblik-week rustig aan. Er zijn geen voorstellingen. Wel wil len wij u alvast even wijzen op de produktie 'Dolce Disposa', die volgende week in première gaat. Op deze pagina daarover een verhaal van Emiél Fangmann. doemen. Hellinga bewoont een aan de buitenkant lichtelijk vervallen huis, dat deel lijkt uit te maken van een soort alternatieve kunstenaars kolonie. Als ik hem vraag waar Sid Stefan woont, zegt de eenenvijftig- jarige Hellinga zonder een spier te vertrekken: "Sid woont meer de kant op van Zuidholland, daar heb je zo'n poldergebied met allemaal van die meertjes. Maar deze omge ving lijkt er inderdaad wel op". Raymond Chandler Meteen benadrukt Hellinga dat we hem vooral niet moeten verwarren met Sid Stefan. "Natuurlijk zitten er autobiografische elementen In die man, maar ik ben ook gek op fantaseren". Als zoon van een hoog leraar Nederlands en met vier publi cerende grootouders, kreeg Hellin ga de liefde voor de literatuur letter lijk met de paplepel ingegoten. "Mensen als Roland Holst, Bloem en Bertus Aafjes kwamen bij ons over de vloer en ik las mij helemaal suf. Op een bepaald moment was de kinderliteratuur gewoon op en be gon ik met romans en gedichten. Begin jaren vijftig ontdekte ik het werk van Raymond Chandler. Hij sohreef het soort boeken waarvan ik dacht: zo zou ik het ook wel willen". Pas midden jaren zestig - hij was toen al de halve wereld over ge weest en had onder meer in Wenen en Berlijn zijn brood verdiend als acteur - vond Hellinga de rust om zelf misdaadromans te schrijven. 'Dollars' was in 1966 de eerste, daar na volgden in rap tempo 'Messen' (1966) en 'Vlammen' (1967), alledrie met Sid Stefan in de hoofdrol. Na een lange tijd waarin hij vooral voor theater en televisie schreef, publi ceerde Hellinga in 1985 eindelijk weer een nieuwe misdaadroman: 'Merg en been'. Rinus Ferdinandus- se prees het boek in Vrij Nederland terecht de hemel in: „Het is van zeer hoog niveau. Als uw vakantiekoffer vol is, gooi er dan een paar sokken uit en stop dit boek ervoor in de plaats, want hier hebt u op de cam ping meer plezier van". En dit jaar haalde Hellinga mede onder druk van zijn vele fans Sid Stefan weer uit de motteballen. Wie 'De terugkeer van Sid Stefan' naast het vroege werk legt, kan slechts één conclusie trekken: Hel linga heeft in de tussentijd veel ge leerd en beheerst het genre nu tot in zijn vingertoppen. De stijl van zijn nieuwste roman is sober en trefze ker geworden, het verhaal spannen der dan ooit. Het zou mij verbazen als de producenten niet een strijd op leven en dood gaan voeren om de filmrechten binnen te slepen en met een deugdelijke vertaling zou Hel linga ook het buitenland moeten kunnen veroveren. Bordewijk Hellinga is naar eigen zeggen "geen verwoed thrillerlezer." Het schrij ven gaat bij hem bijna vanzelf. "Ik ben allesbehalve een schema-freak. Ik heb een idee en dan ga ik gewoon schrijven. In het begin heb ik nog geen flauw idee wat er gaat gebeu ren. Al schrijvend denk ik plotse ling: verrek, dit wordt spannend, nu wordt het leuk. Chandler zei altijd: als je het helemaal niet meer weet, laatje een man met een pistool bin nenkomen. Dat werkt altijd". Hel linga zegt in zijn stijl vooral bein- vloed te zijn door F. Bordewijk. "Die man was in staat de essentie van de taal er uit te halen. Als schrij ver probeer ik de muziek van de taal op papier te laten weerklinken. Door zoveel mogelijk om mij heen te kijken, kranten te lezen en tv te kijken, probeer ik bij de tijd te blij ven. Een thriller moet vooral realis tisch zijn en is bedoeld voor het gro te publiek". Volgens Hellinga bestaat er geen standaard formule voor een goede thriller. "Eind jaren zestig wilde ik bij voorbeeld een roman schrijven over antieksmokkel in Turkije. Ik heb daar ook allerlei lokaties beke ken, maar het lukte mij niet er een goede vorm voor te vinden. Vervol gens ben ik dat hele boek vergeten. Het manuscript moet nog wel er gens rondslingeren. Vorig jaar kreeg ik plotseling weer zin iets met Sid Stefan te doen en nu heb ik de smaak weer goed te pakken. Ik wil proberen elk jaar een roman te schrijven. Dat zet^tenminste zoden aan de dijk, want ik ben zo arm als een kerkrat en moet met schrijven mijn boterham verdienen. Weet je wat mij mooi lijkt? Dat mijn boeken in van die molens op allerlei vlieg velden staan. Dat is echt mijn ide aal: in een molen op het vliegveld. Wat moet dat een kick zijn!". Door Gerlof Leistra LEIDEN - Een betonpasto rale. Zo wordt de eigen mu- ziektheaterproduktie van het 40-jarige LAK-theater onder de naam 'Dolce di Sposa' treffend genoemd. Plaats van uitvoering is na melijk de universitaire par keergarage aan de zuidkant van het Witte Singel/Doelen complex. Tien voorstellin gen met subsidie van de pro vincie vanaf 6 tot en met 17 juni (aanvang 21.00 uur) kunnen per keer honderd bezoekers aan hun stoel ge kluisterd houden. Bedenker van het geheel (tevens regis seur) Kees Epskamp en componist Warner van Es leggen op het ogenblik de laatste hand aan hun opmer kelijke werkstuk. Door Emiel Fangmann 'Dolce di Sposa' betekent 'het zoet van de bruid' en is net als in het mid- delnederlands dubbelzinnig te in terpreteren. "Het is een niet be staande, maar daarom nog geen fou tieve Italiaanse uitdrukking" legt Epskamp (38) uit. De ontstaansge schiedenis van de volledig Neder lands gezongen produktie is lang. Als docent theaterwetenschappen in Amsterdam gaf Epskamp een werkgroep over het thema 'onmo gelijke liefde'. "Tot de literatuur behoorde een boek uit 1968 van een Amerikaans antropologe van Italiaanse origine. Zij had op Sicilië op zoek naar haar wortels heel persoonlijke vraagge sprekken gevoerd met de bevol king. Het boek was er een neerslag van. Samen met Ad Boeren bewerk te ik een 'case' uit het boek tot een li bretto". Het gaat allemaal om het begrip 'eer'. Een jonge vrouw (gespeeld door operazangeres Karin Jönsthö.- vel) wordt onder valse voorwendse len verleid door een man (gespeeld door Klaas Visser). Vervolgens ver stoot hij haar en onder invloed van haar omgeving besluit zij hem te do den, om te voorkomen dat ze een ge vallen vrouw wordt. Epskamp kwam op het idee om dit gegeven in een parkeergarage ten tonele te voe ren. Gevraagd naar de reden waar om het een muziekproduktie ge worden is zegt hij: "Bij vorige pro- dukties kwamen mensen naar me toe en vroegen: Kees, waarom houd je altijd op, op het moment dat we denken dat we geraakt en geroerd gaan worden? Maar nee, dan kap je het af'. Dan zegt de regisseur, gemakkelijk van zijn.woorden afkomend: "Toen dacht ik van shit, shit, shit. Ik wil nu een stuk hebben dat de mensen be roert, zonder te stappen in oude technieken. Dan moet je een warm verhaal nemen met een tragische af loop. En dan moet je het medium muziek nemen om de mensen in de onderbruik te raken". Lachend: "Eigenlijk is het heel scherp op de wind varen". Over de muziek van Warner van Es is hij zeer te spreken: "Er zitten stukken muziek in. Ik heb een keer echt even moeten slik ken en me weg moeten draaien, om dat je voelt dat de tranen opko men... het atonale wordt op een ze ker moment harmonisch en melo dieus. Dan gaan er bij mij de rillin gen doorheen". Over de herkenbaarheid van het thema 'doden uit eer' zegt Eps kamp: "Als zo niet had gedood, zou ze zijn gevallen. En dat kennen wij niet. Zo'n prijs die je voor de liefde betaalt. Door een wip eigenlijk, dat kun je in feite ook zeggen. Een paar jongens uit het koor komen uit het achterland, Roelofarendsveen en die omgeving. En langzaam komen ze er nu voor uit dat ze de thematiek voelen. We hadden ook op jaloezie of overspel kunnen gaan zitten. Ik ga 'eer' niet helemaal uitleggen. Misschien blijft 'eer' wel het grote geheim". De 'metteur-en-scene' ruimde naast zeven jonge mannen ("de John Tra volta's van de dorpsgemeenschap") en twee vrouwen en een man (de broer en zusjes van de 'helding') een grote plaats in voor een veertigkop- pig dameskoor, dat de ruim één uur durende gebeurtenissen becom mentarieert. Het koor blijft eerst buiten beeld en komt dan hoe lan ger hoe meer naar voren. "Er heerst op het ogenblik een prettige span ning", kenschetst Epskamp de stand van zaken bij de repetities in de parkeergarage. Het decor is so ber: sober houten kistjes en een Hoofdrolvertolkers van de LAK-produktie 'Dolce di Sposa', Karin Jönsthövel en Klaas Visser. scooter. De verstaanbaarheid in de enorme ruimte is uitstekend. De be lichting wordt moeilijk met het lage plafond. Het vloeroppervlak wordt af en toe over de gehele lengte ge bruikt. De muziek is voor Warner van Es (37) het belangrijkste van de hele produktie. Eind januari waren de teksten klaar en is hij met het com poneren begonnen. "Tijdens de uit voering staat de muzikale begelei ding op tape, omdat het onmogelijk is mijn muziek 'live' te spelen. Er wordt onversterkt gezongen, er staat niets op rijm en de stijl zit heel dicht bij de spreektaal", zegt Van Es. De ontstaansgeschiedenis van de muziek is weer een verhaal apart. "Zeven, acht jaar heb ik onder druk aan allerlei produkties gewerkt. Op zich zelf goed, maar bij het werk kwamen er compositorische pro blemen voor, waarvoor ik niet de tijd had om ze uit te werken. Daar om heb ik verleden jaar geen op drachten aangenomen en voor mij zelf gewerkt. Dit is het eerste stuk nadat ik me teruggetrokken had". Van Es gebruikt in 'Dolcadi Spoza' de tegenstelling tussen tonaliteit en twaalftoonsmuziek. Hij legt uit: "Vo'o'r Schönberg (1920) werd er tonaal, dat is volgens de toonladder, gecomponeerd. Na Schönberg ont staat de twaalftonige muziek, waar bij niet meer één toon de overheer sende factor is in een muziekstuk, maar elke toon zijn eigen waarde heeft. Het klankgemiddelde is veel dissonanten Waar ik mee gewor steld heb, is dat ik geen van beide kanten op wilde. Niet alleen maar tonaal en ook niet alleen maar twaalftoonsmuziek schrijven". En nog explicieter zegt Van Es, ooit leerling van Louis Andriessen en Jan Boerman: "Het is een ander soort muziek dan dat ik ooit ge maakt had. Het is terug naar de ba sis: Wat is een noot en wat is de rela tie tussen twee noten. Het hele stuk is eigenlyk gebaseerd op een inter val, een kwart. In feite simpel". Als instrumenten gebruikt Van Es een saxofoon, een marimba (een houten xylofoon) en een piano, die door an deren worden bespeeld. Daarnaast elektronische geluiden. "Maar ik gebruik op geen enkele manier een synthesizer. Ik neem geluiden die normaal ook voorkomen, zoals hout of glas of stem en die bewerk ik met bandtechnieken Het koor, dat vanaf eind maart repe teert, werd in het begin wel voor problemen gesteld: "Het vreemde is dat de tonaliteit dus niet helemaal zo duidelijk is. Je hebt geen grond onder de voeten. Je hebt geen toon, waarop je kunt terugvallen. Maar nu zingen ze het prachtig", besluit Van Es. De nieuwsgierigmakende produktie gaat volgende week dins dag in première. AMSTERDAM In de jaren zestig schreef Gerben Hellinga onder het pseudoniem Hellinger een drietal spannende thrillers met de non- conformist Sid Stefan in de hoofd rol. Het succes was groot, maar Hel linga had genoeg van zijn 'held'. Be gin dit jaar pakte hij met 'De terug keer van Sid Stefan' de draad weer op. Voor dit boek kreeg hij vorige week de Gouden Strop, een prijs voor de beste Nederlandstalige mis daadroman van het afgelopen jaar. Na de nodige omzwervingen woont Sid Stefan, evenals zijn schepper in middels van middelbare leeftijd, te genwoordig op een woonboot in een beschermd natuurgebied. Als ik die vrijdagmiddag van Haarlem naar Ruigoord fiets voor een af spraak met Gerben Hellinga, zoek ik onwillekeurig naar een woon boot. Elk moment kan Sid Stefan met een brede grijns ergens achter de struiken opduiken. In het recrea tiegebied Spaarnwoude hangt een lugubere sfeer. Voor mij staan twee mannen geheimzinnig kijkend mid den op het fietspad met een tweede hands Mercedes. Opzij plotseling het geluid van brekende takken. Onopvallend voel ik of mijn pistool nog wel in het schouderholster zit. Dan zie ik met een zucht van ver lichting in de verte Ruigoord op- Gerben Hellinga: "Chandler zei altijd: als je het helemaal niet meer weet, laatje een man met een pistool binnenkomen". (foto anp> ROTTERDAM (ANP) - Het poëzie- festival Póetry International zal zich dit jaar voor het eerst ook bui ten Rotterdam laten zien. Onder de titel 'Poetry on the road' zullen dit jaar programma's verzorgd worden in Enschede en Assen. Het hele pro gramma van Poetry International, waarvan het Rotterdamse gedeelte van 17 tot en met 24 juni plaats vindt, zal vooral in het teken staan van de nieuwe Russische poëzie. Op alle avonden zijn optredens van Russische dichters voorzien, zo hebben de organisatoren van Poe try International gisteren bekend gemaakt. De dichters die in Enschede en Assen optreden doen dat vooraf gaand aan het eigenlijke festival, op 16 juni, en na afloop, op 24, 25 en 26 juni. Op de slotavond van het Rot terdamse programma wordt op 24 juni voor de tweede keer de C. Bud- dingh'-prijs uitgereikt aan een nieu we Nederlandse dichter. Gerard Reve heeft nu eigen fanclub AMSTERDAM (GPD) - Gerard Re ve mag zichzelf graag afficheren als de volksschrijver bij uitstek. Naar eigen zeggen is hij vooral geliefd bij getrouwde huisvrouwen. In werke lijkheid is zijn lezerspubliek geluk kig aanmerkelijk breder. Reve is een Bekende Nederlander en heeft nu zelfs een heuse fanclub. De ge wijde omgeving van de hoofdstede lijke kunsttempel Paradiso vormde het gepaste decor voor de officiële oprichting van de Vereniging Ge rard Reve. Het bestuur van de kersverse fan club bestaat uit voorzitter Hans van den Bergh en de leden Martin van Amerongen, Theodor Holman. Mar tin Ros, Johan Polak en Joost Zwa german. Grote afwezige op de op richtingsbijeenkomst was Gerard Reve zelf. "Mijn verschijning zou niet gepast zijn. Natuurlijk is het hebben van zo'n eigen fanclub vlei end voor een auteur, maar ik vind het teveel vertoon. Maar ja, het is bij grondwet toegestaan". De schrijver zegt na 'Bezorgde ouders' ("Mijn beste, meest meeslepende boek, waarvan de structuur buitenge woon geslaagd is") al weer volop be zig te zijn met "een nieuw werk van letterkunde. Je mag niet stil zitten, hè". Kwaliteit voorop bij Vlaamse Opera ANTWERPEN (GPD) - Het pro gramma van de nieuw geformeerde Vlaamse Opera draagt in het sei zoen 1989/'90 onmiskenbaar het stempel van de Brusselse Opera-di recteur Gerard Mortier. Het streven naar kwaliteit staat voorop, er is een solide fundament uit het Italiaanse en Duitse repertoire, en in de artis tieke teams zijn de uit Brussel be kende namen te vinden van onder anderen Sylvain Cambreling, Gil bert Deflo en Karl Ernst Herrmann, en van solisten als Barbara Madra, Elzbieta Szmytka, Livia Budai, Jo sé van Dam en Jules Bastin. De indruk dat de operatheaters van Antwerpen en later (na een in grijpende verbouwing) ook Gent bijkantoren worden van zijn Brus selse Muntschouwburg, heeft Mor tier echter weten te vermijden. Van de acht produkties zijn er slechts twee in samenwerking met de Munt tot stand gekomen. Het seizoen wordt op 17 oktober in de KVO te Antwerpen geopend met 'Simon Boccanegra' van Verdi, een voor stelling die onder leiding van Cam breling en in de regie van Deflo later ook in Brussel te zien zal zijn. Een andere produktie van Deflo, de voor de Munt gemaakte 'Don Carlos' van Verdi waarmee Mortier in 1981 zijn eerste seizoen opende, legt de om gekeerde weg af en zal in april in de KVO worden opgevoerd. Het eigen muzikale gezicht van de Vlaamse Opera zal moeten wor den bepaald door dirigent Rudolf Werthen, die de leiding krijgt over een orkest van 79 overwegend jonge musici. Als kersverse operadirigent zal hij zich in december presenteren met 'Ariadne auf Naxos' van Ri chard Strauss, een voorstelling van Goran Jarfevelt uit het Festival van Aix-en-Provence. Aan het slot van het seizoen zal hij een serie voorstel lingen leiden van Tsjaikovski's 'Je- vgeni Onegin' in een uit Oost-Ber- lijn afkomstige produktie van Adolf Dresen. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de wereldpremière van 'Das Glas im Kopf wird vom Glas' van theatermaker Jan Fabre met mu ziek van de Poolse componist Euge- niusz Knapik. Gedurende de voor bereidingsperiode voor dit project zal voor twee voorstellingen een be roep worden gedaan op een gastor- kest. Sigiswald Kuyken dirigeert zijn Petite Bande in een nieuwe pro duktie van 'L'Infedelta Delusa' van Haydn en Philippe Herreweghe verzorgt met zijn Chapelle Royale de begeleiding van Monteverdi's 'L'Orfeo'. Voor de belcanto-liefhebbers staan in november vijf concertante uitvoeringen geprogrammeerd van Rossini's 'Tancredi' met de ook in Nederland bekende Nelly Miri- cioiu. Het orkest van de Vlaamse Opera zal bovendien geregeld in symfonische concerten te horen zijn in Gent, Antwerpen en andere steden in België en Nederland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19