Kafka mag weer in Praag
Nieuw cultureel blad voor Randstad
Melancholie en meestampers
Neil Young neemt
lp uit de handel
Rehabilitatie schrijver die bureaucratie hekelde
Miljoen
voor doek
Sluijters
Brinlanan wil meer samenwerldng galeries
PRAAG/DEN HAAG (RTR/ANP) -
Een tobberige Franz Kafka prijkt
dezer dagen op talrijke aanplakbor
den in zijn geboortestad Praag.
"Het is ongelooflijk om dat gezicht
hier weer te zien", aldus een jonge
Tsjech.
De werken van één van de groot
ste schrijvers van deze eeuw die de
communistische autoriteiten als
'subversief van de planken weer
den, vinden na 20 jaar weer lang
zaam hun weg naar het Tsjechische
leespubliek. De in 1924 aan longtu-
berculose gestorven Kafka lijkt
weer enigszins 'bon ton' te zijn bij
de hoogwaardigheidsbekleders, die
in zijn nachtmerrie-achtige boeken
het individu verpletteren met hun
absurdistische bureaucratie.
In eer. klimaat van voorzichtige
culturele liberalisering hebben de
Tsjechische autoriteiten deze
maand toestemming gegeven voor
het zogenoemde Kafka-festival, dat
van 18 tot 28 mei duurt. De staats
uitgeverij Odeon bereidt de publi-
katie voor van een reeks werken
van Kafka, die voor het eerst sinds
1969 in Tsjechoslowakije weer het
licht mogen zien.
Franz Kafka werd op 3 juli 1883 in
Praag geboren als zoon van Duitsta
lige joodse ouders. Hij studeerde
rechten en germanistiek aan de
Duitse universiteit in Praag. In 1906
promoveerde hij. Na korte tijd een
juridische praktijk te hebben uitge
oefend, werkte Kafka bij verzeke
ringsmaatschappijen in Praag. In
zijn vrije tijd, en vooral 's nachts,
schreef hij.
Kafka had diverse kortstondige
verhoudingen met vrouwen. Hij
verloofde zich tweemaal met Felice
Bauer (in 1914 en 1917). maar ver
brak beide malen de verbintenis.
De laatste jaren van zijn leven kuur
de hij veel in sanatoria wegens tu
berculose. Hij overleed in 1924 en
werd begraven op de joodse be
graafplaats in Praag.
Kafka is zijns ondanks wereldbe
roemd geworden. Zijn vriend Max
Brod gaf na zijn dood zijn oeuvre
uit, hoewel Kafka hem had ge
vraagd al zijn manuscripten te ver
branden. Zijn bekendste romans
zijn 'Het Proces' (1925), 'Het Slot'
(1926) en 'Amerika' (1927). Hierin
beschrijft Kafka een op het eerste
gezicht alledaagse werkelijkheid,
die echter gaandeweg steeds meer
het karakter krijgt van een nacht
merrie, waarin de enkeling vergeefs
strijdt tegen een geheimzinnige, al
om aanwezige bureaucratie.
"Er heeft zich een belangrijke
verschuiving voorgedaan", meent
Josef Simon van uitgeverij Odeon
over het culturele leven in Tsjechos
lowakije. Maar hoewel hij 'Het Slot'
vorig jaar wilde uitgeven in een op
lage van 30.000 exemplaren, is het
boek nog steeds niet verschenen.
"Zelfs vandaag de dag heeft deze li
teratuur nog tegenstanders", aldus
Simon. Volgens hem houden druk
kers publikatie van de kennelijk
nog steeds omstreden roman tegen.
De uitgever hoopt dat 'Het Slot'
voor het einde van dit jaar in de
boekwinkels ligt en dat het wordt
gevolgd door 'Amerika' en een col
lectie brieven, die Kafka vlak voor
zijn dood heeft verstuurd.
Simon, die sinds 1984 aan het
hoofd staat van 's lands eerste lite
raire uitgeverij, wil ook de wérken
van veel andere - nog steeds verbo
den - schrijvers uitgeven. Hij denkt
onder meer aan de dissidente to
neelschrijver Vaclav Havel, die on
langs uit de gevangenis werd vrijge
laten.
De werken van Kafka waren tij
dens de bezetting van Tsjechoslo
wakije door de nazi's verboden. Zij
werden dat opnieuw toen de com
munisten in 1948 de macht kregen.
In de jaren zestig werd hij voor kor
te tijd gerehabiliteerd. Maar na de
Sovjetinvasie van 1968, die een ein
de maakte aan de 'Praagse Lente',
werden er parallellen getrokken
tussen Kafka's verbeeldingswereld
en de Stalinistische terreur. Zijn
boeken verdwenen toen wederom
uit de boekwinkels en bibliotheken.
De vrees dat herpublikatie van
Kafka's oeuvre weer een „Praagse
Lente" teweeg kan brengen, zit er
bij veel autoriteiten nog steeds diep
in. Onlangs zei een academicus dat
hij tijdens een politieverhoor plot
seling te horen kreeg dat „die Kafka
iedere keer weer op de proppen
komt wanneer men ons wil kwet-
De hervormingen in de Sovjetu
nie hebben volgens uitgever Simon
de Tsjechen meer lef gegeven. Zij
durven nu voor hun' mening en
voorkeuren uit te komen. Dat was
vroeger wel anders, zegt hij. Toch
zijn er volgens hem nog „grote ga
ten in de Tsjechische literatuur".
Honderden auteurs staan nog
steeds op de zwarte lijst op grond
van hun politieke opvattingen.
De officiële schrijversbond in
Tsjechoslowakije streeft naar her
waardering van verboden schrij
vers zoals de vooraanstaande ballin
gen Milan Kundera en Josef Skvo-
reskyKundera, die met zijn roman
„De ondraaglijke lichtheid van het
bestaan" internationale faam ver
wierf, sprak ooit eens van een onge
kende "massamoord op de Tsjechi
sche cultuur sinds 1968".
Schrijver Franz Kafka.
Hellinga beste
'misdaadauteur'
AMSTERDAM (GPD) - Gerben
Hellinga heeft de Gouden Strop
1989 toegekend gekregen voor zijn
thriller 'De terugkeer van Sid
Stefan'. Aan de prjjs is een bedrag
van 10.001 gulden verbonden. Dit
werd gisteravond bekendgemaakt
in een uitzending van het NOS-pro-
gramma TV3. De Gouden strop is
een prijs van het Genootschap van
Nederlandstalige Misdaadauteurs
voor de beste Nederlandstalige mis
daadroman van het afgelopen jaar.
De andere genomineerden voor de
prijs waren René Appel met 'Spijt'.
Bart Holsters met 'Koude Kunstjes'
en Tomas Ross met 'Donor'.
De jury onder voorzitterschap
van Lydia Rood noemt 'de span
ning die tot doorlezen dwingt' het
sterkste punt van Hellinga's boek.
'Het is zorgvuldig geschreven in een
stijl die bij een spannend boek past,
en de Amerikaanse ambiance wordt
onnadrukkelijk maar overtuigend
in het verhaal verwerkt.'
In de jaren zestig schreef Hellinga
drie Sid Stefan-romans: 'Dollars',
'Messen' en 'Vlammen'. Over 'Mes
sen' en 'Dollars' schreef René Appel
in een recensie voor NRC Handels
blad: 'Zij doen verlangen naar een
werkelijke come-back van Sid
Stefan in een nieuw verhaal. Inmid
dels werkt Hellinga al weer volop
aan een nieuwe thriller rond Sid
Stefan. "Voorlopig ben ik van plan
elk jaar een nieuwe Sid Stefan te
Kippa) schrijven.
AMSTERDAM (ANP) - Voor een
schilderij van Jan Sluijters is tij
dens een veiling van moderne en
hedendaagse kunst bij Christie's in
Amsterdam 1.092.500 gulden be
taald. Niet eerder is op een veiling,
waar ook ter wereld, zoveel gebo
den voor een werk van deze kunste-
Het doek, voorstellende een land
schap met maanlicht, kwam in het
bezit van een anonieme particuliere
verzamelaar. De waarde van het
werk was geschat op 100.000 tot
150.000 gulden. Het dikke miljoen
dat er uiteindelijk voor is betaald, is
tevens het hoogste bedrag dat op
een Nederlandse veiling is neerge
teld voor een Nederlands twintigste
eeuws schilderij.
i Het werk dat 80 bij 125 centimeter
groot is, heet een fraai voorbeeld te
zijn van een decoratieve stijl, waar
in fauvisme en symbolisme zijn sa
mengebracht. Het is Sluijters
laatste en grootste versie van een se
rie waarvan de bekende tweede ver
sie in het gemeentemuseum in Den
Haag hangt.
Sluijters speelde een belangrijke
rol in de ontwikkeling van de mo
derne kunst in Nederland. Met zijn
kleurrijke stijl, beïnvloedde hij
kunstenaars als Piet Mondriaan.
Het door hem beoefende fauvisme
is een richting in de Franse schilder
kunst van begin deze eeuw waarbij
vooral gebruik werd gemaakt van
reine, ongeremde kleuren.
Henk Gerding, coördinator van het cultureel tijdschrift Kiosk. (foto Pr)
Bichevskaya, Bosiers en Selini
Tweede avond van de vierde Internationale
Chansonweek. Met: Jeanne Bichevskaya,
Delia Bosiers en Tina Selini. Gezien op 23
mei in de Leidse schouwburg.
LEIDEN - Tussen de eerste en
de tweede avond in de vierde edi
tie van de Internationale
Chansonweek zat een kleine pau
ze op de maandagavond. Dat is
jammer, maar het is nu eenmaal
niet anders; zeker bij het engage
ren van internationale artiesten
kun je niet alles naar je hand zet
ten. Toch heeft het er alle schijn
van dat de organisatoren deze
open plek in de programmering
door een stevig drieluik hebben
willen overbruggen. Welnu, de
bijna tot kwart voor twaalf duren
de avond bood wat je noemt een
drie-in-één-verpakking: drie mi-
ni-chanson-avonden voor de prijs
van één, want de verscheidenheid
had gewoonweg niet groter kun
nen zijn. Drie vrouwen, drie zan
geressen, meer overeenkomsten
waren er werkelijk niet: de Russi
sche Jeanne Bichevskaya in een
kennismakingsprogramma met
authentieke oude Russische bal
laden, de Vlaamse Delia Bosiers
in een parel van een kleinkunst-
programma en de priekse Tina
Selini met een commercieel uit
gekiend showpakket.
Het valt voor een zangeres niet
mee om je repertoire te brengen,
als bij voorbaat vaststaat dat het
publiek door de taalbarrière op de
inhoud van je werk niet kan rea
geren. De sympathiek overko
mende Jeanne Bichevskaya had
aanvankelijk van dit soort aarze
lingen merkbaar veel last. Toch
was er zelfs juist vanwege de taal
problemen een vertaler aanwezig,
die 'buiten beeld' een korte in
houdsopgave van de liedjes gaf.
Een zeer welkome geste, want nu
hadden we tenminste enige notie
van de inhoud van haar werk.
De ene keer gaat het over een
zoon, die zijn moeder gaat verla
ten, de andere keer is het een ge
sprek tussen een moeder en een
dochter. Ze bezingt enkele tragi
sche liefdesgeschiedenissen,
maar brengt eveneens minder
trieste liefdesliedjes of vertelt
over een man die van iedereen af
scheid neemt om de oorlog in te
gaan. Ook al krijgen we een be
knopte inhoudsopgave, het blijft
een beperkt hulpmiddel. Geleide--
lijk verloor Jeanne Bichevskaya
haar onzekerheid, toen ze merkte,
dat het publiek zeer welwillend
op deze kennismaking reageerde.
Er kwamen toegiften: ze sluit
zelfs in het Engels met 'Amazing
Grace' af. Echt mooi was dat ove
rigens niet (trouwens ook haar
stem is eerder karakteristiek dan
mooi te noemen), maar het tekent
de sfeer dat het ijs definitief ge
broken was.
Wie in 1987 het optreden van
Delia Bosiers heeft gemist, kon
gisteravond vaststellen, dat zij te
recht deel uitmaakt van de
Chansonweek. En het klonk ook
nu weer even aangenaam als toen.
Voor een deel zelfs het feest der
herkenning. In 'Heverlee' bij
voorbeeld bezingt zij de liefde
van eerstejaarsstudenten in een
bekend park en in 'Rubens'
brengt zij zich begeleidend op
de grote trom een ode aan de
wulpse corpulente vrouwen van
Rubens. Een enkele keer zingt ze
in het Frans, zoals in 'La Chama-
de' over de hartkloppingen van
verliefden. De meeste teksten zijn
van haar zelf, ook vaak de mu
ziek. Soms gebruikt ze materiaal
van anderen. Gelukkig zong ze
wederom het vrolijke nummer
van Ernst van Altena op muziek
van Ronnie Potsdammer: 'De
Bende van de Bruine Kroeg'. Het
geheel wordt begeleid door Ben
van der Linden, pianist en syn
thesizer-tovenaar, die door Delia
Bosiers terecht als 'het ensemble
Van der Linden' werd gekwalifi
ceerd. Kortom, voor velen zal Del-
la Bosiers het hoogtepunt van de
avond zijn geweest.
Toen het doek voor de derde
maal die avond opging, stond
daar ineens een zes-mans-forma
tie om het optreden van Tina Se
lini te begeleiden. Zoals te ver
wachten, bracht de Griekse zan
geres een aantal nummers van
haar (in Nederland geproduceer
de) LP die vorig jaar verscheen.
Het is allemaal veel commerciëler
dan wat we eerder die avond ge
hoord hebben. Dit is muziek in de
lijn van Demis Roussos, Vicky
Leandros en Nana Mouskouri. Ze
is op haar best in de griekstalige
nummers van Nikos Ignatiadis:
het door Tina Selini zelf als haar
favoriete lied aangekondigde 'Mi
Stamatas', 'Ase To Oplo Sou' en
'Timmy's Song', dat in weerwil
van de titel ook griekstalig is.
Eveneens in een nummer als
'The Head and the Heart' van
Chris de Burgh komt Tina Selini
goed voor de dag, want ze heeft
beslist een mooie stem. Alleen is
ze weinig kritisch in haar reper
toirekeuze en kiest ze voor com
mercieel aantrekkelijke num
mers. Ze schuwt ook een lekkere
meestamper niet, dus weerklonk,
liefst tot tweemaal toe, het aloude
'Never on Sunday'. Het publiek
reageerde alsof men al met vakan
tie op een Grieks eiland zat. Show
maken en een sfeertje scheppen
kan Tina Selini in elk geval. Zo
ontstond nu al bijna een feestje;
vorig jaar moesten we wachten
tot de laatste avond van de
Chansonweek, toen Linda de Su-
za op vergelijkbare wijze dè boel
op stelten zette.
WIJNAND ZEILSTRA
DEN HAAG - 'KIOSK' is de
naam van het nieuwe culturele
maandmagazine dat morgen
voor het eerst wordt uitgegeven
door het Centrum voor Kunst
zinnige Vorming (CKV) in Den
Haag. Het blad met informatie
over kunst en cultuur komt in
plaats van het cultureel maand
blad 'Sleutel'. Het blad zal wor
den verspreid in Den Haag en in
23 randgemeenten waaronder
ook Leiden en regio.
door
Moriiek Bluyssen
Het nieuwe magazine bestaat uit
twee delen: een kiosk-magazine en
een kiosk-agenda. Het magazine be
vat achtergrondinformatie, inter
views en beschouwingen over wat
op het gebied van toneel, muziek,
theater, film, dans, literatuur en
beeldende kunst in Den Haag en de
regio te doen is.
Henk Gerding, de coördinator
van het blad: "De informatie die wij
geven in Kiosk-magazine is kritisch
opbouwend. We plaatsen dan ook
geen recensies. Dat is een taak voor
de kranten. Bovendien geeft het de
mening van een man of vrouw weer.
Het gaat er om dat we met het blad
jongeren stimuleren iets aan kunst
en cultuur te doen"
De agenda, die zich midden in ie
der nummer van het nieuwe maga
zine bevindt, presenteert de activi
teiten in de omgeving met een klei
ne toelichting. De agenda is buiten
het magazine eveneens gratis ver
krijgbaar op een driehonderdtal
plaatsen binnen het verspreidings-
gebeid van het blad. Daarbij valt te
denken aan schouwburgen, musea,
boekwinkels en VW's. Gerding
Museumcongres
DEN HAAG - 'Musea als generato
ren van cultuur' is het thema van
het congres dat in het Nederlands
congresgebouw in Den Haag wordt
gehouden van 27 augustus tot 6 sep
tember. Bij het congres zullen 2000
museumdirecteuren uit 120 ver
schillende landen aanwezig zijn.
Prins Claus zal het beschermheer
schap hebben tijdens het congres.
Van 28 tot en met 31 augustus vindt
tevens 'The International Museum
Trade Exhibition' plaats. Hierbij
wordt een overzicht gegeven van
producten en diensten waarmee
musea te maken hebben.
vindt het van belang dat de agenda
uitnodigt om mee te nemen. "Kunst
is niet zo hoog of snobistisch. Daar
om moet het magazine er ook netjes
uitzien maar wel toegankelijk blij
ven".
Het magazine bevat 16 pagina's,
terwijl de agenda die een oplage
krijgt van 50.000, uit zo'n 26 pagina's
bestaat. Het magazine krijgt een op
lage van 25.000. Het CKV hoopt die
oplage binnen 3 jaar te verhogen
met 10.000 abonnees. Per jaar ko
men er tien nummers uit. In de
maanden juni, juli, augustus wordt
vanwege de rustige periode maar
één nummer gemaakt.
Verschillen
Er zijn een aantal verschillen tussen
Kiosk en de voorganger 'Sleutel'.
Kiosk is een stuk groter. Gerding:
"Daardoor komen de foto's beter tot
hun recht". Ook is de koppeling
agenda-magazine nieuw en is het
agenda gedeelte uitgebreider.
Het blad 'Sleutel' wordt nu na 26
jaar opgedoekt. "De eerste 20 jaar
was het blad slechts een overzicht
van persberichten", zo vertelt Ger
ding. "Toen het blad 6 jaar geleden
een onafhankelijke redactie kreeg
na een fusie van een aantal cuturele
organisaties in Den Haag, verander
den er een aantal dingen. Er kwam
meer achtergrondinformatie en de
vrijheid om dingen te plaatsen werd
groter".
Hoewel een uit-organisatie aan
vankelijk het plan had om een alge
meen uit-blad voor Den Haag sa
men te stellen, heeft het CKV dit
initiatief overgenomen met het uit
brengen van Kiosk. "De organisatie
zette het initiatief niet door aange
zien de gemeente Den Haag geen
subsidie zou verlenen voor het
plan", zo verklaart Gerding. Het
CKV heeft vervolgens het heft in
handen genomen om èen nieuw cul
tureel blad te maken. Kiosk is, even
als Sleutel de afgelopen jaren, een
onafhankelijk blad. Ook de ontwer
per van het blad, Gerard Bik, is de
zelfde als degene die de lay-out voor
Sleutel verzorgde.
Kiosk wordt gefinancierd door
advertenties, abonnees, opbreng
sten van de Culturele Jongerenpas
poorten en een deel van de algeme
ne subsidie die het CKV ontvangt.
Naam
De naam van het blad komt niet zo
maar uit de lucht vallen. "Bij kiosk
denk je aan tijdschriften. Boven
dien is de naam kort en krachtig en
zitten de letters 'k' van Kunst en
Kuituur erin", verklaart Gerding.
Het nieuwe magazine is hoofdza
kelijk gericht op CJP-houders die
het blad gratis toegestuurd krijgen.
En hoewel Leiden niet officieel tot
het CJP-gebied van Den Haag
hoort, wordt het nieuwe culturele
magazine ook in Leiden en regio
verspreid. En dat ondanks het feit
dat Leiden een eigen cultureel blad
heeft. Gerding: "Dit komt doordat
sommige Haagse jongeren die in
Leiden studeren, een CJP aanvra
gen in Den Haag omdat ze willen
weten wat er in het weekeinde in
hun stad te doen is. Automatisch
krijgen ze dan het Haagse magazine
toegestuurd".
Ook andere belangstellenden
kunnen, zich abonneren op Kiosk.
Een abonnement kost 22,50 gulden
per jaar. Belangstellenden kunnen
hiervoor contact opnemen met het
Centrum voor Kunstzinnige Vor
ming, Juffrouw Idastraat 11 Den
Haag telefoon 070-924661.
Meryl Streep onderscheiden als beste actrice
Gouden Palm voor Soderbergh
CANNES (AP) - 'Sex, lies and vi
deotape', de eerste feature film van
de Amerikaanse regisseur Steven
Soderbergh, is gisteren op het 42ste
filmfestival van Cannes de Gouden
Palm toegekend. Een van de vief
sterren in de film, James Spader,
kreeg de onderscheiding voor de
beste acteur, terwijl Meryl Streep
de prijs voor de beste actrice in de
wacht sleepte voor haar rol in 'A Cry
in the Dark', geregisseerd door Fred
Schepisi.
"Wel, ik veronderstel dat het hier
na alleen nog maar bergaf kan
gaan", zei de 26-jarige Soderbergh
bij het in ontvangst nemen van de
hoogste onderscheiding van het fes
tival.
De Westduitse regisseur Wim
Wenders die als voorzitter van de ju
ry optrad, overhandigde de onder
scheiding aan de uit Baton Rouge,
Louisiana, afkomstige Soderbergh.
Wenders zei dat de film, 'Sex, lies
and videotape', de jury zowel vreug
de als vertrouwen in de toekomst
had gegeven.
De film van Soderbergh, waar
voor hij slechts de som van 1,2 mil
joen dollar ter beschikking had,
handelt over een schijnbaar geluk
kig gehuwd paar, in fortuinlijke om
standigheden, wier leven geruï
neerd wordt door de komst van een
oude vriend, met onthullingen over
seksuele misstappen en persoonlijk
verraad. Spader, die de prijs voor de
beste acteur kreeg, geeft gestalte
aan de vriend wiens komst een cata
strofe uitlokt en uiteindelijk tot zelf
kennis leidt. De vriend is impotent
en registreert met een videocamera
interviews van vrouwen over hun
leugens op seksueel gebied, als sub
stituut voor werkelijke intimiteit.
(van een onzer verslaggevers)
HILVERSUM - De Canadese zan
ger/gitarist Neil Young heeft zijn
nieuwe mini-lp 'Eldorado' na enke
le dagen uit de verkoop gehaald. De
plaat was in Australië uitgebracht
ter gelegenheid van een korte tour
nee door dat land. Young wilde
voorafgaand aan de optredens zijn
publiek alvast kennis laten maken
met zyn nieuwe liedjes en zijn nieu
we begeleidingsband The Restless.
Volgens de zanger/gitarist was het
niet de bedoeling de plaat verder in
roulatie te brengen. Inmiddels is in
de rest van de wereld een ware run
op de mini-lp ontstaan, die via im
port-platenzaken mondjesmaat ver
krijgbaar geweest is.
De als grillig bekend staande Neil
Young heeft 'Eldorado' opgenomen
met slechts twee begeleiders, bas
sist Rick Rosas en drummer Chad
Cromwell. Beiden zijn afkomstig
uit de groep The Blue Notes, waar
mee Young vorig jaar zijn come
back-plaat 'This note's for you' op
nam en die vorige maand door de
zanger/gitarist aan de kant werd ge
zet.
Ondertussen is de wereldtournee
die Neil Young met The Blue Notes
zou maken afgelast. Aanvankelijk
zou Young nog wel als hoofdact ver
schijnen op het Belgische Torhout-
/Werchter-festival, maar daarvan
hebben We organisatoren afgezien.
"Neil Young maakt op dit moment
weer eens een moeilijke periode
mee en zijn fans weten dan wel wat
dat betekent", zo lichtte festival
baas Herman Schueremans zijn be
sluit toe. Hij refereerde daarbij aan
een periode in de eerste helft van de
jaren zeventig, toen Young na het
overlijden door overmatig drugsge
bruik van twee vrienden een tijd
lang depressieve muziek afleverde.
De lp 'Tonight's the night' werd des
tijds pas na lang aarzelen door
Young's platenmaatschappij uitge
bracht. Inmiddels geldt de plaat on
der de liefhebbers als een hoogte
punt in Young's oeuvre.
Eldorado
Op 'Eldorado' staan vijf nieuwe
nummers van Young, waaronder
een coverversie van het oude Drif
ters-succes 'On Broadway'. De ste
vige, compromisloze gitaarrock
roept herinneringen op aan lp's als
'Tonight's the night' en 'Zuma'. Ook
de thematiek in de nieuwe liedjes
toont opvallend veel overeenkom
sten met die periode. In 'Cocaine
eyes', het openingsnummer van
'Eldorado', toont Neil Young zich
weer een fervent tegenstander van
drugsgebruik en waarschuwt hij te
gen het romantiseren van het be
staan aan de zelfkant. "Some men
go for poison, some men go for too
much love, some men go to sleep at
night and forget to wake up", houdt
Neil Young zijn gehoor voor.
Ook in zijn eigen leven, dat door
Young doorgaans schaamteloos in
zijn liedjes wordt verwerkt, lijkt het
niet allemaal koek en ei te zijn. Zo is
'Don't cry' een aangrijpende af
scheidsbrief aan een geliefde en ge
tuigt ook 'Heavy love' van de nodige
liefdesperikelen. Na een cynische
uitvoering van 'On Broadway'
gloort er pas in het titelnummer van
'Eldorado' een glimpje hoop aan de
horizon, zij het in de vorm van een
droombeeld.
Een woordvoerster van platen
maatschappij WEA, die de platen
van Neil Young in Nederland ver
spreid, deelde gisteren mee dat nog
niet duidelijk is of er binnenkort
platenmateriaal van Neil Young zal
verschijnen. Van een aanvankelijk
aangekondigde complete nieuwe lp
- heeft WEA niets meer vernomen en
niet bekend is of de liedjes van
'Eldorado' alsnog zullen worden
uitgebracht. "We weten alleen dat
Neil Young zijn tournee heeft afge
last", aldus de woordvoerster.
AMSTERDAM (ANP) - Minister
Brinkman wil dat de Nederlandse
galeriehouders proberen een sa
menwerkingsverband te creëren.
Dat is noodzakelijk voor de ontwik
keling van "een nog krachtdadiger
beleid", zo zei de bewindsman gis
teravond bij de opening van de jaar
lijkse KunstRai in Amsterdam. De
KunstRai is de grootste galerie-
beurs van ons land.
Brinkman zei dat er tussen de ga
leries onderling weinig verbinding
lijkt te bestaan. "Waar ik op doel is
het ontbreken van een samenwer
kingsverband waarin galeries die
aan de Rai of aan de rentesubsidi-
eregeling deelnemen of naar het
buitenland gaan, zijn vertegen
woordigd".
De minister liet weten bij de ont
wikkeling van een samenwerkings
verband in elk geval het adviesor
gaan de Raad voor de Kunst te wil
len betrekken.
Vanaf de opening van de
KunstRai tot eind juni is de rente
subsidieregeling van het ministerie
van WVC verruimd van aankoopbe
dragen tussen minimaal 1.000 en
maximaal 10.000 gulden naar bedra
gen die variëren tussen minimaal
500 en maximaal 25.000 gulden.
Brinkman wil bekyken of de tijde
lijke verruiming zoveel succes
heeft, dat deze een permanent ka
rakter zal kunnen krijgen.