Tijd van de rock 'n roll herleeft Oomo: veilig open vuur Keuken kan mee verhuizen Uitelkaar gevallen, dierbaar boek opkalefateren eitteetje milieu EN TOEN WAS ER GEEN POEN Russische wintermode in Parijs Er zit handel in de jaren vijftig Als het geen vrolijke zomer wordt ligt dat niet aan Lau rent David. Voor dit seizoen ontwierp hij weer een hele se rie zonnige tassen- van weekenders tot toilettasjes. De se rie kreeg de naam de naam Chili Pepper en die staan dan ook afgebeeld op de tassen die er zijn in zonnig geel met een wit-groen streep. i open haard waar je veilig rondom kunt zitten is de Co- mo. Het is een achtkantige 'haard', die standaard is voor zien van een Giveg-gekeurd gasblok. Dit wordt geplaatst in een betegeld plateau en smaakvol bekroond met een glazen kap. De Como heeft een door snede van 100 centimeter en is heel geschikt voor ruime ka mers of lounges/recepties van restaurants of hotels, waar niet constant toezicht op het vuur mogelijk is. Informatie: Handelmaatschappij Markad BV tel. 04977-1851. De roestvrijstalen keuken is niet langer het werkterrein van de beroepskok. Jan des Bouvries heeft voor fabrikant Franke in Helmond, gespecia liseerd in aanrechtbladen en grootkeukens, een nieuw keu kenconcept bedacht, waarbij roestvrij staal de boventoon voert. Het model bestaat uit twee losse elementen zonder appa ratuur. De units zijn zodanig geconstrueerd dat ze kunnen meeverhuizen. De units, die zijn gecombi neerd met beukenhout, heb ben standaard maten. Alle in- bouwapparaten passen erin. Het prototype heeft geen bo venkasten, maar een pannen- rek dat aan de afzuigkap met halogeenverlichting is beves tigd. Aan het eind van de jaren der tig-begin veertig kwam ie mand er achter dat het heel mooi zou zijn om het publiek te tonen hoe het systeem werkte. Dat was het begin van de open kasten, waarin je - na inworp van een muntje - het wonder met eigen ogen kon aanschouwen. Hoe het appa raat de door jouw gekozen plaat uitzocht, hoe dat plaatje op een plateau viel en hoe de naald de groef opzocht. En daar denderde de muziek uit de geluidskast. door Annemiek Ruygrok Behalve fascinerend om te ho ren, waren de juke-boxen ook wonderschoon om te zien: met prachtige kleuren, borre lende 'bubbles', aan- en uitflit- sende lampjes. De 'golden age of the juke-box', zo mogen de jaren veertig wel worden ge noemd. Maar ook in de jaren vijftig gingen de muziek-kas- ten niet alleen in Amerika, maar ook in Europa grif van de hand. Iedere café- of snack bareigenaar wilde wel zo'n ding hebben. Immers het ver diende zichzelf terug. Sommi ge slimmerikken maakten ge bruik van een 'tafel-juke-box': op elk tafeltje in de horecage legenheid stond een klein kastje met een aantal keuzen ummers. Jouw verzoekje kon, tegen betaling vanzelfspre kend, bij de bar worden inge diend. En dan zorgde de bar keeper voor en luidspreker op je tafeltje. Waren drie dezelfde verzoekjes van verschillende tafeltjes aan de bar gericht, dan was het natuurlijk drie keer verdienen in één klap. Nog worden juke-boxen ge maakt, maar tegenwoordig getuigen ze var kelijkheid. No-nonsense, ook in de muziekwereld. Is het vreemd, dat de apparaten uit de jaren veertig en vijftig met enige weemoed worden geob serveerd? De kleurrijke getui gen uit die tijd gaan tegen woordig weer grif van de hand. Showroom Ben Franse in Scheveningen heeft er zelfs een grootscheep se handel van gemaakt. In zijn showroom aan de Gevers Deijnootweg staan de glan zend gerestaureeerde Wurlit- zers, Seeburgs, AMI's en Rock-Ola's te wachten op een nieuwe eigenaar of huurder. Een tweede leven is hun be schoren. Want waar de een grif duizenden guldens neer telt voor een antiek dressoir, wil een ander wel enkele dui zenden guldens uit de knip trekken voor deze 'neo-antie- ke' pronkstukken. Franse, van huis uit ver huurder van antieke trouw- auto-'s en antiquair en als zo danig een vaste forens in de VS, zag wel wat in die oude kasten. Wat begon als een hobby, liep al gauw uit de hand. "Om zes van die dingen naar Nederland te versche pen, was een dure kwestie. Vandaar dat ik ze nu per con tainer laat overkomen". Zwaar gehavend zijn ze soms, maar Franse zegt gemakkelijk aan onderdelen te kunnen ko men. Die zijn er nog zat in Amerika en als ze er niet zijn worden ze gewoon opnieuw gemaakt. Het zijn trouwens niet al leen particulieren die een der gelijk nostalgisch object aan schaffen. Behalve de horeca zijn ook de omroepen best voor het huren van zo'n kast te porren. Een vertegenwoor diger van Joop van den Ende Boekbinder zet cursus voor amateur op Boeken worden tot pulp ver malen omdat het te veel geld kost om ze te repareren. Boek binder Denninger uit Heuke- lum vindt het doodzonde. Geen bibliotheek die het in haar hoofd haalt om twee tien tjes uit te trekken voor het op knappen van een pocket die uw in de winkel 15 gulden kost. Zo'n boek belandt op de stapel nogwel zeer leesbaar, ar helaas kapot om vervol gens in de papierversnippe- r terecht te komen. door Margot Klompmaker Dit is J.C Denninger een doorn in het oog. "Ik vind dat je pas iets moet weggooien wanneer er geen belangstel ling meer voor is. Zo'n boek wordt alleen maar vermalen omdat er geen geld is voor re paratie, niet omdat niemand het meer zou willen lezen". Denninger begrijpt wel wat er achter steekt: restaurateurs zijn gewoon te duur. Biblio theken met hun krappe bud get steken het schaarse geld liever in het opknappen van kostbare boeken in plaats van een verfomfaaide Agatha Christie. Zelf krijgt Dennin ger herhaaldelijk verzoeken van particulieren om een poc ket met loszittende bladzijden of een beduimeld sprookjes boek op te kalefateren. Boe ken die op zichzelf geen cent meer waard zijn, maar voor de bezitter te dierbaar om weg te gooien. voorkomen lanceerde Den ninger het idee vrijwilligers in te schakelen. Over enkele maanden begint hij met een sterk versimpelde cursus boekreparatie. Voorlopig al leen in de grafische school in Utrecht, maar initiatieven el ders in het land juicht hij al leen maar toe. Iedereen die tijd heeft, van boeken houdt en het geen pro bleem vindt er niets mee te verdienen kan op de cursus intekenen. Denninger richt zich vooral op mensen die geen baan (meer) hebben: ar beidsongeschikten, mensen in de vut of met pensioen. Voor een minimaal bedrag (hoeveel is nog niet bekend) wil Denninger deze mensen in enkele maanden de meest ele mentaire beginselen van het repareren van boeken bij brengen. Hoe herstel ik een kapotte rug, een los katern, een los schutblad, verscheur de bladzijden of omslag. Denninger stelt nadrukke lijk dat hij met deze cursus niet onder de duiven van de professionele boekbinders en restaurateurs wil schieten. Het gaat hem om de goedkope boeken, waar nu niets mee ge beurt omdat reparatie veel te duur zou worden. De NBLC - de overkoepe lende organisatie van biblio theken - staat positief tegen over zijn plan: Bibliotheken zelf houden de boot wat af, meldt Denninger. Hij kan het zich ook wel voorstellen. "Er komt iemand de bibliotheek binnen, neemt zijn hoed af, zet zijn tas op de balie en vertelt dat hij kapotte boeken wil re pareren. Voor niks. Dat wekt natuurlijk wantrouwen. Som mige bibliotheken willen lie ver zelf repareren. Maar ande re reageren wél enthousiast". Zijn collega-restaurateurs zijn niet zo gelukkig met het initiatief, bang dat Denninger .zich met zijn vrijwilligers op hun terrein zal begeven. "Dat is beslist niet de bedoeling, het gaat mij juist om die boe ken die voor hen niet interes sant zijn", benadrukt de boek binder uit Heukelum. Met eenvou dige midde len is het moge lijk dierba re boe ken zelf te repa reren. (Foto Wim Ilijkmonl Denninger wil in de toe komst plaatselijke werkgroe pen opzetten van opgeleide vrijwilligers en contacten leg gen met bibliotheken, scho len of bejaardentehuizen in de regio. Hij is nog druk bezig om subsidie te krijgen voor zijn initiatief en vindt het pri ma als collega's elders zijn idee willen overnemen en hun eigen cursus boekreparatie opzetten. "Ik heb een steen in de vijver gegooid en wacht nu de rimpelingen af'. Contactadres: Stichting Boekbehoud, Voorstraat 11, Heukelum De jaren vijftig herleven genmnit is nog niet de deur uit, of een jongen van Veronica staat al op de stoep om een show met al dat kleurrijke moois te kun nen aankleden. Want Franse verhuurt niet alleen juke-boxen, maar vrij wel alles wat aan de jaren veertig-vijftig herinnert: roze Cadillacs (waarin je ook kunt trouwen), petticoats, (trouw jurken, neon-reclames, kauwgomballen-, popcorn- en Coca Cola-automaten. Elvis Wie in zijn showroom binnen stapt, zou niet verbaasd staan als James Dean of Marilyn Monroe ook tot de clientèle zouden behoren. Trouwens Elvis Presley zou er ook aan zijn trekken kunnen komen, want de etalage wordt even eens opgesierd met een spier witte Cadillac (ook te huur voor trouwpartijen). Boven dien heeft Franse vorig jaar in Memphis beslag weten te leg gen op een zalmkleurige Ca dillac die ooit 'The King' heeft toebehoord: "De tijd van de rock 'n roll herleeft. Er wor den hele feestavonden in die sfeer gehouden. Het was in die tijd wat kleurrijker dan nu. Geen wonder dat die jaren herleven". "Veel mensen kopen die juke-boxen ook om oude sin geltjes in te kunnen draaien. Trouwens die singeltjes wor den weer opnieuw geperst. Ik kan, op verzoek, een juke-box met desnoods alleen plaatjes van Elvis leveren. Zo makke lijk is dat. En ik denk dat die dingen een goede geldbeleg ging zijn. Over een paar jaar komen die Amerikanen ze hier weer terughalen. Want was er een paar jaar geleden nog makkelijk aan te komen in de VS, nu merk ik dat het steeds moeilijker wordt". Mafia Franse kan het allang niet meer alleen af. Hij heeft dan ook zijn 'mannetjes' in de VS die voor hem uitkijken naar de vurig begeerde voorwer pen. En die stuiten met een beetje geluk op zeldzame exemplaren. Zoals een in groen uitgebrachte 'Filber Maestro', het merk waarmee de Mafia, nooit vies van een extra verdienste, indertijd de juke-box-markt trachtte te veroveren. Wat overigens niet is gelukt. Franse zélf is de ge lukkige bezitter van zo'n helse machine en in de showroom staat er nog een. Weliswaar in rood, maar niettemin een 'col lectors-item'. 'Bennies Fifties' in Schevenin- De 'Bumper' is er ook te zien. Een juke-box, uitge voerd met een autobumper. "In de jaren vijftig werden veel 'auto-onderdelen' op die dingen aangebracht. Zoals hier een met zijlichten. Dat was toen in". Vanzelfspre kend ontbreekt ook de meest verkochte juke-box (56.000 stuks vervaardigd) de 'Bubble Tubes' van Wurlitzer niet in showroom 'Bennies Fifties'. Die wordt trouwens opnieuw gemaakt, al halen de kleuren het niet bij de originele. En verder zijn er de 'Peacock' met de pauwen, de 'Mother of Plastic, de Mills Empress en de Packard Manhatten te be wonderen (en te kopen). Zelfs brengt Wurlitzer bin nenkort een juke-box op de markt waarin cd's kunnen worden gespeeld. Een ana chronisme van jewelste, maar een kniesoor die daar op let. De showroom van 'Bennies Fifties' is in de zomermaan den ook op zondagmiddag ge opend. Adres: Gevers Deij nootweg 1134, hoek Zeekant Scheveningen. Sommige vaders hier op aarde worden om minder uit de ouderlijke macht ontzet. Maar nee, niet hij is de schuld. Het is mijn eigen hoogmoed die hier voor de val komt. Het is trouwens wel erg gemakkelijk om als iets niet lukt God daarvan de schuld te geven en als het allemaal prima gaat niet in zijn bestaan te geloven. Lekkere gedachten op zo'n mooie zondag. Een ander ligt met een glimlach op zijn gezicht onder de zon en ik zit hier een beetje te mokken. Ergens boven in het huis hoor ik een deur hard dichtslaan. Kom binnen, wind, wij zijn uiteindelijk familie, denk ik, en ik kijk naar wat ik tot nu toe uit mijn typemachine heb geramd. De letters lijken op mieren die in slagorde staan opgesteld, mieren die zich niet dood laten slaan. Hoeveel bataljons staan mij en u nog te wachten? Ik heb behoefte aan vrolijkheid. Ik denk dat ik maar eens naar het strand ga, waar nu vast en zeker begravenen lachend het zand van zich af slaan. ANGELA PINNEBERG Hebt u ook in de krant gelezen over de enorme milieuvervuiling die wij, voorstanders van crema tie, na onze dood nog veroorza ken? Ongeweten? Bent u daar ook zo van geschrokken? Ik wel. Kubieke meters schadelijke Stof fen worden er samen met ons de lucht ingeblazen, omdat wij zo nodig in kisten van kunststof, met kunstoffen capitonering en gekleed in kunststof, getooid met kunststoffen sieraden en bril, opgebaard willen liggen. Of schoon, willen we dat echt? Of is het gewoon over ons gekomen? En kunnen we iets anders wil len? Ik nam me in elk geval voor mee te werken aan géén milieuver vuiling na mijn dood, want door had ik al genoeg aan meege werkt. aan dat slechte milieu. Want ik behoor tot de generatie die daar niets van wist en onbe kommerd batterijen in de vuilnis bak gooide, terpentine in de wc liet lopen, onkruidbestrijdings middelen in de tuin strooide en ddt achter de plinten. En als mijn kwiktherometer brak, wat nogal eens voorkwam als mijn kroost tegelijk de mazelen of de rode hond had, dan speelden we even echt gezellig met het kwik. We duwden de kleine bolletjes heen en weer tot die ineens met z'n allen een grote bol vormden en hadden dolle pret. Met die zelfde handen pakten we dan een koekje of een snoepje. Zor gelijk bedenk ik mij weieens dat het m'n verjaardag vergeten dus eigenlijk mijn eigen schuld, dikke bult is. En wegens al dat onbekommerd vervuilen wil ik na mijn dood keu rig in de pas lopen. Ik schreef derhalve een notitie dat ik in een vurenhouten kist, zonder kunst stof, gekleed in katoen en zon der sieraden ter begrafenis wil. Ter crematie. Maar toen ik die notitie wilde opbergen in de en veloppe met de polissen en de adressenlijst, begreep ik dat tus sen droom en daad nog steeds praktische bezwaren in de weg staan. Want als m'n nazaten dat lezen, hebben ze nog nauwelijks drie dagen tijd om dat allemaal te verwezenlijken. En vooral, waar halen ze zo gauw een katoenen jurk vandaan. Zelf maken dan maar? Zodat de cirkel van de tijd weer rond is, want in voeger eeu wen lag in de meest huishou dens het doodshemd al klaar ii de kast. Stof uitzoeken? Geen wit, dat maakt zo oud, rozegrijs dan maar? En meteen een rolle tje stikzij er bij zoeken. Laat ik de naden in rafels of werk ik die netjes af? Kijk ik in de spiegel of de mouwen goed zitten? Ah ba., wat is dat allemaal veel te dicht op mijn verbeelding....ik vind het een beetje.... nou ja.... Nee, laat de facultatieve dat maar doen, katoenen kleding le veren. En kisten zonder kunst stof, met alleen een kussentje van gerstedoppen. Een beetje hard maar wel milieuvriendelijk. Dat zou ik willen. Dat de beslis sing me uit handen werd geno men. Maar meewerken wil ik wel. INA DE RUYTER Mijn huisgenoten zijn vertrokken naar het strand. Er ligt een lange, stille zondag voor me, een dag die ik zal gebruiken om te schrijven. Maar het wil nog niet erg lukken. Die krijtwitte onderwijzer schreef het vroeger al op mijn rapport: 'kan zich niet concentreren, zit vaak naar buiten te kijken'. Ook nu, nu de tijd van mezelf is, leidt alles me af. De gordijnen die lichtjes bewegen op de wind, het gefluit van de vogels, iemand die ergens ver weg uit ongeduld op een claxon drukt, de mooie rotzooi van de bloesem op het tuinpad. Ik kijk naar mijn schoenen. Ze krijgen bezoek van mieren. Geen 'hoog' bezoek is het. Nog niet. Dat zal het pas later zijn, als ik niet meer van deze wereld ben. Dan zullen deze nietige diertjes boven mij staan. Nu kruipt er eentje langs mijn dijbeen omhoog. Weet zo'n mier veel. Die kijkt niet naar mooi of lelijk. Wat zal ik schrijven? Die vraag maalt maar door mijn hoofd. Zoveel boeken gelezen en nog weet ik niks. Het is nog hetzelfde als vroeger. Zat je 's middags in dat benauwde klaslokaal boven je schriftje te bijten op je pen. Wat moest je in godsnaam schrijven over die vakantie die je thuis had doorgebracht? Hoe leeg de straten waren op een zondag in augustus, hoe de modder in de goten verdroogde en barstte? Of moest je een opstel maken over je vader, die elke zondag boven het totoformulier zat te dromen dat hij rijk was? O, als hij toch eens rijk was. Dan zou hij de volgende dag een grote drol draaien op het buro van zijn baas of tegen de directeur zeggen: 'Kijk eens meneer, daar ligt een rijksdaalder op de grond'. En als die directeur dan bukte, dan zou hij hem een enorme schop onder zijn kont verkopen. Nee, zoiets kon je niet schrijven in een schoolopstel. Om je heen zaten je klasgenootjes ijverig te pennen. Het was om jaloers van te worden. 'En toen gingen we naar de dierentuin, en toen zee mijn vader tegen die neushoorn'. En toen, en toen, en toen. Met die twee woorden regen ze hun rijkdom aan ervaringen aan elkaar. Maar ze zijn niet doorgegaan met schrijven. Ik wel. Als uit een soort masochisme, lijkt het wel. Ik zou dat meisje dat ik vroeger was nu te hulp willen snellen en willen zeggen: schrijf op: 'En toen was er geen poen'. Schrijven. Het is elke keer weer water uit de rotsen proberen te slaan. Ga daar maar eens aan staan als gewoon mens. W.F. Hermans heeft eens gezegd dat iedereen een roman kan schrijven. Maar dan moet je hem wel een week in een cel opsluiten en met de dood bedreigen als dat boek binnen die week niet af is. Misschien moet ik die methode maar eens proberen bij het schrijven van deze column. Er is vast wel ergens een lezer te vinden die genegen is om de revolver op mij te richten. We bazelen maar wat, we zwetsen maar door, wij, columnisten. Vooral omdat we hopeloos ijdel zijn. Ach gut, moeten wij de vinger leggen op de zere plekken in de samenleving? Wat maakt ons ineens zo nobel? Waarom ineens die zendelingendrift? Bestaat niet het gevaar dat wij met onze bezoedelde vingers die zere plekken nog rotter maken dan ze al zijn? Ach, het is gewoon dat plekje in de krant dat wij willen, elke keer weer, ons eigen territoriumpje waarop wij onze kunstjes kunnen laten zien. Een normaal mens wacht gewoon af tot zijn naam per doodsbericht in de krant komt, wij willen die naam van ons er elke week in zien staan. Waarom ons niet als gewone mensen beperken tot 'Melkboer, niks nodig vandaag?' Beseffen we dan niet dat alles wat wij schrijven vervliegt als een scheet in een storm? Buiten klinkt klokgelui. Ik denk aan God, aan 'God, de vader', zoals hij vroeger in de katechismus werd genoemd. Heb ik dat hopeloos lege hoofd aan hem te danken? Denninger: "Als ik hen een eerlijke prijs noem om het boek weer toonbaar te maken, slaan mensen steil achterover. Soms maak ik wel eens een uitzondering als iemand het echt niet kan betalen. En er zullen wel meer collega's zijn die soms een zacht prijsje re kenen. Maar doorgaans'gaan de kosten van het repareren van een goedkoop boek de kostprijs ver te boven". Kortom: een braakliggend terrein en een gat in de markt. Om het 'doordraaien' van ka potte, goedkope boeken te Het moet een fascinerend gehoor zijn geweest die eerste juke-boxen in de Verenigde Staten: je gooide een muntje (nickle) in zo'n wonderdoos en er kwam echte muziek uit. In de jaren twintig waren ze er al, maar pas in de jaren dertig kon je in bijna elk café in de 'States' een juke-box tegenkomen. Gesloten waren ze toen nog. En van hout. Kolossale wonderkasten. Parijs is nog altijd de stad waar jonge mode-ontwerpers vayi dromen. Wie de gunst van 'Parijs' weet te verwerven, is geslaagd in de modewereld. Vandaar dat de Russische couturier Slava Z aitsevjr zijn wintercollectie in het Parijse hotel Prince de Galles presenteerde. (foto anp>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 11