Geen spijt van vertrek uit The Nits' Wereldpremière 'De Materie' in Holland Festival Het varken fascineert me' Michiel Peters brengt nieuwe elpee uit l lm- 4** Leo Ferré: fel ZATERDAG 27 MEI 1989 PAGINA 39 AMSTERDAM Vier jaar geleden stapte zanger/gita rist Michiel Peters uit The Nits. Kort daarna brak de groep door met 'In the Dutch mountains' en inmid dels is het Amsterdamse ge zelschap de populairste groep van het Europese vas teland. Toch is Michiel Pe ters niet verbitterd over het feit dat hij vlak voor het gro te succes de groep heeft ver laten. "Ik heb er geen spijt van", aldus de 37-jarige Am sterdammer. die onlangs zijn eerste solo-lp uitbracht en die binnenkort als jurist hoopt af te studeren. Een zonnige voorjaarsdag in Amsterdam. Onder het genot van een kopje thee vertelt Michiel Peters in zijn etagewoning in Amsterdam west uitgebreid over zijn vrijwel geruisloze vertrek uit The Nits en hoe het hem sindsdien is vergaan. door Jan van der Plas "De reden waarom ik uit de groep stapte was heel simpel: ik kreeg steeds meer onvrede met het be roep van muzikant", valt Peters met de deur in huis. Deze onvrede werd voor een be langrijk deel veroorzaakt door de lauwe reacties die de single's van de lp 'Adieu Sweet Bahnhof ten deel vielen. "Met de lp's 'Omsk' en 'Kilo' hadden we een hoogtepunt bereikt, onder andere door het succes van de singles 'Nescio' en 'Sketches of Spain'. Maar de single's van de daar opvolgende 'Adieu sweet Bahnhof werden geen hits, waardoor we vrij wel zonder werk kwamen te zitten", vertelt Peters. "Op een gegeven mo ment kwam ik tot de conclusie dat, wanneer er door de media zo over je toekomst wordt beslist, popmuziek voor mij niet het juiste'beroep is". Belangrijk argument voor Mi chiel Peters was dat hij weinig om handen had, wanneer er voor de groep een rustige periode aanbrak. De andere leden van The Nits had den nevenactiviteiten waarop ze te rug konden vallen. Zanger Henk Hofstede pakte dan het schilderen weer op en toetsenist Robert-Jan Stips stortte zich op het maken van reclamespots. "Ik deed er nooit wat naast, maar na verloop van tijd groeide bij mij steeds meer het be sef dat spelen in een groep alleen wel wat weinig was. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorge hakt. ben ik uit de groep gestapt en rechten gaan studeren". De overstap van het spelen in The Nits naar een studie rechten is niet de meest voor de hand liggende overstap. Waarom rechten? 'Tk had hiervoor al een studie sociologie af gerond, maar zag mezelf daarmee geen baan krijgen. Van een paar be vriende juristen hoorde ik enthou siaste verhalen en de kans dat ik met een rechtenstudie een prettige baan zou vinden leek me wel groot. Inmiddels is de situatie op de ar beidsmarkt voor juristen ook niet meer zo rooskleurig, maar ja....", verzucht Peters. Contact De andere leden van The Nits rea geerden zeer teleurgesteld op het vertrek van Michiel Peters. "Ik heb lang van tevoren verteld dat ik mijn twijfels had of ik als muzikant ver der m'n brood wilde verdienen. Ze vonden het heel jammer, maar je kan iemand niet tegenhouden als hij weg wil". Hij benadrukt dat er bij zijn vertrek geen kwade woor den zijn gevallen. Ondanks het feit dat hij de groep inmiddels al weer vier jaar geleden heeft verlaten, heeft Michiel Peters nog regelmatig contact met de groepsleden. "Met name Henk Hof stede en Rob Kloet zijn persoonlij ke vrienden van me. Ze zijn het laatste jaar weliswaar veel op pad, waardoor het moeilijk is om elkaar regelmatig te zien, maar het contact is nog steeds prima". Michiel Peters blijkt nog steeds goed op de hoogte van de recente verrichtingen van zijn vroegere groep. "De lp's 'Henk' en 'In the Dutch mountains' vond ik goede platen. Alleen staan er op de CD- versies een aantal extra nummers die stilistisch alle kanten uitwaaien. Maar de meeste dingen spreken me nog steeds aan", aldus Peters. Overigens is hij van mening dat The Nits live aanzienlijk beter zijn dan op de plaat. "Je hoort van veel dat de band op het podium 'j AMSTERDAM (GPD) - Het Hol land Festival 1989 wordt donderdag 1 juni geopend met de wereldpre mière van De Materie van compo nist Louis Andriessen in het Am sterdamse Muziektheater. Regis seur en ontwerper van de decors van het muziekspektakel met or kest, koor, kostuums en choreogra fie is niemand minder dan Robert Wilson, bekend van Einstein on the Beach en The Civil Wars. De titel kan men zo diepzinnig le zen als men wil. Hij slaat inderdaad op de theorie dat alle materie be staat uit uiteindelijk ondeelbare kleinste deeltjes. Dat belet An driessen niet zijn stuk te beginnen met het lawaai op een 17e-eeuwse scheepswerf in Amsterdam: 144 zware hamerslagen in de vorm van akkoorden voor het hele orkest. En het was weer de oude Bach die hem op het idee bracht. Geest en materie, daar gaat het stuk over. Muziek zelf is al een won derlijk verschijnsel van geest en materie. Andriessen, die zelf het li bretto schreef samen met regisseur Wilson, bekijkt de Hollanders in de tijd van hun opstand tegen Spanje. De geest van die opstand was ook de geest die schepen voortbracht. Schepen bouwen, daar waren wij toen heel goed in. In 1581 zegden de Staten van Holland hun trouw aan de Spaanse koning op. Fragmenten uit het officiële stuk van die opzeg ging. de zogenaamde Akte van Ver- latinghe. worden door het koor ge zongen in het Nederlands van de 16e/17e eeuw. Aan de theorie van het ondeel baar kleinste zit in het stuk een inte ressant personage vast. Het is de 17e-eeuwse Nederlander Gorlaeus, oftewel David van Goorle, die deel uitmaakte van de eerste generatie van atoomfysici. Andriessen voert hem ten tonele als de eerste die sinds de Griek Democritus de stel ling over de materie opnieuw onder de aandacht bracht. De componist spoorde een boek van Gorlaeus op, getiteld Ideae Physicae en nam de len ervan over als gezongen teksten in zijn opera. Leiden Als het een beetje meezit, krijgt de toeschouwer een aardig beeld van het doen en laten van een atoomge leerde omstreeks 1620, sprekende in de taal van zijn tijd. In een lezing over De Materie zei de componist vorig jaar: "Ik wil dat Gorlaeus zo zal zingen in mijn stuk zoals hij heeft gepraat in cafés in Leiden waar hij, onder invloed hoop ik van het locale bier, zijn theorieën heeft staan verkondigen; nog op het ge vaar af neergestoken te worden ook." De rol van Gorlaeus zal worden gezongen door de tenor James Doing, die van Hadewijch door de sopraan Wendy Hill. Danseres en spreekster is Beppie Bltfnkert; Mar- jon Brandsma speelt Madame Cu rie. Het koor bestaat uit leden van het Nederlands Kamerkoor; voor de orkestpartij werd een ensemble samengesteld onder de naam Mate rie-Orkest. De muzikale leiding heeft Reinbert de Leeuw. Vervolg- uitvoeringen zijn op 4, 6, 9. 11, 14 en 17 juni in het Amsterdams Muziek theater, op 20 juni in het Dansthea ter in Den Haag en op 24 juni in de Rotterdamse Schouwburg. veel steviger klinkt en dat de platen een beetje gekunsteld klinken. Ik denk dat dat waar is". Heeft Michiel Peters niet het idee de boot gemist te hebben, nu The Nits met bassiste Joke Geraers in de gelederen overal in Europa succes boeken? "Als je een band verlaat heb je natuurlijk altijd het risico dat die band groter wordt, maar ik heb er geen spijt van dat ik uit The Nits gestapt ben. Ik zou niet meer terug willen naar het muzikantenleven waarbij je voortdurend onderweg bent". Werf De goede verstandhouding met zijn ex-groepsleden wordt geillustreerd doordat Michiel Peters zijn eerste solo-lp 'Infant King' samen met The Nits heeft opgenomen. Het plan voor die plaat dateert al van vlak na dat hij in 1985 uit de groep stapte. "We hadden in die tijd net zelf een studio gebouwd en ons eigen pla tenlabel Werf Records opgezet. Op een gegeven moment vroeg Henk Hofstede me of ik het leuk zou vin den om samen met hem een acous- tisch georiënteerde plaat te maken. Daar zijn we toen aan begonnen, maar Henk kreeg het door het suc ces van 'In the Dutch mountains' zo druk dat hij er geen tijd meer voor had. Daardoor is het mijn solopro ject geworden". Ondanks de drukte bij zijn vroe gere collega's wordt Michiel Peters op de plaat voornamelijk begeleid door leden van The Nits "Het was organisatorisch heel makkelijk om met hen te werken omdat ik vlakbij de studio annex oefenruimte woon. Bovendien werk ik graag met men sen die ik ken en die mij kennen. Maar door alle drukte moest de plaat in tien dagen verspreid over anderhalf jaar worden opgeno- Door de prominente aanwezig heid van de leden van The Nits wijkt het geluid op de plaat niet zo veel af van dat van de laatste platen van het succesvolle gezelschap. Wel is het oorspronkelijke idee om er een acoustische plaat van te maken overeind gebleven. "Vroeger speel de ik bij The Nits altijd electrisch gi taar. Maar tegenwoordig speel ik thuis alleen nog maar acoustisch. Vandaar dat de klankkleur nogal verschilt van de vroegere platen". Opvallend is ook dat de liedjes op 'Infant King' een stuk toegankelij ker zijn dan die hij vroeger voor The Nits schreef. "Ik heb geprobeerd simpele, melodieuze liedjes te ma ken en dat is, dacht ik, wel aardig gelukt". Leuren Ondanks het feit dat Michiel Peters ruim twaalf jaar bij The Nits heeft gespeeld, kost het hem moeite om voor zijn soloplaat de nodige aan dacht te krijgen. 'Infant king' werd al in februari uitgebracht en pas de laatste weken beginnen de media de plaat te ontdekken. Belangrijke reden hiervoor is. volgens Peters, dat hij de plaat zelf bi j de pers en de radio aan de man moet brengen. "We hebben een distributie-over eenkomst met platenmaatschappij CBS. Zij persen en verkopen de plaat voor ons, maar we moeten zelf de promotie zorgen. Dat blijkt vak apart te zijn. Bovendien is het niet mijn favoriete onderwerp om over na te denken", merkt Pe ters lachend op. "Het is heel verve- Zanger/gita rist Michiel Pe ters (ex-N its) met het schilde rij van zijn elpee-hoes: "Popmuzikant voor mij niet het juiste beroep". -.•MA pp lend om met een produkt van jezelf te leuren, dat laat je liever aan der den over". Naast de aarzeling bij de Neder landse media zijn er enthousiaste reacties uit Oostenrijk en Zwitser land, waar ook The Nits op dit mo ment hoogtijdagen meemaken. "Er heeft zich inmiddels een platen maatschappij gemeld die de plaat daar wil uitbrengen. Bovendien heb ik het geluk dat Henk Hofstede bij interviews mijn plaat altijd aan de journalist meegeeft". Plannen om 'Infant king' door op tredens te promoten heeft Michiel Peters niet. "Ik vraag me af of daar belangstelling voor bestaat. En ik heb er geen zin om voor twintig man in een jongerencentrum te gaan staan. Dat heb ik met The Nits al lang genoeg meegemaakt". Veiling topcollectie Hollandse glazen AMSTERDAM (ANP) - Christie's Amsterdam veilt 5 op juli de Guépin Col lectie, 135 zeventiende en achttiende eeuwse glazen, veelal van topkwali teit. Ze geeft tevens een goed overzicht van toegepaste decoraties: met de stift gegraveerd, in diamant-stippeltechniek of door gebruik van het rad. De deskundige van het veilinghuis schat de opbrengst op rond twee mil joen gulden, gemiddeld bijna 15.000 gulden per stuk. De Guépin Collectie is de laatste grote particuliere topcollectie Neder lands glas in ons land, aldus drs. P. Ritsema, conservator van het Rijksmu seum in Amsterdam. In het begin van de jaren dertig werd de vorige ge veild: de collectie Snouck Hurgonje in Den Haag. Verder werd in de jaren vijftig de collectie Bodenheim, Amsterdam, via een Zwitserse kunsthan del van de hand gedaan. Van de Guépin Collectie werd eens in Delft een tentoonstelling gehou den. Verder waren er wel eens bruiklenen te zien, onder andere op een ex positie in Dusseldorf. Ritsema kent de collectie goed, ofschoon ze niet vopr publiek toegankelijk was. Het gedeelte voorwerpen uit de achttiende eeuw was al lange tijd opgeslagen. Het andere deel was thuis bij een van de twee zonen van A.J. Guépin (1897 - 1964). De kinderen gingen na het over lijden van hun vader door met verzamelen. Vijfde optreden in de lnternation£ Chansonweek Leo Ferré. Gezien op 26 rr in de Leidse Schouwburg LEIDEN - Brei, Brassens en Fer ré: ze werden 'de drie groten van het chanson' genoemd. Van hen is alleen de bijna 73-jarige Leo Ferré nog in leven. Hij is dichter- zanger-componist, en geldt als een excellent vertolker van zijn eigen composities. Die man in le venden lijve aan het werk te kun nen zien is een gebeurtenis apart. Gisteravond stond hij daar in de Leidse Schouwburg: met die spierwitte stralenkrans van haar rond zijn markante hoofd en - na tuurlijk - gekleed in het zwart. "Le noir, c'est le crêpe de Chine de la tristesse", heeft hij eens ge zegd; zwart is nu eenmaal zijn kleur, omdat het naar zijn mening moeilijk is om niet treurig te zijn. als je ziet wat er op deze wereld gebeurt. Zijn strijdbaarheid is hij geens zins verloren. Leo Ferré is onver minderd fel. Hij eindigt zijn (ruim twee uur durende) concert met het 'zwarte' gebed: 'Thank you Satan'. Bij het laatste couplet staat hij op van de vleugel en zingt met luide stem (zonder mi crofoon!) aan de rand van het po dium: en dat men mij niet het zwijgen oplegt, en dat ik op jouw welzijn zing, in deze wereld waar muilkorven niet voor honden zijn gemaakt - Thank you Satan". Als het applaus om toegiften vraagt, vertolkt Ferré ('de anar chist', 'de eeuwige provocateur') zijn oproep aan de kameraden om "uit het gareel te lopen": 'Copains tirons les quat'cent coups'. Chan sons uit het begin van de jaren zestig, maar Ferre zingt met een overredingskracht, alsof hij ze gisteren heeft geschreven. Slechts bij een (te) klein gedeel te van zijn recital begeleidt Ferré zichzelf aan de vleugel. Om zijn orchestrale werk ook aan bod te laten komen, maakt hij veelal ge bruik van geluidsbanden. Er wordt daarbij door de technicus nogal eens een flinke draai aan de volumeknop gegeven, waardoor heel wat lelijke ruis ontstaat. De 'live' gespeejde nummers zijn daarom vele malen indrukwek kender. Al moet wel gezegd, dat zijn voordrachtskunst in de num- s met begeleiding op geluids band beter te zien is. Nu eens dirigeert hij in gedach ten het orkest, dan weer onder streept hij zijn teksten met gebal de vuisten of andere bezwerende gebaren en vlak voor de pauze (in 'Le Jazz Band') laat hij zich door de muziek tot een paar voorzichti ge danspassen verleiden. Dat al les is een schouwspel op zichzelf. "Je chante pour passer le temp- s..."/"Ik zing om de tijd te verdrij ven..." tekst van Aragon, muziek van Ferré. Menigeen vindt het vreemd om juist dit uit de mond van Ferré te vernemen, wiens oeuvre niet de indruk geeft, uit louter tijdverdrijf te zijn ontstaan. Ook dat zal de 'eeuwige provoca teur' wel provocerend bedoeld hebben. WIJNAND ZEILSTRA Beeldend kunstenaar Hans Andringa: ROTTERDAM - In een wereld waar de zwaartekracht geen rol speelt kan van alles gebeuren. Kunnen, bij voorbeeld, varkens op een mensenmanier copule ren op een wolk? Hans Andringa, beeldend kunstenaar in Rotterdam: "Lang geleden, in de stilte van een vroege ochtend, zag ik in een enorme ruimte een neve lig, groen veld roze vlekken. Ik zag roze vlekken en het ble ken varkens te zijn, die door de laaghangende nevel los van de grond leken te zijn gekomen." Lyrisch: "Het varken vind ik een móói beest. Het speelde ook bij Orwell een belangrijke rol, zij het in negatieve zin. Het var ken fascineert me. ik denk van wege zijn kleur, het roze. Zeker wanneer je het ziet door nevel waas overtrokken en als de con touren van het beest vervagen, waardoor het tot een vormeloze vlek wordt". Een indruk, lang geleden op gedaan, met verstrekkende ge volgen. door Joost van den Hooft Andringa: "Ik begon varkens te te kenen en te schilderen. Puur var-»1 kens. Later werden het roze vlek ken en vervolgens kwam het realis tische beeld weer terug. Maar het varken werd steeds humaner, ik de coreerde het met sjerpen en medail les en zo ontstonden ook de neuken de varkentjes. Nu ben ik weer terug bij de vlekken". Zoals in Schemering: een gesty- leerde figuur, een vrouw, uit lijnen opgebouwd, transparant en ge plaatst in een leegte van pasteltin ten, waarin een enkele losse lijn op valt. Hij wijst naar Schemering aan de wand van zijn atelier: "Die figuur was in eerste opzet véél meer uitge werkt. Bevond zich ook in een om sloten omgeving, een huis. Het was eerst een heel gevangen figuur, die nu vrij is gekomen. De ets waarnaar ik dit schilderij heb gemaakt was meer anekdotisch, verhalend. De afbeelding op het schilderij is puur teruggebracht tot de emotie alleen. Je ziet in de ruimte, de leegte, ont staan door het wegschilderen, al leen nog de contouren waarbinnen de mens aanwezig is. Aanwezig, maar niet meer herkenbaar". De kunst van het weglaten? Andringa: "Nu mijn werk minder anekdotisch en meer poëtisch is ge worden. kan ik nog meer weglaten. Dat doe je niet bewust, het onstaat gewoon. Ik vereenvoudig de vorm, schilder alle franje weg, wat een heel moeizame manier van werken is, omdat je steeds bezig bent met corrigeren en daarin zijn stemmin gen heel belangrijk. Mijn schilderij en worden daardoor een samenbun deling van mijn emoties. "Als je, zoals ik, elke dag in je ate lier bezig bent, is je werk toch een reflectie van je leven. Ik kan een schilderij van tien, vijftien jaar gele den terugzien en ik weet exact in welke gemoedstoestand ik toen was, welk proces ik toen tijdens het maken ervan doormaakte. Het is het persoonlijke verhaal, het graven en zoeken naar de waarheid in je zelf. dat je tot kunstenaar maakt. "Wat ongrijpbaar is, wat van bin nen zit, wat met de eigen emoties te maken heeft, om dat, met behulp van je eigen taal, je eigen vormen en je eigen kleurgebruik, op een schil derij of een ets te krijgen, dat is waar het voor mij in de kunst om gaat. Dus met om de mooie verpakking. Maar dat je voelbaar kunt maken dat er, ondanks het vereenvoudi gen, het wegschilderen, méér op het doek heeft gestaan dan je ziet." Morgenschreeuw. Ontwaken. Ochtend. In de vroege morgen. Waar de dag ontwaakt. De gouden schreeuw. Titels van zijn werken. Hans Andringa heeft wat met de morgenstond. "Mijn werk", zegt hij. "speelt zich duidelijk niet in de nacht af'. Dan: "Herman Gorter zegt: De dag opent als een gouden roos. Daar voel ik een heleboel bij. Net als bij zijn dichtregels: Ik kan niet meer ma ken begin/ met ietsMijn zin/ is ein deloos als het niets. In een paar woorden wordt gezegd waar een an der twintig bladzijden voor nodig heeft. En omdat het poëFzie is, kan iedereen er zijn eigen gevoel bij hebben, er zijn eigen invulling aan geven. Zo is het met mijn werk ook. Ik maak het wel, maar de toeschou wer is eigenlijk koning". Hij trekt een la open, zoekt en toont me een prent waarop een ezel in wijdpoots de schommel waarop zij zit omhoogstuwt, terwijl in een geopende deur een geheven oli fantsslurf zichtbaar is. "Die prent is gekocht door een Amerikaan. Hij was er lyrisch over. Dacht dat het een spotprent was op de Democra ten en Republikeinen die in Ameri ka als ezels en olifanten worden aangeduid. Voor mij is het een puur erotische prent. De ezel zit er nogal uitnodigend bij en de slurf lijkt me ook voor zichzelf te spreken. De ti tel is dan ook: Een schommelend genoegen". Schilderijen, tekeningen en grafisch werk van Hans Andringa zijn tot en met 2 juli te zien in Ga lerie De Fiets, Oude Delft 195, Delft. De galerie is geopend van vrijdag tot en met zondag van 13 tot 18 uur. Hans Andringa: 'Ik Rotterdam krijgt architectuurprijs ROTTERDAM (ANP) - De gemeente Rotterdam krijgt dit jaar de 'zilveren kubus' van de Bond van Nederlandse Architecten (BNA). Rotterdam krijgt die jaarlijkse prijs voor de creatieve samenwerking tussen bestuur en gemeentelijke diensten, die heeft geleid tot een hoogwaardige gebouw de omgeving in de stad. De BNA heeft dit gisteren besloten De BNA wil met deze toekenning ook aan andere gemeenten duidelijk maken dat een goede samenwerking tussen bestuur, diensten en vormge vers onontbeerlijk is bij de totstandkoming van een hoge kwaliteit van de gebouwde omgeving.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 39